Ateismi on Oksymoron

Oksy_moron

Oksymoron (kr. oξύμωρος) eli itseristiriita on retorinen kuvio, joka yhdistää kaksi vastakkaista tai toisensa kieltävää käsitettä, kuten "jäätävä polte" tai "kaunopuheinen vaikeneminen".[1] Sana oksymoron tulee kreikan kielen sanoista oksys ('terävä') ja moros ('tylsä'). Oksymoron voi muodostua pääsanasta ja määritteestä tai laajemmasta lauserakenteesta. Oksymoronin erityistapaus on Contradictio in adiecto eli 'ristiriita määritteessä' ("ajaton hetki").

Oksymoron on samantapainen kirjallinen väline kuin paradoksi tai antiteesi, ja kirjailijat ja runoilijat käyttävät usein oksymoronia tehokeinona.[2] Oksymoron eroaa tavanomaisista ristiriidoista ja paradokseista siten, että sitä käytetään retorisesti ja että vastakkaisuus on näennäistä, sillä sanayhdistelmä havainnollistaa jotakin ajatusta.

Lähde:wikipedia

8

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takaisin.kouluun

      Eli yhdistit kaksi sanaa yhtään mitenkään perustelematta.

    • Mikä sitten termissä atheos tai atheo on itseristiriita?

      Samalla logiikalla kun sanassa kahvinkeitin on itseristiriita.

    • ihan.vaan.kysyn

      Niin miten ateismi on oksymoroni?

      Jumalaton, ei jumalaa, ilman jumalaa, onko se mielestäsi mahdotonta?

      • wind-

        Ilman Jumalaa elämä ei ole mahdotonta ja ateismissa se on ollut aina sekä fakta, myös kasvava ongelma. Yksi muuttuja, elämän lahjoittajan ja mahdollisuuden antajan... luojan olemuksen..tärkeimmän muuttujan puuttuminen . Voiko maailman lapsi olla isätön ja silti elää ja hengittää. Maapallon väki olisi ikäänkuin irti kosmoksesta, täysin autonominen päiväkerho joka seilaa avaruuden halki kovin itseriittoisena ja tietoisena siitä, että mikään ei voi satuttaa eikä ylittää ihmisen tietoisuutta.....onhan se aikamoinen paradoksi..


    • uusiksimäni

      Oli taas avaus. Koko koukku oli otsikossa, itse postaus oli suora copy-paste wikipediasta siitä mitä itseristiriita tarkoittaa. Edes omia sanoja ei osattu käyttää.

      Eiköhän asianmukaisempaa olisi ollut käyttää se tila vaikka perustelemaan MIKÄ ateismista tekee itseristiriitaisen? Ja ihan omin sanoin.

      Kyllä minäkin voisin usko johtaa kansanmurhiin ja sitten liittää tähän mitä kansanmurhalla tarkoitetaan. Tekisikö se väitteestäni totta?

      • Oksy_moron

        Minä Oksy_moron, en ymmärrä misä puhut.


    • VeikkausEtViekkaus

      Ehkä se on älykkyystesti?

      • odotinkin.tätä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      28
      2809
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      102
      1458
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      85
      1311
    4. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      376
      1098
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      87
      1083
    6. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      103
      971
    7. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      970
    8. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      930
    9. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      79
      912
    10. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      866
    Aihe