Tampereella on edessään iso ongelma tämän keskustan kanssa. Keskustalla on riski autioitua, koska nämä peltokeskukset tarjovat jo laajan palveluvalikoiman parkkipaikkoineen.
Keskusta on ylivoimainen enää yhdellä segmentillä, eli viihde, ajanviete ja kulttuuritarjonnalla. Keskustaa pitäisi kyetä kehittämään paremmin kiinnostavaksi ja houkuttelevaksi, ja erityisesti pitäisi vahvistaa vielä voimissaan olevan kulttuuri- ja viihdetarjonnan toimintaedellytyksiä.
Osana tätä kokonaisuutta tervetuloa Keskusareena casinoineen, tervetuloa joukkoliikenteen kehitys ja erityisesti ratikka.
Onneksi keskustan kaupallisen hiljenemisen vastapainona on keskustan vilkastuminen asukasmäärän voimakkaasti kasvaessa. Ehkä tässä on menossa Tampereen isompi rakenteellinen muutos. Tampereen teollisesta keskustasta on enää muisto ja viimeiset rippeet jäljellä, ja tulevaisuus on todennäköisesti asukkaiden, viihtymisen ja kulttuurin keskusta.
Tampereen kaupungin haasteet
6
121
Vastaukset
- kriih-krääh
Jotta pystyttäisi elämään viihteestä ja kulttuurista, tarvitaan ratikka. Selvä se
Kun keskustasta kehittyy kaupunkikulttuurialue, niin silloin sinne pitää saada myös sellaisia elementtejä, jotka kaupallisuuden ulkopuolellakin kiinnostavat ihmisiä. Vaikka kaupallisuus nykymuodossaan on turhaa esim. henkilöautoilun osalta, johon kansakunta sitoo valtavasta rahaa ja hukkaa siihen resursseja. Koska valitettava tosiasia on, että nykyään sadan ihmisen kuljettamiseen käytetään n. 100 kpl henkilöautoja. Vaikka se kaikki voitaisiin hoitaa muutamalla ratikan vaunulla. Ja sitä kautta ihmisille jäisi huomattavasti enemmän ostovoimaa ja aikaa itselleen, perheilleen, ystävilleen ja läheisilleen.
Pop-up tori paikallisille tuottajille, lähialueen erilaisten alojen pientuotannoille ja toisaalta kansainvälisillekin reilunkaupan pientuotannoille on eräs vaihtoehto, jossa otetaan huomioon myös tavallisten ihmisten toiveet ja tarpeet. Kun pop-up alue käsitetään laajassa mittakaavassa kulttuurin, palveluiden ja eettisesti oikealla tavalla toimivien tuotantoketjujen toimintamahdollisuutena, niin silloin ihmisille herää mielenkiinto keskustan aluetta kohtaan. Ja saadaan se pieni ruohonjuuritason toiminta aikaiseksi, joka ehkä jossain vaiheessa mahdollistaa toimivien pientuotantojen vakiintumisen ja uudet luontoa säästävät innovaatiot, joilla voidaan vaikuttaa paitsi yksittäisten perheiden talouteen, niin myös kokeilla pienessä mittakaavassa kuinka tuotantojen parissa toimitaan.
Tätä kaikkea tukee sujuva ja päästötön joukkoliikenne, sekä sitä tukeva palvelukonsepti periaatteella toimiva yhdysliikenne. Ja toimiva kevyenliikenteen väylästö, joka yhdistää paitsi kaupungissa sijaitsevat erilaiset hoidetut luontoalueet, niin myös ihmisille tarkoitetut puistoalueet ja kaupunginosakohtaiset kansalaisalueet ihmisten ja luonnon muodostamiksi vihervyöhykkeiksi.- kjhgvcxcvbnm
Olet ihan pihalla todellisuudesta, 100 omalla autolla kulkevaa ei voi kulkea ratikalla, ymmärrätkö ollenkaan, miten rajoittunut keskusta - Hervanta väliä sahaava ratikka on? Jos ratikka tulisi, olisi monen pakko hankkia henkilöauto, liikenneyhteydet menevät muuten liian vaikeiksi vaihtoineen.
Sinun, eikä muidenkaan vihervassujen rahoja ei käytetä autoiluun, autoja verotetaan niin raskaasti, että rahoja jää paljon yli muuhun käyttöön.
Tampere on tappamassa elinkeinoelämän keskustasta vihamielisellä autovastaisella politiikalla, ahne pysäköinninvalvonta on tässä tehokas väline.
Ps. opettele tiivistämään asiasi, kukaan ei jaksa lukea tuollaista höttöä. - Koivistoinen
Greewayn esitys jatkaa viherpiipertäjien epärelista elämäntavoitetta, jossa vihreäsähkö tulee ilmaisesti töpselistä ja rahaa voi repiä pankin automaatista. Kuka rahoittaisi kansalaispalkan? Viittaa ent. NL.:n talousajatteluun. Hauskaa ja helppoa pitää olla, mihin nykykouluissakin pyritään? AL:n 28.10. s.B 4:lla Päivi Ruippo markkinoi em. menoa: "Työn väheneminen on hyvä asia": työaikaa olisi lyhennettävä, lisää vapaa-aikaa, jonka huvipuolen kaikille hoitavat urheilu-kulttuuriministeriö, Hänen mukaansa on päättäjien tehtävä taata näitten velttoilijoiden toimeentulo. Eipä hän kerro ,millä keinoin, lisäämällä jatkuvasti jo tolkutonta valtionvelkaamme ,panemallako harvat työtätekevät entistä tiukemmalle, verotuksella?
Treella on jo nyt isommista kaupungeista pahimmat rasitteet: tavallisille työväelle tarpeelliset tuottavat työpaikat, teollisuus hävinnyt, työttömyysaste 19% kasvussa, joutilasta lisääntyvää koti-ja ulkomaista väkeä elätettävänä sos.luukuilta 20%. Tolkuton infran ja ylihintaisten asuntojen rakentaminen ei tunnetusti takaa yhtään pysyvää tuottavaa työpaikkaa.
- viihdettäkötäkötäkö
Että Tampereen keskustasta pitäisi tehdä yksi iso juottola?
No huh huh.- OnJoValmista
Ei tarvitse tehdä, sehän on jo sitä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei! Halusin vain kertoa.
En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso224562Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait1544088Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?
Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani133356Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd
Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai673066- 862744
Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa
Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl1512642Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?
Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist282363- 372273
"Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko
"Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For1211620- 201595