Korruptio on kivaa, kun on se saava osapuoli. Harva kieltäytyy, kun tarjotaan ilmaista ulkomaanmatkaa. Mutta ihan tosissaan, mitä mieltä olette: Mennäänkö vähän äärirajoilla, jos osakeyhtiö lennättää työntekijän puolisoineen ulkomaille pikkujoulua juhlimaan? Firma maksoi lennot, hotellin ja ruokailut työntekijälle ja tämän puolisolle. Omistajayrittäjä vaimoineen oli myös reissussa. Yritys on kooltaan 4 hengen firma: omistajat kaksi työntekijää. Toinen työntekijä ei siis lähtenyt ulkomaanmatkalle vaan reissussa olivat omistajayrittäjät sekä firman toinen työntekijä puolisoineen.
Olen ehkä vähän pilkunviilaaja, mutta käsittääkseni firman kirjanpidossa ei oikein pitäisi mennä läpi kulut sellaisen henkilön lennoista, hotelliasumisesta ja ruokailuista, joka ei ole edes firman työntekijä!
Sitä toki pitää kehua, että pieni (liikevaihto alle 300 000 euroa) firma kestitsee työntekijää puolisoineen ulkomaanmatkalla. Siinä on pikkujoulujuhlintaa kerrakseen, ja firman piikkiin!
Työntekijän mies ulkomaille firman piikkiin
7
1559
Vastaukset
- vääryys.aina.palkitaan
Työmatkat ovat firmalle vähennyskelpoista kulua. Viihdematkat puolisoiden kanssa eivät ole. Ne ovat palkan kaltaista luontoisetua, joista ko. henkilöiden on maksettava normaalit ansiotuloverot.
Varsinainen rötös on tapahtunut, kun firman tilinpäätös/veroilmoitus on tehty, ja asiat ovat niissä väärin. Mutta eihän tähän kukaan puutu, ellei joku ilmianna tapausta verottajalle. Eli katsele vaan kateellisena vieressä.- Firman_Piikkiin
Aika kultaa muistot. Ei katsella pahalla vierestä, kun jengi pitää hauskaa!
Katteellinen olen vain siitä, että työntekijänä minä maksan itse omat ulkomaanmatkani niistä vähistä rahoista, joista maksan kovat ansiotuloverot. Sen sijaan työantajani, joka tienaa monin kerroin minua enemmän, reissaa firman piikkiin. Miksi hän omia rahojaan ulkomaanmatkoihin laittaisi? Se olisi niin, hmm, työntekijämäistä.
Voisinpa paljastaa mitä jännää kyseisen firman kirjanpitoon on tänä vuonna laitettu, mutta katsotaan ensin meneekö tilintarkastuksesta läpi... - Firman_Piikkiin
"Työmatkat ovat firmalle vähennyskelpoista kulua."
Tuo reissu tehtiin huhtikuussa nimikkeellä "firman pikkujoulut". Kulut lyötiin firman kirjanpitoon.
Olisi toisaalta hauska tietää kuin paljon tällaista pikkuvilunkia Suomessa tehdään, vaikka olemme maailman vähiten korruptoitunut maa.
Korruptiota tuokin, sekä kaikki "opintomatkoiksi" naamioidut ulkomaanmatkat, joilla ei opiskella yhtään mitään, mutta lasku menee firman kirjanpitoon. Täällä päin se on ihan helkkarin yleistä! Lähdetään Berliiniin viikonlopuksi dokaamaan "opintomatkalle". Firma maksaa lennot, hotellin ja ruoka- ja juomalaskut. Oikea opintomatka ;) - äläolelaiskajaruikuta
Firman_Piikkiin kirjoitti:
Aika kultaa muistot. Ei katsella pahalla vierestä, kun jengi pitää hauskaa!
Katteellinen olen vain siitä, että työntekijänä minä maksan itse omat ulkomaanmatkani niistä vähistä rahoista, joista maksan kovat ansiotuloverot. Sen sijaan työantajani, joka tienaa monin kerroin minua enemmän, reissaa firman piikkiin. Miksi hän omia rahojaan ulkomaanmatkoihin laittaisi? Se olisi niin, hmm, työntekijämäistä.
Voisinpa paljastaa mitä jännää kyseisen firman kirjanpitoon on tänä vuonna laitettu, mutta katsotaan ensin meneekö tilintarkastuksesta läpi..."Katteellinen olen vain siitä, että työntekijänä minä maksan itse omat ulkomaanmatkani niistä vähistä rahoista, joista maksan kovat ansiotuloverot. Sen sijaan työantajani, joka tienaa monin kerroin minua enemmän, reissaa firman piikkiin. Miksi hän omia rahojaan ulkomaanmatkoihin laittaisi? Se olisi niin, hmm, työntekijämäistä."
Hahaha. Kateellisuus on rumaa. Kukaan ei estä sinua perustamasta yritystä ja tekemään samoin. Varsinkin Suomessa yritystoiminnan aloittaminen on todella helppoa. Siis TODELLA helppoa. Se mikä ei oe niin helppoa on jatkuvan kassavirran ja tuottoisan yrityksen rakentaminen. Jos työantajasi on onnistunut tekemän fyrkkaa yrityksellänsä, on hän/he myös sen ansainneet. Mitä sinä olet tehnyt sen eteen, että saisit pareemman elintason? Sen sijaan, että ruikutat täällä voisit tehdä asialle jotain. - Anonyymi
äläolelaiskajaruikuta kirjoitti:
"Katteellinen olen vain siitä, että työntekijänä minä maksan itse omat ulkomaanmatkani niistä vähistä rahoista, joista maksan kovat ansiotuloverot. Sen sijaan työantajani, joka tienaa monin kerroin minua enemmän, reissaa firman piikkiin. Miksi hän omia rahojaan ulkomaanmatkoihin laittaisi? Se olisi niin, hmm, työntekijämäistä."
Hahaha. Kateellisuus on rumaa. Kukaan ei estä sinua perustamasta yritystä ja tekemään samoin. Varsinkin Suomessa yritystoiminnan aloittaminen on todella helppoa. Siis TODELLA helppoa. Se mikä ei oe niin helppoa on jatkuvan kassavirran ja tuottoisan yrityksen rakentaminen. Jos työantajasi on onnistunut tekemän fyrkkaa yrityksellänsä, on hän/he myös sen ansainneet. Mitä sinä olet tehnyt sen eteen, että saisit pareemman elintason? Sen sijaan, että ruikutat täällä voisit tehdä asialle jotain.Kannustat siis rikkomaan lakia? Mieti nyt vähän, mitä kirjoitat ennen kuin kirjoitat.
"Kukaan ei estä sinua perustamasta yritystä ja tekemään samoin." En ole tosiaan perustamassa firmaa ja tekemässä vapaa-ajanmatkoja firman piikkiin. Sehän on laitonta! Siitä tämä ketju sai aikanaan alkunsa: isännöintitoimiston kuluiksi oli laitettu jotain, mitä sinne ei kuulu. On rikottu lakia!
Outo neuvo, että älä ole kateellinen, vaan tee samoin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannustat siis rikkomaan lakia? Mieti nyt vähän, mitä kirjoitat ennen kuin kirjoitat.
"Kukaan ei estä sinua perustamasta yritystä ja tekemään samoin." En ole tosiaan perustamassa firmaa ja tekemässä vapaa-ajanmatkoja firman piikkiin. Sehän on laitonta! Siitä tämä ketju sai aikanaan alkunsa: isännöintitoimiston kuluiksi oli laitettu jotain, mitä sinne ei kuulu. On rikottu lakia!
Outo neuvo, että älä ole kateellinen, vaan tee samoin!Vastaus itselleni: Nyt ei ole kyse vapaa-ajanmatkojen tekemisestä, vaan vapaa-ajanmatkojen naamioimisesta työmatkoiksi. Niitä voi sitten laittaa firman piikkiin. Se harmaa alue, jolla yrittäjä voi kulkea, on todella laaja, mutta silti tietyn pisteen jälkeen ollaan laittomuuksien puolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastaus itselleni: Nyt ei ole kyse vapaa-ajanmatkojen tekemisestä, vaan vapaa-ajanmatkojen naamioimisesta työmatkoiksi. Niitä voi sitten laittaa firman piikkiin. Se harmaa alue, jolla yrittäjä voi kulkea, on todella laaja, mutta silti tietyn pisteen jälkeen ollaan laittomuuksien puolella.
Mitä muuta laitonta kyseinen yrittäjä on tehnyt?
Mietitäänpä. No, ainakin teettänyt kotonaan remontin, josta vilunki remonttiliike kirjoitti laskulle nimikkeeksi "Toimistoremontti" ja laskutti yrittäjän firmaa. Kotiremontti meni firman kuluihin toimistoremonttina. Toimistolla ei oikeasti tehty mitään remonttia, vaan yrittäjän kotona.
Tämän tyyppisestä rikoksesta on lähes mahdoton jäädä kiinni. Ei tilintarkastaja lähde katsomaan asiakkaan toimitiloja, että näytäpä missä on se remontti, joka on firman kuluissa. Ja verottaja ei osakeyhtiön veroilmoituksessa näe kirjanpidon yksittäisiä tositteita. Mistä verottaja osaa epäillä, että firman kulujen joukossa olisi tuhansia euroja sinne kuulumattomia kuluja?
On se kumma, kun aina pitää vetää kotiinpäin, vaikka lakia rikkoen. Hauskoja nämä "rehelliset" suomalaiset yrittäjät.
Mitä muuta laitonta kyseinen yrittäjä tekee? Juo kaiken viinan firman piikkiin ympäri vuoden. Jokainen palstalainen varmasti arvaa, miten se jekku tehdään? Ostamalla asiakkaille lahjoja, joita ei oikeasti anneta asiakkaille, vaan asiakkaille ostetut nestemäiset liikelahjat menevät yrittäjän kotiin viinikaappiin ja viinakaappiin.
Kuka yrittäjä nyt niin tyhmä on, että kotona joisi yksityisistä rahoistaan ostettuja alkoholijuomia, jos kaiken kuluttamansa alkoholin voi naamioida firman kuluihin "asiakaslahjoiksi"?
Nyt joku sanoo, että älä ole kateellinen. Perusta yritys ja tee samoin! Se ei ole ratkaisu työntekijän kateellisuuteen, että "ala itsekin rikolliseksi, niin ei tarvitse olla kateellinen."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818