Mitä tästä voimme päätellä?

uudet_vaalit_keväällä

Aamulehti kysyi toissapäivänä lukijoiltaan: Tekikö Tampereen valtuusto oikean ratkaisun? Lukijat vastasivat: Ei 64 %, kyllä 34 %.
Eilen Aamulehti kysyi lukijoiltaan: Onko Tampereella fiksu valtuusto? Lukijat vastasivat: Ei 83 %, kyllä 17 %.

30

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on_muutakin_tekemistä

      Noh, tästä voimme päätellä, että äänestämme keväällä sellaisen valtuuston, joka kaataa ratikan.

    • nurin_vaan_ratikka

      Niin on - tärkeämpää olisi siirtää se paskavatkaamo pois keskustasta haisemasta. Antais enemmän imagoa kaupungille. Samalla saataisiin aluetta keskustan kehittämiseen.

      • mutku-jokin-muuttuu

        Sitten, kun sitä aletaan siirtää, niin on taas aivan valtava parku, koska ei ymmärretä, miksi siirto tehdään. Ja jos joku yrittää selittää, niin suututaan.

        Sama ilmiö aina, kun jotain aiotaan muuttaa.


      • PeeJiiPee
        mutku-jokin-muuttuu kirjoitti:

        Sitten, kun sitä aletaan siirtää, niin on taas aivan valtava parku, koska ei ymmärretä, miksi siirto tehdään. Ja jos joku yrittää selittää, niin suututaan.

        Sama ilmiö aina, kun jotain aiotaan muuttaa.

        Jos muutokseen tarvitaan pirusti velkaa, silloin syntyy keskustelua. Jotkut asiat eivät sitä kestä


    • maksajat_kehiin

      Aivan! Vasemmisto on yhteistä rahaa jakamassa, kun vain puhutaan joukoista (tässä joukkoliikenne), vihreät, kun näyttää hienolta (ratikassa hienompaa istua kuin superbussissa ja kokoomus, kun saadaan alliansseja rakennusfirmojen kanssa.
      Jonkinasteinen trumppi tarvittaisiin, jotta kansan syvät rivit sais niskalenkin perinteisistä puolueista.

    • Substanssiarvo

      SOTE uudistuksen myötä kuntien tilanne muuttuu. Verokertymät puolittuvat.
      Sote sektorin osuus on tyypillisesti luokkaa 55- 60% kuntien tulo/menokehyksestä.

      Raitiovaunuihin ja muihin humputuksiin otetaan/on otettu velkaa miljardin euron verran. Miten kaupunki jonka verotulot yli puolitetaan kykenee hoitamaan velkavastuunsa ? Ihan kestämätön tilanne talouden vinkkelistä arvioituna.

      Kuka tämän kertoisi ja avaisi. Kaupungin kamreerit ?Ihan rautalankamalli riittäisi. Kiitos. Poliitikoilta ei edes kannata kysyä.

      • selkiskö

        "Ihan rautalankamalli riittäisi." Sotemenoja ei ole käytetty ennenkään joukkoliikenneinvestointeihin. Sait rautalankamallisi.


      • Persnetto
        selkiskö kirjoitti:

        "Ihan rautalankamalli riittäisi." Sotemenoja ei ole käytetty ennenkään joukkoliikenneinvestointeihin. Sait rautalankamallisi.

        Iso kiitos sinulle Tampereen reviisori/business controller rautalankamallistasi raitiotietä vastustaville tyhmeliineille.

        Mutta Faktoja pöytään:
        Vuonna 2014 Tampereen Nettokäyttökustannukset olivat 1 303 767 000 €
        Tuosta potista Soten osuus oli 710 miljonaa euroa.
        Muuhun jää silloin about kokoluokkaa 600 miljoonaa euroa .
        Tuo 600 milj euroa kuvaa faktisesti Treen budjetin kokoa kun SOTE on toteutettu.

        Huolestuttaako sinua reviisori/controller yhtään, jos Treen kaupunki ottaa velkaa tolkuttomasti erilaisiin "pinkkeihin" fantasiahankkeisiin (es. raitiotie) ja sen seurauksena vuonna 2025 velkataakka on arviolta luokkaa 1000 miljoonaa euroa. Huomattavasti enemmän kuin koko kaupungin budjetti on. Minä ainakin olen hyvin hyvin murheissani tilanteesta. Se on kestämätöntä. Ja hyvin hyvin tyhmää.

        https://goo.gl/XfqEmt


    • EKKKKK

      Onko tämä muka Aamulehden kysely? Itse en sellaista löydä. Aamulehti on lobannut ratikkahanketta 100-0 eikä ole uskaltanut kysyä ihmisiltä asiasta mitään. Olisi voinut tulla vääriä vastauksia.

