APUA! Olen viime kesänä hankkinut veneen, jossa on Volvo Pentan 2003T moottori.
Nyt on ollut jo -5C pakkasia, enkä tiedä mitä juttuja sille pitäisi tehdä, että säilyis talven yli vahingoittumatta. Vai valuuko kaikki makeavesi pois, kun veneen vetää ylös?
Nyt on ollut jo -5C pakkasia, enkä tiedä mitä juttuja sille pitäisi tehdä, että säilyis talven yli vahingoittumatta. Vai valuuko kaikki makeavesi pois, kun veneen vetää ylös?
Vastaukset 10
Vanhimmat
1.+Vaihda+öljyt+ja+öljynsuodatin.
2.+Vaihda+dieselsuodatin,+jos+tarve+ja+ilmaa+pa-systeemi.
3.+Tarvittaessa+tarkista/vaihda+merivesipumpun+siipipyörä+ja+tiivisteet.
4.+Tarkista+laturin+hihnan+kireys,+kiristä+tarvittaessa+nyt+tai+keväällä.
5.+Vaihda+ilmansuodatin,+jos+tarve.
6.+Syötä+merivesipuolelle+50%+jäähdytysnesteseos.+Sen+saa+huuhdella+ensin+makealla+vedellä,+jos+siltä+tuntuu.
7.+Täytä+huoltokirja
Itse+tein+1,+2,+4,+6,+ja+7.
Myös+yksinkertainen+ja+helppo+tapa+toiminee:+soita+moottorien+huoltajalle+ja+tilaa+syyshuolto.
Tuossa edellä tuli jo ohjeita, mutta on eroa merivesijäähdytteisen ja makeavesijäähdytteisen(samalla tavalla kuin autossasi) välllä.
Merivesikoneessa täytyy termostaatti ottaa pois siksi aikaa kun se glykoli seos imetään sisään, sillä jos näin ei tee jää blokiin raakavesi sisään ja se jäätyy.
Makeavesikoneen lämmönvaihtimeen on saatava glykoliseos sisään. Moottorissa pitäisi aina olla oikea seos sisässä(kuten autossasikin).
Nyt kyllä olisi otettava käsikirja esille ja mielellään vielä joku, joka on näitä hommia tehnyt, opastamaan proseduurit oikein.
Kirjastosta käyt hakemassa Venemestarin 2015 Lokakuun numeron (10/2015). Siitä löytyy seikkaperäiset ohjeet kuvineen tähän.
Tai jos laiskotuttaa niin tästä linkistä voi sen ostaa sähköisen artikkelin pienellä summalla
http://www.venemestari.fi/ostoskori.html?func=add&id=2600
Veneesi+2003T+lienee+makeavesijäähdytteinen?+Itsellä+on+sama+moottori+ja+olen+16+vuoden+ajan+toiminut+syksyisin+seuraavasti:+
-+Öljyn+ja+suodattimen+vaihto+veneen+ollessa+vedessä
-+Kun+vene+on+nostettu,+merivesipuolelle+50%+glykoliliuosta.+Omassa+veneessäni+on+S-vetolaite,+ja+helpointa+on+irrottaa+merivesiletku+S-vetolaitteen+hanasta+ja+liittää+siihen+sopivalla+laipalla+varustettu+letku,+jonka+avulla+saadaan+liuos+moottoriin.+Siis+letku+kiinni,+letkun+pää+ämpäriin+jossa+glykoliliuos+ja+moottori+käyntiin.+Kun+pakoputkesta+alkaa+tulla+vihreää,+moottorin+sammutus.
Ensimmäisessä+veneessäni+oli+raakavesijäähdytteinen+pikkudiesel.+Siis+ei+glygolikiertoa.+Suoritin+eka+syksynä+pienen+nollatutkimuksen+järjestämällä+edellämainitun+kierron+50%+seoksella+mutta+siten+että+poistuva+glygoli+palasi+kiertoon.+En+tyhjentänyt+lohkoa+enkä+poistanut+termostaattia.+Annoin+koneen+käydä+tyhjäkäyntiä+n.+15+min.+Sitten+seis+ja+nestenäyte+lohkosta.+Pakkaskestävyys+oli+vain+n.+10degressC.+Tämä+selittyy+sillä+että+termostaatti+ei+ehtinyt+avautua+ja+pakkasneste+kiersi+lohkossa+vain+termarissa+olevan+pikkureiän+(bybass)+kautta.+Väitän+että+on+varminta+ennen+suojaustoimenpiteitä+laskea+lohko+tyhjäksi+ja+poistaa+termostaatti.+Sen+puhdistus+ja+tarkistuskin+on+hyvä+tehdä+samalla.+Raakavesikoneessa+se+voikin+olla+melko+likainen.
Kenttä+on+avoin+vastaväitteille!
Terve sepe-teus, mukava nähdä että olet rivissä. Minä en kyllä ala sinun kanssasi väittelemään.
Kun aikoinani sain VP 2001 koneen aloin tekemään kaikki huoltotyöt käsikirjan mukaan.
Siellä kehotetaan ottamaan termostatti pois glykolin imemisen ajaksi (siis merivesikone).
Mittailin pois tulevaa seosta ja huomasin sen laimentuneen melkoisesti siitä mitä syötin(50-50 seos).
Olenkin tehnyt vähän vahvemman sekoituksen, jotta siellä olisi enemmän glykolia, vaikka ei se laihakaan kyllä mitään riko. Se voi kyllä mennä hieman hyyhmään, mutta kun sitä ei talvella käynnistetä ei sillä ole mitään väliä.
Satutko muuten tietämään missä siellä on sen lohkon tyhjennyshana?
Reiska.
Valitan, en osaa sanoa. Yleensähän ne ovat lohkon kyljessä. Manuaalista se varmaankin selviää.
Meillä+oli+Yanmar+2QM15+raakavesipannu,+josta+otin+termarin+pois+ja+laitoin+glykoliseokseen+pilttipurkkiin+talveksi.+Molemmin+puolin+lohkoa+oli+tyhjennys,+josta+toinen+puoli+oli+varmaan+sakasta+tukossa.
Tyhjennyksen+jälkeen+merivesiletku+makeavesiämpäriin+ja+toisesta+ämpäristä+vielä+täytin+sitä.+Huuhtelun+jälkeen+laitoin+50%+glykoliseoksen+ämpäriin+ja+pakoputkeen+menevän+poistoletkun+tyhjään+ämpäriin.+Kun+glykolia+alkoi+tulla+poistoletkusta,+niin+siirsin+poistoletkun+glykoliämpäriin+ja+annoin+glykolin+kiertää+hetken+aikaa.
Lopuksi+poistoletku+paikalleen+ja+pannu+taas+porisemaan,+kunnes+glykoliämpäri+oli+lähes+tyhjä+ja+pakoputken+vesilukossakin+jotain+terävämpää.
Vastaväitettä+ei+sepe..teus+nyt+saanut,+mutta+komppauksen+tyhjentämiselle+ja+termarin+poistolle+raakavesikoneessa.
Minä+hoidin+asian+1GM10:ssä+seuraavasti.+
1.+Irrotin+pakokäyrään+menevän+vesiletkun+ja+tukin+reiän+sopivalla+tapilla.
2.+Laitoin+ko.+vesiletkun+raakavesisuodattimeen
3.+Kaadoin+suodattimen+täyteen+makeaa+vettä+ja+käynnistin+koneen
4.+Käytin+konetta+muutaman+minuutin+pätkissä+kunnes+ylikuumenemishälytin+soi+tarvittaessa+vettä+lisäten+raakavesisuodattimeen
5.+Laskin+veden+pois+raakavesisuodattimesta+avaamalla+vetolaitteen+vedenottoventtiilin.
6.+Sama+kuin+edellä+glykoliseoksella
7.+Letku+takaisin+paikalleen+ja+litra+pari+glykoliseosta+systeemistä+läpi,+jotta+myös+pakoputkeen+menee+glykoliseosta
8.+Itse+jätin+glykolia+hiukan+vedenerottajaan.+Jos+tyhjenee+talvella,+on+vesipumpun+stefat+todennäköisesti+loppu.
Kone+lämpiää+nopeasti,+koska+kiertävä+vesimäärä+on+varsin+pieni.+Ylikuumenemishälytyksestä+ei+pidä+huolestua,+sillä+sen+hälytysraja+on+alempi+kuin+saman+koneen+makeavesijäähdytteisen+version+normaali+käyntilämpö.+Kyse+on+vain+suolaveden+korroosion+rajoittamisesta+välttämällä+korkeita+lämpötiloja.+Systeemi+huuhtoutuu+hyvin+ko.+operaatiossa+ja+termostaatti+aukee+varmasti.+Tietysti+vaiheessa+7+se+saattaa+sulkeutua+jossain+kohtaa,+mutta+silloin+on+jo+glykolia+joka+paikassa.
Sen+sijaan+pitää+hieman+varoa+pakoputken+muoviosien+ylikuumenemista+koneen+ja+vesilukon+välillä.+Siksi+en+käyttänyt+konetta+yhtämittaisesti.
Jos+veneessä+ei+ole+raakavesisuodatinta,+homma+hoituu+jollain+pienellä+kipolla,+johon+laitetaan+sekä+imuletku+että+normaalisti+pakoputkeen+menevä+letku.
Nyt+on+makeavesijäähdytteinen+kone.+Käytän+edelleen+raakavesisuodatinta,+mutta+mitään+letkua+ei+tarvitse+irrottaa.+Senkun+kaataa+muutaman+litran+50%+seosta+tuonne+koneen+käydessä.+Termostaatti+ei+vaikuta+raakaveden+kiertoon+makeavesijäähdytteisessä.+MD2020:ssa+olen+kaatanut+n.+4+litraa+50%+seosta.+Yleensä+olen+kaatanut+ensin+useamman+litran+makeaa+vettä,+jotta+lämmönvaihtimeen+ei+jää+suolavettä.
Minulla+on+hiukan+kartio+muoviletku,+joka+sopii+tiiviisti+raakavesisuodattimesta+moottorille+lähtevään+yhteeseen.+Letkun+toinen+pää+pannaan+ämpäriin,+jossa+on+puhdasta+vettä.+Vieressä+odottaa+toinen+ämpäri,+jossa+on+6+litraa+50+%+seosta.+Kone+käyntiin+ja+ensimmäisen+ämpärillisen+jälkeen+letku+toiseen+ämpäriin.+Minusta+homma+on+vielä+helpompi+kuin+tuo+kaatamistouhu.+Kartio+on+toteutettu+katkaisemalla+letku+ja+panemalla+vähän+isompi+putki+jatkokseen.