Salasanojen hallintaohjelma kympille?

Passut.piiloon

Suunnittelen Windows 10 siirtymistä Win 7:sta. Minulla on seiskassa salasanojen säilytystä varten käytössä KeePass 2.34 -sovellus.

Voiko KeePass-ohjelmaa luottavaisin mielin käyttää myös kympissä vai onko pelättävissä, että kymppi jonain päivänä päättää deletoida KeePassin ja/tai hävittää salasanatietokannan? Oon lukenut, että kymppi poistelee ohjelmia mitään kyselemättä jos se havaitsee ne epäyhteensopiviksi? Kuulemma tiedostojakin poistettu tai ainakin siirretty toiseen paikkaan kiintolevyä.

Vai onko siellä Microsoftin sovelluskaupassa saatavilla joku muu salasanojen säilytysohjelma, jota kannattaisi ennemmin käyttää kympissä ja on sitten varmasti yhteensopiva?

43

245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmuuskopioi

Kymppi eikä mikään muukaan hävitä salasanatietokantaa, kun varmuuskopioit sen vaikkapa ulkoiselle kovalevylle tai muistitikulle aina, kun olet tehnyt siihen muutoksia. Aina kannattaa olla varmuuskopiot kaikesta tärkeästä.

• Passut.piiloon

Joo totta kai. Minulla on KeePassin salasanatietokanta kahdella eri tallennusmedialla (USB-muistitikku ja USB-kiintolevy) nykyisen tietokoneen kiintolevyn lisäksi ja aina joka medialle kopioin tietokannan kun jotain salasanaa olen päivittänyt.

Ja muut tiedostoni myös varmuuskopioituina ovat.

• sitteneihätää

No sittenhän siinä ei käy huonosti, vaikka kymppi päättäisikin poistaa keepassin ja tietokannan.

• poistoon_moinen

Poista koko windows.

• mikähyöty

Miksi tarvitaan salasanojen "hallintaohjelma"? Eikö ole sama alkaa käyttämään yhtä ja samaa salasanaa, jos kaikki salasanat ovat kuitenkin yhden salasanan takana?

Oletan siis kyseessä olevan sellaisen ohjelman, johon kirjataan salasanoja ja jotka näkee syöttämällä ohjelmaan sen itse vaatiman salasanan?

Eli vähän vastaava kuin salasanat sisältävä ruutuvihko, joka on lukkojen takana.

• kaikkeasitäonkin

Enpä ole pitkiin aikoihin lukenut älyttömämpää kommenttia.

• Passut.piiloon

No niinpä, nimimerkki "kaikkeasitäonkin". En ole IT-guru, mutta sen olen oppinut, että on vakava tietoturvallisuusriski, jos käyttää pitkin nettiä joka paikassa yhtä ja samaa salasanaa. Minulla on jokaiselle sivustolle ja sähköpostiosoitteelle erilaiset salasanat ja ne ovat pitkiä, eikä minkään kielen sanoja. Siksipä salasanojen hallinta/säilytysohjelma on tarpeen, ei noita millään ulkoa muista (salasanoja minulla on monta kymmentä).

• tallessa-paperilla
        Passut.piiloon kirjoitti:

No niinpä, nimimerkki "kaikkeasitäonkin". En ole IT-guru, mutta sen olen oppinut, että on vakava tietoturvallisuusriski, jos käyttää pitkin nettiä joka paikassa yhtä ja samaa salasanaa. Minulla on jokaiselle sivustolle ja sähköpostiosoitteelle erilaiset salasanat ja ne ovat pitkiä, eikä minkään kielen sanoja. Siksipä salasanojen hallinta/säilytysohjelma on tarpeen, ei noita millään ulkoa muista (salasanoja minulla on monta kymmentä).

Mistä sitten kaivat salasanat esiin kun kovalevy hajoaa?

Vaivattominta on kun ne oikeasti on paperilapuilla, nimittäin.

Eikä ne jhgfghfh8756756756535434242443243243/&¤&#%¤"¤#%/(/())==() tyyliset
        salasanat ole oikeasti välttämättömiä.

• älytönkommentti
        tallessa-paperilla kirjoitti:

Mistä sitten kaivat salasanat esiin kun kovalevy hajoaa?

Vaivattominta on kun ne oikeasti on paperilapuilla, nimittäin.

Eikä ne jhgfghfh8756756756535434242443243243/&¤&#%¤"¤#%/(/())==() tyyliset
        salasanat ole oikeasti välttämättömiä.

Kannattaa lukea koko ketju. Salasanatietokannasta on tietenkin varmuuskopiot ulkoisilla kiintolevyillä tms. Samoin kuin kaikista muistakin tärkeistä tiedostoista. Kovalevyn hajoamisella ei ole siten mitään väliä.

Mistäs sitten kaivat salasanat esiin, kun kotisi tuhoutuu tulipalossa ja salasanavihkosi sen mukana? Jos sinulla olisi salasatietokannasta varmuuskopio esim. toisessa osoitteessa säilytettävällä ulkoisella kiintolevylla tai pilvessä, niin tulipalokaan ei tuhoaisi salasanoja.

• sasadasdsaaf
        älytönkommentti kirjoitti:

Kannattaa lukea koko ketju. Salasanatietokannasta on tietenkin varmuuskopiot ulkoisilla kiintolevyillä tms. Samoin kuin kaikista muistakin tärkeistä tiedostoista. Kovalevyn hajoamisella ei ole siten mitään väliä.

Mistäs sitten kaivat salasanat esiin, kun kotisi tuhoutuu tulipalossa ja salasanavihkosi sen mukana? Jos sinulla olisi salasatietokannasta varmuuskopio esim. toisessa osoitteessa säilytettävällä ulkoisella kiintolevylla tai pilvessä, niin tulipalokaan ei tuhoaisi salasanoja.

Hanki tulenkestävä salasanavihko ja älykkäämmät aivot.

• turvassa-on
        älytönkommentti kirjoitti:

Mitäs jos se salasanavihko on taskussa ja aina mukana. Jos tulee tulipalo juoksee ulos vihko taskussa. Häh hää.

• SeonNSA

Juu NSA tietää ne kaikki sun salasanas!

• Ensuosittele

Olisin erittäin varovainen tuollaisten ohjelmien suhteen!
      Kun virus iskee tai vuoto tulee! Meni sun kakki salasanas saman tein julkiseksi!

• Ophcrack-ratkaisee

Ilmaista Ophcrack salasanamurto-ohjelmaa kerran kokeilin. 8 merkin pit. normaalit sanat oli sille melko helppoja. Mutta heti jos laittoi jotain vähän pitempää niin ei se niitä osannut ratkoa. Ilmaiset tietokannat siinä ohjelmassa siis.

• Böööööörb

hallintaohjelma vs haittaohjelma

• Onhan tuo mahdollista.

Windows 10:ssä auttaa paljon Microsoft tili kun melkein kaiken saa saman salasanan taakse, että tuollaista erillistä salasanasovellusta ei oikeastaan tarvitse.

• passut.piiloon

Hyvä tietää tuo, MS-tili minulla jo on. Aina parempi jos jotain KeePassia tms. ei siinä tarvii.

• enoikeinymmärrä

Voinko siis kirjautua erilaisiin verkkokauppoihin, webmailpalveluihin ja foorumeille windowsin salasanalla? Siis kun minulla on kymmeniä eri tilejä sellaisiin.

• enoikeinymmärrä kirjoitti:

Voinko siis kirjautua erilaisiin verkkokauppoihin, webmailpalveluihin ja foorumeille windowsin salasanalla? Siis kun minulla on kymmeniä eri tilejä sellaisiin.

MS tili salasana käy MS Office 365 online, Skype, Windows, OneDrive, hotmail/outlook.com, Windows store, Microsoftin foorumit ja yleinen asiointi sen kanssa ja toimii myös Xbox pelitilinä.

Voi siis poistaa niitä webbimaileja ja käyttää vaikka sitä outlook.com:ia.

Jää sinulle sitten ne verkkokaupat, foorumit ja pankkitunnukset mutta onhan siinä ideaa kun vähän yksinkertaistaa noita.

• enoikeinymmärrä
        M-Kar kirjoitti:

MS tili salasana käy MS Office 365 online, Skype, Windows, OneDrive, hotmail/outlook.com, Windows store, Microsoftin foorumit ja yleinen asiointi sen kanssa ja toimii myös Xbox pelitilinä.

Voi siis poistaa niitä webbimaileja ja käyttää vaikka sitä outlook.com:ia.

Jää sinulle sitten ne verkkokaupat, foorumit ja pankkitunnukset mutta onhan siinä ideaa kun vähän yksinkertaistaa noita.

Mutta kun minä en käytä outlook.comia. Käytän parempia sähkäposteja. En käytä myöskään Office onlinea, Skypeä, Onedrivea, hotmailia, Microsoft foorumeita enkä Xbox-pelitiliä.

Miksi minun nyt pitää luopua kaikista kymmenistä käyttämistäni palveluista ja ruveta käyttämään noita? En oikein ymmärrä.

• enoikeinymmärrä kirjoitti:

Mutta kun minä en käytä outlook.comia. Käytän parempia sähkäposteja. En käytä myöskään Office onlinea, Skypeä, Onedrivea, hotmailia, Microsoft foorumeita enkä Xbox-pelitiliä.

Miksi minun nyt pitää luopua kaikista kymmenistä käyttämistäni palveluista ja ruveta käyttämään noita? En oikein ymmärrä.

No miksi sitten käytät Windowsia? Aika tyhmä temppu valita joku Windows kun Windowsissa on ideana se, että se toimii sisäänkäyntinä Microsoftin palveluihin ja kaikki toimii samalla kirjautumisella.

Pitäisikö nyt ensi alkuun luopua Windowsista jos et pidä Microsoftin palveluja hyvinä?

• Vaihtaakopalvelut
        M-Kar kirjoitti:

No miksi sitten käytät Windowsia? Aika tyhmä temppu valita joku Windows kun Windowsissa on ideana se, että se toimii sisäänkäyntinä Microsoftin palveluihin ja kaikki toimii samalla kirjautumisella.

Pitäisikö nyt ensi alkuun luopua Windowsista jos et pidä Microsoftin palveluja hyvinä?

Mikäs olisi Canonicalin Ubuntussa tuota Microsoftin OneDriveä vastaava palvelu? Ja onko Canonicalilla luotettava sähköpostipalvelu?

• entahdoluopua
        M-Kar kirjoitti:

Miksi minä en saa käyttää Windowsia sillä tavalla kuin minusta on mukavinta käyttää sitä? Onko minun pakko lopettaa Windowsin käyttö? En tahdo lopettaa? Eikö mitään muuta mahdollisuutta ole! Enkö millään saisi käyttää sitä tällä tavoin kuin nyt? Onko minun PAKKO luopua?

• auttakaaentahdo
        Vaihtaakopalvelut kirjoitti:

Mikäs olisi Canonicalin Ubuntussa tuota Microsoftin OneDriveä vastaava palvelu? Ja onko Canonicalilla luotettava sähköpostipalvelu?

En tahdo käyttää mitään pilvipalvelua, en edes canonicalin enkä microsoftin! Ja haluan käyttää käyttöjärjestelmistä erillisiä sähköposteja! Onko minun pakko alkaa käyttää pilvipalvelua vaikka entahdo!! EIKÖ OLE MITÄÄN MUUTA MAHDOLLISUUTTA!!!!!

• enoikeinymmärrä
        Vaihtaakopalvelut kirjoitti:

Onko Microsoftilla luotettava sähköpostipalvelu?Sellaisesta en ole kuullutkaan?

• Vaihtaakopalvelut kirjoitti:

Ubuntussa on välineet ylläpitää itse sitä sähköpostilaatikkoa tai tiedostokansiota. Ei siis tarvitse ketään toista tai Canonicalia tähän. Oma palvelin riittää tai senkin voi vuokrata vaikka Amazonista tai mistä vaan haluaa.

• entahdoluopua kirjoitti:

Miksi minä en saa käyttää Windowsia sillä tavalla kuin minusta on mukavinta käyttää sitä? Onko minun pakko lopettaa Windowsin käyttö? En tahdo lopettaa? Eikö mitään muuta mahdollisuutta ole! Enkö millään saisi käyttää sitä tällä tavoin kuin nyt? Onko minun PAKKO luopua?

"Miksi minä en saa käyttää Windowsia sillä tavalla kuin minusta on mukavinta käyttää sitä?"

Windows on Microsoftin omaisuutta ja Microsoft vie sitä palvelua siihen suuntaan mihin Microsoft haluaa. Sinä et sitä päätä. Jos nyt oikein kovasti käyt kikkailemaan ja vänkäämällä vastaaan ja tekemällä asioita eri tavalla kuin on suunniteltu niin siitä voi sitten tulla odottamatonta harmia. Esim. KeepassX jos lakkaa vaikka toimimasta pysyvästi yks kaks tai muuta vastaavaa.

Ja tietysti, kun on itseaiheutettuja harmeja niin niistä ei myöskään voi syyttää kuin itseään.

"Onko minun pakko lopettaa Windowsin käyttö?"

Ei.

Suurimmilta harmeilta vältyt kun käytät ohjelmia Windowsin Edge selaimella tai lataat Windows storesta. Toki muitakin voi olla mutta siinä sitten pitää olla sitä harkintaa sitten.

• auttakaaentahdo kirjoitti:

En tahdo käyttää mitään pilvipalvelua, en edes canonicalin enkä microsoftin! Ja haluan käyttää käyttöjärjestelmistä erillisiä sähköposteja! Onko minun pakko alkaa käyttää pilvipalvelua vaikka entahdo!! EIKÖ OLE MITÄÄN MUUTA MAHDOLLISUUTTA!!!!!

Windows itsessään on tavallaan jatke Microsoftin pilvipalveluille, se on aika tehokkaasti naitettu niiden kanssa. Niin tehokkaasti, että se on Windows 10 on lähinnä nettiselain ilman Microsoftin pilveä.

Googlen järjestelmät vastaavanlaisia.

Ei ole mikään pakko valita Googlea ja Microsoftia jos ei tykkää pilvipalveluista.

• onhansellainen
        enoikeinymmärrä kirjoitti:

Onko Microsoftilla luotettava sähköpostipalvelu?Sellaisesta en ole kuullutkaan?

Onhan tuo hotmail jo 20 vuotta toiminut, tosin ei tainnut olla silloin vielä Microsoftin, kun tilin aukaisin. Lisäksi on käytössä operaattorin suomalainen sähköposti. Thunderbirdin kautta käyttelen, niin molemmat ovat nätisti samassa paketissa.

• käytän.miten.haluan
        M-Kar kirjoitti:

"Miksi minä en saa käyttää Windowsia sillä tavalla kuin minusta on mukavinta käyttää sitä?"

Windows on Microsoftin omaisuutta ja Microsoft vie sitä palvelua siihen suuntaan mihin Microsoft haluaa. Sinä et sitä päätä. Jos nyt oikein kovasti käyt kikkailemaan ja vänkäämällä vastaaan ja tekemällä asioita eri tavalla kuin on suunniteltu niin siitä voi sitten tulla odottamatonta harmia. Esim. KeepassX jos lakkaa vaikka toimimasta pysyvästi yks kaks tai muuta vastaavaa.

Ja tietysti, kun on itseaiheutettuja harmeja niin niistä ei myöskään voi syyttää kuin itseään.

"Onko minun pakko lopettaa Windowsin käyttö?"

Ei.

Suurimmilta harmeilta vältyt kun käytät ohjelmia Windowsin Edge selaimella tai lataat Windows storesta. Toki muitakin voi olla mutta siinä sitten pitää olla sitä harkintaa sitten.

Mutta enhän minä käytä KeePaasX:ää. Käytän KeePassia.

Ja sinä et saatana määrää, mitä täällä kukin saa käyttää. Käytän Windowsia just sillä tavalla kuin huvittaa. Menikö jakeluun, HÄH!

• helpointa

Minulla on salasanat päässäni, sieltä eivät tuhoudu tulipalossa tai jos tuhoutuvat niin se ei enää haittaa. Myöskin paljon helpompaa kun voi syöttää salasanan suoraan eikä tarvitse temppuilla ohjelmien kanssa.

• mitenvoimuistaa

Miten pystyt muistamaan useita kymmeniä eri salsanoja?

• helpointa
        mitenvoimuistaa kirjoitti:

Ne on tatuoitu päänahkaani

• mitenihmeessävoit
        helpointa kirjoitti:

Ne on tatuoitu päänahkaani

Miten sinä näet oman päänahkasi? Käytätkö peiliä ja oletko kalju?

• helpointa
        mitenihmeessävoit kirjoitti:

Otan silmän käteeni ja katson

• muttamitenihmeessä
        helpointa kirjoitti:

Otan silmän käteeni ja katson

Mutta eikö se näköhermo mene poikki siinä?

• Hyvinnäkee
        mitenihmeessävoit kirjoitti:

Olen rakentanut peilisysteemin käyrätorveen.

• helpointa_se_aito

Jokos trolli sai hupinsa yksinpuhelustaan?

• helpointa_se_aito
        mitenvoimuistaa kirjoitti:

Olen kehittänyt oman systeemin. Minä en varsinaisesti muista salasanoja vaan sen systeemin miten salasana muodostetaan, sellainen oma koodi tai muistiosääntö. Salasanoja on tosiaan useita kymmeniä, ehkä sadan tietämillä.

• onhaniitä
        helpointa_se_aito kirjoitti:

Olen kehittänyt oman systeemin. Minä en varsinaisesti muista salasanoja vaan sen systeemin miten salasana muodostetaan, sellainen oma koodi tai muistiosääntö. Salasanoja on tosiaan useita kymmeniä, ehkä sadan tietämillä.

Yksi aika hyvä salasana on käyttää Sepeteuksen poikien isän nimeä. Sitä eivät varsinkaan ulkomaiset hakkerit keksi mitenkään.

• mitenkässit
        helpointa_se_aito kirjoitti:

mitä jos joku saa selville sen sun muistisäännön?

• jo.on.murheet

Siinä vaiheessa kun alkaa tarvitsemaan erillistä ohjelmaa salasanojen "hallintaan", niin on syytä vaihtaa harrastusta.

Jos yksinkertaisesta asiastakin voi tehdä monimutkaisen, niin työpaikaksi voisi kuvitella valtion viraston.

• isompi_kovalevy

Ostaa isomman kovalevyn, jotta ei tarvita niin paljon turhia pilvipalveluita ja turhia salasanoja sekalaisiin pilvipalveluihin. Netflixit, spotifyt sun muut ihan turhia jos on tarpeeksi paljon kovalevytilaa että sinne mahtuu runsaasti tv-sarjoja, elokuvia ja mp3:sia joita lataa torrentilla. 4 teratavun levy myös maksaa jo muutamassa kuukaudessa itsensä takaisin jos vaihtoehtoja on netflixin kuukausimaksut.

Tärkeimmät salasanat (e-mail ja windowsin salasana) muistaa kyllä ulkoa, kunhan on ensin päässyt eroon kaikista roskapalveluista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33