Varför sökte sig emigrater från Finland tex. när

löjligt

de flyttade till USA till samma orter ?Hade de ett behov av att få tala sitt eget språk med andra finländare,hålla på sin egen kultur,traditioner osv ?
När vi svenskspråkiga vill ha "svenska rum ",då betraktas det som onormalt,vi isolerar oss trots att de flesta av oss lever vardagen på jobb och annat bland den finskspråkiga befolkningen.
I alla världens storstäder finns det kinesiska,spanska,irländska osv.kvarter men här får språkfanatikerna hjärtsnörp för några hus för svenskspråkiga.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dkkfhlv

      Det finns ju ännu orter i USA som är "finska ".

    • alldelesnormalt

      Man behöver inte åka längre än till Sverige,där finns finnar som enbart umgås med finnar.

    • 5onvain5

      Suomalaiset eivät koskaan ole vaatineet palvelua suomeksi Ruotsin tai USA;n lääkäreiltä.

      • Du skall inte ljuga.
        Det finns finnar i Sverige som krävt finsk service av svenska Posten.


    • västerås45

      Vad du nu skarvar,jag har själv varit tolk åt min finskspråkiga väninna i Västerås ,hon har bott 30 år där redan men klarar inte av att gå till läkaren på svenska.

    • Korrupt

      Jag har tillbringat mycket tid i Seattle och där finns det väldigt mycket svenskspråkiga, över 15 000 om jag minns rätt. Så naturligtvis umgicks jag väldigt gärna med dom via svenska klubben, varför skulle jag inte det? Och inte blev det problem en enda gång, snarare var folk nyfikna på vem vi var. Naturligtvis blev det aldrig problem om vi talade svenska sinsemellan, vore ju absurt om det skulle bli det. Men det blir det i finland. Jag kan bara dra slutsattsen att det blir aldrig såna problem om inte fennon är nära. Det är då man måste börja akta sig. Och då blir fennon ännu argare. Patetiskt.

      • detvetalla

        Det blir problem endast med de här språkfanatikerna,inte med vanliga normala människor.


      • Tyvärr är jag inte så säker på det. var på en sällskapsresa. På resan var en annan finlandssvensk. Vi gick naturligtvis och pratade svenska sinsemellan om det vi såg och var med om, ända tills hen sade: "Hör du, jag tror vi måste byta till finska, ser du hur arga de är på oss. De tror vi går och baktalar dem för att vi talar svenska."


      • lamflamf
        twervig kirjoitti:

        Tyvärr är jag inte så säker på det. var på en sällskapsresa. På resan var en annan finlandssvensk. Vi gick naturligtvis och pratade svenska sinsemellan om det vi såg och var med om, ända tills hen sade: "Hör du, jag tror vi måste byta till finska, ser du hur arga de är på oss. De tror vi går och baktalar dem för att vi talar svenska."

        Konstigt att fennor alltid tror att man talar illa om dem om man samtalar på svenska.Så intressanta är dom nu ändå inte.


    • ingetkonstigt

      Självklart vill människor med samma språk och bakgrund umgås med varann.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1678
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1285
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1202
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      87
      1110
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      912
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      855
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      829
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      90
      813
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      758
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      692
    Aihe