Armeijan kyrvät

Kapiaiset-luusereita

eivät ole muuttuneet tippaakaan. Uhoavat kuin mopopojat.

"

Lahtelainen 17-vuotias Eetu Hölttä koki yllätyksen kutsunnoissa FellmanniCampuksella maanantaina. Hänen suunnitelmissaan oli mennä siviilipalvelukseen, mutta lautakunta laittoi hänelle paperit Parolannummelle panssariviestimieheksi.

Aluksi kaikki sujui hyvin. Hölttä kertoo jutelleensa paikalla olleen nuorisotyöntekijän kanssa, joka piti siviilipalvelusta hyvänä ideana. Sihteerin luona hän täytti paperin, joka hänen eteensä annettiin.

Tuli pääsy kutsuntalautakunnan eteen, ja Hölttä kertoi, ettei halua mennä armeijaan. Ainoa häntä kiinnostava asepalvelusvaihtoehto, lääkintämiehen koulutus, olisi huonoon aikaan tulevien yliopisto-opintojen kannalta. Lautakunnassa istunut Puolustusvoimien edustaja oli kuitenkin eri mieltä.

- Heti kun sanoin, että haluan sivariin, koko ilmapiiri muuttui.

Hölttä kertoo lautakunnan jäsenen huutaneen, että "sinä et minnekään sivariin mene". Hän ei ollut saanut enää suunvuoroa ja hänen päälleen oltiin puhuttu.

- Minulle sanottiin, että et tule koskaan saamaan töitä Suomesta, jos et mene armeijaan.

Siviilipalvelukseen aikonut nuori mies poistui kutsunnoista palvelukseenastumismääräys kädessään.
Puheenjohtajat kiistävät

Lahden kutsuntalautakuntien puheenjohtajat sanovat, että ketään ei ole vastoin tahtoaan laitettu asepalvelukseen. Samaa kertovat myös kaupungin edustajat, jotka ovat mukana lautakunnissa. Paikalla olleet kiistävät myös, että ketään olisi uhkailtu työttömäksi jäämisellä.

- Toki suositellaan (armeijaa) ja sanotaan, että monet työnantajat arvostavat asepalvelusta, toisen kutsuntalautakunnan puheenjohtaja, majuri Janne Parkkonen sanoo.

Parkkosen mukaan ennen lautakunnan eteen menoa kutsuntoihin tulleiden pitää jo sihteerin luona kertoa, jos haluaa siviilipalvelukseen. Lautakunta vain käsittelee hakemuksen. Hölttä puolestaan sanoo, ettei sihteeri edes tarjonnut hänelle siviilipalvelushakemusta.

Kutsuntalautakuntien päälliköt kertovat, että jos joku vielä lautakunnan edessä ilmoittaa haluavansa siviilipalvelukseen, hänet voidaan palauttaa takaisin sihteerien luo täyttämään uusi hakemus. Lautakuntalaiset eivät muista, että kukaan olisi heidän puheillaan maininnut sanaa siviilipalvelus.

Lautakunta ei saa kyseenalaistaa kenenkään valintaa.

- Tänä päivänä ei kysytä vakaumusta, vain että on mietitty asia, asevelvollisuuspäällikkö, toisen kutsuntalautakunnan puheenjohtaja, majuri Pasi Virtanen kertoo.

Hämeen aluetoimiston päällikkö Ville-Veikko Vuorio muistuttaa, ettei tieto siviilipalvelukseen haluamisesta kulje kaupungin nuorisotyöntekijältä kutsuntojen henkilökunnalle.

Eetu Hölttä on loukkaantunut, ettei saanut lautakunnan edessä mitään sananvaltaa. Mieli ei ole silti muuttunut.

- Minä menen sinne sivariin. Hakemuksen voi lähettää missä vaiheessa vain."

Lähde: EES

6

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivarit_todella_saastaa

      "Yhyy, en halua edes lääkintämieheksi koska omat opinnot saattavat siitä kärsiä."

      Tyypillinen sivari joka ajattelee vain ja ainoastaan omaa etuaan. "Minä, minä, minä. Minä haluan rusinat pullasta. Haluan yliopistosta opiskelupaikan armeijan käyneiden kustannuksella."

    • YliKenraali

      Olis ottanut äidin mukaan, voi vide mikä luuseri !

    • hinttimajuri

      Hahhahh oikein noille armeijahinteille, alkavat heti inisemään vastaan kun joku ei tee niinkuin ne haluaa :DD
      Upseerikerholle työntämään prenikoita toistensa perseeseen:D

      • homoupseeri

        Totta! Hinttejähän nuo ovat ja toivovat ihmisten menemään muottiin jossa aivojen käyttö on kielletty.

        ASENTO! LEPO! PERSESEEN VETO! SYVEMMÄLLE!


    • HOMOMAJURI1

      Yksi syy lisää miksi toivon armeijaporukan pikaista kuolemaa, säälittäviä retkeilyjöitä jotka pitäisi tappaa.

    • stm-evp

      Kutsunnoissa 17-vuotiaana? Kerro lisää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe