Pekkasten kertyminen & niiden käyttö

UusiKuski2012

Minulle on kertynyt 22 pekkasta HSL-alueen bussikuskina. Koko pekkassysteemi on minulle aivan uusi asia joten kysyin lähimmältä esimieheltä niin sain ympäripyöreän vastauksen, kutakuinkin "niitä voi toivoa alkaen viikko 6 / 2017".

Kysymys.

TES sanoo että "Mikäli työntekijä on ansainnut vähintään 15 lyhennysvapaapäivää,
annetaan lyhennysvapaapäivät yhdistämällä siten, että työntekijälle
muodostuu kaksi viiden päivän pituista yhdenjaksoista vapaata.
Yllämainitut 5 lyhennyspäivän jaksot sisältävät 7 kalenteripäivää."

-Tarkoittaako tuo sitä, että minulla on oikeus 2vk mittaiseen yhtäjaksoiseen vapaaseen, vai saako työnantaja laittaa sinne väliin työpäiviä?

-Jos saan pitää 2vk yhtäjaksoisen vapaan niin kuluttaako se minulta 5 5 vai 7 7 pekkaspäivää?

-Koska olen ansainnut jo 22 pekkasta, onko minulla oikeus pitää jopa pidempi vapaa?

-Voiko pekkaset "vanhentua"?

Tiedän kyllä että asiasta voi keskustella työnantajan kanssa, mutta haluaisin kuitenkin tietää oikeuteni.

Kiitos.

12

4737

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alavaihdettu

Miten voi pekkassysteemi olla uusi asia jollekin, yleensä kellekään ? Sehän jo 1980-luvulla sovittu asia jonka jo tyhmempikin , itseään kunnioittamaton kyllämies tai nainen pitäis tietää ???
      Ootko virolaissii työnakomaanii ???

• Uppistako

Tiedoksi, että tuolla liikenteessä on vuonna 1997 syntyneitä bussikuskeja, joten esim. heille asia voi olla suht uusi.

• Alavaihdettu

Oli miten nuoria tahansa, niin eikös kotona ole ollut puhetta pekkasista ja TES.eistä ylipäätänsäkin ?

• Vaioikeuksia

Sinulla on oikeus saada kaksi viiden päivän pituista yhdenjaksoista vapaata. Aika selvästi sanottu. Itse olen saanut viettää 3kk pekkasia mutta se on ihan työnantajasta kiinni miten niitä saa viettää. Pekkaset ei vanhene vaan ne pitää maksaa 2 vuoden kuluttua mutta useimmat yhtiöt ei maksa niitä vaan pistää ne käyttöön sopivassa välissä. Pekkas korvauksen saa niiltä päiviltä jotka on merkitty pekkasiksi .

• UusiKuski2012

Tämä on selvä, mutta onko minulla siis oikeus saada pitää ne 2 x 5pv vapaata putkeen? Vai voiko työnantaja lain puitteissa lyödä minulle esimerkiksi 5 pv vapaata - 2pv töitä - 5pv vapaata?

Ja koska normaaliin "kaksiviikkoisjaksoon" kuuluu 4 vapaapäivää niin eihän pekkaset korvaa näitä? Eli minulla on oikeus saada 2 x 7pv vapaat, eikö?

Tämä askarruttaa... Kiitos jollekulle kokeneelle, minä kun olen ekaa kertaa alalla jossa on käytössä työajan lyhennysvapaat.

• Tarkennus

Pekkaset rinnastetaan työpäiviin joten niitä on annettava viiden päivän jakso ja sen perään normaalit vapaapäivät. Jaksoon voi sisällyttää 10pv pekkasia ja 4pv vapaita. Pekkasia ei tarvitse antaa kun 5pv kerrallaan mutta niistä voi muodostua useampi viikko vapaata kun vapaapäivät korvaa normaali kaksiviikkojakson työpäivät.

• UusiKuski2012

Kiitos!

• Mitähittoaaa

Mikä hiton pekanpäivä? En ole koskaan kuullukkaan

• Helbheikki

Kannattaisi seurata vähän aikaansa ja pitää kiinni sovituista asioista.
      Täällä Helbin keskitysleiri-Koivistolla pyritään kaikin tavoin eliminoimaan pekkaset.
      Niitä ei anneta toukokuu-marraskuu aikana ja sitten on kuskipula kun kuukausikaupalla putkeen pekkasilla porukka. Ei osata suunnitella eikä ihme, sillä onhan tämä Syväkyrvän kaveri joka suunnitteelee, entinen lippukassa Turistiauton ajoilta ! Ei voi olla mahdollistakaan että ammattitaitoa olisi työvuorosuunnitteluun.
      Päällikön kaljua kiillottamalla ja suutelemalla on päässyt tehtävässä sinnittelemään.
      Nyt olen kuukauden pekkasilla ja jatkan vielä zaizulla toisella kuukaudella heti perään. Kun pidetään putkeen, niin pidetään kunnolla vapaata sitten. Niin ja talvilomahan se jo sen jälkeen vuorossa ja katsotaan jos saisi sitäkin venytettyä kesälomaan asti, jos Mulqwist Syvältä laitattaa sen toukokuulle.

• Lommoo

Kaikki kun suunnitellaan ekxel kaaviolla, niin kaikki on lomilla yhtäaikaa!

• Helbheikki

Kuten aiemmin julkituotu, siellä olevan työvuorosuunnittelijan , joka ent Turistin lippukassaneiti, ei ammattitaito kertakaikkiaan voi riittää muuhun kuin enterin painamiseen.
      Tai päällikönhuoneessa päällikön painamiseen.

• Anonyymi

Työnantaja ei voi loputtomiin vitkastella ja pantata niitä pekkaspäiviä.
      Tyhmästi tekee jos joutuu tilanteeseen että suuri määrä kuskeista onkin pitämättömiä vanhoja pekkasia pitämässä.
      Ehkä siellä Hebulillakin uuden omistajan myötä tulee hieman järkeä siihenkin touhuiluun.
      Esim meillä Nobinalla tuommoinen ei käy kertakaikkiaan.

Parta-Jugi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      236
      2644
    2. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      101
      1124
    3. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      122
      1068
    4. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      992
    5. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      985
    6. Upotuskaste on raamatullisin kaste

Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.
      Kaste
      717
      897
    7. Mitä toivoisit

Välillämme vai toivoisitko mitään näiden vuosien jälkeen?
      Ikävä
      63
      831
    8. Perussuomalaisten kansanedustajalta erittäin raju puheenvuoro eduskunnassa massamaahanmuuttoa vastaa

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012019924.html Hyvä, että perussuomalaiset tuo Suomen kansalle tätä vihervasemmisto
      Maailman menoa
      237
      780
    9. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      35
      730
    10. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      116
      718
    Aihe