Tulee ainakin heti mieleen nämä kaksi asiaa jotka vaikuttavat siihen, ettei pyöräilijä aina väistä pyörätien jatkeella, vaan väistäminen on toisin päin.
- Liikennemerkillä (kärkikolmio, stop-merkki) osoitetaan muu väistämisjärjestys pyörätien jatkeen kohdalla
- Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää.
Kuten näkyy, niin pyöräilijä ei siis aina väistä pyörätien jatkeella.
Pyöräilijä ei aina väistä pyörätien jatkeella!
34
662
Vastaukset
No eikö nuo muka ole ihan päivänselviä asioita? Pyöräilijöistä valitetaan käsittääkseni sen takia, että he eivät itse osaa väistää silloin kun autoilijalla ei ole kolmiota tai auto ei käänny pyörätien jatkeen yli.
- joillekin.ei.ole
Muita keskusteluja kun lukee, niin ei näyttäisi olevan kaikille päivänselviä asioita.
- Anonyymi
joillekin.ei.ole kirjoitti:
Muita keskusteluja kun lukee, niin ei näyttäisi olevan kaikille päivänselviä asioita.
Tulkaas nykyaikaan!
Tieliikennelain mukaan nykyisin pyörätien jatke merkataan tiemerkinnöillä vain, jos se on liikennemerkeillä (B5, B6 tai B7) osoitettu etuajo-oikeutetuksi. ´Tai jos risteys muuten on sellainen, että autoilijat aina säännön mukaan väistävät (esim. liikenneympyrä).
Periaatteessa merkintöjä ei enää pitäisi olla tiellä väärin, kun siirtymäaika niiden osalta loppui 2022 kesällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulkaas nykyaikaan!
Tieliikennelain mukaan nykyisin pyörätien jatke merkataan tiemerkinnöillä vain, jos se on liikennemerkeillä (B5, B6 tai B7) osoitettu etuajo-oikeutetuksi. ´Tai jos risteys muuten on sellainen, että autoilijat aina säännön mukaan väistävät (esim. liikenneympyrä).
Periaatteessa merkintöjä ei enää pitäisi olla tiellä väärin, kun siirtymäaika niiden osalta loppui 2022 kesällä.Tai pikemminkin niin, että ajoradan liikenne on määrätty väistämisvelvolliseksi pyörätien jatkeen ylittäviä pyöräilijöitä kohtaan jollakin väistämismerkillä (B5, B6 tai B7).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai pikemminkin niin, että ajoradan liikenne on määrätty väistämisvelvolliseksi pyörätien jatkeen ylittäviä pyöräilijöitä kohtaan jollakin väistämismerkillä (B5, B6 tai B7).
Niin mikä tuossa on se oleellinen ero, jonka vuoksi kannatti kirjoittaa viesti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mikä tuossa on se oleellinen ero, jonka vuoksi kannatti kirjoittaa viesti?
Väistämisvelvollisuus on tärkeämpi seikka ja sitä kannattaa korostaa.
- UusiTapa
Olen ottanut uuden tavan niitä autoilijoita kohtaan, joilla on etuajo-oikeus, mutta silti he pysähtyvät odottamaan, että ylitän pyörällä risteyksen.
Minäpä koukkaankin auton takapuolelta yli risteyksen.
Siinä saa auton kuski ihmetellä, kun en menekään risteyksen yli auton edestä, vaan takaa.- hyvä-vai-huono
Tapa tuokin.
- Anonyymi
Kommentoin tähän vanhaan tarinaan siten, että kun odotan suojatien kohdalla pyörän satulassa istuen, on päivänselvää, että minulla on väistämisvelvollisuus autoilijaan nähden. No, auto sitten pysähtyy, että mene siitä yli. No minähän en mene. Seisomme siinä niin kauan, kunnes auto lähtee liikkeelle ja sitten menen minä. On hämmästyttävää miten tietämättömiä liikkennesäännöistä monet autoilijat ovat. Sehän on taas selvää, että 1% pyöräilijöstä tuntee liikennesäännöt. Minä tunnen sekä autoilijana että pyöräilijänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommentoin tähän vanhaan tarinaan siten, että kun odotan suojatien kohdalla pyörän satulassa istuen, on päivänselvää, että minulla on väistämisvelvollisuus autoilijaan nähden. No, auto sitten pysähtyy, että mene siitä yli. No minähän en mene. Seisomme siinä niin kauan, kunnes auto lähtee liikkeelle ja sitten menen minä. On hämmästyttävää miten tietämättömiä liikkennesäännöistä monet autoilijat ovat. Sehän on taas selvää, että 1% pyöräilijöstä tuntee liikennesäännöt. Minä tunnen sekä autoilijana että pyöräilijänä.
Iso osa pyöräilijöistä ajavat myös autoa. Ilmeisesti eivät sitten tunne sääntöjä auton ratin takanakaan, vai?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Iso osa pyöräilijöistä ajavat myös autoa. Ilmeisesti eivät sitten tunne sääntöjä auton ratin takanakaan, vai?
No eivät näköjään tunne, kun väistävät pyöräilijää kaikkialla, myös silloin, kun pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus. Lisäksi monet autoilijat eivät ymmärrä, että kiertoliittymään menee se auto , joka on lähimpänä. On otettu sellainen tapa, että odotetaan sen vasemmalta tulevan auton menevän ensin. Aivan käsittämätöntä. Vie0lä yksi asia, ainoastaan moottoritiellä vasen kaista on ohituskaista, muualla, esim. kehäteillä voit ajaa mitä kaistaa haluat, ilman että perässäsi metrin päässä on perskärpänen. Vastaus kommenttiisi on siis , että näköjään monet autoilijat eivät todellakaan tunne liikennesääntöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eivät näköjään tunne, kun väistävät pyöräilijää kaikkialla, myös silloin, kun pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus. Lisäksi monet autoilijat eivät ymmärrä, että kiertoliittymään menee se auto , joka on lähimpänä. On otettu sellainen tapa, että odotetaan sen vasemmalta tulevan auton menevän ensin. Aivan käsittämätöntä. Vie0lä yksi asia, ainoastaan moottoritiellä vasen kaista on ohituskaista, muualla, esim. kehäteillä voit ajaa mitä kaistaa haluat, ilman että perässäsi metrin päässä on perskärpänen. Vastaus kommenttiisi on siis , että näköjään monet autoilijat eivät todellakaan tunne liikennesääntöjä.
Omasta etuajo-oikeudesta saa kuitenkin luopua. Ei toki ole fiksua tehdä usein, että opettaa pyöräilijät väärille tavoille. Pitää etuajo-oikeutettunakin väistää, jos sillä estetään onnettomuuden syntyminen.
Liikenneympyrään tullessa on kolmio. Selkeä homma, että mitä se tarkoittaa. Tieliikennelaki ei tunne termiä kiertoliittymä (mitä kaikkea se sitten kiertää ja minne asti se kiertää). Oikea termi on liikenneympyrä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omasta etuajo-oikeudesta saa kuitenkin luopua. Ei toki ole fiksua tehdä usein, että opettaa pyöräilijät väärille tavoille. Pitää etuajo-oikeutettunakin väistää, jos sillä estetään onnettomuuden syntyminen.
Liikenneympyrään tullessa on kolmio. Selkeä homma, että mitä se tarkoittaa. Tieliikennelaki ei tunne termiä kiertoliittymä (mitä kaikkea se sitten kiertää ja minne asti se kiertää). Oikea termi on liikenneympyrä.Liikkenneympyrä tai kiertoliittymä, miten vain. Niin, liikenneympyrään tultaessa ajoradoulla on kaikilla kärkikolmio ja se tarkoittaa sitä, että ensin ympyrään tuleva auto menee ensin, eikä jää ofottamaan, että tuolta vasemmalta tuleva menisi ensin. Ympyrään menevä auto toki väistää jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Dama poistuessa ympyrästä. Tokihan onnettomuudet tulee välttää väistämällä silloin kun muuta ei voi, mutta jos otetaan tavaksi, että päälleajo-oikeutta ei ole, niin minähän sujuvasti työntelen kärkikolmioiden takaa autoineni muiden autojen eteen. Saman teen, jos tulen vakkapa pihalta ajoradalle ja on yhdentekevää tasa-arvoisessa risteyksessä, mistä suunnasta sompailen. Minähän menen ensin, koska päälleajo- oikeutta ei ole. Väistäkää muut.
- ainooiva
Muissa tapauksissa pyöräilijä väistää. Luulisi olevan päivän selvää. Eikä pyörällä ajella jalkakäytävillä ja suojateillä. Luulisi olevan päivän selvää, mutta eipä vain ole.
- voivainihmetellä
Se on katos kun pyörän päälle voi hypätä ilman minkäänlaista koulutusta liikennesäännöistä. Autoilijoilla pitäisi olla tieto kun ovat autokoulun käyneet mutta eivät hekään aina osaa, mikä minusta on erittäin outoa.
- 37man1
Valtaosa aikuisista pyöräilijöistä kantaa taskussaan jonkinlaista auton ajokorttia ja siksi osaa myös pitää puoliaan.
Uskoisin, että pyöräilevät autoilijat ovat ymmärtäväisimpiä liikenteessä. - hyvä-pointti
37man1 kirjoitti:
Valtaosa aikuisista pyöräilijöistä kantaa taskussaan jonkinlaista auton ajokorttia ja siksi osaa myös pitää puoliaan.
Uskoisin, että pyöräilevät autoilijat ovat ymmärtäväisimpiä liikenteessä.Juu, sellaiset joilla on kokemuksia liikkua sekä autolla että pyörällä, ymmärtävät aika hyvin liikenteen realiteetit.
- ainooiva
Mitä se autonajokortti auttaa siihen vaivaan kun aikuiset ajaa jalkakäytävillä ja suojateillä?
- Tekoparta
ainooiva kirjoitti:
Mitä se autonajokortti auttaa siihen vaivaan kun aikuiset ajaa jalkakäytävillä ja suojateillä?
Siinä oli hyvä kysymys. Ei liene muuta oikeaa vastausta kuin jälkeenjääneisyys.
- ken-tietää
ainooiva kirjoitti:
Mitä se autonajokortti auttaa siihen vaivaan kun aikuiset ajaa jalkakäytävillä ja suojateillä?
Uskoisin että näillä aikuisilla jotka ajavat jalkakäytävillä ja suojateillä, ei ole ajokorttia.
- 37man1
Meinas mennä pyöräilijän joulusuunnitelmat uusiksi ,kun auto tuli pysähtymättä stop-merkin ohi jatkeelle pyöräilijän eteen.
Pyöräilijän refleksit pelasti tilanteen. - henrikijas721
kerran osu sivupeili mun kyynärpäähän alakyläntiellä oulussa haukipuxdas päin vaikka ajoin oikealla auto osu
- 37man1
Liikenteen kastijakoa.. Suunnilleen 10 - 15 km/h juoksevaa hölkkääjälle autoilija tulee antaa risteyksen välissä olevallakin suojatiellä (jatkeella) turvallisen ylityksen, mutta kävelyvauhtia mateleva pyöräilijä on syyllinen, jos autoilija kerkeää päälle ajamaan.
Minusta suojatien ja jatkeen tulisi olla aina turvallinen tien ylityspaikka kaikille sitä käyttäville.- säännöt.on.tiedettävä
Se on turvallinen jos noudatetaan sääntöjä ja lakeja. Heti kun näin ei tehdä, tulee ongelmia.
