...60km/h-ilmastonmuutokselle stoppi - helposti

Moit!

Minä olen kokeillut, kuinka tuttavapiiri suhtautuu ajatukseen, jos kaiken liikenteen huippunopeus laskettaisiin 60km/h.
Säästyisi rahaa polttoaineessa, ihmiset säilyisi terveempinä kolareissa...
Jo henkilöautojen kulutuslaskisi noin (vähintään) 1,5 litraa/100km

Huippunopeuden lasku ei lisäisi merkittävästi matka-aikaa, kun Olin myyntitykkinä ja ajoin jopa 50.000 km/vuosi, näytti auton keskinopeusmittari yleensä kahtapuolen kuuttakymppiä, yleensä kuitenkin 53-57km/h.

Mihin yleensä tarvitaan kahtasataa ja yli kulkevia autoja? Kun niillä saa yleisillä teillä enimmäkseen 80km/h Max...

Jos EU päättäisi oikeasti vaikuttaa ilmastonmuutokseen helpointa ja nopeuden vaikuttavia päätöksiä olisi rajoittaa uutena myytävien autojen huippunopeuden 60km/h ja vaihtaa nopeusrajoitukset kaikkialla max60!
Säästyisi myös raaka-aineita kun nopeimmat ja kalleimmat luxusautotkin voisi kulkea kutakuinkin litran sylinteritilavuuden moottoreilla!

Jo nykyisen autokannan hiilidioksidipäästöt tipuisivat Max nopeuden rajoittamisella 80 km/h => 60 km/h noin Neljä kiloa/100km (trafin sivuilla (Liikenne sektorin ympäristökäsikirja) oli jotta litra pensaan palaessa tuottaa 2,350g hiilidioksidia) jos oletetaan autojen keskikulutuksen laskevan 1,5l/100km.

Euroopan unionissa on nopealla pääsä laskulla 202.670.000 henkilöautoa (http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Passenger_cars_in_the_EU ) , ja tuo puolentoista litran lasku polttoaineen kulutuksessa on kokeilun tulos. Olisikohan ollut 2004, kun poliisisetä pyysi ajamaan nätimmin ja ajoihan minä. Siinä samassa kokeilin taloudellisuusajoa tavallisessa liikenteessä, missä dieselin VolvoV70 kulutuksen sai, ajotapaa huomioiden, laskemaan tuon1,5l/100km.

EU:n ollessa oikeasti huolissaan ilmastonmuutoksesta ja haluaisi asialle jotain tehdäniin liikennettä voisi ajatella uudestaan. Liikenteelle kaikkialle uusi huippunopeus 60km/h, ja myytäväksi sallitaan vain Max 60km/h autoja. Säästyviä asioita saisi pitkänlistan:
ns. julkisen liikenteen suosio kasvaisi, Kolarien vaikutukset ihmisiin lievenisivät, Pakokaasupäästöt, raaka-aineita, rahaa et cetera

Asiaan kun vielä lisätään tavaraliikenne...

Voin sanoa, jotta useimmille tuttavistani nopeudenrajoittaminen 60:n sopii täällä..

Aika hyvä ajatus? Voiko EU kansalainen tehdä lakiehdotuksen EU komissiolle?

T:Hynnnn..

33

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulle.käy.70

      Kannatan 70 kmh liikennevirtaa. Oma kipponi ei jaksa oikein 6-vaihteella kulkea kuuttakymppiä. Taloudellisin nopeus saadaan suurimmalla vaihteella, joten aavistuksen nopeampi vauhti olisi co2-päästöjen suhteen parempi.

      • Anonyymi

        Se nopeus, jota voi ajaa suurimmalla vaihteella vaihtelee hirveän paljon. Äärimmillään ero voi olla mittarinopeudessa minun kokemukseni mukaan jopa yli 30 km/h. Sen autokohtaisen nopeuden löytää kuuntelemalla mitä moottori siitä tykkää tai ei tykkää.

