Luin Wikipediasta mortification of the flesh.
Siellä kerrottiin että sillä on paikkansa katolilaisessa uskossa: "Self-denial helps a person overcome both psychological and physical weakness, gives him energy, helps him grow in virtue and ultimately leads to salvation." Näin sanoo joka katolilainen pappi, jonka nimi on Michael Geisler.
Pitääkö paikkaansa että katolilaisuuden mukaan paastoamalla ja esim. itseään lyömällä voi saada pelastuksen taivaaseen?
En itse ole katolilainen enkä usko ollenkaan että taivaspaikkaa voisi ansaita kurittamalla ruumistaan.
Katolilaisuus ja "lihan kuolettaminen"
4
201
Vastaukset
- 2.7.11
Taivaaseen pääsee uskomalla Jeesuksen sovituskuolemaan ja elämällä Jumalan tahdon mukaista elämää.
Ilm.21:27. Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.
Hepr. 12:14. Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;
Katolilainen elää kurinalaista elämää apostoli Paavalin ohjeiden mukaan:
2.Kor.7: 1. Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.
11. Sillä katsokaa, kuinka suurta intoa juuri tuo Jumalan mielen mukainen murehtimisenne on saanut teissä aikaan, mitä puolustautumista, mitä paheksumista, mitä pelkoa, ikävöimistä, kiivautta, mitä kurittamista!- ruoskimallataivaaseenko
Miten siteeraamasi kohdat liittyvät itsensä ruoskimiseen? Miten se liittyy aloituksen aiheeseen? Luuletko että se itsensä ruoskiminen on Jumalan tahdon mukaista elämää vai mitä tarkoitat?
- hänellätietoa
Tätä itsensä ruoskimisen ideaa kannattaa kysyä ulkoministeri Timo Soinin puheiden kirjoittajalta ja poliittiselta neuvonantajalta Jeesuksen aasi Oskari Juurikkalalta. Hän harrastaa itsensä kiduttamista ja kuuluu katoliseen - jossakin päin Eurooppaa salaseurana kiellettyyn - Opud Dei -lahkoon.
http://www.image.fi/image-lehti/jeesuksen-aasi-oskari-juurikkala
"Itsensä piiskaamista ja piikkivyöllä rankaisua - näin Soinin uusi lähimies kertoi Opus Deistä 2006"
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000459070.html - ruoskimallataivaaseenko
Voisiko joku avata tätä Wikipedia-artikkelin väitettä? Kuuluuko uskomus katolilaisuuteen vai ei? Onko Wikipediassa virhe vai pitääkö Geislerin väite paikkansa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1332374Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3451865- 401547
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii311363Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281300Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941183- 541153
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327897Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles104840Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53752