Kirkkokunnittain on eroa ehtoolliseen liittyvässä käsityksessä siitä miten tulkitaan transsubstaation ihmettä eli ehtoollisleivän ja viinin muuttumista Kristuksen lihaksi ja vereksi. Olen ymmärtänyt että katolisten ehtoollissakramentissa harras katolinen uskoo leivän ja veren muuttuvan aivan konkreettisesti Kristuksen lihaksi ja vereksi, onko käsitykseni oikea?
Transsubstaatio
26
1107
Vastaukset
- kannibalismia
Kyllähän monet luterilaisetkin uskovat samoin!
Tuollainen on sitä taika-uskoa, mistä Raamattu varoittaa.
Kristus on konkreettisesti taivaassa, eikä tule kenekään leipään tai viinipikariin.
Ihmissyöntihän on Raamatussa kielletty. - PasiToivonen
Ehtoollisen asettaminen (Raamattu Kansalle)
(Mark. 14:22–26; Luuk. 22:15–20;
1. Kor. 11:23–25)
26. Heidän syödessään Jeesus otti
leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsilleen
sanoen: ”Ottakaa ja syökää,
tämä on minun ruumiini.”
27. Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa,
antoi heille ja sanoi: ”Juokaa tästä,
te kaikki.
28. Tämä on minun vereni, liiton
veri, joka vuodatetaan monien edestä
syntien anteeksiantamiseksi.
2. Moos. 24:8; Jer. 31:31; Hepr. 13:20
29. Minä sanon teille: tästedes en
juo viinipuun antia ennen kuin sinä
päivänä, jona juon sitä uutena teidän
kanssanne Isäni valtakunnassa.”
Jeesus oli "taikauskoinen". Sai siis ansionsa mukaan. - näin.se.menee
Katso leipää ja maista viiniä. Onko ne muuttunut veriseksi lihanpalaksi? Onko viini muuttunut vereksi? Eivät ole. Ne eivät muutu lihanpalaksi eikä vereksi.
Mutta leipä edustaa eukaristiassa Kristuksen ruumista ja viini Hänen vertansa. Kyse on uhriateriasta, jossa syömällä leivän ja juomalla viinin muistelemme Golgatan tapahtumia ja nautimme vertauskuvallisesti Kristuksen ruumiin ja veren uhriaterian.
Kun pääsiäisenä syödään lammas, niin silloin muistellaan myös pelastuskertomusta Egyptin orjuudesta vapauteen. Samalla tavalla Jeesus vapautti Golgatalla meidät synnin orjuudesta ja saimme Jumalan lapsen asemaan ollaksemme vapaita synnistä.
Eukaristia syötiin alkuseurakunnassa aterian yhteydessä ja sen alussa. Roomalaiskatolinen kirkko toi rituaalin kirkkosaliin ja papin toimitettavaksi. Näin sekoitettiin kristinuskoon dinoysos-epäjumalan palvontaa, jossa roomalaiset söivät härän raakaa lihaa ja joivat härän verta dionysoksen kunniaksi. Raamattu kieltää jyrkästi ketään juomasta verta. Kielto on toistettu myös uuden liiton aikana Ap.t 15.- Lutheran
Miljoonat katoliset ympäri maailman uskovat ehtoollisleivän ja viinin muuttuvan Kristuksen lihaksi ja vereksi ehtoollista nautittaessa transsubstaation ihmeen kautta, se leipä muuttuu Kristuksen lihaksi vasta se leipä syötäessä, ei ennen sitä eli ei kädessä vielä ja samaten se viini muuttuu Kristuksen vereksi vasta se viini juotaessa, ei siinä pikarissa vielä ennen juomista. Jos kyseessä olisi vain se että se leipä "edustaisi" Kristuksen ruumista niin eihän siinä mitään muuttumista eli transsubstaatiota tapahtuisi ja jos se viini vain "edustaisi" Kristuksen verta niin ei siinä mitään muuttumista eli transsubstaatiota tapahtuisi. Edustaminen ei vaadi muuttumista. Transsubstaatiolla tarkoitetaan nimenomaan ihmettä jossa se leipä muuttuu Kristuksen lihaksi ja ruumiiksi ja viini Kristuksen vereksi. Transsubstaation ihme kuuluu katoliseen uskoon ja ehtoollinen on yksi sakramenteista, johon tämä ihme liittyy.
Transubstantiation (in Latin, transsubstantiatio)is, according to the teaching of the Catholic Church, the change of substance by which the bread and the wine offered in the sacrifice of the sacrament of the Eucharist during the Mass, become, in reality, the body and blood of Jesus the Christ.
"not merely as by a sign or figure, but in actual reality as well."
"In the most blessed sacrament of the Eucharist 'the body and blood, together with the soul and divinity, of our Lord Jesus Christ and, therefore, the whole Christ is truly, really, and substantially contained.' 'This presence is called "real" - by which is not intended to exclude the other types of presence as if they could not be "real" too, but because it is presence in the fullest sense: that is to say, it is a substantial presence by which Christ, God and man, makes himself wholly and entirely present."
Richard A. Nicholas, The Eucharist as the Center of Theology (2005)
Katolisessa uskossa nimenomaan korostetaan että kyseessä ei ole mikään vertauskuva tai "edustus" vaan se viini muuttuu ihan oikeasti vereksi ja leipä lihaksi. Kristus on oikeasti ja todellisesti siinä viinissä ja leivässä, eli aine muuttuu muuksi aineeksi, näin katolinen kirkko opettaa ja näin miljoonat hartaat katoliset uskovat. Itse olen luterilainen ja ehtoollisella viini on maistunut ja tuntunut suussa viinille, se ei maistunut verelle. (Tiedän kyllä miltä veri maistuu, esim. omaa vertani haavasta olen saanut suuhuni puhdistaessani haavaa esim. ulkona missä vettä ei ole ollut saatavilla enkä näe siinä syntiä jos omaa haavaansa suullaan puhdistaa jos ei vettä ole saatavilla). Ihmisen lihaa en ole maistanut (en raakaa enkä kypsää), mutta maistavatko hartaat katoliset ehtoollisleivänkin muuten kuin leipänä? Entä maistuuko se viini verelle? - kommuuniolla.käyvä
Kyllä se selvästi muuttuu lihaksi. Sitä täytyy esim. todella hartaasti pureksia toisin kuin pitäisi tuollaista digestiivityyppistä keksiä mitä se ehkä leipänä eniten muistuttaa. Se on tietenkin mautonta, koska sitä ei ole suolattu ja maustettu niin kuin tavallista ruokana syötävää lihaa. Mutta lihan rakenne siinä on ehdottomasti. Uskokaahan vaan. Minä en ole edes niin kovin harras, mutta kyllä minä tiedän mitä suuhuni laitan. Paitsi viinistä ja verestä en osaa sanoa. En yleensä sitä edes ota. Ne harvat kerrat kun olen ottanut, olen ottanut niin pienen määrän, etten todella osaa sanoa maistuiko viinille vai verelle.
- HerranEhtoollinen
Eipäs viisastella. Katolilaiset uskovat ehtoollisleivän todella muuttuvan Kristuksen ruumiiksi ja viinin todella muuttuvan Kristuksen vereksi eikä vain kuvaannollisesti. Asiaa on mietitty ja pohdittu ja riitaakin asiasta on kirkkokuntien välillä ollut. Katolisen opin mukaan aine muuttuu muuksi aineeksi tässä, mutta kaikki se, mikä on havaittavissa aistein pysyy muuttumattomana "All that is accessible to the senses (the outward appearances - species in Latin) remains unchanged". Se ei siis näytä lihalle eikä maistu lihalle, eikä viini maistu verelle eikä näytä verelle. Se, miten muutos tapahtuu, on mysteeri, joka ylittää ihmisen ymmärryskyvyn.
- näin.on
HerranEhtoollinen kirjoitti:
Eipäs viisastella. Katolilaiset uskovat ehtoollisleivän todella muuttuvan Kristuksen ruumiiksi ja viinin todella muuttuvan Kristuksen vereksi eikä vain kuvaannollisesti. Asiaa on mietitty ja pohdittu ja riitaakin asiasta on kirkkokuntien välillä ollut. Katolisen opin mukaan aine muuttuu muuksi aineeksi tässä, mutta kaikki se, mikä on havaittavissa aistein pysyy muuttumattomana "All that is accessible to the senses (the outward appearances - species in Latin) remains unchanged". Se ei siis näytä lihalle eikä maistu lihalle, eikä viini maistu verelle eikä näytä verelle. Se, miten muutos tapahtuu, on mysteeri, joka ylittää ihmisen ymmärryskyvyn.
Teidän opissanne on jotain häikkää, koska leipä ei muutu raa'aksi lihaksi eikä viini vereksi. Leipä maistuu ja tuntuu suussa vehnäöylätiltä sekä viini selvästi viiniltä.
Katolinen kirkko ei ole ymmärtänyt ollenkaan mistä eukaristiassa on kyse. Tai oikeammin kirkko on halunnut eksyttää teitä pois Jumalasta. Ehkä tämä jälkimmäinen on oikeampi arvio.
Kristus uhrasi oman ruumiinsa ja verensä uhrina Golgatalla. Koska hänen lihaansa ei voi syödä ja verta ei voi kirjaimellisesti jouda, niin teemme sen leivän ja viinin vertauskuvallisena uhriateriana. Eukaristiassa on kyse uhriateriasta, jossa syödään uhri ja sen tehdään leivällä sekä viinillä. - EhtoollisenSakramentti
Tätä on pohdittu jo alkuseurakunnan ajoilta lähtien ja asiasta on riidelty ja asia on yksi tekijä joka vaikutti kirkon hajoamiseen kreikkalaiskatoliseen ja roomalaiskatoliseen kirkkoon (ortodoksit ja katoliset) ja samaten uskonpuhdistuksessa eli reformaatiossa asia taas tuli esiin. Joka tapauksessa katolisen opin mukaan kyseessä ei nimenomaan ole missään nimessä mikään vertauskuva vaan nimenomaan transsubstantiaatio (aloituksessa sana on väärin), jossa se ehtoollisleipä ja ehtoollisviini muuttuu OIKEASTI Jeesuksen ruumiiksi ja vereksi, siis ihan konkreettisesti ja käytännössä se muutos tapahtuu eikä vain vertauskuvallisesti. Asiaa on mietitty ja pohdittu ja asiasta on riidelty ja ortodokseilla on asiasta oma käsityksensä. Luterilaisilla kyseessä on vertauskuvallinen asia, katolisilla ei. Asia linkittyy filosofiaan sitä kautta että asiassa joudutaan pohtimaan substanssia ja aksidenssia. Substanssi tarkoittaa itsenäistä pysyvää oloiota, joka voi olla olemassa itsenäisesti. Substanssi on olio, joka voi olla olemassa itsenäisesti, muista olioista riippumatta. Substanssi on siis erillinen sen ominaisuuksista. Substanssin vastakohtana pidetään aksidenssia, joka vaatii jonkun substanssin ollakseen olemassa, ja joka voi muuttua ilman, että substanssi katoaa. Esimerkiksi punaisuuden olemassaolo vaatii kappaleen, jossa punaisuus on. Ehtoollisleivässä substanssi säilyy, mutta aksidenssi voi muuttua, eli leipä säilyy Jeesuksen ruumiina, vaikka sen aistein havaittavat ominaisuudet kuten maku, haju ja ulkonäkö muuttuvat. Nauttiessa ehtoollista katolinen uskoo siis nauttivansa oikeasti Jeesuksen lihaa ja verta, joka ei kuitenkaan maistu ja näytä lihalle ja verelle. Muutoin katolinen ei usko kirkkonsa opin mukaan. Jeesus on siis OIKEASTI konkreettisesti ja todellisesti läsnä ehtoollisen leivässä ja viinissä. Kyseessä ei katolisen uskon mukaan missään nimessä ole mikään vertauskuva. Käykää vaikka katolisen papin kanssa keskustelemassa asiasta. Mutta kirkkokunnittain asiassa on siis eroja ja transsubstantiaatiota eivät kaikki kirkkokunnat pidä todellisena eli esimerkiksi luterilaisten mukaan kyseessä on vertauskuva eikä tässä tapahdu mitään erityistä aineen muuttumista.