        Automaatti vaihtaa pienemmälle automaattisesti, kun nopeus on liian alhainen. Minulla vaihtoi vasta alle 40 km/ mittarinopeudessa. Siitä nopeudesta saattoi lähteä kiihdyttämäänkin, kun painoi kaasua vain pikkusen. Muuten se vaihtoi pienemmälle heti.

        Eniten minulla vaati suurimmalla vaihteella nopeutta Volvo. Se moitti, jos nopeus meni alle 70 km/h. Muissa autoissani on riittänyt 50 km/h. Nykyinen Mersuni kulkee jopa 40 km/h nopeudella viitos vaihteella, mutta yleensä käytän nopeutta 50 km/h tasaisella nopeudella.

        Kun jarruttaa moottorilla, tullessaan risteykseen, nopeuden voi päästää hyvinkin alas ilman että auto kakistelee. En kuitenkaan kannata aloittajan ideaa 60 km/ h rajoituksesta. Ei sillä juurikaan säästäisi juuri sen takia, että automerkit ja mallit on yksilöllisiä. Kyllä maanteilla 80 km/h on sopiva.


    • ...noin uutukainen auto voitaneen hoitaa moottorin ohjelmoinnilla? Mutta Yleensähän lainsäätämisessä ajatellaan tulevaisuutta ja se on voi-voi vanhalle kalustolla. Tosin 5-vaihteiset ja muut vanhemmat pärjää tuolla 60km/h. Nämä 6- ja enempi vaihteiset on mulle arvoitus...
      Oli yllätys kun autokoulussa nykyään opetetaan ajamaan mahdollisimman "pitkällä" vaihteella mahdollisimman alhaisella kierroksilla. Nuoret "jyrrää" 40'n alueella noin 1.000 kierroksella suurimmalla vaihteella...

      • käyse70

        Ainahan voi toki pienempiä vaihteita käyttää, mutta silloin taas ei päästä optimaaliseen kulutukseen. Minun kinnerissä on vain vapaasti hengittelevä pieni bensiinimoottori, joten sitä ei juuri ohjelmoimalla piristetä.

        70 voisi olla ehdoton kattonopeus, raskaalle liikenteelle laitettaisiin 60 rajoitus ja rajoitin säädettäisiin 69:ään, jotta "voidaan oikaista yhdistelmä tarvittaessa kaasulla". Silloin liikennevirran nopeus asettuisi sinne 70:n pintaan.

        Sähköautothan ovat taas oma maailmansa, koska niissä ymmärtääkseni pelkästään nopeus ratkaisee "kulutuksen". Tosin jossain kohtaa voi tulla esimerkiksi talvipakkasella vastaan raja, jossa liian hidas nopeus tarkoittaa suurempaa energianhukkaa ohjaamon lämmityksen kautta kuin mitä säästetään hitaamman ajonopeuden ansiosta.


    • ....sähköautot ovat. jonkunlainen silmänkääntötemppu, jolla huomataan raskaasti automaatilla linssiin. Sähkötoimiset autot ovat Virossa osoittautuneet kelvottomaksi kun vähäkääv pakkasta. Sähkön siirtoverkossa tuottaa sellaiset tappiot, jotta energiataloudellisia ja hiilijalanjäljettömiä ne eivät ole. Käsittääkseni sähköautot saadaan näyttämään hiilidioksidi edullisinta, kun tarkastellaan vain Liikennesuorite tasolla..

      Bensalla ja dieselillä päästään huomattavasti parempiin tuloksiin kun Liikenneturvan nopeutta lasketaan. Liikenne aiheuttaa 1/3 EU:n hiilidioksipäästöistä, joten vähennykset täällä näkyy yhtä nopeasti.

      • kiiremihin

        Öljyteollisuus on toisaalta lyönyt 100 vuotta kapuloita sähköautokehityksen rattaisiin, joten sähköautojen huonous on vain puoli totuutta.

