Voiko joku selittää onko Johannes Elia?
Johannes itse sanoo ettei ole
"Kuka sinä olet?" Ja hän tunnusti eikä kieltänyt;
ja hän tunnusti: "Minä en ole Kristus".
Ja he kysyivät häneltä: "Mikä sitten? Oletko sinä Elias?" Hän sanoi: "En ole". "Se profeettako olet?" Hän vastasi: "En".
Niin he sanoivat hänelle: "Kuka olet, että voisimme antaa vastauksen niille, jotka meidät lähettivät? Mitä sanot itsestäsi?"
Hän sanoi: "Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää tie tasaiseksi Herralle', niinkuin profeetta Esaias on sanonut."
Kokeeko Johannes ettei olisi Elia vaikka on(vaatimaton)?
Jeesus kumminkin sanoo että olisi ollut Elia
Matt. 17:3-4;
Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.
Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden".
Matt. 17:10-13
Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: "Miksi sitten kirjanoppineet sanovat, että Eliaan pitää tulla ensin?"
Jeesus vastasi ja sanoi: "Elias tosin tulee ja asettaa kaikki kohdalleen.
Mutta minä sanon teille, että Elias on jo tullut. Mutta he eivät tunteneet häntä, vaan tekivät hänelle, mitä tahtoivat. Samoin myös Ihmisen Poika saa kärsiä heiltä." Silloin opetuslapset ymmärsivät hänen puhuneen heille Johannes Kastajasta.
Pukeutuminenkin oli samanlainen näiden kahden välillä:
2. Kun. 1:8
He vastasivat hänelle: "Hänellä oli yllään karvanahka ja nahkavyö vyötäisillä". Silloin hän sanoi: "Se oli tisbeläinen Elia".
Mark. 1:6
Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hän söi heinäsirkkoja ja metsähunajaa.
Olenko ymmärtänyt oikein että ainoastaa Luukkaassa pyhutaan Elian hengessä. Ja Jeesuss sanoo taas suoraan että oli Elia.
Luuk 1:17. Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."
Malakian ennustus
Malakia 4:5
Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä.
Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen, etten minä tulisi ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi.
Onko eri uskonnoilla eri mielipiteidä aiheesta?
Elia ja Johannes-kastaja
7
267
Vastaukset
Johannes ei ole reinkarnoitunut Elia. Kaikkea ei voida tulkita suoraan kirjaimellisesti, tai muuten emme tee sanojen merkityksille oikeutta. Muistan esimerkiksi kun eräs rumpalikaveri halusi rohkaista kun tartuin sähkökitaraan: Siinä on Eric Clapton! Clapton on kitaristina yksi esikuviani ja tuntui ihan mukavalta, vaikka tiedän, etten koskaan osaa soittaa yhtä hyvin bluesia kuin hän. Sanoin joskus takaisin kaverilleni: Siinä on Jeff Porcaro! Tässä pieni esimerkki, miten voimme nykyisinkin käyttää sanoja kuvaamaan jotain tiettyä todellisuutta ei-kirjaimellisesti. Ei tämä ole vaikea kysymys, kun käytämme tervettä järkeä tulkinnassa. Johannes Kastaja oli Elian kaltainen profeetta. Hän mm. pukeutui samoin ja söi samoin. Kuitenkaan kyseessä ei ole sama henkilö.
Elian vaikutus oli Johanneksessa ilmeinen . Kuten itse olen todennut sukulaiseni 1700-luvulta olleen kanssani samankaltainen persoonaltaan ja miksei ... onhan hän kulkenut dna"ssa mukana nämä vuodet kuten kaikki muutkin alusta asti . Se mitä piirteitä ihminen itsestään saa irti on vain yhden hyväksynnän päässä ...voit olla mitä vain kunhan se perustuu totuudelle
- linnunratailija
Elian (ja Johannes Kastajan) hengestä tässä:
http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi/2016/11/elian-hengesta.html - tuli-sade
Elia oli Raamatun selkeän optuksen mukaan USKONPUHDISTAJA, joka
asetti kansan eteen valinnan:
Kuka on Herra?
Epäjumaliin ja baalin eksytykseen ( = tämän päivän haureellinen karismaattinen ylistyskristillisyys....)
- eksynyt kansa sai mahdollisuuden valita.
Ja kun kansa yhteen ääneen sanoi: Herra on Jumala!
Miten kävi epäjumalien?
Baalin ja aseran profeetat tapettiin. Tuli puhdistus.
Joka herätystä odottaa - saa varautua siihen, että uuskarismaattisen epäpuhtaan bisneskritillisyyden rivit ovat Jumalan Pyhien tuomioiden alla. Se näkyy jo.
Jumala aloittaa työnsä ytimestä, niistä jotka nimittävät itseään Herran valituiksi. Opettajiksi, esikuviksi.
Hän ei anna itseään pilkata, loputtomasti. Jyvät ja akanat. Vehnä ja luste?
Tuli polttaa, kuka tulen kestää. Jumalan Pyhien Tumioiden tulen?
Se oli Elian aika. Jumalan tuli lankesi. Kulutti kaiken roinan.
TULI ei ollut herätys. Siunauksen sateet tulivat, mutta ENSIN piti palaa poroksi kaikki tulelle talletettu - ihmistekoinen roina. Ahneus, muotokristillisyys, epäjumalien alttarit! - linnunratailija
Elian uskonpuhdistustehtävästä:
http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi/2016/12/eliasta-viela.html - PiispaHenrik
Elia oli ikään hengellinen ennusmerkki Johannes Kastajasta, joka tavallaan oli vanhan testamentin viimeinen profeetta. He olivat paljossa samankaltaisia, vallanpitäjien harjoittamaa elämäntapaa arvostelleita toisinajattelijoita ja erämaakilvoittelijoita.
”Hän kulkee Herran edelläkävijänä Elian hengessä ja voimassa, hän kääntää isien sydämet lasten puoleen ja ohjaa tottelemattomat ajattelemaan hurskaiden tavoin, näin valmistaakseen kansan Herran tuloa varten.” (Luuk 1:17) "Voiko joku selittää onko Johannes Elia?"
Sä kuule saat iha itse päättää.
Olkoon Johannes vaikka Eeelin poskiparta tästä lähtien.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1502029
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3241230Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.831048- 35908
- 107898
- 53844
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31839Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta21775Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos58739Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44711