Ateca voitti testissä riiskikupit kuten toyotan:)

Seattijyrää

Tämän päivän TM:ssä ylivoimainen voittaja oli uusi teca..hyundai toinen..kolmas rav4 tojokippo ...neljäs subaru forester ja viimeinen yhden tähden arvoinen suoritus oli uudella honda CR-veellä..taitaa ateca jyrätä tuossa luokassa. Nissanin kehnoa qahkaita ei tietenkään otettu testiin mukaan koska se on alemman luokan auton ja kaikinpuolin heikompi esitys.

91

541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erojaon

      Hondaa haukuttiin huonosta vaihteistosta ja nuhaisesta koneesta jonka takia huono suorituskyky. Toyotaa kehuttiin kohtalaisesta kukutuksesta ja moitittiin todella surkeasta ajettavuudesta..eikä toyotassa saa penkkejä säätämällä edes välttävää ajoasentoa..ohjaamoergonomiaa ei ole ollenkaan.

      • kukkurukuuu

        Millaisen kukutuksen Toyota pitää?


    • 323423

      Saako Atecaan muuta kuin robottivaihteiston?

    • ZKODA

      atecaa moitittiin ilmoitetun ja todellisen kulutuksen erosta joka oli lähes 4 litraa sadalla, myös rengasmelu oli järkyttävän kova jo taajamanopeuksilla,tuli mieleen että onko äänieristys unohdettu kokonaan,sisusta kitisi ja natisi,varoitusvalot vilahteli vähän väliä ja tultiin siihen tulokseen että ei ole pitkäikäinen tekniikka, vaihteisto temppuili eikä toiminut kunnolla,koeajon jälkeen huomattiin alkavaa ruostetta peltien saumoissa, havaittiin myös öljyvuotoa moottorista. että semmoista laatua jälleen vw konsernilta :D

      • Kkkkkkkd

        Joo taisit koittaa toyotaa,jakulaaria, alfaa tai fiattia...


      • Rav_reliikki

        Ironiaa ymmärtämättömille tiedoksi, että Ateca oli vertailun selvästi hiljaisin auto ja ei-hybridien taloudellisin. Ylläpitokulut olivat myös vertailun ylivoimaisesti edullisimmat. Vertailutestin voitto ei tullut ansioitta.


      • 10plus10
        Rav_reliikki kirjoitti:

        Ironiaa ymmärtämättömille tiedoksi, että Ateca oli vertailun selvästi hiljaisin auto ja ei-hybridien taloudellisin. Ylläpitokulut olivat myös vertailun ylivoimaisesti edullisimmat. Vertailutestin voitto ei tullut ansioitta.

        Niin ja ylivoimaisesta voitosta huolimatta hintakin oli selvästi edullisin, jopa yli kymppitonnin halvempi kuin vertailun heikoimman eli Hondan CRV:n.

        Tuo sama jannu näköjään on ottanut tehtäväkseen Seatin mollaamisen oikein urakalla. Homma ei ole helppo, kun faktoja ei tunnu löytyvän perusteluiksi, vaan päinvastoin. Joutuu poikaparka kirjoittamaan puhdasta valetta ja siitähän jää tietysti kiinni helposti.
        Joka kerta, kun Ateca on ollut mukana jossain jutussa, niin on todettu parhaaksi. Näinhän on oikeastaan ollut kaikkien muidenkin Seattien osalta, mutta ne ovat todella harvoin päässeet mukaan, mutta nyt Atecan myötä tilanne näyttää muuttuneen.

        Nut on siis kaikinpuolin kovin kevyiksi Atecaan nähden totettu kaikki japanilaiset kilpailijat kuten Qassu, Tojota, Subaru, Honda.
        No tämä ei tietysti mikään yllätys ollutkaan, mutta onpahan nyt todettu.


      • 10plus10
        10plus10 kirjoitti:

        Niin ja ylivoimaisesta voitosta huolimatta hintakin oli selvästi edullisin, jopa yli kymppitonnin halvempi kuin vertailun heikoimman eli Hondan CRV:n.

        Tuo sama jannu näköjään on ottanut tehtäväkseen Seatin mollaamisen oikein urakalla. Homma ei ole helppo, kun faktoja ei tunnu löytyvän perusteluiksi, vaan päinvastoin. Joutuu poikaparka kirjoittamaan puhdasta valetta ja siitähän jää tietysti kiinni helposti.
        Joka kerta, kun Ateca on ollut mukana jossain jutussa, niin on todettu parhaaksi. Näinhän on oikeastaan ollut kaikkien muidenkin Seattien osalta, mutta ne ovat todella harvoin päässeet mukaan, mutta nyt Atecan myötä tilanne näyttää muuttuneen.

        Nut on siis kaikinpuolin kovin kevyiksi Atecaan nähden totettu kaikki japanilaiset kilpailijat kuten Qassu, Tojota, Subaru, Honda.
        No tämä ei tietysti mikään yllätys ollutkaan, mutta onpahan nyt todettu.

        Niin ja hyundai tietysti myös kuuluu näihin kevyiksi todettuihin....


      • Jaggeisbest
        Kkkkkkkd kirjoitti:

        Joo taisit koittaa toyotaa,jakulaaria, alfaa tai fiattia...

        Tai sitten volsua, sotkaa, sipulirengaspussia tai seattia.


    • Semmmosta

      Tulossa ateca cupra 300heppaa. Googlaa...

    • Tosijuttuja

      Aika upee auto. Hienoja värejä saatavilla eikä maksa paljoa. 7,5dek sataseen 190heppasena dieselinä. Miten kiihtyy kilpailijat?? Jotain 10-12 sekuntia sataseen...ovat tähän seattiin verrattuna dinosauruksia. Tästä atecasta voi hyvin tulla yksi suomen myydyimpiä autoja, eväät on ainakin kohdillaan ja jos rellun capturiakin on myyty niin ennemmin ostasin seatin joka on relluun verrattuna jo luxus auto. Puhumattakaan cupra malleista jotka kilpailee jo nopeudessa amg mersujen kanssa radalla joissa 500heppaa ja cupra voittaa nuo mersut lähes kaikki siellä radalla.

    • Nevereverrr

      Se Seattihan on VW tekniikkaa!!! Siis syö öljyä, vaihdelaatikot ja nokkaketjut hajoilee, jatkuvasti jotain vikaa.
      En herranjumala ikinä ostaisi.
      TM on tunnetusti VW suosija ja siellä voittaa lähes aina vw tuote.

      • 2plus14

        Unohdit Moottorilehden tuon lahjottujen joukosta. Seat voitti siinäkin.
        Ai niin ja myös AutoBildin.


    • 23421

      VAGenien vaihteisto ja diesel on vähän käytökseltään huono. Vaihteisto on aika sekaisin liiikkeellelähdössä ja erityisesti moottorijarrutuksen jälkeen saa odotella vuodenajan vaihtumista ennen kuin veto on taas päällä.

      En ole Seatilla ajanut mutta ainakin oma puolivuotias A4 on tällainen enkä oikein usko että Seat olisi paljon parempi kuin Audi.

    • NoNever

      Osta seat, niin tulee korjaamon kahvi tutuksi......

      • ownwfrjne

        Hiukan outoa kun Toyota oli aikoinaan katumaastureiden esikuva ja nyt himmaillaan sitten susiruman muotoilun kanssa joka karkoittaa ostajat.


    • Varotus

      Hyvää ei saa halvalla, Seatin saa. Nämä testivoitot pääsee lunastamaan monesti jo ennen ensimmäistä määräaikaishuoltoa, vaihdellaan DSG, Turbo ja jos jakoketjullinen malli niin se ja sitten ihmetellään ja odotellaan kun tehdas suunnittelee uudenlaista öljynkeräilyjärjestelmää ettei ihan kaikki öljy katoaisi alle tuhannella kilometrillä, tuskin ketään haittaa jos kerran tai kaksi kertaa kuukaudessa joutuu lisäämään litran uutta öljyä, lisääminen on helppoa ja VW erikoisöljyt erikoisen halpoja. Sitten vielä tonnin pikavoitto kaupan päälle, niin on yhtä juhlaa.