Ajoneuvojen pitää ajaa sellaisella tyylillä että voivat tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä, jos joku lähtee yli. Jalankulkijoiden on taas noudatettava varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Pyöräilijöiden on oltava selvillä milloin suojatien lisäksi löytyy myös pyörätien jatke, jotta saavat pyöräillä yli. Autoilijoiden ja pyöräilijöiden on tiedettävä milloin missäkin tilanteessa väistetään keskenään. - 37man1
"Autoilijoiden ja pyöräilijöiden on tiedettävä milloin missäkin tilanteessa väistetään keskenään."
Siinäpä koko ongelman ydin.
Kaikki autoilijatkaan ei tiedä tai välitä.
Kaikilla pyöräilijöillä ei ole ajokorttia ja osa on vielä lapsia, joten ei voida olettaa, että tietävät.
Osa klv-liikennemerkeistä on niin vaikeaselkoisia, että niiden merkitys selviää vasta oikeudessa jälkeen päin, jos selviää sielläkään.
Noiden syiden takia olisi hyvä, että kl-väylillä liikkujat hyväksyttäisiin samaan kastiin, niin kuin useimmat hyvät autoilijat näyttävät hyväksyneen. - lopullinen.seis
> "Kaikki autoilijatkaan ei tiedä tai välitä."
Tällaiset "asennevammaiset" autoilijat pitäisi karsia pois liikenteestä kokonaan. - Erityisesti_Varottava
37man1 kirjoitti:
"Autoilijoiden ja pyöräilijöiden on tiedettävä milloin missäkin tilanteessa väistetään keskenään."
Siinäpä koko ongelman ydin.
Kaikki autoilijatkaan ei tiedä tai välitä.
Kaikilla pyöräilijöillä ei ole ajokorttia ja osa on vielä lapsia, joten ei voida olettaa, että tietävät.
Osa klv-liikennemerkeistä on niin vaikeaselkoisia, että niiden merkitys selviää vasta oikeudessa jälkeen päin, jos selviää sielläkään.
Noiden syiden takia olisi hyvä, että kl-väylillä liikkujat hyväksyttäisiin samaan kastiin, niin kuin useimmat hyvät autoilijat näyttävät hyväksyneen.Lapset ovatkin asia erikseen. Laista löytyy velvoite varoa ehitä erityisesti.
Kuljettajan on erityisesti varottava ... sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.
- ZimbbelitSäännöt
1.§ Älä aja kenenkään päälle.
2.§ Älä jää kenenkään alle.- aikuisten.oikeasti
Ja sitten ne oikeat lait ja säännöt
Tieliikennelaki
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
Tieliikenneasetus
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182 - Anonyymi
aikuisten.oikeasti kirjoitti:
Ja sitten ne oikeat lait ja säännöt
Tieliikennelaki
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
Tieliikenneasetus
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182Vanha keskustelu. Nuo ovat kumottuja. Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020 ja korvaa nuo molemmat.
Tieliikennelaki 729/2018
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
- Hälläköväliä
Pyöräilijällä on aina ehdoton etuajo oikeus kaikkialla. Autoilijan kannattaa jädä kotiin nukkumaan, eikä lähteä terrorisoimaan pyöräilijöitä.
- hohoojajjaaaaa
Maailma olisi niin paljon mukavampi paikka ilman näitä "vitsikkäitä" kirjoituksia kuten tämä Hälläköväliä nimimerkin mestariteos.
- Anonyymi
Hommasin alppitorven. Semmoisen sonninmylväyksen.
Painan napista kun pyöräilijä edessäni tekee virheen. Kamera lisäksi taltioi tapauksen. - Anonyymi
Pyöräilijän liikennesäännöt
https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152091Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi812000- 1011347
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1211126Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771067Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen81002Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 60770
- 59731
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.237695