Ovatko helluntailaiset sola scriptura?

epätietoinenn

Sola scriptura on teologien käyttämä termi, joka on latinaa ja tarkoittaa 'yksin kirjoitukset'. Yleensä protestantteja, eli niitä suuntauksia jotka irtautuivat aikoinaan katolisesta kirkosta, nimitetään tuon periaatteen mukaan. Jos kristitty sanoo olevansa sola scriptura -periaatteen kannattaja, hän perustelee kristinuskon pelkästään sen perusteella, mitä Raamatusta löytyy.

Ovatko helluntailaiset sola scriptura -periaatteen kannattajia?

17

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omalehmä

      >>Ovatko helluntailaiset sola scriptura -periaatteen kannattajia?>>

      Tarkasti ottaen kukaan ei voi olla puhtaasti sellainen. Jokainen lukee Raamattuaan jonkin "lukemisperinteen" ja Raamatun ulkopuolisen esiymmärryksensä "silmälasien lävitse". - Puhdas sola scriptura on yksinkertaisesti mahdoton.

    • Eenokki12

      Yksin uskosta, yksin armosta ilman lain ja uudestikastajien tekoja.
      Tämä on minun määritelmäni vanhurskauttamisesta.Eenokki12

      • ettäsilleen

        Kyllä kristityn on otettava elämässään myös Raamatun kokonaisilmoitus huomioon. Pelastus tulee yksin armosta, mutta elävä usko johtaa automaattisesti myös Hengen hedelmiin, eli tekoihin. Sellainen usko, joka ei johda minkäänlaiseen muutokseen elämässä, on kuollut. Tämä on täysin eri asia kuin että yrittäisi ansaita pelastuksen teoillaan.


    • Helluntaiseurakunnat, vapaaseurakunnat ja baptistiseurakunnat ovat "sola Scriptura" -periaatteen kannattajia. Oikeastaan ei vain kannattajia vaan yksin Raamattu on uskon, elämän ja seurakunnan ytimessä. Seurakunnat pyritään järjestämään mahdollisimman pitkälle Raamatun mukaisella mallilla. Tähän Raamatun malliin perustuu mm. vanhemmistojohtoisuus, seurakunnan erillisyys valtiosta, seurakuntakuri ja upotuskaste. Kaikki opetukset ja myös profetiat tutkitaan Raamatun avulla. Niiden tulisi siis olla linjassa Raamatun kanssa ja jos näin ei ole niin opetus tai profetia on hylättävä vääränä.

      Niin ja se lyhyt vastaus: kyllä :)

      • selitätkö.tämän

        Vesikasteesta puheen ollen, selitätkö tämän minulle !

        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

        Mitä Paavali siinä sanookaan ?

        " Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan "

        Paavali taas sanoo itsestään Apostolina ja esimerkkinä seuraavaa:

        1. Kor. 11:1 Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.

        Fil. 3:17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.

        Joten selitätkö tämän itsellesi ensin ja sitten minulle ?


      • selitätkö.tämän kirjoitti:

        Vesikasteesta puheen ollen, selitätkö tämän minulle !

        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

        Mitä Paavali siinä sanookaan ?

        " Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan "

        Paavali taas sanoo itsestään Apostolina ja esimerkkinä seuraavaa:

        1. Kor. 11:1 Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.

        Fil. 3:17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.

        Joten selitätkö tämän itsellesi ensin ja sitten minulle ?

        Tuossa 1.Kor. 1:17 Paavali puhuu siitä, että seurakuntalaisilla oli kiistoja, toinen Paavalin toinen Apolloksen puolella. Paavali vastustaa tuota riitelyä kysyen "Paavalinko nimeen teidät on kastettu?" ja toteaa että onneksi hän on kastanut heistä niin harvoja että kukaan tuskin voisi sanoa että hänet olisi kastettu Paavalin nimeen.

        Paavali ei tuossa puhu mitenkään kastamista vastaan. Päin vastoin, oletuksena on, että jokainen seurakuntalainen on kastettu. Ja Paavali oli heistäkin osan kastanut. Kun seurakuntia perustettiin, paikalla oli usein varmasti montakin kastajaa jolloin Paavalin ei tarvinnut kastaa itse vaan kasteen pystyi suorittamaan kuka tahansa kastettu Jeesuksen seuraaja. Paavali viittaa tässä samalla siihen että hänen ei itse henkilökohtaisesti tarvitse kastaa jokaista kääntynyttä ja sillä ei ole merkitystä kuka uskovista kasteen suorittaa. Tätä periaatetta olisi syytä muidenkin noudattaa, meilläkään evankelistat eivät yleensä kasta vaan paimenet ja vanhimmat, tarvittaessa joku toinen, kuten Päävalikon teki. Kun paikalla ei ollut useampia jotka voisivat kastaa, Paavali kastoi heidät itse. Myös sellaiset jotka oli jo kastettu mutta ilman henkilökohtaista uskoa Jeesukseen:

        Apostolien teot 19:1-5
        "Kun Apollos oli Korintissa, Paavali kulki ylänköseutujen läpi ja tuli alas Efesokseen. Siellä hän tapasi muutamia opetuslapsia ja kysyi heiltä: ”Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?” He vastasivat hänelle: ”Emme ole edes kuulleet Pyhästä Hengestä.” Hän kysyi: ”Millä kasteella teidät sitten on kastettu?” He vastasivat: ”Johanneksen kasteella.” Niin Paavali sanoi: ”Johannes kastoi parannuksen kasteella ja kehotti kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, nimittäin Jeesukseen.” Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen."

        Asiayhteydessään tuo korinttilaiskirjeen kohta kuuluu siis näin:
        1. Korinttolaiskirje 1:11-17
        "Kloen perheväeltä olen näet saanut kuulla teistä, veljeni, että teillä on keskenänne riitoja. Tarkoitan sitä, että joku teistä sanoo: ”Minä olen Paavalin puolella”, toinen taas: ”Minä Apolloksen”, ”Minä Keefaksen”, ”Minä Kristuksen”. Onko Kristus jaettu? Ei kai Paavalia ole ristiinnaulittu teidän tähtenne? Vai Paavalinko nimeen teidät kastettiin? Kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muuta kuin Krispuksen ja Gaiuksen. joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni. Kastoinhan tosin myös Stefanaan perhekunnan. Sitten en tiedä, olenko kastanut ketään muuta. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi."

        Sana kastaa on näissä siis "baptizoo" joka tarkoittaa "upottaa".


      • sokeako.olet
        Mr.Johannes kirjoitti:

        Tuossa 1.Kor. 1:17 Paavali puhuu siitä, että seurakuntalaisilla oli kiistoja, toinen Paavalin toinen Apolloksen puolella. Paavali vastustaa tuota riitelyä kysyen "Paavalinko nimeen teidät on kastettu?" ja toteaa että onneksi hän on kastanut heistä niin harvoja että kukaan tuskin voisi sanoa että hänet olisi kastettu Paavalin nimeen.

        Paavali ei tuossa puhu mitenkään kastamista vastaan. Päin vastoin, oletuksena on, että jokainen seurakuntalainen on kastettu. Ja Paavali oli heistäkin osan kastanut. Kun seurakuntia perustettiin, paikalla oli usein varmasti montakin kastajaa jolloin Paavalin ei tarvinnut kastaa itse vaan kasteen pystyi suorittamaan kuka tahansa kastettu Jeesuksen seuraaja. Paavali viittaa tässä samalla siihen että hänen ei itse henkilökohtaisesti tarvitse kastaa jokaista kääntynyttä ja sillä ei ole merkitystä kuka uskovista kasteen suorittaa. Tätä periaatetta olisi syytä muidenkin noudattaa, meilläkään evankelistat eivät yleensä kasta vaan paimenet ja vanhimmat, tarvittaessa joku toinen, kuten Päävalikon teki. Kun paikalla ei ollut useampia jotka voisivat kastaa, Paavali kastoi heidät itse. Myös sellaiset jotka oli jo kastettu mutta ilman henkilökohtaista uskoa Jeesukseen:

