Ammatillinen opettajakoulu

Jassu

Hei, Onko kellään oikeesti positiivisia kokemuksia pedakoomisista opinnoista 35 ov.?

Minusta tuntui, että se oli pakkopullaa sekä osallistujille että luennoitsijoille. Osallistujat etsivät helppoja reittejä noppien keräämiseen.

Opettajat, osa väitelleitä, kertoivat kahvilla, että tämä akateemisesti se itsetuhoisin työpaikka, johon tullaan sijoittumaan kun ei muualle enää kyetä.

Näin jälkeenpäin ajateltuna niin se taitaa ollakin.

26

2224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • real

Mitäpä jos kokeeksi ensin pyrkisit sinne. Sen jälkeen kävisit läpi sen. Palaillaan sitten aiheeseen uudestaan.

• Pettynyt

En saanut mitään käytännön vinkkejä opettamiseen vaan koko ajan pohdittiin, mitä oppiminen on ja reflektoitiin tuntitolkulla märehtien itsestäänselviä asioita, joita kasvatustieteitelijät pukevat hienoihin termeihin kuten "transfer", "konstruktivismi" ym. Siis teoreettista sontaa koko vuosi ja tyhjäkäyntiä päivästä toiseen. Samat asiat olisi voinut märehtiä läpi muutamassa päivässä.

• Sasha

Saanko kysyä, että mistä olet saanut tällaisen kokemuksen? Olen nyt itse hakemassa ko. opintoihin ja mietin vielä, mihin hakisin...

• gogi

Mahtoi niillä siellä käydä hyvä säkä, kun saivat Sinut opiskelijakseen. Taisivat käydä Sinusta kovan kilvan... Ja sitten heräsit...

Mitä odotit? Perinteistä behaviorismia?

Toivottavasti ymmärsit soveltumattomuutesi alalle ja hakeuduit muualle!

• opeksi

Siis turhaa todellakin. Pelkkää sanojen pyörittelyä, 'metapuhetta', eikä mitään asiaa.Valitettavasti tätä 'tiedettä' täytyy nyt sit vaan kestää vielä kevätkausi...

• minde
        opeksi kirjoitti:

Siis turhaa todellakin. Pelkkää sanojen pyörittelyä, 'metapuhetta', eikä mitään asiaa.Valitettavasti tätä 'tiedettä' täytyy nyt sit vaan kestää vielä kevätkausi...

Lopeta, kun kerrat ole aivan väärällä alalla.

• Rehtori
        minde kirjoitti:

Joo, hänestä ei tule kasvatustieteilijää. Hän varmaan löytää jotain paljon järkevämpää tekemistä.

• opeksi
        minde kirjoitti:

Itse asiassa tunnen olevani oikealla alalla. Olen ollut erittäin tyytyväinen saamaani palautteeseen (tuntien pitämisestä)sekä ainedidaktiikkaan. Ikävää vain että aikaa tuhlataan kasvatustiedehölinöihin - sen ajan vois käyttää paremmin vaikka mihin!

• Itse opiskelen tällä hetkellä ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. En opeta tällä hetkellä missään. Itse tunnen saaneeni aika paljon uutta tietoa ja uusia taitoja opettajuuteen.

Opetukseen kuuluu kasvatustieteen apron suorittaminen, eli tottakai siihen kuuluu teoriaosuus, jossa käydään lävitse, miten opitaan, erilaisia opetustapoja behaviorismista aina humanistiseen, kasvatustieteen historiaa ja kasvatusken filosofiaa jne... Nämä tunnit on vain istuttava, jos meinaa saada pätevyyden. Mutta itse olen saanut eniten irti esim. viestinnästä, erilaisista valinnaisista kursseista ja monista muista pienistä asiakokonaisuuksista.

On itsestä kiinni, miten asian kokee. En ole yrittänyt päästä läpi siittä, mistä aita olisi matalin, vaan olen lueskellut aiheeseen liittyvää materiaalia ja myös sellaista materiaalia, mitä opettajat eivät ole suositelleet. NÄin minulle on muodostunut oma käsitys opettajuudesta.

