Mikä öljy vanhaan autoon?

Nysvääjä

Auto on vm. -92 oleva corolla ja ajettu 260tkm. Nyt koneessa on superhyperduper laadukkaat täyssynteettiset 5w-40 litkut ja se polttaa sitä about litran/1000 km. Ulkoisia vuotoja ei näy joten pakoputkesta varmaan pihalle tulee.

Eli olisko jotain halvempaa tököttiä joka ei niin herkästi menis palotilaan? Autolla ajetaan etelässä joten mitään paukkupakkasia ainakaan tänätalvena oo tullu eteen...

15

14080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tumppi-82

      Itse kokeilisin Valvolinen osa-synteettistä MAX-Lifeä. Monet ovat kehuneet, mutta itse en omaa kokemusta.

    • tigre

      Hei !

      10W-40 öljyt ovat yleensä halvempia ja niilla voi ajaa Suomessa ympärivuoden.

    • johanne

      Osta 20L säiliö 10W-30 maatalous/traktoriliikkeestä. Halpaa ja ajaa asiansa, maksaa saman verran kuin se 4 litraa 5W-40:stä ;)

    • Jamppa

      kysymykseen on etta sellainen öljy jossa kuumaviskositeetti on 50. 60:sta en laittais valttamatta. Noita 50-öljyja on paljon mutta tuppaavat vaan olemaan aika kalliita (5w-50) tai talvikayttöön sopimattomia (15w/20w/25w-50). Mobilin leendaarista rally formulaa (5w-50) saa noin 25 euroo kannu, halpamerkkeja halvemmallakin. 10w-40 ei kulu sen vahempaa kuin 5w-40 mutta voi se halvempaa olla.

      Kummalta kuullostaa tuo 260tkm ja tollanen kulutus. Pitaakö kilsat paikkaansa vai onko sita vaan huollettu huonosti? Kannattaa miettia jatkon kannalta onko koneessa vaan renkaat kuluneet ja muuta osaa kannattaa saastaa hyvilla öljyilla, vai onko koko kone tiensa paassa ja sit vaikka sita raktoriöljya?

    • säästöäkö?

      Tojossasi on kilometrejä ajamatta vielä kenties toinen mokoma. Eikö siitä kannattaisi huolehtia edelleenkin. Litran kulutus ei ole oikeastaan mitään. Mitä lopultakaan säästät leikkimällä jollain halppis-tököteillä jotka pitäisi mahdollisesti vaihtaa vielä useammin. Ei muuta kun kunnon öljyt edelleenkin ja hanaa...

      • Jamppa

        Kylla se litran kulutus on jo jotain, ainakaan tojolle ei ole normaalia. Kukkaropuolella: Ajetaan vaikka 20 tkm vuodessa = lisataan 20 l öljya, esim. 7 eur/l x 20 = 140 eur pelkkiin lisayksiin.

        Ja mita jestaksen jarkea on vaihtaa öljyja koneeseen jossa vaihtuu öljy viimeistaan 4 tkm:n kohdalla lisaamisen takia? Suodatin vaikka 10 tkm:n valein ja antaa öljypropun olla. hyvaa öljya kylla kannattaa kayttaa jos koneen meinaa viela esim. rengastaa.


      • arbituaari

        Kyllä sitä jäykempää öljyä menee vähemmän, ja jos ei käynnistele -30 asteessa niin ei edes tarvitse litkumpia.

        PS. -31 astetta ja 15W/50 avaimesta käyntiin ilman lämmitystä. Tunnustan että hirvitti startata.


      • Jamppa1
        arbituaari kirjoitti:

        Kyllä sitä jäykempää öljyä menee vähemmän, ja jos ei käynnistele -30 asteessa niin ei edes tarvitse litkumpia.

        PS. -31 astetta ja 15W/50 avaimesta käyntiin ilman lämmitystä. Tunnustan että hirvitti startata.

        niissä on kusetusta? Haluaisin tietää miten mua ja mun koko perhettä on kusetettu kun ollaan kuitenkin käytetty ainakin kahdeksan vuotta (alkaen lajinsa ensimmäisestä Castrolin SLX 0w-30:sta) 0w-öljyjä kaikissa käyttöautoissa?

        Mua ei ainakaan hirvittänyt yhtään kun viimeksi käynnistin auton 30 pakkasella, eikä viimeksi kun koneen lämmöt oli melkein asteikon yläpuolella rikkoutuneen lämpökytkimen takia. Mulla on ihan tarpeeksi muutakin jännittämistä elämassäni, en kaipaa lisäpaineita minkään moottoriöljyn taholta.


      • sassali
        Jamppa1 kirjoitti:

        niissä on kusetusta? Haluaisin tietää miten mua ja mun koko perhettä on kusetettu kun ollaan kuitenkin käytetty ainakin kahdeksan vuotta (alkaen lajinsa ensimmäisestä Castrolin SLX 0w-30:sta) 0w-öljyjä kaikissa käyttöautoissa?

