Vähemmistöuskonnon asemassa olevien kristittyjen uskonnonvapauden puute on yksi vaietuimmista ihmisoikeusrikkomuksista. Sekulaari-media ottaa asian hyvin harvoin esille. Viime vuosien räikeät tapaukset Indonesiassa, Sudanissa ja Afganistanissa ovat lopulta ylittäneet uutiskynnyksen.
Myös tapaus Turkissa ylitti sekulaari-median uutiskynnyksen. Kolme kristittyä murhattiin raa'asti 16.4 .07 kristillisen kustantamon toimistossa, yksi murhatuista oli saksalainen. Kustantamo oli jakanut Raamattuja kaupungissa ja julkaissut kristillistä materiaalia. He olivat saaneet aiemmin jo uhkauksia. Kymmenen alle 20-vuotiasta miestä on pidätetty murhasta. Pidätyshetkellä heidän mukanaan oli tunnustuskirje, jonka mukaa motiivina murhiin oli islamin ja turkkilaisuuden puolustaminen. Turkin viranomaiset ja Euroopan poliitikot tuomitsivat murhat.
Uskonnonvapaus
Suurin osa maailman maista on allekirjoittanut YK:n ihmisoikeusjulistuksen. Julistuksen 18. artiklassa julistetaan täydellistä uskonnonvapautta
18. artikla: Jokaisella ihmisellä on ajatuksen, omantunnon ja uskonnon vapaus; tämä oikeus sisältää vapauden uskonnon tai vakaumuksen vaihtamiseen sekä uskonnon tai vakaumuksen julistamiseen yksin tai yhdessä toisten kanssa, sekä julkisesti että yksityisesti, opettamalla sekä harjoittamalla hartautta ja uskonnollisia menoja.
Silti arvioilta noin 200 milj. kristittyä kohtaa vainoa. Tämä on noin 10 % maailman kaikista kristityistä.
Ovatko kristittyjen vainot totta?
Kristittyjen vainoista puhuminen herättää usein hämmennystä. Monen on Suomessa vaikea uskoa, että vainoa vielä olisi 2000-luvulla. Vainot liitetään usein alkukirkon aikaan Rooman valtion vainoihin. Neuvostoliiton aikaan monet kirkolliset johtomiehet tuomitsivat jyrkin sanoin järjestöjen toimintaa, jotka puhuivat Neuvostoliiton kristittyjen vainoista. Kun Neuvostoliitto hajosi ja siellä tapahtuneet toisinajattelijoiden ja kristittyjen vainot tulivat julkiseksi, niin tällöin jotkut kirkon johtajatkin pyysivät anteeksi ymmärtämättömyyttään.
Nykyisin seurakunnista 70 % on länsimaiden ulkopuolella ja usein maissa, joissa on hyvin heikko ihmisoikeustilanne ja rajoitettu tai olematon uskonnonvapaus. Kristityt saavat osansa viranomaisten tai ääriryhmien mielivallasta. Lisäksi kristityt ovat näissä maissa yleensä vähemmistöuskonnon asemassa ja saavat kärsiä enemmistöuskonnon mielivaltaa. Kristityistä yleensä evankelikaaliset kristityt ovat myös kristittyjen ryhmässä vähemmistönä.
Monissa maissa sallitaan rekisteröityneiden kirkkokuntien tai seurakuntien toimia. Mutta vanhoihin kirkkokuntiin kuulumattomat ryhmät eivät saa virallista oikeudellista asemaa ja heidän toimintansa pyritään estämään. Joissakin maissa seurakunnat voivat saada kokoontua määrätyissä paikoissa, mutta ulospäin tai valtauskontoon kuuluvien tai valtaväestöön kuuluvien kohtaaminen kristillisellä sanomalla on lailla kiellettyä tai se herättää ääriryhmien väkivallan
http://www.uskon.fi/html/yleiskatsaus2007.html
Yleiskatsaus kristittyjen vainoista 2000-luvulla
6
<50
Vastaukset
Raamattu sanoo että tulee vaikeita aikoja ja vainoja, mutta meidät otetaan vihan ajasta pois taivaaseen.