        Suomessa kasvaa metsää ja ainakin minä uskon jossain määrin biopolttoaineisiin, joka tarkoittaa samalla myös polttomoottoriautoilun jatkumista.

        Paperin kulutus laskee, joten puuta jää käytettäväksi muuhun käyttöön. Hiilidioksidiksi puu joka tapauksessa aina muuttuu, ainespuu toki hitaammin ollessaan katon alla suojassa, mutta eipä tukkipuuta ole tarkoituskaan energiaksi käyttää.

        Kehitys on tuonut mukanaan vaihtoehtoja, joka on hyvä asia. Hybrideissä on jopa hieman järkeä, koska iso osa ajosuoritteista on lyhyitä matkoja, ja polttomoottoria voidaan kuormittaa puolestaan paremmalla hyötysuhteella.

        Raskasta liikennettä siirtäisin mahdollisuuksien mukaan enemmän raiteille. Esim. Kesko roudaa apetta "jättirekalla" Vantaalta Oulun seudulle. Miksi rekalla, kun meneehän sinne kalliilla tehdyt kiskotkin? Logistiikkaketju voi olla hieman hitaampi, mutta ei ne rehut muutamassa tunnissa merkittävästi huonommaksi happane.

        Sinänsä outoa että tämä "rekkajuna"-lopetettiin ko. väliltä.

        http://kuvat.vaunut.org/78169da3c4d3ccb54c88e1584ed6f523.jpg
        http://kuvat.vaunut.org/2251961688eb2fcb55944c5e9e0e5fda.jpg


    • LISÄÄ ALARMISTIMATEMATIIKKAA

      Kotimaan liikenteen osuus Suomen kasvihuonepäästöistä on noin viidennes maamme kaikista kasvihuonepäästöistä…
      Tieto löytyy sivun puolenvälin jälkeen.
      http://www.trafi.fi/tietopalvelut/arviointipalvelut/indikaattorit/ymparistoindikaattorit/liikenteen_paastot_ilmaan

      ***
      Vaikka suomi onnistuisi keksimään täysin päästöttömän liikenteen, se ei paljoon auttaisi. Velkaperusteinen rahajärjestelmä pakottaa pyrkimään ikuiseen talouskasvuun ja krääsätuotantoon ja 80 % päästöistä jatkuisi edelleen.

    • hj67lk

      "Mihin yleensä tarvitaan kahtasataa ja yli kulkevia autoja? Kun niillä saa yleisillä teillä enimmäkseen 80km/h Max..."

      Moottorin tehoa tarvitaan kiihdytyksiä varten. Tehokkaalla moottorilla tietysti pystyy ajamaan myös kovempaa.

      Esim. ohituksissa kiihtyvyys on turvallisuuskysymys, ettei tarvitse roikkua väärällä kaistalla pitkään.

    • RiittääNe

      MIKSI pitäis säästää , luontoa ,bensaa, tai yleensä mitään . EI tarvitse.

      • Anonyymi

        No, ei tarvikaan..
        koko manipulaatio valtiomahtien toimesta ja myös kolmannen eli paasaajien toimesta perustuu heidän oman toimensa ylläpitoon, ja jotta muut olisiva nöyriä tuntiessaan olevansa -Huono Ihminen-?


    • aikakin.rahaa

      Jos nopeus lasketaan kahdeksastakympistä kuuteenkymppiin, niin esitetyllä bensan säästöllä kuljettajan nettotuntipalkaksi tulee noin 7 e/h ja verottajalta jää noin 5 e/h tuloja saamatta.

      • verot.valtion.maksttvks

        Verotulojen hupenemista ei ole vielä tajuttu esim. sähköautoiluinnossa.

        Kalliin akkukustannuksen takia kuluttaja ei säästä juuri rahaa, mutta verottaja menettää ja raha valuu ulkomaille akkutehtailijoiden taskuihin. Mutta jäähän siitä sentään hyvä mieli, että osallistutaan maalman pelastamiseen.


