CPU ja GPU koneeseen

Qu4l1tyd

Ois nyt koneen kasaus menossa, mutta en oikein osaa valita hyvää prossua ja näyttistä. GTX 1050 TI tai GTX 1060 on aika suosittuja ja I5-6500 tai i3-6100 on myös ollu ajatuksena hommata. Jos joku vaan sattuu tietämään parempia osasia, nii voipi ehotella.

45

496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menee vähän käyttötarpeiden mukaan.

      • Pelaamiseen, videoiden editoimiseen, pelien tekemiseen ja 3d mallinnukseen on tarkotuksena rakentaa.


      • Qu4l1tyd kirjoitti:

        Pelaamiseen, videoiden editoimiseen, pelien tekemiseen ja 3d mallinnukseen on tarkotuksena rakentaa.

        Nuo osat ovat turhan nuhaisia. Jotain tälllaista ennemmin:

        CPU: 4 coren i7
        GPU: GeForce GTX 1080


    • GeForce GTX 1080 on 759,00€ ja 1060 on 299,00 €. Eikä i7 ole välttis tehokkaampi kuin i5 tai i3, sekä i7 on hintaluokaltaan 389,00 € (i7-6700K).i3-6100 on 129,00€

      • m-kar_liioittelee_taas

        i5 ja gtx 1060. siinä on hyvä pelikone joka pyörittää kaikkea fullhd:ta täysillä asetuksilla ja 2k menee myös hyvin. hinta/laatu on hyvä. 16 gigaa muistia jos rahaa vain on niin ei heti ole kesken loppumassa.


      • Pelit tavallisesti optimoidaan niin, että ne saa myös toimimaan konsoleillakin joten kuten. Nykyisissä konsoleissa on 6 teraflopsia joten sen verran pitäisi löytyä myös pelikoneesta GPU tehoa vähintään.

        Sama pätee myös CPU:n, että sen tarvitsee suorittaa kahdeksaa säiettä eikä mitään dual corea.

        Pelikoneeseen riittää kyllä 8Gt muistia jos tyytyy mekaaniseen kiintolevyyn. Toki voi olla pitkät lataustauot mutta toimii silti. Jos haluaa nuo nopeaksi ja muistiin tilaa sovelluksille niin sitten 16Gt ja SSD. Ensisijaisesti ostetaan muistia, toissijaisesti SSD.


      • Civ6_ei_pyöri
        m-kar_liioittelee_taas kirjoitti:

        i5 ja gtx 1060. siinä on hyvä pelikone joka pyörittää kaikkea fullhd:ta täysillä asetuksilla ja 2k menee myös hyvin. hinta/laatu on hyvä. 16 gigaa muistia jos rahaa vain on niin ei heti ole kesken loppumassa.

        "i5 ja gtx 1060. siinä on hyvä pelikone joka pyörittää kaikkea fullhd:ta täysillä asetuksilla ja 2k menee myös hyvin."

        Uudemmissa peleissä joutuu kyllä aika paljon tiputtamaan asetuksia.
        Myös TPU:n civ6 benchmarkissa on tyydytty karsimaan asetuksia ja jätetty ne kaikista korkeimmat asetukset pois, ja on käytetty pelin omaa benchmarkkia joka on aika kevyt verrattuna varsinaisen peliosuuden loppupuoleen (jos rakentaa paljon kaupunkeja), ja näin saatu civ6 pyörimään 90fps full-hd:na GTX1080:lla ja 71fps 1060:lla:
        https://www.techpowerup.com/reviews/Performance_Analysis/Civilization_6/2.html

        Kuitenkin jos kääntää kaikki asetukset maksimiin, tällöin vielä benchmark pyörii ihan ok, mutta varsinaisessa pelissä jos on rakentanut kymmeniä kaupunkeja jotka ovat kasvaneet suuriksi, alkaa peli tökkiä jopa GTX1080:lla full-hd resolla ja frameratet notkahtelevat selvästi alle 60fps paikkeilla. Joutuu siis asetuksia karsimaan jopa 1080:lla, ja 1060:lla joutuisi tyytymään vielä matalampiin asetuksiin.


      • Civ6_ei_pyöri kirjoitti:

        "i5 ja gtx 1060. siinä on hyvä pelikone joka pyörittää kaikkea fullhd:ta täysillä asetuksilla ja 2k menee myös hyvin."

        Uudemmissa peleissä joutuu kyllä aika paljon tiputtamaan asetuksia.
        Myös TPU:n civ6 benchmarkissa on tyydytty karsimaan asetuksia ja jätetty ne kaikista korkeimmat asetukset pois, ja on käytetty pelin omaa benchmarkkia joka on aika kevyt verrattuna varsinaisen peliosuuden loppupuoleen (jos rakentaa paljon kaupunkeja), ja näin saatu civ6 pyörimään 90fps full-hd:na GTX1080:lla ja 71fps 1060:lla:
        https://www.techpowerup.com/reviews/Performance_Analysis/Civilization_6/2.html

        Kuitenkin jos kääntää kaikki asetukset maksimiin, tällöin vielä benchmark pyörii ihan ok, mutta varsinaisessa pelissä jos on rakentanut kymmeniä kaupunkeja jotka ovat kasvaneet suuriksi, alkaa peli tökkiä jopa GTX1080:lla full-hd resolla ja frameratet notkahtelevat selvästi alle 60fps paikkeilla. Joutuu siis asetuksia karsimaan jopa 1080:lla, ja 1060:lla joutuisi tyytymään vielä matalampiin asetuksiin.

        Civilization on strategiapeli. Sellaista pelattiin Amigalla. Tuon nautinnollinen pelaaminen ei oikeasti vaadi ihmeitä.

        Arvioin tuon GTX1080 riittävän yleisesti kaikkiin peleihin vuosikausiksi, viimeistään jos tyytyy 720p tarkkuuteen 30fps ruudunpäivityksellä. Perustan tämän arvion siihen, että nykyisissä konsoleissa on tuon verran tehoa käytännössä kaikki pelit tehdään niin että ne saa jotenkin toimimaan myös niissä.

        Speksiä on syytä päivittää sitten vuosien kuluttua kun tulee uusi konsolisukupolvi. Jos ostaa hitaamman vehkeen niin se voi vanheta ennenaikaisesti.


      • Civ6_vaatii_voltan

        Uudet strategiapelit ovat sen verran raskaita, etteivät ne kunnolla pyöri edes GTX1080:lla. Pitää odotella Voltaa (GTX1180) ennen kuin pääsee nautinnollisesti pelaamaan Civilization VI:tä pelkällä 1080p/60Hz resolla. GTX1080:lla pelaa vasta parit kevyemmät harjoituspelit.


      • eggtaw
        Civ6_vaatii_voltan kirjoitti:

        Uudet strategiapelit ovat sen verran raskaita, etteivät ne kunnolla pyöri edes GTX1080:lla. Pitää odotella Voltaa (GTX1180) ennen kuin pääsee nautinnollisesti pelaamaan Civilization VI:tä pelkällä 1080p/60Hz resolla. GTX1080:lla pelaa vasta parit kevyemmät harjoituspelit.

        Jos yleisesti todella on näin? Niin mainitsemasi peli lienee vasemmalla kädellä hutaistu, todellisuudessa. Sellaista kusta on nähty ennenkin, myös isoilta peliyhtiöiltä/julkaisijoilta.


      • eggtaw
        Civ6_vaatii_voltan kirjoitti:

        Uudet strategiapelit ovat sen verran raskaita, etteivät ne kunnolla pyöri edes GTX1080:lla. Pitää odotella Voltaa (GTX1180) ennen kuin pääsee nautinnollisesti pelaamaan Civilization VI:tä pelkällä 1080p/60Hz resolla. GTX1080:lla pelaa vasta parit kevyemmät harjoituspelit.

        Sen verran tarvii vielä tähän lisätä, että en ainakaan Youtubesta löytänyt tukea väitteillesi (Civ6 benchmark videot).


      • Civ6_vaatii_voltan kirjoitti:

        Uudet strategiapelit ovat sen verran raskaita, etteivät ne kunnolla pyöri edes GTX1080:lla. Pitää odotella Voltaa (GTX1180) ennen kuin pääsee nautinnollisesti pelaamaan Civilization VI:tä pelkällä 1080p/60Hz resolla. GTX1080:lla pelaa vasta parit kevyemmät harjoituspelit.

        Kyllä se sillä 1080 GPU:lla pyörii ihan hyvin ja jollain 8 core AMD:n tai 8 säikeen i7:lla. Vika on käyttäjässä jos ei saa toimimaan.


      • 700€ ois tällä hetkellä budjetti.


      • awfafaf
        Qu4l1tyd kirjoitti:

        700€ ois tällä hetkellä budjetti.

        Kyllä sitten jo pelkästään perusosien osalta tarvii katella melkein aivan toiseen suuntaan, alla halpis esimerkkinä (yht. n. 712€).

        Asrock 990FX EXTREME3 AM3 - ATX emolevy (118€,90)
        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/31524/dqhsq/Asrock-990FX-EXTREME3-AM3-ATX-emolevy

        AMD FX-8350 4.0 GHz 8-core AM3 (175,90€)
        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/12157/djkch/AMD-FX-8350-4-0-GHz-8-core-AM3-suoritin-boxed

        G.Skill RipjawsX DDR3 1600 Mhz 16 GB (102,90€)
        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/12018/dhjxk/G-Skill-RipjawsX-DDR3-1600-Mhz-16-GB-2-x-8GB-muistimodulipak

        MSI GTX 1060 ARMOR 6G OCV1 GeForce GTX 1060 6144 Mt (314,90€)
        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/16018/hgncq/MSI-GTX-1060-ARMOR-6G-OCV1-GeForce-GTX-1060-6144-Mt-naytonoh#details

        Ja jos vielä lisäksi uusi virtalähde, kovalevy, kelvollinen CPU-cooleri ja kotelo tarvitaan, niin joka tapauksessa 1000€ paukku tai sitten karsia peruskomponenttien suorituskyvystä paljon pois, että koko kokoonpanon hinnaksi saadaan noin 700€.