- Ei.vain.vertauskuva
Näin opettaa luterilainen kirkko:
Ehtoollisen näkyvät aineet ovat leipä ja viini, joissa Kristus on todellisesti läsnä sen jälkeen, kun ne on konsekroitu eli pyhitetty ehtoollisrukouksen yhteydessä.
Kristuksen todellista, Pyhän Hengen kautta tapahtuvaa läsnäoloa ehtoollisessa kutsutaan luterilaisessa kirkossa nimellä reaalipreesens, (lat. realis praesentia). Ehtoollisessa on siis kyse läsnäolevan Jumalan kohtaamisesta.
Leipä ja viini ovat Kristuksen todellinen ruumis ja veri.
Siinä hän antaa meille ruumiinsa ja verensä syötäväksi ja juotavaksi.
Ehtoollisen leipä ja viini ovat Kristuksen todellinen ruumis ja veri.
Se on leipään ja viiniin sisältyvä Herramme Jeesuksen Kristuksen todellinen ruumis ja veri.
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Ehtoollinen - näin.on
EhtoollisenSakramentti kirjoitti:
Tätä on pohdittu jo alkuseurakunnan ajoilta lähtien ja asiasta on riidelty ja asia on yksi tekijä joka vaikutti kirkon hajoamiseen kreikkalaiskatoliseen ja roomalaiskatoliseen kirkkoon (ortodoksit ja katoliset) ja samaten uskonpuhdistuksessa eli reformaatiossa asia taas tuli esiin. Joka tapauksessa katolisen opin mukaan kyseessä ei nimenomaan ole missään nimessä mikään vertauskuva vaan nimenomaan transsubstantiaatio (aloituksessa sana on väärin), jossa se ehtoollisleipä ja ehtoollisviini muuttuu OIKEASTI Jeesuksen ruumiiksi ja vereksi, siis ihan konkreettisesti ja käytännössä se muutos tapahtuu eikä vain vertauskuvallisesti. Asiaa on mietitty ja pohdittu ja asiasta on riidelty ja ortodokseilla on asiasta oma käsityksensä. Luterilaisilla kyseessä on vertauskuvallinen asia, katolisilla ei. Asia linkittyy filosofiaan sitä kautta että asiassa joudutaan pohtimaan substanssia ja aksidenssia. Substanssi tarkoittaa itsenäistä pysyvää oloiota, joka voi olla olemassa itsenäisesti. Substanssi on olio, joka voi olla olemassa itsenäisesti, muista olioista riippumatta. Substanssi on siis erillinen sen ominaisuuksista. Substanssin vastakohtana pidetään aksidenssia, joka vaatii jonkun substanssin ollakseen olemassa, ja joka voi muuttua ilman, että substanssi katoaa. Esimerkiksi punaisuuden olemassaolo vaatii kappaleen, jossa punaisuus on. Ehtoollisleivässä substanssi säilyy, mutta aksidenssi voi muuttua, eli leipä säilyy Jeesuksen ruumiina, vaikka sen aistein havaittavat ominaisuudet kuten maku, haju ja ulkonäkö muuttuvat. Nauttiessa ehtoollista katolinen uskoo siis nauttivansa oikeasti Jeesuksen lihaa ja verta, joka ei kuitenkaan maistu ja näytä lihalle ja verelle. Muutoin katolinen ei usko kirkkonsa opin mukaan. Jeesus on siis OIKEASTI konkreettisesti ja todellisesti läsnä ehtoollisen leivässä ja viinissä. Kyseessä ei katolisen uskon mukaan missään nimessä ole mikään vertauskuva. Käykää vaikka katolisen papin kanssa keskustelemassa asiasta. Mutta kirkkokunnittain asiassa on siis eroja ja transsubstantiaatiota eivät kaikki kirkkokunnat pidä todellisena eli esimerkiksi luterilaisten mukaan kyseessä on vertauskuva eikä tässä tapahdu mitään erityistä aineen muuttumista.
On tarpeetonta mennä katolisen papin juttuja kuuntelemaan, koska leipä on suussa leipää ja viini viiniä. Jos pappi väittää, että leivästä on tullut pala raakaa lihaa, niin suussa ei sellainen maistu.
