Lastuviritys

Juz

onnaako -92 316i, ja tietääköhän kukaan hintoja?
ja mistä kannattais kysellä. ei varmaan löydy
tohon malliin.

16

1959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juz

      onko kukaan pahemmin e36:aan viritelly? ja miten
      tulee heppoja halvalla niin että katsastus
      mieskin hyväksyy...vapaammin virtaavan
      ilmansuodattimen tehonkasvu ei ole kovin
      päätähuimaava. tehoputki? jne...

      • Hemi

        Lastua ei todellakaan kannata laittaa, jos ert
        tee muuta. Epäilen että pelkkä putkistokaan ei
        tuo kuin korkeintaan 5-10hp lisää. Halvalla ei
        oikein pääse mitenkään...


    • Usko pois

      Jos pelkkää lastua olet laittamassa, neuvoisin
      unohtamaan koko jutun, pelkkä lastuviritys tehoaa
      vapaastihengittäviin vain mainoslauseissa.
      Lastuviritys on oiva tapa vain turboissa, eli
      turha maksaa tyhjästä.

      • Bar

        Mun mielipiteeni lastuista on, että niillä saa
        ainakin tosi kalliita hevosvoimia. Turbottomiin
        moottoreihin niillä ei tule juurikaan lisätehoja
        (1-5hv) ja turbollisiin niitä ei kannata laittaa.
        Mitä järkeä on maksaa monta tonnia lastusta joka
        lisää vähän ahtopainetta??? ahtopaineen lisäyksen
        voi tehdä ihan itse muutaman markan
        kustannuksella!


      • Cabrio
        Bar kirjoitti:

        Mun mielipiteeni lastuista on, että niillä saa
        ainakin tosi kalliita hevosvoimia. Turbottomiin
        moottoreihin niillä ei tule juurikaan lisätehoja
        (1-5hv) ja turbollisiin niitä ei kannata laittaa.
        Mitä järkeä on maksaa monta tonnia lastusta joka
        lisää vähän ahtopainetta??? ahtopaineen lisäyksen
        voi tehdä ihan itse muutaman markan
        kustannuksella!

        Se on totta et ahtopaineen voi nostaa itsekin
        helposti mut lastuhan säätää myös sytytyksen ja
        seokset. Voi paukahtaa kone aika äkkiä jos vain
        nostaa paineita eikä tee mitään muuta!!


    • Grimhorn

      Eipä kyllä kannata mitää lastuhommeleita tohon
      sun kärryys säätää. Niin kun monet sulle jo
      sanoivatkin niin se on ihan yhtä tyhjän kanssa,
      siitä et tule hyötymään kun viitisen hevosvoimaa.

      Jos hankit autoosi turbon (hinta sellaiset 20-
      25tmk) niin sitten kannattaa alkaa ajattelemaan
      noita erilaisia lastuja.

      Paranna pikemminkin autosi hengitystä
      tehoputkistolla, jollain
      vapaavirtaussuodattimilla jne. niin saat siitä
      sellaiset 10-20hv lisää tehoa.

      • Jönsson

        "Paranna pikemminkin autosi hengitystä
        tehoputkistolla, jollain
        vapaavirtaussuodattimilla jne. niin saat siitä
        sellaiset 10-20hv lisää tehoa."

        Tuohon voisi jatkaa, että yhdessä sen lastun
        kanssa, ja sittenkin ollaan luultavasti lähempänä
        liukuman alarajaa.

        Tietysti vähän autosta riippuu, mutta ei taida
        vapaavirtaussuodatin tuoda tehoa enempää kuin 1
        hv, ehkä 2-3, jos samanaikaisesti tehdään
        muutakin esim. lastuttamalla tai mieluummin
        ahtamalla lisätään sisään sisään imettävän ilman
        tarvetta.

        Harvassa autossa imuilman määrä on mikään tehoa
        kuristava tekijä, sitä paitsi jos puhallat aivan
        tavallisen suodattimen läpi, huomaat ettei se
        vastusta oikeastaan lainkaan. Ilmanputsarin
        kotelo voi tietysti ahistaa ja osa
        vapaavirtaussuodatimista asennetaankin ilman
        koteloa. Tällöin ongelmaksi tulee helposti se,
        että imettävä ilma on auton moottorin
        kuumentamaa, ja kuten fysiikan kirjasta
        muistamme,lämmin ilma sisältää vähemmän happea
        kuin kylmä. Lisäksi avoimet ilmanputsarit
        likaantuvat koteloituja nopeammin, mikä taas
        lisää vastusta. Teoreettiseen tehonlisäykseen
        vapaavirtaussuodattimella voi päästä, jos
        lärjestää sille hyvät olosuhteet.

