Löytyykö raamatusta mekanismit luomiselle?

hooohho

Jos kaikki on luotu jumalan toimesta niin mitä raamattu sanoo miten kaikki on tapahtunut? Mikä on mekanismi kaiken luomisen taustalla miten jumala loi taivaat ja maat ja mitä 7 luomispäivää kuvaakaan?

Tavallaan vastaava kuin evolution by means of natural selection..

29

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siellähän se lukee .

      • hooohho

        missä kohtaa?


      • hooohho kirjoitti:

        missä kohtaa?

        Lue ...Kyllä varmaan osaat kirjan jo lukea ihan yksinkin ?


      • hooohho
        TämmöstTääOn kirjoitti:

        Lue ...Kyllä varmaan osaat kirjan jo lukea ihan yksinkin ?

        eli siellä ei kerrota mitään asiasta..


      • hooohho kirjoitti:

        eli siellä ei kerrota mitään asiasta..

        Kerrotaan... lue ja selvitä .


      • ValettaRaamattuOn
        TämmöstTääOn kirjoitti:

        Kerrotaan... lue ja selvitä .

        Annatko esimerkin?


      • ValettaRaamattuOn kirjoitti:

        Annatko esimerkin?

        En .


      • hooohho

        Verkostomarkkinoinnissa toimitaan näin: en mä kerro mitään sun pitää tulla paikanpäälle kuunteleen.

        En mä kerro mitään sun pitää itse lukea.

        Onko tämä jokin raamatun myyntikikka millä yritetään saada lukemaan sitä?


      • hooohho kirjoitti:

        Verkostomarkkinoinnissa toimitaan näin: en mä kerro mitään sun pitää tulla paikanpäälle kuunteleen.

        En mä kerro mitään sun pitää itse lukea.

        Onko tämä jokin raamatun myyntikikka millä yritetään saada lukemaan sitä?

        Jokainen kokee sen eritavoin joten kuinka voin sinulle omaa kokemustani myydä oikeana ? Tässä syy monien uskontojenkin pilalle menemiseen . .. Lue ja koe ..sitten ymmärrät tai sitten se ei ollut sinua varten . Vai tarvitseeko laittaa alennus että rupee kiinnostamaan arvon kuluttaja ?


      • magyar1000
        TämmöstTääOn kirjoitti:

        Jokainen kokee sen eritavoin joten kuinka voin sinulle omaa kokemustani myydä oikeana ? Tässä syy monien uskontojenkin pilalle menemiseen . .. Lue ja koe ..sitten ymmärrät tai sitten se ei ollut sinua varten . Vai tarvitseeko laittaa alennus että rupee kiinnostamaan arvon kuluttaja ?

        miks käytät ranskalaista typografiaa


      • Taikauskonnoton
        hooohho kirjoitti:

        Verkostomarkkinoinnissa toimitaan näin: en mä kerro mitään sun pitää tulla paikanpäälle kuunteleen.

        En mä kerro mitään sun pitää itse lukea.

        Onko tämä jokin raamatun myyntikikka millä yritetään saada lukemaan sitä?

        Pyramidihan on sivulta katsottuna kolmio, ja pyramidihuijaustahan pyhä kolminaisuus tietenkin symboloi.


      • magyar1000 kirjoitti:

        miks käytät ranskalaista typografiaa

        En käytä koska en edes tiedä mitä se on .


      • ValhettaRaamattuOn
        TämmöstTääOn kirjoitti:

        En .

        Et Anna esimerkkiä kun et kykene pelle. Ja se puolestaan johtuu joko siitä että olet idiootti ja et vaan osaa tai siitä että olet idiootti ja et vaan osaa JA niitä luomismekanismeja EI OLE kuvattu Raamatussa.

        Tietenkin me rationaaliset ja täysijärkiset tiedämme että Raamatussa ei ole kuvattu mitään luomismekanismeja. Tiedämme myös että Raamatun kuvaama luominen on pelkkä tietämättömien paimentolaiskansojen sepittämä satu, johon nykyaikana uskoo enää herkkäuskoiset hölmöt.


      • ValhettaRaamattuOn kirjoitti:

        Et Anna esimerkkiä kun et kykene pelle. Ja se puolestaan johtuu joko siitä että olet idiootti ja et vaan osaa tai siitä että olet idiootti ja et vaan osaa JA niitä luomismekanismeja EI OLE kuvattu Raamatussa.

        Tietenkin me rationaaliset ja täysijärkiset tiedämme että Raamatussa ei ole kuvattu mitään luomismekanismeja. Tiedämme myös että Raamatun kuvaama luominen on pelkkä tietämättömien paimentolaiskansojen sepittämä satu, johon nykyaikana uskoo enää herkkäuskoiset hölmöt.

        Oletko lukenut ja perehtynyt ?


    • Taikauskonnoton

      Kyllä löytyy. Se mekanismi on taikuus.

      Taikuus tarkoittaa sitä, että sanotaan taikasana, vaikkapa ABRACADABRA ( אברא כדברא, avra kedabra, "luon sanoillani"), ja kappas: (kuin) taikaiskusta olevaksi ilmestyy kaikkea hassua, kuten taivas, maa, valo, kaartuva kansi (jota tosin ei ole vielä löydetty) vesien väliin, kasveja, valoja taivaankanteen (siihen jota ei ole vielä löydetty), kaikenlaisia elukoita ja ihmisen, vitsauksia, taikatulvia jne.

      Taikuus on siis se mekanismi, mutta se on niin monimutkaista, ettei sitä ihminen voi ymmärtää. Taikoa osaakin vain Jumala ja haitilaiset.

    • Niinpä, Kaveri sanoi, että tulkoon vetyatomi ja vetyatomi tuli. Mistä ja miten se tuli? Mikä materialisoitui vetyatomiksi ja miten?

      • Niin: mistä tiesi vetyatomi tulla (oikeastaan useampi) HETI, kun sen nimi mainittiin?


      • kekek-kekek kirjoitti:

        Niin: mistä tiesi vetyatomi tulla (oikeastaan useampi) HETI, kun sen nimi mainittiin?

        Näköjään yksi vetyatomikin hiljentää kreationistit. Ehkä he ovatkin sellaisia, jotka mitään kyselemättä nauttivat jonkun muun tekemästä työstä eivätkä niinkään uhraa ajatusta asioiden suunnittelulle ja tekemiselle. Kuinka helvetti toimii? Ei väliä, pääasia on, että huorat käristyvät siellä.
        Satu voi olla totta kunhan ei ala määrittelemään sitä.


      • epiphaniuseikirj

        "Niinpä, Kaveri sanoi, että tulkoon vetyatomi ja vetyatomi tuli. Mistä ja miten se tuli? Mikä materialisoitui vetyatomiksi ja miten?"

        No jos halutaan leikkiä mielikuvilla, niin ehkäpä se meni jotenkin näin, tai jotenkin toisin. Perustan ajatukseni sekä raamattuun että apokryfisiin kirjoituksiin:

        Raamattuhan kertoo, että ennenkuin oli mitään muuta, oli Jumala.
        Jumalan kerrotaan olevan henki. Mikä henki on sitä emme kaiketi voi tietää, mutta kuvitellaan vaikka että se on jonkinlainen valtava tietoisuus täynnä voimaa eli jotain energian tapaista.

        Eenokin kirjassa mainitaan kuinka Jumala näki ennalta kaiken minkä hän oli ajatellut luoda. Hän siis ilmeisesti "kuvitteli" koko universumin sen kaikkine ominaisuuksineen. Myös Paavali sanoo raamatussa että " hänen tekonsa olivat valmiina jo maailman perustamisesta asti"

        Uskon että genesiksessä kuvatut 6 luomispäivää, tarkoittavat koko universumin historiaa, nykyisyyttä ja tulevaa aikaa. Ja se seitsemäs, eli lepopäivä, on vasta tulossa:

        "3 Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti.
        4 Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";
        5 ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni".
        6 Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden"

        Myös Jeesus sanoi "minun isäni tekee työtänsä yhäti, ja niin teen myös minä"

        Eli siis kaikki saivat alkunsa Jumalan ajatuksista jotka sitten materialisoituivat hänen tahdostaan todellisuudeksi tähän meidän ulottuvuuteemme.(se on tieteen asia tutkia että miten)
        Eli olemme ikäänkuin hänen ajatuksiensa "sisällä":

        "sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme"

        "16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
        17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa."

        Köyhä ja ontuva vertauskuva tästä voisi olla esimerkiksi maalari maalamassa taideteosta. Ensin hän kuvittelee mielessään kuvan jonka haluaa maalata. Eli hänen maalauksensa on jo valmis, ennenkuin hän vetää vetoakaan siveltimellään. Taulunkangas kuvastaa tilaa/aikaa ja itse maalaus kaikkea kaikkea muuta.


      • epiphaniuseikirj kirjoitti:

        "Niinpä, Kaveri sanoi, että tulkoon vetyatomi ja vetyatomi tuli. Mistä ja miten se tuli? Mikä materialisoitui vetyatomiksi ja miten?"

        No jos halutaan leikkiä mielikuvilla, niin ehkäpä se meni jotenkin näin, tai jotenkin toisin. Perustan ajatukseni sekä raamattuun että apokryfisiin kirjoituksiin:

        Raamattuhan kertoo, että ennenkuin oli mitään muuta, oli Jumala.
        Jumalan kerrotaan olevan henki. Mikä henki on sitä emme kaiketi voi tietää, mutta kuvitellaan vaikka että se on jonkinlainen valtava tietoisuus täynnä voimaa eli jotain energian tapaista.

        Eenokin kirjassa mainitaan kuinka Jumala näki ennalta kaiken minkä hän oli ajatellut luoda. Hän siis ilmeisesti "kuvitteli" koko universumin sen kaikkine ominaisuuksineen. Myös Paavali sanoo raamatussa että " hänen tekonsa olivat valmiina jo maailman perustamisesta asti"

        Uskon että genesiksessä kuvatut 6 luomispäivää, tarkoittavat koko universumin historiaa, nykyisyyttä ja tulevaa aikaa. Ja se seitsemäs, eli lepopäivä, on vasta tulossa:

        "3 Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti.
        4 Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";
        5 ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni".
        6 Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden"

        Myös Jeesus sanoi "minun isäni tekee työtänsä yhäti, ja niin teen myös minä"

        Eli siis kaikki saivat alkunsa Jumalan ajatuksista jotka sitten materialisoituivat hänen tahdostaan todellisuudeksi tähän meidän ulottuvuuteemme.(se on tieteen asia tutkia että miten)
        Eli olemme ikäänkuin hänen ajatuksiensa "sisällä":

        "sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme"

        "16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
        17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa."

        Köyhä ja ontuva vertauskuva tästä voisi olla esimerkiksi maalari maalamassa taideteosta. Ensin hän kuvittelee mielessään kuvan jonka haluaa maalata. Eli hänen maalauksensa on jo valmis, ennenkuin hän vetää vetoakaan siveltimellään. Taulunkangas kuvastaa tilaa/aikaa ja itse maalaus kaikkea kaikkea muuta.

        "Eli siis kaikki saivat alkunsa Jumalan ajatuksista jotka sitten materialisoituivat hänen tahdostaan todellisuudeksi tähän meidän ulottuvuuteemme.(se on tieteen asia tutkia että miten)
        Eli olemme ikäänkuin hänen ajatuksiensa "sisällä":"
        Joten jos olemme kaverin ajatuksien "sisällä", niin minkään ei tarvitse materialisoitua. Tuo kelpaa heille, joille todellisuus on jotain höttöä ja animaatiota ja jumalallista kuvitelmaa.
        Mutta jos pitäydytään luomiskertomuksessa, jossa ei missään viitata mihinkään "virtuaalimaailmaan", niin miten sen kertomuksen mukaan jokin asia materialisoitui vetyatomiksi.


      • sccvx
        marathustra kirjoitti:

        "Eli siis kaikki saivat alkunsa Jumalan ajatuksista jotka sitten materialisoituivat hänen tahdostaan todellisuudeksi tähän meidän ulottuvuuteemme.(se on tieteen asia tutkia että miten)
        Eli olemme ikäänkuin hänen ajatuksiensa "sisällä":"
        Joten jos olemme kaverin ajatuksien "sisällä", niin minkään ei tarvitse materialisoitua. Tuo kelpaa heille, joille todellisuus on jotain höttöä ja animaatiota ja jumalallista kuvitelmaa.
        Mutta jos pitäydytään luomiskertomuksessa, jossa ei missään viitata mihinkään "virtuaalimaailmaan", niin miten sen kertomuksen mukaan jokin asia materialisoitui vetyatomiksi.

        jumalan henki puhalsi siihen sanaansa.


    • Mitä niistä Raamatun kolmesta luomisversiosta tarkoitat?

      1) 1 moos 1, jossa elukat luotiin ennen ihmistä
      2) 1 moos 2, jossa elukat "muovattiin maasta" ihmisen jälkeen, kun piti kehitellä ihmiselle kaveria, mutta lopulta vain oma kylkiluu kelpasi
      3) Ainakin näissä kohdissa kerrottu versio luomisesta alkumeren hirviöitä vastaan taistelemalla:

      http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ps.74.html
      http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.51.html

      Kaikki kolme tietysti kopiotarinoita aiemmista mesopotamialaismyyteistä, eli kannattaisi varmaan tarkistaa niistä josko sieltä löytyy tarkemmat mekanismit noiden Raamattuun tehtyjen vääristelevien kopioiden sijaan.

      • Kreationismi_on_sairaus

        Ja palstan idiootit kuten 'TämmöstäTääOn' uskoo tuollaisiin kopioituihin satuihin! Miten vielä nykyäänkin löytyy niin herkkäuskoisia hölmöjä kuin TTO?

        Kertoisitko TTO omin sanoin miksi uskot Raamatun satuihin?

        SemmostaSeOn taikauskoisilla kreationisti-idiooteilla.


      • Hjkggg

        Mä löysin vain yhden luomislertomuksen.


      • mitä.häh
        Hjkggg kirjoitti:

        Mä löysin vain yhden luomislertomuksen.

        Unohditko kääntää Raamatustasi toisenkin sivun?


      • Kreationismi_on_sairaus kirjoitti:

        Ja palstan idiootit kuten 'TämmöstäTääOn' uskoo tuollaisiin kopioituihin satuihin! Miten vielä nykyäänkin löytyy niin herkkäuskoisia hölmöjä kuin TTO?

        Kertoisitko TTO omin sanoin miksi uskot Raamatun satuihin?

        SemmostaSeOn taikauskoisilla kreationisti-idiooteilla.

        Tuo TTO näyttäisi kyllä olevan pelkkä trolli. Veikkaanpa vieläpä samaksi joka kirjoittelee sekalaisilla rekisteröimättömillä nimimerkeillä.


      • jyritunnisti
        utti kirjoitti:

        Tuo TTO näyttäisi kyllä olevan pelkkä trolli. Veikkaanpa vieläpä samaksi joka kirjoittelee sekalaisilla rekisteröimättömillä nimimerkeillä.

        Tarkoitatko iwukkia? Sitä avohoitotapausta joka taannoin ilmaisu halunsa yhtyä simpanssiin? Hehe.


    • karmea.urakka

      Eiköhän tuo ollut kirjan sepustajien yhteinen päätös, että lyhyesti ja liukkaasti. Tarkempi kuvaus olisi vaatinut liikaa aivotyötä ja yksityiskohtien sepittelyä..

    • Muistutetaas vielä tästäkin Raamatun vääristymästä:

      "mitä 7 luomispäivää kuvaakaan"

      Nuo siis kuvaavat alkuperäisemmässä mesopotamialaisversiossa jumalsukupolvien määriä, eivät päiviä:

      "In the Enûma Eliš there are six generations of gods, created one after the other. Each god is associated with something, such as sky or earth. This parallels the six days of creation in Genesis, where Elohim (plural) creates a different thing on each day.
      In the Enûma Eliš, the sixth-generation god Marduk consults with other gods and decides to make mankind as servants, so that the gods can rest. Likewise, Elohim makes mankind on the sixth day (saying "let us make mankind in our image") and then rests.
      In both myths, day and night precede the creation of the luminous bodies (Genesis 1:5, 8, 13, and 14ff.; Enûma Eliš 1:38), whose function is to yield light and mark time (Genesis 1:14; Enûma Eliš 5:12–13)."

      https://en.wikipedia.org/wiki/Panbabylonism

      Ajatus 7-päiväisestä viikosta, sapatista lepopäivänä ja yleensäkin seiskasta taikanumerona on sekin lainaa samoista lähteistä. Ja sapatti viittasi alunperin täyden kuun aikaan eli oli kuukausittainen:

      "Reconstruction of the broken Enûma Eliš tablet seems to define the rarely attested Sapattum or Sabattum as the full moon. This word is cognate or merged with Hebrew Shabbat (cf. Genesis 2:2-3), but is monthly rather than weekly; it is regarded as a form of Sumerian sa-bat ("mid-rest"), attested in Akkadian as um nuh libbi ("day of mid-repose"). This conclusion is a contextual restoration of the damaged tablet, which is read as "[Sa]bbath shalt thou then encounter, mid[month]ly."[8]"

      https://en.wikipedia.org/wiki/Enûma_Eliš

      Tarkempaa tietoa siitä miten tuo vääristyi juutalaisten seitsemännen päivän sapatiksi löytyy täältä:

      http://thetorah.com/shabbat-of-the-full-moon/
      http://thetorah.com/how-and-when-the-seventh-day-became-shabbat/

      Tuolla mainitusti Enûma Eliš mm. sisältää jokseenkin saman jaksotuksen:

      "Shine over the land at the beginning of the month (arḫu),
      Resplendent with horns to fix six days.
      On the 7th day (sebutu) the crown will be half size,
      On the 15th day (šap/battu), halfway through each month, stand in opposition.
      When Šamaš [sees] you on the horizon,
      Diminish in the proper stages and shine backwards.
      On the 29th day, draw near to the path of Šamaš,
      . [ . . ] the 30th day, stand in conjunction and rival Šamaš.”"

      Ja taitaapa tuonkin taustalta löytyä taas tuttuun tapaan vanhaa taikauskoa ja sen ajan horoskooppeja:

      "In addition to the biblical evidence about word play, we need to consider the role of inauspicious days in Mesopotamian culture from the first millennium. Members of all sectors of society consulted calendrical handbooks (similar to our horoscopes today) that listed unfavorable days for certain activities. Beginning in the Neo-Assyrian period, the most ominous days (ūmū-lemnutū) were the 7th, 14th, 19th/21st and 28th."

      Onhan tuo tietysti huvittavaa miten kretut yrittävät taistella nykyaikaista tiedettä vastaan vääristetyillä versioilla muinaisten mesopotamialaisten taikauskoista...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      247
      3587
    2. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      65
      1342
    3. Taasko on ammuskeltu kaupungilla

      Mitä,mitä,mitä??? Tämä ei vetele!
      Kokkola
      39
      1101
    4. Ihmettelen sinua... En koskaan päässyt

      Selvyyteen että minkälainen olet pohjimmiltasi, mitä haluat minusta. Nyt näyttää että olet myös tosi hyvä valehtelija. E
      Ikävä
      67
      1066
    5. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      1031
    6. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      1000
    7. Mitä muka hyvää kaivatussasi on?

      Kysymys otsikossa
      Ikävä
      42
      809
    8. Onko kaivattusi

      ressukka? Miten on?
      Ikävä
      37
      778
    9. Vuoden loppuun asti kaipaan

      Enkä katso sinä aikana muihin suuntiin. Jos tämä juttu ei etene mihinkään nykyisestä, niin unohdan sinut. En päätä ystäv
      Ikävä
      68
      765
    10. Koko maailma elää valhetta

      Lähestulkoon koko maailma elää valhetta. Tietomme on valhetta, luulomme arvailuja ja pahuus jokaisessa sydämessä, jos ei
      Uskonnot ja uskomukset
      356
      750
    Aihe