Mutta se ei muuta sitä, että kyse on uhriateriasta Golgatan muistoksi, jossa leipä on Kristuksen ruumis ja viini on Kristuksen veri. Aine ei muutu toiseksi, mutta kyse on kuitenkin todellisesta uhriateriasta.
- PasiToivonen
Ehtoollisen asetussanat:
Herramme Jeesus Kristus,
sinä yönä, jona hänet kavallettiin,
otti leivän, siunasi, mursi
ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen:
Ottakaa ja syökää,
tämä on minun ruumiini,
joka annetaan teidän puolestanne.
Tehkää se minun muistokseni.
Samoin hän otti maljan,
kiitti ja sanoi:
Ottakaa ja juokaa tästä, te kaikki.
Tämä malja on uusi liitto minun veressäni,
joka vuodatetaan teidän puolestanne
syntien anteeksiantamiseksi.
Niin usein kuin te siitä juotte,
tehkää se minun muistokseni.
Tällainen rituaali on valehtelemista jos henkilö joka ne lausuu ei niihin usko. Ja joka kuukausi ehtoollisella nämä sanat lausutaan seurakunnan noustessa seisomaan.- näin.se.menee
Kysymys on uhriateriasta, jossa leipä edustaa vertauskuvallisesti ruumista ja viini verta.
Kun esität asian näin, niin huomautan sen, ettei Jeesus sanonut, että tämä leipä muuttuu ruumiiksi, vaan sanoi, että leipä on ruumis ja viini on veri. Jos leipä oikeasti muuttuisi lihanpalaksi, niin maistaisimme sen suussamme tartar-lihan tapaisena makuna ja rakenteena. Mutta kun se ei maistu suussa lihanpalalta vaan leivältä.
Roomalaiskatolinen kirkko väittää, että tarvitaan pappi taikomaan leivän rakenne lihanpalaksi. Alkuseurakunta söi leivän ja joivat viinin Kristuksen Golgatan sovitustyön muistolle keskenään ruokaillessaan. Siinä ei tarvittu vihittyjä pappeja ja tekivät ihan oikein.
Roomalaiset söivät dionysos epäjumalan rituaaleissa raakaa härän lihaa ja joivat sen verta. Nyt piti saada sama roomalaiskatoliseen kirkkoon, jotta dionysosta palvovat suostuisivat tulemaan jäseneksi valtiokirkkoon. Silloin keksittiin roomalaiskatolinen eukaristia, joka poikkeaa paljon siitä ehtoollisesta, jonka Jeesus asetti.
Nyt paavit ovat menneet eksytyksessä askelta pidemmälle. Enää ei tarvitse jakaa viiniä, koska kuulemma verisessä lihassa on veri. Pelkän leivän jakaminen on suurta syntiä. Juudas Iskariot otti viimeisellä aterialla pelkän leivän ja lähti kavaltamaan. On suurta pahuutta seurata Juudas Iskariotia. Meidän tulisi seurata Jeesusta Kristusta, joka otti sekä leivät että viinin. - huomioi_tämä
Jeesus sanoi: "Minä olen elämän leipä". Leipä on eukaristialla Kristuksen ruumis. Se ei muutu veriseksi lihaksi, mutta on Kristuksen ruumis.
- huomautanpa.vaan
näin.se.menee kirjoitti:
Kysymys on uhriateriasta, jossa leipä edustaa vertauskuvallisesti ruumista ja viini verta.
Kun esität asian näin, niin huomautan sen, ettei Jeesus sanonut, että tämä leipä muuttuu ruumiiksi, vaan sanoi, että leipä on ruumis ja viini on veri. Jos leipä oikeasti muuttuisi lihanpalaksi, niin maistaisimme sen suussamme tartar-lihan tapaisena makuna ja rakenteena. Mutta kun se ei maistu suussa lihanpalalta vaan leivältä.
Roomalaiskatolinen kirkko väittää, että tarvitaan pappi taikomaan leivän rakenne lihanpalaksi. Alkuseurakunta söi leivän ja joivat viinin Kristuksen Golgatan sovitustyön muistolle keskenään ruokaillessaan. Siinä ei tarvittu vihittyjä pappeja ja tekivät ihan oikein.
Roomalaiset söivät dionysos epäjumalan rituaaleissa raakaa härän lihaa ja joivat sen verta. Nyt piti saada sama roomalaiskatoliseen kirkkoon, jotta dionysosta palvovat suostuisivat tulemaan jäseneksi valtiokirkkoon. Silloin keksittiin roomalaiskatolinen eukaristia, joka poikkeaa paljon siitä ehtoollisesta, jonka Jeesus asetti.
Nyt paavit ovat menneet eksytyksessä askelta pidemmälle. Enää ei tarvitse jakaa viiniä, koska kuulemma verisessä lihassa on veri. Pelkän leivän jakaminen on suurta syntiä. Juudas Iskariot otti viimeisellä aterialla pelkän leivän ja lähti kavaltamaan. On suurta pahuutta seurata Juudas Iskariotia. Meidän tulisi seurata Jeesusta Kristusta, joka otti sekä leivät että viinin.Jos ei ole katolilainen eikä siis käy katolisen kirkon kommuuniolla, ei voi tietää miltä leipä siellä transsubstantiaation jälkeen maistuu tai tuntuu.
Saatana on todellinen tässä maailmassa, vaikka ei olekaan konkreettinen olento, joka moikkaa ja kertoo olevansa saatana ja kiinnostunut sielustasi. Katolinen kirkko ja sakramentit ovat ainoa turva saatanaa vastaan. Tällainen viisastelu pyhän eukaristian luonteesta ei ole muuta kuin punaisen maton levittämistä sielunviholliselle. - näin.se.menee
huomautanpa.vaan kirjoitti:
Jos ei ole katolilainen eikä siis käy katolisen kirkon kommuuniolla, ei voi tietää miltä leipä siellä transsubstantiaation jälkeen maistuu tai tuntuu.
Saatana on todellinen tässä maailmassa, vaikka ei olekaan konkreettinen olento, joka moikkaa ja kertoo olevansa saatana ja kiinnostunut sielustasi. Katolinen kirkko ja sakramentit ovat ainoa turva saatanaa vastaan. Tällainen viisastelu pyhän eukaristian luonteesta ei ole muuta kuin punaisen maton levittämistä sielunviholliselle.Olen katolinen ja tiedän, että leipä maistuu leivältä ja on edelleen leipää mahassa asti.
- Micael73
Katolisen kirkon sakramenttioppi on ainoa oikea koska Herra itse perusti Katolisen kirkon helluntaipäivänä ja vihki apostolit piispoiksi ja Pietari oli ensimmäinen paavi.
Kristus itse oli ensimmäinen katolilainen.
Tämä on totuus ja asia on loppuunkäsitelty- uiyuiyuiyiyiu
Muuten hyvä, mutta roomalaiskatolinen kirkko ei ole perinyt apostolien asemaa. Seurakunnan perustus laskettiin Pietarin uskon kalliolle siitä, että Jeesus on Messia. Lueppa tarkaan se kohta, niin se sanoo Pietarin uskosta, eikä jostain periytyvästä valta-asemasta.
Roomalaiskatolinen kirkko eikä Vatikaanikaan omista Jeesuksen kirkon valtaa eikä johtajan asemaa seurakuntien keskellä. - Semper-Virgo
Luepas nyt itse kohta vähän tarkemmin ja kerro sitten mainitseeko Jeesus sanoissaan Pietarille uskoa. Ei taida. Jälleen kerran raamatun selvä sana vaatii tulkintaa.
On jo varhaiskristillisestä ajasta tunnettu usko, että piispat ovat apostolien seuraajia ja kätten päällepanemisen linkki johtaa aina nykyajoista Pietariin ja muihin apostoleihin saakka. Näkemyksesi edustaa myöhäiskeskiaikaista uutuutta.
Sen lisäksi muistathan, että yksi, pyhä, apostolinen ja katolinen kirkko ei ole "sola scriptura"-kirkko. - näin.on
Semper-Virgo kirjoitti:
Luepas nyt itse kohta vähän tarkemmin ja kerro sitten mainitseeko Jeesus sanoissaan Pietarille uskoa. Ei taida. Jälleen kerran raamatun selvä sana vaatii tulkintaa.
