Menneisyyden vankiako?

glx

Antti Rinne sanoo, että jos Sdp pääsee valtaan se laittaa soten remonttiin valinnanvapauden osalta. Mikä valinnanvapaudessa on huonoa, sekö, että ihminen saa itse päättää mistä terveyspalvelunsa hankkii. Miksi Sdp:n pitäisi saada päättää missä ihmiset terveyttään hoitavat. Sosialismin haamu yhä taitaa Sdp:ssä jyllätä. Valinnan vapaus on tervetullut uudistus julkisen terveyden huollon rinnalle, toivottavasti Kokoomus ja Keskusta eivät anna tässä asiassa Sdp:lle periksi.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KuseeOmilleSukille

      Paltaan asiaan 5 vuoden kuluttua, jos tuo typeryys, valinnan vapaus menee läpi.
      Silloin sikin kiroat alipaan helvettiin nuo kokoomuksen ja kokoomusmieliset keskustalaiset, jotka kehittivät tuon heikkotasoisen ja helvetin kalliin SoTe järjestelmän.

      • K.Ätilö

        Valinnan vapaus on hyvä asia. Kuntien laitoksilla ei kilpailussa ole mitään hätää. Ne voittavat kilpailutukset mennen tullen, koska niiden ei tarvitse sisällyttää liikevoittoa hintapyyntöönsä.
        Jos vanha systeemi on hyvä, niin miksi sitä on yritetty muuttaa vuosikausia, ja vielä kaikkien puolueiden toimesta?


      • K.Ätilö kirjoitti:

        Valinnan vapaus on hyvä asia. Kuntien laitoksilla ei kilpailussa ole mitään hätää. Ne voittavat kilpailutukset mennen tullen, koska niiden ei tarvitse sisällyttää liikevoittoa hintapyyntöönsä.
        Jos vanha systeemi on hyvä, niin miksi sitä on yritetty muuttaa vuosikausia, ja vielä kaikkien puolueiden toimesta?

        Ellei sitten kilpailuvirasto puutu kuntayhtiöiden liian edulliseen hinnoitteluun, kuten Valion tapauksessa.


    • Toki ihminen saa itse valita, mistä terveystalvelunsa hankkii, kunhan maksaa sen itse. Suomi on aivan liian pieni maa, ja meitä on aivan liian vähän siihen, että voisimme asioiden odottaa toimivan markkinaehtoisesti tehokkasti ja edullisesti, siksi joitain asioita on hieman "keskusjohtoisesti" ohjattava, jotta ne toimivat järkevästi. Mutta voit totta kai hankkia palvelusi juuri mistä haluat, omaan piikkiisi.

      • Miksi pitäisi maksaa itse kokonaan? Eikö riitä, että potilas maksaa itse vain jonkin tietyn kilpailutuksen pohjalta syntyneen ylimenevän osan?


      • glx
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Miksi pitäisi maksaa itse kokonaan? Eikö riitä, että potilas maksaa itse vain jonkin tietyn kilpailutuksen pohjalta syntyneen ylimenevän osan?

        Eikös pitänyt olla, että raha seuraa potilasta. Eli potilaalle hinta on sama hoitopaikasta riippumatta.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Miksi pitäisi maksaa itse kokonaan? Eikö riitä, että potilas maksaa itse vain jonkin tietyn kilpailutuksen pohjalta syntyneen ylimenevän osan?

        Totta kai, jos kerran haluaa hoidattaa itsensä vapaasti valitsemassaan paikassa, joka on sitten luultavasti jonkin kansainvälisen yritysryppään läpinäkymätön terveydenhuolto-osaston suomalais-siipi. Josta verovarat virtaavat ulkomaille.
        Niin, miksi pitää itse maksaa??


      • glx kirjoitti:

        Eikös pitänyt olla, että raha seuraa potilasta. Eli potilaalle hinta on sama hoitopaikasta riippumatta.

        Hinta potilaalle ei tarkoita laadullisia ja kustannuksellisia tasavertaisesti. Yksityinen yritys, olipa sitten vaikka valtiomolokkiemme omistukssessa, on ulkona oikeastaan kaikesta valvonnasta - yksityinen yritys on yhteiskunnallisen valvonnan kannalta läpinäkymätön. Sellaiseen ei luulisi kansalaisilla olevan halukuutta. Rahaa syötetään, mutta vaikuttaa ei voida toimintaan.


      • Turmiola.Tommi kirjoitti:

        Hinta potilaalle ei tarkoita laadullisia ja kustannuksellisia tasavertaisesti. Yksityinen yritys, olipa sitten vaikka valtiomolokkiemme omistukssessa, on ulkona oikeastaan kaikesta valvonnasta - yksityinen yritys on yhteiskunnallisen valvonnan kannalta läpinäkymätön. Sellaiseen ei luulisi kansalaisilla olevan halukuutta. Rahaa syötetään, mutta vaikuttaa ei voida toimintaan.

        Kyllä asiakkaat pudottavat pois yksityiset yritykset, jotka eivät kykene tarjoamaan laadukkaita palveluja.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Kyllä asiakkaat pudottavat pois yksityiset yritykset, jotka eivät kykene tarjoamaan laadukkaita palveluja.

        Se on silloin myöhäistä, julkinen puoli on silloin ajettu jo alas. Ei ole kilpailua sen jälkeen. Silloin yksityisillä on monopoli tehdä mitä haluavat. Siksi yksityistämistä ajetaan kuin käärmettä putkeen. Vapauttaa verovarat vapaaseen yrityskäyttöön, siis jaettavaksi pörssikonsernien omistajille.


      • H.Oituri
        Turmiola.Tommi kirjoitti:

        Se on silloin myöhäistä, julkinen puoli on silloin ajettu jo alas. Ei ole kilpailua sen jälkeen. Silloin yksityisillä on monopoli tehdä mitä haluavat. Siksi yksityistämistä ajetaan kuin käärmettä putkeen. Vapauttaa verovarat vapaaseen yrityskäyttöön, siis jaettavaksi pörssikonsernien omistajille.

        Palvelun ostaja on aina tämä niin sanottu julkinen puoli. Jos julkinen puoli ei pysty asettamaan yksiselitteisiä vaatimuksia hoidon suhteen, niin miten se pystyy itse tuottajana täyttämään hoidon vaatimukset, kun ei tiedä, minkälaisia ne ovat?


      • H.Oituri kirjoitti:

        Palvelun ostaja on aina tämä niin sanottu julkinen puoli. Jos julkinen puoli ei pysty asettamaan yksiselitteisiä vaatimuksia hoidon suhteen, niin miten se pystyy itse tuottajana täyttämään hoidon vaatimukset, kun ei tiedä, minkälaisia ne ovat?

        Hekpompi ainakin haeskella niitä, koska ulkopuoliselta ostopalvelua hankittaessa, ei taatustikaan "veny", vaan menee rimaa hipoen. Omaa toimintaa voidaan tarkastella ja "petrata" kokemusten mukaan.


      • K.Uukkeli
        Turmiola.Tommi kirjoitti:

        Hekpompi ainakin haeskella niitä, koska ulkopuoliselta ostopalvelua hankittaessa, ei taatustikaan "veny", vaan menee rimaa hipoen. Omaa toimintaa voidaan tarkastella ja "petrata" kokemusten mukaan.

        Joo. Julkisella puolella on aina kilpailuetuna liikevoiton tarpeettomuus. Se antaa mahdollisuuden riman ylityksen.


      • hgdgxfhgdf
        K.Uukkeli kirjoitti:

        Joo. Julkisella puolella on aina kilpailuetuna liikevoiton tarpeettomuus. Se antaa mahdollisuuden riman ylityksen.

        Julkisella puolella on haittana se ettei tehottomuuteen puutu kukaan.


      • hgdgxfhgdf kirjoitti:

        Julkisella puolella on haittana se ettei tehottomuuteen puutu kukaan.

        Se on korjattavissa, politiiset jannut huit helvettiin väliportaasta. Nyt se tehottomuus julkisella puolella on pikkupäälliköissä, ja päällikkötasossa yleensäkin. Tekijät ovat tasan yhtä osaavia ja tehokkaita kuin yksityisenkin puolen tekijät, ja niinhän siinä on käynyt ja tulee käymään. Julkisen puolen tehottomiksi väitetyt tekijät ovatkin yht´äkkiä yksityiselle puolelle siirtyessään "maailman kilpailukykyisimpiä ja tehokkaampia" tekijöitä - eikö hiukan haiskahda?


    • Faktaapukkaa

      Hienoa Rinne. Kohta pääsee Demarit ja Kokoomus repimään irti tuo kepun järjettömän kyhäelmän.

      • glx

        Se on kyllä Kokoomus joka ajaa Rinteen vastustamaa valinnanvapautta voimakkaimmin.


    • Julkisessa keskustelussa harvemmin huomioidaan, että sairaalan voi valita myös toiselta sote-alueelta. Jos oman sote-alueen julkiset palvelut eivät tyydytä, voi mennä naapuri-soten julkiseen hoitoon. Tai vaikka silläkin perusteella, että naapurialueen sairaala on lähimpänä. Tällainen valinta tullee olemaan yleistä ainakin synnytyssairaaloiden osalta.

    • etsillee

      Rinnettä ei tarvitse peljätä, että hän laittaa mitään kuntoon, on niin hidaslikkeinen kaikella lailla, että muut on jo tehneet asiat kun Rinne vasta kääntyy. En usko että Suomalaiset uskovat kukaan tuohon jonka kyvyt on jo nähty.Saahan sitä rehvastella kun ei tarvitse mistään päättää, haukkua räksyttää vain ja uskotella että jotain saisi aikaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      63
      1809
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1187
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      73
      1083
    4. 45
      1075
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      949
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      939
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      880
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      833
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      818
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      35
      779
    Aihe