TM: ajovalot olivat parhaimmillaa 90-luvun lopussa

Halogeenit

Uusimmassa Tekniikan Maailmassa kerrotaan syy miksi nykyautoissa on niin surkeat valot: Heikkotehoisiin valoihin ei tarvita määräysten mukaisia pesureita ja automaattista korkeudensäätöä. Tästä koituu valmistajalle merkittävät säästöt.

Valot tehdään surkeiksi, vaikka autossa olisi kaarrevalot tai muuttuva valokuvio. Ledien ja ksenonien wattimäärä on tiputettu pariinkymmeneen wattiin!

Tekniikan Maailman historian parhaat ajovalot olivat Saabissa 1997 ja Ford Mondeossa 1998. Nämä molemmat siis halogeenivaloilla!

Tuon jälkeen alkoi tarkoituksellinen valotehon alasajo.

Kyllähän ledeillä saataisiin ihan järjettömän hyvät valot, mutta kun heikkotehoisena valot voidaan tehdä ilman pesureita ja automaattista korkeudensäätöä.

16

1464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onkotarpeellista

      Se onkin kiva olla vastaantulevassa autossa silmät sikkurassa, kun joku tulee vastaan valonheittimet päällä - ja usein vielä taajama-alueella!

    • Syvänmerensukeltaja

      Jos on noin valonherkät silmät, ettei kestä vastaantulevien ajovaloja häikäistymättä, kannattaa pysyä poissa ratista. Toisinsanoen ei ole liikennekelpoinen kuljettaja. Hyvät ajovalot eivät tosiaan tarkoita sitä, että ne häikäisisivät vastaantulijoita. Jos on niin turvenuija, että tapittaa vastaantulijoiden ajovaloja, joutaakin häikäistyä. Omassa autossani (vm. 2008) on lähivaloina H7, kaukovaloina H1 ja lisäkaukovaloina 45 watin LEDit ref. 37,5. Osaan käyttää niitä ja vaihdan oikeaoppisesti lähivaloilta kaukovaloille ja päinvastoin. Itse en ole koskaan häikäistynyt yhdenkään vastaantulijan ajovaloista, vaikka eivät aina ole muistaneet vaihtaa kaukovaloilta lähivaloille. Miksikö en? JUURIKIN SIKSI, ETTEN TUIJOTA NIITÄ AJOVALOJA, VAAN SUUNTAAN KATSEENI AJORADAN OIKEAAN REUNAAN. Suosittelen samaa sinullekin, niin et häikäisty. Ainoa valo, joka minua häikäiseen liikenteessä, on alhaalta paistava auringonvalo. Siihen eivät auta laadukkaat aurinkolasitkaat, vaan avuksi on otettava lippalakki mahdollisimman alas käännettynä. Ja tuulilasi on tietysti oltava mahdollimman puhdas niin sisältä kuin ulkoakin.

    • pakkovaihtaa

      Tarkoittaako tämä sitä että mun täytyy vaihtaa mun 2015 mallin bemari 1997 malliseen saabbiin?

      • SaabFan

        #sarkasmia#.
        Ei tietenkään tarkoita. Vaan sinun olisi pitänyt huomata ostaa Saabbi jo viimeistään vuonna '97, ja sitten pitää siitä kiinni ;-)
        Tosin Bemarisi valot ovat todennäköisesti huonommat, kuin mainitussa Saabissa.
        Itsellä '99 saab 9-5 ja valot ovat todella hyvät. Kuinkahan hyvät ovatkaan, kunhan maltan ostaa siihen uudet umpiot.
        -Saabisti jo vuodesta '83-


    • happamat_marjat

      Rippikouluikäisellä ritsalla ajava yrittää selittää pihlajanmarjoja happamiksi.

      35 W xenonpolttimosta lähtee n. 3000 lumenin valovirta, 25 W "säästömallin" xenonista max. 2000 lumenia. Nää modernit "ei kestä mitään" H7 ja vastaavat antavat noin 1600 lm. Perinteiset H4 lähivalot voivat olla paljon himmeämpiäkin, etenkin, jos kyseessä on joku long life tai halpamalli. Lisäksi pitää muistaa, että ikääntyessään valot heikkenevät, kun valojen lasi tai "lasi" (siis muovi) naarmuuntuu ja heijastin likaantuu/hapettuu.

      Hyvä lähivaloxenon valaisee suunnilleen yhtä hyvin kuin huono halogeenikaukovalo!

      Ja kaukovaloistahan TM jutussa pääosin oli kyse. Saabikin sai kehuja kaukovalojensa kantamasta. Lähivalojen osalta kunnollisia xenoneita on halogeeneilla mahdoton peitota, johtuen siitä, että 35 W xenon antaa 2-3 -kertaisen valovirran "hoomoilaseen" verrattuna. Toki näitä xenoneita on myös kehnompia... (25 W ei niin hottia ja kaikenhan voi pilata huonolla optiikalla).

      Xenonvalojen ongelma on kaukovalo. Kaksoisxenonin optiikka on suunniteltu lähivalon ehdoilla ja kaukovaloa tulee samasta härvelistä - tällöin vain nykäistään valokuvion yläreunaa rajaava läppä sivuun - joten kaukovalokuvio ei olekaan optimaalinen. Keila on liian lyhyt tai suuntautuu liian ylös, vaikka valotehoa onkin hyvin.

      Ne hyvät valot, joiden perään TM haikaili, olivatkin kaksoisxenon (jolla saadaan noin 80-100 metriin kantava lähivalo, vrt. halogeenivalot yleensä 60 m luokassa) yksinään noin 130 m kantava & leveäkeilainen kaukovalo sen apuna vakiovarusteiset halogeeniapukaukovalot, jotka venyttävät kaukovalon kantaman liki 200 metriin. Siinä mielessä kehitys on tosiaan mennyt taaksepäin, että nykyään tämä "tuplasetti" on harvinainen ja useimmista autoista löytyy pelkkä kaksoisxenon tai ledivalo.

      Ledivalot ovatkin sitten aikamoinen merkkinointitempaus/kusetus. OK, ledeillä voidaan toteuttaa myös erinomainen lähi kaukovalo, mutta kaikki ledit eivät ole tehokkaita. Kuluttajille/biomassalle on vaan myyty se ajatus, että uusin tekniikka olisi aina paras valinta, vaikkei useimmat ledit tuo ihmeesti lisäarvoa edes pelkkään kaksoisxenoniin verrattuna ja ottavat kaukovalon osalta pataan paukaukovaloilla ryyditetyiltä xenoneilta.

      • happamat_marjat

        Pieni lisäys... jos auton omat kaukovalot ovat paskat, tilanteen voi paikata asentamalla lisäpitkät niiden rinnalle/tilalle.

        Jos auton omat lähivalot ovat paskat, niin se on voi voi. Lähivaloja ei voi korvata eikä lisäpitkätkään auta. Tehokkaat kaukovalot paskat lähivalot on ihan kauhea yhdistelmä. Kun kaukovalot joutuu vastaantulijan vuoksi tiputtamaan pois, ei näe useampaan sekuntiin yhtään mitään!


    • kurakeli

      Niin kauan kuin lampunpesureita ei ole, homma ei oikein toimi. Lisäpitkätkin kuraantuu talven kurakeleillä.

      Tiedän että mukana voi pitää vesipulloa ja rättiä, jolla voi raapia linssit sumeiksi.

    • rellut

      Nykyään tulee usein vastaan näitä uusia LED-valoilla varustettuja auto. Umpio maksaa varmaankin jotain 700 euroa/kpl. Siksi ne vaihdetaan vasta kun poliisi huomauttaa tai jos katsastus on tulossa. Oma lukunsa on se umpion muovi, joka Suomen sääoloissa muuttuu muutamassa vuodessa harmaaksi ja valoa huonosti läpäiseväksi. Voi vitsin, vitsin vitsi, ennen oli umpio oikeaa lasia ja siitä näkyi aina kunnolla läpi. Ainoa ongelma oli kiveniskut, jotka pakottivat hakemaan purkaamosta ehjän lasin, jos kivi tai nasta oli iskenyt.

      • ihmeIninääJaHaikailua

        Muovisen umpion voi kiillottaa, eikä se hajoa kiveniskuista. Kumman haluaa. Ei niitä lasejakaan saanut vaihdettua kuin tosi harvaan ja pirun vanhaan autoon ja vielä harvemmin niitä löytyi romikselta, ehkä joskus 70-luvulla?


      • rellut

        Nykyään armon vuonna 2017, jos umpio olisi lasia, tilaisin Kiinasta varastoon pari alle kympin lasia, niin aina olisi kirkkaat silmät autossa. Silloin 90-luvulla, ei Kiinan Kansantasavalta ollut vielä siirtynyt internet-aikaan, joten romikset oli ainoa hankintakanava. Nyt tulee vastaan yksisilmäisiä LED-autoja, eikä niihin saa uutta lasia tai polttimoa, kun ne on jollain 2-komponenttiliimalla koottu, ettei auta kuin marmoritiskiltä hakea se kokonainen kesäauton hintainen lyhty. Kiinalaiset eivät pääse EU-hyväksyntämerkinnän takia tekemään halpaversioitaan, ellei ne sitten omaan Volvo-brandiinsä ala valmistaa tarvikelyhtyjä.


      • nimim.pas2meni
        ihmeIninääJaHaikailua kirjoitti:

        Muovisen umpion voi kiillottaa, eikä se hajoa kiveniskuista. Kumman haluaa. Ei niitä lasejakaan saanut vaihdettua kuin tosi harvaan ja pirun vanhaan autoon ja vielä harvemmin niitä löytyi romikselta, ehkä joskus 70-luvulla?

        Ai muovinen sjovalon "lasi" ei muka hajoa kiveniskusta? Anna mä nauran: Hah.


    • se.turvallisuustyöstä

      Verottaja on viisaudessaan päättänyt, että kaikista turvallisuutta parantavista laitteistakin pitää maksaa täysi autovero ja ALV. Ledeillä saataisiin tosi hyvät valot, jos 2000 lm raja poistuisi ja suunnittelijat tekisivät isompikokoisia valaisimia.

      • mikä_pakko_ostaa

        Heh. Yli 2000 lm valoissa pitää olla pesurit ja automaattinen tasonsäätö -> valmistajalle jää enemmän rahaa käteen, kun valojen tehosta tingitään.


      • Kriuhnaaja
        mikä_pakko_ostaa kirjoitti:

        Heh. Yli 2000 lm valoissa pitää olla pesurit ja automaattinen tasonsäätö -> valmistajalle jää enemmän rahaa käteen, kun valojen tehosta tingitään.

        Pesurit ovat hyödyttömät ellei ole "silmänpyyhkijöitä" myös. Valtavasti haaskaavat pesuainettakin.
        Itse aina laitan sen sulakkeen vain katsastuspäiväksi, that´s it. Pökötissäni ei ole erillistä katkaisinta painepesureille.


    • 4564864352

      Ksenonit ja ledit vaatii reilusti pienemmän wattimäärän tuottaakseen kirkkaamman valon kuin halogeenit.

      Mersujen uusissa ledi ajovaloissa on paha suunnitteluvirhe. Saksassa ei varmaan ole mäkiä, koska niiden korkeuden säätö ei toimi Suomen mäkisessä maastossa kunnolla. Perkele jos pimeällä ajaa tälläinen uusi mersu takana, niin sokaistus tulee. Myös jos nuo valot ovat likaiset, ne aiheuttavat todella kirkkaan hajavalaistuksen ja vituttaa ajaa vastaan. Laitan pitkät päälle jos ei osaa käyttää valopesureita. Sama korkeudensäädön toimimattomuus ongelma mäissä on myös mondeon ksenon valoissa.

      • pimpatut_hehkulamput

        Ei sen korkeussäädön ole tarkoituskaan mäkien vaikutusta kompensoida, vaan kuorman. Ei siis sojota valot taivaalle peräkärryä vedettäessä, kuten vanhemmalla kalustolla melkein poikkeuksetta.

        Kyllä halogeenitkin häikäisee enemmän kuin riittävästi, koska
        - vähinään joka kolmannella vastaantulijalla on ainakin toinen poltin asennettu päin vittua (ylösalaisin tms.)

        - autossa kuormaa takakontissa tai peräkärry -> valot sojottaa taivaalle, koska idiootti kuski ei ymmärrä käyttää manuaalista korkeussäätöä (jo vuosikymmenet tämä hoitunut kojelaudan namiskalla), melkein kaikilla peräkärryn tai vessan vetäjillä valot sojottaa taivaalle

        - syrjäseuduilla melkein joka autossa laittomat kiinanxenonit, ok, hyvin tehdyt asennukset menee, mutta joukossa on paljon mätämunia, joiden valoista lähtee ihan helvetisti hajavaloa joka suuntaan (sopimaton poltintyyppi, umpiot jo alkajiaan PÄVI suunniteltu, lasi likainen & naarmuinen)

        - sitten löytyy näitä pellejä, jotka väkertää kiinanxenonit jopa sumuvaloihin ja käyttää niitä antamaan lisää kantamaan umpisurkeille lähivaloilleen

        Sehän on selvä, ettei lähivalojen parantamisesta uusimalla naarmuiset lasit ja hapettuneet umpiot kannata aloittaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4051
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1581
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1396
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1254
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1128
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1028
    Aihe