Osoita, että värähtelytaajuus on sama maassa ja kuussa.
Jouseen ripustetun metallipallon värähtelytajuus
18
65
Vastaukset
- gj5öj
Heilurin osalta asia on jo käsitelty.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14448422/heiluriliike-kuussa-ja-maassa - pp_205
"11001101"
toivottavasti tuo nimmarisi on edes penkkipunnerrusenkkasi! - Ohman
Värähtelytaajuus riippuu vain jousivakiosta k ja metallipallon massasta m. Molemmat ovat samat maassa ja kuussa.
Ohman- lue-ne-oppikrjat
" Värähtelytaajuus riippuu vain jousivakiosta k ja metallipallon massasta "
Kyllä jousen omalla massalla on vaikutus taajuuteen.
Voi olla että kun hieman vanenet niin näet vielä värähtelevän jousen jossa ei ole lainkaan ulkoista lisämassaa. - Ohman
Tietenkin jousen massa vaikuttaa mutta kysyjän esimerkissä nyt jousessa oli metallipallo roikkumassa jolloin tavallisesti käsitellään tuon pallon massaa ja oletetaan jousen massa niin pieneksi, ettei sitä oteta huomioon.Mutta jousenkin massa kuussa on sama kuin maassakin.
Kirjoituksesi oli pelkästä herjailun halusta kirjoitettu "vanhenemisineen" jne eikä aidosta halusta keskusteluun fysiikasta.
Ohman - Katse-peiliin
Ohman kirjoitti:
Tietenkin jousen massa vaikuttaa mutta kysyjän esimerkissä nyt jousessa oli metallipallo roikkumassa jolloin tavallisesti käsitellään tuon pallon massaa ja oletetaan jousen massa niin pieneksi, ettei sitä oteta huomioon.Mutta jousenkin massa kuussa on sama kuin maassakin.
Kirjoituksesi oli pelkästä herjailun halusta kirjoitettu "vanhenemisineen" jne eikä aidosta halusta keskusteluun fysiikasta.
OhmanEhkä edellisen kirjoittajan sävy ei ollut täysin sopiva mutta aiheetta se tuskin on syntynyt.
Olet itse määritellyt mielesi mukaan "oikean" tavan käsitellä fysiikkaa, pidät esimerkiksi gravitaation vaikutusta ensiarvoisena tehtävässä jossa sillä ei ole mitään merkitystä.
Seuraavassa tehtävässä osoitat että gravitaatiolla ei ole merkitystä mutta ilmoitat jousen painon, jolla on merkitystä, voitavan jättää huomioimatta.
Fysiikka ja sen analyysit eivät ole mielipideasioita. - Ohman
Katse-peiliin kirjoitti:
Ehkä edellisen kirjoittajan sävy ei ollut täysin sopiva mutta aiheetta se tuskin on syntynyt.
Olet itse määritellyt mielesi mukaan "oikean" tavan käsitellä fysiikkaa, pidät esimerkiksi gravitaation vaikutusta ensiarvoisena tehtävässä jossa sillä ei ole mitään merkitystä.
Seuraavassa tehtävässä osoitat että gravitaatiolla ei ole merkitystä mutta ilmoitat jousen painon, jolla on merkitystä, voitavan jättää huomioimatta.
Fysiikka ja sen analyysit eivät ole mielipideasioita.Ei minun kirjoituksissani ole mitään ristiriitaa.
Laskin tuossa toisessa jousilaskuketjussa kahdella tavalla, energiaperiaatteella ja tietyn differentiaaliyhtälön avulla.Jälkimmäisestä ratkaisusta näkyy miten gravitaatio häipyy. Energiaperiaatteessa taas kokonaisenergia on otettava huomioon eikä gravitaation potentiaalienergiaa voida jättää pois alkuyhtälöstä millään lailla tuota poisjättöä perustelematta.
Jousen massaa ei tuossa tehtävässä otettu huomioon ja tässä taas kysyjä ilmoitti metallipallon ripustetun jouseen joten oletin, että tässäkin jousen massa voidaan jättää huomiotta. Varsinkin kun kyse oli, onko eroja jousen toiminnassa maassa ja kuussa jolloin tuo jousen massan tehtävään aiheuttava lisäkomplikaatio on tarpeeton lisäke tehtävään.
Taidat lukea kommenttejani tulkiten niitä niinkuin luulet minun sanoneen tai haluat minun sanoneen etkä niin että yrittäisit katsoa mitä todella sanon.
Aiheetta enempään tämäntyylisestä keskustelusta.
Ohman - ymmärrän_
Ohman kirjoitti:
Ei minun kirjoituksissani ole mitään ristiriitaa.
Laskin tuossa toisessa jousilaskuketjussa kahdella tavalla, energiaperiaatteella ja tietyn differentiaaliyhtälön avulla.Jälkimmäisestä ratkaisusta näkyy miten gravitaatio häipyy. Energiaperiaatteessa taas kokonaisenergia on otettava huomioon eikä gravitaation potentiaalienergiaa voida jättää pois alkuyhtälöstä millään lailla tuota poisjättöä perustelematta.
Jousen massaa ei tuossa tehtävässä otettu huomioon ja tässä taas kysyjä ilmoitti metallipallon ripustetun jouseen joten oletin, että tässäkin jousen massa voidaan jättää huomiotta. Varsinkin kun kyse oli, onko eroja jousen toiminnassa maassa ja kuussa jolloin tuo jousen massan tehtävään aiheuttava lisäkomplikaatio on tarpeeton lisäke tehtävään.
Taidat lukea kommenttejani tulkiten niitä niinkuin luulet minun sanoneen tai haluat minun sanoneen etkä niin että yrittäisit katsoa mitä todella sanon.
Aiheetta enempään tämäntyylisestä keskustelusta.
OhmanVain muiden sekoilua voi arvostella .
Joo. Ne eivät ole samat Maassa ja Kuussa.
Eli osoita vääräksi tämä lause!- Ohman
Tietysti pitäisi vastata, että todista sinä vääräksi minun sanomani äläkä jätä todistustaakkaa minulle!
Mutta asiaan:
Puhun nyt massattomasta jousesta jossa roikkuu massa m.Sen liikkeen differentiaaliyhtälö on
x'' K x = 0 ja tämän ratkaisu on x(t) = A sin(omega * t fii).
omega on sqrt(K) = sqrt(k/m) missä k = jousivakio.
Liikkeen frekvenssi on f = omega / (2 pi).Tässä ei näy muita suureita kuin k ja m jotka ovat maassa ja kuussa samat.
Ohman - Ohman
Vai pitikö osoittaa vääräksi lause "Eli osoita vääräksi tämä lause"?
Ohman - hjk454
Ohman kirjoitti:
Tietysti pitäisi vastata, että todista sinä vääräksi minun sanomani äläkä jätä todistustaakkaa minulle!
Mutta asiaan:
Puhun nyt massattomasta jousesta jossa roikkuu massa m.Sen liikkeen differentiaaliyhtälö on
Liikkeen frekvenssi on f = omega / (2 pi).Tässä ei näy muita suureita kuin k ja m jotka ovat maassa ja kuussa samat.
OhmanNoinhan se on.
Mutta kun maallikko ryhtyy kylmiltään asiaa pohtimaan, niin helposti siinä tulee otettua myös gravitaatio mukaan. Eikä se haittaa. Se näet supistuu yhtälöstä pois pienen muokkauksen jälkeen. Pitää huomata, että x on poikkeama tasapainoarvosta. - Einisti
Ohman kirjoitti:
Mutta asiaan:
OhmanSuhteellisuusteoriauskovaiset ovat sitä mieltä, että aika riippuu myös painovoimasta.
- 4hl2g
Einisti kirjoitti:
Suhteellisuusteoriauskovaiset ovat sitä mieltä, että aika riippuu myös painovoimasta.
Meneekö se nyt niin, että maassa olevan tarkkailijan mielestä kuussa oleva jousipallovärähtelijä tikkaa hieman nopeammin (pienempi gravitaatio) mutta kuussa oleva tarkkailija ei huomaa eroa, koska hänen kellonsakin käy hieman vikkelämmin.
hjk454 kirjoitti:
Noinhan se on.
Mutta kun maallikko ryhtyy kylmiltään asiaa pohtimaan, niin helposti siinä tulee otettua myös gravitaatio mukaan. Eikä se haittaa. Se näet supistuu yhtälöstä pois pienen muokkauksen jälkeen. Pitää huomata, että x on poikkeama tasapainoarvosta.Massa supistuu pois mutta gravitaation kiihtyvyys ei.
Se on eri Maassa kuin Kuussa
Nyt pitää pyytää anteeksi!
Laskin itse väärin, värähtely taajuus ei riipu gravitaatio-kiihtyvyydestä
kuten ensin väitin. Taajuus on sama Maassa ja Kuussa!
Terv,
Stupid me
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412411Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k3891939Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1381654Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1071437Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens141341Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01032Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat21973- 65868
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63845- 43802