On jo varhaiskristillisestä ajasta tunnettu usko, että piispat ovat apostolien seuraajia ja kätten päällepanemisen linkki johtaa aina nykyajoista Pietariin ja muihin apostoleihin saakka. Näkemyksesi edustaa myöhäiskeskiaikaista uutuutta.
Sen lisäksi muistathan, että yksi, pyhä, apostolinen ja katolinen kirkko ei ole "sola scriptura"-kirkko.Kun katsot asiayhteyttä, niin tälle kalliolle viittaa Pietarin uskoon siitä, että Jeesus on Messias. Pietari sai avaimet taivaaseen, mutta EI OIKEUTTA ANTAA NIITÄ TOISELLE. Yksikään paavi ei ole perinyt eikä omistanut Pietarin avaimia.
Mt. 16
13 Kun Jeesus oli tullut Filippoksen Kesarean seudulle, hän kysyi opetuslapsiltaan: "Kuka Ihmisen Poika on? Mitä ihmiset hänestä sanovat?" 14 He vastasivat: "Toisten mielestä hän on Johannes Kastaja, toisten mielestä Elia, joidenkin mielestä Jeremia tai joku muu profeetoista." 15 "Entä te?" kysyi Jeesus. "Kuka minä teidän mielestänne olen?" 16 Simon Pietari vastasi: "Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika."
17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. 18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu." 20 Sitten hän kielsi opetuslapsiaan kertomasta kenellekään, että hän oli Messias.
- VainJeesusOnTieIsänLuo
Katolinen kirkko on tehnyt leivästä epäjumalan (jolla kirkko sitoo ihmisiä itseensä ja ihmiset pelkäävät että menettävät pelastuksensa, jos eivät saa ehtoollista). Muita epäjumalia
-Jeesus ristillä kuvana tai patsaana, jonka edessä kumarretaan tai muuten vain palvotaan
-Pyhä isä Paavi, vaikka Jeesus käskee meitä kutsumaan isäksi vain Taivaan Isää. Paavia monet palvovat, korottavat...ottavat häneltä käskyjä kuin Jeesukselta (antikristuksen henki). Paavi puhuu epäraamatullisia asioita, sanoipa Jeesuksen jopa epäonnistuneen ristillä. Jotta ihmiset kuuntelisivat häntä "uutena jeesuksena" (antikristuksen henki).
-Maria, vaikka Maria on vain ihminen, ei ota vastaan rukouksia, oli tehnyt syntiä kuten kaikki muutkin (Luuk. 1:47; Room.3:23). Jeesus oli ennen Mariaa, ei Hänellä ole oikeasti äitiä. Maria-paklvonta kehitettiin, jotta ihmiset uskoisivat, että tarvitaan Maria-äiti lepyttelemään vihaista Jeesusta. Vaikka Herra sanoo, että joka ihmiseen luottaa on kirottu (Jer. 17:5). Ja Maria ei siis voi ottaa vastaan mitään rukouksia. Raukka-parka. Tietäisipä mitä ihmiset maan päällä tekevät ja mitä valheita hänestä levittävät.
-Jeesus-vauva-seimessä. Tietenkään elävä, Pyhä Jumalamme ei siinä ole, vaan Isän oikealla puolella, josta Hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Joulu ei ole kristillinen juhla, vaan pakanatraditio, johon kirkko toi kristillisen sisällön, joka sekin valhetta (Jeesus ei syntynyt joulukuussa).
-Kirkko - epäjumalana. Kirkkoa palvotaan, koska sen ajatellaan toimivan Jumalan välikätenä. Jumala on kuitenkin varsin selvä Sanassaan ettei ole ketään muuta välimiestä kuin Herra itse, Jeesus Kristus, meidän ja Taivaallisen Isämme välillä. Jostain syystä ihmisten on vaikea uskoa tätä. Miten miljoonia ja miljoonia jäseniä omaavat kirkot voisivat olla väärässä? No, jos luotamme mitä Jeesus sanoo, ja Hän ei valehtele, tie taivaaseen on kapea, ja harvat löytävät elämään. Eli kirkon jäsenmäärä ei kerro mitään siitä onko kirkko oikeaoppinen.
