antaa läheisille ja kavereille. Oletteko te keksineet uusia ideoita?
Yhtenä jouluna lahjoitin heijastavia turvaliivejä, toisena sammutuspeitteitä, nimikko-piparkakkuja olen leiponut ja lapsille piparkakkutaloja.
Heijastavia reppuja ajattelin käydä katsomassa, mutta muita uusia ideoita ei ole tullut mieleen. Tai no, parit joustopohjalliset olen ostanut isoille pojille.
Käytännöllisiä joululahjoja - haluaisin...
27
157
Vastaukset
Jospa joku ruoka-resepti.
Palomallakin on.
H.Minäkin tein kerran nimillä koristeltuja pipareita, jumatsukka mitä sottaamista.
Jos olisit kerännyt pihlajanmarjoja, olisit voinut tehdä niistä hyytelöä. Sotkua siitäkin kyllä tulee.
Miten olis risuluudat, risuja ainakin löytyy.
Talottomille ovikranssi.- OmatKauniitHerkulliset
Ei meillä sotkuja syntynyt, vaikka leivoimme piparit ihan taikinasta alkaen itse. Koristelu oli mukavaa ja pikkulapsetkin osasivat tehdä ympäristöä sotkematta ihan hyviä ja kauniita piparkakkuja. Käytän perinteistä ohjetta taikinan valmistamisessa.
OmatKauniitHerkulliset kirjoitti:
Ei meillä sotkuja syntynyt, vaikka leivoimme piparit ihan taikinasta alkaen itse. Koristelu oli mukavaa ja pikkulapsetkin osasivat tehdä ympäristöä sotkematta ihan hyviä ja kauniita piparkakkuja. Käytän perinteistä ohjetta taikinan valmistamisessa.
Ei se piparkakkujen leipominen ja koristeleminen ole sotkuisaa, vaan mukavaa puuhaa. Etenkin lasten kanssa.
Tarkoitin piparien nimikoimista, en tahdo saada kaunista tekstiä aikaan.
Tyttären nimessä on kahdeksan kirjainta ja väliviiva, melko iso pipperskaakku saa olla, että sen sievästi kirjoittaa.
Onneksi hän käyttää nykyisin vain nelikirjaimista versiota nimestään.
Leipomisiin, piparin tuoksua tupaan.- PipariKortteja
Ancelina kirjoitti:
Ei se piparkakkujen leipominen ja koristeleminen ole sotkuisaa, vaan mukavaa puuhaa. Etenkin lasten kanssa.
Tarkoitin piparien nimikoimista, en tahdo saada kaunista tekstiä aikaan.
Tyttären nimessä on kahdeksan kirjainta ja väliviiva, melko iso pipperskaakku saa olla, että sen sievästi kirjoittaa.
Onneksi hän käyttää nykyisin vain nelikirjaimista versiota nimestään.
Leipomisiin, piparin tuoksua tupaan.Teen suurella muotilla sydänpipareita, nimikoin ja koristelen niitä punaisella, valkoisella ja vihreällä sokerikuorrutuksella. Annan tutuille tavattaessa nimikkopipareita joulukortin sijaan.
PipariKortteja kirjoitti:
Teen suurella muotilla sydänpipareita, nimikoin ja koristelen niitä punaisella, valkoisella ja vihreällä sokerikuorrutuksella. Annan tutuille tavattaessa nimikkopipareita joulukortin sijaan.
Noin olen tehnyt itsekin, koristellut suuria sydämiä.
Tuossa ekassa viestissäni kirjoitin, että kerran, se oli väärä tieto, kyllä pipareita on koristeltu moneen kertaan.
Koristeluun löytyy paljon erilaisia tarvikkeita.
- Hei-jas-tin
Heijastinreppuja, täynnä risuja.
Minä laitan pakettiin pääsiäistipuja ja juhannusvastan.
- KukaLentääKukaEi
Voisithan lentää luudalla jakamassa joululahjasikin.
KukaLentääKukaEi kirjoitti:
Voisithan lentää luudalla jakamassa joululahjasikin.
Sinä saisit Kaalimaalta motoroidun luudan pätkän ; )
- TässäVähänAlkuun
Lahjakortteja kampaajalle, jalka-, kasvo- tai kokovartalohoitoon, hierojalle, laatuputiikkiin tai jotain itse tehtyä.