        Apostolien teot 19:1-5
        "Kun Apollos oli Korintissa, Paavali kulki ylänköseutujen läpi ja tuli alas Efesokseen. Siellä hän tapasi muutamia opetuslapsia ja kysyi heiltä: ”Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?” He vastasivat hänelle: ”Emme ole edes kuulleet Pyhästä Hengestä.” Hän kysyi: ”Millä kasteella teidät sitten on kastettu?” He vastasivat: ”Johanneksen kasteella.” Niin Paavali sanoi: ”Johannes kastoi parannuksen kasteella ja kehotti kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, nimittäin Jeesukseen.” Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen."

        Asiayhteydessään tuo korinttilaiskirjeen kohta kuuluu siis näin:
        1. Korinttolaiskirje 1:11-17
        "Kloen perheväeltä olen näet saanut kuulla teistä, veljeni, että teillä on keskenänne riitoja. Tarkoitan sitä, että joku teistä sanoo: ”Minä olen Paavalin puolella”, toinen taas: ”Minä Apolloksen”, ”Minä Keefaksen”, ”Minä Kristuksen”. Onko Kristus jaettu? Ei kai Paavalia ole ristiinnaulittu teidän tähtenne? Vai Paavalinko nimeen teidät kastettiin? Kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muuta kuin Krispuksen ja Gaiuksen. joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni. Kastoinhan tosin myös Stefanaan perhekunnan. Sitten en tiedä, olenko kastanut ketään muuta. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi."

        Sana kastaa on näissä siis "baptizoo" joka tarkoittaa "upottaa".

        Siinä lukee selvästi:

        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan

        Kristus EI LÄHETTÄNYT KASTAMAAN !

        Miksi näin ?

        Kun uudessa liitossa ei enää ulkoisia kasteita ja pesoja tarvita !

        Niin ja se upottaminen !

        Tässä kun kerrotaan Jeesuksen kastavan Pyhällä Hengellä, niin siinä on sama "baptizoo" joka tarkoittaa "upottaa".

        Matt. 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

        Luuk. 3:16 niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

        Siis vedellä kastaminen - vanhaliitto - vanhan liiton profeetta Johannes Kastaja !

        Hengellä kastaminen - uusiliitto - Jeesus Kristus !


      • sokeako.olet kirjoitti:

        Siinä lukee selvästi:

        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan

        Kristus EI LÄHETTÄNYT KASTAMAAN !

        Miksi näin ?

        Kun uudessa liitossa ei enää ulkoisia kasteita ja pesoja tarvita !

        Niin ja se upottaminen !

        Tässä kun kerrotaan Jeesuksen kastavan Pyhällä Hengellä, niin siinä on sama "baptizoo" joka tarkoittaa "upottaa".

        Matt. 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

        Luuk. 3:16 niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

        Siis vedellä kastaminen - vanhaliitto - vanhan liiton profeetta Johannes Kastaja !

        Hengellä kastaminen - uusiliitto - Jeesus Kristus !

        Vesikaste kuuluu nimenomaan uuteen liittoon. Sen lisäksi tarvitaan kaste Pyhässä Hengessä. Molemmat tarvitaan. Pyhä Henki näyttää todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion ja vaikuttaa siten jo uudestisyntymisessä:

        Johannes 3:5
        "Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."

        Sitten vedessä kastetuille uudestisyntyneille uskoville Jeesus lupasi myös kasteen Pyhässä Hengessä, Pyhän Hengen täyteyden:
        Johannes 14:15-17
        "”Jos te rakastatte minua, te pidätte minun käskyni. Ja minä rukoilen Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, Totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, sillä se ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän luonanne ja on teissä."

        Tavallisesti kaste Pyhässä Hengessä seuraa vesikastetta kuten tässä:

        Apostolien teot 19:3-6
        "Hän kysyi: ”Millä kasteella teidät sitten on kastettu?” He vastasivat: ”Johanneksen kasteella.” Niin Paavali sanoi: ”Johannes kastoi parannuksen kasteella ja kehotti kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, nimittäin Jeesukseen.” Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heidän päälleen ja he puhuivat kielillä ja profetoivat."

        Jeesus antoi meille esimerkin vesikasteesta:
        Matteus 3:13-15
        "Siihen aikaan Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen luo hänen kastettavakseen. Johannes kuitenkin esteli häntä ja sanoi: ”Minä tarvitsen kasteen sinulta – ja sinä tulet minun luokseni!” Mutta Jeesus vastasi hänelle: ”Salli se nyt, sillä näin meidän sopii täyttää koko vanhurskaus.” Silloin Johannes suostui siihen."

        Ja jo ennen Taivaaseen astumistaan Jeesus antoi opetuslapsille tehtävän upottaa vedessä Jeesuksen nimeen:
        Johannes 4:1-3
        "Kun Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes – tosin Jeesus ei itse kastanut vaan hänen opetuslapsensa – hän lähti Juudeasta ja meni taas Galileaan."

        Tämän käskyn upottaa Jeesus toisti ylösnousemuksensa jälkeen:
        Matteus 28:19-20
        "Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanajan loppuun saakka.”"

        Ja tätä upottamista jatkoi Paavali ja muut Jeesuksen seuraajat myöhemmin ja opetuslapset heti helluntaipäivästä alkaen:
        Apostolien teot 2:38
        "Pietari vastasi: ”Kääntykää, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

        Myös Jeesuksen sanat vesikasteesta ovat vahvat, kaste kuuluu pelastumiseen:
        Markus 16:15-16
        "Hän sanoi heille: ”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

        Kaste eli upotus vedessä kuuluu jokaiselle uskovalle. Sellaiselle joka on tullut uskoon ja päättänyt antaa elämänsä Jeesukselle, mutta miettii vielä kasteasiaa sanoisin näin: itse en uskaltaisi viivyttää kasteelle menoa, niin selvästi ja vahvasti Raamattu siitä puhuu.


      • sokeako.olet
        Mr.Johannes kirjoitti:

        Vesikaste kuuluu nimenomaan uuteen liittoon. Sen lisäksi tarvitaan kaste Pyhässä Hengessä. Molemmat tarvitaan. Pyhä Henki näyttää todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion ja vaikuttaa siten jo uudestisyntymisessä:

        Johannes 3:5
        "Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."

        Sitten vedessä kastetuille uudestisyntyneille uskoville Jeesus lupasi myös kasteen Pyhässä Hengessä, Pyhän Hengen täyteyden:
        Johannes 14:15-17
        "”Jos te rakastatte minua, te pidätte minun käskyni. Ja minä rukoilen Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, Totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, sillä se ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän luonanne ja on teissä."

        Tavallisesti kaste Pyhässä Hengessä seuraa vesikastetta kuten tässä:

        Apostolien teot 19:3-6
        "Hän kysyi: ”Millä kasteella teidät sitten on kastettu?” He vastasivat: ”Johanneksen kasteella.” Niin Paavali sanoi: ”Johannes kastoi parannuksen kasteella ja kehotti kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, nimittäin Jeesukseen.” Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heidän päälleen ja he puhuivat kielillä ja profetoivat."

        Jeesus antoi meille esimerkin vesikasteesta:
        Matteus 3:13-15
        "Siihen aikaan Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen luo hänen kastettavakseen. Johannes kuitenkin esteli häntä ja sanoi: ”Minä tarvitsen kasteen sinulta – ja sinä tulet minun luokseni!” Mutta Jeesus vastasi hänelle: ”Salli se nyt, sillä näin meidän sopii täyttää koko vanhurskaus.” Silloin Johannes suostui siihen."

        Ja jo ennen Taivaaseen astumistaan Jeesus antoi opetuslapsille tehtävän upottaa vedessä Jeesuksen nimeen:
        Johannes 4:1-3
        "Kun Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes – tosin Jeesus ei itse kastanut vaan hänen opetuslapsensa – hän lähti Juudeasta ja meni taas Galileaan."

        Tämän käskyn upottaa Jeesus toisti ylösnousemuksensa jälkeen:
        Matteus 28:19-20
        "Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanajan loppuun saakka.”"

        Ja tätä upottamista jatkoi Paavali ja muut Jeesuksen seuraajat myöhemmin ja opetuslapset heti helluntaipäivästä alkaen:
        Apostolien teot 2:38
        "Pietari vastasi: ”Kääntykää, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

        Myös Jeesuksen sanat vesikasteesta ovat vahvat, kaste kuuluu pelastumiseen:
        Markus 16:15-16
        "Hän sanoi heille: ”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

        Kaste eli upotus vedessä kuuluu jokaiselle uskovalle. Sellaiselle joka on tullut uskoon ja päättänyt antaa elämänsä Jeesukselle, mutta miettii vielä kasteasiaa sanoisin näin: itse en uskaltaisi viivyttää kasteelle menoa, niin selvästi ja vahvasti Raamattu siitä puhuu.

        En viitsi alkaa väitellä enempää ja korjailla kaikkea mitä olet kirjoittanut !

        Kysyn vain sitä, että mitä kuvittelet saavuttavasi vesikasteessa ?

        Siis se alkuperäinen Sanankohta jota pyysin sinua tutkimaan kuuluu näin:

        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

        Eli Paavali sanoo, että Jeesus ei lähettänyt vedellä kastamaan !

        Mutta miksi siis näin ?

        Se selviää siitä loppuosasta !

        " ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi "

        Siis jos Kristuksen täydellinen ja TÄYTETTY työ ei olekkaan täydellinen, vaan tarvitaan yhä muuta eli vaikkapa vesikaste, niin sillä mitätöidään Kristuksen TÄYTETTYÄ työtä !

        Siis yhä tarvitaan joku ulkopuolinen peso, vaikka kaiken pitäisi olla JO TÄYTETTY ja Kristuksen TYÖ ON TÄYDELLINEN !

        Te oppinnen kautta siis väitätte sitä epätäydelliskesi, jota pitää siis paikkailla ulkoisella vesi kasteella, jotta siitä tulisi täydellinen.

        Sen verran vielä sanon, että !

        Sinä et selvästikkään ymmärrä kokonaisuutta, eli vanhan liiton uskovat kastettiin vedellä, sen kautta he siirtyivät suoraan uuteen liittoon, uskomaan Jeesuksen vapahtajanaan, se oli parannuksen kaste(vesi), kuten Johannes Kastajakin sanoi, parannus epäuskosta siis.

        Uuden liiton uskovat pakanat saivat ja saavat sen sijan uudestisyntymässä Pyhän Hengen eli Jeesus kastaa meidät Pyhällä Hengellä ja se riittää täysin !

        Jako oli ja on siis selvä:

        Matt. 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

        Jeesus taas meni kasteelle vanhan liiton säädösten mukaan ja vuoksi !

        Jeesus oli 30v ikäinen, ja siinä iässä Leeviläiset papit vihittiin palvelutehtäviinsä, ja silloin heidät pestiin ja voideltiin ja asetettiin tehtäviinsä !

        Jeesus aloitti oman pappispalveluksensa juuri 30v iässä, ja siksi Hänet piti pestä ja voidella ja asettaa tehtäväänsä, ja sen vahvisti Isä Taivaasta !

        Jeesuksen kaste ei ollut mikään esimerkki vesikasteelle menemisestä pakanoille !

        Pakanoille ei annettu juutalaisia pesoja sun muita rasitteeksi !!!


    • PasiToivonen

      Jos uskot että Maa kiertää aurinkoa, sinut heitetään pihalle.

    • ongelmallinen.oppi

      Tuo on ongelmallinen oppi !

      Siis kun Raamattu puhuu kirjoituksista, niin silloin ei viitata pelkästään Raamatun kirjoituksiin !

      Jeesuksen aikaan ei edes ollut meidän Raamattuamme !!!

      Lisäksi asia selviää siitä, että Raamatussa viitataan muihin kirjoituksiin selvästi, otan vain yhden esimerkin:

      Juud. 1:9 Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!"

      Tätä asiaa ei mainita missään Raamatussa, joten se on siis ulkopuolella "sola scripturan" !

      Lisäksi Raamattu itse sanoo näin:

      2. Tim. 3:16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
      17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.

      Tässä ei sanota todellakaan "sola scriptura" eli vain Raamattu, kuten tämän opin kannattajat sen kääntävät, vaan tässä lukee selvästi "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta" !

      Tämä opetus ja ohjemateriaali on siis paljon laajempi kuin vain Raamattu !

      On toki hyvä ja turvallista pyrkiä vahvistamaan kaikki Raamatusta, mutta kaikkea emme voi sieltä vahvistaa, kuten tuota "perkeleen kanssa väittelyä" !

      Raamattu itse todistaa ja vahvistaa myös tuon 2. Tim. 3:16 sanankohdan sanoman:

      Joh. 21:25 On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin. luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.

      Meillä siis on Raamatussa vain pieni osa kaikesta tarvitsemastamme opetuksesta ja Pyhän Hengen on tarkoitus opettaa ja muistuttaa KAIKESTA, mitä Jeesus on sanonut:

      Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut

      Eli ympyrä sulkeutuu, sillä edellä jo oli tuo Sananpaikka, että JOKAINEN KIRJOITUS, joka on Hengen vaikutuksesta syntynyt on tarpeellinen uskovalle !

      Tuo "sola scriptura" tulkinta siis helposti rajaa paljon tarvittavaa opetus materiaalia pois.

      Toki nuorelle uskovalle varsinkin Raamattu on turvallisin pohja ja perusta ja se pitää kunnolla omaksua, jotta sen kautta kykenee arvioimaan sitten sen, että mikä on Hengestä syntynyttä opetusta ja mikä sielullista eli riivaajien oppeja !

      Lopuksi siis, kaikki Raamatun ja Hengen opetus pitää olla linjassa keskenään eli mikään ei saa kumota Raamatun Totuutta !

      Mielestäni tämä "sola scriptura" oppi on kehitetty pelon kautta ja vuoksi, eli pelätään niin paljon eksytyksiä, että siksi rajataan paljon tarpeellista opetusta pois, vaikka kuten olen edellä näyttänyt, Raamattu siis ei opeta tämänkaltaista "sola scriptura" oppia, vaan:

      2. Tim. 3:16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
      17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.

    • capiche

      Helluntailaiset, kuten monet muutkin kristilliset yhteisöt, sanovat perustavansa uskonsa yksin Raamattuun. Mutta lopputulos riippuu tietenkin aina siitä miten Raamattua tulkitaan.

      Vapaiden suuntien heikkous on joskus siinä, että jokainen uskova katsoo saavansa ohjeet Sanan tulkintaan suoraan Pyhältä Hengeltä. Ja jos uskova on vielä kypsymätön ja ylimielinen, niin hän ei edes suostu kuulemaan miten muut ovat aikojen saatossa asiaa tulkinneet.

      Tottakai PH avaa Jumalan sanaa. Mutta silti meidän pitäisi olla tietoisia siitä, että ihmisen ymmärryskyky on joskus rajallinen. Paavalia lainatakseni kuulemme joskus PH:n ja Jumalan puheen kuin arvoituksen tavoin. Ja vedämme oman rajoitetun ymmärryksemme perusteella liian nopeita tai yleispäteviä johtopäätöksiä.

      Vastapainoksi tarvittaisiin systemaattista Raamatun opetusta. Sitä on jonkun verran, mutta ei aina tarpeeksi.

    • totuus_voittaa

      "...perustelee kristinuskon pelkästään sen perusteella, mitä Raamatusta löytyy."

      Mitään perustelua tälle helluntaiseurakuntien uskontunnustukselle ei Raamatusta löydy: "On yksi, iankaikkinen Jumala kolmessa persoonassa: Isä ja Poika ja Pyhä Henki."

      Ei voi löytyäkään koska apostoli Paavali kirjoittaa näin: "meillä on vain yksi Jumala, Isä." (1 Kor 8:6)

      Helluntailaiset ovat samoja porttokirkon tyttäriä kuin katoliset ortodoksit luterilaiset baptistit metodistit ja muut vastaavat.

      Jälki on sen mukaista.

      • minkähengenhedelmiä

        Ja mistä kirkosta näin vihamielistä ja ylimielistä porukkaa sitten tulee? Kerro ihmeessä, niin osaan pysyä erossa.


      • totuus_voittaa
        minkähengenhedelmiä kirjoitti:

        Ja mistä kirkosta näin vihamielistä ja ylimielistä porukkaa sitten tulee? Kerro ihmeessä, niin osaan pysyä erossa.

        Niitä ylimielisiä jotka tietävät Jumalasta enemmän kuin Jumala itse ovat nuo yllämainitut katoliset ortodoksit luterilaiset helluntailaiset ja muut joiden uskontunnustus tekee valehtelijaksi hänet joka sanoo: "sillä minä olen Jumala, eikä toista ole" (Jesaja 45:22)

        Jos on toinen ja on kolmaskin niin valehtelee se joka sanoo ettei toista ole.

        Jos taas hän joka sanoo ettei toista ole on totinen niin valehtelevat ne jotka sanovat että on toinen ja on kolmas. Repikää siitä.


    • ongelmallinen.oppi

      Otan vielä lyhyesti tuon opin perus ongelman !

      Tuon opin opettajat perustavat oppinsa tähän pitkälti:

      latinankielinen käsite sola Scriptura tarkoittaa todellakin ”yksin Raamatusta” tai ”yksin Raamatulla

      Tässä tulee se perustavaa laatua oleva ongelma !

      Siinä lukee oikeasti YKSIN KIRJOITUKSISTA YKSIN KIRJOITUKSILLA !

      Nyt nämä opettajat ovat rajanneet sen KIRJOITUKSET tarkoittamaan vain Raamattua !

      Kuten edellä jo kirjoitin, he ovat siis kaventaneet kirjoitukset tarkoittamaan vain Raamatun kirjoituksia.

      Se on siis samaa kuin sanoisi vaikkapa Jakomäkeä, koko maailmaksi !

      2. Tim. 3:16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
      17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.

      Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut

      Joh. 21:25 On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin. luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.

      Siis tutkitaan tuota mittaluokka eroa hieman, eli Raamatussa sanotaan siis:

      "etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa."

      Sola scriptura oppi sanoo: Yksin Raamattu, eli yksi kirja !!!

      Melkoinen ero, eikö totta ?

    • Niilo.Yli-Vainio

      Saako sitä Niilo Yli-Vainion Kaatamisopasta vielä HELL-kirjamyynnistä? Olen kuullut sen olevan tärkeää ilmestystietoa HELL-kerhossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      65
      1980
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1327
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1264
    4. 46
      1148
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1002
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      920
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      881
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      878
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      873
    Aihe