Vikingin Linen taivuttaminen

hintako.ratkaissut

Hesari uutisoi laivatilauksesta ja otsikossa luki suurella:

"Hinta ratkaisi Vikingin Linen laivatilauksen kiinalaisten eduksi".

http://www.hs.fi/talous/a1479877416324

Miten tuo on mahdollista? Tuskin kukaan äidinkielenään suomea puhuva voi noin selvän tapauksen väärin vääntää.

Millaisenhan otsikon sama taho olisi kirjoittanut, jos Viking Linen sijaan Nokian Renkaat olisi tilannut jotain? Hinta ratkaisi Nokianin Renkaiden tilauksen...

Ilmeisesti hinta ratkaisee myös käytetäänkö oikolukijoita vai ei.

7

50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huonoa_loikoukua

Luullakseni pelkkä editointilipsahdus. Kirjoittaja lienee kirjoittanut aluksi ”Vikingin laivatilauksen”, päättänyt sitten varmuuden vuoksi lisätä siihen jälkiosan ”Line”, taivuttanut sen genetiivimuotoon ja unohtanut poistaa sijapäätteen alkuosasta ”Viking”.

Vastaavia mokia sattuu minulle useinkin, ainakin tällaisilla ei-niin-vakavasti-otettavilla palstoilla kuin Suomi24:n Kielet ja käännökset.

• Sijapäätteitä_pukkaa

Eivätkös venäläiset taivuttele muun muassa nimiä omassa kielessään juuri tuollaiseen tapaan, ihan tarkoituksella eikä vahingossa? Jos siellä asustelee vaikkapa henkilö nimeltä Владимир Владимирович Путин, niin hänen elämäkertansa olisi käsittääkseni ”Биография Владимира Владимировича Путина” aivan kuin me sanoisimme ja kirjoittaisimme ”Saulin Väinämön Niinistön elämäkerta”.

• Voimmehan mekin ilmaista asian tyyliin "Niinistön Saulin elämäkerta".

• Sijapäätteitä_pukkaa
        Kollimaattori kirjoitti:

Voimmehan mekin ilmaista asian tyyliin "Niinistön Saulin elämäkerta".

Tyylikysymys, nimenomaan.

• Sijapäätteitä_pukkaa

Lueskelin joitakin viikkoja sitten minulle entuudestaan jokseenkin tuntemattoman kirjailijanimimerkki Onttoni Miihkalin (1904–1979) jatkosodan aikaisia mielenkiintoisia (pitkään kiellettyjen kirjojen listallakin olleita) päiväkirjoja. Tuo vienankarjalaista syntyperää oleva opettaja-upseeri-kirjailija ja heimoaateaktivisti tunnetaan myös virallisemmalla suomenkielisellä nimellä Mikko Miihkali Karvonen ja uusimmalla, Ruotsiin muuttamisen jälkeisellä nimellä Mikael Karresand.

Tuli mieleeni, että miehen synnyinseuduilla Vienan Karjalassa käytetty nimi Onttoni Miihkali vaikuttaa samantapaiselta patronyymiltä kuin vaikkapa tässä ketjussa esillä ollut Vladimir Vladimirovitš, ”Valto Valtonpoika”.

Mikon/Miihkalin isän virallinen nimi lienee ollut Anton ja poikaa on siis kutsuttu tavallaan ”Antonin Mikoksi, Mikko Antoninpojaksi”.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Onttoni_Miihkali

Tietävämmät korjatkoot käsitystäni mielihyvin.

• Kollimaattori kirjoitti:

Voimmehan mekin ilmaista asian tyyliin "Niinistön Saulin elämäkerta".

Se on kyllä eri asia. Ensinnäkin se on kansanomaista tai arkista tyyliä, eikä se sovi normaaliin asiatyyliin saati juhlavaan tyyliin. Toiseksi siinä sukunimi on kiinteästi genetiivissä eikä suinkaan mukaudu etunimen sijamuotoon. Emme arkityylissäkään sanoisi kirjoittavamme Niinistölle Saulille, vaan Niinistön Saulille.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3914
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2619
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      44
      2594
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2375
    5. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      29
      2228
    6. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      303
      2103
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1829
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1633
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      46
      1498
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1477
    Aihe