Rakennetaanko uusi Hämeensilta jo tänä talvena?

satakunnankadulle

Nykyinen Hämeensilta ei kestä ratikkaa ja sen tilalle on tehtävä uusi. Koska aikataulu on kireä, niin sillan uusiminen pitäisikin aloittaa mahdollisimman nopeasti.

Vuonna 2019 pitäisi olla jo prototyyppivaunu (?) liikenteessä, joten sillalla on jonkunlainen kiire, koska sen pitää olla valmiina hyvissä ajoin ennen kiskoinfran asennusta.

Milloinkohan vanhan sillan purkaminen aloitetaan, joko tänä talvena?

30

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KohtaAlkaaPaukkua

      Korian pioneerit ovat jo matkalla mukanaan pari tonnia TNT:tä...

    • kjhgfcdxsz

      Helsingin toistasataa vuotta vanha Pitkäsilta kestää spårat ja autot ym. Miksi se Tampereen silta ei kestäisi.

      • ei.vaan.mahdu

        Pyöräilijät ja muut hattivatit eivät talvipakkasilla mahdu ratikkojen kanssa yhtäaikaa sillalle, pitää levittää


      • se.ei.vaan.kestä

        Hesalaisten 27 metriä pitkän Skodan kokonaispaino on n. 55000 kg, eli noin 2 tonnia per metri. Mansesteriin tulee 37 metriä pitkä Skoda, jonka kokonaispaino tulee olemaan siten suuruusluokkaa 75000 kg.

        Hämeensillalla taitaa olla 60 tonnin painoraja. Ellei Tampereen Skodaa rakenneta alumiinista ja hiilikuidusta, niin matkustajien kanssa nykyiselle Hämeensillalle ei ole asiaa. Voidaanhan matkustajat toki pyytää nousemaan kyydistä ennen siltaa.


      • miten.on
        se.ei.vaan.kestä kirjoitti:

        Hesalaisten 27 metriä pitkän Skodan kokonaispaino on n. 55000 kg, eli noin 2 tonnia per metri. Mansesteriin tulee 37 metriä pitkä Skoda, jonka kokonaispaino tulee olemaan siten suuruusluokkaa 75000 kg.

        Hämeensillalla taitaa olla 60 tonnin painoraja. Ellei Tampereen Skodaa rakenneta alumiinista ja hiilikuidusta, niin matkustajien kanssa nykyiselle Hämeensillalle ei ole asiaa. Voidaanhan matkustajat toki pyytää nousemaan kyydistä ennen siltaa.

        En muista nähneeni sillalla painorajoitusmerkkiä. Onhan sitä ajanut panssarivaunujakin tavallisella marssietäisyydellään.


    • Ehkä.2018

      Sitä ei kai ole vielä päätetty, mutta jossain näin vuosiluvun 2018 asiaan liittyen. Ensin pitää päättää, tehdäänkö remontti (pitää uusia 15-20 vuoden välein) vai uusi silta. Jompi kumpi pitää tehdä joka tapauksessa, eli ei ole ratikasta johtuva tarve vaan sillan iästä ja kunnosta johtuva, mutta nyt kun ratikka tehdään niin silta kannattaa laittaa samassa yhteydessä kuntoon.

      • maksa.pois

        Kannattaa laittaa "samassa yhteydessä" paljon muutakin. Ratikkakusetus nro 0543 - 7349


      • pidän.maksastani
        maksa.pois kirjoitti:

        Kannattaa laittaa "samassa yhteydessä" paljon muutakin. Ratikkakusetus nro 0543 - 7349

        Juuri näin. Synergiaetuja kannattaa käyttää aina kuin mahdollista, niin ei tarvitse tehdä montaa peräkkäistä työmaata.


      • maksat.pois
        pidän.maksastani kirjoitti:

        Juuri näin. Synergiaetuja kannattaa käyttää aina kuin mahdollista, niin ei tarvitse tehdä montaa peräkkäistä työmaata.

        Ja sopivasti hajauttaa ratukasta aiheutuvia menoja muille kohteille


      • Mietisny

        Mikä järki tuossa olisi? Allianssi tekisi urakan ulkopuolisia töitä omalla riskillä? Joku raja noihin vainoharhoihin...


      • maksat.pois
        Mietisny kirjoitti:

        Mikä järki tuossa olisi? Allianssi tekisi urakan ulkopuolisia töitä omalla riskillä? Joku raja noihin vainoharhoihin...

        Millä riskillä? Kaikki riskit ovat vanhingot kärsineillä ja veronmaksajilla


    • wastaussta

      kun Hämeensilta menee poikki muutamaksi vuodeksi, niin se hankaloittaa aika paljon liikkumista, tuleeko jokin lossi tms. edes tilalle

      • hfdcrre

        Kysy valtuuston ratikkaa äänestäneiltä, kun sellaisen näet. Ei todennäköisesti jää juttelemaan


    • arvaa_kuka_

      Kunnon paukut vaan ja antaa mennä taivaan tuuliin. Ja ei sen uusiminen mitenkään ratikkaan liity. Vanha silta pitää uusia muista syistä. Kansliapäällikkö siellä kaupunginkansliassa lisää vain uuden sillan hinnan johonkin liikenteen yleisiin menoihin. Joku maksaa.

    • vaarallinen.matka

      Suunnitelman kuvia kun katselee, niin niistä näkyy selvästi, että pyörätiet rakennetaan aivan ratikkakiskojen viereen molemmille puolin sekä Hämeensillalla että Hämeenkadulla. Turvallistako? Ajatelkaas kun pienet lapset siinä kulkevat pyörällä vähän niin ja näin reunasta reunaan ja ratikka tulee takaa ja sujahtaa vauhdilla ohi. Pieni horjahdus väärällä hetkellä ja pappi saa taas kahvia juodakseen. Missä suunnittelijoiden äly?

      • jatkoa.tulee

        Juna män justiinsa. Nyt on myöhäistä rutista. Avoin valtakirja on annettu. Se käytetään


      • pois.alta

        Kyllä työmatkaansa kelloa vastaan ajavat kamikaze-pyöräilijät ajavat kovempaa kuin mikään ratikka. Lapset ja humalaiset ovat kuten sanoit hengenvaarassa.


      • Suzuki_1300
        pois.alta kirjoitti:

        Kyllä työmatkaansa kelloa vastaan ajavat kamikaze-pyöräilijät ajavat kovempaa kuin mikään ratikka. Lapset ja humalaiset ovat kuten sanoit hengenvaarassa.

        Hyvä motoristien testipätkähän siitä tulee. Rautatieasemalla kaasu pohjaan ja menoksi. Sillan jälkeen voi jo vähän hellittää. Kahdet kiskot, joten voivat harrastaa parilähtöjä suviyössä.


      • Juuri noin sen pitää mennäkin. Koska on todettu, että varsinkin kaupunkikeskustojen alueella on parasta, että pyörätiet otetaan ennen yksityisautoilulle varatuista reiteistä. Koska tällöin saadaan esim. talvipyöräilylle vaadittava reitistö kuntoon samalla aurauskalustolla, jolla pidetään palo ja pelastustoimen, sekä hyötyliikenteen reitistöjä operoitavassa kunnossa.
        Kuten asia on monesti todettu, ei Tampere ole mikään Las Vegas, Monte Carlo tai Monaco, vaikka Tampereelle Casino tuleekin, joissa ihmisten kulkeminen on varaa laskea yksityisautoilun varaan. Sen sijaan Tampereelle on rakennettu erinomaiset parkkitilat yksityisautoilun tarpeita varten. Joista ihmiset voivat vapautua kaupunkitilaan. Mutta kuitenkin joukkoliikenteen runko tulee olla kaikkien tavoitettavissa.
        Tosin on niin, että Tampereelle tulisi rakentaa pk-seudun esimerkin mukaisesti asukaspuistoja tai kansalaistoiminnan alueita, keskustan elämään vilkastuttavien suuren rahan miljoonahankkeiden lisäksi. On arvioitu, että asukaspuistoja voisi olla n. 1kpl/10 000 asukasta. Eli Tampereella n. 20-25kpl.
        Eräs hyvä esimerkki asukaspuistomallista, joka soveltuisi Tampereellakin käyttöön otettavaksi voisi olla Espoon Suvelassa oleva aika uusi asukaspuisto. Johon tulisi vielä lisätä mm. miehiä palvelevat modernit ulkokuntoilulaitteet. Eli paikka, jossa on ulko ja sisätilat alueiden ihmisten yhteiselle toiminnalle ja myös erilaisten orgaanien kohtaamiselle ja yhteistoiminnalle. https://fi.yelp.fi/biz/suvelan-asukaspuisto-espoo
        Lisäksi Tampereen puistot ja luontoalueet yhdistävät kevyenliikenteen väylästöt ja kokonaisvaltaisesti kattavat viherväylästöt tulisi ottaa mitä pikimmin päätöksen ja työn alle,
        Vaikka Tampereen tulevaisuus onkin nyt tehtyjen päätösten johdosta saanutkin positiivista valoa, joka antaa sitä tulevaisuuden uskoa, jota juuri nyt ja tällä hetkellä tarvitaan.


      • Viherhippihaihattelua
        Greenway kirjoitti:

        Juuri noin sen pitää mennäkin. Koska on todettu, että varsinkin kaupunkikeskustojen alueella on parasta, että pyörätiet otetaan ennen yksityisautoilulle varatuista reiteistä. Koska tällöin saadaan esim. talvipyöräilylle vaadittava reitistö kuntoon samalla aurauskalustolla, jolla pidetään palo ja pelastustoimen, sekä hyötyliikenteen reitistöjä operoitavassa kunnossa.
        Kuten asia on monesti todettu, ei Tampere ole mikään Las Vegas, Monte Carlo tai Monaco, vaikka Tampereelle Casino tuleekin, joissa ihmisten kulkeminen on varaa laskea yksityisautoilun varaan. Sen sijaan Tampereelle on rakennettu erinomaiset parkkitilat yksityisautoilun tarpeita varten. Joista ihmiset voivat vapautua kaupunkitilaan. Mutta kuitenkin joukkoliikenteen runko tulee olla kaikkien tavoitettavissa.
        Tosin on niin, että Tampereelle tulisi rakentaa pk-seudun esimerkin mukaisesti asukaspuistoja tai kansalaistoiminnan alueita, keskustan elämään vilkastuttavien suuren rahan miljoonahankkeiden lisäksi. On arvioitu, että asukaspuistoja voisi olla n. 1kpl/10 000 asukasta. Eli Tampereella n. 20-25kpl.
        Eräs hyvä esimerkki asukaspuistomallista, joka soveltuisi Tampereellakin käyttöön otettavaksi voisi olla Espoon Suvelassa oleva aika uusi asukaspuisto. Johon tulisi vielä lisätä mm. miehiä palvelevat modernit ulkokuntoilulaitteet. Eli paikka, jossa on ulko ja sisätilat alueiden ihmisten yhteiselle toiminnalle ja myös erilaisten orgaanien kohtaamiselle ja yhteistoiminnalle. https://fi.yelp.fi/biz/suvelan-asukaspuisto-espoo
        Lisäksi Tampereen puistot ja luontoalueet yhdistävät kevyenliikenteen väylästöt ja kokonaisvaltaisesti kattavat viherväylästöt tulisi ottaa mitä pikimmin päätöksen ja työn alle,
        Vaikka Tampereen tulevaisuus onkin nyt tehtyjen päätösten johdosta saanutkin positiivista valoa, joka antaa sitä tulevaisuuden uskoa, jota juuri nyt ja tällä hetkellä tarvitaan.

        Älä tommosta liirumlaarumia, eihän tuollaista kukaan jaksa lukea!


      • Viherhippihaihattelua
        Greenway kirjoitti:

        Juuri noin sen pitää mennäkin. Koska on todettu, että varsinkin kaupunkikeskustojen alueella on parasta, että pyörätiet otetaan ennen yksityisautoilulle varatuista reiteistä. Koska tällöin saadaan esim. talvipyöräilylle vaadittava reitistö kuntoon samalla aurauskalustolla, jolla pidetään palo ja pelastustoimen, sekä hyötyliikenteen reitistöjä operoitavassa kunnossa.
        Kuten asia on monesti todettu, ei Tampere ole mikään Las Vegas, Monte Carlo tai Monaco, vaikka Tampereelle Casino tuleekin, joissa ihmisten kulkeminen on varaa laskea yksityisautoilun varaan. Sen sijaan Tampereelle on rakennettu erinomaiset parkkitilat yksityisautoilun tarpeita varten. Joista ihmiset voivat vapautua kaupunkitilaan. Mutta kuitenkin joukkoliikenteen runko tulee olla kaikkien tavoitettavissa.
        Tosin on niin, että Tampereelle tulisi rakentaa pk-seudun esimerkin mukaisesti asukaspuistoja tai kansalaistoiminnan alueita, keskustan elämään vilkastuttavien suuren rahan miljoonahankkeiden lisäksi. On arvioitu, että asukaspuistoja voisi olla n. 1kpl/10 000 asukasta. Eli Tampereella n. 20-25kpl.
        Eräs hyvä esimerkki asukaspuistomallista, joka soveltuisi Tampereellakin käyttöön otettavaksi voisi olla Espoon Suvelassa oleva aika uusi asukaspuisto. Johon tulisi vielä lisätä mm. miehiä palvelevat modernit ulkokuntoilulaitteet. Eli paikka, jossa on ulko ja sisätilat alueiden ihmisten yhteiselle toiminnalle ja myös erilaisten orgaanien kohtaamiselle ja yhteistoiminnalle. https://fi.yelp.fi/biz/suvelan-asukaspuisto-espoo
        Lisäksi Tampereen puistot ja luontoalueet yhdistävät kevyenliikenteen väylästöt ja kokonaisvaltaisesti kattavat viherväylästöt tulisi ottaa mitä pikimmin päätöksen ja työn alle,
        Vaikka Tampereen tulevaisuus onkin nyt tehtyjen päätösten johdosta saanutkin positiivista valoa, joka antaa sitä tulevaisuuden uskoa, jota juuri nyt ja tällä hetkellä tarvitaan.

        Hitto kun harmittaa kun kirjoitat ärsyttävästi mutta mä en osaa väittää vastaan!


    • Ennakoitu.Romahdus

      Turkulaiset purki ja rakensi uudestaan sen Aurajokeen romahtamassa olleen sillan tosi nopeasti. Melko lailla pitkä silta vieläpä. Se mitoitettiin kestämään mahdollisen tulevan raitioliikenteen paino.

      • realismia.please

        Turkulaiset ovatkin niissä asioissa tehokkaampia. Tampereella valtaa pitää naiskaksikko, joten hommat on hakusessa.


      • kyl.määki.turuus

        Niin, turkulaiset päättävät ratikasta vasta ensi kesänä.


      • mjnbvcx
        kyl.määki.turuus kirjoitti:

        Niin, turkulaiset päättävät ratikasta vasta ensi kesänä.

        Turkulaiset purkivat spåransa aikoinaan eivätkä uutta verkkoa enää rakenna.


      • nypläystä
        mjnbvcx kirjoitti:

        Turkulaiset purkivat spåransa aikoinaan eivätkä uutta verkkoa enää rakenna.

        Kaupunkikehityksen esikuvina Rauma ja Naantali.


    • talvi.myös.huomioitava

      Unohtaa ei pidä sitäkään, että ratikka kerää sopivassa lumituiskussa tuhansia kiloja nuoskantunutta lunta alustaansa. Täydellä kuormalla ratikan paino voi olla hyvinkin 80000 kiloa.

    • graniitti.ei.kestä

      Kai uusi silta pitää tehdä marmorista, kun graniitti ei kestä aikaa !!!

      • sietää.varoa

        Juu. Graniitti on lujuusominaisuutensa hyvin kätevästi poliittisista syistä menettävä rakennusmateriaali


      • VähänFaktaaVäliin
        sietää.varoa kirjoitti:

        Juu. Graniitti on lujuusominaisuutensa hyvin kätevästi poliittisista syistä menettävä rakennusmateriaali

        Hämeensilta on tehty teräksellä vahvistetusta betonista. Graniitti on vain pinnoitusmateriaalina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2937
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      46
      2844
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2629
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      338
      1694
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1074
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1051
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      917
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      772
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      760
    10. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      43
      722
    Aihe