Voiko 30-vuotiaana aloittaa alusta?

muutoksen.aika

Olen tullut siihen tulokseen, että nyt on aika mennä eteenpäin. Enää ei saa katsoa taaksepäin, nyt täytyy suunnata tulevaisuuteen. Silti käyn kauheaa sisäistä kamppailua. Onko nyt jo liian myöhäistä? Tuleeko mistään mitään?

Elämäni ei ole ollut kovin helppo: lapsena kärsin perheväkivallan ja koulukiusaamisen takia enkä oppinut luottamaan itseeni tai muihin ihmisiin. Minusta tuli kuitenkin myöhemmin itsestäni aika kovaluonteinen ja kylmä. Olen nyt silti muuttunut. Haluan toimia oikein ja poden herkästi huonoa omaatuntoa joten elämäni on muuttunut.

Hankkiuduin lopulta eroon kuluttavista ihmissuhteista ja hylkäsin toimimattoman elämäntyylin. Kaikki muuttui vielä lisää tuossa viime talvena. Menin kihloihin ja lopetin raskaissa vertaistukiryhmissä ramppaamisen. Otimme kissan josta pidän paljon. Energiaa vapautui viimein lisää opiskeluun ja kuntoiluun. Olen pysynyt nyt noin vuoden ajan täysin erossa "epämääräisestä" seurasta, aikaisemmin oli joitakin repsahduksia silloin tällöin. Aikuislukiosta määrä valmistua ensi keväänä, jatko-opiskelu kuuluu suunnitelmiin.

Olen käsitellyt virheitä joita olen tehnyt menneisyydessä ja koittanut opetella elämään sen kanssa, että minun elämä on mennyt nyt näin. Tuntuu silti kovin vaikealta jatkaa elämää.

Haluaisin vihdoin päästää irti menneestä ja päästä elämässäni eteenpäin. Tuntuu, että usko ja toivo paremmasta on koetuksella. On vaikeuksia löytää paikkaani maailmassa, en oikein tiedä enää, kuka oikeastaan olen. Että miten minun kannattaisi nyt toimia ja kuinka suhtautua menneisyyteeni ja suunnata kohti parempaa tulevaisuutta.

Koen että olen jonkinlainen väliinputoaja: en ole oikeastaan entinen narkomaani tai alkoholisti enkä raskaan sarjan rikollinen. Minulla on vain ollut elämässä vastoinkäymisiä, jotka olivat liian pahoja ja tapahtuivat liian varhain ja ne suistivat minut raiteilta. Kävin läpi vaikean vaiheen, mutta se ei määrittele minua ihmisenä, sillä olen myös paljon muutakin. Olen esimerkiksi lahjakas, mukava, älykäs sekä kaunis, vaikka itse sanonkin, ja ehkä juuri niistä asioista saamani positiivinen palaute on antanut minulle itsevarmuutta lähteä kohti parempaa tulevaisuutta ja terveempiä ihmissuhteita.

Minua epäilyttää, että onko minulla edes enää mitään toivoa? Onko nyt jo myöhäistä muuttaa elämääni? Löydänkö koskaan uusia, luotettavia ystäviä ja pystynkö minä tähän?

Tuntuu että naisena tämä on jotenkin erityisen hankalaa...mutta mistä minä tiedän mitä tää miehenä olis. Voi olla et sillon täytyis olla vielä vahvempi ihminen et pärjäis edes näin hyvin.

Palan halusta kuulla kokemuksia samanlaisia asioita kokeneilta ihmisiltä, mutta olen huomannut että sellaisia on vaikea tavoittaa. Ehkä täällä palstalla olisi joillakin muillakin kokemuksia?

4

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • drftgyhjkl

      Juu, vasta viime riveillä tajusin että en ole itse kirjoittanut tätä, kun mainitsit olevas nainen. Olen kasvanut keskellä suomalaista metsää hullujen vanhempien vankina kaheksantoistavuotiaaksi ja sitten täysi-ikäisenä säntäsin heti ulos vaikka en ollut saanut olla kenenkään seurassa ikinä. Oli vaikea opetella puhumaan ihmisille, niin ettei ne tajuais että en ole saanut puhua paljon ikäisteni kanssa missään iässä. Toki koulukiusaus, mun tappoyritys koulussa, opekin haukkuu aamun avaispuheessa tyhmäksi mut, sit siipirikkona koetin vihdoin 18-vuotiaana tyydyttää yli kymmenen vuotta haaveilleeni tyttöystävän tarpeen. Eihän siitä tullut kuin hyväksikäyttävä avioliitto ulkomaalaisen kanssa, joka huipentui mm. raiskaukseen ja kiristykseen mua kohtaan. Mutt kyllä on toivoa, viimesen kahen vuoden aikana edistysaskeleet on olleet huimia

    • Olet vielä nuori, koskaan ei ole liian myöhäistä. Suosittelisin, että kävisit juttelemassa esim. paikkakuntasi psyk.sairaanhoitajan luona elämän tapahtumistasi. Kirjoitat taitavasti, harkitse omaa blogia? Siten voisit purkaa tuntojasi kirjoittamalla, kuten nyt.

    • tydfg

      Kyselet samaa monella palstalla

    • aloitetaanreippaasti

      Tottakai voi!

      Täytän huomenna 68 vuotta, ja aloitan kaiken alusta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      690
      5294
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3554
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3337
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2583
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2399
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1497
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1160
    Aihe