        Mua ei ainakaan hirvittänyt yhtään kun viimeksi käynnistin auton 30 pakkasella, eikä viimeksi kun koneen lämmöt oli melkein asteikon yläpuolella rikkoutuneen lämpökytkimen takia. Mulla on ihan tarpeeksi muutakin jännittämistä elämassäni, en kaipaa lisäpaineita minkään moottoriöljyn taholta.

        Se että niitä on ohennettu valtavasti aivan kuin se olisi jokin merkityksellinen asia. Haluat varmaan ohuempaa maitoakin?

        PS. Ehkä kannattaisi olla huolissaan 0w/30:sen voiteluominaisuuksista ylikuumalla koneella.


      • Jamppa1
        sassali kirjoitti:

        Se että niitä on ohennettu valtavasti aivan kuin se olisi jokin merkityksellinen asia. Haluat varmaan ohuempaa maitoakin?

        PS. Ehkä kannattaisi olla huolissaan 0w/30:sen voiteluominaisuuksista ylikuumalla koneella.

        Ja vielä toisen kerran maitoa? Mitä jestaksen tekemistä maidolla on jonkun öljyn viskositeetin kanssa. Maito on vesipohjaista ja kiehuu sadassa asteessa toisin kuin öljy.

        0w-öljyjä ei ole sen kummemmin ohennettu.

        Eikä edelleenkään jännitä ajaa 0w- öljyillä. Kohdalle on osunut muutama ylikuumeneminen, keittämisiä ja kansipahvin palamisia myöten eikä ainuttakaan moottorivauriota ole sattunut. Jos se toimii vanhassa öljyjäähdytteisessä garretissa saabissa niin se toimii lähes missä vaan vakioautossa. Omassani on 0w-40 öljynkulutuksen minimoimiseksi.

        Tiedätkö muuten minkä valmistajan koneet on noin puolessa suomessa myytävistä dieselhenkilöautoista?

        Mitä öljyä näissä on ensitäytössä ja vaihtosuosituksena?

        Vastaukset: VW ja 0w-30

        Että se siitä murehtimisesta.


      • Anonyymi

        se on toyos tyyppivika 93-98 vvti koneissa ei auta vaik ois päivittäin vaihtanut huippuöljyt


      • Anonyymi
        Jamppa1 kirjoitti:

        Ja vielä toisen kerran maitoa? Mitä jestaksen tekemistä maidolla on jonkun öljyn viskositeetin kanssa. Maito on vesipohjaista ja kiehuu sadassa asteessa toisin kuin öljy.

        0w-öljyjä ei ole sen kummemmin ohennettu.

        Eikä edelleenkään jännitä ajaa 0w- öljyillä. Kohdalle on osunut muutama ylikuumeneminen, keittämisiä ja kansipahvin palamisia myöten eikä ainuttakaan moottorivauriota ole sattunut. Jos se toimii vanhassa öljyjäähdytteisessä garretissa saabissa niin se toimii lähes missä vaan vakioautossa. Omassani on 0w-40 öljynkulutuksen minimoimiseksi.

        Tiedätkö muuten minkä valmistajan koneet on noin puolessa suomessa myytävistä dieselhenkilöautoista?

        Mitä öljyä näissä on ensitäytössä ja vaihtosuosituksena?

        Vastaukset: VW ja 0w-30

        Että se siitä murehtimisesta.

        Tottakai sillä on eroa ottaako kuski 35% => 10%=>3,5%=> 1%=> 0% olise maitoa tai muuta vesiluiukoista prosentti juomaa.


    • Nimetön

      Itselläni on Carina II 1990 mallia, ajettu 330000 ja olen siinä kuten edellisessäkin autossani käyttänyt Teboilin Gold :ia eikä tarvitse tikkuun kurkistaa öljyvaihtovälillä ( - 7000 km). Onhan niitä tietysti muitakin hyviä öljyjä, mutta tämä ainakin toimii omassani.

    • Anonyymi

      4afe toyotassa oli jostain älynväläyksestä uudesta asti 5w-50 rally formula.. kesti kyllä 500tkm mutta tuskin oli öljyn ansioita.

      • Anonyymi

        Kun tässä nyt puhutaan melko harvinaisesta asiasta eli Tojon öljyn kulutuksesta, niin pitää sanoa omakin havainto asiasta. Töissä oli noita Corolloja useita ja niiden koneissa oli selvä ero siinä, että ne 1,3 koneet alkoi syödä öljyä jo 200 tkm ajettuina, mutta 1,6 koneet kestivät hyvin ajaa vaihtoon asti eli 350 tkm ilman öljynlisäystä.
        VW-hemmoille sellainen laatu olisi varmaan melkoisen mahdoton märkä uni.
        Itse ajelin isommalla Tojolla eli 5s-fe koneella mikä on 2,2 i aut., millä sai ajaa reilusti yli 300 tkm ilman öljyn lisäystä vaihtovälin 15 tkm . Käytin vain halpaa Teboil Gold S -öljyä, mutta auto meni vaihtoon koneen ja laatikon vielä hyvin toimivana lukemilla 465 tkm .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2599
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      207
      2353
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2272
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      179
      1771
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1288
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe