Pyöräilijä ei aina väistä pyörätien jatkeella!

auto-väistää-myös

Tulee ainakin heti mieleen nämä kaksi asiaa jotka vaikuttavat siihen, ettei pyöräilijä aina väistä pyörätien jatkeella, vaan väistäminen on toisin päin.

- Liikennemerkillä (kärkikolmio, stop-merkki) osoitetaan muu väistämisjärjestys pyörätien jatkeen kohdalla
- Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää.

Kuten näkyy, niin pyöräilijä ei siis aina väistä pyörätien jatkeella.

31

471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No eikö nuo muka ole ihan päivänselviä asioita? Pyöräilijöistä valitetaan käsittääkseni sen takia, että he eivät itse osaa väistää silloin kun autoilijalla ei ole kolmiota tai auto ei käänny pyörätien jatkeen yli.

      • joillekin.ei.ole

        Muita keskusteluja kun lukee, niin ei näyttäisi olevan kaikille päivänselviä asioita.


      • Anonyymi
        joillekin.ei.ole kirjoitti:

        Muita keskusteluja kun lukee, niin ei näyttäisi olevan kaikille päivänselviä asioita.

        Tulkaas nykyaikaan!

        Tieliikennelain mukaan nykyisin pyörätien jatke merkataan tiemerkinnöillä vain, jos se on liikennemerkeillä (B5, B6 tai B7) osoitettu etuajo-oikeutetuksi. ´Tai jos risteys muuten on sellainen, että autoilijat aina säännön mukaan väistävät (esim. liikenneympyrä).

        Periaatteessa merkintöjä ei enää pitäisi olla tiellä väärin, kun siirtymäaika niiden osalta loppui 2022 kesällä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulkaas nykyaikaan!

        Tieliikennelain mukaan nykyisin pyörätien jatke merkataan tiemerkinnöillä vain, jos se on liikennemerkeillä (B5, B6 tai B7) osoitettu etuajo-oikeutetuksi. ´Tai jos risteys muuten on sellainen, että autoilijat aina säännön mukaan väistävät (esim. liikenneympyrä).

        Periaatteessa merkintöjä ei enää pitäisi olla tiellä väärin, kun siirtymäaika niiden osalta loppui 2022 kesällä.

        Tai pikemminkin niin, että ajoradan liikenne on määrätty väistämisvelvolliseksi pyörätien jatkeen ylittäviä pyöräilijöitä kohtaan jollakin väistämismerkillä (B5, B6 tai B7).


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai pikemminkin niin, että ajoradan liikenne on määrätty väistämisvelvolliseksi pyörätien jatkeen ylittäviä pyöräilijöitä kohtaan jollakin väistämismerkillä (B5, B6 tai B7).

        Niin mikä tuossa on se oleellinen ero, jonka vuoksi kannatti kirjoittaa viesti?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mikä tuossa on se oleellinen ero, jonka vuoksi kannatti kirjoittaa viesti?

        Väistämisvelvollisuus on tärkeämpi seikka ja sitä kannattaa korostaa.


    • UusiTapa

      Olen ottanut uuden tavan niitä autoilijoita kohtaan, joilla on etuajo-oikeus, mutta silti he pysähtyvät odottamaan, että ylitän pyörällä risteyksen.
      Minäpä koukkaankin auton takapuolelta yli risteyksen.
      Siinä saa auton kuski ihmetellä, kun en menekään risteyksen yli auton edestä, vaan takaa.

      • hyvä-vai-huono

        Tapa tuokin.


      • Anonyymi

        Kommentoin tähän vanhaan tarinaan siten, että kun odotan suojatien kohdalla pyörän satulassa istuen, on päivänselvää, että minulla on väistämisvelvollisuus autoilijaan nähden. No, auto sitten pysähtyy, että mene siitä yli. No minähän en mene. Seisomme siinä niin kauan, kunnes auto lähtee liikkeelle ja sitten menen minä. On hämmästyttävää miten tietämättömiä liikkennesäännöistä monet autoilijat ovat. Sehän on taas selvää, että 1% pyöräilijöstä tuntee liikennesäännöt. Minä tunnen sekä autoilijana että pyöräilijänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoin tähän vanhaan tarinaan siten, että kun odotan suojatien kohdalla pyörän satulassa istuen, on päivänselvää, että minulla on väistämisvelvollisuus autoilijaan nähden. No, auto sitten pysähtyy, että mene siitä yli. No minähän en mene. Seisomme siinä niin kauan, kunnes auto lähtee liikkeelle ja sitten menen minä. On hämmästyttävää miten tietämättömiä liikkennesäännöistä monet autoilijat ovat. Sehän on taas selvää, että 1% pyöräilijöstä tuntee liikennesäännöt. Minä tunnen sekä autoilijana että pyöräilijänä.

        Iso osa pyöräilijöistä ajavat myös autoa. Ilmeisesti eivät sitten tunne sääntöjä auton ratin takanakaan, vai?


    • ainooiva

      Muissa tapauksissa pyöräilijä väistää. Luulisi olevan päivän selvää. Eikä pyörällä ajella jalkakäytävillä ja suojateillä. Luulisi olevan päivän selvää, mutta eipä vain ole.

      • voivainihmetellä

        Se on katos kun pyörän päälle voi hypätä ilman minkäänlaista koulutusta liikennesäännöistä. Autoilijoilla pitäisi olla tieto kun ovat autokoulun käyneet mutta eivät hekään aina osaa, mikä minusta on erittäin outoa.


      • 37man1

        Valtaosa aikuisista pyöräilijöistä kantaa taskussaan jonkinlaista auton ajokorttia ja siksi osaa myös pitää puoliaan.
        Uskoisin, että pyöräilevät autoilijat ovat ymmärtäväisimpiä liikenteessä.


      • hyvä-pointti
        37man1 kirjoitti:

        Valtaosa aikuisista pyöräilijöistä kantaa taskussaan jonkinlaista auton ajokorttia ja siksi osaa myös pitää puoliaan.
        Uskoisin, että pyöräilevät autoilijat ovat ymmärtäväisimpiä liikenteessä.

        Juu, sellaiset joilla on kokemuksia liikkua sekä autolla että pyörällä, ymmärtävät aika hyvin liikenteen realiteetit.


      • ainooiva

        Mitä se autonajokortti auttaa siihen vaivaan kun aikuiset ajaa jalkakäytävillä ja suojateillä?


      • Tekoparta
        ainooiva kirjoitti:

        Mitä se autonajokortti auttaa siihen vaivaan kun aikuiset ajaa jalkakäytävillä ja suojateillä?

        Siinä oli hyvä kysymys. Ei liene muuta oikeaa vastausta kuin jälkeenjääneisyys.


      • ken-tietää
        ainooiva kirjoitti:

        Mitä se autonajokortti auttaa siihen vaivaan kun aikuiset ajaa jalkakäytävillä ja suojateillä?

        Uskoisin että näillä aikuisilla jotka ajavat jalkakäytävillä ja suojateillä, ei ole ajokorttia.


    • 37man1

      Meinas mennä pyöräilijän joulusuunnitelmat uusiksi ,kun auto tuli pysähtymättä stop-merkin ohi jatkeelle pyöräilijän eteen.
      Pyöräilijän refleksit pelasti tilanteen.

    • henrikijas721

      kerran osu sivupeili mun kyynärpäähän alakyläntiellä oulussa haukipuxdas päin vaikka ajoin oikealla auto osu

    • 37man1

      Liikenteen kastijakoa.. Suunnilleen 10 - 15 km/h juoksevaa hölkkääjälle autoilija tulee antaa risteyksen välissä olevallakin suojatiellä (jatkeella) turvallisen ylityksen, mutta kävelyvauhtia mateleva pyöräilijä on syyllinen, jos autoilija kerkeää päälle ajamaan.
      Minusta suojatien ja jatkeen tulisi olla aina turvallinen tien ylityspaikka kaikille sitä käyttäville.

