Saakohan sitä ujona koskaan töitä?

eläkkeellevoisjäädä

Voiskohan sitä hakeutua jollekin eläkkeelle, kun ei ujona oikeesti voi saada töitä. 100 ihmistä hakee yhtä paikkaa ja se hiljaisin jää aina viimeiseksi valinnaksi. Näin se on. Kun ei ole autoa tai ajokorttiakaan, niin sekin vaikuttaa asiaan. Ja mitään linnunpönttöreikä -kurssit ei auta tässä nyt yhtään, voin harrastaa linnkunpönttöjen askartelua vaikka kotonakin. Helponta olisi tulla raskaaksi ja jäädä kotiäidiksi, mutta kun miesystävä on niin sitä mieltä, että ensin täytyy saada työkokemusta.

6

751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rohkeastivain

      Ujoudesta ei pääse eroon, jos sitä ei kohtaa...sosiaalisia pelkojaan. Erilaiset jännitysoireet helpottavat yksilöllisesti. Kun menee tilanteisiin (esim. työhaastatteluun ja varmaan jossakin vaiheessa myös työsuhteeseen), jotka eivät ole aivan mahdottomia (kuitenkin haasteellisia, mitä voi olla vaikea arvioida). Bentsodiatsepiineista oli aikanaan (kymmeniä vuosia sitten ennen sairauseläkkeelle jäämistä...psyykkiset syyt) "liian paljon" apua. Jäin näihin koukkuun ja seurauksena oli lääkemäärien nousut ja päihteiden sekakäyttö. Tällainen tilanne vaatii rohkeutta ja itsensä alttiiksi asettamista. Mokauksia ja nololta tuntuvia tilanteita voi syntyä, mutta entä sitten. Ihmisiä me vain ollaan. Täytyy osata myös nauraa itselleen (voi olla vaikeaa) ja luottaa siihen, että eivät ihmiset Sinua tarkkaile niin paljoa kuin luulet... eikä sekään olisi vaarallista.
      Varo "bentsoja"!

    • Yksi.ujo.myös

      Olen myös ujo ja kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja paniikkihäiriöstä. Satuin saamaan töitä työharjoittelun kautta. Työharjoittelupaikan sain, kun työkkäristä tukihenkilö tuli mukaan hakemaan paikkaa. Harjoittelun jälkeen minua sitten pyydettiin töihin. En usko, että koskaan voisin saada työtä työhaastattelun kautta, koska menen näissä tilanteissa niin lukkoon, että en saa sanaa suustani ja alan vain vollottaa.

      Joku tällainen keinohan voisi olla sinullekin hyvä, koska pääset näyttämään, että olet oikeasti hyvä työssäsi, vaikka et olekaan puheliain tyyppi. Ujous ei tee kenestäkään huonoa ihmistä tai työntekijää. Ujon ei myöskään tarvitse muuttua puheliaaksi.

      Kärsitkö ujoudesta tai jännittämisestä muutenkin tai oletko hakenut mitään apua siihen? Jos se rajoittaa elämääsi, niin suosittelen hakemaan apua. Ei kannata antaa tilanteen pitkittyä.

    • Mietinnnvaa

      Aina hemmetin paljon niitä ujoja silti tuntuu työelämässä olevan, vaikka sinun mukaasi he eivät voi töitä saada. Minäkin olen ollut ujo ihan lapsesta asti, mutta saanut kyllä lähes jokaisen työpaikan, jota hakiessa olen haastatteluun päässyt.

      Vaikka monesti tuntuu että vain sosiaalisista pidetään, niin on hyvin paljon ammatteja, joissa ei vaadita mitään avoimen läppäveikon luonnetta. Esim minä olen työskennellyt IT-alalla, jossa suurin osa työstä on melko yksinäistä puurtamista ja nykyään teen paljon töitä myös etänä kotoa käsin. Tietysti on palavereja ym, mutta ajan mittaan omasta osaamisesta saa itseluottamusta niin että keskustelu on helpompaa.

      Millainen koulutus sinulla on? Oletko aidosti kiinnostunut siitä mitä olet opiskellut? Kannattaisiko sinun opiskella uusi ammatti alalta joka voisi sopia luonteellesi paremmin ja jossa olisi töitä tarjolla?

    • Entinenerittäinujo

      Olen lapsesta asti ollut ujo, erittäin ujo vieläpä, mutta koskaan en ole sen vuoksi jäänyt ainakaan valitsematta jos töitä on halunnut tehdä on niihin myös ollut mahdollisuus.
      Työssä myös olen päässyt ujoudestani aika hyvin irti. Olen oppinut hyväksymään itseni tällaisena kun olen johon en koskaan kotiin jäämällä olisi päässyt. Jos ajattelen sitä vaihtoehtoa, että siihen olisi päätynyt kun se olisi ollut silloin helpointa, elämäni olisi tällä hetkellä varmasti erittäin kurjaa ja yksinäistä. Työstä tuli pelastajani!

      Opettele hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet. Älä kanna huolta jos et osaa keskustella jonkun kanssa. Muistan nuoruudessa yhden tapauksen kun menin ruokatunnilla kahvihuoneeseen ja sinne tuli eri alalta oleva ihminen niin hän sanoi jotain, mutta tuumasi heti perään, että eihän sinun kanssasi kannata puhua ennen kun sain edes sanottua mitään. Olin siihen mennessä pitänyt siitä ihmisestä, mutta hän tippui arvoasteikoilla välittömästi ja koin vain itse, että oman tyhmyytensä hän toi julki. Enkä sen jälkeen tietenkään osannut puhua hänelle enää yhtään mitään. Onhan niitä tapauksia ollut eikä ne kivoilta tunnu, mutta me olemme niin erilaisia ja silti yhtä arvokkaita!! Elämä kovettaa ja kasvattaa meitä ujojakin. Älä jää ujouden takia kotiin et pääse siitä niin. Uskalla kohdata ihmisiä ja uusia haasteita.
      Tänä päivänä olen pohjimmiltani hyvin ujo, mutta olen oppinut työelämässä hyppimään sen yli, mutta omassa elämässäni koen ujoutta vielä toisiaan, mutta sekin on tänä päivänä ihan terveellä pohjalla.

      • etystr

        Ongelmahan onkin siinä, että muut eivät hyväksy sinua sellaisena kuin olet, ujona. Liian paljon esiintyy yhteiskunnassa suoranaista diskriminaatiota introverttejä kohtaan. Onneksi ei toki kaikissa työpaikoissa ja kaikilla aloilla.


    • pepepension

      Eläkkeen peruste on sairaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe