Eduskunnassa pohdittiin taas avioliiton merkitystä

näinseonjapysyy

Minulla oli isä ja äiti. Eivät täyttäneet täysin vanhempien ihanteita, mutta ei voi edes kuvitella että heidän roolia olisi leikkineet kaksi parisuhteessa elävää naista tai miestä.
Sukujuureni ja alkuperäni kiinnostaa ja sen vuoksi olen tehnyt sukutukimusta. Suuri aukko on jo siinä etten voi jäljittää ukkieni isien sukua heidän isien puolelta, kun kirkonkirjoissa ei ole tarkkaa tietoa.

Jos on seurannut ohjelmia Kadonneen jäljillä, niin ei voi aliarvioida suvun ja biologisten vanhempien merkitystä. Elämä menee niin kuin menee, ja ei ole aina mahdollista taata lapselle yhteyttä biologisiin vanhempiin ja saada kasvaa heidän kanssa, mutta ainakaan millään laillisilla toimenpiteillä ei tulisi tällaisia tilanteita edistää ja juurettomien ihmisten lukumäärää enentää.
Olen lukenut elämäkertoja ja jos ihminen elää ilman isää tai äitiä, niin jokin epämääräinen puute ja kysymys elää alitajunnassa. Tätä on turha mitätöidä.
Ei asiassa tarvitse rinnastaa edes Raamattua vaan asia on selvä.

21

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • logiikka

      Kerropa jokin esimerkki sellaisesta tilanteesta, jossa lapsi muuten varttuisi biologisten vanhempiensa hellässä huomassa, mutta avioliittolain muutoksen takia joutuukin kasvamaan ilman isää tai äitiä?

      • eijaksahoitaa

        Kyllähän niitä jo ja lisää tulee, kun lailla suojellaan ja kannustetaan heitä siihen. Se yksi homokin, Jani Toivola, hankki jonkun horatsun kanssa lapsen ja vielä tytön ja yrittää sitä äitinä vai isänä kasvattaa. Ja jo tässä vaiheessa on uupunut.


      • KazuKa

        Ehkä siitä esimerkkejä joskus tulee, mutta epäilen vahvasti.


    • "mutta ei voi edes kuvitella että heidän roolia olisi leikkineet kaksi parisuhteessa elävää naista tai miestä."

      Juuri niin, SINÄ et voi kuvitella. Arviosi perustuu pelkkiin kuvitelmiisi, joten sillä ei ole mitään tekemistä Suomen lainsäädännön tai todellisen tilanteen kanssa.

      "Olen lukenut elämäkertoja ja jos ihminen elää ilman isää tai äitiä, niin jokin epämääräinen puute ja kysymys elää alitajunnassa."

      Olen lukenut kertomuksia sellaisista henkilöistä, joilla on kaksi isää tai äitiä ja mikään muu ei ole tuottanut ongelmia kuin kaltaistesi toisten elämällä paheksunnallaan leikkivien kanssa.

    • Epäjumalienkieltäjä

      Uskikset kuvittelevat, että avioliittolaki voi jotenkin muuttaa sitä miten ihmiset oikeasti elävät. Ei voi. Suomessa on seksiä toistensa kanssa harjoittavia homoja ihan laeista riippumatta. Osa homoista asuu yhdessä ja osalla on myös lapsia perheessään. Näin on ollut jo kymmeniä vuosia.

      Lopettakaa siis nillittäminen. Me jotka haluamme elää heterosuhteissa voimme jatkaa elämäämme vanhaan malliin. Myös parisuhteessa elävät homot elävät lain jälkeenkin arkeaan kuten ennenkin, mutta lain suoma viitekehys muuttuu samanlaiseksi kaikille meille, jotka haluamme elää avioliitossa.

      Avioliittolaki säätelee parisuhteen juridiikkaa. Ei moraalia, rakkautta tms.

    • tuokaa.parannus

      Vain ilkeät uskovaiset pöllöpäät tekevät elämästä helvetin. Ilman heidän iänikuista tuomitsemishaluaan maailmassa olisi paljon parempi elää. Painukaa jo sinne taivaaseenne!!!

      • harkintaan

        "Ilman heidän iänikuista tuomitsemishaluaan maailmassa olisi paljon parempi elää"

        ehkä olisi hyvä harkita muuttamista Pohjois-Koreaan.


      • tuokaa.parannus
        harkintaan kirjoitti:

        "Ilman heidän iänikuista tuomitsemishaluaan maailmassa olisi paljon parempi elää"

        ehkä olisi hyvä harkita muuttamista Pohjois-Koreaan.

        "ehkä olisi hyvä harkita muuttamista Pohjois-Koreaan."

        Joo, se olisikin uskovaisille oiva sijoituspaikka. Kannatetaan.


    • kuuntelemaan

      Radio Patmos lähettää tänään 27.10. klo 17.55 alkaen tuon esuskunnan kansalaiskuulemisen uusintana.

      • Epäilemättä Patmosta kuuntelevat ne kaikki kolme uskollista kuuntelijaa...


      • kuuntelemaan

        Kaksi koiraa ja kuuro omistaja?


    • No vähän riippuu mitä suvustaan haluaa sitten tietää, onko suku lähtöisin mistä ja miltä alueelta, onko minkä nimisiä ihmisiä ollut jne. Vai haluaako mukaan myös geenitutkimuksen.

      Siinä on jo aikahyvin suvun historiasta perillä kun tietää esi-isiensä lähteneen aikoinaan Afrikasta liikkeelle, niinkuin kaikilla meillä.

    • En tiedä yhtään miestä (heteroa taikka homoa) joka olisi erityisen kelvollinen lapsen kasvattajaksi. Tältä pohjalta ajatellen olisi aivan hullutusta antaa homomiespareille adoptio-oikeus, kun siinä sitä olisi 2 kpl kelvottomia kasvattajina.

      Ei lapsi tarvitse välttämättä kuin äidin. Siinä on aivan tarpeeksi.

      Eikä ole lapsen edun mukaista, että lapsi hankitaan lähinnä tyydyttämään vanhempien tarpeita. Ja mitkähän ne tarpeet homomiehillä mahtaisivat ollakaan. Lievästi epäilyttää.

      • Oletko ihan tosissasi? Olen käytännössä yksinhuoltajaisänä kasvattanut kolme lasta alle murkkuikäisitä aikuisiksi, täysipäisiksi ja yhteiskuntakelpoisiksi Suomen kansalaisiksi. En usko, että äidit olisivat siinä hommassa pärjänneet keskimääräisesti yhtään sen paremmin kuin minäkään. Itse asiassa oma kokemukseni kertoo ihan toista, mutta rajatusta kokemuksesta ei voi vetää yleistyksiä.
        Nyt pappana olen ollut tukihenkilönä kahdelle YH äidin lapselle jo kuudetta vuotta. Tosin siinä roolissa minun kasvatusvastuuni on hyvin pieni, mutta ssellaista tukea en itse lapsiani kasvattaessani saanut, enkä olisi sitä edes tarvinnut.

        Pidän kommenttejasi yleensä ottaen melko hyvinä, mutta nyt taso mielestäni notkahti.


      • Nyt menee kekek-kekek vähän omituiseksi. Et taida itse olla isä? Vai, etkö ole ikinä lastasi hoitanut?

        Sekä isän että opettajan näkökulmasta katsottuna tekstisi on lähinnä typerä. Valitan. Äidin merkitystä en halua aliarvioida, mutta kyllä mieskin lapsia kasvattamaan pystyy.


      • Aada-a

        Kyllä isä voi olla parempikin kasvattaja kun äiti, ei tuo asia ole sukupuolesta kiinni.Varsinkin pojat kovasti miehenmallia kaipaavat, eikä tulisi pieneen mieleenikään erottaa lapsiaan isästään eikä äidistään.Meillekin ero tulossa, mutta yhteishuoltajuus ja hyvät välit pidetään toisiimme, koska lapset kasvatamme kuitenkin yhdessä vaikkakin kohta eri osoitteista.


      • Aada-a

        Tärkeintä lapsille et tutut aikuiset huolehtii.Nais-tai miesparilta onnistuu siinä missä heteropariltakin.Jotkut selviää hyvin yksinkin.


    • dhjkkgfjklöö

      Minusta on typerää jonkun vetää omia henkilökohtaisia asioitaan kun nyt on kyse siitä, onko ihminen lopulta onnellinen kun ei tiedä alkuperäänsä. Itse en taatusti haluaisi olla tilanteessa, missä en tuntisi, tietäisi historiaamme niin hyvässä kuin pahassa. Lesbojen huutelut "menkää sinne taivaasenne" ovat kyllä ääliömäisiä ja oikeastaan vain alleviivaavat sen, etteivät he halua ajatella asiaa lapsen kannalta. Myöskään yksinhuoltajaisän huutelut eivät kuulu siihen, miten lapsi itse kokee toisen biologisen vanhemman puuttumisen elämästään. Tätä minä minä ja minä-tyyliä harrastetaan oikein urakalla mutta milloin lapsi asettuu keskiöön arvostetuksi ja huomioonotetuksi. Kyllähän täällä on saanut lukea, kuinka erinomaisia vanhempia ovat lesbot ja kuinka suvaitsemattomia ovat he, jotka peräänkuuluttavat lapsen oikeutta omistaa, tuntea omat juurensa, syntyperänsä, sukunsa historian... eli kukahan tässä sitä lasta oikeasti ajattelee! Se, että 18-vuotiaana saa tietää vaikka isänsä, ei poista elämänikäistä kaipuuta, erilaisuutta eikä anna enää suhdetta mikä olisi jokaiselle lapselle kuulunut.

      • KazuKa

        " Se, että 18-vuotiaana saa tietää vaikka isänsä, ei poista elämänikäistä kaipuuta, erilaisuutta eikä anna enää suhdetta mikä olisi jokaiselle lapselle kuulunut."

        Miten voi kaivata jotakuta jota ei ole tuntenut?

        Entä jos tämä vanhempi ei halua olla missään tekemisissä lapsen kanssa?


      • Aada-a

        Eivät heteroperheenkään lapset aina tunne geneettistä alkuperäänsä.Eikä asiasta mitään ongelmaa koidu ellei ympäristö siitä tee ongelmaa.


    • Hilk--Ka

      Aloittajalta lainaus: "Olen lukenut elämäkertoja ja jos ihminen elää ilman isää tai äitiä, niin jokin epämääräinen puute ja kysymys elää alitajunnassa. Tätä on turha mitätöidä."

      Onko siitä tehtävä erityistä draamaa? Miten muuten saataisiin vaikuttava tv- ohjelma, ja kuinka paljon niissä on käsikirjoitettua?
      Itse elän omien puutteideni kanssa, vaikka tiedän että äidinäiti synnytti äitini 2vuota sukulaisten kuvitteleman isän kuoleman jälkeen. Tämä paljastui vasta 60-luvulla kirkonkirjoista.
      Olen juuri niin täydellinen ja puutteeton kuin itseni kuvittelen täydelliseksi. Miksi pitäisi etsiä omiin odotuksiinsa syyllistä ulkopuoleltaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      28
      2829
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      102
      1478
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      85
      1351
    4. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      376
      1108
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      87
      1103
    6. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      103
      991
    7. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      980
    8. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      940
    9. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      79
      932
    10. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      896
    Aihe