Kahvi ahdistaa?

Enosaamitäänoikein

Oon ihan lapsesta asti juonu lähes päivittäin kahvia ja tällee ku ikää tullu jo täysikään asti niin oon juonu usein jopa 4-6 isoa kuppia kahvia ja energiajuomaa päälle. noh mulla on ollu vuoden verran ahdistusta ja paniikkikohtauksia, ja nykyään kun juon ees 1 kupin kahvia alkaa jonku ajan pääst päässä kihelmöimään, korvissa humiseen, kädet ja yläkroppa tärisee ja muuteki heikko olo tulee, eli yksinkertaisesti alkaa huippaamaan ja ahdistaan. Niin voiko tää nyt olla vaan psyykkistä, vai onko musta tullut kofeiini yliherkkä? ettehä te tietty voi tietää 100% oikeet vastausta mut ihan kokemus kannalta kysyn nyt täällä D: ja tää ei liity nyt ahdistukseen varsinaisesti ehkä vähän, mut tietääkö kukaan et kun mulla on normaalille terveydenhoitajalle just ahdistuksen ja muiden mieltä painavien asian takia aika, niin voiko se myös mitata hemoglobiinin sielä? ei jaksa erillistä kyselyy tehä xd

25

4719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höperölle

      Voi hellanduudeli sentään.

      Juo vettä.

    • Keissa

      Olet saattanut herkistyä kofeinille. Kuitenkin kokeile mieluummin paastota energiajuoman suhteen. Siinä on paljon sokeria ja muita haitta-aineita.

    • Kahviherkkä

      Mulla tulee kahvista lievästi ahdistunut olo ja paranoidifiilis. En ole kauheesti kahvia elämässäni juonut.

    • Oskelotti

      Olen huomannut, että kahvi aiheuttaa masennusta.

    • juonmietona

      Kahvi pistää kierroksille pään ja tekee levottoman olon.

    • nestetasapainon_nimeen

      Hyvin herkät ihmiset hyötyvät jo pelkästään kahvinjuonnin vähentämisestä, lopettamisesta kokonaan sitäkin enemmän.

      Itse lopetin kahvinjuonnin vuosi sitten. Hyötyä siitä on ollut. Veteen sekoitettuja mehuja lipitän. Omasta puutarhasta laitettuja enin osa.

    • omavikasi

      Siis en ymmärrä.

      Jos ahdistuu kahvista, niin miksi sitten juot sitä?

      Haloo tosiaan!
      Turha täällä valitella sitten. Jätä kahvinjuonti! Erittäin yksinkertaista.

      Tai litki sitten, - mutta elä tuu tänne valittamaan! Ihan on oma vikasi jos juot kahvia, kun tiedät että se masentaa! Älytöntä täällä voihkia!

      • Enosaamitäänoikein

        Älä tuu tänne valittaa? ihan kuule ihmisten kokemuksia kysyin tästä ja nimenomaan sellaisten joilla ahdistusta että onko kahvi tosiaan semmonen joka saa tän kohtauksen aikaan kun ei koskaan ennen oo tällaista käynyt ja kaikenlisäks oon vähentänyt hiljalleen 6 kupista jopa yhteen kuppiin, ei oo helppo sitä kahvin juontiikaa lopettaa jos se on aina kuulunut elämään.... mä en mitään valita jos otatte mun kysymyksen valittamisena niin jättäkää suosiolla vastaamatta ja ettikää niitä mukavia keskusteluja joissa rupatella mukavia asioita. Mun mielest kaikilla on oikeus kysyä täälä mitä ikinä mieleen tuleekaan olkoot sitten teijän mielestä niinkin tyhmä kuin, ahdistus kahvi, huoh....


      • Jebujeeh

        Älä ota itseesi. Joillakin kiukkupusseilla on vain kauhea tarve päästä aina haukkumaan toisia.


      • kofeiiniherkkä

        Niin jos aihealue on ahdistus niin tuskin ihmiset tulevat tänne kertomaan miten onnellisia ovat. Outo ja ylireagoiva tuo vastaus jossa käsketään olla valittamatta.

        Ymmärrän itse hyvin miksi kahvinjuonti epäilyttää kun itselläkin joskus tulee jo yhdestä kupista ahdistus ja toisinaan ei useammastakaan kupista mitään. Varmaankin kofeiininsietoon vaikuttavat ainakin nukkuminen, syöminen, mieliala ja vedenjuonti jne.

        Mutta se on selvää että kofeiinia kannattaa vähentää jos on yhtään ajatusta että se voisi auttaa. Teetä on olemassa kofeiinittomana, esim. kamomilla ja muut yrttiteet ja kannattaa miettiä mikä olisi itselle paras vaihtoehto kahvin tilalle.

        Joskus käy niin että saatan ajatella: "No ei se yksi kupillinen kahvia enää haittaa" Ja sitten huomaan että kofeiiniahdistus iskee eli juuri se yksi kupillinen olikin sitten liikaa.


      • teeparempaa

        Ei oo välttämättä helppo lopettaa kahvin juontia, vaikkei siitä hyvä olo tuliskaan. Ite korvasin aikoinaan kahvin totuttelun jälkeen miedommalla teellä. Nykyään ärsyttää silti toi kahvimainosten paljous. Selvästi addiktoiva aine, eikä oikeastaan niin hyvääkään.


      • Anonyymi
        Enosaamitäänoikein kirjoitti:

        Älä tuu tänne valittaa? ihan kuule ihmisten kokemuksia kysyin tästä ja nimenomaan sellaisten joilla ahdistusta että onko kahvi tosiaan semmonen joka saa tän kohtauksen aikaan kun ei koskaan ennen oo tällaista käynyt ja kaikenlisäks oon vähentänyt hiljalleen 6 kupista jopa yhteen kuppiin, ei oo helppo sitä kahvin juontiikaa lopettaa jos se on aina kuulunut elämään.... mä en mitään valita jos otatte mun kysymyksen valittamisena niin jättäkää suosiolla vastaamatta ja ettikää niitä mukavia keskusteluja joissa rupatella mukavia asioita. Mun mielest kaikilla on oikeus kysyä täälä mitä ikinä mieleen tuleekaan olkoot sitten teijän mielestä niinkin tyhmä kuin, ahdistus kahvi, huoh....

        Ahdistuneissuhäiröinen, kahvi ahdistaa kun sitä juo. Pienen tauon jälkeen voi noin viikon juoda ja sitten alkaa ahdistaa huolella kahvin jälkeen. Sitten kun ahdistaa niin alkaa myös närästää ja kierre on siinä


      • Anonyymi

        Ehkä hän juo kahvia koska se tuottaa hyvää oloa niiden oireiden lisäksi


      • Anonyymi
        kofeiiniherkkä kirjoitti:

        Niin jos aihealue on ahdistus niin tuskin ihmiset tulevat tänne kertomaan miten onnellisia ovat. Outo ja ylireagoiva tuo vastaus jossa käsketään olla valittamatta.

        Ymmärrän itse hyvin miksi kahvinjuonti epäilyttää kun itselläkin joskus tulee jo yhdestä kupista ahdistus ja toisinaan ei useammastakaan kupista mitään. Varmaankin kofeiininsietoon vaikuttavat ainakin nukkuminen, syöminen, mieliala ja vedenjuonti jne.

        Mutta se on selvää että kofeiinia kannattaa vähentää jos on yhtään ajatusta että se voisi auttaa. Teetä on olemassa kofeiinittomana, esim. kamomilla ja muut yrttiteet ja kannattaa miettiä mikä olisi itselle paras vaihtoehto kahvin tilalle.

        Joskus käy niin että saatan ajatella: "No ei se yksi kupillinen kahvia enää haittaa" Ja sitten huomaan että kofeiiniahdistus iskee eli juuri se yksi kupillinen olikin sitten liikaa.

        Se on vittumaista ettei siedä kahvia !


    • vuosikausienkahvitjäi

      Eräs täällä kuukausi kahvitta ei vaikutusta.

    • Enosaamitäänoikein

      Mutta joo täälä oli ihan hyviäkin kommentteja:) sanotaanko niin että jos en olis tässä sairastunut masennukseen ja sen tuomiin ahdistus ja paniikkikohtauksiin, niin tuskin kahvikaan mitään ahdistusta sais aikaan? eli se saattas olla psyykkistä... heti ku meen ulos istumaan haukkaan raitista ilmaa olo helpottuu, tai jos juon vaikka kaverin luona kahvia ei yleensä mitään tapahdu. mut miks mieli sais aikaan sen että just kahvi aiheuttaa ahdistuksen? Ehkä olis tälleen pitänyt tää mun keskustelu alottaa kun monelle ei tuu selväks oikein. Tuskin kyllä vielkään kun en osaa oikein kysyä silleen miten mielessä kysyisin...

    • kärsinytmyös

      Olet yliherkkä kofeiinille, kuten minäkin. Ei siinä sen kummempaa. Jätä kahvi pois niin tuntuu paremmalta. Runsasta teen juontia kannattaa myös välttää.

    • houtyyu

      Olen ollut yli vuoden ilman kahvia ja kofeiinia ja kofeiinitta jatkan. Kun nykyään otan kofeiini pitoista saan seuraavana päivänä iltapäivällä päänsäryn, jonka uskon olevan vieroitusoire, vaikka lopettamisesta kulunut vuosi. Vuosi sitten kun lopetin sain pitkäkestoisen päänsäryn joka alkoi aina iltapäivällä.

    • Artsi5444

      Otin aikanaan muutamia kofeiinitabletteja illan mittaan ja iski elämäni ensimmäinen paniikkikohtaus. Kaikki kiihdyttävä kuten kofeiini, nikotiini, liiallinen sokeri ei oo hyväksi ahdistuksessa ja paniikissa.

    • aloitukseeeenni

      Aloitukseen niin vähentää kahvin juontia kun liiallinen juonti kiihdyttää

    • Viranomaispelkoa

      Kokeiles ainakin vähentää kahvin juontia jos yli 2 kuppia päivässä juot. Itse olen huomannut että runsas kahvinjuonti saa pään käymään vähän ylikierroksilla. Varmaan siksi moni työnantaja tarjoaa ilmaiseksi kahvia.

      Kahvinjuonnin voi myös kokonaan lopettaa tai siirtyä kofeiinittomaan kahviin. Muutaman kerran kokonaan kahvin lopettaneena voin kertoa että yleisolotila muuttuu selkeästi rauhallisemmaksi ja levollisemmaksi. Itsellä seuraa kahvin lopettamisesta muutaman päivän kestävä karmea päänsärkyä vieroitusoirena. Kahvi onkin ainoa asia mistä olen saanut vieroitusoireita. Olen lopettanut kertapäätöksellä ongelmitta ja ilman mitään apuja tupakanpolton, alkoholin ja nyt benzot 6viikon päivittäiskäytön jälkeen (jees 6 viikkoa käyttöä olikin, laskin oikein nyt kun pää alkaa toimia taas normaalisti).

      Voisi kyllä itsekin lopettaa kahvin kokonaan, olisi varmaan viisasta kun muakin ahdistaa välillä kovasti. No ehkä kuitenkin vasta tammikuun alussa kunhan kaikki benzot on poustuneet kropasta varmasti ettei yhtäaikaa kahta asiaa lopettele.

    • sairauteenreseptillä

      Miksi käytit 6 viikkoa bentsoa mihin tarvii niin lyhyen käytön?

      • Viranomaispelkoa

        Ahdistukseen käytin pienellä annoksella. Tosin minulle riitti pienikin annos. Aloitin 4mg päiväannoksella ja puolen tunnin päästä ottamisesta tuli nukkumatti ihan väkisin. Paketin ohjeessa lukee että ahdistukseen pieni annos maksimissaan 8-12 viikkoa kerrallaan.


    • sipsit.rikkoo.mahan

      Minuu tylsistää ohkainen ahmimishäiriö. Napsin perunashipsejä pitkin päivää, niin että illalla on jo ähky olo.
      Toivon että jatkuva nälän tunne menisi oli kuten ennenkin. Paino vasta 4kg oman ihannepainoni.

    • Anonyymi

      Jos on nukkunut huonosti, silloin ei kahvia vedetä koska ahdistusriski suuri. Myös seura vaikuttaa. Yksin ollessa alkaa todennäköisemmin ahdistaa, hyvässä seurassa kestää isompiakin annoksia kertaluontoisesti. Päiväkausia jatkuva juominen tuo vähitellen yhä ahdistuneemman olon.

      Näin siis omasta kokemuksestani ja samansuuntaisia huomioita täällä parilta muultakin kirjoittajalta. Koska pidän kahvista, olen ratkaissut ongelman niin että juon epäsäännöllisesti, eli useimpina päivinä en juo kuin juon, ja kun juon juon vähän. Keitän aina kaksi annosmitallista ja siemailen hyvin hitaasti tästä usean tunnin kuluessa (mukina pieni suolakurkkupurkki jonka kapea kaulus säilyttää lämpöä huomattavan pitkään. Silti pitää myös mikrossa monta kertaa lämmittää). Toisinaan menee kaikki, toisinaan huomaan tuntien päästä juoneeni vain jonkun neljäsosan ja loput laquaarista sitten alas. Kun tärkeintä on saada makua suuhun, siemailu riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1492
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1273
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1200
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1092
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      977
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      896
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      800
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      794
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      671
    Aihe