Rikosilmoitusko

neuvojahaussa

Mitenkäs tällainen juttu, kun naapurissa asuu 60-70v nainen, joka systemaattisesti estää minua ja perheenjäseniäni (alaikäisiäkin) pääsemästä omaan kotiimme.

Tämä estäminen tapahtuu siten, että joka kerta kun hän on samaan aikaan ulko-ovella ja avaa itselleen oven, hän kiskoo sen perässään kiinni ja pitelee sitä kiinni ettemme pääsisi sisään.

Nainen siis fyysisesti estää meitä pääsemästä omaan kotiimme, jonne olisi kuitenkin mukava päästä kun siellä asumisesta kuukausittain tuhat euroa maksamme.

Isännöitsijä sanoi ettei hän voi asialle mitään. Kuitenkin taloyhtiön hallitus käsittelee asioita kuten tupakantumpin löytyminen maasta. Eikö sormien katkomisyritykset ole kuitenkin vakampia asioita kuin tupakantumpit maassa?

Eräänä päivänä oli autoni päälle kasattu säkillinen lehtiä ja hiekkaa. Myös mopoa on kohdeltu kaltoin lukitussa varastossa.

Poliisille rikosilmoitus lienee ainoa vaihtoehto, kun nainen on jatkanut toimintaansa jo toista vuotta ja pahenee vain.

95

1349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näitä epäsosiaalisia yksilöitä on melkein jokaisessa taloss.

Tämä mum keisi nyt ei ole poliisi juttu, mutta ajattelin ottaa seuraavalla kerralla oman käden oikeuden.

Meillä on kuten useimmissa taloyhtiöissä yleinen lenkkisauna keskellä viikkoa miehille ja naisille erikseen.

Naisten vuoro on kaksi tuntinen koska eräässä perheessä on kaksi alle kouluikäistä lasta ja he olivat toivoneet saunavuoron alkavan kello 18.00.

Perheen äiti kantaa kaksi isoa ammetta ja kasan vesileluja sekä valtaa istumatilat pesuhuoneessa. Lisäksi tuo kello 18.00 ei näy heiltä onnistuvan vaan tulevat milloin lystää. Olen pyrkinyt menemään heidän jälkeensä. Yleensä kello 19.00 jälkeen.

Viikko sitten perhe oli juuri ängennyt kippoineen ja kappoineen pesutilaan, kello oli 19.10. Seisoin ovella kun äiti ilmoitti, että en tulisi nyt, vaan puolen tunnin päästä.

Poistuin.

Viime keskiviikkona sain kylpeä rauhassa.

Jos minut vielä kerran häädetään pois perheen äidin pyynnöstä, en poistu vaan vien lasten ammeet ja lelut käytävään ja ilmoitan, että nyt on lenkkisauna eikä mikään vesileluleikkipuistosauna.

• neuvojahaussa

Onneksi ei ole yhteissaunaa vaan meillä on oma sauna.

• kylmätotuus

En ole ennen kuullutkaan, että lenkkisauna-aikaan tai sen kestoon voisi vaikuttaa yksittäisen perheen toivomus.

Olen asunut useissa kerrostaloissa, joissa on lenkkisauna. Nehän ovat ilmaisia saunavuoroja asukkaille.

Jos naisten saunavuoro on esim. kl. 18.00-20.00, niin sinne voi mennä kuka tahansa nainen keneltäkään lupaa kysymättä silloin kuin haluaa.
        Miksi et siis menisi saunaan kl.18.00? Näinhän saisit kylpeä aivan rauhassa kenenkään häiritsemättä.

Perhe saunavuorot varataan erikseen ja niiden kestoon ja aikaan voi vuokralainen esittää toiveensa. Vuorot ovat maksullisia.

En usko sinunkaan kertomaasi.
        Tarinastasi puuttuu vain, että viittaat kyseessä olevan mamuperhe.

• kylmätotuus

Kysäisenpä vielä sinulta "korppis" yhden kysymyksen.
        Miten toiset naiset taloyhtiössäsi ovat kokeneet kuvaamasi tilanteen?
        Ovatko he suivaantunet ko.perheen käytöstapaan, vai oletko ainoa nainen, joka ilmaista lenkkisaunaa yleensäkään käyttää.

• kylmätotuus kirjoitti:

Kysäisenpä vielä sinulta "korppis" yhden kysymyksen.
        Miten toiset naiset taloyhtiössäsi ovat kokeneet kuvaamasi tilanteen?
        Ovatko he suivaantunet ko.perheen käytöstapaan, vai oletko ainoa nainen, joka ilmaista lenkkisaunaa yleensäkään käyttää.

Lue tekstini ajatuksella, elä laita omia oletuksia ymmärtämisesi esteeksi ole avoin silloin ymmärrät oikein.

En olisi kertonut tapausta, mutta koska aloitus oli suunnattu meille tiloja dominoiville 60 -70 vuotiaille ilkeille vanhoille ihmisille, jotka estävät lapsiperheiltä oikeudet yhtiölainsäädännön suomiin oikeuksiin.

Kirjoitin siis omakohtaisen kokemuksen siitä kuinka lapsiperhe tekee samaa asiaa, tukkimalla yhteiset tilat sillä perusteella, että heillä on pieniä lapsia.

Samainen perhe oli valittanut pikkujoulun alkamisajasta Jouluateria alkoi kello 19.00 se on liian myöhään, koska lapsien pitää mennä nukkumaan kello 20.00. Tulivat kuitenkin jouluruokailuun ravintolaan ja söivät hyvällä ruokahalulla.

Kun muutin tähän taloon oli naisten saunavuoro 19 -20, silloin perhe ei ottanut vesiammeita mukaan ja toinen lapsista saunoi isänsä kanssa ja pienempi äitinsä. Ongelmia ei ollut. Nyt tilanne on kuin kirjoitin.

Muut naiset ovat kuin palstalaiset ns. "hienotunteisia" eivät sano mitään perheelle, mutta narisevat selän takana tai lopettavat saunomisen.

(Enhän tietäisi asioiden taustoja jos niitä ei olisi minulle naapurini kertoneet).

Olen toki kokeillut mennä kello 18.00 ja menisinkin hyvin mielelläni. Olen koko syksyn myötäillyt perheen saunomisaikoja. Olen poistunut ovelta jos he ovat olleet saunassa ja mennyt myöhemmin. Yleensä myöhemmin kello 19.00 jälkeen olemme onnistuneet saunomaan jumalaisessa saunarauhassa naapurini kanssa.

Mielenkiinnolla odotan joulusaunaa, mutta kiireitteni vuoksi se taitaa jäädä väliin, vaikka saunassa olisi tarjolla makeisia ; )

Kysynpä puolestani sinulta, mitä sinä tekisit jos yhteisessä lenkkisaunassa temmeltäisi kaksi alle kouluikäistä, isoissa lasten ammeissa, korillinen vesileluja ympäri lattioita?

Jäisitkö saunomaan vai tulisitko myöhemmin vai jättäisitkö väliin?

Pesuhuone on noin 3 x 3 metriä ja siellä on yksi jakkara yhdellä seinustalla istumista varten, kaksi suihkua.

Selkävaivani vuoksi joudun peseytymään istualtaan, joten minun ainakin on turha kuvitellakaan olevani samassa pesutilassa perheen kanssa.

• kylmätotuus
        korppis kirjoitti:

Lue tekstini ajatuksella, elä laita omia oletuksia ymmärtämisesi esteeksi ole avoin silloin ymmärrät oikein.

En olisi kertonut tapausta, mutta koska aloitus oli suunnattu meille tiloja dominoiville 60 -70 vuotiaille ilkeille vanhoille ihmisille, jotka estävät lapsiperheiltä oikeudet yhtiölainsäädännön suomiin oikeuksiin.

Kirjoitin siis omakohtaisen kokemuksen siitä kuinka lapsiperhe tekee samaa asiaa, tukkimalla yhteiset tilat sillä perusteella, että heillä on pieniä lapsia.

Samainen perhe oli valittanut pikkujoulun alkamisajasta Jouluateria alkoi kello 19.00 se on liian myöhään, koska lapsien pitää mennä nukkumaan kello 20.00. Tulivat kuitenkin jouluruokailuun ravintolaan ja söivät hyvällä ruokahalulla.

Kun muutin tähän taloon oli naisten saunavuoro 19 -20, silloin perhe ei ottanut vesiammeita mukaan ja toinen lapsista saunoi isänsä kanssa ja pienempi äitinsä. Ongelmia ei ollut. Nyt tilanne on kuin kirjoitin.

Muut naiset ovat kuin palstalaiset ns. "hienotunteisia" eivät sano mitään perheelle, mutta narisevat selän takana tai lopettavat saunomisen.

(Enhän tietäisi asioiden taustoja jos niitä ei olisi minulle naapurini kertoneet).

Olen toki kokeillut mennä kello 18.00 ja menisinkin hyvin mielelläni. Olen koko syksyn myötäillyt perheen saunomisaikoja. Olen poistunut ovelta jos he ovat olleet saunassa ja mennyt myöhemmin. Yleensä myöhemmin kello 19.00 jälkeen olemme onnistuneet saunomaan jumalaisessa saunarauhassa naapurini kanssa.

Mielenkiinnolla odotan joulusaunaa, mutta kiireitteni vuoksi se taitaa jäädä väliin, vaikka saunassa olisi tarjolla makeisia ; )

Kysynpä puolestani sinulta, mitä sinä tekisit jos yhteisessä lenkkisaunassa temmeltäisi kaksi alle kouluikäistä, isoissa lasten ammeissa, korillinen vesileluja ympäri lattioita?

Jäisitkö saunomaan vai tulisitko myöhemmin vai jättäisitkö väliin?

Pesuhuone on noin 3 x 3 metriä ja siellä on yksi jakkara yhdellä seinustalla istumista varten, kaksi suihkua.

Selkävaivani vuoksi joudun peseytymään istualtaan, joten minun ainakin on turha kuvitellakaan olevani samassa pesutilassa perheen kanssa.

Kysyit, mitä tekisin, jos lenkkisaunan valtaisi perhe ammeineen ja leluineen?

Sanoisin äidille suoraan, että yhteinen lenkkisauna on peseytymistä varten, eikä vesileikkejä varten. Sanoisin myös, että toivoisin hänen ottavan huomioon toisetkin kylpijät.

Missään tapauksessa en jättäisi saunomatta.

Arvelenpa, että muutaman yhteisen saunomiskerran jälkeen ammeita ei enää näkyisi pesutilassa.

Oletko koskaan ottanut puheeksi lasten äidin kanssa heidän "saunanvaltaustaa"? Vai oletko yksi niistä hienotunteisista naisista, jotka eivät sano perheelle mitään, vaan narisevat selän takana?

Tuosta aloituksesta vielä.
        Siinähän kerrotaan yhden 60-70 vuotiaan naisen teoista.
        Minä en kokenut, että se olisi suunnattu (meille ?) tiloja dominoiville ja ilkeille 60-70 vuotiaille ihmisille.

• neuvojahaussa kirjoitti:

Onneksi ei ole yhteissaunaa vaan meillä on oma sauna.

Nykyiseen kamerakännykkä aikaan kannattaa ottaa kuva rikoksesta. Silloin asian esittäminen eteenpäin on helpompi.

• Walhallander

Tällaiset teot kohdistuvat vain sinuun ja perheeseen vai tekeekö hän muillekin jotain "juttuja"?
      Sinulla ole aavistustakaan mistä johtuu?
      Asuuko seinä-/ala-/ylänaapurina vai samassa rapussa naapurina?
      Kauanko nämä ovat jatkuneet?
      Asuitteko molemmat ennen näiden alkamista samassa talossa?
      Onko sinulla joku perheen ulkopuolinen, joka pystyy todistamaan näitä tapahtumia?

Nämä kysymykset muita varten ajateltaviksi.

• neuvojahaussa

Olen asunut kymmenen vuotta tässä talossa ja hän on asunut muutaman vuoden.
        Minun psyykeni kestää mutta lasten ei tarvitse kestää joten täytynee tehdä rikosilmoitus vainoamisesta ja pyrkiä dokumentoimaan nämä tilanteet. Löysin netistä vastaavia rikoksia ja siinä on juurikin todisteet olleet merkittävässä osassa tuomiota julistettaessa.

Jotkut säikähtävät jo poliisin juttusille joutumista.

• neuvojahaussa kirjoitti:

Olen asunut kymmenen vuotta tässä talossa ja hän on asunut muutaman vuoden.
        Minun psyykeni kestää mutta lasten ei tarvitse kestää joten täytynee tehdä rikosilmoitus vainoamisesta ja pyrkiä dokumentoimaan nämä tilanteet. Löysin netistä vastaavia rikoksia ja siinä on juurikin todisteet olleet merkittävässä osassa tuomiota julistettaessa.

Jotkut säikähtävät jo poliisin juttusille joutumista.

Ei poliisilla ole aikaa moiseen. Asia kuuluu taloyhtiön hallitukselle. Poliisi puuttuu asiaan vain taloyhtiön hallituksen tekemän valituksen jälkeen. Mikä on lopputulos jää vain nähtäväksi. Ilmeisesti nainen saa varoituksen ja elämä jatkuu. Jos asunto on hänen ommansa vie vuosia kun oikeusprosessi on päättynyt. Häätö omasta asunnosta on mahdollinen vain erittäin törkeissä tapauksissa.

• neuvojahaussa

Mistä se kertoo, että tämän ikäinen ihminen käyttäytyy kuin uhmaikäinen? Ja mistä kertoo se, että hän käy itseään fyysisesti vahvempien kimppuun tällä tavoin? Onko tämä yritys provosoida, että me tekisimme hänelle samoin jolloin hänestä tulisikin uhri ja marttyyri?

Muutoin hän käyttäytyy yliystävällisesti kaikille alaovesta sisään tuleville vaikka nämä olisivat täysin vieraita eivätkä edes asu talossa. Pitelee ovea auki jo kymmenien metrien päästä kun näkee jonkun tulevan.

Minä en tiedä hänestä muuta kuin sen että hän juoksee peliautomaatilta peliautomaatille.

• kylmätotuus

Mitäs aloituksesi tarina kertoo sinusta vanhempana?
        Kuinka olet voinut sallia jonkun kiusaavan ja terrorisoivan alaikäisiä lapsiasi yli vuoden ajan?! Olet vain istunut kädet ristissä odottelemassa, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Eivätkö lapsesi osaa edes huutaa apua, jos eivät pääse omaan kotiinsa?

Jos poikaani olisi joku yrittänyt estää pääsemästä kotiin, niin olisin oitis asian tultua tietooni ryhtynyt toimimaan. Yksikin tuollainen yritys on liikaa.
        Meidän vanhempien tehtävä on taata lastemme oikeudet ja turvallisuus kodin lähipiirissä, vaativatpa ne sitten millaisia toimenpiteitä tahansa.

Edelleenkään en pidä kertomiasi juttuja totena. Jokin mättää ja pahasti!

• ent.siivoojaparka

"""Minä en tiedä hänestä muuta kuin sen että hän juoksee peliautomaatilta peliautomaatille.""""

Jotain kummallista sinussa on. En tiedä uskaltaisinko minäkään päästää sinua sisälle.
        Ehkä hän pelkää sinun ryöstävän hänen peliautomaattivoittonsa, kun on huomannut sinun seurailevan häntä siellä peliautomaateilla?

Hän on siis naapurisi ja ystävällinen kaikille muille, tuntemattomillekin ihmisille, oman kertomasi mukaan, paitsi sinulle ja lapsillesi.

Miksi sinä et "tiedä hänestä muuta kuin sen että hän juoksee peliautomaatilta peliautomaatille?" Oletko kuuromykkä, vai onko hän, vai miksi et juttele hänen kanssaan saadaksesi selville mikä tyyppi hän on. Voisi olla ihan mukavakin ihminen myös sinulle niinkuin on toisillekin, jos tutustuisit häneen.

Asiaasi ei auta tippaakaan hänen selkänsä takana juoruaminen ja valittaminen, jos et ole ensin jutellut hänen itsensä kanssa.

• neuvojahaussa

Minua ei kiinnosta koko ihminen enkä hänestä ole mitään 'juoruillut'. Päinvastoin: hän ilmeisesti jotain valittaa jatkuvasti mutta en ole tarkemmin alkanut kyselemään.

Kummallista on se että ei pääse esteettä kulkemaan omaan kotiinsa. Tämähän alkaa olla vaarallista kun kohdistuu lapsiinkin.

En tiedä onko se varsinaisesti ystävällisyyttä jos isommassa porukassa esittää teatraalisesti kohteliasta ja kahden kesken sylkee päin naamaa.

• ent.siivoojaparka
        neuvojahaussa kirjoitti:

Minua ei kiinnosta koko ihminen enkä hänestä ole mitään 'juoruillut'. Päinvastoin: hän ilmeisesti jotain valittaa jatkuvasti mutta en ole tarkemmin alkanut kyselemään.

Kummallista on se että ei pääse esteettä kulkemaan omaan kotiinsa. Tämähän alkaa olla vaarallista kun kohdistuu lapsiinkin.

En tiedä onko se varsinaisesti ystävällisyyttä jos isommassa porukassa esittää teatraalisesti kohteliasta ja kahden kesken sylkee päin naamaa.

Kaiken kaikkiaan saan sinusta sellaisen kuvan, että olet itse vähän kummallinen hyypiö.
        Taidat olla aika nuori vielä?
        Onko sinulle vielä elämäsi aikana tapahtunut mitään sen "vaarallisempaa" kuin että joku naapuri pelleilee sinulle lapsillesi ja pitää ovea kiinni?
        Ja ihan että poliisiasiaksi sellainen? On kai poliiseilla vähän tärkeämpääkin tekemistä kuin alkaa suojella sinua tuollaiselta leikiltä.

Sielläkö ne lapsiraukkasi nyt kärvistelevät ulkona? Ja sinä läppärisi kanssa? Seisooko se nainen ympäri vuorokaudet siinä ovella? Ei kai, koska olet nähnyt hänen juoksevan peliautomaatilta toiselle ja sinä perässä, sillä ethän muuten tietäisi missä hän juoksentelee silloin kun hän ei seiso siinä ovella.

"""" hän ilmeisesti jotain valittaa jatkuvasti mutta en ole tarkemmin alkanut kyselemään.""""

"""Ilmeisesti...?"""
        Taidat olla vielä vainoharhainenkin.

• Huoltoheikki

Jätä samettihame laitamatta, niin ehkä tilanne raukeaa?

• realisti.nen

Mitä helkkaria höpiset, etkö saa itse ovea auki jos se on mennyt kiinni? Aivan höpöhöpö juttu on tämä.

• neuvojahaussa

Tämä nainen pitelee kaksin käsin sisäpuolelta kahvasta kiinni eli ei mitenkään normaalin aikuisen toimintaa. 3-4-vuotiaalta se kyllä voisi olla normaalia.

• ent.siivoojaparka
        neuvojahaussa kirjoitti:

Tämä nainen pitelee kaksin käsin sisäpuolelta kahvasta kiinni eli ei mitenkään normaalin aikuisen toimintaa. 3-4-vuotiaalta se kyllä voisi olla normaalia.

Höh!
        Kauanko tuo jaksaa roikkua siinä ovessa kiinni, jos ei häntä ole huomaavinaankaan?

• kylmätotuus

Arvaapa mitä "neuvojahaussa"?!

En usko jutuistasi pätkääkään!

Jos tilanteesi olisi todellinen, niin varmasti isännöitsijä olisi puuttunut asiaan. Toisekseen, jos tätä meininkiä on jatkunut jo toista vuotta, niin miksi ihmeessä et ole tehnyt jo rikosilmoitusta, vaan kyselet vasta nyt neuvoja keskustelupalstalta?!

Kolmanneksi, kun olet fyysisesti vahvempi, niin miksi et vaan tempaise ovea auki ja sillä siletti?

Rajansa kaikella mielikuvituksella.

• Vieläkylmempi

Yeap, jotain outoa. Mutta toisekseen, ihmiset ovat nykypäivänä ko. asioissa ihan yhtä uusavuttomia kuin vaikkapa keittiössäkin. Ei nuori ihminen jolla ei ole minkäänlaista kokemusta iäkkäistä, kykene keksimään että ihminen on sairas eikä tahallaan ilkeä tai hullu.

• eitollemitäänmahda

Fyysisesti vahvempi voi tempaista oven auki. Onkohan ne (alle kouluikäiset) lapset vahvempia kuin vanha nainen?

• neuvo.hyvä

juuri niin tempase voimalla ovi auki !!!!!!!!!!!!!!!!

• kylmätotuus
        eitollemitäänmahda kirjoitti:

Fyysisesti vahvempi voi tempaista oven auki. Onkohan ne (alle kouluikäiset) lapset vahvempia kuin vanha nainen?

Aloittaja kysyi 16.12.2016 23:08 kirjoittamassaan viestissä seuraavaa.
        " Mistä se kertoo, että nainen käy itseään fyysisesti vahvempien kimppuun?"

Alle kouluikäisistä lapsista ei ole ollut mitään mainintaa aloittajan kirjoituksissa. Hän on puhunut alaikäisistä lapsistaan. Heidän tarkkoja ikiään ei aloittaja ole kertonut.

Tarkempi kirjoitusten lukeminen ei olisi pahitteeksi!

• eitollemitäänmahda

Aioin laittaa kysymysmerkin ikäjutun perään, mutta jäi laittamatta.
        Oletetaan, että mopoileva poika 16v vahvempana avaa oven, jota haurasluinen muija pitää kaksin käsin kiinni... muija kaatuu eteenpäin ja saa jonkin luunsa poikki..
        Päättyyköhän hyvin pojan kannalta? Jonkinlainen väkivaltasyyte on mahdollinen. Tällaista saattaa äiti pelätä. Pojat eivät ole kärsivällisyydestään kuuluisia...

Itselle tuli käsitys, ett ap on jo päättänyt mennä poliisin juttusille, mutta kyselee vielä, onko jotain muuta mahdollisuutta.

Jollekulle on tärkeää selittää, ettei usko apn juttua. Miksiköhän? Ja miksi pitäisi lukea tarkemmin, jos juttu on valhetta?

Rivitalossa 90-luvulla iäkäs nainen vei kompostiroskiaan naapurinsa postilaatikkoon, vaikka muuten olivat ystäviä. Saa olla uskomatta. Nyt lepäävät rauhassa kai samalla kirkkomaalla.

Joulua kaikille! Toivotaan lääkäriäkin tarvitseville.

• kylmätotuus
        eitollemitäänmahda kirjoitti:

Aioin laittaa kysymysmerkin ikäjutun perään, mutta jäi laittamatta.
        Oletetaan, että mopoileva poika 16v vahvempana avaa oven, jota haurasluinen muija pitää kaksin käsin kiinni... muija kaatuu eteenpäin ja saa jonkin luunsa poikki..
        Päättyyköhän hyvin pojan kannalta? Jonkinlainen väkivaltasyyte on mahdollinen. Tällaista saattaa äiti pelätä. Pojat eivät ole kärsivällisyydestään kuuluisia...

Itselle tuli käsitys, ett ap on jo päättänyt mennä poliisin juttusille, mutta kyselee vielä, onko jotain muuta mahdollisuutta.

Jollekulle on tärkeää selittää, ettei usko apn juttua. Miksiköhän? Ja miksi pitäisi lukea tarkemmin, jos juttu on valhetta?

Rivitalossa 90-luvulla iäkäs nainen vei kompostiroskiaan naapurinsa postilaatikkoon, vaikka muuten olivat ystäviä. Saa olla uskomatta. Nyt lepäävät rauhassa kai samalla kirkkomaalla.

Joulua kaikille! Toivotaan lääkäriäkin tarvitseville.

Millä perusteilla tulit tulokseen, että aloittaja olisi äiti?
        Ei hän ainakaan itse ole sitä kirjoituksissaan kertonut.

Jos sitten oletetaan, että hänen alaikäinen lapsensa on 16-vuotias mopoileva poika ja hänen pääsynsä omaan kotiinsa estää vanhahko, haurasluinen nainen pitämällä ovea kiinni kaikin voimin, niin mikä neuvoksi.

Miten tämä teini voisi toimia todellisessa tilanteessa?
        Hän voisi avata oven voimallaan varmistaen samalla, ettei mummero lennä nenälleen, vaan ottaisi hänet syliinsä ja sanoisi kenties, että mennään nyt molemmat koteihimme, koska ulkona on inhottava sää.
        Eikös olisikin hieno toimintatapa?

Väität, etteivät pojat ole kärsivällisyydestään kuuluisia.
        Tuota yleistämistä en allekirjoita ollenkaan.
        Toisiin ihmisiin suhtautuminen riippuu aivan siitä, miten poikia on kasvatettu kotona.

Minulle on tärkeää, että kertomukset, joista aloituksia tehdään, ovat totuudellisia.

Lopuksi toivon, että aloittaja hakee neuvoja ongelmiinsa aivan jostain muualta kuin suomi24 keskustelupalstalta!
        Ratkaisuja ongelmiin ei täältä voi löytää.

• nauvojahaussa
        neuvo.hyvä kirjoitti:

juuri niin tempase voimalla ovi auki !!!!!!!!!!!!!!!!

Ovessa on koodilukitus. Näppäilyn jälkeen on vain hetki aikaa avata ovi.

• Tee vaan rikosilmoitus. Tuollainen käyttäytyminen kielii jonkin asteisesta ongelmasta, ihmisestä joka saattaa tarvita apua, ellei mistään vakavasta niin ainakin alkavasta. Mitä aikaisemmin niistä saa kiinni, sitä paremmin osataan hoitaa. Saattaahan olla että mitään ei asian suhteen parane vähään aikaan, mutta alku on ainakin pantu alulle.

Vähän samalla tavalla alkoi äidin käyttäytyminen, näytteli kieltä ja pitkää nenää ihmisille parvekkeeltaan, kun hän luuli että he seurasivat häntä. Siitä se sitten vakavoitui, ja vakavoitui, ja vakavoitui. Psykooseja ja harhoja toisensa perään, ja näin kehittyi skitsofrenia. Itse henkilökohtaisesti toivoin, että joku olisi tehnyt jonkun poliisi-ilmoituksen, tai isännöitsijälle, tai edes jotain. Vaikka me lapset itse näimme että kaikki ei ole kunnossa, emme voineet yhtään mitään. Miten saat 70 mummelin lääkärin vastaanotolle vastoin hänen tahtoaan? Et mitenkään.

En väitä että sun naapurilla olisi kehittymässä skitsofreniaa. Mutta tuskin voi myöskään väittää että hän on kunnossa.

• kylmätotuus

Tervehdys sinulle täältä Savosta!

Ymmärrän toki kommenttisi hyvine neuvoinesi ja huolesi siitä, ettei kukaan puutu asiaan.

Minulla on kuitenkin vahva tunne, että aloittaja kirjoittaa omiaan. Siksi kirjoitin, niinkuin kirjoitin.

Minua ihmetyttää suuresti, että aloittaja kyselee neuvoja täältä, vaikka tilanne on jatkunut jo yli vuoden.

Minun päähäni ei yksinkertaisesti mahdu ajatus, että kyselisin ratkaisuja keskustelupalstalta.

Oma äitini meni aivan sekaisin väärän lääkityksen vuoksi.
        Ei olisi tullut mieleenikään lähteä kyselemään selityksiä ventovierailta, vaan otin heti yhteyttä hoitavaan lääkäriin. Hän taas lähetti äidin neurologille. Hänen vastaanotollaan syy sekavuuteen ja hallusinaatioihin selvisi heti. Lääke poistettiin ja oireet hävisivät heti.

Aloittajan kertoi ottaneensa yhteyttä isännöitsijään, joka totesi, ettei hän voi asialle mitään.Toisaalta hän kertoi, että tupakantumppienkin löytyminen käsitellään yhtiökokouksessa.
        Ei se niin voi mennä.

Aloituksen todenperäisyys on hyvin kyseenalainen.
        Minä en usko aloittajan kertomaan.

Hyvää viikonloppua sinulle!

• kylmätotuus kirjoitti:

Tervehdys sinulle täältä Savosta!

Ymmärrän toki kommenttisi hyvine neuvoinesi ja huolesi siitä, ettei kukaan puutu asiaan.

Minulla on kuitenkin vahva tunne, että aloittaja kirjoittaa omiaan. Siksi kirjoitin, niinkuin kirjoitin.

Minua ihmetyttää suuresti, että aloittaja kyselee neuvoja täältä, vaikka tilanne on jatkunut jo yli vuoden.

Minun päähäni ei yksinkertaisesti mahdu ajatus, että kyselisin ratkaisuja keskustelupalstalta.

Oma äitini meni aivan sekaisin väärän lääkityksen vuoksi.
        Ei olisi tullut mieleenikään lähteä kyselemään selityksiä ventovierailta, vaan otin heti yhteyttä hoitavaan lääkäriin. Hän taas lähetti äidin neurologille. Hänen vastaanotollaan syy sekavuuteen ja hallusinaatioihin selvisi heti. Lääke poistettiin ja oireet hävisivät heti.

Aloittajan kertoi ottaneensa yhteyttä isännöitsijään, joka totesi, ettei hän voi asialle mitään.Toisaalta hän kertoi, että tupakantumppienkin löytyminen käsitellään yhtiökokouksessa.
        Ei se niin voi mennä.

Aloituksen todenperäisyys on hyvin kyseenalainen.
        Minä en usko aloittajan kertomaan.

Hyvää viikonloppua sinulle!

Moro, kylmätotuus. Olen monessa vaiheessa elämässä ihmetellyt kuinka lojaalisuus toimii. Minusta aloittaja on toiminut prikulleen just kuten suurin osa ihmisistä tekee - pannaan villaisella, ja kun sanaisen arkun avaa, sen avaa suunnilleen kaikissa muissa ympyröissä kuin juuri siinä missä pitäisi. Puhutaan muille naapureille, (koska halutaan tietää koskeeko tämä vain minua), puhutaan isännöitsijälle (kuvitellaan että hän voi asialle jotain), sitten hallitukselle (rupee kiukututtaa kun isännöitsijä ei muka hän voi mitään). Ja sitten viedään asiaa eteenpäin yhä oudoimpiin paikkoihin, turuille ja toreille. Se on varmaan se paha olo tilanteesta joka pistää tekemään niin, mutta sitä että itse tarttis Tehdä jotain, sitä lykätään viimeiseen asti.

Tänä aamuna muutan mun vastausta poliisille menosta silleen, että pyrkisin ensin ottamaan selvää onko hänellä omaisia. Jos on, kertoisin heille ensin tilanteesta, ja että aion seuraavaksi tehdä poliisille ilmoituksen.

Sitten istuisin pepulleni ja miettisin, että kuinka sääli se on, että jollain on tuollainen elämä. Ymmärtäisin että hänellä on joku sairaus tai häiriö joka tekee hänestä tuollaisen, että asia ei ole niin että hän on vinksahtanut. Tajuaisin, että hänen maailmansa on turvaton, ja että mun vihainen naamani tekee siitä entistä turvattomamman. Enkä olisi hänelle vihainen, hän ei toimisi noin jos olisi kunnossa.

Ja olisin iloinen siitä että itselläni ei ole mitään tuollaista häiriötä tai sairautta. Maailmassa on paljon normeista poikkeavaa, se voi sattua kelle vaan. Jos osattaisiin käsitellä ihmisiä niin, maailma olisi parempi paikka.

Sinulle myös hyvää viikonloppua :)

• Flegmaatikko-ko

Mitäpä jos ottaisit yhteyttä oman kuntasi / kaupunkisi vanhuspalveluun tai johonkin terveydenhuolto-organisaation yksikköön. Jos juttusi on todellinen ja oikea niin 60 - 70 -ikäinen voi hyvinkin olla alkavan muisti- tms. vanhuusiän sairauden oire.

"Toista vuotta" jatkunut oireilu olisi tosin kannattanut huomioida jo paaaljon aikaisemmin ja aivan muualle kuin nettisivulle. Joten itselläsikin taitaa olla jonkin sortin ongelma.

• neuvojahaussa

Huomasin vasta nyt että vainoaminen on rikos ja aika uusi sellainen. Isännöitsijälle ja vuokranantajalle olen kertonut, myös taloyhtiön hallituksen jäsenille.

• Pönttöpäitä-kö

Jaaa, eikä kukaan ymmärrä selvittää onko ikäihminen sairas. Se on pahempi rikos kuin "vainoaminen".

• voi.herranpieksut

Keksi seuraavaksi vähän parempi provo !!!!! Ääliö.

• Haitanneeko

Sitä se virtuaali teettää jos sulkisit koneesi, jos sekään ei auta ni hyvää yötä kummiskin.

• Walhallander

Kun se ovi sitten joskus saadaan auki, niin eikö jonkinlainen puheyhteys synny siinä?
      Luuleeko hän ettette asu talossa?
      Oletko pelottavan näköinen?

Onko auto vieraspaikalla?

Onko autopaikka hänen ikkunan alla?

Tunteeko/puhuuko kukaan talossa hänen kanssaan?

• Walhallander

Oletko kalju, liina pään ympäri, tauoinnit poskissa, nahkarotsi ja selässä lukee Hells Angels?

• 6786788

Seuraavan kerran kun teillä on tilanne päällä, niin otapa koko episodi talteen kuvan ja äänen kanssa. Se rauhoittaa ihmeesti molempia osapuolia.

Naapureiden kanssa tulee toimeen, kun niiden kanssa ei ala milläänmuotoa sosieteeraamaan ja pelkästään tervehtii nyökkäämällä tai siihen rinnastettavasti kohdatessa. Tämä selviytymiskeino tulisi opettaa myös lapsille, että naapurien setien tai tätien kanssa ei saa jutella silloin kun joutuu samaan aikaan hissiin tai ulko-ovelle. Ja mikään pakko ei ole kulkea samalla hissillä edes, vaan lapsetkin voivat jäädä odottamaan seuraavaa vuoroa, jos on huomattu taipumusta jonkun kohdalla aloittaa keskustelu. Toimii yhtälailla missä tahansa ryhmässä kunhan oma kantti kestää, ja naapuristo on sentään sen verran löyhä yhteenliittymä, että ei luulisi olevan ylivoimaista. Se on siis itsestä kiinni loppujen lopuksi.

• neuvojahaussa

Tänään menin ulos ja kuulin että rappukäytävässä on joku. Se oli tuo kyseessä oleva nainen ja hän jäi tarkoituksella vitkastelemaan etten näkisi häntä. Sattui nimittäin niin, että oli liian tuoreessa hänen eilinen käyttäytymisensä alaikäistä lasta kohtaan; sanoin hänelle, että nyt loppuu se lasten kiusaaminen.
      Vastaus oli että 'ai minä?' ja sen päälle alkoi sylkemään.

Vastasin että yksi kerta vielä oven sulkemista ja kiinni pitämistä niin teen rikosilmoituksen ja hen menee poliisikuulusteluihin selittämään tekosiaan. Lisää sylkemistä.

Mutta nyt on asia tehty selväksi ja aion noudattaa lupaustani.

• outo.asukki

kehottaisin kertomaan tuon tapauksen talon hallituksen puheenjohtajalle. Mitäpä hänellä olisi sanottavaa asiaan. Kyllä tuollainen nyt hallitksessa pitäisi esille ottaa.

• eppu2

Niinkuin flegmaatti tuolla sanoi, niin kyse saattaa olla sairaudesta.
        Kirjoitit ,että sanoit, että loppuu lasten kiusaaminen ja vastaus on ´´ai minä.´´
        Eihän se ole looginen vastaus.
        Eikä terve ihminen sylje vastaukseksi.
        Se miksi se kohdistuu Sinuun ja perheeseesi saattaa johtua sellaisesta asiasta, ( jos on kyse dementiaa aiheuttavasta sairaudesta), että Sinä muistutat jotain ihmistä, josta hänellä on karvaita kokemuksia, muttei enää erota asiaa toisesta.Nämä tilanteet ovat yleensä hyvin hankalia, aina tulee vastaan se, että mikä taho voisi asiaa parhaiten selvittää.
        Jos asukas valittaa taloyhtiön hallitukseen tällaisesta toiminnasta, asia pitäisi ottaa vakavasti ja pohtia mistä lähdetään liikkeelle.
        Oletko yrittänyt kysyä suoraan, miksi hän näin tekee. Vastaukset voivat kertoa hänen tilanteestaan, kenties hän on avun tarpeessa.

• eppu2 kirjoitti:

Niinkuin flegmaatti tuolla sanoi, niin kyse saattaa olla sairaudesta.
        Kirjoitit ,että sanoit, että loppuu lasten kiusaaminen ja vastaus on ´´ai minä.´´
        Eihän se ole looginen vastaus.
        Eikä terve ihminen sylje vastaukseksi.
        Se miksi se kohdistuu Sinuun ja perheeseesi saattaa johtua sellaisesta asiasta, ( jos on kyse dementiaa aiheuttavasta sairaudesta), että Sinä muistutat jotain ihmistä, josta hänellä on karvaita kokemuksia, muttei enää erota asiaa toisesta.Nämä tilanteet ovat yleensä hyvin hankalia, aina tulee vastaan se, että mikä taho voisi asiaa parhaiten selvittää.
        Jos asukas valittaa taloyhtiön hallitukseen tällaisesta toiminnasta, asia pitäisi ottaa vakavasti ja pohtia mistä lähdetään liikkeelle.
        Oletko yrittänyt kysyä suoraan, miksi hän näin tekee. Vastaukset voivat kertoa hänen tilanteestaan, kenties hän on avun tarpeessa.

Minustakin kyseessä täytyy olla sairaus, voi olla vaikkapa jonkin sortin harhoista kyse. Siinä tapauksessa hänen käyttäytymisensä olisi looginen, hän käyttäytyy kuin hänellä olisi uhattu olo. Ei ihminen muuten estä toista kulkemasta ovesta perässään?

Paras tapa selvittää, olisi lähestyä häntä ystävällisesti, niin että hän tuntisi olonsa turvalliseksi. Mesoaminen ja "tilille paneminen" tuskin auttaa tilannetta, päin vastoin.

Mä en ite kääntyisi hallituksen puolelle siitä syystä, että poliisilla on enemmän valtaa. He voivat tehdä kotikäynnin, arvioida tilannetta kokonaisvaltaisesti, ja heillä on oikeat kytkökset oikeisiin tahoihin (terveyspuoleen, sossuun, ym). Mitä enemmän ulkopuolisia on sotkemassa, sitä nöyryttävämpää se on tälle tädille, ja hän saattaa tulla entistä turvattomaksi.

Valitettavasti se on Suomessa niin, että ainoa taho joka pystyy ohjaamaan potilasta hoitoon vasten hänen omaa tahtoaan, on poliisi. Monet kerrat jouduin soittamaan virka-avustetun ambulanssin äidilleni. Ilman poliiseja mummeli ei olisi siirtynyt. Ja vaikka nyt tässä tapauksessa ei välttämättä heti tarvi sairaalaan mennä, niin viranomaisille jää kuitenkin merkinnät niistä. Mikä voi auttaa tulevaisuudessa. Nämä jutut kun harvemmin menee pois itsestään.

• eppu2
        hmp.f kirjoitti:

Minustakin kyseessä täytyy olla sairaus, voi olla vaikkapa jonkin sortin harhoista kyse. Siinä tapauksessa hänen käyttäytymisensä olisi looginen, hän käyttäytyy kuin hänellä olisi uhattu olo. Ei ihminen muuten estä toista kulkemasta ovesta perässään?

Paras tapa selvittää, olisi lähestyä häntä ystävällisesti, niin että hän tuntisi olonsa turvalliseksi. Mesoaminen ja "tilille paneminen" tuskin auttaa tilannetta, päin vastoin.

Mä en ite kääntyisi hallituksen puolelle siitä syystä, että poliisilla on enemmän valtaa. He voivat tehdä kotikäynnin, arvioida tilannetta kokonaisvaltaisesti, ja heillä on oikeat kytkökset oikeisiin tahoihin (terveyspuoleen, sossuun, ym). Mitä enemmän ulkopuolisia on sotkemassa, sitä nöyryttävämpää se on tälle tädille, ja hän saattaa tulla entistä turvattomaksi.

Valitettavasti se on Suomessa niin, että ainoa taho joka pystyy ohjaamaan potilasta hoitoon vasten hänen omaa tahtoaan, on poliisi. Monet kerrat jouduin soittamaan virka-avustetun ambulanssin äidilleni. Ilman poliiseja mummeli ei olisi siirtynyt. Ja vaikka nyt tässä tapauksessa ei välttämättä heti tarvi sairaalaan mennä, niin viranomaisille jää kuitenkin merkinnät niistä. Mikä voi auttaa tulevaisuudessa. Nämä jutut kun harvemmin menee pois itsestään.

Ainoastaan lääkäri päättää pakkohoidosta, poliisi tulee paikalle siinä tapauksessa, että potilas aiheuttaa vaaraa itselle tai muille ja ympäristölle tai rikosilmoituksen vuoksi. Vastahakoinen henkilö voidaan poliisin toimesta kuljettaa hoitolaitokseen, sen jälkeen, kun lääkäri on kirjoittanut pakkohoitolähetteen.
        Isännöitsijä tai hallituksen jäsenet ovat mielestäni hyvä osoite siinä mielessä, että taloyhtiöllä on kuitenkin asukkaiden henkilötiedot, jota kautta voitaisiin saada yhteys mahdollisiin omaisiin.
        Jos henkilö on sairas, joku tuttu ihminen olisi paras asioiden eteenpäin viennissä.

• eppu2 kirjoitti:

Ainoastaan lääkäri päättää pakkohoidosta, poliisi tulee paikalle siinä tapauksessa, että potilas aiheuttaa vaaraa itselle tai muille ja ympäristölle tai rikosilmoituksen vuoksi. Vastahakoinen henkilö voidaan poliisin toimesta kuljettaa hoitolaitokseen, sen jälkeen, kun lääkäri on kirjoittanut pakkohoitolähetteen.
        Isännöitsijä tai hallituksen jäsenet ovat mielestäni hyvä osoite siinä mielessä, että taloyhtiöllä on kuitenkin asukkaiden henkilötiedot, jota kautta voitaisiin saada yhteys mahdollisiin omaisiin.
        Jos henkilö on sairas, joku tuttu ihminen olisi paras asioiden eteenpäin viennissä.

Ja mitä ne omaiset voi tehdä? Ei yhtään mitään. Jos mamma on harhainen, ja aiheuttaa ongelmia, he eivät saa häntä lekuriin sen koommin kuin kukaan hallituksestakaan. Koska harhaiset eivät yleensä tajua itse että ovat harhaisia, heille kaikki on totta. Lopputulema on vain, että omaisetkin ovat häntä vastaan ja näin ollen epäluotettavia hänen silmissään.

Kun omaisten paikka olisi saada olla ne "hyvikset", ne joihin hän voi luottaa ja tukeutua kun harhat taas ahdistavat.

Ja mikäli omaisten kuuluu viedä lääkäriin (jotta saisi sen pakkohoidon) niin on aivan turha kuvitella että hän lähtisi suopeasti.

Sitä en ymmärrä nyky-yhtteiskunnassa, kun aina tulee vastaan se "onko vaaraksi itselleen tai muille". Mistä sen tietää? Onko tosiaan niin että ihminen saa rauhassa olla mielisairas ja elää ahdistuksensa kanssa, mutta mitään ei ole pakko tehdä ellei hän varaantaa kenenkään henkeä? Eikö harhat olisi helpompia käsitellä vielä siinä vaiheessa, kun ihminen itse vielä tajuaa edes hetkittäin, että ehkä tämä ei nyt ole ihan normaalia. Eikä odottaa että jotain tapahtuu.

• eppu2
        hmp.f kirjoitti:

Ja mitä ne omaiset voi tehdä? Ei yhtään mitään. Jos mamma on harhainen, ja aiheuttaa ongelmia, he eivät saa häntä lekuriin sen koommin kuin kukaan hallituksestakaan. Koska harhaiset eivät yleensä tajua itse että ovat harhaisia, heille kaikki on totta. Lopputulema on vain, että omaisetkin ovat häntä vastaan ja näin ollen epäluotettavia hänen silmissään.

Kun omaisten paikka olisi saada olla ne "hyvikset", ne joihin hän voi luottaa ja tukeutua kun harhat taas ahdistavat.

Ja mikäli omaisten kuuluu viedä lääkäriin (jotta saisi sen pakkohoidon) niin on aivan turha kuvitella että hän lähtisi suopeasti.

Sitä en ymmärrä nyky-yhtteiskunnassa, kun aina tulee vastaan se "onko vaaraksi itselleen tai muille". Mistä sen tietää? Onko tosiaan niin että ihminen saa rauhassa olla mielisairas ja elää ahdistuksensa kanssa, mutta mitään ei ole pakko tehdä ellei hän varaantaa kenenkään henkeä? Eikö harhat olisi helpompia käsitellä vielä siinä vaiheessa, kun ihminen itse vielä tajuaa edes hetkittäin, että ehkä tämä ei nyt ole ihan normaalia. Eikä odottaa että jotain tapahtuu.

Sitä vaan tarkoitin, että omainen kun ihmisen tuntee, huomaa onko kysymys hänen persoonallisuudestaan vai sairaudesta.
        Niin se vain on ymmärretään tai ei, ettei ketään noin vain viedä yhtään minnekään.
        Ainahan voi yrittää tehdä jotain, erilaisia suottuttelu- ja harhautuskeinojahan sitä on käytetty mailman sivu.
        Mutta ottaisitko itse harhoista kärsivää kiinni ja raahaisit väkisin lääkärin juttusille.
        Syytteen saisit.
        Tiedän hyvin millaista on käytännön tasolla toimiminen tällaisissa asioissa.

• eppu2 kirjoitti:

Sitä vaan tarkoitin, että omainen kun ihmisen tuntee, huomaa onko kysymys hänen persoonallisuudestaan vai sairaudesta.
        Niin se vain on ymmärretään tai ei, ettei ketään noin vain viedä yhtään minnekään.
        Ainahan voi yrittää tehdä jotain, erilaisia suottuttelu- ja harhautuskeinojahan sitä on käytetty mailman sivu.
        Mutta ottaisitko itse harhoista kärsivää kiinni ja raahaisit väkisin lääkärin juttusille.
        Syytteen saisit.
        Tiedän hyvin millaista on käytännön tasolla toimiminen tällaisissa asioissa.

Vai ovatko omaiset viimeisiä myöntämään että on joku ongelma... Meillä taisteltiin kymmenen vuotta sen tiedon kanssa, että jutut ampui yli, mutta kun ei äiti suostunut menemään lääkäriin, loppui paukut. Kun ne tarinatkin ovat niin hitsin vaikeat tarkistaa, että sinänsä olet ihan oikeassa mun mielestä, että omaisille kannattaa edes kertoa.

Mutta noin muuten, meillä kokeiltiin sekä se vaihtoehto, että siskoni vei äidin lääkäriin, ite vein äidin lääkäriin, ja että poliisi tuli ja noukki pois. Koska ensin ajattelimme, että se on arvokkaampaa jos seistään äidin rinnalla tukena, ja ollaan mukana kun harhoja selvitetään. Paskanmarjat, siitä hommasta ei arvokasta saa, irvokasta vaan. Arvokkaampaa oli niin äidille kuin meille lapsille, kun poliisit kävivät kauniisti pyytelemässä, ja kun äiti huomasi että nyt ei ole valinnanvaraa, hän antautui sen kummemmin ilman draamaa-peliä ja uhoa.

Nyt kun taaksepäin katselen sotkua, paljon aikaisemmin olisi pitänyt ottaa poliisit mukaan. Jo silloin alkuvaiheessa kun harhaiset jutut alkoivat. Tiedä vaikka skitsofrenia olisi jäänyt tulematta, olisi jäänyt yhteen psykoosiin joka olisi saatu kuriin heti. Mutta se lojaalisuus.... ei halua käyttää valtaansa väärin, varsinkin kun on omasta vanhemmasta kyse. Lapsi olisi ollut aivan eri asia. Tästä onkin tullut itselleni tienviitoittaja, jos jotakuta pitää auttaa - toimi niin kuin lapsesi kanssa toimisit.

En tiedä auttaako tämä höpinä aloittajaa tekemään päätöksensä, toivon mukaan. Ei olisi oma jahkailu aikoinaan mennyt aivan hukkaan.

• eppu2
        hmp.f kirjoitti:

Vai ovatko omaiset viimeisiä myöntämään että on joku ongelma... Meillä taisteltiin kymmenen vuotta sen tiedon kanssa, että jutut ampui yli, mutta kun ei äiti suostunut menemään lääkäriin, loppui paukut. Kun ne tarinatkin ovat niin hitsin vaikeat tarkistaa, että sinänsä olet ihan oikeassa mun mielestä, että omaisille kannattaa edes kertoa.

Mutta noin muuten, meillä kokeiltiin sekä se vaihtoehto, että siskoni vei äidin lääkäriin, ite vein äidin lääkäriin, ja että poliisi tuli ja noukki pois. Koska ensin ajattelimme, että se on arvokkaampaa jos seistään äidin rinnalla tukena, ja ollaan mukana kun harhoja selvitetään. Paskanmarjat, siitä hommasta ei arvokasta saa, irvokasta vaan. Arvokkaampaa oli niin äidille kuin meille lapsille, kun poliisit kävivät kauniisti pyytelemässä, ja kun äiti huomasi että nyt ei ole valinnanvaraa, hän antautui sen kummemmin ilman draamaa-peliä ja uhoa.

Nyt kun taaksepäin katselen sotkua, paljon aikaisemmin olisi pitänyt ottaa poliisit mukaan. Jo silloin alkuvaiheessa kun harhaiset jutut alkoivat. Tiedä vaikka skitsofrenia olisi jäänyt tulematta, olisi jäänyt yhteen psykoosiin joka olisi saatu kuriin heti. Mutta se lojaalisuus.... ei halua käyttää valtaansa väärin, varsinkin kun on omasta vanhemmasta kyse. Lapsi olisi ollut aivan eri asia. Tästä onkin tullut itselleni tienviitoittaja, jos jotakuta pitää auttaa - toimi niin kuin lapsesi kanssa toimisit.

En tiedä auttaako tämä höpinä aloittajaa tekemään päätöksensä, toivon mukaan. Ei olisi oma jahkailu aikoinaan mennyt aivan hukkaan.

Luin jutun, jossa kerrottiin tilanteen rakenneen siten, että kunnasta tuli henkilö kertomaan mummulle, että kaikille 75 vuotta täyttäneille tarjotaan lääkärintarkastus.
        Mummu suostui sitten menemään lääkäriin ja asiat rupesi rullaamaan.

• Ymmärryshoiäläjätä

"Hmp.f" sinä olet nii-in oikeassa että jopa enemmän kuin oikeassa monessa kommentissasi. Ymmärtäisivätpä immeiset paremmin lukemansa. Vaikuttaakohan ymmärtämiseen lukihäiriö vai asioitten ymmärryksen puute.

Voisiko toivoa että tajunnan taso oli reaalielämässäkin parempi ja voisi hoksata vieraitten ihmisten käytöstapojen johtuvan ehkä muustakin kuin ilkeämielisyydestä ja tahallisuudesta tehdä toisille ilkivaltaa.

• eppu2 kirjoitti:

Luin jutun, jossa kerrottiin tilanteen rakenneen siten, että kunnasta tuli henkilö kertomaan mummulle, että kaikille 75 vuotta täyttäneille tarjotaan lääkärintarkastus.
        Mummu suostui sitten menemään lääkäriin ja asiat rupesi rullaamaan.

Aika hieno juttu :) Äitiä ei olisi noilla verukkeilla saanut mihinkään, vaikkei ollutkaan ehkä kaikki muumit laaksossa, suurin osa oli terävinä paikoillaan.

• Ymmärryshoiäläjätä kirjoitti:

"Hmp.f" sinä olet nii-in oikeassa että jopa enemmän kuin oikeassa monessa kommentissasi. Ymmärtäisivätpä immeiset paremmin lukemansa. Vaikuttaakohan ymmärtämiseen lukihäiriö vai asioitten ymmärryksen puute.

Voisiko toivoa että tajunnan taso oli reaalielämässäkin parempi ja voisi hoksata vieraitten ihmisten käytöstapojen johtuvan ehkä muustakin kuin ilkeämielisyydestä ja tahallisuudesta tehdä toisille ilkivaltaa.

Ehkä ymmärtäminen on siitä kiinni, ettei ole läheistä kokemusta mielisairauksista. Sellaista tietämättömyyttä toivon jokaiselle :)

Tuolla alalla on niin paljon vääristymiä, niin paljon epäkohtia. Joskus teki mieli yrittää kertoa auttavalle henkilökunnalle miltä tuntuu ja näyttää omaiselta, mutta kun äiti sitten kuoli, oli takki aivan tyhjä. Vieläkin voisin novellin kirjoittaa, lähettää jonnekin komiteaan... jos tietäisin minne, laittaisin heti.

• eppu2
        hmp.f kirjoitti:

Ehkä ymmärtäminen on siitä kiinni, ettei ole läheistä kokemusta mielisairauksista. Sellaista tietämättömyyttä toivon jokaiselle :)

Tuolla alalla on niin paljon vääristymiä, niin paljon epäkohtia. Joskus teki mieli yrittää kertoa auttavalle henkilökunnalle miltä tuntuu ja näyttää omaiselta, mutta kun äiti sitten kuoli, oli takki aivan tyhjä. Vieläkin voisin novellin kirjoittaa, lähettää jonnekin komiteaan... jos tietäisin minne, laittaisin heti.

Mikä oli esteenä, ettet kertonut.
        Nykyäänhän on omahoitajat ja hoitoneuvottelut. Ainahan voi sopia keskusteluajan.
        Omaisten huomioiminen kuuluu potilaan hoitoon, keskustelua voi aina pyytää, hoitajalta, lääkäriltä, sos.hoitajalta.

• eppu2 kirjoitti:

Mikä oli esteenä, ettet kertonut.
        Nykyäänhän on omahoitajat ja hoitoneuvottelut. Ainahan voi sopia keskusteluajan.
        Omaisten huomioiminen kuuluu potilaan hoitoon, keskustelua voi aina pyytää, hoitajalta, lääkäriltä, sos.hoitajalta.

Kävin kyllä kaikissa hoitokokouksissa, ja pidin muutenkin yhteyttä kaikkiin tahoihin, kun vihdoin niin pitkälle päästiin. Lähinnä sapetti se koko systeemi, että terveyskeskuslääkäri arvioi mielenterveyspotilaiden tilaa, vaikka heillä on hyvin suppea kokemus alasta. Lisäksi äiti asui kunnassa (ainoassa?) jossa ainakin sillä hetkellä kunta osti terveyskeskuspalvelut yksityiseltä lääkäriasemalta, joten virkaa tekeviä lääkäreitä joilla oli oikeus kirjoittaa pakkolähetettä ei ollut.

Hoitoon pääseminen on tehty melko vaikeaksi. Lisäksi avohoito potilaalle joka ei tajua olevansa sairas, huono yhtälö. Kun kysyin miten tästä eteenpäin, mielisairaalassa, vastaus oli että potilas jättää lääkityksensä, saa taas psykooseja, joutuu hoitoon, ja tajuaa uusiutuvien tapahtumien kautta että on sairas.

Ikään kuin ollaan suotu ihmiselle oikeus sairastua mielenterveydellisesti, mutta entäs hänen oikeutensa tulla siitä terveeksi?

• eppu2
        hmp.f kirjoitti:

Kävin kyllä kaikissa hoitokokouksissa, ja pidin muutenkin yhteyttä kaikkiin tahoihin, kun vihdoin niin pitkälle päästiin. Lähinnä sapetti se koko systeemi, että terveyskeskuslääkäri arvioi mielenterveyspotilaiden tilaa, vaikka heillä on hyvin suppea kokemus alasta. Lisäksi äiti asui kunnassa (ainoassa?) jossa ainakin sillä hetkellä kunta osti terveyskeskuspalvelut yksityiseltä lääkäriasemalta, joten virkaa tekeviä lääkäreitä joilla oli oikeus kirjoittaa pakkolähetettä ei ollut.

Hoitoon pääseminen on tehty melko vaikeaksi. Lisäksi avohoito potilaalle joka ei tajua olevansa sairas, huono yhtälö. Kun kysyin miten tästä eteenpäin, mielisairaalassa, vastaus oli että potilas jättää lääkityksensä, saa taas psykooseja, joutuu hoitoon, ja tajuaa uusiutuvien tapahtumien kautta että on sairas.

Ikään kuin ollaan suotu ihmiselle oikeus sairastua mielenterveydellisesti, mutta entäs hänen oikeutensa tulla siitä terveeksi?

No jo oli outoo touhua, ihan vaan kun vähän raapaistaisiin asian pintaa ja toivotaan, että kyllä se siitä.
        Aivan käsittämätön tuo vastaus, jonka sait. Eihän tuollaisella touhulla päästä mihinkään järkevään tulokseen.

• eppu2 kirjoitti:

No jo oli outoo touhua, ihan vaan kun vähän raapaistaisiin asian pintaa ja toivotaan, että kyllä se siitä.
        Aivan käsittämätön tuo vastaus, jonka sait. Eihän tuollaisella touhulla päästä mihinkään järkevään tulokseen.

Tämä oli Pitkäniemen sairaalan, äitiä hoitavan lääkärin lausunto. Skitsofrenisten avohoidon peruste.

• Ei tuollaista käytöstä pidä sietää.
      En suostuisi lainkaan tuollaiseen peliin, sanoisin että stop tykkänään, mikä sua vaivaa.
      Jos ilmaiseen paheksuntansa tarpeeksi painokkaasti tuollaista käyttäytymistä kohtaan sen olisi riitettävä. Jos ei auta niin isännöitsijän ja hallituksen pitää puuttua asiaan.
      Kuulun taloyhtiömme hallitukseen, itse alkaisin selvittä mitä tuollainen tarkoittaa.
      Saunavuoroista on kinaa ollut ja valituksia milloin mistäkin. Teetin oman saunan joten ei tule käytyä taloyhtiön saunassa vaikka todella hyvä sauna onkin.

• 1leski

Asuttiin aikoinaan em. mieheni kanssa kerrostalossa vuosikaudet. Kunnes yläkertaan muutti yksinäinen mies. Joku 50 vee. Alkoi systemaattinen kiusanteko. Jos me kuunneltiin radiota, mies soitti kytät. Poliisit seisoivat ovella ja sanoivat, että täältä on kuultu mekkalaa. Kello oli 12.00 päivällä ja radio ihan normaalisti päällä. Em.mieheni kutsui poliisit sisälle ja kaikki me ihmeteltiin mikä on homman nimi. Seuraavana päivänä kun menin suihkuun oli taas poliisit ovella. Yläkerran mies oli jälleen soittanut. Suihkun ääni oli liian kovaa. Keskellä päivää. Tätä jatkui. Otimme yhteyttä isännöitsijään. Ei mitään vaikutusta. Ketään muuta talon asukasta tämä mies ei häirinnyt. Loppujen lopuksi me muutettiin pois 9. vuoden vuokra-asumisen jälkeen. Ei ollut vaihtoehtoja. Kuulin myöhemmin, että tämä mies alkoi samanlaisen terrorismin, meidän jälkeen muuttaneelle nuorelle parille. Mutta nyt oli tapahtunut. Koko talon porukka heräsi tämän hullun käytökseen ja mies oli saanut häädön. Paljastui, että hän oli skitsofreenikko ja harrastanut samaa joka asunnossa. Vain monen ihmisen puuttuminen sairaan ihmisen käytökseen auttoi. Yksin ei voi tehdä mitään. Lesken

• ent.siivoojaparka
        1leski kirjoitti:

Asuttiin aikoinaan em. mieheni kanssa kerrostalossa vuosikaudet. Kunnes yläkertaan muutti yksinäinen mies. Joku 50 vee. Alkoi systemaattinen kiusanteko. Jos me kuunneltiin radiota, mies soitti kytät. Poliisit seisoivat ovella ja sanoivat, että täältä on kuultu mekkalaa. Kello oli 12.00 päivällä ja radio ihan normaalisti päällä. Em.mieheni kutsui poliisit sisälle ja kaikki me ihmeteltiin mikä on homman nimi. Seuraavana päivänä kun menin suihkuun oli taas poliisit ovella. Yläkerran mies oli jälleen soittanut. Suihkun ääni oli liian kovaa. Keskellä päivää. Tätä jatkui. Otimme yhteyttä isännöitsijään. Ei mitään vaikutusta. Ketään muuta talon asukasta tämä mies ei häirinnyt. Loppujen lopuksi me muutettiin pois 9. vuoden vuokra-asumisen jälkeen. Ei ollut vaihtoehtoja. Kuulin myöhemmin, että tämä mies alkoi samanlaisen terrorismin, meidän jälkeen muuttaneelle nuorelle parille. Mutta nyt oli tapahtunut. Koko talon porukka heräsi tämän hullun käytökseen ja mies oli saanut häädön. Paljastui, että hän oli skitsofreenikko ja harrastanut samaa joka asunnossa. Vain monen ihmisen puuttuminen sairaan ihmisen käytökseen auttoi. Yksin ei voi tehdä mitään. Lesken

Oliko se silloin teidän alkoholiongelmienne aikaan, kun hän sen poliisin aina kutsui häiriköimistenne takia?

• 1lesken
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Oliko se silloin teidän alkoholiongelmienne aikaan, kun hän sen poliisin aina kutsui häiriköimistenne takia?

esp:lle
        Näinhän poliisille selitettiin. Yksi aamu kello 5.30 olin lähdössä töihin. Ovikello soi ja poliisit seisoivat oven takana. Jälleen soitettu heidät paikalle. Em.mies kutsui poliisit sisälle ties monennen kerran. Ja sanoi, että tästä on nyt tultava loppu. Poliisit sanoivat, että heille riitti nämä turhat käynnit. Olette joutuneet todella sairaan ihmisen kiusattaviksi. Ottakaa yhteys isännöitsijään. Niin tehtiin, mutta kiusanteko jatkui. Vuokrasin uuden kämpän ensin itselleni. Jos se olisi auttanut. Ei auttanut. Em. mies irtisanoi asunnon ja muutti minun yksiööni. Nyt tuli rauha. Niinkuin olen kertonut,seuraavat asukkaat, lapsineen, joutuivat saman miehen kiusattaviksi. Mies todettiin skitsofreenikoksi ja hän oli saanut häädön. Niin, se viinanjuonti. Kun olen päässyt määräaikaisiin työsuhteisiin, niin olen aina pistänyt silloin korkin kiinni. Lesken

• vhims

Myös henk.koht. vanhemiten saanut mtdiagnoosin ja käytän lääkkeitä.
      Työeläkeläinen, liki 40v vuorotyötä. Sinänsä se että jollakulla on mt-ongelmia, ketään kai oikeuta piinaamaan joko asianomaisia tai lähellä olevia ja muita asujia.
      Pari vuotta sitten poliisin toimesta mulle asennettiin oveen turvaketjut, kun hörkit, jotka alueella piinaavat vanhuksia, ryöstivät, raiskasivat, hampaat poikki ja silmäkin puhki ym vammoja - entisten lisäksi.

• outo-kirjoius

vhims

"kun hörkit, jotka alueella piinaavat vanhuksia, ryöstivät, raiskasivat, hampaat poikki ja silmäkin puhki ym vammoja - entisten lisäksi."

Jopa on ollut menoa ja meininkiä.;) Miksi ei Iltalehti ole noista kirjoittanut?

• tööttt

Lie tärkeämpiäkn aiheita - jonkun maalaismummun asiat ei silleen ole uutiskynnyksiä ylittäviä ja mitään "myyviä" . Kuuluu varmaan samaan sarjaan - että vain merimiesten muijat ja kalamiesten koirat ikänsä rannalla ruikuttaa...
      - kuin pilkkaveisuja ennenvanhaan. Silleen räävist.

• eitollemitäänmahda

Lääkäriä taitaa tarvita, jos noi jutut paikkansa pitää. Ehkä poliisi antaa kyydin ja muija viedään lekuriin? Sitä ei tiedä paheneeko asiat sitten taas, kun muija pääsee kotiin takaisin.

• neuvojahaussa

Sylkemisepisodin jälkeen näin kerran ja tällä kertaa alkoi nauramaan hullun naurua kun toistin viestini siitä, että en siedä minkäänlaista vainoamista ja rikosilmoitus lähtee välittömästi. Minä olen kuulemma saanut varoituksen (en itse tiedä sellaisesta mitään ja 10v tässä asunut) ja hallituksen pj. oli kuulemma näin sanonut.

Eli minä olen saanut varoituksen (josta en itse tiedä),joten minua on lupa vainota!?

• Työnetuja

Kumpikohan teistä on se oikeasti hullu - tai sairas? Juolahti vain pieneen mieleen kun ikäihminen tänään aamutoimilla löi, kynsi, sylki ja nimitteli huoraksi.

Eipä ole juolahtanut mieleen käydä tekemässä hänestä rikosilmoitusta, tai heistä kaikista jotka eivät enää elä tässä maassa ja käyttäytyvät väkivaltaisesti.

• neuvojahaussa
        Työnetuja kirjoitti:

Kumpikohan teistä on se oikeasti hullu - tai sairas? Juolahti vain pieneen mieleen kun ikäihminen tänään aamutoimilla löi, kynsi, sylki ja nimitteli huoraksi.

Eipä ole juolahtanut mieleen käydä tekemässä hänestä rikosilmoitusta, tai heistä kaikista jotka eivät enää elä tässä maassa ja käyttäytyvät väkivaltaisesti.

Sinun lastasiko hän nimitteli ja kävi käsiksi? Sanotko tuolloin lastasi hulluksi?

• hmp.f

Harhoja voi olla seuraavanlaisia, ihmisillä vääristyneet kasvot ja äänet (eikä tarvitse tarkoittaa että kaikilla on) tai kuulee ääniä (on siis voinut hyvinkin jutella "hallituksen" kanssa, ainakin omasta mielestään).

Mitä enemmän vaadit häneltä oikeutta, mitä aggressiivisemmin koetat saada häntä ymmärtämään sun kantaa, sitä syvemmälle ajat hänet harhoihinsa. Ja sitä suurempi ongelma sullakin on. Silloin tavallaan tuet hänen näkemystä että olet uhka.

Koeta ymmärtää että hän ei voi tuolle mitään. Hän ei tee sitä tahallaan. Siellä sairauden takana saattaa olla yksinäinen ihminen. Jos et aio tehdä sitä poliisi-ilmoitusta, anna hänen olla rauhassa. Jos näet hänet, puhu ihan muita juttuja, ystävällisesti, tai väistä jos et pysty olemaan ystävällinen. Käänny ja mene toiseen suuntaan. Älä edes vilkaise häntä. Kerro sun lapsille sama asia.

Koska, neuvojahaussa, sinä olet terve, hän ei. Hän ei voi valita elämäänsä, sinä voit. Mielenterveys voi olla pelottava asia, arvaa vaan onko se potilaalle itselleen se kaikkein pahin.

Kaikkea hyvää sulle, koeta kestää.

• hmp.f kirjoitti:

Harhoja voi olla seuraavanlaisia, ihmisillä vääristyneet kasvot ja äänet (eikä tarvitse tarkoittaa että kaikilla on) tai kuulee ääniä (on siis voinut hyvinkin jutella "hallituksen" kanssa, ainakin omasta mielestään).

Mitä enemmän vaadit häneltä oikeutta, mitä aggressiivisemmin koetat saada häntä ymmärtämään sun kantaa, sitä syvemmälle ajat hänet harhoihinsa. Ja sitä suurempi ongelma sullakin on. Silloin tavallaan tuet hänen näkemystä että olet uhka.

Koeta ymmärtää että hän ei voi tuolle mitään. Hän ei tee sitä tahallaan. Siellä sairauden takana saattaa olla yksinäinen ihminen. Jos et aio tehdä sitä poliisi-ilmoitusta, anna hänen olla rauhassa. Jos näet hänet, puhu ihan muita juttuja, ystävällisesti, tai väistä jos et pysty olemaan ystävällinen. Käänny ja mene toiseen suuntaan. Älä edes vilkaise häntä. Kerro sun lapsille sama asia.

Koska, neuvojahaussa, sinä olet terve, hän ei. Hän ei voi valita elämäänsä, sinä voit. Mielenterveys voi olla pelottava asia, arvaa vaan onko se potilaalle itselleen se kaikkein pahin.

Kaikkea hyvää sulle, koeta kestää.

Lisään vielä pienen mietinnän jälkeen.

Harhaisen ihmisen kanssa ei voi neuvotella. Kun mun äitini sai harhoja, ja yritin puhua hänelle järkeä, mikään ei uponnut. Se loppui vaan riitaan, ja lopulta siihen, että ne kerrat hän jälkeenpäin "ylikirjoitti" muistissaan, että hän olikin puhunut jonkun ihan muun kanssa. Ei ollut edes ollut mun ääni.

Kysyin lääkäriltä mitä tehdä näissä tapauksissa. Hän sanoi että ei saa mennä mukaan millään tavalla, sanoa vaan että johan on outoa, mutta ohittaa se. Näin meillä sitten edettiin, ja oli hyvä konsti. Kukaan tai mikään ei voi poistaa niitä harhoja, muu kuin oikea hoito tai lääkitys.

Sä et siis voi tuolle tilanteelle mitään itse. Pahennat asiaa vaan jos rupeat syyttelemään tai edes neuvottelemaan.

Poliisi on ainoa taho jolla on oikeuksia tunkeutua kenenkään asuntoon, jolla valtuuksia viedä ihmistä jonnekin vastoin tahtoa. Tähän ei hallitus, puh.johtaja, eikä ambulanssikaan pysty. Kokoa sun tarinasi kahdelta vuodelta, ja mene poliisille. Ei sun tarvi rikosilmoitusta tehdä, annat heidän päättää miten se ratkaistaan. Mikäli he tarvitsevat sen ilmoituksen jotta voivat tehdä jotain, niin sitten teet sen.

Jokohan mä olen sanonut kaiken, varmaan jotain kahteenkin kertaan ;) mutta mua koskettaa sekä sun osaa sivullisena, että hänen kohtaloa. Hän ei voi tuolle mitään.

• Taisittenluki-luki

Tuon vatsauskommentin perusteella jonka "neuvojahaussa" kirjoitti "työneduille", aloittaja on kylläkin täysi sekoboltsi. Sorry.

• kylmätotuus
        hmp.f kirjoitti:

Lisään vielä pienen mietinnän jälkeen.

Harhaisen ihmisen kanssa ei voi neuvotella. Kun mun äitini sai harhoja, ja yritin puhua hänelle järkeä, mikään ei uponnut. Se loppui vaan riitaan, ja lopulta siihen, että ne kerrat hän jälkeenpäin "ylikirjoitti" muistissaan, että hän olikin puhunut jonkun ihan muun kanssa. Ei ollut edes ollut mun ääni.

Kysyin lääkäriltä mitä tehdä näissä tapauksissa. Hän sanoi että ei saa mennä mukaan millään tavalla, sanoa vaan että johan on outoa, mutta ohittaa se. Näin meillä sitten edettiin, ja oli hyvä konsti. Kukaan tai mikään ei voi poistaa niitä harhoja, muu kuin oikea hoito tai lääkitys.

Sä et siis voi tuolle tilanteelle mitään itse. Pahennat asiaa vaan jos rupeat syyttelemään tai edes neuvottelemaan.

Poliisi on ainoa taho jolla on oikeuksia tunkeutua kenenkään asuntoon, jolla valtuuksia viedä ihmistä jonnekin vastoin tahtoa. Tähän ei hallitus, puh.johtaja, eikä ambulanssikaan pysty. Kokoa sun tarinasi kahdelta vuodelta, ja mene poliisille. Ei sun tarvi rikosilmoitusta tehdä, annat heidän päättää miten se ratkaistaan. Mikäli he tarvitsevat sen ilmoituksen jotta voivat tehdä jotain, niin sitten teet sen.

Jokohan mä olen sanonut kaiken, varmaan jotain kahteenkin kertaan ;) mutta mua koskettaa sekä sun osaa sivullisena, että hänen kohtaloa. Hän ei voi tuolle mitään.

Hyvä hmp.f kirjoitat täyttä asiaa kommenteissasi.

Jos kokisin, että tilanne olisi todellinen, allekkirjoittaisin monet mielipiteesi.
        Valitettavasti en voi millään uskoa aloittajan tarinoihin. Syitä on monia, miksi olen tähän tulokseen tullut. Osan niistä olen kirjoittanut ja osa jääköön kirjoittamatta.

• kylmätotuus kirjoitti:

Jos kokisin, että tilanne olisi todellinen, allekkirjoittaisin monet mielipiteesi.
        Valitettavasti en voi millään uskoa aloittajan tarinoihin. Syitä on monia, miksi olen tähän tulokseen tullut. Osan niistä olen kirjoittanut ja osa jääköön kirjoittamatta.

Palstan luulottelut on asia josta haluan pestä käteni. Periaatepäätös, suorastaan.

Niin monta kertaa kun sitä on osunut tontilleni, milloin mistäkin, henkilöstäni, tarinoistani, syystä miksi jotain kirjoitan. Aina yhtä turhauttavaa, toista vähättelevää ja suoraan sanoen turhaa pähkäilyä. Jos joku jotain kirjoittaa, hänellä on siihen syy.

Tietty voi tulla sellainen tilanne, että joku vedättääkin. Se on hänen häpeänsä, ei mun.

• neuvojahaussa
        kylmätotuus kirjoitti:

Minä en usko että nimimerkki 'kylmä totuus' on oikeasti olemassa. Hän vain feikkaa olevansa.

• kylmätotuus
        neuvojahaussa kirjoitti:

Minä en usko että nimimerkki 'kylmä totuus' on oikeasti olemassa. Hän vain feikkaa olevansa.

En minäkään ole varma, onko nimimerkkiä "kylmä totuus" olemassa.
        Nimim. " kylmätotuus" on ja se olen minä itse.

Nimimerkkiä " neuvojahaussa" en ole aiemmin tällä palstalla nähnyt ja arvoituksesksi jää, onko hänellä jokin toinen nimimerkki käytössään vai onko hän pelkästään ohikulkija?

• tööttt

Kävin toisaalla palstoilla, tilastoja maailman huumekaupungeista
      - K-Suomessa Jyväskylä on mainittuna esm joittenkin aineitten kärkiryhmässä,
      Sillekään maailmalle ei mitään mahda - pitäkää pikkuisista huolta ja hyvää joulunaikaa.

• pashanjauhantaa

En jaksanu lukkee ko alun. Ihmetelin jotta ihan tavan tuntusilla nimimerkeillä kirjoittavat osallistuvat tällaiseen.

miun kinnas putos alaoven etteen eikä ollunna uamulla siinä. MITÄ TEEN?

• kylmätotuus

Mene nyt äkkiä käsikirurgille ja vaadi häntä katkaisemaan kätesi, siis se, jonka lapanen putosi ja hävisi!

Parempaa neuvoa en nyt osaa antaa.

• taloi

Täytyy ottaa asiat rauhallisesti ja selittää kuin vanha rovasti, nainen on luultavasti hyvin rakastunut sinuun ja haluaa pitää sinut omanaan.

• ent.siivoojaparka

Tästä aloituksesta tulee mieleen yksi joitakin aikoja sitten ollut video "pahoinpidellystä raskaana olevasta" somalinaisesta, joka huusi polliisiiii, polliisiiii ...

• taloi

Totuus sinulla.

• Polliisia.huutava

Mikä siinä kiinnitti huomiosi?

• ent.siivoojaparka
        Polliisia.huutava kirjoitti:

Mikä siinä kiinnitti huomiosi?

Ai siinä videossako?
        No se, että ihminen tunkee väkijoukon läpi ja alkaa huutamaan poliiiisia, kun hänen mielestään hänen kulkuaan estetään, jos eivät toiset väisty sivuun. Oli pahoinpideltykin hänen mielestään, kun joku oli vahingosa astunut hänen varpaalleen (jos oli). Tuskin pahasti kävi, kun ei suostunut heti lääkäriin (ennenkuin sai itse telottua varpaansa mustaksi kotonaan).

Aloituksessa taitaa olla kysymys samantapaisesta "rikoksesta".

• Kuvalude

Ota ihmeessä kuvia tapahtumista. Kännyköissä on nykyisin kamerat. Jos joku pitää väkisin alaovea kiinni, saat kyllä lasin läpi tunnistettavan kuvan tyypistä.
      Samoin hiekkakasat auton päällä kameraan! Kaikki kuviin. Sitten poliisille. Sanomalehteen. Internettiin. Kaikkialle, mutta älä mainitse nimiä ja osoitteita julkisessa sanassa. Syyttää sinua yksityisyytensä loukkaamisesta.

• ent.siivoojaparka

No eihän siinä kuvassa näy muuta kuin että joku on tulossa ovesta ulos samaan aikaan.
        Johan minä tekisin poliisi-ilmoituksen siitä, jos minua kuvani kanssa syyttä syytettäisiin sanomalehdessä, että olen muka estämässä jonkun kotiin pääsyä kun oven toisella puolella seison (vaikka aika silleen paksu olenkin).

Hiekkakasat auton päällä? Eihän hän ole ollut näkemässäkään, kuka ne on siihen laittanut. Tottunut vain vainoamaan naapuriaan syyttämällä häntä kaikesta. On voinut olla omat pahankuriset kakaransakin, jotka sitä hiekkaa ovat laittaneet.
        Mitä lie piruuksia tehneet sille naapurilleenkin, kun ovat epäsopuun joutuneet hänen kanssaan.

• neuvojahaussa

Mm. poliisi kehotti videoimaan tapahtumat jotta on enemmän kuin sana sanaa vastaan. Poliisi piti asiaa enemmän terveysongelmana.

Ko. naishenkilö on nyt saanut isännöitsijältä huomautuksen.

• ent.siivoojaparka
        neuvojahaussa kirjoitti:

Mm. poliisi kehotti videoimaan tapahtumat jotta on enemmän kuin sana sanaa vastaan. Poliisi piti asiaa enemmän terveysongelmana.

Ko. naishenkilö on nyt saanut isännöitsijältä huomautuksen.

Kyllä joo.
        Poliisi on ihan oikeassa siinä, että sellainen on terveysongelma, kun alkaa naapuristaan etsimään huomautettavaa ja tekemään poliisi-ilmoitusta tuollaisesta pikku häiriöstä.

Hae ammattimaista apua ongelmaasi ennenkuin se pahenee.

Meidän talossa oli aikoinaan yksi sinun tyylisesi terveysongelmainen, joka teki naapureista ilmoituksia vuokraisännälle ilman mitään muita todisteita kuin oma lentävä mielikuvituksensa.

• eitollemitäänmahda

Lehdissä yms. voisi joskus kertoa mitä pitäisi tehdä missäkin tilanteessa. On varmaan paljon ihmisiä (kaupungeissa) jotka antaisi yöpaitavanhuksen kävellä kuolemaansa. Täällä maalla sentään on tapana ilmoittaa jonnekin, jos sattuu näkemään jonkun kävelevän "umpihankeen". Ei vaan aina satu näkijöitä kohdalle.

Omaisten mahdollisuudet auttaa ovat rajallisia. Voihan sitä yrittää viestiä lääkärille jotain. Joku lekurinalku sitten tuumaa, ettei "terve lääkkeitä tarvitse", kun ikähenkilö ei suostu nappeja nielemään. Jos naapuri soittaa ambulanssin, voi siitä tulla parempia tuloksia. Joku suostuu ambulanssikyytiin, kaikki eivät. Silloin kai poliisi on ainoa mahdollisuus?

Poliisi tekee nykyään paljon sosiaalityötä. Milloin hakee vanhempia höppänöitä jostain takaisin kotiin, milloin siivoaa nuorempia mt-tapauksia mistäkin. Jos sitten on hoitolaitoksessa, hoitajien pahoinpitely on kai työsuojeluasia ja hoitajat koulutetaan suhtautumaan siihen asiallisesti? Silloin ei poliisille kannata ilmoittaa.

Hyvää loppuvuotta!

• neuvojahaussa

Ei rauhoittunut isännöitsijän huomautuksesta. Saattaa olla että käytös meni huonompaan suuntaan sillä nyt käyttäytyy provosoivasti lapsia kohtaan julkisissa tiloissa kuten kaupassa.

• Vaihdalevy

Entä oletko hakenut apua jo omaan ongelmaasi? Iäkäs sairas ihminen ei rauhoitu "huomautuksista", pahenee vain. Kuten näyttää olevan laitasi myös.

• se-siitä

Työnnä sille häirikkömuijalle raketti perseeseen, sytytä tulilanka ja toivota hyvää matkaa!

• Kääpiöaivoinen-ko

Ehkä "se-siitän" kannattaisi myös tehdä niin, samalla tavalla mutta pane mieluummin raketti korvaisi väliin.

• minäminäminäminä

Taitaa tulla vanhana lapselliseksi, kun ei siedä pienten lasten seuraa, kuin kilpailee huomiosta kun on vanha.

• eitollemitäänmahda

Aloittajan asemaa voi helpottaa, että joku muukin näkee ikämuijan pöhköilevän. Omat kersat voi opettaa kaartamaan ja välttämään noita tapauksia.

Ap sohaisi arkaan paikkaan joitakin, kun lähti muijan ikätovereilta neuvoja kyselemään. Itellä on muistissa vanhojen viattomat höpinät ja ne (vähemmän viattomat) tempaukset, joista tuli ainakin pahaa mieltä läheisille ja muillekin.

Voiko isännöitsijä ottaa yhteyttä johonkin vanhustyönjohtajaan? Jollakin aikataululla tapaus jonnekin vahdittavaksi? (Hoidettavaksi?)

• Trollikka_

Jatkuuks tää keskustelu huhtikuun ekaan päivään asti ja sitten aloittaja kirjoittaaa:
      APRILLIA!
      Joskus takavuosina törmäsin joillain palstoilla trolleihin jotka olivat mitä mielikuvituksellisimpia, ja sitten piiitkän keskustelun jälkeen, kun ihmiset olivat antaneet hyviä neuvojaan, aloittaja tunnusti jutun olevan feikkiä...

• ent.siivoojaparka

Odotellaanhan nyt rauhassa kuinka satu jatkuu ... Mitä hirmutekoja vielä saamme lukeakaan meidän tämän ikäisten tekevän viattomille lapsiraukoille.

• kylmätotuus
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Odotellaanhan nyt rauhassa kuinka satu jatkuu ... Mitä hirmutekoja vielä saamme lukeakaan meidän tämän ikäisten tekevän viattomille lapsiraukoille.

Näin tehdään. Odotellaan vaan, mitä tuleman pitää jatkokertomuksessa.

En tunnusta olevani hirviö, joka kiusaa alaikäisiä lapsukaisia. Uskokoon, ken tahtoo!?

Toivotan aloittajalle rauhantäytteistä vuotta 2017!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      40
      3834
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      100
      1809
    3. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1716
    4. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1645
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      97
      1391
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      32
      1308
    7. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      304
      1194
    8. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      57
      1155
    9. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      130
      1072
    10. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      271
      1021
    Aihe