200 miljoonaa meni mutta ruuhkat pysyi ennellaan

Grynderit-hyötyi

Veronmaksajien rahoja saatiin 200 miljoonaa palamaan kun uskoteltiin hyväuskoisille tamperelaisille, että kun autot siirtää maan alle niin autojen lukumäärä vähenee.
No nythän jo tyhmempikin tietää, että se rantatunnelin rakentamisen todellinen syy olivat ne vanhan tien päälle tulevat kalliit kerrostalot.

62

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarpeeseen.ne

      Taloja tarvitaan, täytyyhän ihmisten jossain asua.

    • älyhoi-

      raitiotie tampereelle 200 vuotta vanhaa tekniikkaa.

      • pskaaRattailla

        Rojua, mutta maksetaan oikealla rahalla!


    • parempitalokuintie

      Minä ainakin odotin tunnelilta nimenomaan sitä, että rantaan, keskusta-alueelle, tulee rakennusmaata, vaikken ole edes rakennusalalla, ja tuskin tulen edes Ranta-Tampellaan muuttamaan.

      • Tympiintynyt

        Ei sun liksalla siellä asuta.


    • SemmostahanSe

      Yhteisiä rahoja paloi yhteisöön....
      Kun se on kaikilta pois , eihän sitä edes huomaa...

    • töetänitusti

      Merchedes bentsin tuotanto siirretään Tammereelle, kuten myös Loistoristeilijöiden valmistus Suomen Turusta. Lisäksi kiinailmiö on muuttamassa tuhansien työntekijöiden sellutehdasta Kemijärveltä Tamperelle.

      Treelä tarvitaan siis tuhansia uusia asuntoja, koska töitä on niin paljon ettei kaikille ole asuntoja!!

      Tampreere on maaliman suurin suomalainen sisävesikaupunni!

      • Mersumaasturit

      • töetituleni
        Mersumaasturit kirjoitti:

        Ei se Mersujen valmistus Tampereelle tule vaan Uuteenkaupunkiin.
        http://www.hs.fi/autot/a1448511506061

        Kaikki työ siiretään Tamperelle! Tarvitaan siksi Kamlasti uusia taloja ja Ratikoita tunnelineen! Kohta jo miljuuna Tammerelaista.

        Muutetan eurut miljonaksi!


      • tuleeKonkkatampere
        töetituleni kirjoitti:

        Kaikki työ siiretään Tamperelle! Tarvitaan siksi Kamlasti uusia taloja ja Ratikoita tunnelineen! Kohta jo miljuuna Tammerelaista.

        Muutetan eurut miljonaksi!

        Aamulyhty jo niittasi, että NYT treesta tuli suurkaupunki.

        Ei taida se lehti kuitenkaan ruveta sen jutun takuumieheksi.

        Eikä se asia todeksi yhden lehden kirjoittelusta tulekaan.


    • Naapurikuntiinko

      4000 * x€= Suuri Rahamäärä.

    • taskulasin.puuttui

      Yks pölhö populisti vihreä väitti että ratikka tuottaa voittoa kaupungille.

      • virheätkuuseen

        Kertoo hyvin paljon pöhköjen vihreiden talousosaamisesta. Suomessa ei ole yhtään sellaista julkista liikennettä joka tuottaa voittoa.


      • ViherKokkareet

        Ihan tyypillistä vihervassareiden matematiikkaa, jos ratikkaan hakataan lähitulevaisuudessa 400-500 miljoonaa ja siihen vielä palkat ym. päälle niin joku viisas voisi laskea kuinka monta lippua pitää myydä että pääsee voitolle?


      • Vihreätkuuseen

        Jokaisen ostetun ratikkalipun päälle tamperelaiset veronmaksajat subventoivat yhtä ratikkamatkaa n. 10 €.


