Olen maksanut itselleni pientä vapaaehtoista eläkettä ja sitä maksetaan minulle 58-63 vuotiaana, Tämä eläke on erittäin vanha, joten sitä verotetaan työtulon mukaan.
Olen nyt työttömänä ja kelan peruspäivärahan varassa. Kun alan saamaan tätä vapaaehtoista eläkettä menetänkö kelan peruspäivärahan? Vaikuttaako eläke peruspäivärahan määrään. Vapaaehtoinen eläke on noin 900 €/kk brutto.
Eläke ja peruspäiväraha
8
921
Vastaukset
Sevitä Kelasta vapaaehtoisen eläkkeen vaikutus Kelan maksamaan päivärahaan, www.kela.fi.
- Työtöneläkeläinen
Kiitos vastuksesta, mutta en nyt oikein ymmärrä, miksen saanut edes arvausta.
Ette siis tiedä tätä? Onko tämä niitä kuuluisia Kelan tulkintoja, mitä tehdään pärstäkertoimen tai hetkellisen mielialan perusteella? Sitten niistä valitetaan kaikkiin asteisiin kunnes tulee ennakkotapaus.
Siis tämähän on työtulona maksettavaa pääomatuloa. Eikö sille ole mitään ennakkotapausta?
Jos tämä olisi pääomatuloa, niin mikä olisi silloin tuomio. Uusia eläkesäästäjiä varmaan kiinnostaa enempi tämä tapaus. - Työtöneläkeläinen
Miksei tähän vastata? Varmasti kiinnostaa monia!
- 16plus11
Olisiko vastaamattomuuden syy se, ettei Kelan peruspäivärahat eikä vapaaehtoiseläkkeet kuulu työeläkeasioihin?
Mikset asiaa voi kysyä Kelasta, jolle kysymyksesi kuuluukin?
Kyllä asia kiinnostaa varmasti muitakin, joten vastauksen saatuasi voisit kertoa sen täällä. Sehän olisi pätevä vastaus eikä vain arvaus, jota täällä peräsit työeläkeasiantuntijakta.
Eikö pätevä vastaus Kelan asiantuntijalta ole parempi kuin arvaus työeläkeasiantuntijalta?
Työeläketietäjä ei voi vastata kansaneläkettä koskeviin asioihin, joten pyydän olemaan yhteydessä Kelaan.
- outof
Kelan kyselysivulta:
Jos nostat eläkevakuutukseen säästetyn summan kerralla, ei sillä ole vaikutusta työmarkkinatukeen. Mikäli nostaisit summan erissä siten, että saisit säännöllisesti tietyn summan rahaa, otettaisiin nämä huomioon työmarkkinatuen tarveharkinnassa.
Jos tästä ei ole hyötyä, voit kysyä itse:
https://kysykelasta.kela.fi/viewforum.php?f=34- outof
Peruspäiväraha on eri kuin työmarkkinatuki ja ehkä "väljempi", siinä ei tarveharkintaa? Arvailuksi meni, sori!
- Työtöneläkeläinen
Kiitos outof. Tarveharkinta määriteltiin siellä siellä kahden linkin kautta. Tämä oli oleellinen tieto.
Koska olen yli 55 v saan tienata pääomatuloja rajattomasti ja silti saan peruspäivärahaa. Tämä pitää minut leivässä, sillä kummallakaan erikseen ei pärjää.
Tässä Kelan määritelmä:
Milloin tarveharkintaa ei sovelleta?
Tarveharkintaa omien pääoma- ja muiden tulojen perusteella ei sovelleta silloin, kun työmarkkinatukea maksetaan
55 vuotta täyttäneelle, joka on täyttänyt työssäoloehdon ennen työttömäksi jäämistä tai
työllistymistä edistävän palvelun ajalta.
Näissä tilanteissa omat pääomatulot eivät vaikuta työmarkkinatuen määrään. Omat työtulot vähentävät kuitenkin aina työmarkkinatuen määrää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017433
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?804998- 794849
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522679
- 402576
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840