aurinkopainotteinen sopeutumisvalmennuskurssi

sorimulonpsori

kertokaahan kokemuksia reissusta kanariansaarille psoriasisliiton mukana, onko moni päässyt? ja ootteko olleet tyytyväisiä kurssin sisältöön/majoitukseen sekä järjestettyyn ruokailuun?
onko jäännyt yhtään vapaa-aikaa vai onko se kuin olisi kurssin vankina paratiisissa?

38

2083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viikonloppusammakko

      Hei sorimulonpsori.

      Olen ollut muutaman kerran kanarialla psoriliiton matkalla. Aluksi aurinkopainotteinen kurssi oli teoriakursseineen antoisa, aurinkoa sai ottaa omaan tahtiinsa niin paljon kuin iho kesti ja missä päin saarta halusi, vaikka päiväksi lähti Inglesiin, jos luentoja ei ollut.

      Vapaa-aika alkoi klo 16.00, jolloin voitiin oma iltaohjelma tehdä mitä halusi. Moni kävi ravintolaillallisella nauttien myös olutta, viiniä, kuka mitäkin, kunhan vaan aamulla klo 8.00 oli pirteenä aamujumpassa.

      Valitettavasti joillakin sattui ylilyöntejä alkoholin suhteen ja sen nauttiminen kiellettiin myös iltaisin ja viikonloppuina, jolloin oli vapaata. Jos alkoholista jäi kiinni, näytettiin porttia ja pyydettiin poistumaan kurssilta välittömästi omalla kustannuksella. Minunkin aikaan moni joutui lähtemään pois kurssilta ja tulemaan kotiin omalla kustannuksella. Meno alkoi olla kuin keskituysleirillä, edes 80-vuotiaat papat eivät saaneet ottaa konjakkipaukkua nukkumaan mennessä.

      Minun aikaani aurinkopainotteisen kurssin omavastuu oli muistaakseni 400 euroa, johon tosin kuului ylläpito ja ruokailut, ei niinkään kallis, mutta silloin kolme viikkoa kyttäyksen alla riitti monelle ja itse päädyin tekemään aurinkomatkani samoihin maisemiin omalla kustannuksella.

      Halvimmillaan lennot kanarialle ja takaisin yhteen suuntaan 50-100 euroa. Ei kukaan ole kyttäämässä ja voit ottaa hotellin altaalla tai rannan baarissa välillä vaikka oluen tai virkistävän paukun. Et ole aikatauluihin sidottu, vaan voit suunnitella oman aurinkomatkasi, miten haluat.

      Tosin täytyy myäntää, että psoriliiton matkalla sai paljon tietoa psorista ja sen hoidosta, sekä auringon vaikutuksesta psoriin. Kurssi oli tiedon osalta antoisa, ensikertalaiselle ihan jees, mutta enää en menisi kyseiselle ruttoleirille, maksan matkani itse pari kertaa vuodessa ja olen siellä aina kaksi viikkoa kerrallaan. Halvimmillaan maksan omatoimimatkasta saman kuin psoriliiton 400 euron omavastuu-osuuden. Menee rahaa psoriliitonkin kurssilla, vaikka ruokailut olisi järjestettykin.

      Jos olet ensikertalainen etelän osalta, olisi ehkä viisasta valita tuo psoriliiton matka, jos sinne pääsee. Sen jälkeen osaat itsenäisesti suunnitella itse matkasi aurinkoon ja tehdä oman aikataulusi mieltymyksiesi mukaan.

      Nauti auringosta, jos sinne olet menossa.

    • kurssilainen12345

      joo sinänsä huvittavaa kun kurssin nimi on aurinkopainotteinen niin suurin osa ohjelmasta oli varjossa.
      tosiaan kaksi vapaapäivää on suotu ja illat jos haluaa piemeään aikaan liikkua eli se niistä nähtävyyksistä.
      katselin kanssa matkojen hintoja niin tuolla 400€ omavastuulla saa lennot halvimman majoituksen sekä supermarketista ruoat niin tulee kaikenkaikkiaan edullisemmaksi matkustaa itse koska tuo aamiainen klo 8:00 ja päivällinen klo 18:00 aikataululla on mahdotonta toteuttaa neuvvottua 5 pientä ateriaa päivässä, joutuu ostaa väli ja iltapalat kalliista kaupasta johtuen hotellin ökyalueesta hinnat norjan tasoa.
      Moni asia on hyvin ristiriitainen teoriaan ja käytäntöön, kannattaisi psoriliiton tinkiä hotellin tasosta ja sijainnista jotta voisi toteuttaa neuvomansa terveellisen ruokavalion.
      jumpat ovat surkuhupaisaa aikuiset lastentarhassa leikkiä

    • joooooooo

      nyrkkisääntönä oli kunhan et ole aamulla krapulassa niin oma on asiasi mitä teet vapaa-ajalla
      eli voi ottaa kuppia kohtuudella tms...

      • mitäääää

        Siis koska olet ollut nimimerkki joooooooo tuolla kurssilla ? Kun itse juurikin mietin että enkä saa ottaa tuolla mahalääkkeeksi tarkoitettua fernet-brancaa ? Olen lähdössä helmikuun puolessa välissä ko reissuun.


      • JuttuaRiittää
        mitäääää kirjoitti:

        Siis koska olet ollut nimimerkki joooooooo tuolla kurssilla ? Kun itse juurikin mietin että enkä saa ottaa tuolla mahalääkkeeksi tarkoitettua fernet-brancaa ? Olen lähdössä helmikuun puolessa välissä ko reissuun.

        Kappas, minäkin olen menossa ko aurinkopainotteiselle kurssille nyt helmikuun lopussa. Ensikertalaisena lähden nyt mukaan. Vinkkejä ja tietoa lähden ensi sijassa hakemaan, en niinkään ryyppykokemuksia. En tiedä tuota lääkekantaa tuolla reissulla näin etukäteen. Eikö kannattaisi etsiä holiton vatsalääkevaihtoehto reissun ajaksi niin ei tule ongelmaa?


    • Ritu65

      Itse olen hakenut ensi vuodella tapahtuvia, niitä ei ole vielä julkaistu mutta hakemuksen sai laittaa. Oikein mielenkiinnolla odotan ja toivon että pääsisin mukaan. Siilinjärvelle menen loppuvuodesta psorikurssille.

      • Auöis

        Olin Valle tauritossa noin 6.vutta sitten ja oli todella hyvä paikka joka koko reissu oli hyvä
        1.viikko kurssiin .toinen viikko aika vapaata.todella hyvä reissu eli kannatti.


    • Huolestunutomainen

      Kyllä siellä täällä hetkellä menossa olevalla kanarian reissulla tuntuu olevan alkoholin käyttö aika vapaata, samoin iltaseuralaiset.

    • Lomalle

      Minun kuulemani mukaan siellä on hyvin selvästi ohjeistettu alkoholin käytöstä ja seuralaisista. Minullakin tuttu siellä reissussa eikä ole ainakaan minulle kertonut mistään ongelmista.

      • Huolestunutomainen

        En minäkään sanonut että mitään ylilyöntejä olisi tapahtunut mutta kyllä siellä muutamassa huoneessa viihtyy molemman sukupuolen edustajia niin päivälläkin kuin illalla ja yöllä ja ääntä kuuluu naapureihin, eikä olla aivan selvinpäin. En tässä halua matkanjärjestäjiä mitenkään arvostella tai matkan tarkoitusta, ymmärrän kyllä kuinka paljon tälläiset matkat auttaa niitä jotka haluavat hoitaa itseään ja tautiaan.


      • lomalle

        miksi sitten tänne kirjoitat? voit laittaa palautetta suoraan matkanjärjestäjälle niin he kyllä puuttuvat asiaan. minusta on tyhmää herjata täällä asianomaisia jotka yrittävät saada apua vaivoihinsa.


      • huolestunutomainen

        etkö lukenut tekstiä loppuun???????. kirjoitin kyllä että ymmärrän siellä olevia jotka oikeasti haluavat terveemmän elämän ja oppia elämään sairautensa kanssa, en vaan ymmärrä miten se alkoholinkäyttö ja pettäminen auttaa siihen?????


      • lomalle

        Kai sitä jokainen saa elämällään tehdä mitä haluaa. Mitä se muille kuuluu mitä vapaa aikanaan touhuaa.


      • huolestunutomainen

        Miksi sitä pitää lähtä elämään omaa elämää yhteismatkoille? ,missä muut yrittävät parantaa omaa elämänlaatua. Olen myös kuullut että kyllä siellä osa ohjaajistakin on mukana näissä( yhteisissä istunnoissa)? Kannattaisi sitten matkustaa yksin omalla kustannuksella niin saisi pitää hauskaa.


      • matkaajamies

        Minä en ole koskaan päässyt näille matkoille, 2 kertaa aikanaan hain enkä päässyt vaikka minä olisin vain halunnut saada itseäni kuntoon enkä edes käytä alkoholia ja olen onnellisesti naimisissa. Sen mitä olen kuullut niin kyllä siellä alkoholia käytetään ja peitot heiluu. Omasta psori ryhmästäni 2 paria eronnut kyseisten matkojen takia. En ole enää katkera kun en päässyt mukaan, käyn mieluummin oman puolison kanssa 2 kertaa vuodessa viikon reissun aurinkoon ja niistä selviää halvemmalla kun toi 400 omavastuu osuus on. viikon matka 2 hengeltä on yleensä noin 330 kun itse tekee ruuat ja käy muissa paikoissa kun noissa turistirysissä ja saa tehdä mitä haluaa oman rakkaan kanssa.


      • huolestunutomainen

        Olen samaamieltä kanssasi matkaajamies , en halua millään tapaa aiheuttaa pahaa mieltä tai arvostella matkalla olijoita mutta tietoni nyt sattuu pitämään paikkansa ja tuttavani siellä on myös viimeistä kertaa tollasella yhteismatkalla missä tulee pahamieli poisjääneiden puolesta jotka olisivat oikeasti halunneet kuntouttaa itseään, eikä vaan pitää hauskaa.


      • lomalle

        johan täällä on kateellisia ihmisiä liikenteessä, matkustakaa ominenne mitä täällä valitatte muiden tekemisistä, ihan älytöntä. jos joku ei ole päässyt mukaan voi hän hakea seuraavalle kerralle mukaan. ja olla ilman alkoholia ja seksiä.


      • matkaajamies

        Säälittää kovasti oikeasti sairaat jotka eivät pääse hoitamaan itseään saati sitten näitten idioottien omaiset jotka luulevat että siellä ollaan tarkkailussa kokoajan, vaikka todellisuudessa siellä ei ole pakko osallistua mihinkään kun sanoo van että ei pysty kun on huono olo.


      • Huolestunutomainen

        Samaamielta kanssasi kailesta matkaajamies, en tiedä miten noille valitaan osallistujat mutta parantamisen varaa tuntuu olevan paljon. Sääli kun muuten niin mahtava apu oikeistaan sairaille.


      • Ritu65

        Minullakin oli viime vuonna ensimmäinen ja viimeinen tollainen reissu. Ohjelmat olisi hyviä jos sinne vaan osallistuttaisiin kunnolla eikä valitettaisiin kun pitää herätä aikaisin ja jäädään pois puolista koulutuksista kun on niin huono olo. Sitten illalla nämä samaiset mun ikäiset hiukan vanhemmat varatut naiset kikattavat siellä pitkinpoikin vähissä vaatteissa hyvä että pystyssä pysyvät ja yrittävät saada mukaansa kaikki 2 lahkeiset, voiko enää oksettavampaa olla, ei kiitos enää. 2 viikkoa aivan liikaa tollasta.


      • Tomi05

        Kyllä siellä kaikki kuulemma tekee sen minkä pystyvät, eikä mitään juomista ole tapahtunut eikä pelehtimistä muiden ihmisten kanssa sanoi matkalla oleva ihminen ja hänen huonetoverinsa. Minä uskon heitä ja toivon että moni muukin jonka omainen tai tuttava on reissulla, ettei tarvi turhaan huolehtia.


      • huolestunutomainen

        Kaikillahan meillä on omat tietolähteemme siellä ja uskomme mitä muut sanovat.


      • lomalle

        Kiva että joku puolustaa matkalaisia tomi05 ja kurssilainen. En ymmärrä näitä asioita pitää täällä vatvoa ja toivon että tämä loppuisi nyt alkuunsa. Minä ainakin aion hakea uudestaan.


      • matkaajamies

        jokainen saa uskoa mihin haluaa, minulla kuitenkin tietoa, ei toisten sanomisia jotka ovat mukana tuolla ( kuntoutumassa) ...


      • Anonyymi
        matkaajamies kirjoitti:

        Minä en ole koskaan päässyt näille matkoille, 2 kertaa aikanaan hain enkä päässyt vaikka minä olisin vain halunnut saada itseäni kuntoon enkä edes käytä alkoholia ja olen onnellisesti naimisissa. Sen mitä olen kuullut niin kyllä siellä alkoholia käytetään ja peitot heiluu. Omasta psori ryhmästäni 2 paria eronnut kyseisten matkojen takia. En ole enää katkera kun en päässyt mukaan, käyn mieluummin oman puolison kanssa 2 kertaa vuodessa viikon reissun aurinkoon ja niistä selviää halvemmalla kun toi 400 omavastuu osuus on. viikon matka 2 hengeltä on yleensä noin 330 kun itse tekee ruuat ja käy muissa paikoissa kun noissa turistirysissä ja saa tehdä mitä haluaa oman rakkaan kanssa.

        Matkaajamies on maailman kateellisin mies. Ei ole itse päässyt koskaan psorimatkalle(tiedän sen siitä, että hän ei todellakaan tiedä mitä siellä tapahtuu, SE mitä hän luulee tietävänsä, on hänen omaa fantasiaansa, mitä ei päässyt toteuttamaan), eikä ole tyhjätaskuna varaa edes omiin reissuihin. Eikä hänellä ole vaimoakaan, kuka nyt haluis nuin ääliön kanssa olla! Täytyy sanoa, et harvinaisen katkera kaveri😅😅


    • Kurssilainen

      Oisko syytä lopettaa tuollain mustamaalaus !!! Itse kurssilla parasta aikaa, eikä täällä tapahdu mitään tuollaista. Ainakaan niin, että siitä muut tietäisi. Jokaisen on osallistuttava aamusta alkaen kurssin ohjelmaan tai kotimatka odottaa.

      • matkaajamies

        Eihän sitä kukaan ikinä mitään tunnusta. Eikä tässä ketään mustamaalata kerrotaan vaan omia kokemuksia.


      • huolestunutomainen

        aivan matkaajamies, puhut asiaa, eihän kukaan tunnusta julkisesti tekosiaan. se koira älähtää johon kalikka kolahtaa.


      • Raivostunut

        Ketjun aloittaja ei kerro omia kokemuksia, vaan juoruja, mitä joku katkera itseensäkyllästynyt ihminen levittää ! Se on niin helppo alkaa nimimerkin takana haukkua, mut ei ole munaa tulla siitä nimellä samomaan.


      • matkaajamies

        Nythän täällä tunteet kuumenee... näyttäisi teillä kurssilaisillakin olevan nimet esillä.... Edes liiton sivuilla ei ole mitään kuvia tai päivityksiä kurssinkulusta tai osallistujalistaa ei ole saatavilla mistään että kyllä siellä salattavaa riittää.... minä sanoin jo että en ole katkera matkustan huomattavadti mieluummin oman kullan kanssa toisin kun te siellä näköjään...


      • huolustunutomainem

        Aivan oikein matkaajamies eipä ne kurssilaiset ole antaneet lauttaa edes liiton sivulle omia nimiåän. Ja on kuulumma kielletty kuvaamasta koulutuksen aikana. Ihme salailua. Kyllä minä ainakin kerron ihmisille ensimmäiseksi sairaudestani ni ei niiden tarvi ihmetellä ihoani ja kipujani. Olisi kiva tietää mitä muita valinta kriteereitä matkalle vaaditaan löysä moraali ja salassapito taito.


      • Lomalle

        Kurssi ohjelma kyllä löytyy liiton sivuilta jos viitsii vaan katsoa, tänään ollut markkinapäivä niin varmasti taas saadaan kateelliset liikkeelle ja haukkumaan.


      • Matkaajamies

        Katsoppas ohjelma löytyi, tänään hiukan markkinoilla käyntiä, huomenna makoillaan rannalla ja otetaan virkistäviä juomia ja sunnuntaina onkin sitten vapaapäivä että huomenna voi ottaa hiukan enemmän ja nauttia etelän lämmöstä ja vieraista ihmisistä niin on sitten kiva herätä sunnuntaina vieraasta sängystä ja vapaapäivästäottamalla vaikka lisää virkistys juomia. Ja ihan omilla nimillä tietysti. Ei kannata omaisten kuulumisia kysellä kun vasta sunnuntai iltana.


      • Tomi05

        Lopettakaa nyt toi haukkuminen hyvän sään aikana. Kuinka tyhmä ihmisen pitää olla että jaksaa pilata toisten loman ja aiheuttaa turhaa riitaa tollasilla puheilla. Nyt alkaa olla viimeisoä hetkiä lopettaa tää sonnan jauhaminen. On tää nyt kumma kun aikuiset ihmiset on noin tyhmiä. Ja sit mun viestit poistetaa jos siellä nyt muutama kirosana oli sattunut väliin.


      • Lomalle

        Tomi05💖, hyvä kirjoitus, kiva että toiset sentäs uskoo vielä hyvään. Enn kyllä itsekään kirosanoista välitä mutta joskus ne tehostavat sanomaa niin olisi pllut jännä lukea alkuperäinen kirjoitus😁😁😁. Kiitos sinulle ja kaikkea hyvää sinulle ja matkalla olijoille🤗🤗🤗.


      • Niijuu

        Miten voi edes tulla mieleen, että osallistujalista olisi liiton sivuilla näkyvillä??? Taidat olla aika älykääpiö? Ei kaikki iloitse tästä sairaudesta ja halua ilmoitella siitä kaikille. Kannattaa purkaa omaa pahaa oloaan ihan muihin juttuihin....mee vaikka lenkille tai halaa sitä omaa kultaasi!


    • Uvb

      Moi. Onko kiinnostusta hankkia oma UVB valohoitolamppu? Multa jäänyt käyttämättä sen jälkeen kun pääsin biologisen hoidon piiriin. Samanlaisia saa Psoriliitolta vuokrata ja eri lääkärikeskuksilla valohoito hinta n. 25€/kerta. Yksi hoitojakso yleensä 15 krt.
      Hankin oman Ruotsista aikoinaan. Täysin toimiva. 100€.

    • Anonyymi

      Huvittuneena luen tätä ketjua. Suurin osa kirjoittajista on kaikesta päätellen tuskin koskaan käynyt kotimaan rajojen ulkopuolella saati sitten Psoriasisliiton aurinkopainotteisella matkalla. Matkalle pääsee kyllä mukaan lääkärinlausunnolla kun vain hakee tarpeeksi monta kertaa. Kurssi on taitavasti, monien vuosien kokemuksella suunniteltu. Psoriasisliiton henkilökunta on ammattitaitoista, mukavaa ja rentoa porukkaa, ei mitään kyyliä. Osaavat hoitaa kaikki kurssilla ilmenevät ongelmatilanteet jouhevasti. Kurssin anti on monimuotoinen, fyysinen parantuminen, henkinen nostatus, vertaistuki, informaatio ja eväät omahoitoon jatkossa. Kaikki tämä sopivassa suhteessa toisiinsa. Majoitus tapahtuu kohtuullisen hyvissä hotelleissa, kahden hengen huoneissa. Huonekavereiden valintaan käytetään varmastikin aikaa, koska olen nähnyt varsin onnistuneita valintoja. Kahdesti olen ollut tällaisella matkalla ja kurssin anti on ollut mahtava. Suosittelen kaikkia psoriasista sairastavia hakeutumaan aurinkopainotteiselle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe