Uutisina Iltasanomissa aiheet.
Suomalaisia houkutellaan Norjaan töihin – liksa yli 3 200 € / kk, kaksi vaatimusta
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005010732.html
Palkka tunnilta 19 euroa, mutta elämä on paljon kalliimpaa. Norjassa ei ole vihanneksia ja hedelmiä samoilla hinnoilla kuin täällä.
Vihreä Lanka: Vuotoksen tekoallas tulee hallituksen käsittelyyn
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005010791.html
Norjan työ ja Vuotoksen allas
9
289
Vastaukset
- gftrd356
Vuotos-uutinen:
"Lehden mukaan maakuntaliitto on lähettänyt kaavan Naturan heikentämistä koskevat osat ympäristöministeriön valmisteltavaksi."
Olen Nataruaa, ylikansallista suojelua vähän vastaan, sen heikentäminen olisi taas yksi hyvä juttu. Onko tällä allashankkeella paikallisten vihat niskoilla? Ja mikä olisi konkreettinen hyöty. Pannaanko taas luontoa lihoiksi, jotta amerikkalaiset, matut ja kiinalaiset pääsisivät kaikeen helpommin käsiksi. Motiivit olisi kerrottava.- vesirotta
Allasta ei tule rakentaa, sillä se aiheuttaa jo paikallisen ilmastonmuutoksen alueella.
- Camoon.nyt.lähdetään
Norjassa onkin nyt kalatehtaalla työtä, yllätys vaan tämäkin.
Suomalaisia houkutellaan Norjaan töihin – liksa yli 3 200 € / kk, kaksi vaatimusta
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005010732.html
"Jos haluat fyysistä työtä upeissa merimaisemissa ulkomailla, voit päästä ihan kohtuullisiin ansioihin. Työntekijöitä kosiskellaan pohjoisnorjalaiselle kalatehtaalle 19 euron tuntipalkalla.
Seitsemän suomalaista on jo aiemmin työllistynyt elokuussa Arnøyan saarella sijaitsevalle kalatehtaalle Oulun kaupungin työllisyyspalvelujen avulla. Pohjois-Norjassa sijaitseva kalatehdas haki avoimella haulla Oulusta työntekijöitä noin puolen vuoden mittaiseen työsuhteeseen. Menossa on nyt uusi haku, joka päättyy torstaina 22.12.
– Työantajalla on asuntoloita, joihin työntekijät pääsevät asumaan. Jokaisella on oma huone, mutta muut tilat ovat yhteisiä. Asumisolot ovat ihan kohtuulliset, sillä pieneltä paikkakunnalta olisi itse vaikea hankkia muuten asuntoa, liikkuvuuskoordinaattori Johanna Kamunen Oulun kaupungilta kertoo.
Hän korostaa, että hankkeen yhtenä tavoitteena on saada työllisyyttä paremmaksi yhteistyöllä Norjan kanssa.
Nyt sitä koulussa opittua ruotsia taas tarvitaan!
Työ on pääosin kalan pakkaamista, mutta se voi myös sisältää kalan käsittelyä. Työ on luonteeltaan ruumiillista, joten se vaatii hyvän kunnon. Toisekseen, hakijoiden tulisikin pystyä puhumaan jotain skandinaavista kieltä eli ruotsia, norjaa, tanskaa tai islantia tyydyttävästi.
Arnøya on Kieruan kunnassa sijaitseva saari Tromssan läänissä, Pohjois-Norjassa. Arnøyalla asuu 366 ihmistä, upeissa maisemissa. Kierua on suomenkielinen nimi kunnalle, jonka nimi norjaksi on Skjervøy.
– Oulussa on ollut jo muutaman vuoden käynnissä yhteistyö Norjan kanssa, asiantuntija Alpo Merilä Business Oulusta eli Oulun kaupungin elinkeinoliikelaitokselta kertoo Ilta-Sanomille.
Norjaan ei tarvitse jäädä pitkäksi ajaksi yhteen menoon, vaan vapaa-aikana pääsee myös Suomeen käväisemään.
– Oulun seudulla on 17 000 työtöntä ja haluamme yhteistyön avulla saada lisätyksi töihin pääsyä. Nyt kun lentoyhteydet Tromssaan ovat niin hyvät, että lentoja on viidesti viikossa, töistä pääsee myös vapaa-ajalla käymään kotona Oulussa, hän korostaa."
Talvi on pitempi kuin Suomessa, koska maa on pohjoisempana. Ouluun tulee nyt päivittäin lentoja arksin, hienoa. Lähtijöitä tulee, koska tästä maasta eivät muut saa työtä kuin afrikkalaiset.- dsae4
Tämä uutinen oli innostava, tässä yksi suosittu vastaus, tuli 2337 kannatusta.
"Paperit laittaisin heti menemään, jos olisin nuorempi tai osaisin välttävästi ruotsia. Jäisin sinne asumaan, menisin naimisiin. Unohtaisin Kataisen ja Sipilän sekä olisin onnellinen."
Eipä tästä voi olla paljon eri mieltä. Pääsisi vielä eroon noista ihan käytönnössä, kun arki täyttyisi aivan muusta. Alku voisi olla hankalaa, mutta parempi vaihtoehto kuitenkin. - Kfnfnflfkfllflfkfkflflf
No eipä tartte ruotsia osata. Itse aikoinaan muutin norjaan niin, että osasin vaan suomea ja muutaman satunnaisen sanan ruotsia olin peruskoulusta päähäni saanut. Mutta kokonaisia lauseita en osannut puhua. Kuitenkin parissa kuukaudessa aloin norjaa ymmärtämään ja puolessa vuodessa jo puhumaankin kohtalaisesti.
Norja on yksi maailman helpoimmista kielistä oppia. Reilusti ruotsia helpompaa rakenteeltaan.
Kannattaa alkuun hakeutua sellaisiin töihin, jossa ei kielitaitoa tartte. Minä olin rakennussiivoojana ensimmäisen vuoden ja vasta kielen opittuani edes yritin oman alan töihin.
Norjan hintataso oli silloin järkky, minä kävin kerran viikossa ruotsista hakemassa ruuat. Nykyään ero suomen ja norjan hintatason välillä ei ole suuren suuri enää. Palkat toki norjassa sitten onkin reilusti paremmat.
Rakennusalalla on hyvin joustavia nuo työajat, moni suomalainen tekee 12 päivää töitä putkeen, sitten on 9 päivän vapaa. - Kxkfkfkfkdl
"tekee 12 päivää töitä putkeen, sitten on 9 päivän vapaa."
Siis yöt toki nukutaan tuossa rotasjon 12/9 -mallissakin :D - rajanyli
Kfnfnflfkfllflfkfkflflf kirjoitti:
No eipä tartte ruotsia osata. Itse aikoinaan muutin norjaan niin, että osasin vaan suomea ja muutaman satunnaisen sanan ruotsia olin peruskoulusta päähäni saanut. Mutta kokonaisia lauseita en osannut puhua. Kuitenkin parissa kuukaudessa aloin norjaa ymmärtämään ja puolessa vuodessa jo puhumaankin kohtalaisesti.
Norja on yksi maailman helpoimmista kielistä oppia. Reilusti ruotsia helpompaa rakenteeltaan.
Kannattaa alkuun hakeutua sellaisiin töihin, jossa ei kielitaitoa tartte. Minä olin rakennussiivoojana ensimmäisen vuoden ja vasta kielen opittuani edes yritin oman alan töihin.
Norjan hintataso oli silloin järkky, minä kävin kerran viikossa ruotsista hakemassa ruuat. Nykyään ero suomen ja norjan hintatason välillä ei ole suuren suuri enää. Palkat toki norjassa sitten onkin reilusti paremmat.
Rakennusalalla on hyvin joustavia nuo työajat, moni suomalainen tekee 12 päivää töitä putkeen, sitten on 9 päivän vapaa.jossain lehdessä oli pohjois norjan turisteista suomen puolella ruoka kaupoissa mutta hinta ero on maiden välillä kaventunut niin että vasta varten ei enää tulla vaann lähinnä matkailemaan suomeen.
- Harkitsen
Mehamniin hakevat kalatehtaalle työn tekijöitä 20kpl. Onko suomalaisia menossa?
- Mosku41
Mikäs on Norjan tilanne nykyään? Onko ketään Suomalaista,joka on jo ollut kalatehtaalla röissä? Jääkö siitä mittään käteen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895