      • 56yu89

        Ja bensaa säästyy jonkun muun käytettäväksi.


      • sähkössätulevaisuus
        verot.valtion.maksttvks kirjoitti:

        Verotulojen hupenemista ei ole vielä tajuttu esim. sähköautoiluinnossa.

        Kalliin akkukustannuksen takia kuluttaja ei säästä juuri rahaa, mutta verottaja menettää ja raha valuu ulkomaille akkutehtailijoiden taskuihin. Mutta jäähän siitä sentään hyvä mieli, että osallistutaan maalman pelastamiseen.

        "raha valuu ulkomaille akkutehtailijoiden taskuihin"

        Muistaakseni Varkaudessa on jo ollut toimiva akkutehdas ja Tesla saattaa olla suunnittelemassa Vaasaan jättimäistä akkutehdasta.

        Suomi tulee mahdollisesti olemaan saamapuolella sähköautoilusta saatavia tuloja jaettaessa.


      • hj78ul

        Olisi hienoa, jos Suomi olisi saamapuolella. Akkujen tarvehan on lähes pohjaton maailmalla.


      • akkupörinä

    • kokonaisuudistus

      Tähän uudistukseen kannattaisi liittää myös työpäivän pituuden lyhentäminen nykyisestä 8:sta tunnista 6:een tuntiin. Näin pidempi ajankäyttö työmatkohin ei olisi pois ihmisten vapaa-ajasta.

      Ei maailma tule sen valmiimmaksi vaikka kuinka kiirehtisi, joten vauhdista voitaisiinkin nipistää kaikkialla 25%.

      • Anonyymi

        Pitäisi nipistää kaikkialla ja yhtä aikaa niin kuin muissakin päästöissä ja tämä se ongelma onkin. Kun jokin pikkuruinen Suomi päättää nipistää yksin ja etujassa niin silloin muut kävelee yli.


    • tehokkuus

      Olen toteuttanut. Toimii.
      Päivitetyn autoni maksimitehon keskinopeus oli 55 km/h. Koeajoin sillä pitkää matkailuajoa talvisin 17 000 km. Päästö puolittui. Mopolla tulee ajettua, satoja tuhansia, myös laajalti Euroopassa ja Venäjällä. Ennättää, kun oivaltaa.
      On typerää kiirehtiä edestakaisin. Pidemmän matka-ajan jälkeen voi perillä saada enemmän aikaiseksi, olemalla kohteessa pidempään. Työhön tulee paremmin jatkuvuutta. Moni tekee jo pidempiä työvuoroja. Turhauttavat kissanristiäiset vähenevät.
      Säälittää kaverin premium-auto, kun sen kulutus laskee vasta yli 100 km/h nopeudessa. Mitätön ihminen, koska on vailla niin paljon, eikä hänen tekemisillään ole vaikutusta. Maailma tarvitsee esikuvia.

    • 99saab

      Moit!
      ...linjoilla jälleen (tai miten sen sanoisi)..
      "riittääne" - niin riittääkin, mutta siistiyttä, säästämistä pidetään yleensä fiksuna...
      Tehtiinhän tuo Hehkulamppu kieltokin, jolla kuluttaja ei säästä mitään, mutta näennäisesti sähkön kokonaiskulutus on pienempää eurooppatasolla. Kukas' todentaisi?

      ...sähköautoille voitaisiin kehitellä Dieselverovastine jotteivat Liiku Liian Halvasti! ja huolimatta älyttömästä hankintahinnasta. Sähköautothan on noin kaksikertaa kalliimpia kuin muut saman kokoluokan autot.. jos niillä olisi parempi toimintamatka ja -kyky pakkasella niin järkevänä vaihtoehtona seuraava kulkupelini saattaisi olla sähköauto... (virolaiset kokemukset sähköautoista kunnilla teeämmässä oli juttua pari vuotta sitten).