        Entäpä pakoputki: putken läpimitan
        kasvattamisella ei välttämättä saavuteta juuri
        mitään. Siitä huolimatta putkien välillä on
        eroja, jopa vakioputkien. TM:ssa verrattiin
        joskus jonkun auton vakioputkia; alkuperäistä ja
        muutamaa tarvikeputkea. Tässä ainakin 5 vuotta
        vanhassa testissä autojen tehoerot eri putkilla
        olivat suurimmillaan kai 2 hv, minusta yllättävän
        paljon. Eroa ei juuri ollut putkien koossa,
        muodoissa ja vaimentimissa kyllä. Ns.
        tehoputkissa voi olla vieläkin loivemmat kurvit,
        vähän enemmän halkaisijaa ja avarammat pöntöt,
        mutta kovin dramaattisia eroja ei voi tehdä
        ilman, että sopivuus autoon alkaa tulla
        ongelmaksi, kuten tietysti myös viranomaisten
        suhtautuminen meteliin. Niinpä 5 hv:n lisäteho
        putkella alkaa olla jo taiturimainen saavutus.
        Lisäksi pitää muistaa, että tämä tehon lisä tulee
        sitten tosiaan vain kaasu pohjassa ajetaessa eli
        silloin, kun bensaa palaa reippaasti ja
        pakokaasujen muodostuminen on suurta. Käytännön
        ajossa ei tehoeroa huomaa, sillä vakioputki
        pystyy kyllä viemään sellaiset määrät kaasuja
        ulos, mitä auton valmistaja on ajatellut sen
        auton normaaliajossa tuottavan.

        Ai niin, Club Alfa Romeo Finlandin kotisivuilla
        oli joskus kerrottu eri tehoputkien mitatuista
        eroista Alfa 156:ssa. Tehonlisäykset olivat parin
        kolmen hv:n luokkaa parhaissa, tehon vähennykset
        samaa luokkaa huonoimmissa putkissa.

        Kaiken kaikkiaan ei pidä luulla, että auton
        valmistajat olisivat niin tyhmiä, että eivät
        ottaisi autosta sellaisia lisähepoja irti, mitä
        helposti ja ongelmitta olisi mahdollista saada -
        vaikka autot tietysti aina kompromisseja ovatkin.

        Mutta sanotaan, että 10 hv. lastulla, putkella ja
        suodattimella on mahdollista saada. Silloinkin
        kannattaa teho mitata ennen ja jälkeen. Korva on
        nimittäin kova poika uskottelemaan, että ääni
        olisi tehoa.


      • Grimhorn
        Jönsson kirjoitti:

        "Paranna pikemminkin autosi hengitystä
        tehoputkistolla, jollain
        vapaavirtaussuodattimilla jne. niin saat siitä
        sellaiset 10-20hv lisää tehoa."

        Tuohon voisi jatkaa, että yhdessä sen lastun
        kanssa, ja sittenkin ollaan luultavasti lähempänä
        liukuman alarajaa.

        Tietysti vähän autosta riippuu, mutta ei taida
        vapaavirtaussuodatin tuoda tehoa enempää kuin 1
        hv, ehkä 2-3, jos samanaikaisesti tehdään
        muutakin esim. lastuttamalla tai mieluummin
        ahtamalla lisätään sisään sisään imettävän ilman
        tarvetta.

        Harvassa autossa imuilman määrä on mikään tehoa
        kuristava tekijä, sitä paitsi jos puhallat aivan
        tavallisen suodattimen läpi, huomaat ettei se
        vastusta oikeastaan lainkaan. Ilmanputsarin
        kotelo voi tietysti ahistaa ja osa
        vapaavirtaussuodatimista asennetaankin ilman
        koteloa. Tällöin ongelmaksi tulee helposti se,
        että imettävä ilma on auton moottorin
        kuumentamaa, ja kuten fysiikan kirjasta
        muistamme,lämmin ilma sisältää vähemmän happea
        kuin kylmä. Lisäksi avoimet ilmanputsarit
        likaantuvat koteloituja nopeammin, mikä taas
        lisää vastusta. Teoreettiseen tehonlisäykseen
        vapaavirtaussuodattimella voi päästä, jos
        lärjestää sille hyvät olosuhteet.

        Entäpä pakoputki: putken läpimitan
        kasvattamisella ei välttämättä saavuteta juuri
        mitään. Siitä huolimatta putkien välillä on
        eroja, jopa vakioputkien. TM:ssa verrattiin
        joskus jonkun auton vakioputkia; alkuperäistä ja
        muutamaa tarvikeputkea. Tässä ainakin 5 vuotta
        vanhassa testissä autojen tehoerot eri putkilla
        olivat suurimmillaan kai 2 hv, minusta yllättävän
        paljon. Eroa ei juuri ollut putkien koossa,
        muodoissa ja vaimentimissa kyllä. Ns.
        tehoputkissa voi olla vieläkin loivemmat kurvit,
        vähän enemmän halkaisijaa ja avarammat pöntöt,
        mutta kovin dramaattisia eroja ei voi tehdä
        ilman, että sopivuus autoon alkaa tulla
        ongelmaksi, kuten tietysti myös viranomaisten
        suhtautuminen meteliin. Niinpä 5 hv:n lisäteho
        putkella alkaa olla jo taiturimainen saavutus.
        Lisäksi pitää muistaa, että tämä tehon lisä tulee
        sitten tosiaan vain kaasu pohjassa ajetaessa eli
        silloin, kun bensaa palaa reippaasti ja
        pakokaasujen muodostuminen on suurta. Käytännön
        ajossa ei tehoeroa huomaa, sillä vakioputki
        pystyy kyllä viemään sellaiset määrät kaasuja
        ulos, mitä auton valmistaja on ajatellut sen
        auton normaaliajossa tuottavan.

        Ai niin, Club Alfa Romeo Finlandin kotisivuilla
        oli joskus kerrottu eri tehoputkien mitatuista
        eroista Alfa 156:ssa. Tehonlisäykset olivat parin
        kolmen hv:n luokkaa parhaissa, tehon vähennykset
        samaa luokkaa huonoimmissa putkissa.

        Kaiken kaikkiaan ei pidä luulla, että auton
        valmistajat olisivat niin tyhmiä, että eivät
        ottaisi autosta sellaisia lisähepoja irti, mitä
        helposti ja ongelmitta olisi mahdollista saada -
        vaikka autot tietysti aina kompromisseja ovatkin.

        Mutta sanotaan, että 10 hv. lastulla, putkella ja
        suodattimella on mahdollista saada. Silloinkin
        kannattaa teho mitata ennen ja jälkeen. Korva on
        nimittäin kova poika uskottelemaan, että ääni
        olisi tehoa.

        Koko lause tehoputkesta ja muusta oli tarkoitettu
        lähinnä viittauksi siitä että alkuperäinen
        kirjoittaja ottaisi huomionsa pois lastusta ja
        kiinnittäisi sen auton muihin alueisiin, mutta
        mikäs siinä että sekin herätti keskustelua.

        Myönnän sen että parikymmentä hevosvoimaa noilla
        lisäyksillä on kyllä jo aikamoinen teko, mutta
        yhdistelmällä vapaavirtaussuodatin kunnon
        putkisto (käsittäen siis peltiopakosarjan) ei 10
        hevosvoiman lisäys ole järin vaikea saada aikaan.

        Hyvät vapaavirtaussuodattimet antavat 2-3hv
        lisää, ja tuokin vain mikäli niiden toiminta
        optimoidaan. Tuolla tarkoitan lähinnä sitä että
        niille järjestetään kylmää ilmaa toimintaa
        tehostamaan, kuten jo mainitsitkin & tiesitkin.
        Esim. kylmän ilman sisäänottoaukko konepeltiin.

        Mitä putkistoon tulee, niin läpimittahan ei ole
        ratkaiseva, ei voi sanoa että mitä paksumpi niin
        sen parempi. Kaikkein tärkein putkistossahan on
        tasainen virtaus, mikäli kaasut eivät pääse
        vapaasti kulkemaan, niin koko putkella voi
        heittää tuota kuuluisaa vesilintua. Pönttöjäkin
        löytyy joka lähtöön, mutta mitä yleisesti ottaen
        mitä enemmän vaimennusta, niin sitä enemmän se
        "tukkii" putkea. Yleensä putkistoa rakennettaessa
        onkin juuri tuo mainitsemasi melu kovin ongelman
        tuottaja. Tehoa kun pitäisi saada, mutta ei melu
        nousta.
        "Tehoputket" ovat yleensä juuri mahdollisimman
        suoria, ja kaarrokset lieviä. Useimmiten noita on
        vaan vaikea sovittaa auton pohjaan, mikäli
        kyseessä ei ole merkkiin/malliin suunniteltu
        putkisto.

        Kun vapaavirtaussuodatin, peltipakosarja, ja
        putkisto rakennetaan ja optimoidaan niin että ne
        toimivat yhdessä mahdollisimman tehokkaasti, niin
        ei 10hv:n lisäys ole mikään ihme.

        Se mitä sanoit että tuolla lisäteholla ei
        juurikaan mitään kukaan tee, niin sehän on täysin
        totta. 10hv:n lisäys ei tunnu missään autossa
        missään, vaan tuo koneen hengityksen parantaminen
        onkin pikemminkin alkusoittoa isommalle
        koneremontille, jossa otetaan sitten enemmän
        tehoa irti, ja jota tavallinen putkisto ei enää
        pystyisi kunnolla käsittelemään.

        "Kaiken kaikkiaan ei pidä luulla, että auton
        valmistajat olisivat niin tyhmiä, että eivät
        ottaisi autosta sellaisia lisähepoja irti, mitä
        helposti ja ongelmitta olisi mahdollista saada -
        vaikka autot tietysti aina kompromisseja ovatkin."

        Eivät varmasti olekaan, mutta eiköhän kyse ole
        pikemminkin hintapuolella. Koneen hengityksen
        parantamiselle hintaa voi tulla 10tmk, ja jos
        autotehdas pystyy säästämään pistämällä autoon
        tavallisen putkiston joka kuitenkin palvelee
        auton ostajaa tavallisessa käytössä tarpeeksi
        hyvin, niin eiköhän se sen tee.


      • Jönsson
        Grimhorn kirjoitti:

        Koko lause tehoputkesta ja muusta oli tarkoitettu
        lähinnä viittauksi siitä että alkuperäinen
        kirjoittaja ottaisi huomionsa pois lastusta ja
        kiinnittäisi sen auton muihin alueisiin, mutta
        mikäs siinä että sekin herätti keskustelua.

        Myönnän sen että parikymmentä hevosvoimaa noilla
        lisäyksillä on kyllä jo aikamoinen teko, mutta
        yhdistelmällä vapaavirtaussuodatin kunnon
        putkisto (käsittäen siis peltiopakosarjan) ei 10
        hevosvoiman lisäys ole järin vaikea saada aikaan.

        Hyvät vapaavirtaussuodattimet antavat 2-3hv
        lisää, ja tuokin vain mikäli niiden toiminta
        optimoidaan. Tuolla tarkoitan lähinnä sitä että
        niille järjestetään kylmää ilmaa toimintaa
        tehostamaan, kuten jo mainitsitkin & tiesitkin.
        Esim. kylmän ilman sisäänottoaukko konepeltiin.

        Mitä putkistoon tulee, niin läpimittahan ei ole
        ratkaiseva, ei voi sanoa että mitä paksumpi niin
        sen parempi. Kaikkein tärkein putkistossahan on
        tasainen virtaus, mikäli kaasut eivät pääse
        vapaasti kulkemaan, niin koko putkella voi
        heittää tuota kuuluisaa vesilintua. Pönttöjäkin
        löytyy joka lähtöön, mutta mitä yleisesti ottaen
        mitä enemmän vaimennusta, niin sitä enemmän se
        "tukkii" putkea. Yleensä putkistoa rakennettaessa
        onkin juuri tuo mainitsemasi melu kovin ongelman
        tuottaja. Tehoa kun pitäisi saada, mutta ei melu
        nousta.
        "Tehoputket" ovat yleensä juuri mahdollisimman
        suoria, ja kaarrokset lieviä. Useimmiten noita on
        vaan vaikea sovittaa auton pohjaan, mikäli
        kyseessä ei ole merkkiin/malliin suunniteltu
        putkisto.

        Kun vapaavirtaussuodatin, peltipakosarja, ja
        putkisto rakennetaan ja optimoidaan niin että ne
        toimivat yhdessä mahdollisimman tehokkaasti, niin
        ei 10hv:n lisäys ole mikään ihme.

        Se mitä sanoit että tuolla lisäteholla ei
        juurikaan mitään kukaan tee, niin sehän on täysin
        totta. 10hv:n lisäys ei tunnu missään autossa
        missään, vaan tuo koneen hengityksen parantaminen
        onkin pikemminkin alkusoittoa isommalle
        koneremontille, jossa otetaan sitten enemmän
        tehoa irti, ja jota tavallinen putkisto ei enää
        pystyisi kunnolla käsittelemään.

        "Kaiken kaikkiaan ei pidä luulla, että auton
        valmistajat olisivat niin tyhmiä, että eivät
        ottaisi autosta sellaisia lisähepoja irti, mitä
        helposti ja ongelmitta olisi mahdollista saada -
        vaikka autot tietysti aina kompromisseja ovatkin."

        Eivät varmasti olekaan, mutta eiköhän kyse ole
        pikemminkin hintapuolella. Koneen hengityksen
        parantamiselle hintaa voi tulla 10tmk, ja jos
        autotehdas pystyy säästämään pistämällä autoon
        tavallisen putkiston joka kuitenkin palvelee
        auton ostajaa tavallisessa käytössä tarpeeksi
        hyvin, niin eiköhän se sen tee.

        Joo, peltisarjat jos lisätään pakettiin, niin
        tehoa voi tulla tuo 10 hv ilman lastuakin, jopa
        enemmän - lastun kanssa aletaan jo sitten
        parhaassa tapauksessa hipoa sitä 20 hv:aa.

        Tällöin viritykselle on jo tullut hintaa
        vähintään 10 000 mk, mahdollisesti tuplatenkin
        tuo.

        Tehon lisäys riippuu tietysti paljon autosta.
        Toisissa autoissa pakosarja ja -putki on tehty
        ensisijaisesti vaimentamaan ääntä, toisissa
        olemaan halpoja ja kolmansissa jopa tuottamaan
        tehoa siten, että melu ja hinta kuitenkin pysyvät
        jossain aisoissa.

        Itse kun kyselin joskus peltisarjaa Alfa 75
        1,6:een, kun alkuperäinen oli halki, niin Auto
        Milanon vastaus oli, että osta vakio: maksaa
        vähemmän ja on varsin sileäseinäinen ja
        putkistoltaan melko tasapituinen sekin - muutaman
        kaakin voit pellisarjalla saada ja ne maksavat
        tonnin kipale.

        Pakoputki kun piti uusia, niin siihen sitten
        vaihdettiin 2,0 Ts:n putki, koska oli lähes saman
        hintainen. Arvelivat sillä saatavan tehoa 1-2 hv
        lisää, mutta vakioauton äänillä. Kyseinen putki
        tosin roikkuu etupäästään 2 cm 1,6:n putkea
        alempana, joten ilmaista lounasta ei taaskaan
        ollut.

        Kokeilin joskus niitä koteloimattomia
        vapaavirtaussuodattimiakin, mutta ääni oli ainoa,
        joka lisääntyi. Kahta tuplakaasaria oli myös
        mahdoton saada niiden kanssa säätöihin, joten
        palautin mokomat vehkeet Österbotteniin, mistä
        olivat tulleetkin. Ruiskukoneen kanssa kuulemma
        toimisivat.

        Alfa 90:een tuli joskus vaihdatettua
        viritysnokat, koska alkuperäiset olivat niin
        kuluneet, ettei konetta saanut enää säätöihin.
        Suht' maltilliset nokat Alfan vääntävässä 2,0:ssa
        oli ihan toimiva ratkaisu, mutta enpä olisi
        siihenkään ryhtynyt, ellei nokkien vaihto olisi
        muutenkin ollut edessä.

        Kaiken kaikkiaan olen tullut autojen kanssa
        siihen tulokseen, että älä korjaa sitä, ellei se
        ole rikki. Korjaa sanan tilalle voisi myös
        laittaa, että parantele.

        Tulee nimittäin aika paljon halvemmaksi, kun ei
        yritä tehdä autosta sellaista, mikä se ei ole.
        Sitten tietysti, jos jokin osa on muutenkin
        uusittava, voi miettiä, olisiko olemassa
        palikkaa, joka ei olisi niin kompromissi, vaan
        enemmän minun makuuni. Malttia suosittelen
        tässäkin.

        Ensi viikolla pitäisi tältä pohjalta vaihtaa
        vähän jämerämmät iskarit 156:een, kun yksi on
        sylkäissyt mehut pihalle, eikä yhtä iskaria
        suositella yksinään vaihdettavaksi.

        Sorry, että tulee nyt käytettyä näitä
        spagetttiautoja esimerkkeinä, mutta kun ei ole
        bemua, ja eiköhän nämä autoasiat aika
        yleispäteviä ole.


      • Grimhorn
        Jönsson kirjoitti:

        Joo, peltisarjat jos lisätään pakettiin, niin
        tehoa voi tulla tuo 10 hv ilman lastuakin, jopa
        enemmän - lastun kanssa aletaan jo sitten
        parhaassa tapauksessa hipoa sitä 20 hv:aa.

        Tällöin viritykselle on jo tullut hintaa
        vähintään 10 000 mk, mahdollisesti tuplatenkin
        tuo.

        Tehon lisäys riippuu tietysti paljon autosta.
        Toisissa autoissa pakosarja ja -putki on tehty
        ensisijaisesti vaimentamaan ääntä, toisissa
        olemaan halpoja ja kolmansissa jopa tuottamaan
        tehoa siten, että melu ja hinta kuitenkin pysyvät
        jossain aisoissa.

        Itse kun kyselin joskus peltisarjaa Alfa 75
        1,6:een, kun alkuperäinen oli halki, niin Auto
        Milanon vastaus oli, että osta vakio: maksaa
        vähemmän ja on varsin sileäseinäinen ja
        putkistoltaan melko tasapituinen sekin - muutaman
        kaakin voit pellisarjalla saada ja ne maksavat
        tonnin kipale.

        Pakoputki kun piti uusia, niin siihen sitten
        vaihdettiin 2,0 Ts:n putki, koska oli lähes saman
        hintainen. Arvelivat sillä saatavan tehoa 1-2 hv
        lisää, mutta vakioauton äänillä. Kyseinen putki
        tosin roikkuu etupäästään 2 cm 1,6:n putkea
        alempana, joten ilmaista lounasta ei taaskaan
        ollut.

        Kokeilin joskus niitä koteloimattomia
        vapaavirtaussuodattimiakin, mutta ääni oli ainoa,
        joka lisääntyi. Kahta tuplakaasaria oli myös
        mahdoton saada niiden kanssa säätöihin, joten
        palautin mokomat vehkeet Österbotteniin, mistä
        olivat tulleetkin. Ruiskukoneen kanssa kuulemma
        toimisivat.

        Alfa 90:een tuli joskus vaihdatettua
        viritysnokat, koska alkuperäiset olivat niin
        kuluneet, ettei konetta saanut enää säätöihin.
        Suht' maltilliset nokat Alfan vääntävässä 2,0:ssa
        oli ihan toimiva ratkaisu, mutta enpä olisi
        siihenkään ryhtynyt, ellei nokkien vaihto olisi
        muutenkin ollut edessä.

        Kaiken kaikkiaan olen tullut autojen kanssa
        siihen tulokseen, että älä korjaa sitä, ellei se
        ole rikki. Korjaa sanan tilalle voisi myös
        laittaa, että parantele.

        Tulee nimittäin aika paljon halvemmaksi, kun ei
        yritä tehdä autosta sellaista, mikä se ei ole.
        Sitten tietysti, jos jokin osa on muutenkin
        uusittava, voi miettiä, olisiko olemassa
        palikkaa, joka ei olisi niin kompromissi, vaan
        enemmän minun makuuni. Malttia suosittelen
        tässäkin.

        Ensi viikolla pitäisi tältä pohjalta vaihtaa
        vähän jämerämmät iskarit 156:een, kun yksi on
        sylkäissyt mehut pihalle, eikä yhtä iskaria
        suositella yksinään vaihdettavaksi.

        Sorry, että tulee nyt käytettyä näitä
        spagetttiautoja esimerkkeinä, mutta kun ei ole
        bemua, ja eiköhän nämä autoasiat aika
        yleispäteviä ole.

        Juu, nämä tehon lisäykset on aina niin auto &
        malli & merkki kohtaisia että on todella paha
        mennä yleistämään, että mikä tuo mitäkin ja jne.
        Jokainen merkki&malli kun on oma yksilönsä ja
        mikä on toiminut johonkin toiseen, niin ei
        välttämättä toimi toiseen, vaan päinvastoin voi
        jopa olla haitaksi.

        Se on ihan totta että tulee paljon halvemmaksi
        mikäli vaihtaa autoonsa osia vasta sitten kun
        vanhat hajoavat. Siinä säästää monta markkaa, ja
        säästyy monelta päänvaivalta ja hikikarpalolta.
        Valitettavasti itselläni on vaan nuo autot sekä
        ammatti että harrastus, joten suoraan tehtaalta
        tullut auto ei oikein sovi silmään, vaan pitää
        osia vaihtaa. Tulisi kuitenkin halvemmaksi jos
        pystyisi ajattelemaan autoja pelkästään
        kulkuvälineinä, eikä minään sen kummempana.

        Italialaisia autoja on valitettavasti ole ikinä
        päässyt oikein työstämään tekniikan puolelta,
        muutaman koria on tullut paranneltua, mutta
        tekniikan puoli on jäänyt pimentoon.

        Tuo tapasi auton suhteen kyllä kuulostaa hyvin
        järkevältä...vaihtaa osia vasta sitte kun hajoaa,
        ja sitten kun hajoaa niin katsoo jos vaihtaisi
        hajonneen osan parempaan.

        Eipä tuota italialaisten autojen käyttämistä
        esimerkkinä tarvitse anteeksi pyydellä, itse en
        noita bemareita arvosta sen enempää kun muitakaan
        autoja, ja alla on tällä hetkellä omin käsin
        paranneltu japanilainen.


      • Scuderia QV
        Grimhorn kirjoitti:

        Juu, nämä tehon lisäykset on aina niin auto &
        malli & merkki kohtaisia että on todella paha
        mennä yleistämään, että mikä tuo mitäkin ja jne.
        Jokainen merkki&malli kun on oma yksilönsä ja
        mikä on toiminut johonkin toiseen, niin ei
        välttämättä toimi toiseen, vaan päinvastoin voi
        jopa olla haitaksi.

        Se on ihan totta että tulee paljon halvemmaksi
        mikäli vaihtaa autoonsa osia vasta sitten kun
        vanhat hajoavat. Siinä säästää monta markkaa, ja
        säästyy monelta päänvaivalta ja hikikarpalolta.
        Valitettavasti itselläni on vaan nuo autot sekä
        ammatti että harrastus, joten suoraan tehtaalta
        tullut auto ei oikein sovi silmään, vaan pitää
        osia vaihtaa. Tulisi kuitenkin halvemmaksi jos
        pystyisi ajattelemaan autoja pelkästään
        kulkuvälineinä, eikä minään sen kummempana.

        Italialaisia autoja on valitettavasti ole ikinä
        päässyt oikein työstämään tekniikan puolelta,
        muutaman koria on tullut paranneltua, mutta
        tekniikan puoli on jäänyt pimentoon.

        Tuo tapasi auton suhteen kyllä kuulostaa hyvin
        järkevältä...vaihtaa osia vasta sitte kun hajoaa,
        ja sitten kun hajoaa niin katsoo jos vaihtaisi
        hajonneen osan parempaan.

        Eipä tuota italialaisten autojen käyttämistä
        esimerkkinä tarvitse anteeksi pyydellä, itse en
        noita bemareita arvosta sen enempää kun muitakaan
        autoja, ja alla on tällä hetkellä omin käsin
        paranneltu japanilainen.

        Tuohon keskusteluun en enää pysty antamaan mitään
        infopanosta, totean vaan, että ilo lukea
        tuollaista asiallista, asiantuntevaa tekstiä
        teiltä molemmilta.

        Upea poikkeus kaikkeen siihen roskaan mitä täältä
        yleensä löytyy.


      • Entäs
        Grimhorn kirjoitti:

        Juu, nämä tehon lisäykset on aina niin auto &
        malli & merkki kohtaisia että on todella paha
        mennä yleistämään, että mikä tuo mitäkin ja jne.
        Jokainen merkki&malli kun on oma yksilönsä ja
        mikä on toiminut johonkin toiseen, niin ei
        välttämättä toimi toiseen, vaan päinvastoin voi
        jopa olla haitaksi.

        Se on ihan totta että tulee paljon halvemmaksi
        mikäli vaihtaa autoonsa osia vasta sitten kun
        vanhat hajoavat. Siinä säästää monta markkaa, ja
        säästyy monelta päänvaivalta ja hikikarpalolta.
        Valitettavasti itselläni on vaan nuo autot sekä
        ammatti että harrastus, joten suoraan tehtaalta
        tullut auto ei oikein sovi silmään, vaan pitää
        osia vaihtaa. Tulisi kuitenkin halvemmaksi jos
        pystyisi ajattelemaan autoja pelkästään
        kulkuvälineinä, eikä minään sen kummempana.

        Italialaisia autoja on valitettavasti ole ikinä
        päässyt oikein työstämään tekniikan puolelta,
        muutaman koria on tullut paranneltua, mutta
        tekniikan puoli on jäänyt pimentoon.

        Tuo tapasi auton suhteen kyllä kuulostaa hyvin
        järkevältä...vaihtaa osia vasta sitte kun hajoaa,
        ja sitten kun hajoaa niin katsoo jos vaihtaisi
        hajonneen osan parempaan.

        Eipä tuota italialaisten autojen käyttämistä
        esimerkkinä tarvitse anteeksi pyydellä, itse en
        noita bemareita arvosta sen enempää kun muitakaan
        autoja, ja alla on tällä hetkellä omin käsin
        paranneltu japanilainen.

        Eikö nämä chipit toimi uusissa autoissa?

        http://www.hs-elektronik.com/datenblatt-e/bmw-e39-
        520i-170ps.html


      • Tboviive
        Grimhorn kirjoitti:

        Juu, nämä tehon lisäykset on aina niin auto &
        malli & merkki kohtaisia että on todella paha
        mennä yleistämään, että mikä tuo mitäkin ja jne.
        Jokainen merkki&malli kun on oma yksilönsä ja
        mikä on toiminut johonkin toiseen, niin ei
        välttämättä toimi toiseen, vaan päinvastoin voi
        jopa olla haitaksi.

        Se on ihan totta että tulee paljon halvemmaksi
        mikäli vaihtaa autoonsa osia vasta sitten kun
        vanhat hajoavat. Siinä säästää monta markkaa, ja
        säästyy monelta päänvaivalta ja hikikarpalolta.
        Valitettavasti itselläni on vaan nuo autot sekä
        ammatti että harrastus, joten suoraan tehtaalta
        tullut auto ei oikein sovi silmään, vaan pitää
        osia vaihtaa. Tulisi kuitenkin halvemmaksi jos
        pystyisi ajattelemaan autoja pelkästään
        kulkuvälineinä, eikä minään sen kummempana.

        Italialaisia autoja on valitettavasti ole ikinä
        päässyt oikein työstämään tekniikan puolelta,
        muutaman koria on tullut paranneltua, mutta
        tekniikan puoli on jäänyt pimentoon.

        Tuo tapasi auton suhteen kyllä kuulostaa hyvin
        järkevältä...vaihtaa osia vasta sitte kun hajoaa,
        ja sitten kun hajoaa niin katsoo jos vaihtaisi
        hajonneen osan parempaan.

        Eipä tuota italialaisten autojen käyttämistä
        esimerkkinä tarvitse anteeksi pyydellä, itse en
        noita bemareita arvosta sen enempää kun muitakaan
        autoja, ja alla on tällä hetkellä omin käsin
        paranneltu japanilainen.

        tehoputkisto ja vaapaavirtasuodatin yhdessä
        tuovat hieman lisätehoa. Putkista kun puhutaan,
        niin onkin tärkeää valita oikeanlainen. Eri
        viritysasteisiin sopii eri putket, ja pelkkä
        putken vaihto on ihan tyhjän kanssa. Vääränlainen
        putki nimenomaan voi tiputtaa tehoja.

        Suosittelen koko putkiston vaihtoa,
        vapaavirtasuodatinta ja nokka-akseleiden vaihtoa.
        Nokka-akselissa ei kannata liioitella jyrkkyyden
        kanssa jos haluaa että kone tekee edes jotain
        alle 4000rpm. Tällöin myös moottorin ohjausta
        kannattaa hieman säätää. Sen voi tehdä joko jo
        olemassaolevaan laitteistoon, tai vaihtaa uusi
        joka nostaa hintaa mutta on joissain koneissa
        suositeltavaa. Riippuen koneesta myös
        kierrosrajoitinta voi(/kannattaa) hieman siirtää
        korkeammille kierroksille.

        Hinta tällä paketilla tietysti kohoaa, mutta tämä
        on jo aika hyvin lisätehoa tuova. Oikein tehtynä
        tämä on hyvä pohja eikä koneen luonne kärsi vaan
        päinvastoin. En tiedä tämän hetken hintoja tai
        Suomen tilannetta, mutta uuden BMW:n 1.9:n saa
        viritettyä näin jopa alle 20000mk töineen. Tämä
        tuo työn laadusta ja osien sopivuudesta riippuen
        1.9:ään tehoa n.25hv lisää ja suoritusarvot
        paranevat yllättävän paljon. En tiedä mistä
        Suomessa kannattaa kysyä, ehkä Tino's Garage?

        Hinta ei ole mielestäni kovin paha ottaen
        huomioon isompikoneiseen autoon vaihdon
        kustannukset. Tämän virityksen jälkeen tai sen
        yhteydessä voi myös kasvattaa koneen kokoa
        porauttamalla, joka ei sekään maksa paljoa. Työ
        ei ole hirveän iso eikä osatkaan aivan maltaita
        maksa -tietääkseni. Sen kannattavuus vaan riippuu
        täysin mistä koneesta on kyse. Plussana on
        etenkin paljon ajettuun koneeseen väljyyden
        katoaminen yms.. Samalla usein paljastuu pieniä
        orastavia vikoja jotka muuten saattavat tulla
        myöhemmin kalliiksi.


      • Grimhorn
        Entäs kirjoitti:

        Eikö nämä chipit toimi uusissa autoissa?

        http://www.hs-elektronik.com/datenblatt-e/bmw-e39-
        520i-170ps.html

        No siis "nyrkkisääntönä" pidetään yleensä että
        vapaastihengittäviin autoihin on täysin turha
        alkaa lastuja vaihtamaan, koska hyöty hintaan
        verrattuna jää hyvin pieneksi.
        Sitten kun autossa on ahdin, niin lastun vaihto
        voi tulla kyseeseen, koska tällöin lastusta
        saadaan enemmän hyötyä irti.

        Noilla laittamillasi sivuilla oleva tehokortti on
        aika uskomaton. Tai siis en ole ikinä nähnyt
        vapaastihengittävän auton tehokorttia, joka olisi
        parantunut noin paljon lastun vaihdon jälkeen.

        Enpä tunne kyseistä lastua, enkä tuota firmaa
        jonka sivut nuo ovat, mutta mikäli tuohon sivuun
        on uskominen niin kyseessä on parhaasta päästä
        oleva lastun vaihto vapaastihengittävään autoon
        mikä vain mahdollista.


      • Grimhorn
        Tboviive kirjoitti:

        tehoputkisto ja vaapaavirtasuodatin yhdessä
        tuovat hieman lisätehoa. Putkista kun puhutaan,
        niin onkin tärkeää valita oikeanlainen. Eri
        viritysasteisiin sopii eri putket, ja pelkkä
        putken vaihto on ihan tyhjän kanssa. Vääränlainen
        putki nimenomaan voi tiputtaa tehoja.

        Suosittelen koko putkiston vaihtoa,
        vapaavirtasuodatinta ja nokka-akseleiden vaihtoa.
        Nokka-akselissa ei kannata liioitella jyrkkyyden
        kanssa jos haluaa että kone tekee edes jotain
        alle 4000rpm. Tällöin myös moottorin ohjausta
        kannattaa hieman säätää. Sen voi tehdä joko jo
        olemassaolevaan laitteistoon, tai vaihtaa uusi
        joka nostaa hintaa mutta on joissain koneissa
        suositeltavaa. Riippuen koneesta myös
        kierrosrajoitinta voi(/kannattaa) hieman siirtää
        korkeammille kierroksille.

        Hinta tällä paketilla tietysti kohoaa, mutta tämä
        on jo aika hyvin lisätehoa tuova. Oikein tehtynä
        tämä on hyvä pohja eikä koneen luonne kärsi vaan
        päinvastoin. En tiedä tämän hetken hintoja tai
        Suomen tilannetta, mutta uuden BMW:n 1.9:n saa
        viritettyä näin jopa alle 20000mk töineen. Tämä
        tuo työn laadusta ja osien sopivuudesta riippuen
        1.9:ään tehoa n.25hv lisää ja suoritusarvot
        paranevat yllättävän paljon. En tiedä mistä
        Suomessa kannattaa kysyä, ehkä Tino's Garage?

        Hinta ei ole mielestäni kovin paha ottaen
        huomioon isompikoneiseen autoon vaihdon
        kustannukset. Tämän virityksen jälkeen tai sen
        yhteydessä voi myös kasvattaa koneen kokoa
        porauttamalla, joka ei sekään maksa paljoa. Työ
        ei ole hirveän iso eikä osatkaan aivan maltaita
        maksa -tietääkseni. Sen kannattavuus vaan riippuu
        täysin mistä koneesta on kyse. Plussana on
        etenkin paljon ajettuun koneeseen väljyyden
        katoaminen yms.. Samalla usein paljastuu pieniä
        orastavia vikoja jotka muuten saattavat tulla
        myöhemmin kalliiksi.

        Ihan totta mitä sanoit putkista, että pelkkä
        putken vaihto on yhtä tyhjän kanssa, ja juuri
        oikeanlainen putki on tärkeä. Tuollainen
        putkiston vaihto ja yleensäkin koneen hengityksen
        parantaminenhan onkin lähinnä alkusoittoa
        perusteellisemmalle koneen parantamiselle.

        Nokka-akseleiden vaihto/säätäminen, kannen
        mahdollinen porauttaminen, ruiskun
        toiminta/säädöt/vaihto, kierrosrajoittimien
        poistaminen/nostaminen ja vastaavat toimeenpiteet
        ovat juuri sellaisia toimenpiteitä joilla autoon
        saa mukavasti lisähevosi, moottorin perusolemus
        muuttuu, ja kustannukset pysyvät usein aika hyvin
        kurissa. Varsinkin siinä tapauksessa jos itse
        tekee, eikä vie pajalle.

        Jossain tän vuoden aikana ilmestyneessä
        autolehdessä oli muistaakseni yks artikkeli jossa
        hieman piristivät Honda Civicin moottoria.
        Lopputuloksena oli n.27hv lisää, kone väänsi ihan
        eri tavalla ja kustannukset olivat joku 7-8tmk.
        Siinä on jo mielestäni sellainen hinta/lisäteho
        suhde mihin kannattaisi pyrkiä.

        Tino´s Garage on maineeltaan hyvä paikka, itse
        tosin en ole käynyt siellä asioimassa, mutta
        maineeltaan hyvä paikka. ST-Motors on ja
        Autoracing ovat etelä-suomen kärkinimiä, ja
        yleisestikin nuo pajat jotka toiminnallaan
        rahoittavat rallitiimiään hallitsevat tekniikka
        puolen hommat erittäin hyvin.


    • Power

      ..ja samalla halvin tapa lisätä tehoa on vaihtaa
      koko moottori (=tekniikka) isompaan. Saksasta
      tulee laivalasteittain tavaraa Suomeen, 325
      tekniikan saa puoli-ilmaiseksi. Ja kun on
      vakiokone kyseessä, se on myös luotettava,
      taloudellinen ja "viranomaisystävällinen".
      Tekniikanvaihdon yhteydessä tietysti myös alusta
      ja jarrut tulee "viritettyä" vastaamaan moottorin
      tehoja.
      Vielä parempi tapa on tietysti vaihtaa koko auto
      valmiiksi isommalla koneella varustettuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7375
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3917
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3490
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      2663
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2632
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2413
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2349
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2249
    9. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2125
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1932
    Aihe