Matteuksen evankeliumi: 5:10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta. >> Jakeen lisätiedot
5:11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.
5:12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.
5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
10:23 Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.
13:21 mutta hänellä ei ole juurta itsessään, vaan hän kestää ainoastaan jonkun aikaa, ja kun tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, niin hän heti lankeaa pois.
23:34 Sentähden, katso, minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin;
Markuksen evankeliumi: 4:17 mutta heillä ei ole juurta itsessään, vaan he kestävät ainoastaan jonkun aikaa; kun sitten tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, niin he kohta lankeavat pois.
10:30 ja joka ei saisi satakertaisesti: nyt tässä ajassa taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja, vainojen keskellä, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää.
Luukkaan evankeliumi: 11:49 Sentähden Jumalan viisaus sanookin: 'Minä lähetän heille profeettoja ja apostoleja, ja muutamat niistä he tappavat ja toisia vainoavat,
21:12 Mutta ennen tätä kaikkea he käyvät teihin käsiksi ja vainoavat teitä ja vetävät teidät synagoogiin ja heittävät vankiloihin ja vievät teidät kuningasten ja maaherrain eteen minun nimeni tähden.
Johanneksen evankeliumi: 5:16 Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina.
15:20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi.' Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.
Apostolien teot: 7:52 Ketä profeetoista eivät teidän isänne vainonneet? He tappoivat ne, jotka ennustivat sen Vanhurskaan tulemista, jonka kavaltajiksi ja murhaajiksi te nyt olette tulleet,
8:1 Myös Saulus hyväksyi Stefanuksen surmaamisen. Ja sinä päivänä nousi suuri vaino Jerusalemin seurakuntaa vastaan; ja kaikki hajaantuivat ympäri Juudean ja Samarian paikkakuntia, paitsi apostolit.
9:4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
9:5 Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
13:50 Mutta juutalaiset yllyttivät jumalaapelkääväisiä ylhäisiä naisia ja kaupungin ensimmäisiä miehiä ja nostivat vainon Paavalia ja Barnabasta vastaan, ja ne ajoivat heidät pois alueiltansa.
22:4 Ja minä vainosin tätä tietä aina kuolemaan asti, sitoen ja heittäen vankeuteen sekä miehiä että naisia,
22:7 ja minä kaaduin maahan ja kuulin äänen sanovan minulle: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua?'
22:8 Niin minä vastasin: 'Kuka olet, herra?' Ja hän sanoi minulle: 'Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.'
26:11 Ja kaikkialla synagoogissa minä usein koetin rankaisemalla pakottaa heitä herjaamaan Jeesusta, ja menin niin pitkälle vimmassani heitä vastaan, että vainosin heitä aina ulkomaan kaupunkeihin saakka.
26:14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'
26:15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
Roomalaiskirje: 8:35 Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?
12:14 Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko.
1.Korinttolaiskirje: 4:12 me näemme vaivaa tehden työtä omin käsin. Meitä herjataan, mutta me siunaamme: meitä vainotaan, mutta me kestämme;
2.Korinttolaiskirje: 4:9 vainotut, mutta emme hyljätyt, maahan kukistetut, mutta emme tuhotut.
12:10 Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.
Galatalaiskirje: 1:13 Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin
1:23 Heidän kuuloonsa oli vain tullut: "Meidän entinen vainoojamme julistaa nyt sitä uskoa, jota hän ennen hävitti";
4:29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.- eimeen
amen.
- zxcczzc
ok..
- zxcxzc
ok...
- treteert
ok--
- xccb
ok..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1162078Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1621571Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551384- 551158
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1641141Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75976Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62882Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36877- 52864
- 56821