      "kokonaisuudistus" - hieno ajatus, Ja työllisyys paranisi ; ) Matka-aika tosin jatkuu vain äärettömän vähän, sillä liikenteen keskinopeus on todellisuudessa huomattavasti nykyistä 80 yleisrajoitusta hitaampi.

      Pakollisen max nopeuden laskun jälkeen kasvihuonekaasupäästöjen todentamisen kanssa voinee olla tekemistä, mutta välitön näyttö nopeuden laskun hyödyistä saadaan liikenneonnettumuuksien lieventymisestä. Tosin ajoneuvojen kehityksen edistyessä alempien nopeuksien kanssa niitä varmaankaan tehdä yhtä lujiksi.. enään...?

      T:jarmpe
      (joku tässä suomi24 juonittelee, kun väittää että en ole kirjautunut vaikka olen)

    • Anonyymi

      ...lankaan voisi todeta, jotta sähköautoilu näyttää ottavan selkävoiton polttomoottorisista. Tämä lienee perusteltu vain suorituksesta eli ajotapahtumalla tehtyihin päästöihin. Kokonaistulos "auton elinkaaren" ketjulla lienee toinen.

      toinen huomio, on jo ajonopeudet laskettaisiin max 60:n, niin ajoneuvon rakenne voisi keventyä? Joku 70-luvun ooppeli, corolla ja taunus painoi noin 700 kg, tällainen auton paino nykyaikainen moottoritekniikka niin autothan tuntuisi kulkevan mitättömän vähällä p-a määrillä?

    • Anonyymi

      Muutos laskisi Suomen päästöjä noin 2 % verran. Samaan pääsee helposti jättämällä turhat ajelut pois.

      • Anonyymi

        Keskivertoautoilija ajelee 16 000 km vuodessa. Siitä 2 % on vain 320 km. Kyllähän tuon verran joutoajoja on helppo leikata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskivertoautoilija ajelee 16 000 km vuodessa. Siitä 2 % on vain 320 km. Kyllähän tuon verran joutoajoja on helppo leikata.

        Hupsista, pilkkuvirhe. Täytyy pudottaa siis 20 % eli 3200 km. Siinä joutuu jo vähän miettimään, mitkä reissut jätetään tekemättä.


    • Anonyymi

      Jos nopeutta laskettaisiin 60 km/h nopeudesta 59 km/h nopeuteen, niin polttoaineenkulutus laskisi. Jos laskettaisiin edelleen 58 km/h nopeuteen niin polttoaineen kulutus laskisi jälleen jne.
      Jos nopeus on 0 km/h niin polttoainetta ei kulu ollenkaan. Tuosta voi helposti päätellä sen, että negatiivisilla nopeuksilla polttoainetta alkaa kertyä tankkiin sitä enemmän, mitä lujempaa ajetaan takaperin.

    • Anonyymi

      Sähköauton painavien akkupakettien roudaaminen kuluttaa myös energiaa. Mitä pidempi kantama halutaa, sitä painavampi akku tarvitaan. Helposti ollaan 500 kg tuntumassa.

      • Anonyymi

        Bensa-autossa tuollainen lisäkuorma nostaisi kulutusta noin 1.5 litraa/100 km.


    • Anonyymi

      Oman autoni kulutus on pienimmillään 90km./h, siinä nopeudessa se valitsee suurimman vaihteen ja kierrokset ovat 1400rpm.

    • Anonyymi

      ...koska sähköauton voimavarantojen täyttö on kovin hidasta, tämä puoltaisi, koko Euroopan unionin alueen liikeenteen maximi nopeudeksi 60 km/h.
      samalla säästyisi kulkuvälineiden valmistukseen kuluvia raaka-aineita, kun jopa sähköautot voitaisiin rakentaa keveämmin. Mikromuovin tuotto kumirenkaista vähenisi, kun voidaan ajaa pienemmillä ja kapeammilla renkailla.
      Euroopan unionin voimavaroja säästyisi myös terveydenhuolto ja pelastuspalveluiden puolella.
      Joku viksu meppi voisi ottaa kopin, liikenteen nopeuden laskusta, koko EU:n alueella.

      • Anonyymi

        Koska sähköautot edustavat jotain prosentin luokkaa kaikista autoista
        nopeuden pudotus 90 → 60 km/h kasvattaa CO₂/km päästöjä 50%
        koska autoilijat (tai autot) valitsevat pienemmän vaihteen.
        ... enemmän kierroksia, enemmän palotapahtumia per km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska sähköautot edustavat jotain prosentin luokkaa kaikista autoista
        nopeuden pudotus 90 → 60 km/h kasvattaa CO₂/km päästöjä 50%
        koska autoilijat (tai autot) valitsevat pienemmän vaihteen.
        ... enemmän kierroksia, enemmän palotapahtumia per km.

        Hyvät sadut ovat aina mielenkiintoisia. Yritä hiukan parantaa tahtiasi.


    • Anonyymi

      Kuinkahan paljon huumoria tuossa jutussa oli mukana, mutta muutos olisi kyllä aiheellinen, eikä sen tarvitsisi olla noin rankka. Jo pelkällä ajotavan muutoksella saavuttaa tuon 1,5 litran säästön, Minä olen sitä harjoitellut jo 40 vuotta.

      Moottoritekniikassa tapahtui suuri muutos jo 1980 luvulla. Kun Mersun ambulanssiin tuli uusi moottorin kehitysversio, niin kulutus putosi 3 L/100 km. Yli 2 tonnia painava auto kulutti naftaa 6 litraa sadalle, eikä se ajo ollut mitään sunnuntaiajelua.

      Sveitsiläiset kehitti 1970 luvulla remmiturbon, jolla pääsi litran koneella kulutukseen 3L/ 100 km. Tekniikan maailma epäili, että kun perinteinen turbo oli vallannut markkinat, niin ei se pääse ikinä tuotantoon.

      No on sitä kuitenkin ainakin Mersu käyttänyt muutama vuosikymmen myöhemmin. Niiden autojen perässä lukee kompressor. Aika vähän niitä näkee, mutta naapurilla oli sellainen.

      Nykyään vielä autot rakennetaan niin, että niillä pärjäisi myös Saksan moottoriteillä. Mokomat nopeudet on kyllä tarpeettomia jopa ambulansseissa, mutta sellaiset nopeudet vaatii suuren voimakkaan moottorin, joka kuluttaa paljon.

      Rättisitikassa oli alunperin 500 cm3 moottori, ja silläkin pääsi 4 ihmistä paikasta toiseen kohtuullisessa ajassa. Alamäessä kulki kuulemma jopa 100 km/h. Ei siis tarvitse mennä äärimmäisyyksiin nopeuden rajoittamisessa.

      Jos laitetaan autoon 500 cm3 moottori ja siihen remmiturbo, niin kyllä kulkee ainakin pikkuauto 120 km/h, ja se on aivan riittävä nopeus Suomen olosuhteissa. Katumaastureihin voi sitten laittaa vaikka litran moottorin.

      Minä aloitin autoiluni vuonna 1972 pappaladalla, jonka kyvyt vastasi likimain 1960 luvun kuuluisia englantilaisia urheiluautoja. Venakot olivat ostaneet oikeudet BMW:n kehittämään moottoriin. Tosin sain tietää tämän paljon myöhemmin.

      Toiseksi viimeisin auto, jolla olen ajanut, on Amerikassa tehty urheiluauto, jossa on V6 3 litraa. Erotus bensan kulutuksessa nykyiseen Mersuuni on kaupunkiajossa 4,5 litraa sadalle.

      Myös auton valinnalla siis voi säästää kulutuksessa todella paljon. Automaatti suurella moottorilla ja valmistusmaa vielä USA, on todella janoinen. Amerikkalaiset autot on säädetty kuluttamaan eikä pihistämään.

      Jos auto on amerikkalainen tai valmistettu amerikan markkinoille. kannattaa ottaa selvää, onko kulutukselle jotakin tehtävissä, Joskus katsoin, kun Wheeler Deeler sarjassa huollettiin Amerikan markkinoille tehtyä Porshea.

      Kun sen tietokone ohjelmoitiin uudelleen. polttoaineen kulutus laski useita litroja, ja kaupanpäällisiksi tuli tehoja lisää 40 heppaa. Melkolailla järjenvastainen muutos.

      Yhteen amerikkalaiseen autoon vaihdettiin siinä sarjassa pienemmät suuttimet. Meno vaan parani, ja sitten se täytti Eurooppalaiset päästönormit. Säästökikkoja on siis monia. Yhdestä sellaisesta kerroin jo aiemmin tällä palstalla.

      Muutamasta muusta, joita olen noudattanut jo vuosikymmeniä, kerroin jo vuosia sitten. Kun olen käyttänyt niitä itse tuolla liikenteessä, niitä on alkaneet muutkin käyttämään.

      Näin sitä voi maailmaa parantaa, vaikka ei uskokkaan ilmastouhkiin tippaakaan. Katsoin eilen Areenaa, että mitä mielenkiintoista siellä olisi. Siellä oli filmi, jossa kerrottiin, että maailmassa on 20-30 miljoonaa vanhaa hylättyä öljynporausreikää.

      Niistä vuotaa jatkuvasti ilmaan metaania ja öljyäkin maastoon. Siinäpä tehtävä niille, jotka niin hirveästi pelkää sitä metaania, joka on erinomainen polttoaine, Menkää ja tukkikaa ne reijät, ja ottakaa se metaani talteen.

      Pitäisi sitä nyt jotakin konkreettistakin tehdä, eikä aina vaan rettelöidä, ja solvata kunnon ihmisiä, jotka on jo paljon tehneet, mutta eivät ole menneet sekaisin olemattomista möröistä.

      Joskus tein osia laitteeseen, jolla saatiin porausreijästä maksimaalisesti öljy talteen.
      Sillä pumpattiin reikään paineella vettä, jolloin saatiin talteen sitäkin öljyä, joka ei noussut muilla keinoilla ylös.

      Sen oli suunnitellut amerikkalainen firma, ja sen valmisti sen tytäryhtiö Suomessa. Tottakait se on erinomainen idea. Sillä voi nousta porausreiän tuotto melko paljonkin. Kun se reikä kerran on tehty, niin parempi ottaa sieltä kaikki ulos.

      Minä laskeskelin noita matka-aikoja silloin, kun olin ambulanssikuskina. Totesin, että ei edes ambulanssilla kannata missään tilantessa ajaa kovempaa kuin 120 km/h. Sen minä sitten pidin ylärajana.

      Normaalissa liikenteeseen riittäisi hyvin 80 km/h. Se karsisi pois paljon vaarallisia ohituksia, ja autoissa voisi olla pienemmät vähän kuluttavat moottorit, joissa olisi remmiturbo. 60 km/h on maantiellä turhan hidas nopeus.

      Minä kirjoittelen näitä yli miljoonan kilometrin ja 51 vuoden kokemuksella. Silloin kun aloin autoilun, ei turvavyöt ollee pakollisia. Minä käytin niitä alusta asti aina.

      Silloin ei ollut nopeusrajoituksia ollenkaan. Minä ajoin hyvissä olosuhteissa 110 km/h mittarinopeutta. Muutoin ajoin olosuhteiden mukaan hitaammin.

      Turha kiire pois, niin sillä säästää, eikä tapa itseään ja muita. 5 min. ajansäästössä ei ole mitään järkeä muualla kuin kilparadalla.

      • Anonyymi

        Johan tuli jotain tolkkua tähänkin ketjuun. :)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe