Oletko tehnyt edunvalvontavaltuutuksen.

eppu2

Toimintakyky voi mennä äkillisestikin vaikkapa onnettomuuden sattuessa.
Jotkut sairaudet voivat estää asioiden hoidon.
Monille on yllätys, ettei se lähiomainen voikaan hoitaa tuosta vain arjen asioita.

56

7374

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen toki tehnyt.
      aikoinaan kun jäin yksin tänne maailmaan, tai silloin ainakin tuntui siltä, niin kaikki mahdolliset paperit tein valmiiksi.
      Valtuutus on annettu, erikoisella kuviolla tosin, mutta saaja on asian ottanut vastaan ja hyväksynyt kaiken, kuten muutkin omaiseni. Olen esitellyt paikan mistä kaikki paperini ja säädökseni löytyvät, joitakin olen jopa sisällöltään esitellyt, en tosin kaikkia.
      Maistraattiin en ole valtuutuspapereita vienyt, nehän voi viedä sitten lääkärintodistuksen kanssa yhtä aikaa. Tai ainakin kuvittelen niin.
      Oli oikeastaan aika helpottava tilanne, kun kaiken sai pois käsistään ja varsinkin nyt, kun vakavaksi osoittautunut leikkausta odottava vaiva vaivaa.
      Ei ole huolta mistään, tietää, että kaikki järjestyvät aikanaan suht koht hyvin kaikkien kannalta.

• eppu2

Itselläni ei ole vielä, sanoin pojalle, että etsisi netistä, varmaan löytyy joku pohja. Täytyypä hoputtaa.
        Kyllä se juuri noin on, että sitten kun sitä tarvitaan se viedään lääkärintodistuksen kanssa maistraattiin vahvistettavaksi.
        Siihenhän voi laittaa yksityskohtaisia ohjeitakin ja toissijaisen valtuutetun, jos niin haluaa.

• eppu2 kirjoitti:

Itselläni ei ole vielä, sanoin pojalle, että etsisi netistä, varmaan löytyy joku pohja. Täytyypä hoputtaa.
        Kyllä se juuri noin on, että sitten kun sitä tarvitaan se viedään lääkärintodistuksen kanssa maistraattiin vahvistettavaksi.
        Siihenhän voi laittaa yksityskohtaisia ohjeitakin ja toissijaisen valtuutetun, jos niin haluaa.

Tärkeintä siinä on kait, että asia pitää hyväksyttää henkilöllä, jolle valtuutuksen antaa, tavallaan sopia asia yhdessä etukäteen
        Sitä niin helposti ajattelee, että kyllä lapset sitten huolen asioista pitävät, mutta eivät he automaattisesti tule niitä asioita hoitamaan.

• eppu2
        rosaliiin kirjoitti:

Tärkeintä siinä on kait, että asia pitää hyväksyttää henkilöllä, jolle valtuutuksen antaa, tavallaan sopia asia yhdessä etukäteen
        Sitä niin helposti ajattelee, että kyllä lapset sitten huolen asioista pitävät, mutta eivät he automaattisesti tule niitä asioita hoitamaan.

Kyllä se pitää sopia tietylle henkilölle. Vaikka laskut pystysi maksamaankin, jos tietää omaisensa tilinumerot ja salasanat, niin tulee eteen monia asioita, joita ei voi hoitaa, jollei ole kyseistä sopimusta.

• eppu2 kirjoitti:

"Siihenhän voi laittaa yksityiskohtaisia..."
        Esimerkiksi siihen voi ilmoittaa kuka saa myydä ja ostaa valtuuttajan omaisuutta.
        Sillä voi olla merkitystä jos esimerkiksi asuu palvelukodissa ja kun ajat tästä vielä huononevat ja kunnat alkavat selkeämmin vaatimaan, että omaisuutta on realisoitava, jos eläke ei esimerkiksi riitä kuluihin. On se silloin eri asia hoitaako asiaa valtuutettu omainen tai viranomaisen määräämä edunvalvoja.

• Anonyymi
        rosaliiin kirjoitti:

"Siihenhän voi laittaa yksityiskohtaisia..."
        Esimerkiksi siihen voi ilmoittaa kuka saa myydä ja ostaa valtuuttajan omaisuutta.
        Sillä voi olla merkitystä jos esimerkiksi asuu palvelukodissa ja kun ajat tästä vielä huononevat ja kunnat alkavat selkeämmin vaatimaan, että omaisuutta on realisoitava, jos eläke ei esimerkiksi riitä kuluihin. On se silloin eri asia hoitaako asiaa valtuutettu omainen tai viranomaisen määräämä edunvalvoja.

Muistakaa ilmoittaa että asunnon saa myydä. Ilman tätä ei maistraatti anna.
        Täällä saa pohjan täytettyä ja neuvoo https://aatos.app

• Anonyymi
        rosaliiin kirjoitti:

MAAILMAN PARAS HUOMIO. Juteltiin tästä lapsen kanssa avoimesti ja ystävyydellä.
        Kysymättä ei ko. paperia saa tehdä, muuta en sano.

• mimmimum-..mi

Minulla oli se kevyempi versio äitini asioita kun hoitelin.....pankin kanssa tehty....äidin luottohenkilön.... Kaikki asiat hoitui hyvin....vaikka välimatka pitkä.....hänen postinsa tuli minulle ja minun kanssani hoitohenkilöt palvelutalosta kommunikoivat....Maistraatin sopimuksessa pitää tehdä kirjanpito ja kaikki velvoitukset ovat työläitä.....sanoi ainakin lenkkikaverini joka oli setänsä edunvalvoja..... Hän juuri lenkillä ollessamme puhui omasta edunvalvonta ja hoitotahtosuunnitelmasta.....että vähän on pulmallista kummanko lapsen laittaa ns. ykkös sijalle...hänellä kaksi lasta.

• eppu2

Edunvalvontavaltuutus, on juuri tämä ´kevyempi versio´, se perustuu luottamukseen.
        Varsinainen edunvalvoja, on toinen asia, joka on kirjanpitovelvollinen.
        Kyllä tätä käsitteiden viidakkoa saa itse kukin tarkkana lukea.

• ent.siivoojaparka

En minä ole mokomalla päätäni vaivannut, enkä muutenkaan valmistautunut kuolemaan. Arkkukin on tilaamatta vielä.
      Mistä sen tietää, kuinka monta edunvalvojaa tässä joutuisi hankkimaan, kun kuka vain niistä valikoimistani voisi sitten dementoitua tai potkaista jopa tyhjää paljon ennen minua. Ja sit taas uutta etsimään kaiken varalta.
      Kyllä kai kaikki hoituu kuitenkin, kävi tässä sitten miten kävi.

• eppu2

No ei se ole kuolemaan valmistumista.
        Sitä suositellaan kaikenikäisille, ei vain iäkkäimmille, koska huomisesta ei kukaan tiedä.
        Edunvalvontavaltuutukseen, voi sopia myös toissijaisen valtuutetun ja varavaltuutetun niin halutessaan.
        Kyllähän kaikki hoituu, mutta ei itsestään. Ne jotka niitä joutuvat selvittämään, koituu paljon ylimääräistä työtä ja kulua.

• ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

No ei se ole kuolemaan valmistumista.
        Sitä suositellaan kaikenikäisille, ei vain iäkkäimmille, koska huomisesta ei kukaan tiedä.
        Edunvalvontavaltuutukseen, voi sopia myös toissijaisen valtuutetun ja varavaltuutetun niin halutessaan.
        Kyllähän kaikki hoituu, mutta ei itsestään. Ne jotka niitä joutuvat selvittämään, koituu paljon ylimääräistä työtä ja kulua.

Selvittämään mitä?

• eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Selvittämään mitä?

Joka ihmisellä on arjen pyöritystä. Madollisesti pankkiasioita, vakuutusasioita, puhelinliittymiä, autoasioita, veroasioita, asuntoasioita ym.
        Hoitamattomana ne jäävät rästiin, (korkoa korolle, viivästysmaksuja ym.) jonkun ne on selvitettävä viimeistään sitten, kun on kuollut.

• ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

Joka ihmisellä on arjen pyöritystä. Madollisesti pankkiasioita, vakuutusasioita, puhelinliittymiä, autoasioita, veroasioita, asuntoasioita ym.
        Hoitamattomana ne jäävät rästiin, (korkoa korolle, viivästysmaksuja ym.) jonkun ne on selvitettävä viimeistään sitten, kun on kuollut.

Minulla taitaa olla hyvin vähän sellaisia monimutkaisia asioita hoidettavana. Olen yksinkertaistanut elämäni jo aikoja sitten kaikenkaltaisen omaisuuden rasitteista. Tuota irtaimistoa nyt tosin alkaa taas olla enemmän kuin tarvis.

Asun vuokralla (vuokra menee automaattisesti tililtä), olen ilman autoa, kotivakuutus ja nettiliittymä (johon sisältyy tuo lankapuhelin) niinikään menee tililtä suoraan, kännykkäliittymät ovat prepaid, valmiiksi präntätyn veroilmoituksen voivat pennut allekirjoittaa SMS:nä samalla kun käyvät muutenkin kopaisemassa postini.

Pienemmät laskuni, jos sellaisia sattuu onnettomuuteni hetkellä olemaan, maksakoot penikat omilta tileiltään, kunnes löytävät jostain koodin tililleni, on se jossain vaan en minä tiedä missä, kun tuota paperitavaraa alkaa taas olla joka puolella ja kaikki laatikot täynnä.

Mitään korkoja eikä viivästymismaksuja ei mene mistään, jos ajoissa soittaa maksun saajalle, kertoo tilanteen ja pyytää jatkoaikaa. Se hoituu yleensä ainakin lääkärintodistuksen kanssa jos ei muuten.

Tänään muuten tuli tasan viisi vuotta täyteen nuoremman likkani auto-onnettomuudesta. Hyvin me saatiin hänen siskonsa kanssa hoidettua kaikki hänen asiansa sen aikaa kun ei hän itse pystynyt, ihan ilman mitään sen kummempia valtuutuksia.

• eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Minulla taitaa olla hyvin vähän sellaisia monimutkaisia asioita hoidettavana. Olen yksinkertaistanut elämäni jo aikoja sitten kaikenkaltaisen omaisuuden rasitteista. Tuota irtaimistoa nyt tosin alkaa taas olla enemmän kuin tarvis.

Asun vuokralla (vuokra menee automaattisesti tililtä), olen ilman autoa, kotivakuutus ja nettiliittymä (johon sisältyy tuo lankapuhelin) niinikään menee tililtä suoraan, kännykkäliittymät ovat prepaid, valmiiksi präntätyn veroilmoituksen voivat pennut allekirjoittaa SMS:nä samalla kun käyvät muutenkin kopaisemassa postini.

Pienemmät laskuni, jos sellaisia sattuu onnettomuuteni hetkellä olemaan, maksakoot penikat omilta tileiltään, kunnes löytävät jostain koodin tililleni, on se jossain vaan en minä tiedä missä, kun tuota paperitavaraa alkaa taas olla joka puolella ja kaikki laatikot täynnä.

Mitään korkoja eikä viivästymismaksuja ei mene mistään, jos ajoissa soittaa maksun saajalle, kertoo tilanteen ja pyytää jatkoaikaa. Se hoituu yleensä ainakin lääkärintodistuksen kanssa jos ei muuten.

Tänään muuten tuli tasan viisi vuotta täyteen nuoremman likkani auto-onnettomuudesta. Hyvin me saatiin hänen siskonsa kanssa hoidettua kaikki hänen asiansa sen aikaa kun ei hän itse pystynyt, ihan ilman mitään sen kummempia valtuutuksia.

En tiedä miten siellä Ruotsissa toimitaan, mutta ei veroilmoitusta saa täällä kukaan muu allekirjoittaa, kun asianomainen. Puhelinliittymiäkään ei voi irtisanoa.
        Sairaalalaskutkin voi olla iso kulu, niitä ei voi oikein etukäteen tililtä laittaa menemään.

• eppu2 kirjoitti:

En tiedä miten siellä Ruotsissa toimitaan, mutta ei veroilmoitusta saa täällä kukaan muu allekirjoittaa, kun asianomainen. Puhelinliittymiäkään ei voi irtisanoa.
        Sairaalalaskutkin voi olla iso kulu, niitä ei voi oikein etukäteen tililtä laittaa menemään.

Tuosta puhelinliittymän irtisanomisesta on kokemus, kun aikoinaan äitini kuoli ja veljeni meni sitten irtisanomaan, olisiko ollut soneran toimisto, niin virkailija sanoi, ettei sitä voi irtisanoa kuin asianomainen, niin veljeni oli tokaissut sitten, että hakekaapa se sitten taivaasta. Silloin virkailija oli hikeentynyt, jaa, että tämä on uhkailu, pitääkö soittaa poliisit paikalle.
        Asia aikanaan järjestyi kun mentiin perunkirjojen kanssa sitä irtisanomaan.

• ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

Eikö voi puhelinliittymiä ...
        Minulla on Suomen puolelta ihan eri kokemus asiasta. Ei siihen tarvittu muuta kuin siitä kyseisestä numerosta soitti ja sanoi haluavansa sanoa irti sen liittymän.

Lapseni ovat ihan normaalijärkisiä aikuisia ihmisiä. Tottahan he ensin katsoisivat, pitääkö sen valmiiksi präntätyn veroilmoituksen numerot lähes suunnilleen ainakin paikkansa ennenkuin näpyttelisivät kännykälläni siinä olevat koodit Skattemyndighetille ja allekirjoitus olisi sillä selvä, jos nyt näin onnettomasti kävisi, että juuri silloin olisi itseltäni sormet paketissa.

Sairaalalaskut likalleni ainakin tulivat vasta jonkun verran jälkeenpäin ja kuukauden maksuajalla. Ei kai se ole kuin jotain 100kr/vrk meillä. Turvapaikanhakijoilla, paperittomilla (luvattomasti maassa oleskelevilla) ja vangeilla ... se on 0 kr.

• eppu2
        rosaliiin kirjoitti:

Tuosta puhelinliittymän irtisanomisesta on kokemus, kun aikoinaan äitini kuoli ja veljeni meni sitten irtisanomaan, olisiko ollut soneran toimisto, niin virkailija sanoi, ettei sitä voi irtisanoa kuin asianomainen, niin veljeni oli tokaissut sitten, että hakekaapa se sitten taivaasta. Silloin virkailija oli hikeentynyt, jaa, että tämä on uhkailu, pitääkö soittaa poliisit paikalle.
        Asia aikanaan järjestyi kun mentiin perunkirjojen kanssa sitä irtisanomaan.

Minulla on samanlaisia kokemuksia, kun ensimmäisen kerran olin pesänhoitajana.
        Tässä kyseisessä jutussa valtuuttajan pitää tehdä omaisuusluettelo, no sen näkee veroilmoituksesta. Kulut ja tulot ne saa tiliotteista, niistä on helppo nähdä mitä on tullut ja mennyt.
        Siinä voi määritellä maistraatin valvonnan osuuden.
        Pakollisia on nuo mitä äsken mainitsin.
        Yleensä maistraatti ei paljon kysele, on eri asia, jos on syytä epäillä väärinkäytöksiä.
        Näin minä olen ymmärtänyt.
        Sinähän olet sen tehnyt. Kerro jos tulee mieleesi jotain oleellista.

• eppu2 kirjoitti:

Minulla on samanlaisia kokemuksia, kun ensimmäisen kerran olin pesänhoitajana.
        Tässä kyseisessä jutussa valtuuttajan pitää tehdä omaisuusluettelo, no sen näkee veroilmoituksesta. Kulut ja tulot ne saa tiliotteista, niistä on helppo nähdä mitä on tullut ja mennyt.
        Siinä voi määritellä maistraatin valvonnan osuuden.
        Pakollisia on nuo mitä äsken mainitsin.
        Yleensä maistraatti ei paljon kysele, on eri asia, jos on syytä epäillä väärinkäytöksiä.
        Näin minä olen ymmärtänyt.
        Sinähän olet sen tehnyt. Kerro jos tulee mieleesi jotain oleellista.

Olen ajatellut tuon valtuutuksen aina paperina allekirjoituksineen, mutta tuli mieleen, että onnistuisiko se esimerkiksi sillai, että jos olisin vaikeasti halvaantunut vaikkapa liikenneonnettomuudessa niin, että pystyisin tahtoani ilmaisemaan vaikkapa vain kasvonilmeillä tai silmien liikkeillä. Kuka sen silloin todistaa, että ihan järkijuttuja silloinkin kertoisin silmiäni vilkauttamalla. Todistajia vaan paikalle, tarvittaiskohan peräti viranomainenkin.
        Onhan se aina parempi ja ennen kaikkea kevyempää, että asiat hoitaa vapaaehtoisella edunvalvontavaltuudella omaisensa kanssa kuin sitten edunvalvojan kanssa. Alaikäisiä jos on mukana, niin silloin se aina vaatii edunvalvojan.

• Anonyymi
        eppu2 kirjoitti:

Sitten olen tehnyt kaksi rikosta tai ainakin rikkomusta. Olen "allekirjoittanut" lisätiedot toisen henkilön veroilmoitukseen kirjautumalla hänen pankkitunnuksillaan vero.fi-sivustolle. Toinen rike on erään toisen henkilön puhelinliittymän irtisanominen. Huolehdin hänen laskuistaan ja irtisanominen onnistui operaattorin X (nimi muutettu) asiakaspalvelussa ilman turhia kyselyjä. Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on: En ole tehnyt enkä tee. Lähiomaisia ei ole ja jos toimintakyky menee, niin ei ole paljon väliä asioiden hoitamisella tai hoitamatta jättämisellä.
        Olen kerran ollut varsinaisena edunvalvojana enkä suosittele sitä kenellekään. Tilit pitää tehdä vuosittain. Ongelmia tulee ja hermot menee, jos joutuu hoitamaan joitakin myynti- tai osto-operaatioita. Maistraatti ei reagoi mitenkään ennen kuin soittaa maistraattiin ja haukkuu asiaa siellä muka hoitavan virkailijan. Sen jälkeen saattaa jotakin tapahtua tai sitten ei. Soiton jälkeen asiaa hoitava virkailija vaihtui, mutta toiminta oli yhtä hidasta. Ainoa kiireellinen asia maistraatissa oli viivästyneestä loppuraportista valittaminen ja raportin karhuaminen. Onneksi en joutunut kuitenkaan vankilaan.

• Sen ehtii tekemäänpitää sitten kun sen aika on. Lääkärintodistus pitää olla siitä etten itse kykene asioitani hoitamaan.

• eppu2

Mistä tiedät etukäteen, koska on aika? Jos vaikka joutuu vakavaan liikenneonnettomuuteen.
        Tuolla ylempänä mainitsin, että lääkärintodistus viedään yhtäaikaa ko. asiakirjan kanssa maistraattiin.

• eppu2 kirjoitti:

Mistä tiedät etukäteen, koska on aika? Jos vaikka joutuu vakavaan liikenneonnettomuuteen.
        Tuolla ylempänä mainitsin, että lääkärintodistus viedään yhtäaikaa ko. asiakirjan kanssa maistraattiin.

Ei tiedä etukäteen mut sitten kun sen aika on läheiseni sen huolehtivat.

• eppu2
        siilimuori4 kirjoitti:

Ei tiedä etukäteen mut sitten kun sen aika on läheiseni sen huolehtivat.

Edunvalvontavaltuutusta ei voi tehdä, kuin itse.
        Jos edunvalvojaa aletaan hakea sitten, kun itse ei kykene toimimaan, moni asia ehtii jo mennä vaikeaksi, ennenkuin sen saa.
        Edunvalvontavaltuutettu sen sijaan lääkärintodistuksen kera käy maistraatissa ja pääsee nopeammin hoitamaan juoksevia asioita.

• eppu2 kirjoitti:

Edunvalvontavaltuutusta ei voi tehdä, kuin itse.
        Jos edunvalvojaa aletaan hakea sitten, kun itse ei kykene toimimaan, moni asia ehtii jo mennä vaikeaksi, ennenkuin sen saa.
        Edunvalvontavaltuutettu sen sijaan lääkärintodistuksen kera käy maistraatissa ja pääsee nopeammin hoitamaan juoksevia asioita.

Aivan, minä taisin puhuakin edenvalvojan hakemisesta ja senhän voivat halutessaan tehdä läheiset, jos heitä kukaan ei edunvalvojaksi halua. Mieluiten kuitenkin ottaisin jonkun tutun kuin persoonattoman viranhaltijan.

• Eiolekäynytpienessämielessäkään.
      Toinen, läheltäliippaava asia on ollutenemmänkin.
      Minullevaanasiat aina loksahtaa paikoilleen,oli se sitten johdatusta tai ei.
      Jos tuntuu , että ei, niin omaa tuntemusta vastaan ei pidä mennä tekemään mitään, ja nyt tuntemus on , että ei.

• 1lesken

Äitini halvaantui vajaa vuosi sitten ja jäi puhumattomaksi,eli afaatikoksi. Hän on itsenäisesti hoitanut kaikki asiansa,yksin kun on asunut,ikää 87 v. Me lapset järjestimme hänen asioitaan. Vuokra oli suoramaksussa,samoin,sähkö,lankapuhelin,känny,lehti,vakuutusmaksut. Sairaalamaksut menivät sairaskassaan. Kun aika kului sairaalassa,tuli selväksi,että äitimme ei voi palata enää kotiin. Haimme palvelutaloon paikkaa.Tiliotteet,veropaperit,hakukaavakkeet haimme ja teimme itse,ja toimitimme sairaalan sosiaalityöntekijälle. Kun sairaskassa lakkasi maksamasta, äitinikuittasi laskun. Hän oli kuntoutuksessa oppinut oman nimen kirjoituksen ja lääkärien mukaan ymmärsi. Irtisanoimme lehden,puhelimet,asunnon,sähkön. Asunnon irtisanomisessa tarvittiin äidin kuittaus. Palvelukodissa tehtiin sopimus ja Kelan kanssa toimiessa minulla on valtakirja. Muutto hoidettiin talkoilla ja äidin omat tärkeät tavarat vietiin palvelutaloon. Osa tavaroista meni kirppiksille,osa suoraan vaihtolavalle. Palvelutalossa tehtiin apteekkiin suoramaksu,samoin hoivamaksusta ja vuokrasta. Äitini kykeni pankissa kirjoittamaan nimensä näihin suoramaksusopimuksiin.Yksi mutta tuli. Äidilläni ei ole pankkikorttia,eikä kenelläkään lapsista ole valtakirjaa hänen tileihinsä. Rahaa hän ei pankista saa. Olemme ratkaisseett asian niin,että kun hän on halunnut maksaa virkistysajomatkan taksin omavastuun,hänelle hommasin laskulla ajon, ja ostaa jotain,niin annamme hänelle vaikka 50€. Hän kuittaa tilisiirron ja saamme omamme. Me kyllä maksamme kahvit ym. Kampaaja antaa palvelukodissa tilisiirron.jonka äiti kuittaa. Emme ole keksineet, mihin äitimme tarvitsee edunvalvojaa. Lesken

• eppu2

On tietysti niin, että jokainen tekee niin, kuinka itsestä tuntuu, tämän asian tarkoitus on helpottaa asioiden hoitoa siinä vaiheessa, jos itse tulee kykenemättömäksi.

• eppu2 kirjoitti:

On tietysti niin, että jokainen tekee niin, kuinka itsestä tuntuu, tämän asian tarkoitus on helpottaa asioiden hoitoa siinä vaiheessa, jos itse tulee kykenemättömäksi.

"eppu2"

No niin, eiköhän tämä ole tässä?
        Vai onko tarkoitus matkia lesken loputonta höpinää?

H.

• eppu2
        1lesken kirjoitti:

Äitini halvaantui vajaa vuosi sitten ja jäi puhumattomaksi,eli afaatikoksi. Hän on itsenäisesti hoitanut kaikki asiansa,yksin kun on asunut,ikää 87 v. Me lapset järjestimme hänen asioitaan. Vuokra oli suoramaksussa,samoin,sähkö,lankapuhelin,känny,lehti,vakuutusmaksut. Sairaalamaksut menivät sairaskassaan. Kun aika kului sairaalassa,tuli selväksi,että äitimme ei voi palata enää kotiin. Haimme palvelutaloon paikkaa.Tiliotteet,veropaperit,hakukaavakkeet haimme ja teimme itse,ja toimitimme sairaalan sosiaalityöntekijälle. Kun sairaskassa lakkasi maksamasta, äitinikuittasi laskun. Hän oli kuntoutuksessa oppinut oman nimen kirjoituksen ja lääkärien mukaan ymmärsi. Irtisanoimme lehden,puhelimet,asunnon,sähkön. Asunnon irtisanomisessa tarvittiin äidin kuittaus. Palvelukodissa tehtiin sopimus ja Kelan kanssa toimiessa minulla on valtakirja. Muutto hoidettiin talkoilla ja äidin omat tärkeät tavarat vietiin palvelutaloon. Osa tavaroista meni kirppiksille,osa suoraan vaihtolavalle. Palvelutalossa tehtiin apteekkiin suoramaksu,samoin hoivamaksusta ja vuokrasta. Äitini kykeni pankissa kirjoittamaan nimensä näihin suoramaksusopimuksiin.Yksi mutta tuli. Äidilläni ei ole pankkikorttia,eikä kenelläkään lapsista ole valtakirjaa hänen tileihinsä. Rahaa hän ei pankista saa. Olemme ratkaisseett asian niin,että kun hän on halunnut maksaa virkistysajomatkan taksin omavastuun,hänelle hommasin laskulla ajon, ja ostaa jotain,niin annamme hänelle vaikka 50€. Hän kuittaa tilisiirron ja saamme omamme. Me kyllä maksamme kahvit ym. Kampaaja antaa palvelukodissa tilisiirron.jonka äiti kuittaa. Emme ole keksineet, mihin äitimme tarvitsee edunvalvojaa. Lesken

Tuosta on paljon apua, jos laskut ovat suoramaksussa ja tilillä on rahaa, silloin, kun ne tulevat.
        Äitisi kuitenkin kuntoutui niin, että kykeni allekirjoittamaan ne asiat jotka pitikin ja myös ymmärsi ne. Joten ette olisi tarvinnutkaan valtuutettua.
        Entäpä, jos ei olisi kyennyt.
        Tavallista valtakirjaa voi silloin aivan hyvin käyttää, kun asianomainen pystyy allekirjoittamaan ja on täydessä ymmärryksessä.
        Mutta, kun sellaisiakin ihmisiä on, että oman edun tavoittelemisessa, allekirjoitutetaan mitä vaan, henkilöillä, jotka eivät ole täysissä sielun voimissaan.
        Selvennän vielä: Edunvalvontavaltuutus tarkoittaa, että valtuuttaja itse valitsee henkilön ja tekee sopimuksen ja ehdot. (Apua toki laatimiseen on tarjolla)
        Edunvalvoja yleensä haetaan, kun henkilö on kykenemätön asioitaan hoitamaan, se voi olla yksityishenkilö tai viran puolesta.

• eppu2 kirjoitti:

Tuosta on paljon apua, jos laskut ovat suoramaksussa ja tilillä on rahaa, silloin, kun ne tulevat.
        Äitisi kuitenkin kuntoutui niin, että kykeni allekirjoittamaan ne asiat jotka pitikin ja myös ymmärsi ne. Joten ette olisi tarvinnutkaan valtuutettua.
        Tavallista valtakirjaa voi silloin aivan hyvin käyttää, kun asianomainen pystyy allekirjoittamaan ja on täydessä ymmärryksessä.
        Mutta, kun sellaisiakin ihmisiä on, että oman edun tavoittelemisessa, allekirjoitutetaan mitä vaan, henkilöillä, jotka eivät ole täysissä sielun voimissaan.
        Selvennän vielä: Edunvalvontavaltuutus tarkoittaa, että valtuuttaja itse valitsee henkilön ja tekee sopimuksen ja ehdot. (Apua toki laatimiseen on tarjolla)
        Edunvalvoja yleensä haetaan, kun henkilö on kykenemätön asioitaan hoitamaan, se voi olla yksityishenkilö tai viran puolesta.

"eppu2"

Sanojen järjestystä vaihdellen.

H.

• eppu2
        hunksz kirjoitti:

"eppu2"

Sanojen järjestystä vaihdellen.

H.

On se ilimoja pidellyt, juu!

• 1lesken
        eppu2 kirjoitti:

eppu2
        Äitini ei ole koskaan kirjoittanut kenellekään yhtään valtakirjaa pankista nostoja varten. Kun nyt kävimme hänen kanssaan pankkivirkailijan juttusilla, hän edelleen kieltäytyi valtuuttamasta ketään valtakirjalla hänen tililtään nostoon. Hän on suojannut rahansa niin hyvin,että ei saa niitä itsekään. Hänhän ei teoriassa edes tarvitse käteistä rahaa.Äitini luonteen tuntien näillä mennään maailman tappiin asti. Lesken1

• näin_se_menee

En ole tehnyt testamenttia kenellekään. Ulkopuolinen edunvalvoja on maksullinen palvelumuoto. On jälkikasvua joten he pitävät huolen.
      Näinhän se menee; kun sielu taivaaseen vilahtaa, niin piru pitää perijöistä huolen, silloin jos ei ole jälkikasvua.

• eppu2

Juu, sitten kun sielu on vilahtanut jonnekin tehdään perunkirjoitus.
        Sielulla on sitten jo tuonpuoleiset edunvalvojat, maallisia ei enää tarvita.

• talvi.va

Hyvä aloitus ja aina ajankohtainen asia. Olen itse muuttamassa lähemmäs tyttäreni perhettä
      joka ei nytkään toki kaukana asu. Muuton yhteyssä "raakkaan" silppuriin kaikki henk.koht tarpeettomat paperit, todistukset yms.
      Listaan mitä täytyy täytyy kuolettaa jos minulle tapahtuu jotain ja tuo edunvalvontavaltuutus täytyy tehdä samalla.
      Nuo ovat niitä asioita joilla haluan helpottaa aikanaan tyttärieni taakkaa.

• eppu2

Kun itse viimeksi muutin, tein tuon ´suursiivouksen´ vähän joka asiassa.
        Nykyisin aina talvisaikaa käyn läpi kertyneen paperitavaran ja välillä muutakin ja heitän tarpeettoman pois.
        Nimenomaan tarkoitus on helpottaa läheisten asioidenajamistaakkaa.

• Anonyymi

Kun teet ko. sopimuksen , muista että kukaan lapsistasi ei ole velvollinen hoitamaan asioitasi jos "vinttisi pimenee". Kannattaa kysyä LUPA.

• Anonyymi

Tulevana sunnuntaina on keskustelu siitä, mitä on odotettavissa ja ottavatko pestin vastaan. Joutuvat kuitenkin kahden talouden hoitajiksi.

• Anonyymi

Tapaus jossa aikuinen lapsi on ikääntyneen vanhempansa edunvalvontavaltuutettu. Saako lapsi ottaa vapaasti vastaan rahaa, jos vanhempi sitä tarjoaa? Varsinaisesta palkkiosta ei ole sovittu erikseen. Kiitos!

• Anonyymi

Minun ymmärtääkseni ei saa ottaa. Vanhuksen varoja ei saa käyttää mihinkään muuhun kuin mihin valtuutusasiakirja edellyttää. Eli vanhuksen omiin menoihin. Vanhuksella itsellään ei ole enää määräämisvaltaa omaisuuteensa. Kun edunvalvontavaltakirja on tehty, vanhus ei todennäköisesti lääkärin määräyksestä ole enää toimikelpoinen. Lahjat pitää aika tarkkaan määritellä ev-asiakirjassa. Jos ei ole määritelty, ei saa antaa. Näin meille kerrottiin.

• Anonyymi

Kiitos tuhannesti Anonyyymi 29.4.2021 klo 20:23. :)

• Anonyymi

Edunvalvontavaltuutuksessa määritellään mihin valtuutettu on oikeutettu. Ei valtuuttaja ole automaattisesti kyvytön hoitamaan taloudellisia asioitaan. Kannattaa miettiä tarkoin sanamuoto asiakirjaan# mitä valtuutettu voi tehdä ja mitä ei.
        Siilivain

• Anonyymi

Olen. Samalla kun testamentinkin. - Nm. Toinen toimeenpantu

• Anonyymi

Hoida 5 paperi­asiaa kuntoon viimeistään eläkkeelle jäädessä – tai jopa heti

Harva ajattelee, että juuri minulle voisi sattua jotakin. Muutama tärkeä asia kannattaa kuitenkin hoitaa ajoissa kuntoon.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008722947.html

• Anonyymi

"Moni kuvittelee, että jos nyt minulle jotain sattuu, niin totta kai ihana puolisoni tai ihanat lapseni hoitavat asiani. Että tarvitseeko tässä nyt muka jotain papereita? Mutta nykypäivänä toisen asioita ei voi hoitaa ilman asianmukaisia valtuuksia. Se tulee monelle ihan yllätyksenä, Nikumaa painottaa."

• Anonyymi

Olen tehnyt testamentin ja edunvalvontavaltuutuksen jotka täydentävöt toisiaan.
      Siilivain

• Anonyymi

En ole. Ei lähiomaisia! Ei sukulaisia.Yli 60 vuotiaana ,mutta en viellä edes 70v.

• Anonyymi

Kyllä. - Nm. Olen

• Anonyymi

Ai, no woihan veljet, määhän olinkin jo osallistunut. - Nm. Tarpeellinen teko siis

• Anonyymi

En moisella päätäni vaivaa .....menee mikä menee ,,,,,vaimoa huolettaa että kuka tämän kuolinsiivouksen sitten tekee .-

Per-kel

• Anonyymi

Siksikö sinä et välitä miten mikäkin asia menee, että vaimo saa huolestua puolestasi? Jos ei itselläsi ole väliä, ajattele edes häntä. - Nm. Vai eikö hänelläkään ole

• Anonyymi

Kyllä. Tein edunvalvontavaltuutuksen Aatoksella tänä syksynä. Hinta oli 89€. Oli nopeaa ja helppoa. Tällainen 78 vuotias eläkeläinenkin osasi. Heiltä saa alennusta jos tekee puolison kanssa samaan aikaan. https://aatos.app/edunvalvontavaltuutus/

• Anonyymi

Kyllä olen. - Nm. Tehkää kaikki muutkin

• Anonyymi

Kaikilla ei ole lähiomaisia. Koska asuvat muualla esim. 300-500km päässä tai ulkomailla.Tai Kuolleet.

• Anonyymi

Eikö "300-500 km päässä'" asuva läheinen ole omainen? Tai ulkomailla asuva? Vaikuttaako välimatkan pituus jotenkin sukulaisuussuhteeseen? Tuli mieleen entinen työkaveri, joka oli sitä mieltä, että kun poistuu oman kunnan rajojen ulkopuolelle, avioliittolupaukset eivät enää pidä. - Nm. Outoa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7095
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      51
      3422
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2147
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      42
      2102
    Aihe