    • Ratikanpuolesta

      Tehdään gallup sitten, kun ihmiset ovat päässeet matkustamaan ratikalla. Ja verrataan mielipiteitä siihen, jos sama matka pitäisi matkustaa bussilla.
      Ps. kannattaisi aina laittaa linkki siihen mitä asiaa kommentoi.

      • vaikea.tajuta

        "Sama matka kuin bussilla". Kenellä sattuu olemaan matka sinne päinkään, missä ratikka liikennöi. Onhan se kiva härveli, ei sitä ole kiistetty. Se vain palvelee harvoja hyvin


    • kreditti

      "2025 velkataakka on arviolta luokkaa 1000 miljoonaa euroa."

      No ei se varmaan tule pienenemään. Tilinpäätöksessä 2015 nettovelkaa oli jo 1200 miljoonaa euroa. Vuonna 2017 sitä on jo varmasti 1700 miljoonaa. 2000 miljoonaa menee rikki ennen 2020.

      • Persnetto

        Ohops! aina vain huonompi tieto, jos noin on. Miten Treen kaupunki kykenee tuollaiset lainamäärät rahoittajilta imuroimaan. Luulisi rahoittajien laittavan hanat kiinni, kun huomaavat että kaupungin talous on rapakunnossa ja suuntana konkurssi ja perikato.

        Omat tietoni perustan tähän toukokuu 2016 lehtileikkeeseen, jossa vuoden 2016 velkamäärä arvio on 491 milj. euroa jne. Tiedä sitten ovatko luvut oikeita vai hatusta tempaistuja. Vastuulliset tilille nopeasti.

        https://goo.gl/kkicwm


      • Ratikkaonturheke
        Persnetto kirjoitti:

        Ohops! aina vain huonompi tieto, jos noin on. Miten Treen kaupunki kykenee tuollaiset lainamäärät rahoittajilta imuroimaan. Luulisi rahoittajien laittavan hanat kiinni, kun huomaavat että kaupungin talous on rapakunnossa ja suuntana konkurssi ja perikato.

        Omat tietoni perustan tähän toukokuu 2016 lehtileikkeeseen, jossa vuoden 2016 velkamäärä arvio on 491 milj. euroa jne. Tiedä sitten ovatko luvut oikeita vai hatusta tempaistuja. Vastuulliset tilille nopeasti.

        https://goo.gl/kkicwm

        Sehän tässä huolestuttaa tamperelaisena veronmaksajana. Mikä ihmetyttää on se, että valtuuston vihreitä ja vasureita se ei huolestuta. Osa kokoomuksesta kuuluu samaan jengiin. Valtuustoa johtaa vielä vanhoillisvasuri joka joka vain haluaa lisää veroja.

        Se velkataakka nousee ratikkapäätöksen vuoksi 310 miljoona heti alkuun. Sen verran ratikkayhtiö hakee alkuvaiheessa velkaa. Eli ei meillä hyvin mene.

        Katsoin sen 1 200 miljoonaa Tampereen kaupungin tilinpäätöksestä 2015. Se oli myös nostettu esiin tummennetulla tunnusluvuissa.


      • Velkapitäämaksaa
        Persnetto kirjoitti:

        Ohops! aina vain huonompi tieto, jos noin on. Miten Treen kaupunki kykenee tuollaiset lainamäärät rahoittajilta imuroimaan. Luulisi rahoittajien laittavan hanat kiinni, kun huomaavat että kaupungin talous on rapakunnossa ja suuntana konkurssi ja perikato.

        Omat tietoni perustan tähän toukokuu 2016 lehtileikkeeseen, jossa vuoden 2016 velkamäärä arvio on 491 milj. euroa jne. Tiedä sitten ovatko luvut oikeita vai hatusta tempaistuja. Vastuulliset tilille nopeasti.

        https://goo.gl/kkicwm

        Tampereen kaupungin konsernitilinpäätös 31.12.2015
        - lainamäärä 1 205 251 000 €

        Konserniin katsotaan kaikki kaupungin omistamat yhtiöt, eli niihin velkaa ei pysty piilottamaan. Ei siis ratikkayhtiönkään.


    • tree4

      "Onhan se kiva härveli, ei sitä ole kiistetty. Se vain palvelee harvoja hyvin"

      Ratikkasuunnitelmassa väitetään, että ratikkareitin varrella asuu 112 000 tamperelaista (2015). Uskotko tuota?

      • HarhaisiaKuvitelmia

        En!


      • harhaa.on

        En minäkään, aivan täyttä potaskaa.


      • Vasteri
        HarhaisiaKuvitelmia kirjoitti:

        En!

        Valtuusto uskoi


      • suurta.ilveilyä
        Vasteri kirjoitti:

        Valtuusto uskoi

        Olivat uskovinaan


      • Ratikkauskovaiset
        Vasteri kirjoitti:

        Valtuusto uskoi

        Uskomatonta!


    • pelkkää.factaa

      tulee asumaan, tämä hankehan palvelee kaupunkikehitystä, vuosittain Treelle muuttaa tuhansia uusia asukkaita ja vuosien mittaan tuhannet kertyy kymmeniksi jne

      • Tre3a

        Mikä itseisavo sillä on että Tampereelle halutaan mahdollisimman paljon asukkaita? Eikö se olisi paljon parempi, että kaupunki pystysi tarjoamaan hyvän asuinympäristön ja tehokkaasti tuotetut palvelut asukkailleen. Tampereen poliitikot ja pormestarit on jossain mammuttitaudissa. Kaikki pitäisi olla suurta ja ihmeellistä. Tämä sitten tehdään hinnalla millä hyvänsä.


    • Kansamaksaa

      Kyllähän Tampereelle uutta väkeä muuttaa. Ei ne Tampereelle muuta ratikan takia. Sama se olisi, jos väittäisi, että ihmiset muuttaa Helsinkiin kun siellä on ratikka. Tampereella väitetään olevan ruuhkia mihin ratikka tuo helpotusta. Helsingissä varmaan ruuhkia ei ole, koska siellä on ratikka.

    • verotalas

      Se ongelma Tampereella on, että uusia työpaikkoja ei tule. Eli ei saada uusia veronmaksajia, jotka tämän hankkeen maksavat. Ei se ilmainen ole, vaikka niin ratikkasuunnitelmassa väitetään ja yli puolet valtuustosta siihen uskoi. Aina tyhmiä on jymäytetty. Ei tämä ensimmäinen kerta ollut.

    • valheettuleenäkyviin

      Nyt on ratikkasuunnitelmaa korjattu. Kuulemma vuonna 2025 ratikkareitin varrella asuu 45%. Tai siis valtuusto arvaa, että saattaa asua. Päätös kyllä tehtiin sen tiedon varassa, että reitillä asui vuonna 2015 jo 50%.

      • miljGB

        Ratikan vaikutuksia kaupunkiin voi arvioida vertaamalla, miten se on muissa sen rakentaneissa kaupungeissa vaikuttanut. Bergenissä se ainakin lisäsi erilaisia rakennusyhtiöiden yms. investointeja usealla miljardilla, joita ei olisi tullut ilman raitiotietä. Tämä lisää verotuloja kaupungin kassaan. Miksi ihmeessä Tre olisi joku poikkeus? Onko kyseessä geenivirhe vai mikä, ettei Tampereella tapahtuisi positiivisia asioita vaan Tampere saisikin maanjäristykset ja tulivuorenpurkauksetkin vielä kohdalleen.

        Tampereen ratikkahanke on Suomen tarkimmin koskaan tutkittu ja selvitetty liikennehanke. Tän on todenneet täysin asiasta riippumattomat henkilöt. Selvityksiä on muistini mukaan useampi tuhat sivua. Jo pelkästään yleisselvitys yli 200 sivua.


      • örkki.sörkki

        Valtuustohan päätti vain yhden ratikkalinjan rakentamisesta, mutta samalla se antoi avoimen valtakirjan reitistön laajentamisesta edelleen. Tosin hinnasta ei ollut mitään puhetta. Näin Tampereen kaupunki ja ympäristökunnat ovat vuosikymmenten, ellei sadan vuoden ajan, sidottu ratikkalinjojen rakentamisen kustannuksiin. Maksoi mitä maksoi.


    • greenshit

      "Bergenissä se ainakin lisäsi erilaisia rakennusyhtiöiden yms. investointeja usealla miljardilla, joita ei olisi tullut ilman raitiotietä. "

      Kerro lähde.

      • LähteitäLöytyy

        Luotettavin lähde on Runebergin lähde, toisena Tahmelan lähde...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      180
      1355
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1060
    3. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      27
      1027
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1024
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      892
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      858
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      835
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      818
    9. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      123
      789
    10. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      778
    Aihe