Kauriit jyrsii omenapuita

Saarivaara

Mentiin tänään kesäpaikalle ja pihassa seisoi kolme kaurista. Ensin ihailimme eläimiä mutta sitten huomasimme omenapuille tehdyn tuhon. Yksitoista puuta olu kuorittu pilalle. 20 vuotta sai puut olla rauhassa ja nyt ne on polttopuita.
Eikö olisi aika ruveta kannan harvennukseen ja rajulla kädellä. Käsityksemme mukaan kyseinen elukka kuuluu etelä-suomeen eikä tänne.

36

1005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lriliuilui

      Eikö sulla ole asetta jolla harventaa tuholaisia!

      • Saarivaara

        On mutta metsästysseura rauhoittanut kyseiset elukat.


    • Ponponpknp

      Lieksassa ei kasva omenapuita.

      • Eipidäpaikkaansa

        Kasvaahan.


    • keksitty.juttu

      Kyllä kasvaa omenapuita vaan ei yhtään kaurista.

      • Oknoknoknonk

        Ei ainakaan Viekin korkeudella omenapuut menesty.


      • meillä.80.vuotta.jo

        Kyllä löytyy sopivia lajikkeita. Vaaralla kasvaa monet lajikkeet.
        "1980-luvulla taimituotanto keskittyi Helsinki-Turku-Tampere-alueelle taloudellisista syistä. Pohjoisten vyöhykkeiden lajikkeita poistettiin käytöstä ja ne olivat lähellä hävitä sukupuuttoon, jolta niitä ryhdyttiin pelastamaan 1980-luvun lopulla. Pohjoisemmilla vyöhykkeillä usein epäonnistuttiin yritettäessä kasvattaa liian eteläisiä lajikkeita. Epäonnistumisen seurauksena monet menettivät kiinnostuksensa omenanviljelyyn. Tilanne muuttui 1990-luvulla nopeasti, jolloin perustettiin paljon uusia, paikallisia, hedelmäpuihin erikoistuneita taimistoja. Nyt saatavilla on taas n. 300 omenalajiketta, joista 10 menestyy jopa Lapin läänin alueella. Suomalainen omenalajikkeisto on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen. Ainoastaan Kanadan kylmien seutujen omenalajikkeisto on siihen verrattava."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Tarhaomenapuu#Suomeen_soveltuvia_lajikkeita


      • Takuullakasvaa

        Hyvin omenapuut menestyy! Suurin syy omenapuiden kuolemaan on väärä- ja liiallinen lannoitus. Myös esipakattujen tainten liian syvälle istutus.


    • polttopuita

      Sitä siittä seuraa ku sudet salametsästetään.

    • viherpiipertäjä

      Jätä alfa kauriit ampumatta, ammu vain gamma ja omega kauriita1

    • rehuveli

      Minä olisin ikionnellinen jos minun pihassa seisoisi kauriita ja ne söisi minun omenapuita. (ON mökki maalla Lieksassa) Kai se ruoka on otettava sieltä mistä helpoimmin saa. Sieltä minäkin ostan mistä halvemmalla saan. Omenoita saa kaupasta ihan kohtuulliseen hintaa. Kai niille eläimillekin jotain pitää jättää. Luonnon ruoka ja riista kuuluu niille ja meillä kyllä riittää marketissa syötävää ja sen saa vielä halvemmalla ja helpommin kuin metsästä ainakin tänä päivänä.

    • Uusi tieto että kauriit syövät omenapuita.

    • Minä kuitenkin luulen, että kuoren ovat jyrsineet pupujussit.
      Kauriit syövät kyllä oksien tuoreita latvoja, niin tekivät minunkin pihalla ja monen muun.
      Ne on kyllä aivan nähty itse teossa, mutta kuorta ne eivät kovin herkästi jyrsi.
      Hirvi kyllä jyrsii, jopa pihlajan ja lepänkin kuorta.

    • Näin minäkin olen luullut.

    • pietu88888

      ja minä en ole kuullut.

      • aatu123457

        Näin olen kuullut.


    • Kuularuisku

      Pataan moiset pahantekijät. Kuulemma liha ihan hyvän makuista.

    • Onnellinenoptimisti

      Omenapuihin voi ripustaa muovikaistaleita pelotteeksi, tai suojata ne verkoilla. Myös puuntuhka virtsalla terästettynä toimii myyrien, jänisten/rusakoiden ja hirvieläinten karkotteena.

      Itse olen kauriita toivonut puutarhaani, mutta ei ole viellä toteutunut.

      Mikäli puusi eivät ole ihan täysin (100 %) kaluttuja, niin uskon niiden selviytyvän, sillä uskomattoman suuretkin kuorettomat alueet voivat kohtuullisen nopeasti kylestyä umpeen. Itse en olisi heti kirvestä kaivoon heittämässä!

    • otsollekin.kelpaa

      Näyttää siltä, että sitä saa metsästää:
      http://riista.fi/game/metsakauris/

      Muutama vuosi sitten karhu oli käynyt Saarivaarassa ottamassa omenapuusta korkealle keräämättä jääneet omenat. Puu oli kärsinyt vaurioita, kynsistä ja karhun painosta.

      • Muutama vuosi sitten näytettiin telkassa, kun karhu oli vieraillut Saavanniemellä eräässä pihassa yön aikana, ja repinyt omenapuun piloille.
        Muistin talon, sillä olen joskus käynyt siellä hoitamassa joitain asioita.


      • vaaralla.seuraillut

        Ei sitä tule ajatelleeksi, että karhukin on perso makealle. Noissa kesäpaikoissa kun ei syksymmällä välttämättä usein edes käydä, saa mesikämmen herkutella rauhassa.

        Jäniksiä on nykyisin niin paljon, että kaikki pitää aidata tai puputtavat salaatit ja juurekset jo kasvuvaiheessa. Peruna ei kelpaa muuhun kuin multakylpyihin. Söpöjä porukoita kyllä ovat ja hierarkiaa näkyy siinäkin jengissä löytyvän.


    • Eräs.tutkija
      • ei.huuhaata

        Kyllä karhut käyvät kesämökkien pihoissa se on ihan varmaksi todettu, vaikka ei riistakameroita olekaan.


      • Joku vuosi sitten useampi karhu, emo ja pentuja, olivat Vatalanvaarassa pistäneet omenapuita matalaksi.


      • Kyllä erilaisia eläimiä on käynyt ja nähty myös meidän kesäpaikan pihassa Juuassa.
        Esim ihmettelin kun herneiden palkoista puuttui osa ja oli pienet sorkan kuvat pellossa niin poika oli sitten nähnyt siellä kauriin.Myöskin metsälinnut käyvät pellossa kylpemässä ja karhu oli saunan takana ja repinyt ulkohuusin takalevyn auki aukian reunassa oli sitten hatullinen paskaa.Olen saanut myös kuvattua lehtokurpan läheltä joka oli vaikea havaita heinäpellosta


    • omaeläintarhako

      Aikamoista vilskettä asutun omakotitalon pihapiirissä Juuassa. Pihakäynnit: Karhu, susi, ahma, ilves, kettu, näätä, lumikko, pyy, hilleri, jänis, rusakko, hirvi, supikoira ja luonnollisesti ne muut perinteiset linnut, jyrsijät ym. öttiäiset!

      • Juuanvävy

        Onneksi ilolinnut ja öttiäiset ovat pysyneet poissa tuvasta ja toivottavasti pysyyvätkin kaukana kuormasta syömästä


      • omaeläintarhako

        Tuo ilolintu unohtuikin mainita. Sellainenkin kerran piipahti, mutta ei ole sen koomin enää näkynyt.


    • Mutta jos villisiat sattuvat kasvimaan löytämään niin silloin tulee rumaa jälkeä, vaikka onkin pienisorkkainen kaveri.

      • Villisika on muuten mahtavan näköinen ja kokoinen.
        Niitä on jo levinnyt ympäri suomea, joko lie Lieksan metsissä.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Villisika on muuten mahtavan näköinen ja kokoinen.
        Niitä on jo levinnyt ympäri suomea, joko lie Lieksan metsissä.

        Kirjoitusvirhe.
        Suomea piti olla isolla.


      • Kiitoskuitenkin

        Liekkö niin väliä, isolla vai pienellä, kun tyhmä ei huommoo ja viisas ei virka mittää!


    • Kylläpä niitä sillointällöin aina köpöttelee näilläkin kairoilla.

    • Suomen.sotilas

      Peuran sorkan jälkiä ne ovat eikä villisian senkin höpsijä venäjänsotilas.

    • Ehkä voi sotkea metsäkauriin jälkeen,ei metsäpeuran.

    • ei.elä

      Myönnät jo näköjään lieksassa ei villisika pysty elämään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      261
      6108
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      145
      3586
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2599
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2476
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2052
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1625
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1621
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1473
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1290
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      106
      1143
    Aihe