      • säännöt.on.tiedettävä

        Se on turvallinen jos noudatetaan sääntöjä ja lakeja. Heti kun näin ei tehdä, tulee ongelmia.

        Ajoneuvojen pitää ajaa sellaisella tyylillä että voivat tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä, jos joku lähtee yli. Jalankulkijoiden on taas noudatettava varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Pyöräilijöiden on oltava selvillä milloin suojatien lisäksi löytyy myös pyörätien jatke, jotta saavat pyöräillä yli. Autoilijoiden ja pyöräilijöiden on tiedettävä milloin missäkin tilanteessa väistetään keskenään.


      • 37man1

        "Autoilijoiden ja pyöräilijöiden on tiedettävä milloin missäkin tilanteessa väistetään keskenään."
        Siinäpä koko ongelman ydin.
        Kaikki autoilijatkaan ei tiedä tai välitä.
        Kaikilla pyöräilijöillä ei ole ajokorttia ja osa on vielä lapsia, joten ei voida olettaa, että tietävät.
        Osa klv-liikennemerkeistä on niin vaikeaselkoisia, että niiden merkitys selviää vasta oikeudessa jälkeen päin, jos selviää sielläkään.
        Noiden syiden takia olisi hyvä, että kl-väylillä liikkujat hyväksyttäisiin samaan kastiin, niin kuin useimmat hyvät autoilijat näyttävät hyväksyneen.


      • lopullinen.seis

        > "Kaikki autoilijatkaan ei tiedä tai välitä."

        Tällaiset "asennevammaiset" autoilijat pitäisi karsia pois liikenteestä kokonaan.


      • Erityisesti_Varottava
        37man1 kirjoitti:

        "Autoilijoiden ja pyöräilijöiden on tiedettävä milloin missäkin tilanteessa väistetään keskenään."
        Siinäpä koko ongelman ydin.
        Kaikki autoilijatkaan ei tiedä tai välitä.
        Kaikilla pyöräilijöillä ei ole ajokorttia ja osa on vielä lapsia, joten ei voida olettaa, että tietävät.
        Osa klv-liikennemerkeistä on niin vaikeaselkoisia, että niiden merkitys selviää vasta oikeudessa jälkeen päin, jos selviää sielläkään.
        Noiden syiden takia olisi hyvä, että kl-väylillä liikkujat hyväksyttäisiin samaan kastiin, niin kuin useimmat hyvät autoilijat näyttävät hyväksyneen.

        Lapset ovatkin asia erikseen. Laista löytyy velvoite varoa ehitä erityisesti.

        Kuljettajan on erityisesti varottava ... sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.


    • ZimbbelitSäännöt

      1.§ Älä aja kenenkään päälle.
      2.§ Älä jää kenenkään alle.

    • Hälläköväliä

      Pyöräilijällä on aina ehdoton etuajo oikeus kaikkialla. Autoilijan kannattaa jädä kotiin nukkumaan, eikä lähteä terrorisoimaan pyöräilijöitä.

      • hohoojajjaaaaa

        Maailma olisi niin paljon mukavampi paikka ilman näitä "vitsikkäitä" kirjoituksia kuten tämä Hälläköväliä nimimerkin mestariteos.


    • Anonyymi
      UUSI

      Hommasin alppitorven. Semmoisen sonninmylväyksen.
      Painan napista kun pyöräilijä edessäni tekee virheen. Kamera lisäksi taltioi tapauksen.

    • Anonyymi
      UUSI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      255
      2373
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      84
      1911
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      76
      1579
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      136
      1354
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1214
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1165
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      990
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe