Moottoriöjyn separointi

Ölpätlinkoon

Selvää säästöä syntyy.kun laittaa vanhat öljyt separaattoriin pariksi tunniksi pyörimään.
Erottuu yllättävän paljon mustaa sakkaa.
Vanhan autoni moottorin öljytilavuus on noin 4litraa.Vaihtovälillä tästä kuluu vajaa litra.
Separoinnin tuloksena Öljytä erottuu puolisen litraa.
Eli Öljyn vaihdossa käytän noin 1,5-2 litraa uutta laadukasta moottori öljyä,loput on sitä vanhaa,useamman vuoden olen näin toiminut täysin ongelmitta ja luontokin kiittää.
Öljyn suodattimen vaihdan toki joka kerta.
Rakensin laitteen jolla voi pestä oljyn suodattimen,laite kierrättää esim polttoöljyä
vastakarvaan suodattimessa.Tämä pesuöljy kiertää myös kahden kahvisuodattimen läpi.
Yllätyin kuinka vähän suodattimeen jää sakkaa,tai se ei ole liuennut.
Tosin en ole vielä pestyä suodatinta uskaltanut kokeilla.
Olen ymmärtänyt,että eräät halpahalliöjytkin olisivat separoitua lisäainestettua jäteöljyä,eikä tavallinen automies tiedä eikä humaa mitään.

28

3592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anybodyhome

      Elävä todiste siitä että meitä on moneen junaan. Huhuu..

    • hthth

      Olet varmaan niitä ketkä keittää kahvitkin pariin kertaan samoista puruista.

    • elämä_on_

      Vielä halvemmalla selviää öljynvaihdosta kun vaihtaa vaikka naapurin kanssa.

    • munlinjapitää

      itse lähtisin sille linjalle että pumpataan maasta omat öljyt. kai suomenkin maaperässä 4 litraa maaöljyä on. lisäaineistukseksi bensiiniä ja polttoöljyä. toinen vaihtoehto on ostaa halvinta öljyä 13 euroa 4 litraa ja ajaa ilman tuollaisia vaivoja.

    • kakilla

      Kakkaan aina toisten vessoihin syntyy selvää säästöä.

    • 1221

      Olikohan tää ihan totta vai trolli?

    • hohooo

      Ai, olemme saaneet uuden öljysheikin! Onnittelut!

      Jäteöljyt menevät jo nyt kierrätykseen ja uusiokäyttöön tiukasti säädellyn prosessin läpi, jonka lopputulos on hallittu ja varma. Sinun tapauksesssa näin ei ole. Kyllä uusissa moottoriöljyissä voi olla osa kierrätettyä, mutta eivät ne ole mitään autotallissa jalostettuja tuotteita.

      Öljysuodattimet ovat usein paperia, jotka tulee vaihtaa uusiin ja eivät kestä tuollaista uusiokäyttöä.

      Moottoriöljyt ovat sitäpaitsi halpoja, jos vaikka raaskisit ostaa sitä halvinta ja vaihtaisit öljyt kaikki ja veisit jäteöljyt oikein jäteasemalle. Saattaisi muuten luonto kiittää enemmän, kun kaikki olisi oikein tehty.

      Viestisi on sen verran uskomaton, että tuskinpa sinä noin teet. Ei maksa vaivaa.

    • pihisaaolla

      Laivakoneissa on tuo separaattori öljyjärjestelmässä kiinteänä. Teoriassa ja uskon tuon toimivan käytännössäkin.

      Ainoa asia mikä mietityttä on, missä se säästö syntyy, noin pienellä öljymäärällä?

    • Rokkefåller

      Opetele kirjotaan ennokyn tömmösrtä påzkuaa tåne töynnät!

    • Jalostusaste

      Onnistuuko tuo separointi perinteisellä puusta valmistetulla pystykirnulla, isoäiti aikoinaan kirnus maidosta voita tällaisella.

    • kirnuumaa

      Kyllä se onnistuu. Kaadat jäteöölit äitin kirnuun.

    • veekasilla

      Scania vabiksessa taitaa olla maailman ainoa, puhdistettavaa mallia oleva separaattori! Eli linko!

      • Fiat_600

        oli keskipakois "linko" kampiakselin hihnapyörän takana, ei muuta suodatinta.


    • Anonyymi

      Laivojen pääkoneissa separointi on arkipäivää. Toimintasi on siksi ihan järkevää vaikka pienillä öljymäärillä ei rikastu. Näin laivoista tehdään: "Pääkoneiden voiteluöljyä separoidaan jatkuvasti. Jokaiselle pääkoneelle on oma voiteluöljyseparaattori, sumpputankki sekä gravitaatiotankki. Kuitenkin separaattorin
      ollessa pidemmän aikaa pois käytöstä esimerkiksi huoltojen takia, voidaan separaat-
      toreilla ajaa ristiin eri koneiden öljyjä. Prosessi toimii yksinkertaisuudessaan niin,
      että separaattori imee voiteluöljyä koneen sumpusta ja separoi sitä gravitaatiotank-
      kiin. Gravitaatiotankki on normaalitilanteessa aina täysi ja öljy palautuu koneen
      sumppuun ns. ylikaadolla, jota voi seurata gravitaatiotankista sumppuun menevässä
      linjassa olevasta näkölasista. Gravitaatiotankki on olennainen osa kiertoa, ja vahtikonemestarin toimenkuvaan kuuluu tarkkailla vedenkertymistä gravitaatiotankin pohjalle, joka selviää tankkeja vesittämällä. Separaattoreiden toiminnan tarkkailu kuuluu myös olennaisesti vahtikonemestarin toimenkuvaan."

    • Anonyymi

      Öljynvaihdossahan hiukkasten erottaminen on vain osa puhdistusta. Hiukkasten mukana öljyyn kulkeutuu rikkiä ja muita yhdisteitä jotka sitten reagoivat öljyn kanssa muodostaen sulfdeja ja muita kemiallisia yhdisteitä. Öljy siis kirjaimellisesti happanee eikä mikään mekaaninen tai painovoimainen puhdistus maailmassa peruuta syntyneitä kemiallisia reaktioita.

      Joten kyllä se öljyt on silti syytä vaihtaa.

    • Anonyymi

      Saksalaisen IMT-yhtiön mukaan auton moottoriöljyllä voi ajaa useita vaihtovälejä, jos öljystä suodatetaan välillä lika pois. Myös Neste Oil tunnustaa, että moottoriöljyt kestävät periaatteessa jopa kolme huoltoväliä, kunhan öljynsuodatin muistetaan vaihtaa.

      – Tähän saakka samaa öljyä on voinut suodattaa neljä kertaa, mutta vielä tänä vuonna on myyntiin tulossa tätä varten ihan oma öljy. Sen jälkeen samalla öljyllä voi ajaa kuusi tai jopa kymmenen öljynvaihtoväliä, IMT:n Kemper sanoo.

      Käytännössä menetelmä toimii siten, että öljy lämmitetään dialyysilaitteessa 50 asteeseen ja puristetaan kolmen suodattimen läpi. Eri öljylaaduille puhdistusohjelma on erilainen.

      Neste Oil: Mielenkiintoista ja huolestuttavaa

    • Anonyymi

      Separoidun jäteöljyn vois ajaa dieselin seassa pois?

      • Anonyymi

        Separoiminen (ei kirnuaminen) on teollisuudessa ihan yleistä.
        Olen voimalaitoksella separoinut turbiinin öljyjä, jota oli kaikkiaan 7 tynnyrillistä kerralla.
        Separoinnilla erotettiin siis sakkainen huono öljy, mitä kertyi 2 tynnyrillistä.
        Puhtaaksi jäänyt öljy kaadettiin takaisin turbiiniin käytettäväksi lisäys 2 tyn. uutta.
        Se jätteeksi jäänyt 2 tynnyriä öljyä poltettiin silloin hiilen seassa kattilassa.
        Tämän kuultuaan vihreät tietysti laskevat alleen, mutta niin tehtiin takavuosina.


    • Anonyymi

      Separointi ? lienee tarkoitettu vain pelleilyksi mutta sattuu olemaan totta myös asia osittain. Öljyssä olevat lisäaineet kuluu joten öljyllä on tietysti käyttöikä. Mutta esim zetor traktoreissa osassa on öljynsuodattimen sijaan kesipako öljyn puhdistin ja sehän toimii.

      • Anonyymi

        77-sarjan Zetorissa vielä oli keskipakopuhdistin, sitten siirryttiin paperisuodattimeen. Systeemi toimi mutta hankaluuksiakin oli. Puhdistuksessa piti olla huolellinen että roottori pysyi tasapainossa. Tyhjäkäynnillä öljynpaine oli matala. Laakerointi oli arka vaurioitumaan. Jos ajeli pitkään ääntelevällä puhdistimella niin vaurioita syntyi. Mutta kyllä se toimi eikä tullut suodatin kustannuksia, mustat kädet kylläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        77-sarjan Zetorissa vielä oli keskipakopuhdistin, sitten siirryttiin paperisuodattimeen. Systeemi toimi mutta hankaluuksiakin oli. Puhdistuksessa piti olla huolellinen että roottori pysyi tasapainossa. Tyhjäkäynnillä öljynpaine oli matala. Laakerointi oli arka vaurioitumaan. Jos ajeli pitkään ääntelevällä puhdistimella niin vaurioita syntyi. Mutta kyllä se toimi eikä tullut suodatin kustannuksia, mustat kädet kylläkin.

        paljonko zetorin separaattorissa oli kierrosluku?

        autotalliluokan bioöljyseparaattoreissa näyttää olevan noin 5000 rpm ja kulhon koko noin 30cm. tuosta voi laskeskella öljyn g-voimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        paljonko zetorin separaattorissa oli kierrosluku?

        autotalliluokan bioöljyseparaattoreissa näyttää olevan noin 5000 rpm ja kulhon koko noin 30cm. tuosta voi laskeskella öljyn g-voimia.

        Zetorissa kierrosluvun määräsi öljynpaine. Siis mekaanista välitystä ei ollut vaan pyörijässä olevat suuttimet ohjasivat paineisen öljyn ulos ja aiheuttivat pyörimisliikkeen pyörivän puutarhasadettimen tapaan.
        Jos oikein muistan. niin se oli tyypiltään sivuvirtapuhdistin . Toiminnan tarkastaminen tehtiin siten, että sammutettiin moottori ja välittömästi tämän jälkeen kuunneltiin kuuluuko puhdistimesta vaimeaa pyörimisestä johtuvaa ääntä. Jos mitään ei kuulunut niin pyörijä oli jumissa. Kova ääni taas kertoi epätasapainosta tai laakeriviasta.


    • Anonyymi

      Nyt kaikki kiertelemään vanhoille maitotiloille josko heillä olisi jossain aitan nurkassa separaattori muistona viime vuosisadan alkupuolelta ja öljyä separoimaan ja voihan ostaa kirnunkin jos arvelee että sekin auttaisi oljynjalostuksessa . - Mitenhän öljyyn liuenneet suodatuskokoa pienemmat metalli ja muovihiukkaset vaikuttavat moottorin kestoon , eivät ne kaikki varmaankaan separoinnilla poistu . On ainakin dieselin moottoriöljy sellaista noki/metalli ym paskaa ettei sen uskoisi ilman ihmejalostusta kelpaavan mihinkään . Saattaisi soveltua hallittuun vanhan moottorin viimeiseen voiteluun ajoneuvon ollessa koriltaankin niin mätä että poistuu liikenteestä suraavassa katsastuksessa tai enintään sitä seuraavassa .

    • Anonyymi

      On olemassa rakosuodatin, joka puhdistetaan kiertämällä suodatin kiekkoja.
      Separaattori on oiva vaihtoehto.
      Olen myös regeneroinut vaihteistoöljyt suodattamalla ulkoisella pumpulla ja suodattimella, toimii!

    • Anonyymi

      Jäteöljyn puhdistamiseen olen joskus miettinyt painovoimaista systeemia missä öljyn annettaisiin tihkua A4-riisipin läpi. Papereita sen verran 20-litraa menisi vuodessa paperisuodattimesta läpi. Puhdistuisiko? Nokea tuskin saisi pois.

    • Anonyymi

      Olen juonut vahnaa öljyä. Sitten huommenvirtsana on tullut puhdasta öljyä. Vehkeet ja pelit pelaa.

    • Anonyymi

      Youtubessa on kymmeniä videoita itse tehdyistä öljynjalostamoista ja jäteöljyn tilauslaitteistoista. Tuostapa mielenkiintoinen harrastus.

    • Anonyymi

      Juuri puhdistin Zetorin ja seinämillä oli 7-8mm paksuinen kerros karstaa tiukassa mikä piti vuolla pois, toholla lämmitys ja puhdistusaineella loput karstat pois.

      Uudet öljyt koneeseen.

      Paras kierrätys tälläisille jätteille on sitten pannuhuonessa jämän kattilassa kun on viimeiset isot hiillokset niin sinne päälle karstat ja rätit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1576
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1546
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1348
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1252
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      175
      1096
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1047
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      311
      1040
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1036
    Aihe