Itse koen, että tämä koulutus on auttanut minua ja avannut silmäni sille millaista opettajuus voi olla. Luonut minulle tavoitteita siitä, millaiseksi opettajaksi haluaisin tulla.
      Koulutuksen tarkoituksenahan on antaa raamit ja valmiudet toimia opettajana. Sinä itse päätät, kuinka hyödynnät näitä annettuja tietoja ja taitoja.

On hyvä muistaa, kun tästä aiheesta luetaan ja kirjoitetaan. Monella voi olla tähän koulutukseen negatiivinen asenne, koska heidän on pakko käydä, jotta he saavat pitää työnsä. Heillä on kielteinen asenne valmiiksi, joten miten he voivat mitään hyvää koulutuksesta saada, kun osaavat jo kaiken.

• Ismi

No eikös ole kumma, että jo opettajan työskennelleet eivät koe koulutusta mielekkäänä ? Johtuisikohan se siitä, että he tietävät, millaista opettajan työ on käytännössä ja osaavat arvioida, miten koulutus edistää heidän opettajuuttaan ? Tervemenoa todellisuuteen testaamaan niitä teoriatietoja !

• Ismi kirjoitti:

No eikös ole kumma, että jo opettajan työskennelleet eivät koe koulutusta mielekkäänä ? Johtuisikohan se siitä, että he tietävät, millaista opettajan työ on käytännössä ja osaavat arvioida, miten koulutus edistää heidän opettajuuttaan ? Tervemenoa todellisuuteen testaamaan niitä teoriatietoja !

En väitä, että teoriatiedot hallitsemalla voi olla hyvä opettaja tai että niiden pohjalta pystyisi edes opettamaan. Ainakin se auttaa ymmärtämään, miksi olemme erilaisia opettajia. Miksi oppilaat ovat niin erilaisia. Mitä opettajalta odotetaan, vaaditaan ja mitkä ovat hänen oikeutensa ja velvollisuutensa. Koulu on myös hyvä paikka oman opettajaverkoston luomiseen. Kun työskennellään eri aloilla ja eri paikoissa, tulee tutuksi monet tavat, joita voi hyödyntää omassa opettamisessa

Moni opettajantyötä tekevä on niin kaavoihinsa kangistunut, ettei pysty ottamaan vastaan uusia ideoita ja näin tehdä opettajuudestaan mielekkäämpää . Siihenhän koulutus pyrkii jo opettajan työtä tekevien kohdalla. Yritetään antaa uusia ideoita, jotta itselläkin säilyisi mielenkiinto ja työssä olisi uusia haasteita.

Tiedän, että omissa kurssikavereissa ainakin on sellaisia opettajia, jotka ovat kokeneet koulutuksen hyvänä. Näin he ovat pystyneet kehittää omaa opettajuuttaan.

Ja kokemuksesta tiedän, että niistä teorioista on aina jotain hyötyä käytännössä. Eikös sitä sanota, että ensin on hallittava teoria, jotta homma toimisi käytännössä.

• Leksa

Olen käynyt kyseisen "koulun". Aivan silkkaa verorahojenhaaskausta, kai kasvatustieteilijöillekin jotain työtä täytyy väkisin hoitaa. Itse asiassa opettajakorkean omat opettajat ovat ehkä pedakogisesti huonoimpia opettajia mitä tunnen. Itse olen opettanut yliopistotasolla jo 10 vuotta (sekä ennen sitä lukio ja opistotasolla), enkä saaanut tästä "koulusta" mitään oppia. Lisäksi opintojen suorittaminen piti pystyä suorittamaan työn ohessa: joo, voi kokeilla...ei muuten onnistu....ainakaan kiireelliseltä ihmiseltä !

• Opettaja

Mitähän jos lukisit oman viestisi uudelleen.
        Huomaisit ehkä puhuneesi itseni pussiin.
        Toiseksi huomaisit, että olet hidas oppija kun et "kiireisenä ihmisenä" ehtinyt omaksua tarjolla olevaa tietoa.

Olet esimerkki siitä, että yliopistollakin opetus ontuu siinä missä muuallakin, valitettavasti.