      • awfafaf
        awfafaf kirjoitti:

        Kyllä sitten jo pelkästään perusosien osalta tarvii katella melkein aivan toiseen suuntaan, alla halpis esimerkkinä (yht. n. 712€).

        Asrock 990FX EXTREME3 AM3 - ATX emolevy (118€,90)
        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/31524/dqhsq/Asrock-990FX-EXTREME3-AM3-ATX-emolevy

        AMD FX-8350 4.0 GHz 8-core AM3 (175,90€)
        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/12157/djkch/AMD-FX-8350-4-0-GHz-8-core-AM3-suoritin-boxed

        G.Skill RipjawsX DDR3 1600 Mhz 16 GB (102,90€)
        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/12018/dhjxk/G-Skill-RipjawsX-DDR3-1600-Mhz-16-GB-2-x-8GB-muistimodulipak

        MSI GTX 1060 ARMOR 6G OCV1 GeForce GTX 1060 6144 Mt (314,90€)
        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/16018/hgncq/MSI-GTX-1060-ARMOR-6G-OCV1-GeForce-GTX-1060-6144-Mt-naytonoh#details

        Ja jos vielä lisäksi uusi virtalähde, kovalevy, kelvollinen CPU-cooleri ja kotelo tarvitaan, niin joka tapauksessa 1000€ paukku tai sitten karsia peruskomponenttien suorituskyvystä paljon pois, että koko kokoonpanon hinnaksi saadaan noin 700€.

        Jaa, korjaan... Intel i3-6100 kokoonpano taitaa olla halvempi ja suorituskykyisempi useimmissa tapauksissa kuin em. AMD:n vanhentunut rauta. i3-6100 näyttäisi pärjäävän joissakin testeissä myös paremmin kuin i3-6300.


      • villasukkamyssy

        Jos vertaillaan pelkkien prossujen tehoja niin Godavari sarjan iGPUt on täysin ylivoimaisia


      • awfafaf
        villasukkamyssy kirjoitti:

        Jos vertaillaan pelkkien prossujen tehoja niin Godavari sarjan iGPUt on täysin ylivoimaisia

        CPU:n integroidulla iGPU:lla ei taida olla useimmille suurtakaan merkitystä, jos PC-kokoonpanossa käytetään pääasiallisesti erillistä näytönohjain korttia. Piirisarjan / CPU:n arkkitehtuurilla ja ytimien laskentatehoilla enemmän merkitystä. Riippuen sitten tietenkin myös sovelluksesta, että miten on optimoitu CPU:ta hyödyntämään.

        Intel piirisarjan emo/CPU on edelleen paras valinta, mutta nämä uuden sukupolven i3-prossut on ainakin minulle aika iso kysymysmerkki käytännön puolella, useimmissa testeissä ne kyllä näyttäisivät pärjäävän yllättävänkin hyvin (esim. i3-6100), mutta entä laajemmin hyötypuolella? Mikään halpa taika kivi tuokaan ei silti ole. Edeltävän sukupolven i3 prossuihin verraten, suorituskyky kehitystä on tapahtunut ehkä eniten juuri näiden halpis kivien saralla? Ja vähemmän taas i7 kivien puolella.


    • Ähläm626

      Sinuna ostaisin MSI 1060 ja i5 6400k

      • Sähläm2222

        Mimmonen se i5-6400k on? :P


    • tollasta
      • fhhshs

        En kyllä pihistelisi ainakaan emolevyn kohdalla nanomillin vertaa.


      • mietisvähä

        mATX riittää ihanhyvin ei kellotettavaan kokoonpanoon.
        Jos haluaa ATX kokoisen emolevyn voi sellaisen tietysti ottaa.
        Mutta kyseinen paketti onkuitenkin tehokkain mitä ketjussa on suosieltu.
        Prosessori vaihtui i5 6500 malliin ja tärkein, eli näytönohjain GTX 1070 malliin.
        Lisäksi osat mahtuvat mainiosti pieneen mATX koteloon joka on helpposijoittaa mihintahansa.

        Ilmmeisesti kehuminen on kiellettyä tällä foorumilla?
        Jos et osaa pareempaa pakettia laittaa kehiin niin miksi postaat yhtään mitään?

        Kerro toki mikä se sinun valintasi emolevyksi olisi ja kuinka paljon se lisää paketin hintaa..? Mikä sen sijoituksen rahan todellinen hyöty kokoonpanolle on?


      • Rautalankaa
        mietisvähä kirjoitti:

        mATX riittää ihanhyvin ei kellotettavaan kokoonpanoon.
        Jos haluaa ATX kokoisen emolevyn voi sellaisen tietysti ottaa.
        Mutta kyseinen paketti onkuitenkin tehokkain mitä ketjussa on suosieltu.
        Prosessori vaihtui i5 6500 malliin ja tärkein, eli näytönohjain GTX 1070 malliin.
        Lisäksi osat mahtuvat mainiosti pieneen mATX koteloon joka on helpposijoittaa mihintahansa.

        Ilmmeisesti kehuminen on kiellettyä tällä foorumilla?
        Jos et osaa pareempaa pakettia laittaa kehiin niin miksi postaat yhtään mitään?

        Kerro toki mikä se sinun valintasi emolevyksi olisi ja kuinka paljon se lisää paketin hintaa..? Mikä sen sijoituksen rahan todellinen hyöty kokoonpanolle on?

        Emolevyn hankinnassa ei ole kokonaisteknisessä mielessä tärkein asia se, että onko se ATX tai mATX - Raudan laatu on ensimmäisenä kriteerinä (luotettavuus / ominaisuudet) - Emolevy on myös se PC-kokoonpanon tärkein komponentti, minkä laadulla on merkitystä myös muiden komponettien toimivuuteen, enemmän tai vähemmän.

        Ne ketkä aina pihistelee juuri emon hinnasta ja laadusta, niin ne ei koskaan myös niitä käytännön eroja omin silmin näe, mikä on oikeasti laadukas lankku ja mikä ei.

        Z170 piirisarjan mallin itse hankkisin ja mielummin sekin sieltä testeissä menestyneiden puolelta. B150M lankut ei kovin kehuttavia ole - Hinta on toki halpa, koska niiden valmistukseen käytetty elektroniikka on myös halpaa heikommilla ominaisuuksilla - Kyseinen malli ei kuulu edes AsRockin keskikastiin.

        Voisin jatkaa pelkästään tältä osin perusteluita loputtomiin, mutta tämän enempää ei kiinnosta vääntää rautalankaa... Se on sitten tietenkin jokaisen kuluttajan oma asia, mitkä osat tärkeimmiksi katsoo ja omaan kukkaroon sopien.


      • Oudoksuva
        Rautalankaa kirjoitti:

        Emolevyn hankinnassa ei ole kokonaisteknisessä mielessä tärkein asia se, että onko se ATX tai mATX - Raudan laatu on ensimmäisenä kriteerinä (luotettavuus / ominaisuudet) - Emolevy on myös se PC-kokoonpanon tärkein komponentti, minkä laadulla on merkitystä myös muiden komponettien toimivuuteen, enemmän tai vähemmän.

        Ne ketkä aina pihistelee juuri emon hinnasta ja laadusta, niin ne ei koskaan myös niitä käytännön eroja omin silmin näe, mikä on oikeasti laadukas lankku ja mikä ei.

        Z170 piirisarjan mallin itse hankkisin ja mielummin sekin sieltä testeissä menestyneiden puolelta. B150M lankut ei kovin kehuttavia ole - Hinta on toki halpa, koska niiden valmistukseen käytetty elektroniikka on myös halpaa heikommilla ominaisuuksilla - Kyseinen malli ei kuulu edes AsRockin keskikastiin.

        Voisin jatkaa pelkästään tältä osin perusteluita loputtomiin, mutta tämän enempää ei kiinnosta vääntää rautalankaa... Se on sitten tietenkin jokaisen kuluttajan oma asia, mitkä osat tärkeimmiksi katsoo ja omaan kukkaroon sopien.

        Jos omaisit rautalankaa olisi paljon parempi. Mutta miten tämä parempi (vaikka silti hyvältä valmistajalta muutenkin) emolevy vaikuttaa? Nopeudet eivät tule rajoittamaan grafiikkaa tai prosessorin suorituskykyä.
        Niin onko pointtisi esimerkiksi että äänipiiri on parempi joten lievästi parempi äänenlaatu on sen arvoista että pudottaa sekä grafiikkakortin että prosun?

        Mikäli käytännön vaikutus ei ole nähtävissä, ei silloin ole mitään käytännön eroa muuta kuin hinta.


    • OotkoVieläKasannut

      "Pelaamiseen, videoiden editoimiseen, pelien tekemiseen ja 3d mallinnukseen on tarkotuksena rakentaa."

      Sinänsä noihin i7 olisi paras, mutta onnistuuhan ne i3/i5:lläkin... mutta siinä tapauksessa i3-6100 (hintansa vuoksi) tai suoraan i5-6600k, koska 20-30€ säästö 6500:n ostamisessa ei kyllä suositeltavaa. Tietty sitten 6500, jos saat halvalla (n.180-200e... Tray-mallia ei taida löytyä?) K-prossuilla pitempi elinkaari ;)

      ja niinkuin M-Kar sanoi, noi osat on aika "nuhaisia", mutta sun varmaan täytyy tyytyä niihin kun vaan 700e budjetti. 1050Ti:n 4GB vram voi olla tarpeen VS halvempi 1060 (3GB), tässä kohtaa suosittelisin 6GB-mallia jos vaan budjetti sen sallii, 1070 sit söisikin jo liikaa budjetista...

      • Tuo 8Gt RAM, mekaaninen levy, GeForce 1080 ja 8-säiettä ajava i7 on vähän niinkuin minimi pelikoneeseen muutaman vuoden tähtäimelle koska seuraavien 3-7v aikana tehtävät pelit mitoitetaan niin, että toimivat vielä tuolla jollain tavalla. Hitaamman ostaminen jää helposti ennenaikaisesti kelvottomaksi.

