Joulua valmistellessa

tuli mieleen että mamma alkoi downshiftaamaan joulua jo siinä vaiheessa kun lapsenlapset eivät enää olleet kylässä joka viikonloppu ja kaikki lapselliset jouluvarustukset päätyivät jonnekin ö-mappiin ikuisuudeksi. Kukat ja kynttilät korvasivat lasten suosikit tontut ja enkelit, himmeli ja ovikranssi, pieni symboolinen joulukuusi (usein pöytäkuusi), kynttelikkö ikkunalla, tähti keittiön lasissa, joulun tekstiilit ja pullantuoksu...aikuisen, yksinelävän naisen jouluvalmistelut päälle kuusikymppisenä, seitsenkymppisenä....päälle kahdeksankymppisenä hän ei enää viitsinyt enää kääriä kutomiaan sukkia enää edes joulupaperiin.
Meillä on nyt pienet pojat viimeistä aamua hoidossa tällä rupeamalla. Heräsin aikaisin, ulkona alkoi valostaa ja ankarat tuulenpuuskat kolisuttelivat kaikkea mahdollista mikä oli vähänkin irrallisempaa pihalla. Yöllä oli satanut hiukkasen lunta paljaan maan peitteeksi. Hain tikkaat ja kiipeilin yläkaapille missä säilytämme jouluvaloja ja asettelin tähtiä ja kynttelikköjä ikkunoille.
Eilen kävimme läheisen kylän (perinteisen valloonien valimoyhdyskunnan) joulumarkkinoilla. Otimme valokuvia, arvasimme väärin savukinkun painon, söimme joulukarkkeja, ostin pojille pikkulahjojen säilytyspaikaksi joulusukat, kuuntelimme joululauluja ja tapasimme rannikkomurretta puhuvan joulupukin. Tunnelmallista, tuulista, vanhanajan ihmisiä, kuten mekin. Kelmeä marraskuun aurinko paistoi. Tervetuloa joulunodotusaika. Jospa vielä jaksaisi tämänkin joulun valmistella, ainakin poikien takia.
End of blog.

54

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tounsihti

      Joo. Minäki tounshihtasin. Sammutin kämpästä valon vaikka hämärää on yhä.

    • EOB!
      Voi kuinka minä sinusta taas tykkäänkin.
      -
      Sähkö-kynttilä on testattu ja toimii.
      Eiköhän se palvele Jumalaansa tänäkin Jouluna.
      _
      Lapsia ei tule.
      Toivoakseni.
      Tekstareita saattaa tulla.
      -
      Harmillista että pikku-kinkkuset ovat nyt edullisia mutta lähenpänä Joulua jo loppu.
      Blogin arvoista on ehkä maininta kirjoituksestani kauppa-lappuun.
      Alumiini-folio.

      H.

    • Jos tekee joulun yleensä muita varten, downshiftaaminen on varmaan yksi vaihtoehto. Mutta yksi iso juttu joulusta on se, että se ei tule ellei sen tee. Joten jos vähennät hössötystä, todennäköisesti joulun merkityskin vähenee.

      Mä rakastan joulua, kylläkyllä, suorastaan rakastan. Kaikki minkä teen, teen itseäni varten. Mutta sinänsä se on ollut luonnollistakin, koska olen varsinaisen aaton aina viettänyt yksin.

      • "humps"

        Älä ali-arvio sähkö-kynttilän osuutta Joulun tekemisessä.
        -
        "Vaik'vain yksi loistaa, se riittää"

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "humps"

        Älä ali-arvio sähkö-kynttilän osuutta Joulun tekemisessä.
        -
        "Vaik'vain yksi loistaa, se riittää"

        H.

        En, itekin loistan sähkölläni. Mutta mietis, hunksiz, kun vielä lisäksi paistat itse kinkkusi, väännät omat joulutortut, panostat, siivoat, koristelet ja paketoit itsetehtyjä lahjoja.. kun sitten aattona saat huokaista, kaikki on tehty, nautit vaan. Niin nautinto on moninkertainen siihen verrattuna, että laitoit pistokkeen seinään. Olet ylpeämpi, tyytyväisempi, tekemättömyytesi on ansaittu.

        Paineen alla syntyy timantti.


      • hmp.f kirjoitti:

        En, itekin loistan sähkölläni. Mutta mietis, hunksiz, kun vielä lisäksi paistat itse kinkkusi, väännät omat joulutortut, panostat, siivoat, koristelet ja paketoit itsetehtyjä lahjoja.. kun sitten aattona saat huokaista, kaikki on tehty, nautit vaan. Niin nautinto on moninkertainen siihen verrattuna, että laitoit pistokkeen seinään. Olet ylpeämpi, tyytyväisempi, tekemättömyytesi on ansaittu.

        Paineen alla syntyy timantti.

        "humps"

        Paistan kyllä pienen kinkun(1,5 - 2kg. Ei rulla), jos niitä enää aaton-aattona mistään löytyy.
        Kuten Simo Frangenin rouva on sanonut. Kinkku haisee Joululta.
        Höyrytän myös Lipeä-Kalaa, aitona Turskana sitä taitaa saada vain Votkinssilta.-
        Köyhät syövät tietääkseni Koljaa.
        -
        Tämän-ikäinen mies on jo monta Joulua laittanut.
        Uskon vakaasti että olen laiskat Jouluni ansainnut.
        Tavallaan kuin eläkkeenä.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "humps"

        Paistan kyllä pienen kinkun(1,5 - 2kg. Ei rulla), jos niitä enää aaton-aattona mistään löytyy.
        Kuten Simo Frangenin rouva on sanonut. Kinkku haisee Joululta.
        Höyrytän myös Lipeä-Kalaa, aitona Turskana sitä taitaa saada vain Votkinssilta.-
        Köyhät syövät tietääkseni Koljaa.
        -
        Tämän-ikäinen mies on jo monta Joulua laittanut.
        Uskon vakaasti että olen laiskat Jouluni ansainnut.
        Tavallaan kuin eläkkeenä.

        H.

        Haa olen tilannut harmaasuolatun Suomesta. Tarvii vielä muistuttaa kaveria joka on ensi viikolla käymässä että kunostaa itselleen ostaa mulle kaa.


      • eppu2

        Hmm. Rakastat joulua ja joulun merkitys vähenee, jos ei hössötä.
        Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla.
        Olet kertonut olevasi ateisti, kuitenkin näytät riemuitsevan joulusta.
        Millä ajatuksella siis joulua vietät?


      • eppu2 kirjoitti:

        Hmm. Rakastat joulua ja joulun merkitys vähenee, jos ei hössötä.
        Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla.
        Olet kertonut olevasi ateisti, kuitenkin näytät riemuitsevan joulusta.
        Millä ajatuksella siis joulua vietät?

        En ole ateisti. Määrittelen itseni lähinnä agnostikoksi. Rakastan perinteitä ja vuoden rytmittämistä juhlapyhien ympärille, luoden omia perinteitä vanhalle perustalle, säilyttämällä ne perinteet joilla on minulle merkitystä ja lisäämällä omia ja muista kulttuureista lainattuja, mutta omakohtaisesti koettuja ja elettyjä, : kaikesta tästä "leivon" ja luon omannäköiseni joulun jossa on sijaa Jeeuslapsen seimelle, joulukuuselle ja tontuille, joululahjoille, joulumusiikille, jouluherkuille, perheen ja suvun ja ystävien tapaamisille ja joulumielelle: avointen ovienja avointen sydämien juhla, valon, ilon ja toivonjuhla keskellä pimeintä talvea. Joulu on symboolinen uudelleensyntymisen juhla.


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        En ole ateisti. Määrittelen itseni lähinnä agnostikoksi. Rakastan perinteitä ja vuoden rytmittämistä juhlapyhien ympärille, luoden omia perinteitä vanhalle perustalle, säilyttämällä ne perinteet joilla on minulle merkitystä ja lisäämällä omia ja muista kulttuureista lainattuja, mutta omakohtaisesti koettuja ja elettyjä, : kaikesta tästä "leivon" ja luon omannäköiseni joulun jossa on sijaa Jeeuslapsen seimelle, joulukuuselle ja tontuille, joululahjoille, joulumusiikille, jouluherkuille, perheen ja suvun ja ystävien tapaamisille ja joulumielelle: avointen ovienja avointen sydämien juhla, valon, ilon ja toivonjuhla keskellä pimeintä talvea. Joulu on symboolinen uudelleensyntymisen juhla.

        Vastaukseni oli viides vastaus jonossa hmp.f:lle.
        Mutta sinällään kommenttisi oli hyvä kuvaus joulusi ajatuksesta.


      • eppu2 kirjoitti:

        Hmm. Rakastat joulua ja joulun merkitys vähenee, jos ei hössötä.
        Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla.
        Olet kertonut olevasi ateisti, kuitenkin näytät riemuitsevan joulusta.
        Millä ajatuksella siis joulua vietät?

        Tarviiko mitään syytä siihen? Mulle riittää että on pidempi jakso vapaata, että kinkkua paistetaan vain kerran vuodessa, ja se kerta osuu juuri vuoden pimeimpään aikaan kun ulkonakaan ei oikein voi häärätä. Täydellistä.

        Mun on vaikeaa olla paikallani tekemättä mitään, tai jos olen, mulla on huono omatunto. Siinä syy hössötykseen, että voin laiskotella.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        En ole ateisti. Määrittelen itseni lähinnä agnostikoksi. Rakastan perinteitä ja vuoden rytmittämistä juhlapyhien ympärille, luoden omia perinteitä vanhalle perustalle, säilyttämällä ne perinteet joilla on minulle merkitystä ja lisäämällä omia ja muista kulttuureista lainattuja, mutta omakohtaisesti koettuja ja elettyjä, : kaikesta tästä "leivon" ja luon omannäköiseni joulun jossa on sijaa Jeeuslapsen seimelle, joulukuuselle ja tontuille, joululahjoille, joulumusiikille, jouluherkuille, perheen ja suvun ja ystävien tapaamisille ja joulumielelle: avointen ovienja avointen sydämien juhla, valon, ilon ja toivonjuhla keskellä pimeintä talvea. Joulu on symboolinen uudelleensyntymisen juhla.

        Mulla on muuten seimi myös, äidin käden töitä, hän oli nukkemaakari, ja teki posliinisia nukkekotinukkeja. Yksi "edition" oli seimeen kuuluva porukka.

        Ne ovat kauniita. Laitan ne jouluksi esille äitiä kunnioittaen, mutta en näe että kristinuskossakaan olisi mitään niin pahasti riidassa omien elämänarvojen kanssa, etten voisi sitä kunnioittaa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        En ole ateisti. Määrittelen itseni lähinnä agnostikoksi. Rakastan perinteitä ja vuoden rytmittämistä juhlapyhien ympärille, luoden omia perinteitä vanhalle perustalle, säilyttämällä ne perinteet joilla on minulle merkitystä ja lisäämällä omia ja muista kulttuureista lainattuja, mutta omakohtaisesti koettuja ja elettyjä, : kaikesta tästä "leivon" ja luon omannäköiseni joulun jossa on sijaa Jeeuslapsen seimelle, joulukuuselle ja tontuille, joululahjoille, joulumusiikille, jouluherkuille, perheen ja suvun ja ystävien tapaamisille ja joulumielelle: avointen ovienja avointen sydämien juhla, valon, ilon ja toivonjuhla keskellä pimeintä talvea. Joulu on symboolinen uudelleensyntymisen juhla.

        Olet siis agnostikko. Henkilö, joka ei väitä tietävänsä, onko jumalaa olemassa, agnostisismin kannattaja; henkilö, joka ei usko jumalaan, koska sen olemassaoloa ei voi todistaa, mutta ei myöskään kiellä jumalan olemassaoloa, koska sitäkään ei voida todistaa.

        WIKI

        Sain viesteistä käsityksen, että hmp.f on ateisti.

        Henkilö, jolle uskonnottomuus on elämänkatsomus, joka ei ole uskonnollinen. Sana uskonnoton viittaa asiaan, joka ei perustu uskontoon tai jossa ei ole uskontoa.

        Joo, Jeesuksen syntymäjuhlan downshiftailijoita ; )


      • Välillä shiftaillaan ylös, välillä alas. Tänä jouluna satsaan sisustukseen ja tunnelmaan, vähemmän sapuskoihin ja leipomiset jätän väliin. Kyllä ne jeesukset ja santat kaikki mahtuu mun jouluun. Ainoo mikä todella tuntuu vaikeelta on nähdä tonttujen päitä keikkumassa joulukuusen oksilla. Siis kokonaisia tonttuja kylläkin, mutta pelkät päät tökkii.
        Joskus olen ajatellut että teen joulukuusen missä kaikki koristeet ovat syötäviä: siis hedelmiä ja karkkeja ja toffeita joulupaperitötteröissä. Mutta se tulee tapahtumaan kun vietämme joskus perhejoulua meillä poikien kaa. Joulupäiväälliseltä kun noustaan niin jälkiruuan tarjoan kuusesta :))

        (Kolumbiassa tehdään ihania bethelemin kyliä missä jeesuslapsi saa seurakseen paitsi perinteiset seimen hahmot myös ison joukon kyläläisiä, enkeleitä, paimenia, kaikki miniatyyreina ja monesti käsityönä tehtyjä.)


      • kylmätotuus

        hmp.f:lle

        Nyt olen täysin toista mieltä kanssasi, kun kirjoitat, että hössötyksen vähentäminen pienentäisi joulun merkitystä. Ei tuo ajatus pidä paikkaansa oman perheeni kohdalla.

        Joulu ja joulumieli tulee "pirttiini" silloin, kun poikani astuu sisään ulko-ovesta. Pitkä ja lämmin halaus kruunaa joulumme.

        Teen tavallisen viikkosiivouksen, enkä kuuraa joka kippoa ja kuppia, niinkuin muinoin oli tapanani. Ei tämä kämppä niin sottainen ole, että joka paikka pitäisi "nuolla".

        Piparit ja tortut teemme yhdessä. Poika leipoo ja minä huolehdin paistamisesta, se kuuluu perinteisiimme. Puuhastellessamme kuuntelemme ja laulamme joululauluja. Emme kumpikaan ole makean perään, joten esim. kakkuja emme tee. Suklaakaan ei tee kauppaansa.
        Marianne karkkeja ostan pienen pussin ja sekin jää usein avaamatta. Poika vie sen sitten mennessään ja tarjoaa kavereilleen.

        Siskoni, joka on mestarileipuri tuo puolikkaan taatelikakun. Samoin hän tekee meille maittavat porkkana-ja lanttulaatikot. Sekin on ollut perinteenä jo vuosia.
        Minä puolestani teen hänelle karjalanpaistin ja sienisalaatin.

        Aatonaattona "kersa" virittelee joulukoristeita ympäri huushollia ja hakee varastosta muovisen"ikikuusemme" koristellen sen mielensä mukaan. Minun osuuteni koristeluun on vain jeesata kynttilöiden laittamisessa.

        Jokainen tietysti rakentaa joulunsa omalla tavallaan. Meille tärkeintä on viettää aikaa yhdessä. Laulamme ja kuuntelemme joululauluja, koska meille musiikki on tärkeää. Keskustelemme myös paljon erilaisista aiheista.

        Leppoisassa ilmapiirissä vietämme joulumme ilman aikatauluja tai toisten luomia sääntöjä.

        Muistan, kun aikoinaan poikani aikuistuessaan kehitteli laulun joulupaniikista. Sehän iskee useisiin ihmisiin jouluhässäkässä. Pitäisi ennättää tehdä sitä ja sitä, muuten koko joulu on pilalla.

        Ei se niin ole. Joulu tulee joka vuosi vähemmälläkin hössötyksellä.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Olet siis agnostikko. Henkilö, joka ei väitä tietävänsä, onko jumalaa olemassa, agnostisismin kannattaja; henkilö, joka ei usko jumalaan, koska sen olemassaoloa ei voi todistaa, mutta ei myöskään kiellä jumalan olemassaoloa, koska sitäkään ei voida todistaa.

        WIKI

        Sain viesteistä käsityksen, että hmp.f on ateisti.

        Henkilö, jolle uskonnottomuus on elämänkatsomus, joka ei ole uskonnollinen. Sana uskonnoton viittaa asiaan, joka ei perustu uskontoon tai jossa ei ole uskontoa.

        Joo, Jeesuksen syntymäjuhlan downshiftailijoita ; )

        Vastalause :)) Uskon että Jumalaa ei ole olemassa, en siis ole uskonnoton ;)

        Wikisi on vähän suppea tässä näkemyksessään. Uskonto ei ole pelkkä usko. Se on niin paljon muuta. Meille kristinusko on perustuslain perusta, raamatun monet opetukset ovat länsimainen elämänkatsomuksen perusta. Ei sitä pääse pakoon, se läpivärjää väistämättä meidän kaikkien elämä. Ja miksi yrittää pakoon? Miksei vaan omaksua sen kauneimpia puolia ja jättää pois ne, joita ei hyväksy.

        Mä voin juhlia sen, että teillä on Jeesuslapsi jouluna. Maailma on parempi paikka koska teillä on se usko.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        hmp.f:lle

        Nyt olen täysin toista mieltä kanssasi, kun kirjoitat, että hössötyksen vähentäminen pienentäisi joulun merkitystä. Ei tuo ajatus pidä paikkaansa oman perheeni kohdalla.

        Joulu ja joulumieli tulee "pirttiini" silloin, kun poikani astuu sisään ulko-ovesta. Pitkä ja lämmin halaus kruunaa joulumme.

        Teen tavallisen viikkosiivouksen, enkä kuuraa joka kippoa ja kuppia, niinkuin muinoin oli tapanani. Ei tämä kämppä niin sottainen ole, että joka paikka pitäisi "nuolla".

        Piparit ja tortut teemme yhdessä. Poika leipoo ja minä huolehdin paistamisesta, se kuuluu perinteisiimme. Puuhastellessamme kuuntelemme ja laulamme joululauluja. Emme kumpikaan ole makean perään, joten esim. kakkuja emme tee. Suklaakaan ei tee kauppaansa.
        Marianne karkkeja ostan pienen pussin ja sekin jää usein avaamatta. Poika vie sen sitten mennessään ja tarjoaa kavereilleen.

        Siskoni, joka on mestarileipuri tuo puolikkaan taatelikakun. Samoin hän tekee meille maittavat porkkana-ja lanttulaatikot. Sekin on ollut perinteenä jo vuosia.
        Minä puolestani teen hänelle karjalanpaistin ja sienisalaatin.

        Aatonaattona "kersa" virittelee joulukoristeita ympäri huushollia ja hakee varastosta muovisen"ikikuusemme" koristellen sen mielensä mukaan. Minun osuuteni koristeluun on vain jeesata kynttilöiden laittamisessa.

        Jokainen tietysti rakentaa joulunsa omalla tavallaan. Meille tärkeintä on viettää aikaa yhdessä. Laulamme ja kuuntelemme joululauluja, koska meille musiikki on tärkeää. Keskustelemme myös paljon erilaisista aiheista.

        Leppoisassa ilmapiirissä vietämme joulumme ilman aikatauluja tai toisten luomia sääntöjä.

        Muistan, kun aikoinaan poikani aikuistuessaan kehitteli laulun joulupaniikista. Sehän iskee useisiin ihmisiin jouluhässäkässä. Pitäisi ennättää tehdä sitä ja sitä, muuten koko joulu on pilalla.

        Ei se niin ole. Joulu tulee joka vuosi vähemmälläkin hössötyksellä.

        Kuulosti ihanan rauhaisalta :)

        Kun Eppu kysyi miksi vietän joulua, mun eka ajatus oli että se perhejuhla. Mutta meillä se ei pidä paikkansa enää avioeron jälkeen. Vietän jouluaaton lasteni kanssa perinteisesti 23.12., jonka jälkeen vapautan heidät sukuloimaan. Olen siis omillani kaikki muut päivät, aatonaattoa lukuunottamatta. Paitsi että valmistan joulua itselleni, niin teenhän mä osittain sitä koska haluan jatkaa lapsilleni sitä perinnettä, että juhlia ylipäänsä pitää tehdä, ne ei synny itsestään. Mutta ei tiukkapipoisesti.

        Toinen juttu on, että täällä asuu kiireinen kolmihenkinen perhe. Perussiivous, tarkoitan kaappeja ja laatikoita, jää usein tekemättä. Sen hoidan yleensä joulun aikaan, koska olen kaappifriikki. Mä en kestä sotkuisia kaappeja.

        Horoskoopiltani olen neitsyt. Todellakin tyypillinen sellainen, nipottaja. Mutta nipotan vain itseni kanssa, rentoudun vasta kun kaikki on tehty (arvaa onko ikinä...). Voin olla hösläämättä, mutta se tarkoittaa huonoa omatuntoa.

        Että sikäli sun viestisi osui otolliseen maaperään :) että mun pitäisi todellakin opetella rentoutumista. Lopettaa se "kaupantekoa" minkä harrastan, että en ansaitse sitä ellen häärää. Mutta ainakin mä yleensä nautin myös tekemisestä, enkä pakota muita osallistumaan. Olen todennut että tällainen olen, tämä on mun ongelma (yksi niistä?) ja se ei saa myrkyttää ympäristöä. Jos pitää höslätä, se pitää tehdä ilosta.


      • hmp.f kirjoitti:

        Vastalause :)) Uskon että Jumalaa ei ole olemassa, en siis ole uskonnoton ;)

        Wikisi on vähän suppea tässä näkemyksessään. Uskonto ei ole pelkkä usko. Se on niin paljon muuta. Meille kristinusko on perustuslain perusta, raamatun monet opetukset ovat länsimainen elämänkatsomuksen perusta. Ei sitä pääse pakoon, se läpivärjää väistämättä meidän kaikkien elämä. Ja miksi yrittää pakoon? Miksei vaan omaksua sen kauneimpia puolia ja jättää pois ne, joita ei hyväksy.

        Mä voin juhlia sen, että teillä on Jeesuslapsi jouluna. Maailma on parempi paikka koska teillä on se usko.

        Väärin tulkitsit uskon käsitteen, jos et usko olet uskoton et uskonnoton.

        Oletko käynyt lukemassa paimentolaiskirjeeni sinulle Suomi alas kampanja aloituksessani?


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Väärin tulkitsit uskon käsitteen, jos et usko olet uskoton et uskonnoton.

        Oletko käynyt lukemassa paimentolaiskirjeeni sinulle Suomi alas kampanja aloituksessani?

        En ole lukenut, käyn kaivamassa.


    • Psykoterapeutitar

      Olen aina viettänyt ja nauttinut koko jouluhommasta! Välillä on ollut porukkaa paljonkin ja välillä ei ketään. Jouluruokaakin on ollut runsaasti ja joskus olen syönyt jouluaaton iltavuorosta tullessa yksin kylmää maksalaatikkoa. Aina kuitenkin on ollut joulufiilis!

    • hoosi.anna

      Sydämeeni joulun teen, joulumusiikista se alkaa. Tunnelma, mutta vasta joulukuun puolella haluan kuunnella sen ensimmäisen.

    • hälläväliä

      Joulu ei tunnu missään,ihan sama.En höösää ja intoile,siinä se menee muitten päivien lomassa.Etelään lähtisin mut kaik ystävät (?)ovat pers aukisia tai heitä ei muuten kiinnosta tai ovat tulleet vanhoiksi.

    • flegmaatti

      Olemme downshiftanneet joulumme jo useina peräkkäisinä vuosina.
      Emme ole varanneet kotiimme mitään jouluruokia emmekä joulukuusta.
      Olkipukki ikkunalaudalla ja mahdollisesti himmeli katossa ovat joulusomisteemme.
      Emme myöskään vaivaa jouluna lapsiamme vaikka periaatteellinen kutsu onkin voimassa.
      Tästä ei enää voi paljoa tinkiä. Olikipukki ja himmeli ovat monivuotisia.

      Aikanaan viettämistäni jouluista riittää muistoja laidasta toiseen.

    • Joulun alus on ihanaa aikaa, odotus on yhtä lööppailua.
      Minä funtsaan entiajan joulua. Mutsi kyhäsi viikkotolkulla joulutunnelmaa ja me kersat tanteerattiin.

      Jos Korpeen ei sada lunta niin duunitiimi lupas, että kippais autoilla tykkilunta baanalle. Näin stailataan Korpi bulimmaks kirkonkyläks, jonkan baanalla budjaa katajainen kansa, kliffa Korven hoods?

      Joulun alla tosin moni lähtee mopolla moottoritielle, pistää säästötilinsa pokeritililleen ja kun joulu menny, ovat kusseet jo melkein kaikki rahansa.

      Minä en polta hihoja vaan fiiraan iisisti.



      Merry Christmas, muistakaa downshiftata ; D

      • Hei mitä sä teit sille oikeelle korpikirjailijalle?


      • 1lesken

        Korpikirjailija
        Älä ota enää. Lesken


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Hei mitä sä teit sille oikeelle korpikirjailijalle?

        "Paloma.se.co"

        AH! Vihdoinkin kunnon Joulu-aloitus.
        Lesken osaa osittaista Stadin-slangia.
        -
        Aloitus viehättää minua tunti-tunnilta enemmän.
        Niin paljon kaiken-laista josta saan olla paitsi.
        Katsella yksinäistä kynttilää parvekkeella...
        Upota Joulun-rauhaan laatu-Whiskeyn tukemana.
        Jos ei telkkarista tule Capraa, laitan hyllystä Potterit.

        H.


      • 1lesken
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        AH! Vihdoinkin kunnon Joulu-aloitus.
        Lesken osaa osittaista Stadin-slangia.
        -
        Aloitus viehättää minua tunti-tunnilta enemmän.
        Niin paljon kaiken-laista josta saan olla paitsi.
        Katsella yksinäistä kynttilää parvekkeella...
        Upota Joulun-rauhaan laatu-Whiskeyn tukemana.
        Jos ei telkkarista tule Capraa, laitan hyllystä Potterit.

        H.

        It's a Wonderful Life
        L


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        AH! Vihdoinkin kunnon Joulu-aloitus.
        Lesken osaa osittaista Stadin-slangia.
        -
        Aloitus viehättää minua tunti-tunnilta enemmän.
        Niin paljon kaiken-laista josta saan olla paitsi.
        Katsella yksinäistä kynttilää parvekkeella...
        Upota Joulun-rauhaan laatu-Whiskeyn tukemana.
        Jos ei telkkarista tule Capraa, laitan hyllystä Potterit.

        H.

        Nyt sait vihreän peukun, en kuuna kullan valkeana ole ikuna enkä koskaan Sinun nähnyt kehuvan aloitusta.
        Et oo tosissas!


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Hei mitä sä teit sille oikeelle korpikirjailijalle?

        Ei sinun mama eikä minun äiti tienneet downshiftaamisesta mitään.

        Jos kunnioittaisit mammasi muistoa ja kirjoittaisit sen ajan sanaja käyttäen etkä vouhkaisi näillä 2016-luvun hipstereiden muotisanoilla.

        Tämä mun kommentti oli sitä ihteijään.


      • vänkytivänkyti
        korpikirjailija kirjoitti:

        Ei sinun mama eikä minun äiti tienneet downshiftaamisesta mitään.

        Jos kunnioittaisit mammasi muistoa ja kirjoittaisit sen ajan sanaja käyttäen etkä vouhkaisi näillä 2016-luvun hipstereiden muotisanoilla.

        Tämä mun kommentti oli sitä ihteijään.

        Kaikkihan sinun kommenttisi ovat olleet sitä ihteään.


      • vänkytivänkyti kirjoitti:

        Kaikkihan sinun kommenttisi ovat olleet sitä ihteään.

        Niin on ja suosittuja, sinäkin ilahduit, kiva ; D.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Ei sinun mama eikä minun äiti tienneet downshiftaamisesta mitään.

        Jos kunnioittaisit mammasi muistoa ja kirjoittaisit sen ajan sanaja käyttäen etkä vouhkaisi näillä 2016-luvun hipstereiden muotisanoilla.

        Tämä mun kommentti oli sitä ihteijään.

        Joulua voi valmistaa näinkin....
        https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1013312_610846662297626_116171809_n.jpg?oh=698f379c3dc958900a2fbd4aa976b3e5&oe=58C5C463



      • korpikirjailija kirjoitti:

        Joko saunasi on kylvettävässä kunnossa?

        On ollut jo kauan. Pakastin koivunlehtiä sukkahousuista tehdyissä pusseissa ja liotan niitä löylyvedessä niin saan aitoa koivuntuoksua löylyihini. Poikani tykkää kovasti saunomisesta myös ja pienet pojat saunovat täällä käydessään enonsa kanssa. Naapurien pikkupojat kävivät myös saunassa niiden kaa mutta mun tarvi laittaa siihen saunaporukkaan rajoitteita kun ne juoksee yhtämittaa pihalla ja kantaa kivia ja rapaa mun uudelle klinkkerilattialle ja jäähdyttää saunan . Pari viikkoa sitten naapurin kuusivuotias lahjoitti polkupyöränsä nuoremmalle tyttärenpojalle ja sitten saunasta ne oli lähteneet alasti porukalla ajelemaan polkupyörällä pihalla (meillä oli lunta ja jäinen tie...mahtoi niin peppua palella :). Onneksi me huomattiin mikä siellä oli menossa ennenkuin ne jäätyi kiinni siihen satulaan.. Joka tapauksessa, naapurin poika otti pyöränsä takaisin ja sitten se vei fillarinsa kaatopaikalle kun toisen naapurin poika oli ajanut sitä alasti ja se ei halunnut enää käyttää sitä. Sitten sén mamma vihastui ja haetutti sillä pyörän pois kaatopaikkamontusta. Mä olen nauranut niin että kyyneleet tuli silmistä. Joka tapauksessa saunapartyt on nyt lopetettu ja me kylvemme keskenämme pari kertaa viikossa ja poika yleensä meidän jälkeemme.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        On ollut jo kauan. Pakastin koivunlehtiä sukkahousuista tehdyissä pusseissa ja liotan niitä löylyvedessä niin saan aitoa koivuntuoksua löylyihini. Poikani tykkää kovasti saunomisesta myös ja pienet pojat saunovat täällä käydessään enonsa kanssa. Naapurien pikkupojat kävivät myös saunassa niiden kaa mutta mun tarvi laittaa siihen saunaporukkaan rajoitteita kun ne juoksee yhtämittaa pihalla ja kantaa kivia ja rapaa mun uudelle klinkkerilattialle ja jäähdyttää saunan . Pari viikkoa sitten naapurin kuusivuotias lahjoitti polkupyöränsä nuoremmalle tyttärenpojalle ja sitten saunasta ne oli lähteneet alasti porukalla ajelemaan polkupyörällä pihalla (meillä oli lunta ja jäinen tie...mahtoi niin peppua palella :). Onneksi me huomattiin mikä siellä oli menossa ennenkuin ne jäätyi kiinni siihen satulaan.. Joka tapauksessa, naapurin poika otti pyöränsä takaisin ja sitten se vei fillarinsa kaatopaikalle kun toisen naapurin poika oli ajanut sitä alasti ja se ei halunnut enää käyttää sitä. Sitten sén mamma vihastui ja haetutti sillä pyörän pois kaatopaikkamontusta. Mä olen nauranut niin että kyyneleet tuli silmistä. Joka tapauksessa saunapartyt on nyt lopetettu ja me kylvemme keskenämme pari kertaa viikossa ja poika yleensä meidän jälkeemme.

        Minulla oli viime talvena mökin ulkovajan katossa saunavastoja.

        Olisit pakastanut kokonaisia vastoja niillä on ihana läiskiä ihtiään joulusaunassa.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Minulla oli viime talvena mökin ulkovajan katossa saunavastoja.

        Olisit pakastanut kokonaisia vastoja niillä on ihana läiskiä ihtiään joulusaunassa.

        Ne karisee tulee kauheesti roskaa joka paikkaan. Kesällä on kiva huiskia vihdalla.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ne karisee tulee kauheesti roskaa joka paikkaan. Kesällä on kiva huiskia vihdalla.

        Niinhän ne tekee jos ei kunnolla hauduta. Maltti pitää joulusaunassa olla. Joulusaunavastaa voi käyttää uudelleen Uuden vuoden saunassa kun jättää sen uppoveteen odottamaan.


      • tosijuttuelämästä
        korpikirjailija kirjoitti:

        Niinhän ne tekee jos ei kunnolla hauduta. Maltti pitää joulusaunassa olla. Joulusaunavastaa voi käyttää uudelleen Uuden vuoden saunassa kun jättää sen uppoveteen odottamaan.

        Vanhapiika oli lauantai-iltapäivänä käymässä ravintolassa.
        Siellä oli naistentanssit ja häntä kävi useampikin mies vikittelemässä.
        Vanhapiika kuitenkin torjui tylysti kaikki saatille pyrkijät ja lähti sitten kotiinsa.
        Myöhemmin saunassa istuessaan hän kuitenkin tuli katumapäälle.
        Hän otti saunavihdan käteensä, levitti jalkansa ja itseään hillittömästi piiskaten huusi ääni kiukusta väristen:
        "Noki nyt saatana siitä vihanneksia, kun ei kerran päivällä liha kelvannut!"


      • tosijuttuelämästä kirjoitti:

        Vanhapiika oli lauantai-iltapäivänä käymässä ravintolassa.
        Siellä oli naistentanssit ja häntä kävi useampikin mies vikittelemässä.
        Vanhapiika kuitenkin torjui tylysti kaikki saatille pyrkijät ja lähti sitten kotiinsa.
        Myöhemmin saunassa istuessaan hän kuitenkin tuli katumapäälle.
        Hän otti saunavihdan käteensä, levitti jalkansa ja itseään hillittömästi piiskaten huusi ääni kiukusta väristen:
        "Noki nyt saatana siitä vihanneksia, kun ei kerran päivällä liha kelvannut!"

        Olipa härski juttu muuten siivossa ketjussa.
        :(


      • kylmätotuus
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Olipa härski juttu muuten siivossa ketjussa.
        :(

        Ei kannata välittää moisesta törkykirjoituksesta.

        Valitettavasti kommentin kirjoittajan tapaisia henkilöitä putkahtaa esiin toisinaan.
        Säälittävä tapaus.


    • vhimsf

      Joulun satua
      - aina uutta ja yhtä ihanaa
      - loistaa lasten tähtisilmät
      - usemmat mummut hymyilee tuskan tummentamin silmin kyynelten läpi
      - uuden Viirun ja Pesosen silti jos saisin....

    • Tavuviiva

      Sorjonen loppui tuossa, joten yritän orientoitua jouluajatuksiin.

      Odotan, että tulee se kuu, joulu-kuu.
      Joululauluyhteislaulaminen.
      Joulumyyjäiset, joista leivon kotiin pari kakkua ja samalla ikäänkuin hyväntekeiväisyyttä harjoittaen.
      Pentikin hörötötteröpuu, johon ripustan joulukoristeita.
      Jouluhenkilöidenkokoonpanoa en tiedä vielä. Valmisteluissa auttaa kaupantäti. Pipareita leipasen muutamaa lajia.
      Ei mitään överiä.
      Itseasiassa tekisi mieli ottaa sandaalit ja äkkilähteä eteläiseen mantereiseen Eurooppaan. Kanariat ei kiinnosta pätkääkään.
      Sain kutsun Suomen keskelle....mutta saas nähdä. Ehkä sitä on entisessä elämässä ollut iguaani, tässä vaiheessa vuotta rupeaa horrostaa ja hössötys käy luonnonpäälle.
      Pitäisikö maistaa niitä rapeita sirkkoja, jos on jokin inkarnaatiovaihe meneissä, maun pitäisi olla tuttu siis sellainen dezzawuu....rapsrapsnamnam

    • Pirrepä

      Kun katselin tänään sytyttämääni adventtikynttilää, tuli mieleen että tuohan tuo jo riittäisi minulle joulusta, toisaalta tiedän, että vielä se jouluhysteria iskee, mutta ehkä jo hieman vaimeampana, ehkä paljonkin...
      Sen olen päättänyt että nuorimmille lapsenlapsille tulee joulupukki tänä jouluna, nääs kun heillä on aina käynyt niin kiireinen pukki ettei ole joutanut tupaan ollenkaan, lahjasäkin vain jättänyt porstuaan, mutta nyt tulee, jälkilahjojen kera ☺

      • Pirrepä

        P.s. Sinun aloituksia on kiva lukea, ne on hyvää kieltä ja muutenkin mukavia, kiitos rauhan kyyhky :).


      • Pirrepä kirjoitti:

        P.s. Sinun aloituksia on kiva lukea, ne on hyvää kieltä ja muutenkin mukavia, kiitos rauhan kyyhky :).

        Kiitos Sinulle, Pirrepä, että jaksat lukea minun juttujani :)
        Pienten mummin murujen takia minäkin yläkaapeille kiipeilin tikkailla ennen kukonlaulua tänä aamuna, jotta keittiön ikkunassa loistaisi kynttelikkö ja olohuoneessa adventin tähdet, kun he heräävät ja tepsuttelevat alakertaan hieroen unta silmistään ja kas yksi neljästä adventtikynttilästä oli sytytetty ja joulu tulee tänäkin vuonna ja pienten poikien maailma on ihan niinkuin pitääkin.
        ***
        Mietin tässä aamupuurolla ja juttelimmekin hiukan miten hyvin pojilla on asiat, vanhemmat jotka rakastaa heitä ja mummot ja boonusvaari Lutunen ja eno joka on ollut koko ajan suuri osa heidän elämää ja sedät ja miten mikään mammona ja härpäkkeet, ulkomaanmatkat tai merkkivempaimet eivät tule koskaan korvaamaan sitä turvallisuuden tunnetta jonka perhe ja omaiset, lähisuku ja isovanhemmat luovat lasten elämälle.
        ***
        Tässä se sitten tuli...tän illan mainoskatko joululle ja sen odotukselle.


      • ajantasalla.nyt
        Pirrepä kirjoitti:

        P.s. Sinun aloituksia on kiva lukea, ne on hyvää kieltä ja muutenkin mukavia, kiitos rauhan kyyhky :).

        Olen Pirren kanssa samaa mieltä. Elämme nykyhetkeä. Emme ole jumiutuneet menneisyyteen. Emmekä vielä taantuneet.


      • ajantasalla.nyt kirjoitti:

        Olen Pirren kanssa samaa mieltä. Elämme nykyhetkeä. Emme ole jumiutuneet menneisyyteen. Emmekä vielä taantuneet.

        Eli ...downshiftaamaan joulu... hengaillaan ja fiilistellään.
        Mikäpä hänessä ; )


    • Noniin...huomenia Dalajoen alajuoksulta :) Päivä on valjennut aurinkoisena ja myrskykin laantunut. Uusi viikko alkanut ja neljä viikkoa jouluun. Olen tilannut ensimmäiset joululahjat mummin mussukoille, jotka ovat tänä syksynä aloittaneet englanninkielisessä koulussa. He saavat kuvasanakirjat kielenoppimisen helpottamiseksi.

    • tounsihti

      Ostin Tokmannilta hevosmakkaraa melkein kilon köntin. Panin pakkaseen joulukinkuksi. Ostin homejuustoakin samasta kaupasta. Pakkaseen jouluksi sitäkin enin osa. Olivat halpuutuksessa melkein viimeisenä parasta ennen -päivänä. Kyllä nyt kelpaa Joulua juhlia!
      Kinkkua en osta, on entisetkin 2 joulun kinkut vielä vyötäröllä. Eivät lähde pois: huimaamaan ja heikottamaan vain alkaa kun yrittää laihduttaa. Aiemmin en ole kinkkua ostanutkaan...
      On minulla kauranlesettäkin varattuna. Siitä mikrossa puuro niin saa lämpimänkin ruuan. Ainakin kerran viikossa. Kyllä sillä pärjää!

    • Eiköhän joulu tule ajallaa, sen kummemmin sihtailematta.
      Ei hätiä mitiä, aina on valmiiksi tullut, tulenee nytkin.

      Pikkupojalle ostin toivomansa isohkon Batman-figuurin, ei tarvitse pupujussin batmania esittää ja korvat liehuen ilmojen teillä lennellä.

      • Mikään joulu ei tule valmiiksi ellei itse sitä aktiivisesti tee. Näin meillä on ollut Aina ja luulen että tulee olemaan. Kadehdin toki ihmisiä joille joulu tulee panematta rikkaa ristiin.
        Meillä joulu alkaa heti eka adventista, tai siis sen valmistaminen. Mielellään ei aikaisemmin. Joululahjojen suunnitteleminen, listojen tekeminen. Joulusiivous, koristelu, leipomiset. Valojen asettelu, kodin tekstiilien vaihto.....jatkuu runsaalla valmistamisella jouluaattoon asti. Ja kukapa senjoulun täällä valmistaisi ellen minä? Lutunen auttelee verhojen ripustamisessa ja valojen asettelemisessa.
        Alasajoa tehty hiukan meilläkin: joulukuusi on nyt sellanen kaupan tekele mikä kootaan minuutissa ja ledivalotkin valmiina niin ei tarvi soheltaa valoketjujen kaa. Mutta sen olohuoneseen asetteleminen on ohjelmassa vasta lucian jälkeen.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Mikään joulu ei tule valmiiksi ellei itse sitä aktiivisesti tee. Näin meillä on ollut Aina ja luulen että tulee olemaan. Kadehdin toki ihmisiä joille joulu tulee panematta rikkaa ristiin.
        Meillä joulu alkaa heti eka adventista, tai siis sen valmistaminen. Mielellään ei aikaisemmin. Joululahjojen suunnitteleminen, listojen tekeminen. Joulusiivous, koristelu, leipomiset. Valojen asettelu, kodin tekstiilien vaihto.....jatkuu runsaalla valmistamisella jouluaattoon asti. Ja kukapa senjoulun täällä valmistaisi ellen minä? Lutunen auttelee verhojen ripustamisessa ja valojen asettelemisessa.
        Alasajoa tehty hiukan meilläkin: joulukuusi on nyt sellanen kaupan tekele mikä kootaan minuutissa ja ledivalotkin valmiina niin ei tarvi soheltaa valoketjujen kaa. Mutta sen olohuoneseen asetteleminen on ohjelmassa vasta lucian jälkeen.

        Toki pitää vähän puuhastella ja tänään jo aloitinkin.
        Leikkasin ostamastani vahakangaspalasta joululiinan keittiön pyöreälle pöydälle.
        Oikein nätti.

        Meidän perheen jouluhöpsö oli Helsingin reissuni aikana viritellyt jos jonkinlaista valoa ikkunoihin ja vähän sinne sun tänne.

        Kyllä me joulu saadaan aikaan, hyvältä näyttää.


    • Aika hauska tarina (aloitus) jouluihmisen muodonmuutoksesta. Jonkin verran pystyin jopa samaistumaan siihen.
      Ainakin tänä vuonna on ollut pakko tinkiä perinteisestä joulun valmistelusta. On ollut raskas vuosi ja se vaatii veronsa. Kuvittelin, että kun ruokien valmistamiset jäävät pois, muista askareista selviää helposti. Ei se niin ole. Sukua ja muistettavia riittää:
      juuri laskin, että kukka-asetelmia tulee valmistettavaksi 13, taatelikakkuja on vielä 4 leipomatta (4 on jo pakkasessa). Pakollisia nämä eivät tietenkään ole, mutta en osaa niistä luopua, koska tuottaahan niiden valmistaminen myös iloa.

      Kirjalahjat (niitä enimmäkseen annan) on kyllä hankittu pitkin vuotta, mutta lahjakortit ja pienet säkeet lahjan saajalle - niissä menee aikaa, minulta.

      Joulunajan vietämme puolison kanssa Valamossa. Eli meidän joulu on hiljentymisen juhla. Ortodoksisissa palveluksissa käymme, niissä minua kiehtoo kauneus, aistivoimaisuus ja henki. joka korostaa ihmisen pienuutta oikealla tavalla: osana suurta kokonaisuutta, mysteeriä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      148
      5226
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2252
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1688
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1574
    5. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1561
    6. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      322
      1561
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      23
      1535
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      131
      1326
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1319
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      47
      1187
    Aihe