Lahjakortti, jossa lupaa aikaa ja palveluita, joita antaa yhdessä sovittuun aikaan.
Kuljetuspalveluita, yhdessä matkalle lähtemistä, syömään ulos, omaan tai lahjansaajan kotiin.
Teatteriin, oopperaan, elokuviin, tanssiaisiin lahjakortti ja ehkä seuralaiseksi lupautuminenkin.
Ylellinen viikonloppumatka kylpylään tai kertakäynti johonkin lähipalveluun.
Villasukat, tossut, hartiahuivi, rukkaset...
Lahjakortti, että hankkii ja hoitaa piha- tai parvekeistutuksia, kukkia, pensaita tms.
Kirjoja, elokuvia, liikunta-ohjelmaa- En-osta-mitään-joulu
Hei hei pientä rajaa ei me mitään Trumppeja tai Bill Gatesseja olla. Listan voisi aloittaa markan leluista päätyen kymmenen markan karvalakkiin.
Tuoretta leipää ja vaikka kotitekoista appelsiinimarmelaadia. Villasukkia. Löysin juuri hifkifaneille puna-sini-valkoiset sellaiset. Mun isä saa keksipurkin johon lasten kanssa leivotaan erilaisia pikkuleipiä. Meillä on nimittän keksipurkki jossa aina on jotain hätävaraa, ja iskä kysyy aina kun tulee kylään, että missä hänen purkkinsa on :)
Hirveesti ei ehdi kutoa enää, ellei ole vikkeläsorminen, mutta nuoremmille putkihuivi. Tumput. Pojalle annan itsetehdyn keittokirjan, on niin kovasti muuttamassa. Tytär saa omansa kun hän lähtee. Hänelle tarttee vielä jotain miettiä.- Tarkkailijatonttu
Kotitekoisia ruokalahjoja on aina mukava saada. Leivonnaisten, hillojen, marmeladien ja karkkien lisäksi tulee mieleeni kotitekoinen sinappi, kuivatut sienet sekä erilaiset sieni- ja vihannespikkelsit. Kauniit purkit ja kekseliäät pakkaukset ovat puolet lahjasta.
Kyllä viimeistään nyt vanhempana on alkanut arvostaa myös pehmeitä paketteja vaikkapa villasukkineen. Minusta on hyvä, että käsin tekemisen jälkeä voi kunnioittaa myös ilman, että tekee itse kaiken. On mukavaa käydä erilaisissa joulumyyjäisissä ja toreilla tukemassa paikallisten käsityöläisten toimintaa ja elinkeinoa. Tarkkailijatonttu kirjoitti:
Kotitekoisia ruokalahjoja on aina mukava saada. Leivonnaisten, hillojen, marmeladien ja karkkien lisäksi tulee mieleeni kotitekoinen sinappi, kuivatut sienet sekä erilaiset sieni- ja vihannespikkelsit. Kauniit purkit ja kekseliäät pakkaukset ovat puolet lahjasta.
Kyllä viimeistään nyt vanhempana on alkanut arvostaa myös pehmeitä paketteja vaikkapa villasukkineen. Minusta on hyvä, että käsin tekemisen jälkeä voi kunnioittaa myös ilman, että tekee itse kaiken. On mukavaa käydä erilaisissa joulumyyjäisissä ja toreilla tukemassa paikallisten käsityöläisten toimintaa ja elinkeinoa.Joo, tuntuu itseltäänkin kivemmalta saada jotain kotitekoista, varsinkin jos tietää ettei ole maksanut paljon. Hirvittää saada kalliita lahjoja, tulee fiilis että saman verran tarttis antaa takaisin.
Se on totta, että on mukavaa kannustaa jotain harrastajaa. Joulumyyjäisissä on paljon kotitekoista, ja samalla menee rahat hyvään tarkoitukseen. Vaikka tänä vuonna tuntuu että sekin riittää, että ostaa kotimaista. Työtä sekin on jollekin, ja verokarhu pysyy tyytyväisenä monelta taholta :)Ihana juttu, tuon nappaan oitis...oma keittokirja lapsille, laminoitko vai vaan A-nelosina vai ifolorkirjanako teet.
Entäs kuvitus, teetko senkin itse, voi, että olisi kiva nähdä mimmoinen tuo kirja on kun sen tekee nettiammattilainen, kuten siis sinä.
Olisi kivaa miettiä se nimi....
Omia reseptejä, vai lapsen mieliruokija...rosaliiin kirjoitti:
Ihana juttu, tuon nappaan oitis...oma keittokirja lapsille, laminoitko vai vaan A-nelosina vai ifolorkirjanako teet.
Entäs kuvitus, teetko senkin itse, voi, että olisi kiva nähdä mimmoinen tuo kirja on kun sen tekee nettiammattilainen, kuten siis sinä.
Olisi kivaa miettiä se nimi....
Omia reseptejä, vai lapsen mieliruokija...Ajattelin kansion ostaa ja ehkäpä tuunata. Irtolehtiä tehdä, osa ihan käsinkirjoitettuja, osa voisi olla skräppiä. Onko skräppäys sulle tuttua? Googlaappa, kiva harrastus :) Varsinkin kun olen ymmärtänyt että sulla sitä taiteellista silmää on.
Irtolehdet siksi, että voivat jatkaa kirjaa lopputtomiin, lisätä aakkos- tai mihinlie järjestykseen ite haluavat. Mutta ehdottomasti myös käsinkirjotettuja, mulla on vanhat reseptikirjat 1900 luvun alusta, isän isoäidin tekemä, on niin hellyttävä kun on käsin kirjoitettu.
Ajattelin laittaa sinne vähän kaikkea, vois miettiä myös osion "Sitten kun olet aikuinen" ja pistää talteen esim. aurajuusto-reseptit mitkä nyt vielä ei ole mieleen :))hmp.f kirjoitti:
Ajattelin kansion ostaa ja ehkäpä tuunata. Irtolehtiä tehdä, osa ihan käsinkirjoitettuja, osa voisi olla skräppiä. Onko skräppäys sulle tuttua? Googlaappa, kiva harrastus :) Varsinkin kun olen ymmärtänyt että sulla sitä taiteellista silmää on.
Irtolehdet siksi, että voivat jatkaa kirjaa lopputtomiin, lisätä aakkos- tai mihinlie järjestykseen ite haluavat. Mutta ehdottomasti myös käsinkirjotettuja, mulla on vanhat reseptikirjat 1900 luvun alusta, isän isoäidin tekemä, on niin hellyttävä kun on käsin kirjoitettu.
Ajattelin laittaa sinne vähän kaikkea, vois miettiä myös osion "Sitten kun olet aikuinen" ja pistää talteen esim. aurajuusto-reseptit mitkä nyt vielä ei ole mieleen :))Olen skräpännyt, se on kivaa puuhaa, materiaalini tosin hommannut vanhoista lehdistä ja tilkku lanka ja nappilaatikoista.Rakennushommista jääneitä papereitakin olen käyttänyt, esim tervapahvi oivaa materiaalia monen tarkoitukseen...
Skräppäys sopii mainosti juuri keittokirjaan, voi laittaa sekaan lehtileikkeitä...ym...ym..ym
arvaa vaan, miten pää jo sauhuaa... ja tuskin ne opukset jää ilman näitä mun kökköjäkään...
niin ja voi kommentoida ja antaa muka hyviä vinkkejä omille pennuille ja se on aina niin mukavaa....väliin vilauttaa.....
käsinkirjoitus... ehdotonta ainakin joku resepti...e mummon parhaat...sydämellä testatut...ja porkkanakakun resepti ehdoton näissä omissa ideoissani- eppu2
hmp.f kirjoitti:
Ajattelin kansion ostaa ja ehkäpä tuunata. Irtolehtiä tehdä, osa ihan käsinkirjoitettuja, osa voisi olla skräppiä. Onko skräppäys sulle tuttua? Googlaappa, kiva harrastus :) Varsinkin kun olen ymmärtänyt että sulla sitä taiteellista silmää on.
Ajattelin laittaa sinne vähän kaikkea, vois miettiä myös osion "Sitten kun olet aikuinen" ja pistää talteen esim. aurajuusto-reseptit mitkä nyt vielä ei ole mieleen :))Minulle tuo sana oli ihan outo, joten googlasin.
Se on kuin monipuolinen leikekirja, tekeminen vaatisi varmaankin pisemmän ajan ideoinnin, että tulos olisi hieno. Idea hyvä.
Viime vuonna tein sellaisen jutun, että keräsin tyhjään poretadletti (käytän c-vitam.) pötköön pitkin vuotta 2 euron kolikoita, yhteensä sata euroa, sitten pojan perheelle tein jokaiselle arpalipukkeet, pikkutyttö sitten nosti arvan, kuka potin saa.
Tänä vuonna olen tehnyt saman.
Ristikon ratkojille, ristikkolehti on ihan kiva. Erilaisia arpoja monet liikkeet myyvät, eikä maksa paljon.
Ostan tarjouksista kahvipaketteja, niitä laitan pukinkonttiin. eppu2 kirjoitti:
Minulle tuo sana oli ihan outo, joten googlasin.
Se on kuin monipuolinen leikekirja, tekeminen vaatisi varmaankin pisemmän ajan ideoinnin, että tulos olisi hieno. Idea hyvä.
Viime vuonna tein sellaisen jutun, että keräsin tyhjään poretadletti (käytän c-vitam.) pötköön pitkin vuotta 2 euron kolikoita, yhteensä sata euroa, sitten pojan perheelle tein jokaiselle arpalipukkeet, pikkutyttö sitten nosti arvan, kuka potin saa.
Ristikon ratkojille, ristikkolehti on ihan kiva. Erilaisia arpoja monet liikkeet myyvät, eikä maksa paljon.
Ostan tarjouksista kahvipaketteja, niitä laitan pukinkonttiin.Sinulla on kiva putki-idea,
melkein kuin venäläistä rulettia, jos laittaisi muille putket vitamiineja, yksi olisi sitten kolikkoputki...eppu2 kirjoitti:
Minulle tuo sana oli ihan outo, joten googlasin.
Ostan tarjouksista kahvipaketteja, niitä laitan pukinkonttiin.Oli tosi hyvä idea tuokin, eipä tunnu 2 € pitkin vuotta paljon mitään. Taidan mennä apteekkiin ensi vuotta varten :)
- Psykoterapeutitar
Lapsille lippuja vaikka Hoploppiin ja jotain pientä romua, ehkä, mitä ovat toivoneet. Kartuttanut vähän perheiden matkakassoja tai ostanut jotain tarpeellista lakanaa tai pyyhettä, jos ovat puutteesta ilmoittaneet.
En todellakaan kiertele kaupoissa joululahjoja miettimässä. Mitä vähemmän, sen parempi, eikä turhaa, nurkkiin kertyvää romua ollenkaan, kenellekään! Ei innosta ilmanaikuinen rääsä. Tärkeintä on yhdessäolo ja että pääsee sydämmessään joulutunnelmaan. Lapsille jotain ilahduttavaa mutta aikuiset ei varsinaisia tavaralahjoja tarvitse.
- talvi.va
Tonttujen vinkistä pukinkonttiin menee lasten rinkat tai vaellus-/maastokengät tai makuupussit. Vielä on sopimatta aikuisten kanssa, että kuka mitäkin.
Pilkkijakkaratkin. Ylimääräistä on nuo sukat ja lapaset. - ö-Öö
Mnaah
En sotkeennu mihinkään lahja-asioihin kummemmin. Koko joulun voisi lopettaa. Muutama loispummieläkeläinen, joitten takia muka pitää näytellä se näytelmä.
Nuorimmat kai parikymppisiä. Siis pari kundia. Net nyt jotakin tarvitsevatkin. Tälle vuodelle ajattelin ostaa niille lapiot ja talikot. Joka tapauksessa zellaisille joskus käyttöä. Fiskarssilla valmis lahjapakkaus, joissa kumpikin. Hinta sopiva.
Koittanut katella, että saavat jotain järkevää rojua. Se herätti sukulaisisa kai jotain pahaa verta, kun ostin niille kirveet riparilahjoiksi. Enpä tiedä, hienot kirveet ja nimetkin kaiverrettuina.
Raha aina hyvä lahja. Miksihän meitsi ei saa sitä juuri koskaan.
=DW==DW=
Sinä rahanahne, joko olet loispummieläkeläinen?
Ellet, niin kun jäät eläkkeelle tai täytät pyöreitä, niin pistä bileet pystyyn.
Lahjaksi toivot vain rahaa, seteleinä.
Yks päivä oli lehdessä kutsu 80-vuotispäiville, papparainen oli laittanut oikein tilunumeron ilmoitukseen.
Arkkurahojako keräilee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse464121SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo2844058Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1383551Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky913504Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit282400Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv361855Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575641751- 371650
- 331588
- 991583