Entinen uskovainen kertoo

"Kun Persianlahden sota alkoi, 8-vuotias Vesa Linja-aho oli varma siitä, että maailmanloppu oli käsillä. Niin hänen äitinsä opetti. Ilmestyskirjan profetioita löytyi milloin mistäkin uutisesta. Linja-ahoa pelotti ja ahdisti. Tuntui siltä, että ei kannattanut tehdä mitään, koska maailma loppuisi kuitenkin pian ja suurin osa ihmisistä menisi helvettiin.

"Äiti oli luterilainen änkyräuskovainen. Hän suomensi kirjoja, joissa puhuttiin saatanasta ja maailmanlopusta, ja me lapset saimme myös osamme näistä 'faktoista'. Voi kuvitella, mitä sellaisten asioiden kuuleminen tekee kymmenvuotiaalle nassikalle."

Usko kaatui lopulta siihen, että Linja-aho alkoi soveltaa uskontoon samoja ajatusmalleja kuin kaikkeen muuhunkin.

Hän oli jo uskovaisena kritisoinut esimerkiksi homeopatiaa.

"Tarkastelin ensimmäistä kertaa kristinuskoa kriittisesti: mikä todistaa sen puolesta ja mitkä asiat sitä vastaan."

Linja-aho ehti olla uskossa kymmenen vuotta.

"Samanikäiset kaverit ovat filosofiassa ja argumentaatiossa kymmenen vuotta minua edellä, koska uskonnollinen ajattelu ei ole jarruttanut heidän älyllistä kehitystään. Homo- ja transfobisia sekä rasistisia kommenttejani löytyy netistä yhä, eikä sille voi mitään. Jos saisin esittää yhden toivomuksen, se olisi kristillisdemokraattien putoaminen eduskunnasta tulevissa vaaleissa."

http://www.hs.fi/elama/a1442979121243

Omien huuhaauskomusten käsitteleminen on monille kova paikka. Lähtihän Isaac Hayes South Park sarjasta pois siinävaiheessa kun sarja teki pilaa Skientologiasta. Kaikki muu pilanaihe oli helppo käsitellä. Sama pätee muiden huuhaaseen paitsi omaan.

1

237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fda

On aina mukava lukea Linja-ahon kirjoituksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      157
      1972
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1906
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      119
      1333
    4. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1322
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      430
      1183
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      899
    7. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      856
    8. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      851
    9. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      221
      731
    10. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      336
      698
    Aihe