Toiminimen perustaminen

untuvikko

Kannattavaa liiketoimintaa olisi..olen kokeillut toimivuutta.
Nyt tarvitsisin nopeasti toiminimen ja hyviä neuvoja alkuun pääsemiseksi.Paikalliseen yrityskeskukseenkin oli viikkojen jono neuvontaan.
Lähinnä nyt aluksi kiinnostaisi ihan alkeet.Eli mitä teen nyt ja varaanko "oman nimen" jostain.
Entä toiminimen verotus ja mahdolliset poistot?Minulla on ajatus että myös vaimo saisi yrityksestä tuloa,vaimollani on tällä hetkellä niukasti tuloja.Olen ymmärtänyt että TMI voi toimia näin?
Entä menetänkö oikeuteni työttömyyspäivärahaan?Kuulun työttömyyskassaan ja yrityksestäni tulisi sivutoiminen.
Entä yrityksen lopettaminen?

11

2244

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykyinen

Olen ollut 19vuotta yksityis/pienyrittäjänä ja annan hyvän vinkin:mikäli pelkäät työttömyysrahojen katoavan yrittäjyyden myötä ,suosittelen harkitsemaan vakavasti sitä yrittäjäksi ryhtymistä.Siinä nimittäin joutuu ITSE TEKEMÄÄN TYÖTÄ ;JOSTA MAHDOLLISESTI SAA PALKKAAKIN-mutta tuolla asenteella ei pärjää.

• untuvikko

No en kaivannut omakehua ja aliarviointia.Toivottavasti löytyy joku jolla on oikeasti tietoa mieltäni askarruttaviin kysymyksiin.
        Jos kyvyt riittävät vain omakehuun/toisen arvosteluun,pyydän älkää edes vastatako!Mietiskele omaan erinomaisuuttasi siellä vain ihan yksin.

• kauko

Vai 19v yrittäjänä,,,hhmmm,,todella mielenkiintoista!.Ilmeisesti suurikin saavutus?

Kaikki eivät näköjään opi tuossakaan ajassa edes perusteita että osaisivat vastata yksinkertaisiin yritystoiminnan kysymyksiin.

• apua ehkä

Täytä Y3-lomake ja vie se TE-keskukseen tai verottajalle suoraan. Mikäli viet verottajalle säästät kaupparekisterin kirjausmaksun. Kun olet täyttänyt lomakkeen saat Y-tunnuksen ja näin olet perustanut yrityksen. Lomakkeen täytöön kyllä kannattaisi hakea apua esim. kirjanpitäjältäsi. Toiminimeä verotetaan nettovarallisuuden mukaan, joka lasketaan tilikauden lopussa. Vuoden aikana maksat ennakkoveroa joka lasketaan Y3-lomakkeessa antamiesi tietojen perusteella. Poistoja tehdään ostamistasi koneista ja laitteista tilikauden aikana. Yrityksen tuloa vähentää myös muut ostot esim. toimistotarvikkeet, puhelinkulut, ym.ym. Kirjanpitäjäsi osaa varmasti neuvoa. Toiminimi nostaa yrityksestä rahaa yksityisnostoina, eli varsinaista palkkaa ei makseta. Jos tuloja on paljon ja molemmat teette työt niin toki voit antaa vaimollesi osan. Veroilmoituksessa sitten tasataan voittoa molempien kesken. Yrityksestäsi ei periaatteessa voi tulla sivutoimista, mutta mikäli tulosi jää alkuun hyvin pieneksi voit saada soviteltua päivärahaa. Suosittelen kuitenkin starttirahan hakemista. Toiminimen lopettaminen on varsin yksinkertaista ja tehdään samalla Y3-lomakkeella kuin aloittaminen. Toivottavasti saat jostain hyvän kirjanpitäjän, joka voisi neuvoa sinua.

• untuvikko

Kiitos vastauksesta.Täsmennän omaa tillannettani vähän.
        Olen nyt vakituisessa työssä ja ajattelin hoitaa yritystäni sivutoimisesti vaimoni kanssa.Yrityksen liikevaihto olisi n. 100000e/vuosi ja voitto n 10000e/vuosi.
        Kiinteitä kuluja yrityksellä olisi vähän,mutta pääomaa tarvitsisin n 15000e.Pääomaa minulla on itsellänikin tällä hetkellä n. 10000e.Kuvittelin että kirjanpidon voisi hoitaa itse jonkun tietokoneohjelman avulla vaikka.
        Työttömyysturvasta kysyin siksi jos tulevaisuudessa yritys ei enää ole kannattava ja jään päätyöstäni työttömäksi.Arveluttaa tuo työttömyysturvan menetys koska minulla on kuitenkin perhe elätettävänä.Tällä hetkellä työtilanteeni on hyvä.

• joo
        untuvikko kirjoitti:

Olen nyt vakituisessa työssä ja ajattelin hoitaa yritystäni sivutoimisesti vaimoni kanssa.Yrityksen liikevaihto olisi n. 100000e/vuosi ja voitto n 10000e/vuosi.
        Kiinteitä kuluja yrityksellä olisi vähän,mutta pääomaa tarvitsisin n 15000e.Pääomaa minulla on itsellänikin tällä hetkellä n. 10000e.Kuvittelin että kirjanpidon voisi hoitaa itse jonkun tietokoneohjelman avulla vaikka.
        Työttömyysturvasta kysyin siksi jos tulevaisuudessa yritys ei enää ole kannattava ja jään päätyöstäni työttömäksi.Arveluttaa tuo työttömyysturvan menetys koska minulla on kuitenkin perhe elätettävänä.Tällä hetkellä työtilanteeni on hyvä.

tappio-kirjanpito on tosi hyvä ohjelma. Kandee tsekkaa se.

• vähäsen
        untuvikko kirjoitti:

Liikevaihdon arvelet olevan kuitenkin aika paljon. Toiminimi pienempituloisen nimiin. Täytyy maksaa YEL. Sit kannattaa liittyä kassaan. Yrittäjällä on oikeus työttömyyspäivärahaan 7 omavastuupäivän jälkeen, kun hän on kokonaan työtön ja täyttää työssäoloehdon. Työssäoloehto tarkoittaa sitä, että on oltava kassan maksavana jäsenenä pääsääntöisesti vähintään 24 kk.

Yrittäjyyden on jäsenyysaikana oltava lain mukaan "laajuudeltaan olennaista", mikä tarkoittaa sitä, että lakisääteisen eläkevakuutuksen perusteena olevan työtulon tulee olla vähintään 8.520 € vuodessa eli 710 € kuukaudessa. Eläkevakuutusmaksujen tulee myös olla maksettu.

Päivärahaa voi saada myös, jos todisteellisesti keskeyttää yritystoimintansa yli neljän kuukauden ajaksi. Joissakin tapauksissa myös keskeytystilanteissa voi saada päivärahaa ilman odotusaikaa.

Työttömäksi jääneen yrittäjän tulee ilmoittautua kotipaikkakuntansa työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi, jolloin työvoimaviranomaiset tekevät päätöksen työttömyydestä
        antaen asiasta kassaa sitovan lausunnon.

Mikäli yli 18 kk kestänyttä yritystoimintaa lopetettaessa yrittäjälle jää "puhdasta myyntivoittoa", se voi siirtää päivärahan alkamisaikaa.
        lisätietoja www.ayt.fi
        Koska liikevaihtosi on noinkin suuri suosittelen, että hankit sen kirjanpitäjän. Maksaa varmasti itsensä takaisin loppupeleissä. Onhan niitä ilmasia ohjelmia saatavilla, mutta ei niitä osaa käyttää jos ei ymmärrä kirjanpitoa vähän pidemmälle.

• suosittelisin
        untuvikko kirjoitti:

kuitenkin kirjanpitäjää, jos et ennen ole kirjanpitohommia tehnyt (verottaja saattaa äityä yli-kiinnostuneeksi...)

• työttömyysturva
        vähäsen kirjoitti:

Liikevaihdon arvelet olevan kuitenkin aika paljon. Toiminimi pienempituloisen nimiin. Täytyy maksaa YEL. Sit kannattaa liittyä kassaan. Yrittäjällä on oikeus työttömyyspäivärahaan 7 omavastuupäivän jälkeen, kun hän on kokonaan työtön ja täyttää työssäoloehdon. Työssäoloehto tarkoittaa sitä, että on oltava kassan maksavana jäsenenä pääsääntöisesti vähintään 24 kk.

Yrittäjyyden on jäsenyysaikana oltava lain mukaan "laajuudeltaan olennaista", mikä tarkoittaa sitä, että lakisääteisen eläkevakuutuksen perusteena olevan työtulon tulee olla vähintään 8.520 € vuodessa eli 710 € kuukaudessa. Eläkevakuutusmaksujen tulee myös olla maksettu.

Päivärahaa voi saada myös, jos todisteellisesti keskeyttää yritystoimintansa yli neljän kuukauden ajaksi. Joissakin tapauksissa myös keskeytystilanteissa voi saada päivärahaa ilman odotusaikaa.

Työttömäksi jääneen yrittäjän tulee ilmoittautua kotipaikkakuntansa työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi, jolloin työvoimaviranomaiset tekevät päätöksen työttömyydestä
        antaen asiasta kassaa sitovan lausunnon.

Mikäli yli 18 kk kestänyttä yritystoimintaa lopetettaessa yrittäjälle jää "puhdasta myyntivoittoa", se voi siirtää päivärahan alkamisaikaa.
        lisätietoja www.ayt.fi
        Koska liikevaihtosi on noinkin suuri suosittelen, että hankit sen kirjanpitäjän. Maksaa varmasti itsensä takaisin loppupeleissä. Onhan niitä ilmasia ohjelmia saatavilla, mutta ei niitä osaa käyttää jos ei ymmärrä kirjanpitoa vähän pidemmälle.

Tuo yrittäjien työttömyyskassa on sinällään ihan kiva juttu... Mutta, olen itse joutunut erään tuttavani asioissa taistelemaan asiasta. Nimittäin, jos yrityksellä on taseessa jotain omaisuutta, koneita, kalustoa tms. Oli niillä sitten todellista arvoa tai ei, ei yritystä liiton (eikä Kelan) mielestä kykene noin vain lopettamaan. Lopputulema on se, että yrittäjän lopettaessa yritystoimintansa, katsotaan hänen edelleen työllistyvän puoli vuotta yritystoiminnan lopettamisen jälkeen.

Kela ei hyväksy työttömäksi työnhakijaksi, joten yrittäjien kassa ei voi maksaa työttömyysturvaa.

• joo

"Entä toiminimen verotus ja mahdolliset poistot?"

Toiminimeäsi verotetaan aika pitkälle samalla tavalla kun sun normaalia palkkatuloakin. Voi maksaa veroa joko tilikaudenaikana tai sen päätyttyä, jolloin voitto jaetaan ansio- ja pääomatuloon nettovarallisuuden perusteella. Ansiotuloa verotetaan valtion tuloveroasteikon mukaan ja ansio tulosta lähtee se 28%. Siinä oli myös sellanen juttu että voit ite päättää että onko pääomatuloa 18 vai 20 prossaa sun nettovarallisuudesta.

eli jos nettovarallisuus edellisellä tilikaudella 2000 ja voitto tänä vuonna 1000. Nettovarallisuudesta (vaikka) 20% eli 200 on pääomatuloa eli voitosta jää 800 euroa ansiotuloksja 200€ pääomatuloks.

Poistoja saa tehä 25% jäännösarvo menetelmän mukaan. Jos laitteen hinta ylittää tonnin?
      Tästä en ole varma.
      Henkilöverotuksessa menee niin että jo ostoksen arvo on alle tonnnin saa sen poistaakerralla.

"Minulla on ajatus että myös vaimo saisi yrityksestä tuloa,vaimollani on tällä hetkellä niukasti tuloja. Olen ymmärtänyt että TMI voi toimia näin? "

Voihan se. Silloin vaa joudut kikkailee ton voiton verotuksen eritavalla.

"Entä menetänkö oikeuteni työttömyyspäivärahaan?Kuulun työttömyyskassaan ja yrityksestäni tulisi sivutoiminen. "

Uskoakseni menetät....

"Entä yrityksen lopettaminen? "

Just eilen tääki käytii läpi veromessuilla, mutta hävis mielestä. Muistaakseni se toimii niin että hankkiudut eroon kaikesta omaisuudesta ja teet vaa ilmotuksen lopettamisesta.

Kaikesta tästä löytyy todella paljon tietoa netistä. Sen kun kaivelet vaa reippaasti. Minkäänlaista oikopolkua näihin ei ole. Ite oon just alottanu toiminimellä ja on vielä tosi hataralla pohjalla tää kirjanpito puoli. Jos on paljon toimintaa nii kandee hommaa osaava kirjanpitäjä ja keskittyä ite ydintoimintoihin. Tsemppiä!

• aiheesta

Mene tilitoimistoon kysymään neuvoja, maksa siitä ja säästät ehkä todella paljon.
      Ensinnäkin muutama esimerkki tässä: jos toiminimi on sinun nimissä, voitto lasketaan sinun ansiotulosi päälle ja veroprosenttisi nousee paljon (tuskin sinulla sitä nettovarallisuutta on niin paljon, että mitenkään oleellisesti vaikuttaa verotukseen), vaimollesi et voi maksaa palkkaa, joka vähentäisi voittoa. Siis vaimon nimiin toiminimi ja sinulla säilyy työttömyysturva.
      Hae nyt ensin alkuun TE-keskuksesta kaikennäköisiä oppaita ja verotoimistosta (myös alv) myös. Kerää lista kysymyksiä ja varaa parin tunnin aika asiantuntijalta, selvittää paljon.
      Kysyit myös poistoista, ne tehdään köyttöomaisuudesta tietyn prosentin mukaan, mutta jos tarkoitit tavallisia menoja, jotka voi vähentää tuloista, niin se riippuu ihan yrityksen toimialasta, minkälaisia kuluja siellä on, kaikki hyväksytään, jotka kuuluvat yrityksen pyörittämiseen (paitsi vaimolle ei voi maksaa palkkaa).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      461
      3927
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1672
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1398
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1286
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1069
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1057
    Aihe