      Kävin kerran testaamassa Skodaa joka on tuon Seatin yläpuolella hierarkiassa, niin paljon kävi hermoston päälle se ohjaamon melu että olin tulla hulluksi, aivan kuin olisi kaikukammiossa ollut, motarilla ajo oli yhtä helvettiä. Jos ette usko niin käykää Vagarenalla katsomassa kuinka Skoda ja VW kuskit asentaa itse ne äänieristeet jotka tehdas jätti laittamatta, seat kuskeille se on ominaisuus, johonkin se halpa hinta perustuu. Näissä VV Auton maahantuomissa autoissa kaikki silmältä piilossa oleva tekniikka vaikuttaisi olevan sellaista kuraa joka ei päivänvaloa kestä.

      Tämä ei ollut haukkumista, tämä oli oma kokemus konsernin autoista, jopa kaikkein kallein Premium eli Phaeton on kärsinyt vakavista ruostevaurioista täysin kuivissa kesäisissä olosuhteissa, kun autoa on aina säilytetty kuivassa ja lämpimässä tallissa, siitä ei laatu enää heikkene että kun ruostekin on "kylvetty" jo tehtaalla.

      Ostelette ihan vapaasti mitä haluatte mutta älkää tulko sanomaan ettei kukaan ollut kertonut.

    • Näinsevaanmenee

      Mielenkiintoinen yhtälö, että jos VW-konsernin autot ovat kaikki kuraa, niin miten on mahdollista, että ne ovat niin haluttuja uutena ja jälleenmyyntiarvoista päätellen myös käytettynä??? Ja myös se on erikoista ainakin täällä Suomessa, että parhaimman näköinen ja houkuttelevimmin hinnoiteltu konsernin sisaruksista eli Seat on kaiken huonoiten myyty merkki näistä meillä. Toki ihan viime aikoina se asia on alkanut korjaantumaan, sillä Seat on ainoa konsernin merkeistä, joka on selkeesti lisännyt myyntiä, mutta kaukana ollaan vielä Skodan käsittämättömistä myyntiluvuista. Helkama on tehnyt hienoa työtä. Seat eittämättä kärsii siitä, että se VW:n maahantuoma ja se luonnollisesti on panostanut enemmän emomerkkiin.

    • asdasdasdasdasdads

      paljonko kestää tuo pikkumoottori kilsoja ennenkuin kaikki osat on vaihdettu..alkaen turbo.. monta kertaa pitää vaihtaa dsg uusiksi 200tkm matkalla? Vaikka honda ja subaru onkin nuhasia vanhoja 2l vapareita niin veikkaisin että niillä ajetaan paljon pidemmälle kun tuo ateca on jo paalattu.. ja tm on aina suosinnut vw:n tekeleitä niin kuin tuossa jo mainittiin..

      • valitse_isompi_motti

        No jos epäilet noiden pikkumoottorien kestävyyttä, niin Atecaan kyllä saa isommankin, 2.0 litrainen on jo noiden vertailujen moottoreihin ihan eri luokkaa teholtaan ja väännöltään, suorituskyky kaikin puolin huimasti parempi.

        Minulla on jo toinen Seat Freetrack 2-litran tdi ja 170hv:n, nelivedolla. Ongelmaton ja riittävän tehokas.


    • dsfsdfsdfsdfsdf

      pari vuotta ny ajannu -14vm 2l forresterilla eikä pienintäkään vikaaa koko aikana, hyvin on pärjännyt vaikka tehoja toki saisi olla enempi mutta se huolettomuus on valttia vaikka olisikin jonkun mielestä vanhahtava.

    • LoputonVikaLista

      No VWGroupin autojahan ostavat sellaiset, jotka eivät ymmärrä autoista muuta kuin että se on hyvä ajaa, vie vähän polttoainetta, pitkät (tekniikalle tuhoisat) huoltovälit. Vaakakupin toisessa päässä kun on sitten se luotettavuudessa heikko menestys, vain kahden vuoden takuu, joka ei silloinkaan tahdo korvata mitään, vaan kaikki yritetään ensin veloittaa asiakkaalta, ja vasta oikeustoimien jälkeen hellytään sitten korvaamaan jotakin. Vuotavat korit, jotka ruostuttavat auton koria sisältäpäin, eikä niin kuin valmistaja oli ajatellut, että ulkoa päin, öljyä syövät moottorit, venyvät jakopäänkettingit,jne......

    • ValinnanHelppous

      Pannaanpa äänestys käyntiin: Kuinka moni Subarun omistaja on harkinnut, tai vaihtanut Subarunsa Seatiin?
      Ottakaa kantaa.

      • yksi_ilmoittautuu

        Forester diesel lähtee vaihtoon. Vähän reilu 100tkm ajettuun autoon jouduttiin kytkin vaihtamaan ja savut lähtee uudestakin jos vähänkään joutuu luistattamaan. En myöskään ole tyytyväinen moottorin vääntöominaisuuksiin ja kulutukseen.
        Tilauksessa on Ateca TDI DSG 4Drive Xcellence muutamalla lisäherkulla ja nahkaverhouksella. Olin erittäin tyytyväinen auton ajettavuuteen, tiloihin ja mukavuuteen erittäin perusteellisessa koeajossa. 5 vuoden takuukaan ei ole paha asia.
        Täytyy sanoa ettei Forrea jää ikävä yhtään, niin ylivoimaisen laadukkaan tuntuinen auto Ateca on siihen verrattuna.
        Uusi Tiguan olisi ollut vielä parempi, mutta valitettavasti tällä kertaa siihen ei ollut varaa.


      • Noproblem

        En ikinä vaihtaisi Foresteriani Seattiin tai muuhunkaan VW tuotteeseen. Niistä on kokemusta kolmesta. Kaksi volkkaria ja 1 Audi. Kaikissa oli vikoja. Uusimmassa volkkarissa eniten. Meni vaihtoon alle 2 vuotiaana. Eurooppalaisia ollut muitakin ja useimmissa ollut jotain vikaa. Huonoimpia olleet noi VW tuotteet.
        Japsit on olleet kaikkein vähävikaisimpia. Ei yhtään vikaa missään japsimerkissä. Ja tämä on totta. Nyt toinen Subaru menossa ja luultavasti seuraavakin on samaa merkkiä, tai ainakin japsi.


      • TäydellinenMulle

        Sama täällä. Neljä vuotta murheetonta menoa Outbackilla, eikä ole tullut mieleenkään edes vielä vaihtaa, saatika vielä johonkin muuhun merkkiin.


      • huh_seattiko
        yksi_ilmoittautuu kirjoitti:

        Forester diesel lähtee vaihtoon. Vähän reilu 100tkm ajettuun autoon jouduttiin kytkin vaihtamaan ja savut lähtee uudestakin jos vähänkään joutuu luistattamaan. En myöskään ole tyytyväinen moottorin vääntöominaisuuksiin ja kulutukseen.
        Tilauksessa on Ateca TDI DSG 4Drive Xcellence muutamalla lisäherkulla ja nahkaverhouksella. Olin erittäin tyytyväinen auton ajettavuuteen, tiloihin ja mukavuuteen erittäin perusteellisessa koeajossa. 5 vuoden takuukaan ei ole paha asia.
        Täytyy sanoa ettei Forrea jää ikävä yhtään, niin ylivoimaisen laadukkaan tuntuinen auto Ateca on siihen verrattuna.
        Uusi Tiguan olisi ollut vielä parempi, mutta valitettavasti tällä kertaa siihen ei ollut varaa.

        Ei herranen aika sentään. Vaihdat ikivahvan Subarun urearuisku-diesel-Atecaan? Saat joka viikolle harmeja, ja nyt tulossa ankarin talvi moniin vuosiin. Urea Audit sytyttelee vikavaloja ja niitä hinataan korjaamolle. Ureakusi on dieselin tappaja. Osta uusi bensa-Foresteri ja ajat huoletta vaikkapa se XT.


      • Eikelpaaa

        Kukaan ei halua subarua edes sen vertaa kun seattia. Subsru on muinaisjäänne ja poistuva automerkki.


    • espanjola

      Noiden voittojen ansiosta Seatilla alkaa oleen kohta toimitusvaikeuksia kovan kysynnän suhteen. Kunhan ennakkoluulot karisee koeajojen jälkeen. Noin "hyvät merkit" jäivät taakse ja kevyesti, voitot ovat selviä.
      Kävin kattomassa Atecaa livenä ja kerroin naismyyjälle uudesta Atecan niskalenkistä
      TM-lehdessä, ei tiennyt vielä, lehti oli kyllä aivan tuore kun sen luin, olipahan naismyyjä leveää hymyä.
      Todella siisti auto ja laadukkaan tuntuinen, ajamaan pitää joskus kyllä päästä.
      Jossain vaiheessa tulee hetki jolloin Seat pääsee aliarvostusasemastaan ylös missä se on aivan väärin perustein.

      • OletPahastiHakoteillä

        Espanjalaista kuraako alkaisivat kaikki maailman ihmiset ostamaan tuon testin ansiosta?
        Älä unta nää......


      • Outback-16

        Ilmoittaudun: Ei kiinnosta Seat pätkääkään.


      • muistakaa_tämä
        OletPahastiHakoteillä kirjoitti:

        Espanjalaista kuraako alkaisivat kaikki maailman ihmiset ostamaan tuon testin ansiosta?
        Älä unta nää......

        Just näin. Ja eihän ateca ole edes jämerän uskottavan maasturin näköinen, kuten RAV4 tai CRV ovat. Nissanin Kaskai on myös paljon komeampi. Ja se miksi Atecaa ei kenenkään kannata ostaa omilla rahoilla, on armottoman kehno laatu. Seatit kootaan halvimmista kuttaperkka-laatua olevista osista, alihankkijat on halvimpia eli paskinta osaa laitetaan autoon. Siksi se on konsernin halvin. Skodassa on samat osat kuin Volkkarissa eli laadukkaampi, parhaat osat taas tulee kalleimpaan Audiin. Vaikka siis rakenne olisi osaksi sama, alihankkijoiden toimittamat osat ja niiden laatu ratkaisee viattomuuden ja laadun. Muistakaa tämä. Olen itse toiminut tuotantoteollisuudessa logistiikan parissa ja tiedän millaista on alihankintatoiminta.


      • faktat_muistamme_kyllä
        muistakaa_tämä kirjoitti:

        Just näin. Ja eihän ateca ole edes jämerän uskottavan maasturin näköinen, kuten RAV4 tai CRV ovat. Nissanin Kaskai on myös paljon komeampi. Ja se miksi Atecaa ei kenenkään kannata ostaa omilla rahoilla, on armottoman kehno laatu. Seatit kootaan halvimmista kuttaperkka-laatua olevista osista, alihankkijat on halvimpia eli paskinta osaa laitetaan autoon. Siksi se on konsernin halvin. Skodassa on samat osat kuin Volkkarissa eli laadukkaampi, parhaat osat taas tulee kalleimpaan Audiin. Vaikka siis rakenne olisi osaksi sama, alihankkijoiden toimittamat osat ja niiden laatu ratkaisee viattomuuden ja laadun. Muistakaa tämä. Olen itse toiminut tuotantoteollisuudessa logistiikan parissa ja tiedän millaista on alihankintatoiminta.

        Heh. Sitkeä todella olet noissa yrityksissäsi mollata laadusta, vaikka kaikki testit, laatututkimukset, katsastustilastot jne osoittavat täysin päinvastaista kuin väität. Ja näin on ollut jo vuosia ja vuosia, joten tuskinpa Atecakaan tekee tässä poikkeusta, vaikka kootaankin Tsekissä.
        Mitä pelkäät? Vai mistä kenkä puristaa? Miksi asia on sulle henkilökohtainen?

        Seathan on kuitenkin edelleen myyntimääriltään ja markkinaosuukseltaan keskiluokkaa ja pysyykin pitkään sellaisena ellei myyntiverkoston kattavuutta lisätä, vaikka myynnin määrän kasvu onkin ollut jo vuosia aivan kärkipäästä. Ylivoimaisesti suurin mm VW-konsernin merkkien keskuudessa. Ei silti uhkaa noita mainostamiasi volyymimerkkejä ihan heti. Ei, vaikka ajaakin ohi kaikissa testeissä sekä oikealta että vasemmalta lähes kaikissa ominaisuuksissa.

        Naurettavaa tuo epätoivoa kuvaava vetoomuksesi muka ammattitietämykseesi vedoten. Ethän silti näy tietävän noista logistiikan asioista yhtikäs mitään.
        Ai nin, kirjoitikinhan oikeastaan menneessä aikamuodossa eli entinen 'alan' mies tuosta toiminnasta ja syytäkään entisyyteen en yhtään ihmettele noiden jatkuvien purkaustesi perusteella.

        Vaihdan lähikuukausina mitä todennäköisemmin Atecaan kahden aikaisemman Seatin kokemusten perusteella. Hinta-laatu ja luotettavuus ja ongelmattomuus ovat kokemuksiin perustuen niin kovaa luokkaa, ettei syytä ole jättää Atecaa huomiotta.


      • Sellaista_se_pojaat

        Helposti tunnistaa myös nuo kilpailijoiden palkkaamat Seattia haukkujat. Taitaa pelko olla melkoinen, kun omat merkit eivät näy pärjäävän yhdessäkään julkaistussa vertailussa tai testissä Atecalle.

        Semmoistahan se. Jos ei pärjää, niin turvaudutaan trolleihin....


    • numerot.eivät.valehtele

      "monta kertaa pitää vaihtaa dsg uusiksi 200tkm matkalla? Vaikka honda ja subaru onkin nuhasia vanhoja 2l vapareita niin veikkaisin että niillä ajetaan paljon pidemmälle kun tuo ateca on jo paalattu.."

      Ei tarvitse arvailla näitä asioita kun niistä löytyy oikeaa mitattua tietokin.
      Ko. Autot kestävät 200.000km matkan seuraavassa järjestyksessä, Kestävin ykkösenä.

      1. Seat 41,1%
      2. Toyota 38,8%
      3. Honda 34,9%
      4. Subaru 32,5%

      kaikkien autojen keskiarvo on 40% Tästä näkee hyvin selkeästi että Seat pysyy näistä autoista parhaiten. Subaruista ja Hondista on paalattu selkeästi isompi osa tuohon mennessä.

      Älkää arvailko, ottakaa asiasta selvää. Kuluttajia höynäytetään mielikuvilla ja iso ryhmä ihmisiä tienaa elantonsa tuosta hyönäyttämisestä. Tutkikaa faktat.

      http://static.iltalehti.fi/autot/karttaa_19052016_503_au.jpg

      • Toyota_Avensis

        Moni TOYOTA on viety jo tuossa vaiheessa Afrikkaan. Siellä arvostetaan Toyotan kestävyyttä. Nuo Afrikkaan viedyt autot näkyy tilastoissa romutettuina vaikka ovat todellisuudessa edelleen käytössä, mutta Afrikassa. Näitä Afrikkaan vietyjä Toyotia on tosi paljon, sillä mitkään muut eivät sinne kelpaa.


      • Ei.kiinnosta

        Onko konserni taas maksanut ja huijannut, niinkuin tapana on viime vuosina ollut.
        Ei kai kukaan täyspäinen kuvittele että espanjalainen härkävankkuri alkaisi mitään markkinoita valloittamaan.


      • Vaarin.luona.vierailulla
        Toyota_Avensis kirjoitti:

        Moni TOYOTA on viety jo tuossa vaiheessa Afrikkaan. Siellä arvostetaan Toyotan kestävyyttä. Nuo Afrikkaan viedyt autot näkyy tilastoissa romutettuina vaikka ovat todellisuudessa edelleen käytössä, mutta Afrikassa. Näitä Afrikkaan vietyjä Toyotia on tosi paljon, sillä mitkään muut eivät sinne kelpaa.

        Juujuu. Afrikassa ovat hyvässä käytössä ja rakastettuina. Vaari jatkaa vaan kiikkustuolin keinuttelua, minä tuon kohta kaffetta ja nisupullaa. Sitten vaari voi kertoa taas jännittäviä tarinoita.

        (Puuuuh, taas tulee ne samat tarinat uudestaan ja uudestaan, mutta minkäs teet. Pehmyt mikä pehmyt, ikä ei tule yksin)


      • Vahva.näyttö
        Ei.kiinnosta kirjoitti:

        Onko konserni taas maksanut ja huijannut, niinkuin tapana on viime vuosina ollut.
        Ei kai kukaan täyspäinen kuvittele että espanjalainen härkävankkuri alkaisi mitään markkinoita valloittamaan.

        Tuskin mitään valtavaa ostovyöryä tulee, mutta näytti taas että mikä tahansa Konsernin auto pyyhkii japseilla persettään. Vaikka japsi olisi useamman tuhannen kalliimpikin.


      • Toyota-palstan
        Vaarin.luona.vierailulla kirjoitti:

        Juujuu. Afrikassa ovat hyvässä käytössä ja rakastettuina. Vaari jatkaa vaan kiikkustuolin keinuttelua, minä tuon kohta kaffetta ja nisupullaa. Sitten vaari voi kertoa taas jännittäviä tarinoita.

        (Puuuuh, taas tulee ne samat tarinat uudestaan ja uudestaan, mutta minkäs teet. Pehmyt mikä pehmyt, ikä ei tule yksin)

        trollipoju se jaksaa kirjoitella. Tässäkin ketjussa sen tollon viestejä on suuri määrä. Aina kun Toyotaa haukutaan, kirjoittaja on sama sairas trollipoju. Trollipojua ja sen sekoilua on tullut seurattua jo niin monta vuotta että sen tunnistaa heti. Ei juttujensa tason perusteella uskoisi että sille maksetaan trollauksesta ja Toyotan solvaamisesta. Kyllähän 18h/vrk palstalla joka ainoa päivä on toisaalta kova homma ainakin tervepäiselle, vaan pojupa ei sellainen olekaan.


      • OmaMakuParas

        Ostakaa vaan seat, ketä se kiinnostaa. Minua ei pätkääkään. Ostan autoni omien mieltymyksieni mukaan, enkä minkään TM testaajien mieltymysten mukaan.


      • Omaishoitajax
        Vaarin.luona.vierailulla kirjoitti:

        Juujuu. Afrikassa ovat hyvässä käytössä ja rakastettuina. Vaari jatkaa vaan kiikkustuolin keinuttelua, minä tuon kohta kaffetta ja nisupullaa. Sitten vaari voi kertoa taas jännittäviä tarinoita.

        (Puuuuh, taas tulee ne samat tarinat uudestaan ja uudestaan, mutta minkäs teet. Pehmyt mikä pehmyt, ikä ei tule yksin)

        No nyt vaari nukahti.
        Joo, meillä on tällainen juttu. Vaari oli niin kovin kiintynyt siihen viimeiseen Avensikseen. Kauan hän sillä ajelikin, ei ihme.
        Sitten tuli se surullinen päivä kun sekä vaari että Avensis todettiin liikenteeseen kelpaamattomiksi. Vaarille oli kova paikka kun ajokortti meni. Lohdutukseksi keksimme suvun kanssa sellaisen tarinan että Afrikanpoika kävi ostamassa vaarin Avensiksen ja maksoi siitä kovan hinnan. Porukalla kerättiin kolehti ja annettiin rahat vaarille todisteeksi. Kyllä vaari oli onnellinen kun uskollinen Avensis sai uuden elämän Afrikassa. Vähän niinkuin lapsille kuolleet lemmikit menevät isolle maatilalle leikkimään joka päivä ulkona.
        Höperö ukko, mutta täysin harmiton kun vaan jaksaa kuunnella joka vierailulla ne samat jutut aina uudestaan.


      • VääräLääkitys

        Käyppä lääkärillä hakemassa uudet lääkkeet. Nykyiset on selvästikin väärät.....


      • tero_maan_pinnalle
        Toyota_Avensis kirjoitti:

        Moni TOYOTA on viety jo tuossa vaiheessa Afrikkaan. Siellä arvostetaan Toyotan kestävyyttä. Nuo Afrikkaan viedyt autot näkyy tilastoissa romutettuina vaikka ovat todellisuudessa edelleen käytössä, mutta Afrikassa. Näitä Afrikkaan vietyjä Toyotia on tosi paljon, sillä mitkään muut eivät sinne kelpaa.

        Tullin tilastojen mukaan Afrikkaan viedään vain noin 200 Toyota vuodessa. Niistä suurin osa on Hiaceja ja lähes kaikki sellaisia etteivät menisi Suomessa katsastuksesta läpi. Afrikkaan vietävät romut eivät siten vaikuttaisi millään tavalla esille tuotuun kilometrikestävyystilastoon vaikka jäisivät kotimaahan.


    • Faktaalöytyy

      Noita luotettavuustesteistä Seat vs. Subaru voi mainita sen verran että Subaru voitti juuri yhdysvalloissa luotettavimman automerkin tittelin. On ollut myös aiemminkin kärkipäässä.
      Forester on myös valittu vuonna -14 suomessa vuoden katumaasturiksi. Se myös voitti Ruotsalaisen Autolehden ( Teknikens värld tai Vi Bilägare, en muista) suuren maasturivertailun vuonna -15. Erityisesti nelivetoa kehuttiin.
      Ps. VW Tiguan jäi kauas kärjestä.

      • Paalivaari

        Olisi hyvä tietää mihin nämä tittelit perustuvat. Katsastustilasto on siinä mielessä yksinkertainen että se kertoo missä kohtaa auto on siinä kunnossa että sillä ei enää voi ajaa.
        Subarun kohdalla fakta on se että 200.000 km täyttyy hyvin harvalta yksilöltä. Paaliin menee enemmän kuin muunmerkkisiä.


      • OletkoJoKortinSaanut

        No laitappas linkkiä väitteesi tueksi. Omias hatusta vedettyjä höpinöitäs ei usko puuhevonenkaan.


      • Paaliin

      • OletkoJoKortinSaanut

      • Selvää.näyttöä
        OletkoJoKortinSaanut kirjoitti:

        No miks näitä monta sataa tuhatta ajettuja löytyy myynnistä, jos kaikki on jo paalattu 200000km ajettuina? Et kyllä ole sieltä viisaammasta päästä, mitä aivotoimintaan tulee.....

        http://www.nettiauto.com/subaru/vaihtoautot?show_search=1&mileageFrom=205000

        Ei kaikkia, mutta useampi japsi on paalissa kuin eurooppalainen. Näin tää menee. Japsit paalataan ekana.


    • neliveto-testi

      Yks muuten "hauska" osa testissä oli se neliveto testi...
      aika surkuhupaisaa kaikkien osalta, erityisesti RAV4 joka piti kiskoa rullilta jatkaasti.

      Eipä nämä cittarit ole maastoon oikeasti tarkoitettu ja neliveto on hieman
      kyseenalaista muutenkin

      • Quattro190

        Myöskin Audin Torsen nelivetoiset pitää kiskoa rullilta. Ei se silti itseä haittaa. Toistiaseksi tuo neliveto on ollut parempi kuin etu- tai takaveto.

        RAV4n neliveto on kuitenki erittäin fiksu. Takana vaan on liian pieni sähkömoottori.
        Eipä silti aika haravassa kytkeytyvässä nelivedossakaan menee kovinkaan palon voimaa sille kytkeytyvälle akselille ja monessa niissäkin se nelvieto kytkeytyy pois vauhdin kasvaessa ja jäljelle jää puhdas etuveto.


      • 838393

        Niin. Subarun nelivetohan lähti nopeimmin rullilta ja oli ainoa joka lähti kun vain yhdellä pyörällä oli pitoa.


    • popol

      Kävin ajamassa 1,4 tsi etuvetomallia. Kivan hiljainen oli mielestäni koska alla oli nastarenkaat. Pientä vollotusta maantiellä, mutta nastojen ropinaa ei oikeastaan kuullut sisälle. Fiilis oli ihan laadukas sisällä ja auto kivan näköinen kaikin puolin. Ei mitään erikoista kuitenkaan. Sanotaanko, että mallliston yläpään hinta karkaa ehkä turhan kovaksi. Tosin ei uusi Tiguani ole kyllä yhtään kummempi laite mielestäni.

      TM kehui Seatin ohjausta, mutta kyllä tässäkin mielestäni tuntui sähkötehostuksen huonot puolet aikalailla ohjauksen keskialueella. Ohjaus on maantiellä liian kevyt ja tunnoton keskialueelta. Ainakin kun itse tottunut BMW:n servotroniciin, jossa on maantiellä melko jämäkkä ohjausvaste. Ei se ohjaus nyt missään nimessä huono ole, mutta voisi olla parempikin.

      Jousitus pelasi hyvin ja koneen veto oli tasaista ja pontevaa. Ei mikään raketti, mutta kyllä tuolla normaaliajossa jokainen jo kerkiää minkä tarvitsee. Vaivatonta suorituskykyä siis. Itsellä ollut ajan saatossa etuveto- takaveto ja nyt nelivetoauto. Olen tullut siihen tulokseen, että auton pitää olla joko neliveto tai takaveto. Etuveto liukkaalla on omasta mielestä tympeän tylsä laite ajaa, kun se puskee koko ajan jonnekin, vaikka ajaisin ihan normaalisti. Siis tämäkin siinä mielessä kannattaisi ostaa nelivetona.
      Totuus lienee kuitenkin se, että etuvetoisten litraisten yhteydessä tämän hintakilpailukyky on parhaimmillaan ja jälleenmyyntiarvo tulee varmasti olemaan hyvä. 25000€:n etuvetona tämä varmasti säilyttää arvonsa hyvin verrattuna 45000€:n nelivetoon hyvillä varusteilla.

      Kokonaisuutena on varmasti aineksia myyntimenestykseen. Toimiva laite ja kaikki tuntui olevan kohdallaan. EI liian futuristinen vaan saksalaisen jämäkkä kokonaisuus. Itse tykkäsin ja ei tuosta suurta moitittavaa kokonaisuutena löytynyt. Hienoja värejä vielä ulkopintaan olemassa. Ei ehkä herättänyt itsessä kuitenkaan kovin suurta omistamisen halua. Aika harva auto on tähän mennessä herättänyt ja jostain syystä ne on yleensä olleet BMW merkkisiä. No valintansa kullakin, mutta kyllä tuo Seatti oli nyt ihan hyvässä iskussa. Erityisesti melutaso sisällä oli kivan alhaisella tasolla. Stereot ois toisaalta voineet olla paremmat, mutta tähän taisi saada kohtuulliseen hintaan Seat sound system tms. laitteiston.

      • Päivän_keli

        Uudellamaalla tämän päivän kelissä pärjäsi hyvin etuvetoisella cittarilla ja kitkoilla kun vähän harrasti ennakoivaa ajotapaa. Ja ajo-ominaisuuksiltaan parempi etuvetoinen Ateca on tulossa talouteemme ensi vuonna. Pitkä toimitusaika elokuussa tilatulle autolle...


      • pöhkö_sijotus

        Kyllä tuo Ateca on kuraa. Joku hullu ostaa vaikkapa tdi nelivetosen huippumallin ja ilman varusteita 42.000?? haloo! Ajat ulos lasipalatsista ja arvo on 17.000-18.000. itkupotkuraivari ei ole kaukana omistajalla. ja jos ostaa etuveto perämoottorilla elikäs 1,4 pensa saa surkean pelin vs japsimerkit. Kannattas selata vaikka nettiautoa ja hommata joko käytetty bemari x-sarja, nelivetojapski tai sit nissanin käskai jos haluu upouuden


      • 4plus5
        pöhkö_sijotus kirjoitti:

        Kyllä tuo Ateca on kuraa. Joku hullu ostaa vaikkapa tdi nelivetosen huippumallin ja ilman varusteita 42.000?? haloo! Ajat ulos lasipalatsista ja arvo on 17.000-18.000. itkupotkuraivari ei ole kaukana omistajalla. ja jos ostaa etuveto perämoottorilla elikäs 1,4 pensa saa surkean pelin vs japsimerkit. Kannattas selata vaikka nettiautoa ja hommata joko käytetty bemari x-sarja, nelivetojapski tai sit nissanin käskai jos haluu upouuden

        Mutta kun jokainen tehty ja julkistettu testi on tuottanut tuloksen, jossa japskit on Ateca ohittanut sekä oikealta että vasemmalta jokaisessa testatussa ominaisuudessa. Ja vaikka Atecan hinta on kuitenkin selvästi niitä useimpia edullisempikin. No kaskai suunnilleen samanhintainen, mutta sehän Ateca 'hakkasi' mennen tullen ihan jokaisen vertailtun ominaisuuden osalta. Ihan jokaisen ja selvästi. Tämä on siis sitä faktaa, jota testeissä tulee ulos.

        Nuo sinun väitteesi on taasen puhdasta sinun uskoasi, joihin ei löydy yhtään muuta perustetta kuin asenteesi, joka kaikenlisäksi on melkoisen läpinäkyvä.

        Kumpaakohan kannattaisi uskoa, jos autoa on aidosti valitsemassa tästä autoluokasta? Mitäpä arvelet itse?

        Muuten tämän luokan autot eivät ole mikään sijoitus. Ainakin, jos sijoituksella tarkoitetaan sitä perinteistä sijpitusta, jossa on tarkoitus saada tuottoa. Ei, auto on käyttöesine puhtaasti. Jotkut ovat valmiimpia pistämään siihen enempi rahaa kuin toiset monista eri syistä kuten kaikkiin muihinkin käyttöesineisiin.


    • Omataivot

      Uskosta puhuttaessa kannattaa muistaa, että ne TM lehden testitkin ovat vain ja ainoastaan ihmisten tekemiä. Lehdellä on ollut jo pitkään VW konsernin suosijan maine.
      Testeissä voidaan korostaa joitain asioita ja olla aivan hiljaa joistain toisista.
      Näillä ihmisillä on omat asenteet, sekä ties mitkä paineet ja syyt kirjoittaa määrätynlaisia juttuja. Sitähän he vain eivät tietenkään voi julkisesti myöntää.
      Kannattaa siis mielummin luottaa omaan silmään ja kokemukseen.

      • älä-lässytä

        luetko sä olekkan nniitä testejä?

        esim. sisämelu mitataan, ei mielipide
        samoin mm ylläpitokustannukset sekä kulutus.
        Samoin kiihtyvyys ja tavaratilat.
        Myös istuimien säädöt, mitat ja säädettävyys ovat ominaisuuksia,
        ei mielipiteitä.

        Turha syyttää "suosijaksi" jos oma merkki ei pärjää


      • Ei_tarvitse
        älä-lässytä kirjoitti:

        luetko sä olekkan nniitä testejä?

        esim. sisämelu mitataan, ei mielipide
        samoin mm ylläpitokustannukset sekä kulutus.
        Samoin kiihtyvyys ja tavaratilat.
        Myös istuimien säädöt, mitat ja säädettävyys ovat ominaisuuksia,
        ei mielipiteitä.

        Turha syyttää "suosijaksi" jos oma merkki ei pärjää

        lukea testejä kun itsellä on auto jossa nuo ominaisuudet ovat vakiovarusteena.
        Sisämelu - mikä sisämelu? Ajossa ei kuulu juuri mitään rengasääniä lukuunottamatta.
        Ylläpitokustannukset viimeisten reilun 3 vuoden ajalta? Muutama itsetehty öljynvaihto. Kulutus matka-ajossa alle 7 l, myös Euroopan moottoriteillä, suomalaisittain reippaassa ajossa. Ei mitään teknisiä ongelmia kaikkina näinä vuosina.
        Kiihtyvyys nyt on mitä on, reilut 5 s sataseen. Minun pyörä kiihtyy paremmin.
        Tavaratilaa voisi olla vähän enemmän vaikkei sitä juuri koskaan tarvitsekaan.
        Istuimien säädöistä en tiedä kun ne on muistinappien takana eikä niitä tarvitse enää säätää, minun tai vaimonkaan. Painaa vain nappia ja kaikki menee kerralla kohdalleen.
        Ei tämän minun oman merkin tarvitse pärjätäkään missään testeissä. Minulle riittää että autoni on omaan tarpeeseeni lähes täydellinen.
        Ei tarvinnut kauaa miettiä kun samalla rahalla olisi saanut suunnilleen samanikäisen Golfin tai muun rempulan.


      • älä-sekoita-asioita
        Ei_tarvitse kirjoitti:

        lukea testejä kun itsellä on auto jossa nuo ominaisuudet ovat vakiovarusteena.
        Sisämelu - mikä sisämelu? Ajossa ei kuulu juuri mitään rengasääniä lukuunottamatta.
        Ylläpitokustannukset viimeisten reilun 3 vuoden ajalta? Muutama itsetehty öljynvaihto. Kulutus matka-ajossa alle 7 l, myös Euroopan moottoriteillä, suomalaisittain reippaassa ajossa. Ei mitään teknisiä ongelmia kaikkina näinä vuosina.
        Kiihtyvyys nyt on mitä on, reilut 5 s sataseen. Minun pyörä kiihtyy paremmin.
        Tavaratilaa voisi olla vähän enemmän vaikkei sitä juuri koskaan tarvitsekaan.
        Istuimien säädöistä en tiedä kun ne on muistinappien takana eikä niitä tarvitse enää säätää, minun tai vaimonkaan. Painaa vain nappia ja kaikki menee kerralla kohdalleen.
        Ei tämän minun oman merkin tarvitse pärjätäkään missään testeissä. Minulle riittää että autoni on omaan tarpeeseeni lähes täydellinen.
        Ei tarvinnut kauaa miettiä kun samalla rahalla olisi saanut suunnilleen samanikäisen Golfin tai muun rempulan.

        ahhaa mutta sulla on siis joku vanha romu joka on uitettu Saksasta?
        Vanha bemari varmaan?

        Ihan turha uusia ja ikivanhoja verrata toisiinsa.
        Joku ehkä haluaa ajaa uudella, toinen rompata jotain saksan tuontiroskaa


    • Mihinuskoo

      Eri asioita voidan korostaa. Joku asia joka jossain merkissä on hyvä voidaan vertailussa jättää kokonaan huomioimatta. Jotain ominaisuutta joka jossain merkissä taas on heikompi voidaan vertailussa korostaa. Pisteytystäkin voidaan painottaa siten, että haluttu auto voittaa.
      Noista melu- ym. mittauksista voi olla montaa mieltä, koska useissa eri lehdissä on samoilla autoilla ollut eri meluarvot, kulutukset, jarrutusmatkat jne...

      • 187678

        Kulutukset yms. tietenkin vaihtelee jonkin verran vertailusta/lehdestä toiseen koska mittausolosuhteet eivät voi olla aina samanlaiset. Saman vertailun sisällä tulokset ovat kuitenkin vertailukelpoisia.

        Arvostelukohtien painoarvojahan voi aina vapaasti muuttaa (ja siitä myös TM on usein maininnut). Omien kokemusten mukaan nuo kuitenkaan harvemmin radikaalisti muuttavat lopputuloksia. Yksittäinen sijaluku voi muuttua mutta vertailun häviäjää ei nosteta painotuksia muuttamalla voittajaksi tai päinvastoin. Jos vertaa vaikka Atecan ja vertailun viimeiseksi jääneen Hondan arvosanoja niin Honda sai paremmat pisteet vain tavaratilasta -> millään "järkevillä" painotuksilla ei Hondasta saa vertailun voittajaa.


    • Ainakompromissi

      Usein nuo mitatut arvot ovat vertailun kaikilla merkeillä hyvin lähellä toisiaan. Erot ovat lähinnä marginaalisia.
      Joku näistä on sitten suuri VOITTAJA ja muut ihan pskoja???
      Eihän se nyt niin mene oikeassa elämässä.
      Jokaisella on määrätyt asiat autossa joita arvostaa. Toinen tykkää modernista ulkonäöstä, toinen luotettavuudesta, pihistä polttoainekulutuksesta, tavaratilasta, joku taas ei tarvitse isoa tavaratilaa , mutta arvostaa isoa vetomassaa ja maavaraa.
      Polttoainetta saa lisää huoltoasemalta. Kaikille taas se kulutus ei ole kovin tärkeä kriteeri, jos se ei nyt aivan kohtuutonta ole.

      • Eikiitosss

        Muttakun toyotassa ei ole ulkonäkö hyvä, ei hyvää nelivetoa, ei hyvää automaatti diesel nelivetoa, ei hyvää automaatti etuvetoa, ei kunnollisia nykyaikaisia koneita, ei sähköstä takaluukkua avensiksessa, ei sporttipenkkejä jotka pakolliset paljon ajavalle, ei hifilaitteita, ei kertakaikkiaan motään miksi ostais sellasen auton kun toyota..karsee kippo.


      • Luetunymmärtäminen
        Eikiitosss kirjoitti:

        Muttakun toyotassa ei ole ulkonäkö hyvä, ei hyvää nelivetoa, ei hyvää automaatti diesel nelivetoa, ei hyvää automaatti etuvetoa, ei kunnollisia nykyaikaisia koneita, ei sähköstä takaluukkua avensiksessa, ei sporttipenkkejä jotka pakolliset paljon ajavalle, ei hifilaitteita, ei kertakaikkiaan motään miksi ostais sellasen auton kun toyota..karsee kippo.

        Kuka puhui toyotasta?


    • Mikä_on

      Seat Atecan arvo 5-10 vuoden kuluttua? Entä Toyotan? Näitä voi aina yrittää hahmotella ennen auton ostoa. Paljonko maksaa mielenrauha? entä vitutus takuusta kiisteltäessä?

      • mielen_rauhoittaja

        Atecan arvo 5 vuoden päästä suunnilleen 25-30% uutena ostetusta hinnasta, 10-vuotiaana tonni kaksi. Toyota vastaavasti 75% ja 40%. Miettikää tätä. Mielenrauhan saa vain Toyotalla kokemukseni mukaan. ja vieläpä hybridimalli on kaukoviisas valinta, sen arvo säilyy vielä paremmin.


      • Uskokaa_enemmän
        mielen_rauhoittaja kirjoitti:

        Atecan arvo 5 vuoden päästä suunnilleen 25-30% uutena ostetusta hinnasta, 10-vuotiaana tonni kaksi. Toyota vastaavasti 75% ja 40%. Miettikää tätä. Mielenrauhan saa vain Toyotalla kokemukseni mukaan. ja vieläpä hybridimalli on kaukoviisas valinta, sen arvo säilyy vielä paremmin.

        Saahan sitä uskoa mitä tahansa, omiin toiveisiinsa uskovat mielellään ne, joilla asennepuoli määrää tekemiset.

        Onnea uskomuksillesi, jos se rauhouttaa miellesi.


    • Helppoahommaaaa

      Pitääkö autolla ajosta sitten mielummin kärsiä eli ajaa toyotalla? Mielummin ajan vaikka seatilla kun toyotalla joka on tylsin ja kamalin ajettava ikinä. Käyn siksi töissä et voi ostaa auton kun haluan eikä tarvii miettiä arvon alenemaa. Rahat on käyttöä varten. Sitä varten mulla tää firmakin on että saan rahaa käyttöön itselleni. Ja mikäs tässä kivasti sitä tulee.

    • Yksiero

      Siinä on yksi ero. Sillä Seatilla ei voi aina ajaa! Siihen tulee vikoja ja se viettää aikaa korjaamolla.
      Japanilainen taas toimii aina ja sillä voi aina ajaa.

      • leonistatecaan

        Japanialainen ei kauaa pelaa, takasinkutsuja pukkaa ja ruoste syö. Osta Ateca ja nautit elämästä.


      • Niinpänii
        leonistatecaan kirjoitti:

        Japanialainen ei kauaa pelaa, takasinkutsuja pukkaa ja ruoste syö. Osta Ateca ja nautit elämästä.

        Sijaisautoelämästä!


      • SubbestaSubbeen
        leonistatecaan kirjoitti:

        Japanialainen ei kauaa pelaa, takasinkutsuja pukkaa ja ruoste syö. Osta Ateca ja nautit elämästä.

        Siitin aina pajalla. Osta Japsi, niin huolia ei ole.


    • Ekka

      Mielenkiintoisia väitteitä ja keskusteluja täällä tuntuu olevan. En ole koskaan kirjoittanut tälle palstalle saati juurikaan lukenut kommentteja. Itse olen tämmöinen senioriautoilija,joskin vielä työelämässä. Monilla autoilijoilla tuntuu olevan jopa fanaattinen ote johonkin merkkiin/kokemukseen. Tekniset yksityiskohdat ja tarkkaan luetut testitulokset tuntuvat kirvoittavan voimakkaitakin arvioita. Tietysti voisin kuvitella, että jokainen pohjaa mielipiteensä omiin kokemuksiin. Mielikuvat merkeistä, ominaisuuksista, vioista yms ruokkivat kenties joskus hieman virheelliseen päätelmään autosta. Itse olen ajanut viimeisen 25 vuoden aikana yli miljoona kilometriä, joten jonkinasteista kokemusta koen omaavani. Kilometreistä noin 80 prosenttia on maantieltä kaikenlaisissa olosuhteissa. Näillä taustoilla vain heitän pientä perustetta autovalinnoilleni ja tähän keskusteluun. Ajokortti on ollut vuodesta 1980. 1970/1980-luvun autoja ei voi missään olosuhteissa verrata nykyisiin, mutta onhan ympärillä kaikki muukin muuttunut ja kehittynyt. Minulla on ollut saksalaisia ja ranskalaisia autoja (ei MB/BMW) ja hyvin olen pärjäillyt. Viimeiset 10 vuotta olen ajanut Audeilla. Ja tarkennuksena nelivetoisella ja talvisin kitkarenkailla. Vikoja on ollut kaikissa autoissa, mutta niistä on selvitty. Arvostan palvelua ja se on ollut Audeilla parasta minun kokemukseni mukaan. No sitten itse asiaan eli Atecaan. Ajan tällä hetkellä A4 Audilla ja sen 2,0 litraisella dieselillä. Quattro luonnollisesti. Aika ajoin haikailen edellistä 3,0 litraista, mutta niitä tehoja ei oikein Suomen teillä pääse kunnolla käyttämään. No nyt olen tilannut Atecan, joka toimitetaan 4/2017. Miksikö? Yksi hyvä selitys on koko ja mukava siirtyminen autoon. Etenkin, jos kuljettaa usein hieman vanhempiakin immeisiä, joiden liikuntakyky on heikentynyt. Ajettavuus on toinen seikka. En kyllä ota niitä 18 tuuman kesärenkaita, koska Suomen uraiset ja kulunut tiestö ei tue kyseistä rengaskokoa. Sain ajaa 300 km:n koeajon malliston hintahaitarin yläpään versiolla, joka myös minulle tulee. Eli 2,0 litran diesel nelivedolla ja automaatilla. Nämä hinta-asiat ovat ikuisuusasioita. Jos lompakko kestää niin sitten ostaa premium auton. Itse olen hieman kyllästynyt maksamaan premiumhintoja esim osista ja huollosta. Lähtökohtaisesti Seatin tuntiveloitus on hieman yli 10 euroa halvempi kuin Audin työnhinta. Hyvityshinnoissa en ole koskaan joutunut pettymään, kun olen kauppoja tehnyt. Eli tämmöinen kiihkoton ja mielestäni asiallinen kommentti tähän keskusteluun.

      • myöstulossa

        Uskalsit ottaa adblue-tekniikalla sitten Atecasi? Mulle tulee 1,4 tsi dsg 4drive style ja siihen vain ledivalot met.väri ja lisälämmitin. Pelkäisin itse ostaa tota urea hommaa dieselissä vaikka 190 hepon dieseli tuntui voimallisen kulkevalta.


      • meikäläinen-tässä
        myöstulossa kirjoitti:

        Uskalsit ottaa adblue-tekniikalla sitten Atecasi? Mulle tulee 1,4 tsi dsg 4drive style ja siihen vain ledivalot met.väri ja lisälämmitin. Pelkäisin itse ostaa tota urea hommaa dieselissä vaikka 190 hepon dieseli tuntui voimallisen kulkevalta.

        mitä pelättävää siis adblue:ssa on?

        Itse ajoin sitä 1.4 ja ihan kohtuu pirteä normaali ajoon, mutta
        sellainen menemisen meininki siitä puuttui.

        Onko 190hp diesel enemmän räväkkä kulkija tai sillä pääsee paremmin?


      • tupaöljyeikiinnosta

        Tommonen ad blue systeemi on taksikuskien mukaan helvetillien eli vikaa jatkuvasti ja Mersut sun muut nokkapelti pystyssä tien reunassa ottamassa hinuria. Monet vaihtaneet just sen takia takas bensa vehkeeseen tai hybriditoyotaan. Urea jäätyy kuulemma talvella ja vikavalot palaa ku joulukuusessa. Siksi Ateca ehdottomasti bensa koneella.


    • sdfsdfsdfsdfsdf33

      Huhu, melkoisen räväkäksi yltyi keskustelu.. itsellänikin on ollut kaksi audia ennen noita subaruita ja kyllä kallein noista on ehdottomasti ollut audi ylläpitokustannusten osalta ja vikojakin niissä oli, yhden audin joutui viemään korjattavaksi (takuuseen) koska ruostui takaluukustaan. Eikä olleet mitään ikäloppuja vaan noita 3v ajettuja kohtuu vähillä kilometreillä. Subaruissa ei ole ollut tähän asti mitään yllätyksiä muuta kuin että eka subaru meni vaihtoon koska hirvi juoksi yllättäen eteen ja auto meni lunastukseen ja hirvi pakkaseen kilon palasina. Kyllä itselleni on ainakin olleet vag konsernin vehkeet joka kerta melkoisia pettymyksiä vaikka ovatkin hienoja ja hyviä ajaa mutta se yllätys huollossa rokottaa pisteitä ihan liikaa..