• Tri Repe

Taustastani sen verran että toimin luennoitsijana ja ryhmätöiden vetäjänä lääketieteellisessä tiedekunnassa, sekä kehitän ja suunnittelen aktiivisesti opetusta omalla alallani. Opiskelijat ovat antaneet erityisesti pedagokisista taidoistani vuosittain täydet pisteet, ja luulen sen vuoksi omaavan tiettyä kykyä nähdä asioita niin opiskelijoidenkin kuin opettajankin kannalta. Päätin tänä vuonna jättää kyseisen opettajakoulun opinnot kesken. En kertakaikkiaan nähnyt mitään syytä jatkaa, sillä en saanut opettamiseen sieltä mitään eväitä. Järjettömiä paikallaolo pakkotunteja, joista ei jäänyt käteen yhtään mitään. Kiireisenä tutkijana/opettajana minulla ei ollut aikaa sellaiseen, varsinkaan arkipäivinä. Eipä jäännyt ainakaan minulle hyvä kuva kasvatustieteilijöistä...saisivat itse mennä hakemaan omaan opetukseensa koulutusta. Säälittää että verorahoja käytetään tuollaisiin asioihin. Hyvän opetustaidon omaavat pitäisi vapauttaa moisesta; sopii vain aloittelijoille !

• labor

No on sinulla käynyt hyvä säkä, kun olet opiskelijoiksesi saanut niinkin päteviä, että he pystyvät antamaan lausuntoja "erityisesti" pedagogisista (totta, siinä ON kaksi G-kirjainta).

Jos taas kuuntelee toisien asiantuntijoiden lausuntoja "arvauskeskuksista" ja niiden lääkäreistä, jotka eivät osaa yhtään mitään, niin sittenhän ollaankin umpikujassa.

SINÄHÄN siellä olet ollut opetusta kehittämässä jne. Eipä kovin hyviä arvosanoja kentältä sinulle tule.

Mitäs nyt?

• BOA
        labor kirjoitti:

No on sinulla käynyt hyvä säkä, kun olet opiskelijoiksesi saanut niinkin päteviä, että he pystyvät antamaan lausuntoja "erityisesti" pedagogisista (totta, siinä ON kaksi G-kirjainta).

Jos taas kuuntelee toisien asiantuntijoiden lausuntoja "arvauskeskuksista" ja niiden lääkäreistä, jotka eivät osaa yhtään mitään, niin sittenhän ollaankin umpikujassa.

SINÄHÄN siellä olet ollut opetusta kehittämässä jne. Eipä kovin hyviä arvosanoja kentältä sinulle tule.

Mitäs nyt?

Niin, yleensä opiskelijoilla on taipumus tietää kuka osaa opettaa ja kuka ei. Vai kenen luulet sen parhaiten tietävän ? Kasvatustieteilijöiden ? On ihan hyvä muuten että osaat kirjottaa ja lukea, saat muuten aika paljon korjata näiden palstojen kirjoitusvirheitä koska se e varmaankaan ole ihan pääasia... Mutta ei se mitään jos sinusta tuntuu hyvältä tehdä niin tai sinulla ei ole järkevämpääkään hommaa - kaikkien täytyy päteä edes jossain ! Kannattaa muuten harrastaa sitä opettamista jonkun aikaa ennen kuin päästelee lapsuksia suustaan...opettaminen on jatkuvaa oppimista oppilaistaan, ja nimenomaan oppilaiden ehdoilla tietyissä rajoissa. Opiskelijoiden ja opettajien suhteen rinnastaminen kiireisten lääkärien ja potilaiden suhteeseen on aika turhaa: kyse on silloin nimittäin maallikoista ja ammattilaisista, ja aikaa per potilas riippuen paikasta 5-15 min työvoimapulasta johtuen. Kyse on itse asiassa sellaisesta ammatista, joka ei ihan jokaiselle hyvällä opettajan taidollakaan avaudu. Olen itse kyllä itse melko pitkälle samaa mieltä Repen kanssa näistä asioista, ja luulen että jokainen oman arvonsa tunteva opettaja on kanssani samaa mieltä.

• No way
        labor kirjoitti:

Mitäs nyt?

...kokemusta lääkäreiden koulutuksesta. Kun vuosikurssin koko on 180 ihmistä ja opettajia 3 niin siitä ei hirveästi revitä: jos meidän alalla saa tosiaankin edes tyydyttävät arvostelut oppilaspalautteena, täytyy olla aikamoinen mestari. Ja tietysti opetusasiat hoidetaan normaalin lääkärin työn ohella ! Minulle on vuosien mittaan tullut kyllä sellainen käsitys että maailmanlaajuisesti niin ammattitaidon puolesta kuin opetuksenkin puolesta Suomalaiset lääkärit ovat huippuluokkaa. He ovat hyvin haluttuja niin lääkäreiksi kuin tutkijoiksikin. Jos Suomen valtio ei maksa vaativasta ammatista kunnolla, ei takahikiällä sijaitseviin terveyskeskuksiin saada hyviä läkäreitä. Oppilasmääriä nostamalla heitä ei edes voida parhaalla mahdollisella tavalla enää kouluttaakaan, joten opettajat ovat syyttömiä näihin asioihin. Niin, ja mitä potilaisiin tulee...kyllä ihmisten pitäisi joskus osata edes sanoa reseptiä hakiessaan että mitä lääkettä on jo 20 vuotta tullut käytettyä: jos hän ei sitä muista, ja lääkäri määrää vastaavaa lääkettä (mutta ei samaa tuttua ), niin kyllähän se lääkäri sitten potilaan mielestä on sitten niin epäpätevä. Kyllä nyt jotain vastuuta ihmisillä itselläänkin asioistaan on !

• opiskelijan oppiminen
        BOA kirjoitti:

Niin, yleensä opiskelijoilla on taipumus tietää kuka osaa opettaa ja kuka ei. Vai kenen luulet sen parhaiten tietävän ? Kasvatustieteilijöiden ? On ihan hyvä muuten että osaat kirjottaa ja lukea, saat muuten aika paljon korjata näiden palstojen kirjoitusvirheitä koska se e varmaankaan ole ihan pääasia... Mutta ei se mitään jos sinusta tuntuu hyvältä tehdä niin tai sinulla ei ole järkevämpääkään hommaa - kaikkien täytyy päteä edes jossain ! Kannattaa muuten harrastaa sitä opettamista jonkun aikaa ennen kuin päästelee lapsuksia suustaan...opettaminen on jatkuvaa oppimista oppilaistaan, ja nimenomaan oppilaiden ehdoilla tietyissä rajoissa. Opiskelijoiden ja opettajien suhteen rinnastaminen kiireisten lääkärien ja potilaiden suhteeseen on aika turhaa: kyse on silloin nimittäin maallikoista ja ammattilaisista, ja aikaa per potilas riippuen paikasta 5-15 min työvoimapulasta johtuen. Kyse on itse asiassa sellaisesta ammatista, joka ei ihan jokaiselle hyvällä opettajan taidollakaan avaudu. Olen itse kyllä itse melko pitkälle samaa mieltä Repen kanssa näistä asioista, ja luulen että jokainen oman arvonsa tunteva opettaja on kanssani samaa mieltä.

Olen opettanut sekä yliopistolla että muuallakin jo vuosikausia. Ja minulla on tutkinto (Lis.) yliopistolta aivan muusta aineesta kuin kasvatustiede ja opetan juuri omaa substanssiosaamistani innokkaille opiskelijoilleni. Ja opiskelijani oppivat eli se mittaa opettajan pedagogista osaamista. En itse oppinut juuri mitään 35 ov:n pedagogisissa opinnoista, joten ????

Mutta kerrataanpa menneitä:
        Kun tuota pedagogista pätevyyttä sitten alalla pidettiin kovasti esillä ja siitä sai etukäteen sellaisen kuvan, että opinnoista olisi oikeasti hyötyä käytännön työssäkin, niin sitten hain ehkä yhteen arvostetuimmista ko. koulutuksen tarjoajista. Mutta sitten kaikkien 35 ov:n jälkeen totesin, etten ole elämässäni opiskellut mitään yhtä epätäsmällistä ja käytännössä tarpeetonta kuin ko. opinnot. Niistä toki oli se hyöty, että minulla on vaadittu pätevyys, mutta ei niistä mitään muuta hyötyä ollut.

