Moniko sivaria aikova voisi suorittaa aseettoman palveluksen? Palveusaika olisi 65vrk lyhyempi ja vakaumustaan ei tarvitsisi romuttaa. Mun aikana TykPr:n VKS:ssä oli yksi aseeton mies. Fiksu ja mukava hemmo eikä kukaan katsonut miestä kieroon.
http://www.mil.fi/tiedotus/julkaisut/varusmieheksi/kutsunnat.html#aseeton
aseeton palvelus
16
2033
Vastaukset
- Andy
Aseeton palvelus on todella tökerösti toteutettu. Eihän sitä käy kukaan. Samat intin rasitukset ja sisäkuri, sekä 330vrk palvelusaika. Jokainen järkevä ihminen valitsee sivarin, jos ei halua koskea aseisiin. Jos aseeton palvelus olisi lyhyempi, esim. 240vrk, saataisiin hommiin mukaan niitä, jotka hyväksyvät maanpuolustuksen, mutteivät itse koe voivansa tappaa tai sitä harjoitella. Näin vapautuisi taistelukykyisiä miehiä lähettien, keittiömiesten, kirjurien jne. tehtävistä taistelujoukkoihin.
- Punikki & 7 hyypiötä
Eli se onkin kiinni rasituksesta ja kurista. Haiskahtaa...Jääköön sanomatta. 330vrk
- Andy
Punikki & 7 hyypiötä kirjoitti:
Eli se onkin kiinni rasituksesta ja kurista. Haiskahtaa...Jääköön sanomatta. 330vrk
Minä olen siis reservin alikersantti ja myös käynyt sen 330vrk - en sivari tai aseettomana palvellut.
Mutta ajattelehan asiaa vaikkapa uskovaisen kannalta, joka on sinänsä isänmaallinen muttei katso itse voivansa tarttua aseeseen. Vaihtoehdot:
Sivari: 395*8h=3160h
Aseeton: 330*13h=4290h
Tässä on ajateltu aseeton kirjuriksi tms. jepeksi, joka ei ole niin hirveästi leireillä. Normaaliasevelvolliseella päivittäinen työaika on tietysti keskimäärin suurempi. Sitäpaitsi armeijassa on huomattavasti ikävämpää kuin normaalilla työpaikalla. Mielestäni ei pitäisi olla niin, että sivariin hakeudutaan koska se on helpompi vaihtoehto. Nyt niin kuitenkin on. - Punikki & 7 hyypiötä
Andy kirjoitti:
Minä olen siis reservin alikersantti ja myös käynyt sen 330vrk - en sivari tai aseettomana palvellut.
Mutta ajattelehan asiaa vaikkapa uskovaisen kannalta, joka on sinänsä isänmaallinen muttei katso itse voivansa tarttua aseeseen. Vaihtoehdot:
Sivari: 395*8h=3160h
Aseeton: 330*13h=4290h
Tässä on ajateltu aseeton kirjuriksi tms. jepeksi, joka ei ole niin hirveästi leireillä. Normaaliasevelvolliseella päivittäinen työaika on tietysti keskimäärin suurempi. Sitäpaitsi armeijassa on huomattavasti ikävämpää kuin normaalilla työpaikalla. Mielestäni ei pitäisi olla niin, että sivariin hakeudutaan koska se on helpompi vaihtoehto. Nyt niin kuitenkin on.Siltä vähän (valitettavasti) tuntuu. Tosin aseeton mies on (330-x*vlv-16*hl-y*kl)*24h eli tod.näk enemmän kuin tuo 4290h. Jos ihan vetäsee hatusta joka viikonloppu vlv (2vrk), 10 kl ja nuo 16hl niin tunteja tulee (330-47*2-16-10)*24h=5040h eli aika paljon kassulla. Palveluksessa mies on 330*24h=7920h vaikka olisikin vlv:llä tms. Mun pointti onkin tässä se, että (ainakin minun silmissä) aseeton mies on uskottavampi kuin sivari. Mun mielestä vaatii enemmän kanttia olla intissä aseeton vakaumuksensa vuoksi kuin mennä sivariin. Ja oli tunnit mitä tahansa, oman hlökoht mielipiteeni on, että kuitenkin 330vrk
- jääkäri
Punikki & 7 hyypiötä kirjoitti:
Siltä vähän (valitettavasti) tuntuu. Tosin aseeton mies on (330-x*vlv-16*hl-y*kl)*24h eli tod.näk enemmän kuin tuo 4290h. Jos ihan vetäsee hatusta joka viikonloppu vlv (2vrk), 10 kl ja nuo 16hl niin tunteja tulee (330-47*2-16-10)*24h=5040h eli aika paljon kassulla. Palveluksessa mies on 330*24h=7920h vaikka olisikin vlv:llä tms. Mun pointti onkin tässä se, että (ainakin minun silmissä) aseeton mies on uskottavampi kuin sivari. Mun mielestä vaatii enemmän kanttia olla intissä aseeton vakaumuksensa vuoksi kuin mennä sivariin. Ja oli tunnit mitä tahansa, oman hlökoht mielipiteeni on, että kuitenkin 330vrk
Olen periaatteessa samoilla linjoilla kanssasi.
Seuraava kysymys ei olekaan sulle, eikä andylle, vaan kaikille sivareille. Jos hyväksyt systeemin, mutta et halua ampua, niin menet aseettomaan palvelukseen 11 kuukaudeksi. Jos et hyväksy edes systeemiä, menet vankilaan 6 kuukaudeksi. Ketä varten siviilipalvelus oikein oikein on? Monet väittävät, että siellä tekee hyödyllistä työtä, mutta voihan (ja pitääkin) sitä samaa hyödyllistä työtä tehdä myös palvelusajan jälkeen ja kenties jo sitä ennenkin!
Jää vain vaihtoehto, että sivarit oikeasti ovat mistään piittaamattomia lusmuja, pelkäävät jotain olematonta tai sitten eivät tuossa asiassa tajua, mitä tekevät..
11 kuukautta armeijassa aseettomassa palveluksessa on erittäin lyhyt aika, kun sitä vertaa koko elämään.
Itse tosin luuserina valitsin jopa vakaumukseni vastaisen kuuden kuukauden asepalveluksen tavallisena rivimiehenä, vaikka parempia vaihtoehtoja olisivat olleet aliupseerikoulu, totaalikieltäytyminen tai aseeton palvelus. Ehkäpä juuri siksi valitsinkin jääkärin uran, koska en osannut päättää noiden välillä.. Älkää muut tehkö yhtä selkärangattomasti. Ennenhän ei saanut edes päättää, mutta nykymaailmassa kaltaiseni ja vielä paljon pahemmatkin lusmut pääsevät tekemään just niinkuin itseä huvittaa.
Jotta ei menisi ihan itseruoskinnaksi, niin siviilielämässä olen kyllä kunnon kansalainen. - sivari
jääkäri kirjoitti:
Olen periaatteessa samoilla linjoilla kanssasi.
Seuraava kysymys ei olekaan sulle, eikä andylle, vaan kaikille sivareille. Jos hyväksyt systeemin, mutta et halua ampua, niin menet aseettomaan palvelukseen 11 kuukaudeksi. Jos et hyväksy edes systeemiä, menet vankilaan 6 kuukaudeksi. Ketä varten siviilipalvelus oikein oikein on? Monet väittävät, että siellä tekee hyödyllistä työtä, mutta voihan (ja pitääkin) sitä samaa hyödyllistä työtä tehdä myös palvelusajan jälkeen ja kenties jo sitä ennenkin!
Jää vain vaihtoehto, että sivarit oikeasti ovat mistään piittaamattomia lusmuja, pelkäävät jotain olematonta tai sitten eivät tuossa asiassa tajua, mitä tekevät..
11 kuukautta armeijassa aseettomassa palveluksessa on erittäin lyhyt aika, kun sitä vertaa koko elämään.
Itse tosin luuserina valitsin jopa vakaumukseni vastaisen kuuden kuukauden asepalveluksen tavallisena rivimiehenä, vaikka parempia vaihtoehtoja olisivat olleet aliupseerikoulu, totaalikieltäytyminen tai aseeton palvelus. Ehkäpä juuri siksi valitsinkin jääkärin uran, koska en osannut päättää noiden välillä.. Älkää muut tehkö yhtä selkärangattomasti. Ennenhän ei saanut edes päättää, mutta nykymaailmassa kaltaiseni ja vielä paljon pahemmatkin lusmut pääsevät tekemään just niinkuin itseä huvittaa.
Jotta ei menisi ihan itseruoskinnaksi, niin siviilielämässä olen kyllä kunnon kansalainen.Koska asevelvollisuus koskee vain miehiä. Sen voi hyödyntää esim. saamalla työkokemusta alalta, jonne on suuntautunut. Minä tein niin. En millään muotoa olisi palvellut ketään armeijassa. Sinne on turha mennä jonkun typerän lain pohjalta, joka vielä syrjii miehiä. Tiedän toki, että suom. kateus kalvaa tälläkin saralla.
- Perttu
sivari kirjoitti:
Koska asevelvollisuus koskee vain miehiä. Sen voi hyödyntää esim. saamalla työkokemusta alalta, jonne on suuntautunut. Minä tein niin. En millään muotoa olisi palvellut ketään armeijassa. Sinne on turha mennä jonkun typerän lain pohjalta, joka vielä syrjii miehiä. Tiedän toki, että suom. kateus kalvaa tälläkin saralla.
Sen "typerän lain" on Suomen eduskunta, sinunkin edustajanasi,laatinut perustuslaillisen menettelytavan mukaan. Kunnioita sitä, kunnioita eduskunnan -eli kansan tahtoa- tai häivy maasta. Keski-Afrikasta ja Kaukasukselta löytyy alueita, joissa "typeriä lakeja" ei ole sinua vaivaamassa.
Perttu kirjoitti:
Sen "typerän lain" on Suomen eduskunta, sinunkin edustajanasi,laatinut perustuslaillisen menettelytavan mukaan. Kunnioita sitä, kunnioita eduskunnan -eli kansan tahtoa- tai häivy maasta. Keski-Afrikasta ja Kaukasukselta löytyy alueita, joissa "typeriä lakeja" ei ole sinua vaivaamassa.
Takerruit nyt liikaa tuon sivarin lausahtamaan
"typerään lakiin". Eiköhän hänen pointtinsa pa-
remminkin ollut se että SIVARIAJAN VOI HYÖDYN-
TÄÄ HAKEUTUMALLA SELLAISEEN TYÖPAIKKAAN JOSTA
SAA KOKEMUSTA TULEVALLE URALLEEN. Armeijan käymi-
sestä ei saa mihinkään muuhun työkokoemusta kuin
jos haluaa ruveta kapiaiseksi. - Perttu
WWW kirjoitti:
Takerruit nyt liikaa tuon sivarin lausahtamaan
"typerään lakiin". Eiköhän hänen pointtinsa pa-
remminkin ollut se että SIVARIAJAN VOI HYÖDYN-
TÄÄ HAKEUTUMALLA SELLAISEEN TYÖPAIKKAAN JOSTA
SAA KOKEMUSTA TULEVALLE URALLEEN. Armeijan käymi-
sestä ei saa mihinkään muuhun työkokoemusta kuin
jos haluaa ruveta kapiaiseksi....on lähempänä kuin säkin suu, niinkö? Oletko tuuminut, että armeijaan mentäisiinkin muista, kuin itsekkäistä syistä???
- Meikä
Ei sivarit tahdo palvella "tappokoneistoa" edes aseetta!
- Andy
Puhutko nyt varmasti kaikkien sivarien puolesta? Oletko kysynyt kaikilta sivareilta mielipidettä, jonka esität heidän nimissään? Luin vastikään lehdestä yksinhuoltajaisästä, joka olisi _halunnut_ mennä armeijaan, mutta perhesyistä joutui valistsemaan sivarin, kun ei saanut lykkäystä ja lapset olisi pitänyt sijoittaa lastenkotiin. Puhutko hänenkin puolestaan?
- Meikä
Andy kirjoitti:
Puhutko nyt varmasti kaikkien sivarien puolesta? Oletko kysynyt kaikilta sivareilta mielipidettä, jonka esität heidän nimissään? Luin vastikään lehdestä yksinhuoltajaisästä, joka olisi _halunnut_ mennä armeijaan, mutta perhesyistä joutui valistsemaan sivarin, kun ei saanut lykkäystä ja lapset olisi pitänyt sijoittaa lastenkotiin. Puhutko hänenkin puolestaan?
...No tämähän meni pilkun naimiseksi, mutta ei se mitään... :)
Puhun omastapuolestani aina, kun en ole mikään valittu edustaja, mutta kaikki sivarit joiden kanssa olen asiasta keskustellut ovat olleet sitä mieltä, etteivät tahdo palvella "Tappokoneisto" edes aseetta! Poikkeuksiakin varmasti on, niin kuin aina... - Andy
Meikä kirjoitti:
...No tämähän meni pilkun naimiseksi, mutta ei se mitään... :)
Puhun omastapuolestani aina, kun en ole mikään valittu edustaja, mutta kaikki sivarit joiden kanssa olen asiasta keskustellut ovat olleet sitä mieltä, etteivät tahdo palvella "Tappokoneisto" edes aseetta! Poikkeuksiakin varmasti on, niin kuin aina...Itse tunnen aika monta sivaria. Anarkistiliikkeeseen kuuluvat sivarit eivät tietenkään halua mennä aseettomaankaan palvelukseen, koska kokevat armeijan vihollisekseen. Tunnen kuitenkin pari sellaista sivaria, jotka periaatteessa kannattavat aseellista maanpuolustusta, mutta pitävät armeijan autoritääristä ilmapiiriä niin vastenmielisenä itselleen, etteivät tahdo mennä sinne vaan käyvät mieluummin sivarin. Luulisin aseettoman palveluksen houkuttelevan lähinnä uskonnollisia piirejä, jotka ovat pasifistisia mutta kokevat isänmaallisuuden itselleen läheisemmäksi kuin sivariin liitetyn eräänlaisen "hippi-imagon".
- queer
Andy kirjoitti:
Itse tunnen aika monta sivaria. Anarkistiliikkeeseen kuuluvat sivarit eivät tietenkään halua mennä aseettomaankaan palvelukseen, koska kokevat armeijan vihollisekseen. Tunnen kuitenkin pari sellaista sivaria, jotka periaatteessa kannattavat aseellista maanpuolustusta, mutta pitävät armeijan autoritääristä ilmapiiriä niin vastenmielisenä itselleen, etteivät tahdo mennä sinne vaan käyvät mieluummin sivarin. Luulisin aseettoman palveluksen houkuttelevan lähinnä uskonnollisia piirejä, jotka ovat pasifistisia mutta kokevat isänmaallisuuden itselleen läheisemmäksi kuin sivariin liitetyn eräänlaisen "hippi-imagon".
Kyllä pitää todeta omasta puolestani, että suurin syy kyllä aikoinaan oli sivariksi ryhtymiseen oma seksuaalinen suuntautumiseni, jonka en olisi nähnyt mitenkään armeijassa kenenkään edun mukaiseksi. Sama asia määrää tänä päivänäkin työpaikkani, vapaa-ajanviettopaikat yms. "Seksuaalipakolainen" - riittävän hyvä syy em:uun.
- Andy
queer kirjoitti:
Kyllä pitää todeta omasta puolestani, että suurin syy kyllä aikoinaan oli sivariksi ryhtymiseen oma seksuaalinen suuntautumiseni, jonka en olisi nähnyt mitenkään armeijassa kenenkään edun mukaiseksi. Sama asia määrää tänä päivänäkin työpaikkani, vapaa-ajanviettopaikat yms. "Seksuaalipakolainen" - riittävän hyvä syy em:uun.
Oliko siis tilanne se, että olet julkihomo ja tuttavien yms. kautta asia olisi ilman muuta tullut ilmi? Tällöin ongelmia olisi taatusti ollut tiedossa. Sain melkoisen äläkän aikaan, kun kerran kirjoitin kirjettä kaverilleni, joka on homo, ja mainitsin asiasta muille. Suvaitsemattomuus on ikävä asia missä hyvänsä, saati armeijan kaltaisessa tiiviissä yhteisössä.
- queer
Andy kirjoitti:
Oliko siis tilanne se, että olet julkihomo ja tuttavien yms. kautta asia olisi ilman muuta tullut ilmi? Tällöin ongelmia olisi taatusti ollut tiedossa. Sain melkoisen äläkän aikaan, kun kerran kirjoitin kirjettä kaverilleni, joka on homo, ja mainitsin asiasta muille. Suvaitsemattomuus on ikävä asia missä hyvänsä, saati armeijan kaltaisessa tiiviissä yhteisössä.
Ei chattailua, mutta vastaan, sillä enpä ole ainoa tapaus, mistä em. tilanne. En ole julkihomo, mutta sen verran sitä, etten käynyt rippikouluakaan samasta syystä. En kadu sitäkään tekemättömyyttäni. Kuten mainitsit suvaitsemattomuus korostuu tietyissä yhteisöissä ja tekee olon tukalan sietämättömäksi. Vastaava voisi olla syvästi uskonnolliselle ihmiselle oleminen vaikka gaydiscossa. Hän varmaan ahdistuisi olostaan siellä. Vielä sen verran, että en tunne oloani oudoksi meikäläisten saunoissa Euroopan kaupungeissa, mutta suom. yleinen sauna on jo paha paikka. En monen onnekseen tunne kuuluvani sinne. En kai pysty hallitsemaan tahdostaan riippumattomia fysiologisia asioitani. Olen löytänyt kuitenkin ratkaisun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495729- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197