      • Ei_merkkiuskollinen

        Itselläni on kokemuksia Vag-konsernin autoista 80-luvun alusta lähtien. Silloiset erot ajo-ominaisuuksissa ja luotettavuudessa japanilaismerkkeihin olivat suuret -eurooppalaisten eduksi. Varmasti japanilaiset ovat laatuaan parantaneet vanhaan tekniikkaan tyytymällä, mutta ajo-ominaisuuksia ei jostain syystä saada eurooppalaisten tasolle. Siksipä Qashqai vaihtuu Atecaan.


      • mikäateca
        Ei_merkkiuskollinen kirjoitti:

        Itselläni on kokemuksia Vag-konsernin autoista 80-luvun alusta lähtien. Silloiset erot ajo-ominaisuuksissa ja luotettavuudessa japanilaismerkkeihin olivat suuret -eurooppalaisten eduksi. Varmasti japanilaiset ovat laatuaan parantaneet vanhaan tekniikkaan tyytymällä, mutta ajo-ominaisuuksia ei jostain syystä saada eurooppalaisten tasolle. Siksipä Qashqai vaihtuu Atecaan.

        Talossamme on kaksi qashqaita, ekaa ja tokaa korimallia. Kun juttelin kiinnostuneeni Seatin Atecasta, toinen kysyi mikäs sellainen on. Kun kerroin tarkat tiedot, tokaisi ettei ikipäivänä sekaannu Seatiin ja että Qashqai on huippuhuoleton peli. Kyllä peruskansalaiset tietää.


      • Peruskansalainen
        mikäateca kirjoitti:

        Talossamme on kaksi qashqaita, ekaa ja tokaa korimallia. Kun juttelin kiinnostuneeni Seatin Atecasta, toinen kysyi mikäs sellainen on. Kun kerroin tarkat tiedot, tokaisi ettei ikipäivänä sekaannu Seatiin ja että Qashqai on huippuhuoleton peli. Kyllä peruskansalaiset tietää.

        Näinhän se tahtoo olla.

        Vaikka uusi automalli Ateca on testeissä hakannut Kassut mennen tullen jokaisessa testatussa ominaisuudessa, niin mitään kokemusperäistä tietoa ei tietenkään voi pidemmältä ajalta olla, koska malli tuli markkinoille vasta nyt syksyllä.

        Tietoa toki muista Seateista on testeistä, laatututkimuksista ja vaikkapaja katsastustilastoistakin ja vaikka nekin ovat Nissaneita selvästi parempia joka suhteessa, niin uudesta mallista eli Atecasta ei kokemuksia ole. Ei siis ole tarkkaan ottaen täysin sama auto kuin nuo muut.

        Tietoa ei siis peruskansalaisella voi mitenkään olla, mutta mihinkään tietoon perustumattomia uskomuksia ja luuloja kylläkin.
        Johan tuo naapuriesi ihmettelykin (' ...mikäs se sellainen on' ) osoittaa, ettei mitään tietoa mistään olekaan, mutta silti vankka luuloon perustuva käsitys (..ettei ikipäivinä sekaannu Seattiin' ) näkyy silti olevan :-)
        Tällaisiahan ne 'peruskansalaiset' ovat...


      • 16876
        Peruskansalainen kirjoitti:

        Näinhän se tahtoo olla.

        Vaikka uusi automalli Ateca on testeissä hakannut Kassut mennen tullen jokaisessa testatussa ominaisuudessa, niin mitään kokemusperäistä tietoa ei tietenkään voi pidemmältä ajalta olla, koska malli tuli markkinoille vasta nyt syksyllä.

        Tietoa toki muista Seateista on testeistä, laatututkimuksista ja vaikkapaja katsastustilastoistakin ja vaikka nekin ovat Nissaneita selvästi parempia joka suhteessa, niin uudesta mallista eli Atecasta ei kokemuksia ole. Ei siis ole tarkkaan ottaen täysin sama auto kuin nuo muut.

        Tietoa ei siis peruskansalaisella voi mitenkään olla, mutta mihinkään tietoon perustumattomia uskomuksia ja luuloja kylläkin.
        Johan tuo naapuriesi ihmettelykin (' ...mikäs se sellainen on' ) osoittaa, ettei mitään tietoa mistään olekaan, mutta silti vankka luuloon perustuva käsitys (..ettei ikipäivinä sekaannu Seattiin' ) näkyy silti olevan :-)
        Tällaisiahan ne 'peruskansalaiset' ovat...

        Luulot ja uskomukset tai vanha maine vaan istuu tiukassa peruskansalaisten mielissä vaikka mikään tosiasia ei niitä välttämättä enää tukisi.

        Lisäksi "tieto" siitä että joku merkki on huono tulee usein henkilöiltä jotka eivät ko. merkkiä ole koskaan omistaneet tai edes välttämättä ajaneet sillä. Ja varmin tapa pysyä tyytyväisenä omaan merkkiin on tietysti se ettei vahingossakaan kokeile muita.


      • Tarkat_tiedot_hmm
        mikäateca kirjoitti:

        Talossamme on kaksi qashqaita, ekaa ja tokaa korimallia. Kun juttelin kiinnostuneeni Seatin Atecasta, toinen kysyi mikäs sellainen on. Kun kerroin tarkat tiedot, tokaisi ettei ikipäivänä sekaannu Seatiin ja että Qashqai on huippuhuoleton peli. Kyllä peruskansalaiset tietää.

        Heh. Vai kerroit 'tarkat tiedot'....
        Kerroitko, että vertailutestin Quashqai vs Ateca. Tai TM:n vertailutestin tuloksistakin?
        Tai mitä nuo 'tarkat tiedot', joilla valistit tietämättömiä naapureitasi olivatkaan?

        Älä nyt jaksa... lopeta nyt ajoissa, olet jo hävinnyt taistelusi.


    • Subarutluotettavia

      Subaru Forester oli 8. paras Brittien tuoreessa luotettavuus / tyytyväisyystutkimuksessa. Auto Express tutki 150 eri automallia ja haastatteli 50 000 ihmistä. Tesla voitti. Lexus oli myös 10 parhaan joukossa. Seat ei ollut kärjessä.

    • Heze69

      vaan onpas "testivoittajan" (Ateca) saatavuus tosi lujassa -toimitusaikaa lupailtiin vaatimattomat 12 kk.... ;-)

      • Niinhän_siinä_kävi

        Valtaisan huima suosio johti siihen, ettei tehtaan kapasiteetti Tsekissä pysty tuottamaan tarpeeksi Atecaa markkinoille.

        Ja kun vielä tiedämme, että tehdashinnat ovat Suomessa alhaisempia Suomen ankarasta verotuksesta johtuen, niin luonnollisesti kannattaa toimittaa autot ensin maihin, joista saa paremman hinnan. Siispä me suomalaiset olemme jonon hännillä....


    • Ateca_vai_kodiaqqi

      Jompikumpi lähtee tilaukseen?

      • Eipitäisiollavaikeaa

        Jos tarvit isokokoisen, niin kodiakki ja jos pienempi koko riittää, niin Ateca.
        Näinhän se rationaalisesti menee, jos muut asiat ei päätökseen vaikuta.


    • mitä.uutta

      Riisikupit voittaa kaikki.

    • Ottaisin3008n

      Ottaisin ilman muuta atecan ennen noita itäautoja, mutta testin järjestys olisi voinut olla toinen jos 3008 olisi päässyt mukaan. Ainakin itäkipat olisi kauempana kärjestä. 3008 on mielestäni kiinnostavin noista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      118
      9465
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      156
      2536
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      9
      1396
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe