Kirkosta eroaminen

zebovak

Olen jo pitkään ajatellut erota kirkosta, koska en usko mihinkään uskonnon opetuksiin. Millä lailla kirkosta eroaminen vaikuttaa elämään? Tarkoitan tällä esimerkiksi sitä että todennäköisesti on mahdotonta olla enää kummina kenenkään lapselle, mutta onko muita rajoituksia joita eroaminen voi aiheuttaa?

12

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vapauttava.olo

      Joskus muinoin minulta evättiin mahdollisuus olla kummina erään tutun lapselle, koska en kuulunut kirkkoon. Totesin tuolloin, että no toimin sitten hänen mafiakumminaan. Lähimmäisraikkaat uskovaiset ottivat herneen nenäänsä kummisetävitsosesta.

      Muista rajoituksista sanottakoon, että eipä ole saanut maksaa kirkollisveroa 36 vuoteen. On se kauheeta.

    • eimuuta

      Rahaa vaan säästyy.

    • Kaavake

      Ei vaikuta muihin kuin uskonnollisiin rasitteisiin helpottavasti kaikin puolin.

    • Kummeja lapsella saa olla satoja, jopa tuhansia. Eikä kyse ole vain kristillisestä traditiosta. Kummeja kun on ollut uskonnoissa iät ja ajat. Eriasia sitten sylikummit. Suurimmat varmaan kirkkohäät ja hautauspaikka. Mutta hautapaikkoja on uskonnottomille myös tavallisissa kirkon hautausmaissa (miksihän hautapaikka pitää siunata?). Ja kirkkohäät voi saada jos toinen aviopuolisoista kirkkoon kuuluu.

      Kirkon oogabooga voodoomenoihin voi osallistua myös kirkkoon kuulumattomana. Tosin mitään iloa taikamenoista ei tosin ole. Kuten niistä ei ole muutenkaan.

    • Sekulaarist

      Monilla lapsilla on ns. siviilikummeja, eivät toki papin nimittämiä, mutta kuitenkin.

      Naimisiin vihitään useimmiten siviilivihkimisenä.

      Voi olla vaikka miten juhlavaa, ja vihkijän saa myös hääpaikalle.. Tai sitten voi viralliset hoitaa alta maistraatissa ja sitten keskittyä hääjuhlaan - tai vain tuoreeseen puolisoon.

      • Anopinvuoksi

        Ja jos morsian haluaa "kirkkohäät", niin yleensä sopii myös se juhlallinen avioliiton siunaus, näin kumpikin voi pitää kantansa. Suku sitten ihmettelee missä kohtaa sormus laitettiin... kun ette kerro etukäteen.


    • Hautaus voi tulla kalliiksi, mutta eihän sitä itse tarvi maksaa :-D

      • Tarvitaankokuoppa

        Ei se ole halpaa enää harrastekerhoonkaan kuuluville, toivon mukaan tulevaisuudessa viranomaiset ottavat asian hoitoonsa.
        Ellei sitten hyödynnä tuhkan levitystä.


      • dsfvdvfcd

        Hautausta hoitavat seurakunnat valtion siihen siirtämillä rahoilla. Systeeminä valtiolle halpa, mutta kieltämättä eettisesti ongelmallinen.
        Joka tapauksessa hautauksesta ei saa ottaa suurempaa maksua kirkkoon kuulumattomilta. Kappelin käyttö toki sitten maksaa tilaisuudessa enemmän jos et kuulu kirkkoon, mutta pakko sinne kappeliin on mennä.


    • Suosittelee

      Oman eron lisäksi kannattaa hoitaa myös lasten erottaminen/eroaminen.

    • KirkkoTekeePahaa

      Kummi on kai lähinnä erityinen aikuinen lapselle, ei muuta. Sellainenhan voit olla vaikkei pappi olekaan välistä vetämässä.

      Itse sain erolla mielenrauhan, kun keksi uskontojen harhan, ja en enää osaltani pönkittänyt sitä.

      Säästin myös rahaa vaikka liityin SPR:ään ja Amnestyyn sekä MTKL:n tukijäseneksi. Liittyinpä Vapareihinkin, vaikken kaikesta samaa mieltä olekaan, mutta kun vakaumusten tasa-arvoaajavat.

    • eroatyperyydestä

      Minä erosin kirkosta 36 vuotta sitten, eikä pinnistämälläkään tule mieleen ainoatakaan asiaa josta olisin jotenkin jäänyt paitsi. Ainoastaan olen jäänyt paitsi kristinuskon taikauskoisesta typeryydestä ja siitä minä jään paitsi erittäin mielelläni. Enkä ole näiden 36:n vuoden aikana tuota eropäätöstäni kertakaan sekuntiakaan katunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      28
      2789
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      101
      1430
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      83
      1254
    4. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      376
      1078
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      84
      1041
    6. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      102
      950
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      930
    8. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      920
    9. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      78
      874
    10. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      846
    Aihe