Ja opeopettajat eivät kyllä itse osanneet opettaa. Hulluinta oli vielä perinteinen luento-opetus isossa auditoriossa päiväkausia. Lisäksi oli ryhmätöitä, joista ei ollut edes sen veraa hyötyä kuin noista massaluennoista. Ryhmätöissä piti miettiä aivan muiden alojen ja opetustasojen asioita - joskus tuli jopa erimielisyyksiä, kun ryhmät muodostettiin pakkoperiaatteella. Ryhmätyöskentely oli täysin hallitsematonta ja ryhmätöiden tehtävät eivät olleet juuri kenellekään hyödyllisiä. (Ryhmämme jäseninä oli pari kaupungin ja yliopiston taloushallinnon työntekijää ja monia muita, jotka eivät olleet koskaan aiemmin edes opettaneet.)
        Lisäksi pakollista oli vain läsnäolo ja sen seuraaminen. Muuten opintoviikkoja sai kyllä tosi helpolla. Esim. ns. syventävän opetusharjoittelun (en muista montako opintoviikkoa) selvitin kirjoittamalla edellisenä iltana raportin. (Olin suunnitellut toteuttavani yhden opetusjärjestelyn, mutta käytännössä en sitten pystynytkään toteuttamaan sitä ulkopuolisista syistä ennen viimeisen läsnäoloviikkoa, vaan se siirtyi vasta seuraavalle viikolle. Kuitenkin sitten tuolla läsnäoloviikolla kimpaannuin todella, kun jotkut saivat ko. opinnot suoritettua vain puolen sivun raportilla tekemättä mitään muuta järkevää. Ja siispä kirjoitin sitten raportin viimeistä opiskelupäivää edeltävänä iltana ja tekstiä sain sentään lähemmäs kymmenen sivua.)

Mitään konkreettista apua opettamiseen eli opiskelijan oppimisen tuottamiseen en ko. opinnoista saanut. Eli pelkkää huuhaata ja todella valtio maksaa aivan turhasta tuon koulutuksen järjestäjille.

• BOA
        opiskelijan oppiminen kirjoitti:

Olen opettanut sekä yliopistolla että muuallakin jo vuosikausia. Ja minulla on tutkinto (Lis.) yliopistolta aivan muusta aineesta kuin kasvatustiede ja opetan juuri omaa substanssiosaamistani innokkaille opiskelijoilleni. Ja opiskelijani oppivat eli se mittaa opettajan pedagogista osaamista. En itse oppinut juuri mitään 35 ov:n pedagogisissa opinnoista, joten ????

Kun tuota pedagogista pätevyyttä sitten alalla pidettiin kovasti esillä ja siitä sai etukäteen sellaisen kuvan, että opinnoista olisi oikeasti hyötyä käytännön työssäkin, niin sitten hain ehkä yhteen arvostetuimmista ko. koulutuksen tarjoajista. Mutta sitten kaikkien 35 ov:n jälkeen totesin, etten ole elämässäni opiskellut mitään yhtä epätäsmällistä ja käytännössä tarpeetonta kuin ko. opinnot. Niistä toki oli se hyöty, että minulla on vaadittu pätevyys, mutta ei niistä mitään muuta hyötyä ollut.

Ja opeopettajat eivät kyllä itse osanneet opettaa. Hulluinta oli vielä perinteinen luento-opetus isossa auditoriossa päiväkausia. Lisäksi oli ryhmätöitä, joista ei ollut edes sen veraa hyötyä kuin noista massaluennoista. Ryhmätöissä piti miettiä aivan muiden alojen ja opetustasojen asioita - joskus tuli jopa erimielisyyksiä, kun ryhmät muodostettiin pakkoperiaatteella. Ryhmätyöskentely oli täysin hallitsematonta ja ryhmätöiden tehtävät eivät olleet juuri kenellekään hyödyllisiä. (Ryhmämme jäseninä oli pari kaupungin ja yliopiston taloushallinnon työntekijää ja monia muita, jotka eivät olleet koskaan aiemmin edes opettaneet.)
        Lisäksi pakollista oli vain läsnäolo ja sen seuraaminen. Muuten opintoviikkoja sai kyllä tosi helpolla. Esim. ns. syventävän opetusharjoittelun (en muista montako opintoviikkoa) selvitin kirjoittamalla edellisenä iltana raportin. (Olin suunnitellut toteuttavani yhden opetusjärjestelyn, mutta käytännössä en sitten pystynytkään toteuttamaan sitä ulkopuolisista syistä ennen viimeisen läsnäoloviikkoa, vaan se siirtyi vasta seuraavalle viikolle. Kuitenkin sitten tuolla läsnäoloviikolla kimpaannuin todella, kun jotkut saivat ko. opinnot suoritettua vain puolen sivun raportilla tekemättä mitään muuta järkevää. Ja siispä kirjoitin sitten raportin viimeistä opiskelupäivää edeltävänä iltana ja tekstiä sain sentään lähemmäs kymmenen sivua.)

Mitään konkreettista apua opettamiseen eli opiskelijan oppimisen tuottamiseen en ko. opinnoista saanut. Eli pelkkää huuhaata ja todella valtio maksaa aivan turhasta tuon koulutuksen järjestäjille.

En ole itse käynyt ko. koulua, mutta tunnen muutamia oman ja muiden alojen edustajia, jotka ovat suorittaneet\keskeyttäneet kyseiset opinnot. Valitettavasti kaikki he pitävät (myös tutkinnon suorittaneet) tuota koulutusta humpuunkina, ja lisäksi olen kuullut keskeyttämisprosentin olevan hyvin korkea (jopa 50%). Mielestäni se kertoo karun totuuden tästä opinahjosta...stä ei koeta mielekkääksi tai hyödylliseksi. Ts. suurin osa niistä joille koulutus ei ole pakollinen luultavimmin keskeyttävät. Itse raportteja, esseitä yms. pidetään äärettömän helppoina, joten...ei taida olla opettajat siellä ihan aikansa tasalla. Eli kommenttisi kuulostaayvin tutulta ainakin minulle !

• netro
        opiskelijan oppiminen kirjoitti:

Opiskelijoidesi oppiminen mittaa pedagogista osaamistasi? Olihan se vitsi? Eli opiskleijat saapuvat tasaisena tyhmänä massana ja kun sinä huippu pedagogi julistat oppisi perinteiseen behavioristiseen tapaan, niin heistä tulee oppineita. Joo. Niinhän se on. Opiskelijathan eivät ole yksilöitä eikä erilaisia oppijoita ole. => Olisit vaan enemmän kuunnellut siellä opekoulutuksessa.

Todella moraalitonta suorittaa opetusharjoittelut "kynällä". Huhhuh. Sinulla on vielä pitkä matka kasvussasi kohti opettajuutta.

Tuo ei ole mikään yllätys, ette ole kyennyt ryhmätöihin. Se suorastaan paistaa läpi kirjoitustesi perusteella.

• minde
        BOA kirjoitti:

En ole itse käynyt ko. koulua, mutta tunnen muutamia oman ja muiden alojen edustajia, jotka ovat suorittaneet\keskeyttäneet kyseiset opinnot. Valitettavasti kaikki he pitävät (myös tutkinnon suorittaneet) tuota koulutusta humpuunkina, ja lisäksi olen kuullut keskeyttämisprosentin olevan hyvin korkea (jopa 50%). Mielestäni se kertoo karun totuuden tästä opinahjosta...stä ei koeta mielekkääksi tai hyödylliseksi. Ts. suurin osa niistä joille koulutus ei ole pakollinen luultavimmin keskeyttävät. Itse raportteja, esseitä yms. pidetään äärettömän helppoina, joten...ei taida olla opettajat siellä ihan aikansa tasalla. Eli kommenttisi kuulostaayvin tutulta ainakin minulle !

Minäkin olen kuullut tutun tutun tutulta, että ei siellä mitään tehdä.

Itselläni ei ole vielä tutkintoa. Mistään.

• Rehtori
        netro kirjoitti:

Opiskelijoidesi oppiminen mittaa pedagogista osaamistasi? Olihan se vitsi? Eli opiskleijat saapuvat tasaisena tyhmänä massana ja kun sinä huippu pedagogi julistat oppisi perinteiseen behavioristiseen tapaan, niin heistä tulee oppineita. Joo. Niinhän se on. Opiskelijathan eivät ole yksilöitä eikä erilaisia oppijoita ole. => Olisit vaan enemmän kuunnellut siellä opekoulutuksessa.

Todella moraalitonta suorittaa opetusharjoittelut "kynällä". Huhhuh. Sinulla on vielä pitkä matka kasvussasi kohti opettajuutta.

Tuo ei ole mikään yllätys, ette ole kyennyt ryhmätöihin. Se suorastaan paistaa läpi kirjoitustesi perusteella.

Kannattaa ensin opettaa jonkin aikaa, ja sitten miettiä teorioita. Opettaminen käytännössä on parasta koulutusta, ei teoriat. Jotkut ovat luonnostaan hyviä, jotkut eivät koskaan kasva opettajiksi. Myöskään kasvatustieteilijöiden metodit eivät sovi valitettavasti kaikille aloille. Opetusharjoittelu ei lyö laudalta pitempää kokemusta opettajana, toki aina voi virikkeitä saada. Kirjoituksesi perusteella olet ilmeisesti hyvin kokematon, tai jopa kasvatustieteilijä joka edes yrittää puolustaa alaansa. Jos olet humanisti, niin ymmärrän sinua kyllä...heillä kun on sellainen oma pieni maailma, jota on kiva pohtia. Kaikilla siihen ei vain ole aikaa, kuten aikaisemmista kirjoituksistaa tuntuu käyvän ilmi. Tiedoksi muuten sinulle: luennointi on vaativin opetusmuoto, ei ryhmätyöt. Niin siellä opekoulussakin painotetaan. Valitettavasti opekoulun opettajat eivät hallinneet minunkaan aikanani edes ryhmätyöskentelyn alkeita. Se kävi sääliksi.

• Rehtori
        minde kirjoitti:

Uskon kyllä ettei sinulla ole tutkintoa mistään.

• BOA
        minde kirjoitti:

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...

• Jassu

Kyllä se on keskiasteella raha (eli mahdollinen palkkaluokan nosto), joka ajaa suorittamaan opinnot täysillä loppuun saakka. Ja samalla voidaan nimetä vakinaiseen virkaan. Ei ainakaan minun kanssani luennoilla samaan aikaan olleista kenelläkään ollut muuta motiivia.

• Suvituuli

Hei! Älkää toki pitäkö samoina asioina kasvatustieteitten opiskelua yliopistossa ja ammatillista opettajakorkeakoulua, josta tässä keskustellaan kriittisesti. Opiskelin yleistä kasvatustiedettä, psykologiaa ja sosiaalipsykologiaa Tampereen yliopistossa ja se oli aivan uskomattoman hyvä ja laadukas opinahjo niin opetuksellisesti kuin tieteellisestikin. Jäi huippuhyvät muistot. Koska ihastuin Tampereeseen, jatkoin seuraavana vuonna (valmistuttuani) Tampereella opiskelua TAOKK:ssa eli Tampereen ammattikorkeakoulun yhteydessä sijaitsevassa opettajakorkeakoulussa. Kyllä siinä oli moneen kertaan naurussa pitelemistä kun sieltä ajoi kotiin. Päivät ja opetus olivat aivan naurettavan ala-arvoisia. Juuri sellaista kuin edellä on kritisoitu. Minusta se oli lähinnä pellekoulu, joka sisälsi tyhjän pyöritystä ja vääntämistä. Menneen pohdintaa ja tulevan suunnittelua ja ryhmätöitä tuntikausia. Myöhemmin sitä on miettinyt, että onko tuo 35 ov pedagogiset muuallakin noin turhaa ajanhaaskausta. Onneksi sain pätevyyden aineenopettajaksi. Muu anti oli vähäistä. Eniten opin kurssikavereiltani ja heidän kokemuksistaan. Ja sitten vielä se idiootti WebCt-oppimisalusta. Osanottoni kaikille TAOKK:sta valmistuneille. Olette varmasti kypsiä. ;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      83
      1332
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      50
      959
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      368
      791
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      142
      749
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      55
      689
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      121
      684
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      648
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      625
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      612
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56