Suosittelen kaikkia perehtymään kirkon historiaan, jossa on paljon punaista. Ihmisiä on aina vietelty väärän pelon kautta (ja unohdetaan oikea Jumalan pelko) ja hallittu ties minkälaisin konstein. Epäjumalanpalvonnassa on aina mukana demonihenget, ja ne tekevät "systeemin" jättämisen vaikeammaksi, koska antavat kokemuksia yliluonnollisesta, mutta eivät ole Pyhästä Hengestä. Saatana huijaa kaikin tavoin ihmisiä.
Sen sijaan että kirkko olisi johtanut ihmisiä totuudessa Jeesuksen luokse, johdatettiin ihmisiä valheessa turvautumaan kivisiin rakennuksiin ja syntisiin, kuolevaisiin ihmisiin. Jumala ei jaa kunniaansa. Yksin Häneen tulee turvata. Yksin Jeesus antaa syntejä anteeksi. Yksin Jeesus on tie Isän luokse. Tottelemattomuus on armon väärinkäyttöä, on tehtävä parannus. Ota Jeesus vastaan henkilökohtaisena Vapahtajana ja Herrana ja seuraa Jeesusta ja tottele Häntä. Usko ja luota Jumalan Sanaan. Jos et usko Jumalan Sanaa, et usko elävää Jumalaa.
Onko se Jumala joka valehtelee ihmisille? Vai onkohan se kuitenkin ihmiset, jotka kautta aikojen ovat eksyneet tieltä? - Kunnia-Jumalalle
Söikö Jeesus omaa ruumistaan ja joiko omaa vertaan ehtoollisella. Ei syönyt eikä juonut. Mutta se, mitä Jeesus sanoi leivästä ja verestä, on Jumalan Sanaa. Jeesus asetti leivän toimimaan omana ruumiinaan ja viinin toimimaan omana verenään ehtoollisella. Uskon kautta Jumalan Sanaan leipä ja viini toimivat Jeesuksen ruumiina ja verenä ehtoollisella. Ei tarvita mitään mystiikkaa tai aineen muuttumista toiseksi, tarvitaan vain uskoa, niin leipä ja viini toimivat niinkuin Jeesus sanoi.
Epäuskoiselle ehtoollinen ei toimi ollenkaan.- uskoJumalanSanaa
Halutaan taikuutta enemmän kuin totuutta. Se leipä ei ole Jeesus. Ehtoollinen ei voi pelastaa.
Kirkko-jumala on epäjumala, josta Jeesus varoittaa.
- PasiToivonen
Laita hakusanaksi "miley cyrus wildest show". Tosi uskovan esikuva.
- PiispaHenrik
Leipä ei muutu, mutta leivän olemus muuttuu. Samoin viinin. Leipä on siis edelleen leipää ja viini viiniä, mutta niiden hengellinen olemus on todellisesti Kristuksen ruumis ja veri, jotka eukaristiassa yhdistyvät meihin sekä hengessä että aineessa.
Sana on muuten transsubstantiaatio.- Jeesuksenseuraaja
Itseasiassa ei ole se leipä Jeesus. Ja Jeesus ei muutenkaan ole läsnä kivisissä rakennuksissa, joissa harjoitetaan taikuutta ja annetaan ymmärtää että ihmiset voivat pelastaa toisiaan.
Ei ole kasteen liittoa, ei ole kasteen armoa... kaste on sana, ja toimitus on asia. Kumpikaan ei pelasta. Jeesus koettelee uskoamme, ja moni eksyy tulkitsemaan Raamattua, kuten saatana haluaa, eli tehdä itsestään jumalan.
Jos nyt tarkasti mietitään mitä kirkko opettaa... kirkko voisi pelastaa koko maailman, jos sen opetus olisi totta, vaikka ihminen ei edes uskoisi, ei ottaisi vastaan Jeesusta eikä Häntä seuraisi eikä Häntä tottelisi.
Jeesus on tarpeeton kirkko-jumalan toiminnassa. Näin se vaan on. Jos on eri jeesus, on eri jeesus.
Kaikella rakkaudella!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387705Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4859Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793