        Ennemmin sitä sitten vinguttaa vaikka vähän luottokorttia pari satasta kun ne maksaa niin paljon nopeammin pois kuin mikä olisi tietokoneen käyttöikä.


      • Oudoksuva
        M-Kar kirjoitti:

        Tuo 8Gt RAM, mekaaninen levy, GeForce 1080 ja 8-säiettä ajava i7 on vähän niinkuin minimi pelikoneeseen muutaman vuoden tähtäimelle koska seuraavien 3-7v aikana tehtävät pelit mitoitetaan niin, että toimivat vielä tuolla jollain tavalla. Hitaamman ostaminen jää helposti ennenaikaisesti kelvottomaksi.

        Ennemmin sitä sitten vinguttaa vaikka vähän luottokorttia pari satasta kun ne maksaa niin paljon nopeammin pois kuin mikä olisi tietokoneen käyttöikä.

        1070 on 50% tehokkaampi hintaansa verrattuna kuin 1080. Ostamalla 1070 ja sitten päivittämällä vähän aiemmin säästäisit huomattavasti enemmän rahaa kuin menemällä täysin "pakko ostaa kaikki parhaimmat!"
        http://www.videocardbenchmark.net/gpu_value.html

        Prosuista myös todella harvoin jää kiinni pelattaessa niin kauan kuin on keskitason i5 tai edes matalin mahdollinen i7 niin tässäkään ei tarvitse mennä ihan maksimiin. :)


      • Oudoksuva kirjoitti:

        1070 on 50% tehokkaampi hintaansa verrattuna kuin 1080. Ostamalla 1070 ja sitten päivittämällä vähän aiemmin säästäisit huomattavasti enemmän rahaa kuin menemällä täysin "pakko ostaa kaikki parhaimmat!"
        http://www.videocardbenchmark.net/gpu_value.html

        Prosuista myös todella harvoin jää kiinni pelattaessa niin kauan kuin on keskitason i5 tai edes matalin mahdollinen i7 niin tässäkään ei tarvitse mennä ihan maksimiin. :)

        "1070 on 50% tehokkaampi hintaansa verrattuna kuin 1080."

        Ja seuraavat 3-7v pelit tarvitsee sen 50% tehokkaamman ja se toinen on alimitoitettu.

        "kuin menemällä täysin "pakko ostaa kaikki parhaimmat!" "

        Ei tarvitse ostaa parhainta. Sitä saa kyllä 10x enemmän GPU tehoa jos niin haluaa mutta tässä riittää tuo perus 1080 malli.

        Edellinen konsolisukupolvi oli GeForce GTX 660 tasoa GPU:n osalta ja lähes kaikki pelit skaalatui aiemmin myös sille. Halvempi GTX 650 oli monille peleille kelvoton. Ei tuossa nyt kannata muutaman kympin takia pihistellä.

        "Prosuista myös todella harvoin jää kiinni pelattaessa niin kauan kuin on keskitason i5 tai edes matalin mahdollinen i7 niin tässäkään ei tarvitse mennä ihan maksimiin. :)"

        Prossuissa on se juttu, että se laskenta mikä tehdään prossulla, skaalautuu huonommin. Grafiikkaa voi tulevilla peleille skaalata toimimaan 1080 ohjaimella mutta prosessoritehoa pitää olla se tietty määrä.

        Tuossakaan ei tarvitse olla parasta mahdollista. i7 joka suorittaa kahdeksaa säiettä riittää hyvin kun kellotaajuus on siellä n. 2GHz kieppeillä tai vaikka alle ja L2 cache vähintään 4Mt. Se riittää aivan hyvin.


      • Oudoksuva
        M-Kar kirjoitti:

        "1070 on 50% tehokkaampi hintaansa verrattuna kuin 1080."

        Ja seuraavat 3-7v pelit tarvitsee sen 50% tehokkaamman ja se toinen on alimitoitettu.

        "kuin menemällä täysin "pakko ostaa kaikki parhaimmat!" "

        Ei tarvitse ostaa parhainta. Sitä saa kyllä 10x enemmän GPU tehoa jos niin haluaa mutta tässä riittää tuo perus 1080 malli.

        Edellinen konsolisukupolvi oli GeForce GTX 660 tasoa GPU:n osalta ja lähes kaikki pelit skaalatui aiemmin myös sille. Halvempi GTX 650 oli monille peleille kelvoton. Ei tuossa nyt kannata muutaman kympin takia pihistellä.

        "Prosuista myös todella harvoin jää kiinni pelattaessa niin kauan kuin on keskitason i5 tai edes matalin mahdollinen i7 niin tässäkään ei tarvitse mennä ihan maksimiin. :)"

        Prossuissa on se juttu, että se laskenta mikä tehdään prossulla, skaalautuu huonommin. Grafiikkaa voi tulevilla peleille skaalata toimimaan 1080 ohjaimella mutta prosessoritehoa pitää olla se tietty määrä.

        Tuossakaan ei tarvitse olla parasta mahdollista. i7 joka suorittaa kahdeksaa säiettä riittää hyvin kun kellotaajuus on siellä n. 2GHz kieppeillä tai vaikka alle ja L2 cache vähintään 4Mt. Se riittää aivan hyvin.

        "Ja seuraavat 3-7v pelit tarvitsee sen 50% tehokkaamman ja se toinen on alimitoitettu."

        Amazonista ostettuna 1070 maksaa 416 euroa ( https://www.amazon.de/GIGABYTE-GeForce-256bit-PCI-Ex3-0x16-3xHDMI/dp/B01HRYEQBU/ref=sr_1_66?s=computers&ie=UTF8&qid=1479393809&sr=1-66&keywords=GTX 1070 ) siinä missä 1080 maksaa 652 euroa ( https://www.amazon.de/Palit-GeForce-GTX-1080-Jetstream/dp/B01GGBPXI0/ref=sr_1_25?s=computers&ie=UTF8&qid=1479393935&sr=1-25&keywords=GTX 1080 )

        Toisin sanoen siis maksat puolitoistakertaisen hinnan siitä että saat n. 20% nopeamman laitteen.

        Eli vaikka etuna olisi että 1080 kelpaisi vuoden pitempään (pari viimeistä vuotta vain pelejä minimiasetuksilla), 1070 on suhteessa vielä yhtä tehokas edellisenä vuotena, ja tällöin voit ostaa jo uuden. Jos se on vaikka 1370, tulisi näiden korttien yhteishinnaksi vain vähän korkeampi summa kuin yksi 1080.

        Eli siis vaikka saat lisää aikaa käyttää korttia, ei se ole kustannustehokasta eikä järkevää koska joudut kituuttamaan vanhalla kortilla pitemmän aikaa saadaksesi maksimirahan takaisin.

        i7 tai i5 taas vaikuttaa paljon vähemmän peleihin koska nykyisinkin on todella harvat pelit jotka ovat kiinni prossusta. Esimerkkeinä on esim. Cities: Skylines, mutta vastaavat pelit ovat todella harvassa nykyisinkään. Mutta perus i7 (tai huippu i5 nyt) todennäköisesti riittää yli viideksi vuodeksi ellet tee esim. photoshoppia tai muuta prosessori-intensiivistä.


      • Oudoksuva kirjoitti:

        "Ja seuraavat 3-7v pelit tarvitsee sen 50% tehokkaamman ja se toinen on alimitoitettu."

        Amazonista ostettuna 1070 maksaa 416 euroa ( https://www.amazon.de/GIGABYTE-GeForce-256bit-PCI-Ex3-0x16-3xHDMI/dp/B01HRYEQBU/ref=sr_1_66?s=computers&ie=UTF8&qid=1479393809&sr=1-66&keywords=GTX 1070 ) siinä missä 1080 maksaa 652 euroa ( https://www.amazon.de/Palit-GeForce-GTX-1080-Jetstream/dp/B01GGBPXI0/ref=sr_1_25?s=computers&ie=UTF8&qid=1479393935&sr=1-25&keywords=GTX 1080 )

        Toisin sanoen siis maksat puolitoistakertaisen hinnan siitä että saat n. 20% nopeamman laitteen.

        Eli vaikka etuna olisi että 1080 kelpaisi vuoden pitempään (pari viimeistä vuotta vain pelejä minimiasetuksilla), 1070 on suhteessa vielä yhtä tehokas edellisenä vuotena, ja tällöin voit ostaa jo uuden. Jos se on vaikka 1370, tulisi näiden korttien yhteishinnaksi vain vähän korkeampi summa kuin yksi 1080.

        Eli siis vaikka saat lisää aikaa käyttää korttia, ei se ole kustannustehokasta eikä järkevää koska joudut kituuttamaan vanhalla kortilla pitemmän aikaa saadaksesi maksimirahan takaisin.

        i7 tai i5 taas vaikuttaa paljon vähemmän peleihin koska nykyisinkin on todella harvat pelit jotka ovat kiinni prossusta. Esimerkkeinä on esim. Cities: Skylines, mutta vastaavat pelit ovat todella harvassa nykyisinkään. Mutta perus i7 (tai huippu i5 nyt) todennäköisesti riittää yli viideksi vuodeksi ellet tee esim. photoshoppia tai muuta prosessori-intensiivistä.

        "Eli siis vaikka saat lisää aikaa käyttää korttia, ei se ole kustannustehokasta eikä järkevää koska joudut kituuttamaan vanhalla kortilla pitemmän aikaa saadaksesi maksimirahan takaisin."

        Päinvastoin se on kustannustehokasta kun sillä 1080 ei tarvitse kituuttaa. Se kun on riittävä ainakin niin kauan kuin nykyinen konsolisukupolvi käyttää sitä lähes aina. Voi kelvata siis 3-7v.

        "i7 tai i5 taas vaikuttaa paljon vähemmän peleihin koska nykyisinkin on todella harvat pelit jotka ovat kiinni prossusta. Esimerkkeinä on esim. Cities: Skylines, mutta vastaavat pelit ovat todella harvassa nykyisinkään."

        Perus i7 riittää varmaan sen 3-7v mitä nykyiset konsolit.


      • Oudoksuva
        M-Kar kirjoitti:

        "Eli siis vaikka saat lisää aikaa käyttää korttia, ei se ole kustannustehokasta eikä järkevää koska joudut kituuttamaan vanhalla kortilla pitemmän aikaa saadaksesi maksimirahan takaisin."

        Päinvastoin se on kustannustehokasta kun sillä 1080 ei tarvitse kituuttaa. Se kun on riittävä ainakin niin kauan kuin nykyinen konsolisukupolvi käyttää sitä lähes aina. Voi kelvata siis 3-7v.

        "i7 tai i5 taas vaikuttaa paljon vähemmän peleihin koska nykyisinkin on todella harvat pelit jotka ovat kiinni prossusta. Esimerkkeinä on esim. Cities: Skylines, mutta vastaavat pelit ovat todella harvassa nykyisinkään."

        Perus i7 riittää varmaan sen 3-7v mitä nykyiset konsolit.

        "Päinvastoin se on kustannustehokasta kun sillä 1080 ei tarvitse kituuttaa. Se kun on riittävä ainakin niin kauan kuin nykyinen konsolisukupolvi käyttää sitä lähes aina. Voi kelvata siis 3-7v."

        1070 on lähes saman tehoinen kuin 1080 (1080 on vain 20% nopeampi) joten silläkään pelaaminen ei ole kituuttamista. Pääset vain uuden sukupolven kortteihin nopeammin ja halvemmin.
        Mutta mitä tarkoitat että nykyinen konsolisukupolvi käyttää sitä?

        Vaikka gflopsit eivät kerro koko tarinaa, niin gflopseina grafiikkakorttien tehot on seuraavia:
        1080: 8873
        1070: 6463
        PS4: 1843
        PS4 Pro: 4200
        Xbox One: 1310
        Xbox Scorpio (ensivuonna julkaistava): 6000

        Eli siis 1070:kin on huomattavasti tehokkaampi kuin edes seuraavan sukupolven konsolikone jota ei tulla julkaisemaan pieneen aikaan.

        Lähteet tehoille:
        https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_10_series#GeForce_10_.2810xx.29_series
        http://vgleaks.com/playstation-4-xbox-one-comparison-chart/
        http://www.polygon.com/2016/9/8/12837188/playstation-4-ps4-pro-xbox-scorpio-comparison


      • Oudoksuva kirjoitti:

        "Päinvastoin se on kustannustehokasta kun sillä 1080 ei tarvitse kituuttaa. Se kun on riittävä ainakin niin kauan kuin nykyinen konsolisukupolvi käyttää sitä lähes aina. Voi kelvata siis 3-7v."

        1070 on lähes saman tehoinen kuin 1080 (1080 on vain 20% nopeampi) joten silläkään pelaaminen ei ole kituuttamista. Pääset vain uuden sukupolven kortteihin nopeammin ja halvemmin.
        Mutta mitä tarkoitat että nykyinen konsolisukupolvi käyttää sitä?

        Vaikka gflopsit eivät kerro koko tarinaa, niin gflopseina grafiikkakorttien tehot on seuraavia:
        1080: 8873
        1070: 6463
        PS4: 1843
        PS4 Pro: 4200
        Xbox One: 1310
        Xbox Scorpio (ensivuonna julkaistava): 6000

        Eli siis 1070:kin on huomattavasti tehokkaampi kuin edes seuraavan sukupolven konsolikone jota ei tulla julkaisemaan pieneen aikaan.

        Lähteet tehoille:
        https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_10_series#GeForce_10_.2810xx.29_series
        http://vgleaks.com/playstation-4-xbox-one-comparison-chart/
        http://www.polygon.com/2016/9/8/12837188/playstation-4-ps4-pro-xbox-scorpio-comparison

        1070 on jotain 5740 gflopsia tai sitä luokkaa. Toimii vain hetkellisesti yli 6000. Sen sijaan 1080 toimii jatkuvasti yli 6000. Pieni pelivaraa ei haittaa.

        Xbox one Scorpio on julkaistu jo. Myyntiin tulee ensi vuonna ja pelejä tehdään kaiken aikaa tuon spekseillä.


      • Oudoksuva
        M-Kar kirjoitti:

        1070 on jotain 5740 gflopsia tai sitä luokkaa. Toimii vain hetkellisesti yli 6000. Sen sijaan 1080 toimii jatkuvasti yli 6000. Pieni pelivaraa ei haittaa.

        Xbox one Scorpio on julkaistu jo. Myyntiin tulee ensi vuonna ja pelejä tehdään kaiken aikaa tuon spekseillä.

        Ne molemmat saa toimimaan koko ajan boostilla niin kauan kuin hommaat kortin jossa parempi tuuletus kuin Founder's Editionilla. Eli oikeastaan mikä tahansa myytävä kortti molemmista toimii noilla mainituilla nopeuksilla. :)

        Scorpio on "tavallaan" julkaistu että siitä on alettu hypettämään, mutta se ei ole tulossa myyntiin ennen ensivuotta. Vaikka myös 1070 (ei Founder's Edition) pystyy boostissa* käytössä päihittämään sen vielä melko helposti.
        (*Oikeastaan sääntönä pelkästään Founders Edition-kortit omaavat niin huonot tuulettimet etteivät pysty ylläpitämään boostia rajattomasti. http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3095674/difference-gigabyte-gtx-1070-founders-edition-gigabyte-gaming-gtx-1070.html )

        Eli siis 2016-julkaistu 1070 kortti on samaa tasoa kuin 2017 paras konsoli. Paitsi että 2017 julkaistaan jo Nvidian seuraavan sukupolven Volta, joka taas tulee olemaan ihan eri tasolla kuin parhaat konsolit. :)
        ( http://wccftech.com/nvidia-roadmap-2017-volta-gpu/ )


      • Oudoksuva kirjoitti:

        Ne molemmat saa toimimaan koko ajan boostilla niin kauan kuin hommaat kortin jossa parempi tuuletus kuin Founder's Editionilla. Eli oikeastaan mikä tahansa myytävä kortti molemmista toimii noilla mainituilla nopeuksilla. :)

        Scorpio on "tavallaan" julkaistu että siitä on alettu hypettämään, mutta se ei ole tulossa myyntiin ennen ensivuotta. Vaikka myös 1070 (ei Founder's Edition) pystyy boostissa* käytössä päihittämään sen vielä melko helposti.
        (*Oikeastaan sääntönä pelkästään Founders Edition-kortit omaavat niin huonot tuulettimet etteivät pysty ylläpitämään boostia rajattomasti. http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3095674/difference-gigabyte-gtx-1070-founders-edition-gigabyte-gaming-gtx-1070.html )

        Eli siis 2016-julkaistu 1070 kortti on samaa tasoa kuin 2017 paras konsoli. Paitsi että 2017 julkaistaan jo Nvidian seuraavan sukupolven Volta, joka taas tulee olemaan ihan eri tasolla kuin parhaat konsolit. :)
        ( http://wccftech.com/nvidia-roadmap-2017-volta-gpu/ )

        "Ne molemmat saa toimimaan koko ajan boostilla niin kauan kuin hommaat kortin jossa parempi tuuletus kuin Founder's Editionilla. "

        Eli joku lehtipuhallin.

        "Scorpio on "tavallaan" julkaistu että siitä on alettu hypettämään, mutta se ei ole tulossa myyntiin ennen ensivuotta."

        Ihan normaalia. Monet asiat julkaistaan vuotta ennen kuin on saatavilla.


      • Oudoksuva
        M-Kar kirjoitti:

        "Ne molemmat saa toimimaan koko ajan boostilla niin kauan kuin hommaat kortin jossa parempi tuuletus kuin Founder's Editionilla. "

        Eli joku lehtipuhallin.

        "Scorpio on "tavallaan" julkaistu että siitä on alettu hypettämään, mutta se ei ole tulossa myyntiin ennen ensivuotta."

        Ihan normaalia. Monet asiat julkaistaan vuotta ennen kuin on saatavilla.

        "Eli joku lehtipuhallin."
        Todella harvoja pelaajia haittaa, pääpointtina useimmille pelitehokkuus ja pöytäkoneissa erityisesti hinta/teho-suhde. :)
        Joskin Founder's Edition joka throttlettaa käsittääkseni on muutenkin kolmannen osapuolen kortteja äänekkäämpi koska siinä on vain yksi pienempi, mutta nopeammin pyörivä tuuletin :)

        "Ihan normaalia. Monet asiat julkaistaan vuotta ennen kuin on saatavilla."
        Jep, eli reiluuden vuoksi Scorpion tehoja kannattaa verrata lähinnä tulevaan Nvidian Voltaan joka on melkein samalla tavalla "julkaistu" :)
        Mutta tämä tekee asioista vain vielä huonomman konsoleihin kun vertaa koska tämän hetken myytävät grafiikkakortit on niin paljon konsoleitä edellä...

        Jopa verrattuna vasta julkaistuun PS4 Pro:hon. :)


      • Oudoksuva kirjoitti:

        "Eli joku lehtipuhallin."
        Todella harvoja pelaajia haittaa, pääpointtina useimmille pelitehokkuus ja pöytäkoneissa erityisesti hinta/teho-suhde. :)
        Joskin Founder's Edition joka throttlettaa käsittääkseni on muutenkin kolmannen osapuolen kortteja äänekkäämpi koska siinä on vain yksi pienempi, mutta nopeammin pyörivä tuuletin :)

        "Ihan normaalia. Monet asiat julkaistaan vuotta ennen kuin on saatavilla."
        Jep, eli reiluuden vuoksi Scorpion tehoja kannattaa verrata lähinnä tulevaan Nvidian Voltaan joka on melkein samalla tavalla "julkaistu" :)
        Mutta tämä tekee asioista vain vielä huonomman konsoleihin kun vertaa koska tämän hetken myytävät grafiikkakortit on niin paljon konsoleitä edellä...

        Jopa verrattuna vasta julkaistuun PS4 Pro:hon. :)

        Ei sillä ole väliä vaikka nykyisin myytävät konsolit ovat edellistä sukupolvea koska pelejä tehty pitkään sen seuraavan sukupolven raudalle.

        Ne edelliset sukupolvet menneet karkeasti:

        -386SX 16MHz, 2Mt
        -486DX/2 66MHz, 8Mt
        -Pentium 120MHz, 16Mt
        -Pentium II 300MHz, 64Mt, Riva TNT2
        -Athlon XP 1.5GHz, 512Mt, GeForce 3
        -Core 2 Duo E6700, 4Gt, GeForce 7900 GX2
        -i7 8 säiettä, 8Gt, GTX 660
        -i7 8 säiettä, 8Gt, GTX 1080

        Kyllä siellä eri sukupolvien välissä tuli ehkä yksi tms. peli mikä vaati ilmestyessään vähän enemmän mutta toimi yleensä low detaljeilla tai viimeistään odotti muutaman kuukauden ja osti uuden koneen.

        Pelikonetta tarvitsi tosiaankin uusia 3v välein sinne 2002 saakka mutta sitten alkoi tarve uusimiselle hyytyä. Yleensä kannattaa uusia niin, että tulee todella tuntuva parannus ja on vähintään sitä seuraavaa sukupolvea mille pelejä tehdään tai enemmän. 8x parannukset ihan normaalia pelikoneen päivityksen yhteydessä.


      • Oudoksuva
        M-Kar kirjoitti:

        Ei sillä ole väliä vaikka nykyisin myytävät konsolit ovat edellistä sukupolvea koska pelejä tehty pitkään sen seuraavan sukupolven raudalle.

        Ne edelliset sukupolvet menneet karkeasti:

        -386SX 16MHz, 2Mt
        -486DX/2 66MHz, 8Mt
        -Pentium 120MHz, 16Mt
        -Pentium II 300MHz, 64Mt, Riva TNT2
        -Athlon XP 1.5GHz, 512Mt, GeForce 3
        -Core 2 Duo E6700, 4Gt, GeForce 7900 GX2
        -i7 8 säiettä, 8Gt, GTX 660
        -i7 8 säiettä, 8Gt, GTX 1080

        Kyllä siellä eri sukupolvien välissä tuli ehkä yksi tms. peli mikä vaati ilmestyessään vähän enemmän mutta toimi yleensä low detaljeilla tai viimeistään odotti muutaman kuukauden ja osti uuden koneen.

        Pelikonetta tarvitsi tosiaankin uusia 3v välein sinne 2002 saakka mutta sitten alkoi tarve uusimiselle hyytyä. Yleensä kannattaa uusia niin, että tulee todella tuntuva parannus ja on vähintään sitä seuraavaa sukupolvea mille pelejä tehdään tai enemmän. 8x parannukset ihan normaalia pelikoneen päivityksen yhteydessä.

        Sori, mutta en ihan ymmärrä millä perusteella jaoit tietokoneet juuri näihin sukupolviin? Koska esimerkiksi prosessorisukupolvissa ja näytönohjaimissa / 3D korteissa huomaan monta aukkoa.
        Esimerkiksi listasta puuttuu kokonaan 3dfx:n Voodoo-sarjan kulta-aika jolloin 3D-pelit kunnolla lähtivät kehittymään kun vihdoinkin oli tarpeeksi prosessointikapasiteettia ja esim. GLQuake ja myöhemmin Unreal pystyivät tämän tehon kokonaan käyttämään :)

        Lista tosin tuo muistoja mieleeni, ensimmäinen oma tietokoneeni oli 386 (ei tosin budjettimalli SX). Mutta oli tietokoneita ja pelikoneita aiemminkin.
        Ennen tätä käytin (ja pelasin) isäni Commodore 64:llä.

        Mutta tällä hetkellä ulkona olevat normaali-konsolit kuten PS4 ja Xbox One ovat teholtaan suurinpiirtein samantasoisia kuin GTX 580 (1580 gflops) eikä edes seuraavan sukupolven konsolit (PS4 Pro ja XBox Scorpio) ole mitenkään kilpailukykyisiä edes 1080:n kanssa, ainakin jos puhdasta suorituskykyä katsotaan. :)
        http://www.gamespot.com/forums/system-wars-314159282/is-184-tflops-a-lot-for-a-gpu-29356956/

        Eri juttu taas on että usein pelit on suunniteltu esimerkiksi kavereiden kanssa pelattavaksi jolloin konsoli on järkevämpi vaihtoehto :)


      • Oudoksuva kirjoitti:

        Sori, mutta en ihan ymmärrä millä perusteella jaoit tietokoneet juuri näihin sukupolviin? Koska esimerkiksi prosessorisukupolvissa ja näytönohjaimissa / 3D korteissa huomaan monta aukkoa.
        Esimerkiksi listasta puuttuu kokonaan 3dfx:n Voodoo-sarjan kulta-aika jolloin 3D-pelit kunnolla lähtivät kehittymään kun vihdoinkin oli tarpeeksi prosessointikapasiteettia ja esim. GLQuake ja myöhemmin Unreal pystyivät tämän tehon kokonaan käyttämään :)

        Lista tosin tuo muistoja mieleeni, ensimmäinen oma tietokoneeni oli 386 (ei tosin budjettimalli SX). Mutta oli tietokoneita ja pelikoneita aiemminkin.
        Ennen tätä käytin (ja pelasin) isäni Commodore 64:llä.

        Mutta tällä hetkellä ulkona olevat normaali-konsolit kuten PS4 ja Xbox One ovat teholtaan suurinpiirtein samantasoisia kuin GTX 580 (1580 gflops) eikä edes seuraavan sukupolven konsolit (PS4 Pro ja XBox Scorpio) ole mitenkään kilpailukykyisiä edes 1080:n kanssa, ainakin jos puhdasta suorituskykyä katsotaan. :)
        http://www.gamespot.com/forums/system-wars-314159282/is-184-tflops-a-lot-for-a-gpu-29356956/

        Eri juttu taas on että usein pelit on suunniteltu esimerkiksi kavereiden kanssa pelattavaksi jolloin konsoli on järkevämpi vaihtoehto :)

        "Sori, mutta en ihan ymmärrä millä perusteella jaoit tietokoneet juuri näihin sukupolviin?"

        Sen perusteella millaista rautaa sen ajan konsoleissa oli ja mitä olennaista uutta raudalla sai tehtyä, ottaen huomioon että pyöriteltiin myös käyttöjärjestelmää. 99% peleistä mennyt aika pitkälti näiden mukaan.

        "Koska esimerkiksi prosessorisukupolvissa ja näytönohjaimissa / 3D korteissa huomaan monta aukkoa. "

        Mooren laki ollu sellainen, että 18kk välein tuplaantuu tehot mutta toisaalta tarvitaan n. 10x lisää ennen kuin se merkittävästi tuntuu. Peliteollisuudessa sitten tähdättiin etenkin aiemmin todella paljon siihen, että hyödynnettiin pienempiäkin parannuksia ja kyse oli tavallaan "rikki optimoimisesta " tai oli vähän ylisovittumista. Sellainen koodi ei kuitenkaan ollut kunnolla siirrettävissä.

        "Esimerkiksi listasta puuttuu kokonaan 3dfx:n Voodoo-sarjan kulta-aika jolloin 3D-pelit kunnolla lähtivät kehittymään kun vihdoinkin oli tarpeeksi prosessointikapasiteettia ja esim. GLQuake ja myöhemmin Unreal pystyivät tämän tehon kokonaan käyttämään :)"

        Onhan siellä. Riva TNT2 on sitä aikaa, vain puoli vuotta myöhemmin kuin Unreal ilmestyi.

        Ne varhaisimmat 3D-korttia hyödyntävät jutut oli räpellyksiä. Bugista paskaa ja toimi yhdellä kortilla mutta kun päivitti konetta niin ei toiminut. Pentium 120MHz toimi optimoidulla softarasteroijalla ja videon purkamisella yhtä tehokkaasti kuin joku Playstation 1. Se pyöritti sitä 3D:tä ilman kiihdytystä kuten vaikka Quakea.

        "Mutta tällä hetkellä ulkona olevat normaali-konsolit kuten PS4 ja Xbox One ovat teholtaan suurinpiirtein samantasoisia kuin GTX 580 (1580 gflops)"

        Edellisestä konsolisukupolvesta, mikä nyt on kaupanhyllyllä, lähtee 1,84 teraflopsia. Seuraavasta 6 teraflopsia.

        Se pöytäkoneen rauta on vähintään tuo tai vähän enemmän, koska koodia ei ole niin optimoitu, on käyttöjärjestelmä ja pitää olla myös resurssivaraa.

        Olihan tuolla se GeForce 7900 GX2 esimerkiksi vastineeksi Xbox 360:lle. Se on myös hieman tehokkaampi ja piti ollakin. Geforce 3 vastaa Xboxia mutta muistia ja prossua tarvitsi olla myös Windows XP:tä varten ja osa peleistä hyödynsi Windowsversioissa niitä.


      • Oudoksuva
        M-Kar kirjoitti:

        "Sori, mutta en ihan ymmärrä millä perusteella jaoit tietokoneet juuri näihin sukupolviin?"

        Sen perusteella millaista rautaa sen ajan konsoleissa oli ja mitä olennaista uutta raudalla sai tehtyä, ottaen huomioon että pyöriteltiin myös käyttöjärjestelmää. 99% peleistä mennyt aika pitkälti näiden mukaan.

        "Koska esimerkiksi prosessorisukupolvissa ja näytönohjaimissa / 3D korteissa huomaan monta aukkoa. "

        Mooren laki ollu sellainen, että 18kk välein tuplaantuu tehot mutta toisaalta tarvitaan n. 10x lisää ennen kuin se merkittävästi tuntuu. Peliteollisuudessa sitten tähdättiin etenkin aiemmin todella paljon siihen, että hyödynnettiin pienempiäkin parannuksia ja kyse oli tavallaan "rikki optimoimisesta " tai oli vähän ylisovittumista. Sellainen koodi ei kuitenkaan ollut kunnolla siirrettävissä.

        "Esimerkiksi listasta puuttuu kokonaan 3dfx:n Voodoo-sarjan kulta-aika jolloin 3D-pelit kunnolla lähtivät kehittymään kun vihdoinkin oli tarpeeksi prosessointikapasiteettia ja esim. GLQuake ja myöhemmin Unreal pystyivät tämän tehon kokonaan käyttämään :)"

        Onhan siellä. Riva TNT2 on sitä aikaa, vain puoli vuotta myöhemmin kuin Unreal ilmestyi.

        Ne varhaisimmat 3D-korttia hyödyntävät jutut oli räpellyksiä. Bugista paskaa ja toimi yhdellä kortilla mutta kun päivitti konetta niin ei toiminut. Pentium 120MHz toimi optimoidulla softarasteroijalla ja videon purkamisella yhtä tehokkaasti kuin joku Playstation 1. Se pyöritti sitä 3D:tä ilman kiihdytystä kuten vaikka Quakea.

        "Mutta tällä hetkellä ulkona olevat normaali-konsolit kuten PS4 ja Xbox One ovat teholtaan suurinpiirtein samantasoisia kuin GTX 580 (1580 gflops)"

        Edellisestä konsolisukupolvesta, mikä nyt on kaupanhyllyllä, lähtee 1,84 teraflopsia. Seuraavasta 6 teraflopsia.

        Se pöytäkoneen rauta on vähintään tuo tai vähän enemmän, koska koodia ei ole niin optimoitu, on käyttöjärjestelmä ja pitää olla myös resurssivaraa.

        Olihan tuolla se GeForce 7900 GX2 esimerkiksi vastineeksi Xbox 360:lle. Se on myös hieman tehokkaampi ja piti ollakin. Geforce 3 vastaa Xboxia mutta muistia ja prossua tarvitsi olla myös Windows XP:tä varten ja osa peleistä hyödynsi Windowsversioissa niitä.

        "Sen perusteella millaista rautaa sen ajan konsoleissa oli ja mitä olennaista uutta raudalla sai tehtyä, ottaen huomioon että pyöriteltiin myös käyttöjärjestelmää. 99% peleistä mennyt aika pitkälti näiden mukaan."

        Se, että pelit olisivat konsoli-porttauksia on uusi asia eikä ole ollut huomattavassa skaalassa viittätoista vuotta enempää. Aiemmin esim. PS-aikaan tapahtui eri suuntaan esim. muistan yrittäneeni pelata Red Alerttia Playstationilla jonka ohjain ei siihen soveltunut...
        Mutta yleisesti hyväksytty pelikonsoleiden ensimmäinen generaatio oli melkein kymmenen vuotta ennen 386:tta :)
        https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_games

        Käyttöjärjestelmä tosin ei kuluta juuri mitään verrattuna peleihin tietokoneellakaan. Voit esimerkiksi katsoa miten monta prosenttia on prosun, muistin ja grafiikkakortin käyttö kun olet Windowsissa/linuxissa/mäcissä etkä tee mitään, ja verrattuna siihen että pelaat. Pelkästään käyttöjärjestelmä vie prosessointikyvystä melkein nolla ja integroitukin näytönohjain pystyy pyörittämään Windowsin työpöytää 4k:na ilman ongelmana. Pelit taas toisaalta...

        "Mooren laki ollu sellainen, että 18kk välein tuplaantuu tehot mutta toisaalta tarvitaan n. 10x lisää ennen kuin se merkittävästi tuntuu. Peliteollisuudessa sitten tähdättiin etenkin aiemmin todella paljon siihen, että hyödynnettiin pienempiäkin parannuksia ja kyse oli tavallaan "rikki optimoimisesta " tai oli vähän ylisovittumista. Sellainen koodi ei kuitenkaan ollut kunnolla siirrettävissä."

        Ja muutokset ovat olleet tietokonepeleissä pääosin (poikkeuksena esim. Voodoo ja Voodoo 2 ja sen jälkeen Geforce 256 jne. jotka molemmat olivat valtavia harppauksia aiempaan) olleet juuri Mooren lain mukaisia parannuksia sen sijasta että olisi vastaavia harppauksia kuten konsoleissa. Siinä missä konsolit eivät muutu julkaisun jälkeen huomattavasti joten tämä "ylioptimointi" on vaatimuksena jotta saadaan laitteesta tarvittavat tehot myöhempiin peleihin irti on enemmän konsoliasia kuin tietokoneissa oleva.

        Tietokoneissahan on yleensä ollut mahdollisuus valita grafiikka-asetukset itse sen perusteella miten voimakas laite on. Eli kertoo enemmän eri paradigmasta :)

        Se mikä taas teki että pelit on helpommin siirrettävissä tietokoneisiin oli itseasiassa pelikoneiden yleistyminen sekä Xbox, periaatteessa tietokoneen laitteisto jossa pyöri melkein sama DirectX-API kuin tietokoneessa. Eli tietokoneeseen porttaaminen vaati minimaalista koodausta ja pääosin lisägrafiikan tuottamista voimakkaammille laitteille, ja uuden kontrolliskeeman suunnittelua.

        "Onhan siellä. Riva TNT2 on sitä aikaa, vain puoli vuotta myöhemmin kuin Unreal ilmestyi.

        Ne varhaisimmat 3D-korttia hyödyntävät jutut oli räpellyksiä. Bugista paskaa ja toimi yhdellä kortilla mutta kun päivitti konetta niin ei toiminut. Pentium 120MHz toimi optimoidulla softarasteroijalla ja videon purkamisella yhtä tehokkaasti kuin joku Playstation 1. Se pyöritti sitä 3D:tä ilman kiihdytystä kuten vaikka Quakea."

        Riva TNT2 ei ollut kovinkaan huomattava kortti ja oli armotta esim. Voodoo3-sarjaa jäljessä. Mutta etuna sillä oli että se pystyi hitaudestaan huolimatta 32-bittiseen värimaailmaan. Eli en ihan ymmärrä miksi valitsit tämän kortin, vai oliko se sen perusteella mikä kortti sinulla oli tänä aikana?
        Ja kyllä, softarasterointi toimi ja Direct3d oli jo keksitty. Mutta 3dfx:n Glide API oli vielä nopein ja tarjosi potentiaalisesti parhaimman grafiikkalaadun :)

        Nvidian myöhempi Geforce 256 taas teki valtavan muutoksen tietokonepelimaailmaan koska se oli kilpailijoitaan 50-100% nopeampi erityisesti korkeilla resoluutioilla graafisesti vaativissa peleissä :)
        http://www.tomshardware.com/reviews/full-review-nvidia,134.html

        GLQuake jonka mainitsin oli erityisversio Quakesta joka oli suunniteltu ottamaan Glidestä kaiken tehon irti ja oli huomattavasti softarenderöintiä tehokkaampi. Tässä vaiheessa ei softarenderöinti enää ollut järkevä vaihtoehto mikäli tahtoi kunnolla pelata :)
        https://www.quaddicted.com/engines/software_vs_glquake

        Valitettavasti pienen aikaa oli "Mikä tahansa kortti on hyvä niin kauan kuin se on 3dfx Voodoo" ilman kilpailua. Ja nykyisinkin ollaan menossa takaisin koska Radeon ei ole muuta kuin halvemmissa korteissa kilpailukykyinen Nvidian GTX-sarjan kanssa.

        Ainakin nykyisin ei ole samanlaisia ongelmia ajureiden kanssa kuten mainitsit :)


        "Edellisestä konsolisukupolvesta, mikä nyt on kaupanhyllyllä, lähtee 1,84 teraflopsia. Seuraavasta 6 teraflopsia."

        Ja samalla periaatteella edellisestä sukupolvesta tietokoneiden grafiikkakortteja lähti noin 4-11 teraflopsia (Titan X:n Pascal-versio). Seuraavan sukupolven grafiikkakorteista taas paljon enemmän.

        "Se pöytäkoneen rauta on vähintään tuo tai vähän enemmän, koska koodia ei ole niin optimoitu, on käyttöjärjestelmä ja pitää olla myös resurssivaraa."

        Mitä tarkoitat? Käyttöjärjestelmä idlellä vie pyöristettynä 0-10% prosessorista ja näytönohjaimestä. Esimerkkinä Windows.


      • Oudoksuva
        M-Kar kirjoitti:

        "Sori, mutta en ihan ymmärrä millä perusteella jaoit tietokoneet juuri näihin sukupolviin?"

        Sen perusteella millaista rautaa sen ajan konsoleissa oli ja mitä olennaista uutta raudalla sai tehtyä, ottaen huomioon että pyöriteltiin myös käyttöjärjestelmää. 99% peleistä mennyt aika pitkälti näiden mukaan.

        "Koska esimerkiksi prosessorisukupolvissa ja näytönohjaimissa / 3D korteissa huomaan monta aukkoa. "

        Mooren laki ollu sellainen, että 18kk välein tuplaantuu tehot mutta toisaalta tarvitaan n. 10x lisää ennen kuin se merkittävästi tuntuu. Peliteollisuudessa sitten tähdättiin etenkin aiemmin todella paljon siihen, että hyödynnettiin pienempiäkin parannuksia ja kyse oli tavallaan "rikki optimoimisesta " tai oli vähän ylisovittumista. Sellainen koodi ei kuitenkaan ollut kunnolla siirrettävissä.

        "Esimerkiksi listasta puuttuu kokonaan 3dfx:n Voodoo-sarjan kulta-aika jolloin 3D-pelit kunnolla lähtivät kehittymään kun vihdoinkin oli tarpeeksi prosessointikapasiteettia ja esim. GLQuake ja myöhemmin Unreal pystyivät tämän tehon kokonaan käyttämään :)"

        Onhan siellä. Riva TNT2 on sitä aikaa, vain puoli vuotta myöhemmin kuin Unreal ilmestyi.

        Ne varhaisimmat 3D-korttia hyödyntävät jutut oli räpellyksiä. Bugista paskaa ja toimi yhdellä kortilla mutta kun päivitti konetta niin ei toiminut. Pentium 120MHz toimi optimoidulla softarasteroijalla ja videon purkamisella yhtä tehokkaasti kuin joku Playstation 1. Se pyöritti sitä 3D:tä ilman kiihdytystä kuten vaikka Quakea.

        "Mutta tällä hetkellä ulkona olevat normaali-konsolit kuten PS4 ja Xbox One ovat teholtaan suurinpiirtein samantasoisia kuin GTX 580 (1580 gflops)"

        Edellisestä konsolisukupolvesta, mikä nyt on kaupanhyllyllä, lähtee 1,84 teraflopsia. Seuraavasta 6 teraflopsia.

        Se pöytäkoneen rauta on vähintään tuo tai vähän enemmän, koska koodia ei ole niin optimoitu, on käyttöjärjestelmä ja pitää olla myös resurssivaraa.

        Olihan tuolla se GeForce 7900 GX2 esimerkiksi vastineeksi Xbox 360:lle. Se on myös hieman tehokkaampi ja piti ollakin. Geforce 3 vastaa Xboxia mutta muistia ja prossua tarvitsi olla myös Windows XP:tä varten ja osa peleistä hyödynsi Windowsversioissa niitä.

        Muuten, jos kiinnostaa lukea grafiikkaprosessoreiden historiasta, TechSpotilla oli hyvä (neliosainen) artikkeli joka tehtiin vuonna 2013 :)
        http://www.techspot.com/article/650-history-of-the-gpu/


      • Oudoksuva kirjoitti:

        "Sen perusteella millaista rautaa sen ajan konsoleissa oli ja mitä olennaista uutta raudalla sai tehtyä, ottaen huomioon että pyöriteltiin myös käyttöjärjestelmää. 99% peleistä mennyt aika pitkälti näiden mukaan."

        Se, että pelit olisivat konsoli-porttauksia on uusi asia eikä ole ollut huomattavassa skaalassa viittätoista vuotta enempää. Aiemmin esim. PS-aikaan tapahtui eri suuntaan esim. muistan yrittäneeni pelata Red Alerttia Playstationilla jonka ohjain ei siihen soveltunut...
        Mutta yleisesti hyväksytty pelikonsoleiden ensimmäinen generaatio oli melkein kymmenen vuotta ennen 386:tta :)
        https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_games

        Käyttöjärjestelmä tosin ei kuluta juuri mitään verrattuna peleihin tietokoneellakaan. Voit esimerkiksi katsoa miten monta prosenttia on prosun, muistin ja grafiikkakortin käyttö kun olet Windowsissa/linuxissa/mäcissä etkä tee mitään, ja verrattuna siihen että pelaat. Pelkästään käyttöjärjestelmä vie prosessointikyvystä melkein nolla ja integroitukin näytönohjain pystyy pyörittämään Windowsin työpöytää 4k:na ilman ongelmana. Pelit taas toisaalta...

        "Mooren laki ollu sellainen, että 18kk välein tuplaantuu tehot mutta toisaalta tarvitaan n. 10x lisää ennen kuin se merkittävästi tuntuu. Peliteollisuudessa sitten tähdättiin etenkin aiemmin todella paljon siihen, että hyödynnettiin pienempiäkin parannuksia ja kyse oli tavallaan "rikki optimoimisesta " tai oli vähän ylisovittumista. Sellainen koodi ei kuitenkaan ollut kunnolla siirrettävissä."

        Ja muutokset ovat olleet tietokonepeleissä pääosin (poikkeuksena esim. Voodoo ja Voodoo 2 ja sen jälkeen Geforce 256 jne. jotka molemmat olivat valtavia harppauksia aiempaan) olleet juuri Mooren lain mukaisia parannuksia sen sijasta että olisi vastaavia harppauksia kuten konsoleissa. Siinä missä konsolit eivät muutu julkaisun jälkeen huomattavasti joten tämä "ylioptimointi" on vaatimuksena jotta saadaan laitteesta tarvittavat tehot myöhempiin peleihin irti on enemmän konsoliasia kuin tietokoneissa oleva.

        Tietokoneissahan on yleensä ollut mahdollisuus valita grafiikka-asetukset itse sen perusteella miten voimakas laite on. Eli kertoo enemmän eri paradigmasta :)

        Se mikä taas teki että pelit on helpommin siirrettävissä tietokoneisiin oli itseasiassa pelikoneiden yleistyminen sekä Xbox, periaatteessa tietokoneen laitteisto jossa pyöri melkein sama DirectX-API kuin tietokoneessa. Eli tietokoneeseen porttaaminen vaati minimaalista koodausta ja pääosin lisägrafiikan tuottamista voimakkaammille laitteille, ja uuden kontrolliskeeman suunnittelua.

        "Onhan siellä. Riva TNT2 on sitä aikaa, vain puoli vuotta myöhemmin kuin Unreal ilmestyi.

        Ne varhaisimmat 3D-korttia hyödyntävät jutut oli räpellyksiä. Bugista paskaa ja toimi yhdellä kortilla mutta kun päivitti konetta niin ei toiminut. Pentium 120MHz toimi optimoidulla softarasteroijalla ja videon purkamisella yhtä tehokkaasti kuin joku Playstation 1. Se pyöritti sitä 3D:tä ilman kiihdytystä kuten vaikka Quakea."

        Riva TNT2 ei ollut kovinkaan huomattava kortti ja oli armotta esim. Voodoo3-sarjaa jäljessä. Mutta etuna sillä oli että se pystyi hitaudestaan huolimatta 32-bittiseen värimaailmaan. Eli en ihan ymmärrä miksi valitsit tämän kortin, vai oliko se sen perusteella mikä kortti sinulla oli tänä aikana?
        Ja kyllä, softarasterointi toimi ja Direct3d oli jo keksitty. Mutta 3dfx:n Glide API oli vielä nopein ja tarjosi potentiaalisesti parhaimman grafiikkalaadun :)

        Nvidian myöhempi Geforce 256 taas teki valtavan muutoksen tietokonepelimaailmaan koska se oli kilpailijoitaan 50-100% nopeampi erityisesti korkeilla resoluutioilla graafisesti vaativissa peleissä :)
        http://www.tomshardware.com/reviews/full-review-nvidia,134.html

        GLQuake jonka mainitsin oli erityisversio Quakesta joka oli suunniteltu ottamaan Glidestä kaiken tehon irti ja oli huomattavasti softarenderöintiä tehokkaampi. Tässä vaiheessa ei softarenderöinti enää ollut järkevä vaihtoehto mikäli tahtoi kunnolla pelata :)
        https://www.quaddicted.com/engines/software_vs_glquake

        Valitettavasti pienen aikaa oli "Mikä tahansa kortti on hyvä niin kauan kuin se on 3dfx Voodoo" ilman kilpailua. Ja nykyisinkin ollaan menossa takaisin koska Radeon ei ole muuta kuin halvemmissa korteissa kilpailukykyinen Nvidian GTX-sarjan kanssa.

        Ainakin nykyisin ei ole samanlaisia ongelmia ajureiden kanssa kuten mainitsit :)


        "Edellisestä konsolisukupolvesta, mikä nyt on kaupanhyllyllä, lähtee 1,84 teraflopsia. Seuraavasta 6 teraflopsia."

        Ja samalla periaatteella edellisestä sukupolvesta tietokoneiden grafiikkakortteja lähti noin 4-11 teraflopsia (Titan X:n Pascal-versio). Seuraavan sukupolven grafiikkakorteista taas paljon enemmän.

        "Se pöytäkoneen rauta on vähintään tuo tai vähän enemmän, koska koodia ei ole niin optimoitu, on käyttöjärjestelmä ja pitää olla myös resurssivaraa."

        Mitä tarkoitat? Käyttöjärjestelmä idlellä vie pyöristettynä 0-10% prosessorista ja näytönohjaimestä. Esimerkkinä Windows.

        "Se, että pelit olisivat konsoli-porttauksia on uusi asia eikä ole ollut huomattavassa skaalassa viittätoista vuotta enempää."

        Kyllä niitä porttauksia on tehty kumminkin päin ja on tehty myös pelejä MacOS:lla ja portattu siitä Windowsiin.

        Tässä se olennainen asia on se, että jos peli suunnitellaan vaatimaan hillittömästi tehoja, ei ole mahdollista tehdä porttausta vuosikausiin.

        "Käyttöjärjestelmä tosin ei kuluta juuri mitään verrattuna peleihin tietokoneellakaan. Voit esimerkiksi katsoa miten monta prosenttia on prosun, muistin ja grafiikkakortin käyttö kun olet Windowsissa/linuxissa/mäcissä etkä tee mitään, ja verrattuna siihen että pelaat."

        Käyttöjärjestelmä vie muistia. Windows 95 esimerkiksi vaati noin 16Mt muistia itsessään. Sille kun teki jotain pelejä niin ne tehtiin muistiavaruuteen missä kone helposti swappasi pelin käynnistyessä kun koko koneessa oli se 16Mt muistia. Windows 95 koneita myytiin usein alimitoitetulla 8Mt muistilla. Vielä Windows 7 aikoina tietokoneita myytiin usein alimitoitetulla muistilla.

        "Siinä missä konsolit eivät muutu julkaisun jälkeen huomattavasti joten tämä "ylioptimointi" on vaatimuksena jotta saadaan laitteesta tarvittavat tehot myöhempiin peleihin irti on enemmän konsoliasia kuin tietokoneissa oleva."

        Se "ylioptimointi" on sitä, että myyntiin tulee joku uusi komponentti mikä on vain 2x tehokkaampi aiempaan ja peli ei toimi ellei päivitä siihen.

        Sitä kun yleisesti ottaen tarvitaan se 10x parannus, että saa tuntuvia eroja mutta peleissä oli tuota ylioptimointia etenkin 90-luvulla, että vaatimattomat parannukset merkitsi. 2x parannus vaikka että saatiin pari häkkyrää ruudulle lisää ja peli tehtiin riippuvaiseksi siitä, mikä johti siihen että pelikone piti ostaa uusiksi 3v välein.

        "Tietokoneissahan on yleensä ollut mahdollisuus valita grafiikka-asetukset itse sen perusteella miten voimakas laite on. Eli kertoo enemmän eri paradigmasta :)"

        90-luvulla säätövara ei riittänyt kuin kelvottomaksi riisumiseen tai sitten oli säätövaraa tulevaisuuden tehomyllyille.

        "Se mikä taas teki että pelit on helpommin siirrettävissä tietokoneisiin oli itseasiassa pelikoneiden yleistyminen sekä Xbox"

        Ennemminkin ohjelmoinnin mennessä enemmän korkeammalle tasolle.

        "Mutta etuna sillä oli että se pystyi hitaudestaan huolimatta 32-bittiseen värimaailmaan. Eli en ihan ymmärrä miksi valitsit tämän kortin, vai oliko se sen perusteella mikä kortti sinulla oli tänä aikana?"

        Valitsin sen siksi koska tässä oli sen ajan mittapuulla laadukkaat ajurit, tarvittaessa 32-bittinen kuva, ei tarvinnut erillistä 2D-korttia tai muuta vastaavaa. Tuo ohjain oli hyvä esimerkki siitä millä tasolla mentiin tuolloin ja mille pelejä tehtiin. Ei pelejä oikein voinut tehdä Voodoo3:n suorituskyvystä riippuvaiseksi jos pelin ostajalla oli vaikka Riva TNT2 ja sattui vaikka tarvitsemaan 32-bit renderöintiä.

        "Ja kyllä, softarasterointi toimi ja Direct3d oli jo keksitty. Mutta 3dfx:n Glide API oli vielä nopein ja tarjosi potentiaalisesti parhaimman grafiikkalaadun :)"

        Ja sille tekeminen olisi ollut ylioptimointia.

        "Nvidian myöhempi Geforce 256 taas teki valtavan muutoksen tietokonepelimaailmaan koska se oli kilpailijoitaan 50-100% nopeampi erityisesti korkeilla resoluutioilla graafisesti vaativissa peleissä :)"

        50-100% on aika vähän. Muista että oikeasti merkittävä ero on 10x, eli 900% enemmän.

        "Ja samalla periaatteella edellisestä sukupolvesta tietokoneiden grafiikkakortteja lähti noin 4-11 teraflopsia (Titan X:n Pascal-versio). "

        11 teraflopsia vaativaa peliä ei saa kunnolla siirrettyä toimimaan 1.84 teraflopsin konsolissa. Siksi ne pelit tehdiin 1.84 teraflopsille ja jos oli 11 teraflopsia niin sai sitten vähän parempaa kuvaa kun sääteli asetuksia. Etenkin kun kaikissa pöytäkoneissa ei edes ollut 11 teraflopsia! Ylioptimointia tuollainen.


      • 40_prosenttia_nopeampi
        Oudoksuva kirjoitti:

        "Päinvastoin se on kustannustehokasta kun sillä 1080 ei tarvitse kituuttaa. Se kun on riittävä ainakin niin kauan kuin nykyinen konsolisukupolvi käyttää sitä lähes aina. Voi kelvata siis 3-7v."

        1070 on lähes saman tehoinen kuin 1080 (1080 on vain 20% nopeampi) joten silläkään pelaaminen ei ole kituuttamista. Pääset vain uuden sukupolven kortteihin nopeammin ja halvemmin.
        Mutta mitä tarkoitat että nykyinen konsolisukupolvi käyttää sitä?

        Vaikka gflopsit eivät kerro koko tarinaa, niin gflopseina grafiikkakorttien tehot on seuraavia:
        1080: 8873
        1070: 6463
        PS4: 1843
        PS4 Pro: 4200
        Xbox One: 1310
        Xbox Scorpio (ensivuonna julkaistava): 6000

        Eli siis 1070:kin on huomattavasti tehokkaampi kuin edes seuraavan sukupolven konsolikone jota ei tulla julkaisemaan pieneen aikaan.

        Lähteet tehoille:
        https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_10_series#GeForce_10_.2810xx.29_series
        http://vgleaks.com/playstation-4-xbox-one-comparison-chart/
        http://www.polygon.com/2016/9/8/12837188/playstation-4-ps4-pro-xbox-scorpio-comparison

        "1070 on lähes saman tehoinen kuin 1080 (1080 on vain 20% nopeampi) joten silläkään pelaaminen ei ole kituuttamista. Pääset vain uuden sukupolven kortteihin nopeammin ja halvemmin.
        Mutta mitä tarkoitat että nykyinen konsolisukupolvi käyttää sitä?

        Vaikka gflopsit eivät kerro koko tarinaa, niin gflopseina grafiikkakorttien tehot on seuraavia:
        1080: 8873
        1070: 6463"

        Eli GTX1080 on 37% nopeampi kuin 1070. Siinä on siis lähes 40% enemmän GPU-tehoja, joten hinta/tehosuhdekaan ei ole mikään huono.
        1080:ssa on 33,3% enemmän CUDA-ytimiä, lisäksi nopeammat GDDR5X -muistit (1070:ssa on vanhat ja hitaat gddr5:t), ja kellotaajuuskin yleensä korkeampi. GPU-laskentateho pitää vain määrittää jollain siihen soveltuvalla benchmarkilla, eikä tehdä jollain testikokoonpanolla käytännön testejä joiden tulos riippuu täysin testikokoonpanosta.

        Eihän CPU:n hinta/tehosuhdettakaan voi katsoa jostain käytännön offecebencheistä jota rajoittaa ssd ja muut komponentit, tai pelitesteillä joissa gpu vaikuttaa eniten, ja päätyä lopputulokseen että skylake i7 olisi vain 5% nopeampi kuin vanha i3, vaan pitää katsoa puhdasta CPU-laskentatehoa mittaavia testejä hinta/tehosuhteen määrittämiseksi.

        Muuten käy vielä niin että valitsee halvimman i3:n kun se on vain "vähän hitaampi" kuin i7, ja 1070:n jonka myös ajattelee olevan vain vähän hitaampi, ja tuloksena on täysi nuhapumppu kone joka ei kovin hienosti pyöritä edes nykyisiäkään uusia pelejä saati tulevia. Tehokas i7 ja gtx1080 maksavat enemmän, mutta rahalle saa myös runsaasti vastinetta ja tuloksena on tuntuvasti tykimpi kone kuin se "vähän hitaampi" budjettiviritys.

        1080 ei ole kaikkein kallein (Titan X Pascal on kalliimpi, tehokkaampi mutta myös äänekäs ja throttlaileva), mutta 1080 custom-malli on järkevä ja vielä aika kohtuuhintainen valinta tehokkaaseen pelikoneeseen.


      • 40_prosenttia_nopeampi kirjoitti:

        "1070 on lähes saman tehoinen kuin 1080 (1080 on vain 20% nopeampi) joten silläkään pelaaminen ei ole kituuttamista. Pääset vain uuden sukupolven kortteihin nopeammin ja halvemmin.
        Mutta mitä tarkoitat että nykyinen konsolisukupolvi käyttää sitä?

        Vaikka gflopsit eivät kerro koko tarinaa, niin gflopseina grafiikkakorttien tehot on seuraavia:
        1080: 8873
        1070: 6463"

        Eli GTX1080 on 37% nopeampi kuin 1070. Siinä on siis lähes 40% enemmän GPU-tehoja, joten hinta/tehosuhdekaan ei ole mikään huono.
        1080:ssa on 33,3% enemmän CUDA-ytimiä, lisäksi nopeammat GDDR5X -muistit (1070:ssa on vanhat ja hitaat gddr5:t), ja kellotaajuuskin yleensä korkeampi. GPU-laskentateho pitää vain määrittää jollain siihen soveltuvalla benchmarkilla, eikä tehdä jollain testikokoonpanolla käytännön testejä joiden tulos riippuu täysin testikokoonpanosta.

        Eihän CPU:n hinta/tehosuhdettakaan voi katsoa jostain käytännön offecebencheistä jota rajoittaa ssd ja muut komponentit, tai pelitesteillä joissa gpu vaikuttaa eniten, ja päätyä lopputulokseen että skylake i7 olisi vain 5% nopeampi kuin vanha i3, vaan pitää katsoa puhdasta CPU-laskentatehoa mittaavia testejä hinta/tehosuhteen määrittämiseksi.

        Muuten käy vielä niin että valitsee halvimman i3:n kun se on vain "vähän hitaampi" kuin i7, ja 1070:n jonka myös ajattelee olevan vain vähän hitaampi, ja tuloksena on täysi nuhapumppu kone joka ei kovin hienosti pyöritä edes nykyisiäkään uusia pelejä saati tulevia. Tehokas i7 ja gtx1080 maksavat enemmän, mutta rahalle saa myös runsaasti vastinetta ja tuloksena on tuntuvasti tykimpi kone kuin se "vähän hitaampi" budjettiviritys.

        1080 ei ole kaikkein kallein (Titan X Pascal on kalliimpi, tehokkaampi mutta myös äänekäs ja throttlaileva), mutta 1080 custom-malli on järkevä ja vielä aika kohtuuhintainen valinta tehokkaaseen pelikoneeseen.

        Eikös nämä nyt edelleen ole siellä halvassa alle 1000€ hintaluokassa?

        Saahan sitä 10x tehokkaamman kun laittaa rahaa tiskiin. Köyhät kyykkyyn ja ylös vaan, rahalla saa ja hevosella pääsee.

        Minä nyt ajattelen niin, että ostetaan _riittävän hyvä_ mikä toimii sen 3-7v siinä halutussa käytössä niin ei tarvitse olla kokoajan säätämässä. Ei tarvitse olla kallein ja paras vaan _riittävän hyvä_. Mikä tahansa 8 säiettä ajava i7 ja GTX1080 hoitaa homman.


      • toistaiseksi_riittävä

        i7 GTX1080 toistaiseksi on riittävän hyvä siinä mielessä, että voi pelata uusia kauan odottamiaan suosikkipelejä parhailla asetuksilla heti kun ne julkaistaan (esim. deus ex MD ja vastaavat, kauan odotetut huippupelit jotka ovat myös raskaita ja vaativat tehokasta konetta).
        Vähän halvemmalla koneella tulisi pelattua kaikki kauan odottamansa hyvät suosikkipelit aina pelkillä high- tai medium-asetuksilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3207
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2907
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2435
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2256
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2169
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1616
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      19
      1593
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      36
      1416
    Aihe