      • kallisRatikanroju
        Vihreätkuuseen kirjoitti:

        Jokaisen ostetun ratikkalipun päälle tamperelaiset veronmaksajat subventoivat yhtä ratikkamatkaa n. 10 €.

        Kaikki laskutaitoiset realistit sen osasivat laskea, että ratikka tulee tuottamaan persnettoa. Ja se tieto oli myös tarjolla. Ratikkapäätös tehtiin parempaa tietoa vastaan. Unelmoitiin älyttömiä.


    • uitteko.rahassa

      Montakohan työpaikkaa ja nettoveronmaksajaa se tunneli ja ratikka tuo Tampereelle?

      • ei.ääntäkään.demareille

        Ainakin tämä nettoveronmaksaja muutti jo tunnelipäätökösen jälkeen muualle. Oli hyvä päätös lähteä ajoissa, koska nyt voi olla ratikkahulluuden myötä tunkua naapurikuntiin ja asunnoista niissä kovempi pula.


    • tunneli.iik.kääk.yäääh

      Paitsi ettei mennyt, ja paitsi ettei pysynyt. Mutta katkeruus näyttää pysyvän. Jopa syvenevän.

      • yritä.edes

        Yritätkö sanoa jotakin?


      • tarviitko.apua
        yritä.edes kirjoitti:

        Yritätkö sanoa jotakin?

        Tuossa taidettiin yrittää sanoa, että paitsi ettei mennyt, ja paitsi ettei pysynyt. Mutta katkeruus näyttää pysyvän. Jopa syvenevän.

        Onko jokin kohta erityisen haastava sinulle, vai ihan koko teksti?


      • käh-käh
        tarviitko.apua kirjoitti:

        Tuossa taidettiin yrittää sanoa, että paitsi ettei mennyt, ja paitsi ettei pysynyt. Mutta katkeruus näyttää pysyvän. Jopa syvenevän.

        Onko jokin kohta erityisen haastava sinulle, vai ihan koko teksti?

        Että joku meni jonnekin, eikä mennytkään???


      • hyvähyvä
        käh-käh kirjoitti:

        Että joku meni jonnekin, eikä mennytkään???

        Ymmärsit sitä paljon enemmän kuin kukaan odotti 😀


    • Kyllä se muutos lähtee ihmisten asenteista. Ruuhkia ei ole, jos ihmiset lopettavat turhan autoilun. Ja, jos he eivät lopeta, niin sitten parasta on, että sille valitaan sellaiset paikat ja reitit, jotka eivät häiritse muita ihmisiä. Ja joissa voidaan kulkea autolla.
      Huomaavainen autoilu, ei ryntäytä moottoreita, ei aja siellä missä siitä on eniten haittaa (lyhyet kaupunkimatkat, yöaika jne), ei toimi siten, että muodostuu ruuhkia. Ei pysäköi toisten pihoille, luontoon, teiden pientareille teiden huoltoaikaan, kevyenliikenteen reiteille, huoltopaikoille jne.
      Mitä muuten olisitte siitä mieltä, jos Hämeenkadun länsipää jätettäisiin kokeeksi myös henkilöautojen käyttöön? Niin saataisiin kokemusta siitä, jos joku osaisi jotenkin hyödyntää sitä, että henkilöautot ajavat liikkeiden ohi.
      Myös pyöräilyreitistöt tulisi merkitä katutilaan esim. punaisella värillä. Jotta kaikki liikkujat voisivat erottaa ne paremmin. Luontokohteet ja vihervyöhykkeet yhdistävät reitit voitaisiin merkitä vihrein viivoin punaiselle pohjalle. Ja asukaspuistot ja kansalaisalueet, sekä Tullintorille kehitettävä kansalaispuisto ja niiden reitistöt voitaisiin merkitä sinisin viivoin punaiselle alustalle. Tällä tavalla kansalaisalueiden ja luonto, sekä vihervyöhykkeiden sijainnit olisivat kevyenliikenteen helposti havaittavissa ja löydettävissä. Esimerkkejä selkeästä liikennetilan merkitsemisestä on olemassa useissa eurooppalaisista kaupungeista käytettäväksi.
      Koska kuitenkin kaupunkiin tulee paljon väkeä erilaisten tapahtumien, johdosta. Niin olisi hyvä, että heillekin voitaisiin tarjota myös mahdollisuus tutustua palaan autenttista Tamperetta. Ja ihmisille voitaisiin tarjota kohtaamisenpaikkoja myös ihan ruohonjuuritasolla.
      Olisi myös hyvä, että kaupunki voisi esittää ensi kesäksi paikan jonnekin Tammerkosken itäpuolelle, jossa erilaiset katutaiteilijat voisivat esittää performanssejaan. Koska ilman kansalaistoimintaa ei kaupunki kuitenkaan ole sitä, mitä sen pitäisi olla.

      • Viherhippihaihattelua

        Greenway se sitten jaksaa tuottaa puppusanageneraattorillaan jargonioksennuksia joita kukaan ei jaksa lukea!


      • mikä.kesti
        Viherhippihaihattelua kirjoitti:

        Greenway se sitten jaksaa tuottaa puppusanageneraattorillaan jargonioksennuksia joita kukaan ei jaksa lukea!

        Sinulla kesti yllättävän kauan tulla kertomaan, ettet taaskaan ymmärtänyt Greenwayn kirjoituksesta mitään.


      • Greendeath

        Pyöräily kaupungissa pitäisi kieltää kokonaan, niin jäisi enemmän tilaa autolla kulkeville, maksaville asiakkaille.
        Liikkeiden ohi ajavista pyöräilijöistä on pelkästään kuluja, eikä mitään hyötyä.


      • eenokinJalka

        "Ruuhkia ei ole, jos ihmiset lopettavat turhan autoilun. "

        Eikä olis ollenkaan sotia jos olis rauha.

        Jos ihmiset lopettais kaiken autoilun, niin olis vielä vähemmän ruuhkia.

        Ja jos sotia olisi negatiivinen määrä, niin mikä etumerkki olisi rauhan edessä?

        Nää on niitä asioita, joita on vaan henkilön tykönään kelattava.


    • IhanaaMahtavaa

      Tamperelaisia veronmaksajia vietiin taas 100-0. No muutama sata miljoonaa sinne tänne. Kohta päästään hämärää tunnelia pitkin kansiareenaan tai sitten Lielahdesta ja Hervannasta ratikalla keskustorille niin siitä voi sitten jatkaa bussilla tai kävellen.

    • olkaa_vihreät_tyytyväisi

      Aikamoinen rasite siitä tunnelista tuli. Vesipumput, valot, tuuletus yms. toimivat yötäpäivää vuoden jokaisena päivänä - ja kunnossapitokustannukset päälle. Valtiohan ei maksa kuin siltä osin mitä tien käyttö- ja kunnossapito tulisi maksamaam maan pinnalla. Että sellainen lisärasite kaupungin varoista, jotta saadaan kalliita asuntoja Näsijärven rantaan. Ja samalla menivät kauniit järvimaisemat autoilijoilta.

      • vihreää_politiikkaa

        Juu, ja rautatie jakaa edelleen kaupunkia. Taitaapi olla vähintään kaksiraiteinen ja lisää suunnitellaan.


      • se_ei_mennyt_tukkoon

        On siinä kai jo kolme raidetta. On se hienoa, kun näkyy juna ja Näsijärvi. Kateeks käy. Radantakuisuus ei haittaa.
        Tuli tuossa vielä mieleeni, että onko niitä vanhanajan varmatoimisia junavessoja vielä käytössä.


    • näin.me.kusetetaan

      Veronmaksajat maksoivat tunnelilla uudet kalliit asuntotontit ja asuntojen ostajat maksavat ne sitten toiseen kertaan.

      • RahatPois

        Hyvin sanottu


      • lisääääniä

        Nelikon naiset meni yhteisavioon, saivat kattoterassi asunnon tunnelin päältä sieltä he he meille vilkuttavat vaali numero käsissä.


    • oplkkiuuy

      Tampereen on vallannut joku investointihuumaa. Rahaa mätetään yhä kiihtyvällä tahdilla ja uskotellaan, että tämä on ilmaista. Luullaan, että kaikki Tampereen ongelmat ratkeavat kun keksitään joku kiva kohde. Uskotellaan, että tämä on elvyttämistä ja velkaantuminen ei haittaa mitään. Koko paskaa johtaa pormestarit ja valtuustoa nuori kiukkuinen vasurimuija.

      • ryömi.sängyn.alle

        Tilanne vaikuttaa varmasti tosi pelottavalta, jos ei yhtään tiedä, mitä investointi tarkoittaa.


      • vaikea.tajuta
        ryömi.sängyn.alle kirjoitti:

        Tilanne vaikuttaa varmasti tosi pelottavalta, jos ei yhtään tiedä, mitä investointi tarkoittaa.

        Kun tehdään sekä virheinvestointeja että asiallisia investointeja. Oletko joskus kuullut puhuttavan niiden erosta?


      • pysysiellä
        ryömi.sängyn.alle kirjoitti:

        Tilanne vaikuttaa varmasti tosi pelottavalta, jos ei yhtään tiedä, mitä investointi tarkoittaa.

        Investointi tarkoittaa pitkävaikutteisen käyttöomaisuuden hankintaa. Yksityisellä puolella niiden on tarkoitus tuottaa. Julkisella puolella ne ikävä kyllä eivät tuota vaan ovat pitkälti ideologisia ja poliittisia. Tämä johtuu siitä, että poliittiset päättäjät leikkivät toisten rahoilla. On vain poliittinen vastuu ja sehän ei tarkoita mitään.


      • pääpuskassa
        ryömi.sängyn.alle kirjoitti:

        Tilanne vaikuttaa varmasti tosi pelottavalta, jos ei yhtään tiedä, mitä investointi tarkoittaa.

        Tilanne ei vaikuta yhtään pelottavalta jos ei osaa laskea.


      • ryömi.sängyn.alle
        pysysiellä kirjoitti:

        Investointi tarkoittaa pitkävaikutteisen käyttöomaisuuden hankintaa. Yksityisellä puolella niiden on tarkoitus tuottaa. Julkisella puolella ne ikävä kyllä eivät tuota vaan ovat pitkälti ideologisia ja poliittisia. Tämä johtuu siitä, että poliittiset päättäjät leikkivät toisten rahoilla. On vain poliittinen vastuu ja sehän ei tarkoita mitään.

        Voitko luetella niitä julkisia investointeja, jotka eivät tuota vaan ovat ideologisia tai poliittisia?

        Pahan mielen ilmaisuja ilmaantui paljon nopeammin kuin yleensä. Persuilla hermot kireällä? Hih...


      • vihreätonkuses
        ryömi.sängyn.alle kirjoitti:

        Tilanne vaikuttaa varmasti tosi pelottavalta, jos ei yhtään tiedä, mitä investointi tarkoittaa.

        Tässä suoraan kaupungin sivuilta:
        Kaupunkikonsernilla oli lainaa 1 209,3 miljoonaa euroa eli 5 371 euroa asukasta kohden (2015).

        Onneksi tuo tulee pian tuplaantumaan. Tai jopa triplaantumaan.


      • honey.money
        ryömi.sängyn.alle kirjoitti:

        Tilanne vaikuttaa varmasti tosi pelottavalta, jos ei yhtään tiedä, mitä investointi tarkoittaa.

        Tietysti, jos pääsee rahankylvöstä osille, on ihan kivaa


      • Lainan_vakuudet
        pysysiellä kirjoitti:

        Investointi tarkoittaa pitkävaikutteisen käyttöomaisuuden hankintaa. Yksityisellä puolella niiden on tarkoitus tuottaa. Julkisella puolella ne ikävä kyllä eivät tuota vaan ovat pitkälti ideologisia ja poliittisia. Tämä johtuu siitä, että poliittiset päättäjät leikkivät toisten rahoilla. On vain poliittinen vastuu ja sehän ei tarkoita mitään.

        Käyttöomaisuus (tase) tarkoittaa varallisuutta. Käyttöomaisuuden arvo voi laskea tai nousta. Etenkin rakennettu keinotekoinen julkinen käyttöomaisuus menettää helposti arvoansa ajan saatossa. Tehdään käyttöomaisuuden poistoja arvonaleneman mukaisesti. Käyttöomaisuus jota ei voi tarvittaessa realisoida on omistajallensa pahimmassa tapauksessa iso rasite. Vaikeata uskoa että Tampereen pikaraitiotietä voi kenellekään myydä jos käyttötarvetta ei enää ole. Vain romuraudan ja romukuparin arvo. Käytettyjen ratikkavaunujenkin ostajia on maailmalla aika vähän. Jos olisin itse rahoittaja niin en kelpuuttaisi Tampereen pikaraitiotietä tai rantatunnelia tai homekouluja lainanvakuudeksi. Haluaisin lainanvakuudeksi jotain paljon konkreettisempaa ja todellista. Tampereen kaupunki on ottanut ja ottaa megaluokan lainoja erilaisiin megalomanisiin hankkeisiin. Mitä Tampereen kaupunki käyttää näiden jättilainojensa vakuutena ?? Kysyn tätä huolestuneena veronmaksajana.


      • tiedossa.on

        "Mitä Tampereen kaupunki käyttää näiden jättilainojensa vakuutena"

        Sähkölaitosta.


      • ttuuu
        ryömi.sängyn.alle kirjoitti:

        Tilanne vaikuttaa varmasti tosi pelottavalta, jos ei yhtään tiedä, mitä investointi tarkoittaa.

        Mä luulin, että investointi tarkoittaa sitä, että kun rahaa laitetaan johonkin kohteeseen niin siitä saadaan myöhemmin enemmän. Tampereella se taitaakin tarkoittaa jotain muuta.


      • vihrätverottaa
        Lainan_vakuudet kirjoitti:

        Käyttöomaisuus (tase) tarkoittaa varallisuutta. Käyttöomaisuuden arvo voi laskea tai nousta. Etenkin rakennettu keinotekoinen julkinen käyttöomaisuus menettää helposti arvoansa ajan saatossa. Tehdään käyttöomaisuuden poistoja arvonaleneman mukaisesti. Käyttöomaisuus jota ei voi tarvittaessa realisoida on omistajallensa pahimmassa tapauksessa iso rasite. Vaikeata uskoa että Tampereen pikaraitiotietä voi kenellekään myydä jos käyttötarvetta ei enää ole. Vain romuraudan ja romukuparin arvo. Käytettyjen ratikkavaunujenkin ostajia on maailmalla aika vähän. Jos olisin itse rahoittaja niin en kelpuuttaisi Tampereen pikaraitiotietä tai rantatunnelia tai homekouluja lainanvakuudeksi. Haluaisin lainanvakuudeksi jotain paljon konkreettisempaa ja todellista. Tampereen kaupunki on ottanut ja ottaa megaluokan lainoja erilaisiin megalomanisiin hankkeisiin. Mitä Tampereen kaupunki käyttää näiden jättilainojensa vakuutena ?? Kysyn tätä huolestuneena veronmaksajana.

        Vakuutena on veronmaksajat ja sähkölaitos (kai siitä 500 miljoonaa saa)

        Verotus on pakko-oikeutta. Sitä Tampere voi käyttää sekä tuloihin että kiinteistöihin. Ratikankin yhteydessä luvattiin kiinteistöihin arvonnousua. Samalla kun korotetaan verotusarvoja ja kiinteistöveroa niin avot.

        Ikävää vaan on se, että Tampereen työttömyysaste on 18,9%. Mutta kyllä se valtuusto pystyy vielä kunnallisveroakin korottamaan.


      • demaridulle
        honey.money kirjoitti:

        Tietysti, jos pääsee rahankylvöstä osille, on ihan kivaa

        Pitäis olla pormestarien kaveri.


      • paronper
        Lainan_vakuudet kirjoitti:

        Käyttöomaisuus (tase) tarkoittaa varallisuutta. Käyttöomaisuuden arvo voi laskea tai nousta. Etenkin rakennettu keinotekoinen julkinen käyttöomaisuus menettää helposti arvoansa ajan saatossa. Tehdään käyttöomaisuuden poistoja arvonaleneman mukaisesti. Käyttöomaisuus jota ei voi tarvittaessa realisoida on omistajallensa pahimmassa tapauksessa iso rasite. Vaikeata uskoa että Tampereen pikaraitiotietä voi kenellekään myydä jos käyttötarvetta ei enää ole. Vain romuraudan ja romukuparin arvo. Käytettyjen ratikkavaunujenkin ostajia on maailmalla aika vähän. Jos olisin itse rahoittaja niin en kelpuuttaisi Tampereen pikaraitiotietä tai rantatunnelia tai homekouluja lainanvakuudeksi. Haluaisin lainanvakuudeksi jotain paljon konkreettisempaa ja todellista. Tampereen kaupunki on ottanut ja ottaa megaluokan lainoja erilaisiin megalomanisiin hankkeisiin. Mitä Tampereen kaupunki käyttää näiden jättilainojensa vakuutena ?? Kysyn tätä huolestuneena veronmaksajana.

        Hienoa, että täällä ymmärtää joku näitä asioita.

        Yleensä kommentoivat viherpiipertäjät luulevat ymmärtävänsä mutta ovatkin metsässä. Väittävät sitten aivan soopaa totena.


      • kannattaapysyäsiellä
        ryömi.sängyn.alle kirjoitti:

        Voitko luetella niitä julkisia investointeja, jotka eivät tuota vaan ovat ideologisia tai poliittisia?

        Pahan mielen ilmaisuja ilmaantui paljon nopeammin kuin yleensä. Persuilla hermot kireällä? Hih...

        Ratikka.

        Alustava hintalappu 500 miljoonaa. Tuskin riittää.


      • Konkka_Tase
        Lainan_vakuudet kirjoitti:

        Käyttöomaisuus (tase) tarkoittaa varallisuutta. Käyttöomaisuuden arvo voi laskea tai nousta. Etenkin rakennettu keinotekoinen julkinen käyttöomaisuus menettää helposti arvoansa ajan saatossa. Tehdään käyttöomaisuuden poistoja arvonaleneman mukaisesti. Käyttöomaisuus jota ei voi tarvittaessa realisoida on omistajallensa pahimmassa tapauksessa iso rasite. Vaikeata uskoa että Tampereen pikaraitiotietä voi kenellekään myydä jos käyttötarvetta ei enää ole. Vain romuraudan ja romukuparin arvo. Käytettyjen ratikkavaunujenkin ostajia on maailmalla aika vähän. Jos olisin itse rahoittaja niin en kelpuuttaisi Tampereen pikaraitiotietä tai rantatunnelia tai homekouluja lainanvakuudeksi. Haluaisin lainanvakuudeksi jotain paljon konkreettisempaa ja todellista. Tampereen kaupunki on ottanut ja ottaa megaluokan lainoja erilaisiin megalomanisiin hankkeisiin. Mitä Tampereen kaupunki käyttää näiden jättilainojensa vakuutena ?? Kysyn tätä huolestuneena veronmaksajana.

        "Käyttöomaisuus (tase) tarkoittaa varallisuutta. Käyttöomaisuuden arvo voi laskea tai nousta."

        Ratikan hinta on ennen ensimmäistäkään ajometriä 500 milj., tai enemmän. Siitä ei myydessä saa romuraudanhintaa enempää. Miten menisi Tampereen talous, jos tehtäisiin (taseessa) kertapoisto noiden arvojen mukaan?

        Joku sanoo, että onhan ratikalla käyttöarvo. Mutta kun ratikka tuottaa käytettäessä pelkästään tappiota, käyttöarvo on tietysti negatiivinen. Eli palataan edelliseen kohtaan, eli mitä jos tehtäisiin kertapoisto noiden arvojen mukaan?


      • ryömi.sängyn.alle

      • sängynaultavoihuudella
        Konkka_Tase kirjoitti:

        "Käyttöomaisuus (tase) tarkoittaa varallisuutta. Käyttöomaisuuden arvo voi laskea tai nousta."

        Ratikan hinta on ennen ensimmäistäkään ajometriä 500 milj., tai enemmän. Siitä ei myydessä saa romuraudanhintaa enempää. Miten menisi Tampereen talous, jos tehtäisiin (taseessa) kertapoisto noiden arvojen mukaan?

        Joku sanoo, että onhan ratikalla käyttöarvo. Mutta kun ratikka tuottaa käytettäessä pelkästään tappiota, käyttöarvo on tietysti negatiivinen. Eli palataan edelliseen kohtaan, eli mitä jos tehtäisiin kertapoisto noiden arvojen mukaan?

        Jos kerralla poistettais niin ratikkayhtiö menis heti konkaan. Jaksottavat kai sen 300 miljoonaa (kiskot) 40 vuodelle. Vaunujen osalta voi olla, että käytetään 30 vuotta.
        Sitten päälle ne lainojen korot. Eli tuloksessa on ilman metrinkään ajamista 29.2 miljoonaa kuluja. Tämä joka vuosi. 30 vuoden aikana. Sitten putuisi se vaunujen osuus pois.

        Tämä tarkoittä, että ratikkayhtiön pitäsi myydä 5 € lippuja 584 000 kpl että saataisiin vasta nuo pääomakulut katettua. Jos lipun hinta olisi 2,5 € niin 1 168 000. Sitten päälle sen käyttökulut. Ei se 60 tonnin vaunu ilmaiseksi liiku.


      • halpaaononon

      • ontosiaanhalpaa
        halpaaononon kirjoitti:

        Joo sieltä löytyi.
        Arvio 290 197 -67 = 420 miljoona (tämä on arvio).
        Allianssi sitoutuu Hervanta-Pyynikintori rakentamiseen jo sovitulla summalla.
        Pyynikintori- Lielahti arvio 44 (ei sitovaa summaa). Vaunut 197.
        67 odotetaan valtiolta.

        Ei se ratikkaverkko voi maksaa kuin 250 miljoonaa. Niin on sovittu.

        https://demokraatti.fi/tampere-ja-valtio-solmivat-raitiotieta-koskevan-aiesopimuksen/

        "Sopimuksen mukaan valtio vastaa 30 prosenttia infrastruktuurin rakentamiskustannuksista ja kaupunki loppuosasta. Raitiotien kustannusten yläraja ilman kalustohankintoja on 250 miljoonaa euroa."

        Valtio on luvannut tuohon 71 miljoonaa, joten tamperelaisten osuudeksi jää korkeintaan 250-71 =179 miljoonaa. Hämeensilta on vahvistettava tuohon samaan rahaan, koska siihen ei ilman ratikoita tarvitsisi koskea vielä 20-30:een vuoteen.

        Miten nuo vaunut voi maksaa jo 197? Sillä rahalla saisi ainakin 150 megabussia.


      • ryömi.sängyn.alle
        halpaaononon kirjoitti:

        Joo sieltä löytyi.
        Arvio 290 197 -67 = 420 miljoona (tämä on arvio).
        Allianssi sitoutuu Hervanta-Pyynikintori rakentamiseen jo sovitulla summalla.
        Pyynikintori- Lielahti arvio 44 (ei sitovaa summaa). Vaunut 197.
        67 odotetaan valtiolta.

        Et osannut lukea mitään tuottoihin liittyvää? Ei yllätä...


    • SOTE_syö

      SOTE uudistuksen myötä kuntien verotus muuttuu radikaalisti.
      Tampereen veroäyri ansiotuloista v2017 on 19,75%.
      SOTE uudistuksen 2019 myötä SOTE-alueet nappaavat ison osan kunnallisverosta.
      Pakkoleikkurin jälkeen Tampereen kaupungin kunnallisveroprosentiksi jää noin 7,75%.
      Voi kuvitella, että SOTE ei onnistu kivuttomasti. Kustannukset karkaavat tekijöidensä käsistä. Kun SOTE alueet rupeavat nostamaan omaa vero-osuutansa, niin kaupungille tulee ongelma. SOTE alue tulee käyttämään isomman oikeudella verotusoikeutta. Vahvin ottaa ensin periaatteella. Kaupungille ei jää muuta instrumentia kuin nostaa kiinteistöveroja rankalla kädellä saadaksensa hoidettua a)opetus ja kulttuuripalvelut b)Liikenneväylien ylläpidon c)kunnan yleishallinnon.
      Kysymys. Miten ihmeessä Tampereen kaupunki meinaa tuon tosiasian vallitessa maksaa ottamansa miljardivelat. Silloin menee kyllä jotain vasara alle. Sähkölaitos ensimmäisenä.

      • velkaonveliotettaessa

        Nyt on vallalla ajatusmalli, että velka ei merkitse mitään ja koskaan sitä ei makseta pois. Luullaan, että raha on ilmaista, kun korot on nyt alhaalla. Mutta kyllä ne korot nousevat ja velkoja pitää uudelleen järjestellä. Vallalla on kaikki mulle heti nyt sukupolvi. Järjen valo on hiipunut.


      • helppo.juttu
        velkaonveliotettaessa kirjoitti:

        Nyt on vallalla ajatusmalli, että velka ei merkitse mitään ja koskaan sitä ei makseta pois. Luullaan, että raha on ilmaista, kun korot on nyt alhaalla. Mutta kyllä ne korot nousevat ja velkoja pitää uudelleen järjestellä. Vallalla on kaikki mulle heti nyt sukupolvi. Järjen valo on hiipunut.

        Tehdään poistoja. Poistetaan koko velka kerralla. Asia on sillä selvä. Vai oliko se puistoja?


    • mitä.pienistä

      Nuohan ovat taskurahoja mutta tärkeintähän on, että allianssimalli toimi ja kaikki siihen osallistuneet voittivat.

      • uryrygeebhy

        Ratikan ja tunnelin rakentajissa tullaan havaitsemaan pulkistumista. Varoja eivät kuitenkaan tienuupuolen pojat (ja tytöt) käytä yleensä turhuuksiin, vaan kulttuuriin, tietysti. Kulttuurimatkoja tullaanko tekemään mm. Thaimaahan? Josta löytyykin paljon mielenkiintoisia rakennuksia.


    • Selväpeli

      Ota tuosta nyt sitten selvää: "ruuhkat jäi" ja "Tampereella ei edes ole ruuhkia". Kannattaisi vastustajien ottaa ensiksi se oma näkökantansa selväksi, eli onko sitä ruuhkaa vai eikö sitä ole?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2937
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      46
      2844
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2629
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      338
      1694
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1074
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1051
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      917
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      772
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      760
    10. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      43
      722
    Aihe