Olen kuullunna Lieksassa sellaisenkin

laklattelliiko

sanan kuin laklatella. Onko laulamista, onhan lakla kaunisääninen lintu?

45

741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laklattaja
    • Tirppanat

Olen kuullut puhuttavan myös kaakanasta,millainen tirppa lie kyseessä sitä en tiedä,enkä ole ääntelyä kuullut myöskään.

• liian-kaakana

Kaakana on hyvin vaikea metsästettävä kun se on aina kaakana. Lieneekö peräti rauhoitettu lintu kun metsästäjää varoitetaankin: "älä ammu, se on kaakana!"

• liian-kaakana kirjoitti:

Kaakana on hyvin vaikea metsästettävä kun se on aina kaakana. Lieneekö peräti rauhoitettu lintu kun metsästäjää varoitetaankin: "älä ammu, se on kaakana!"

Kaakana on käki.
        Kuulin sen kerran Kauppatorilla kun joku Ryhmä Kuopiosta istui penkillä ja lauloi "kukkuu kuukkuu, kaakana kukkuu" joten sekin arvoitus selvisi.

• Minusta laklattelu on asioiden kertomista jotka pitäisi pitää omina tietoinaan.
      "Tuo se laklattelloo kaikki kyläjäksen tietoon"

• Minä olen lieksalaisena kuullut tuon omina tietoinaan pidettävän kertomisen luklatteluna. "Tuo se aennaa luklattelloo kaekki assiit kyläjäksen tiettoon".

Pieniä eroja voi sanonnoissa olla samallakin paikkakunnalla.

• wanha_lieksalainen kirjoitti:

Minä olen lieksalaisena kuullut tuon omina tietoinaan pidettävän kertomisen luklatteluna. "Tuo se aennaa luklattelloo kaekki assiit kyläjäksen tiettoon".

Pieniä eroja voi sanonnoissa olla samallakin paikkakunnalla.

Pitää paikkansa, Taivalkosken puolella puhutaan lakrattelusta.
        Lakrattelloo kaikki assiit kun ee oo minkäänlaista porstuuta suun eessä.

• laklatusta

Taitaa panssarivaunun telaketju laklattaa,toivottavasti ei täällä.

• Laklattelulla ja luklattelulla on eroa. Mummo ossoo mukavasti luklatella lapsille.
      Mummo osaa kertoa mukavia juttuja lapsille. Laklattelu viittaa enemmän kuitenkin juoruamisen puolelle.

• oppiaikäkaik

Hieman erilainen käsitys on minulle jäänyt. Joku voi mielestäni laklatella vaikka kuinka henkilökohtaisesta tai yleismaailmallisesta asiasta. Puhuu vain paljon, aika nopeasti ja "kelekkeellä iänellä". (Molemmat tulkinnat näkyy olevan myös sanakirjassa tuossa edellä.)
        Luklatella on minulle täysin vieras muoto.

• oppiaikäkaik
        oppiaikäkaik kirjoitti:

Hieman erilainen käsitys on minulle jäänyt. Joku voi mielestäni laklatella vaikka kuinka henkilökohtaisesta tai yleismaailmallisesta asiasta. Puhuu vain paljon, aika nopeasti ja "kelekkeellä iänellä". (Molemmat tulkinnat näkyy olevan myös sanakirjassa tuossa edellä.)
        Luklatella on minulle täysin vieras muoto.

Piti kartasta tutkailla missä tuo Laklajärven kämppä oli. Siitä poiki jatkokysymys:
        lieneekö ohta -sanalla muuta merkitystä kuin murremuoto otsasta?

• tarkkaillii
        oppiaikäkaik kirjoitti:

Piti kartasta tutkailla missä tuo Laklajärven kämppä oli. Siitä poiki jatkokysymys:
        lieneekö ohta -sanalla muuta merkitystä kuin murremuoto otsasta?

En usko, että on.

• Laklattelulla on yleensä tarkoitettu "kaiken hölöttämistä" ja toisinaan kuulin yhteydessä jossa puhui paljon kovalla äänellä.

Tuota hölötystä kuulin myös sanottavan loklotteluksi.

Ohta sana oli yleensä otsa, mutta myös riihessä oli joku jota sanottiin ohta nimellä, en muista tähän nyt mikä.

• Ohta on riihessä jopa oviaukon alapuolella oleva hirsi johon ainakin meilläpäin saattoi kumauttaa otsansa. Kun ennen riihessä saatettiin säilyttää vainajia niin sitten riihi oli öisin pimeällä pelottava ja tietysti sinne sitten vedonlyönnin mukaan piti nuorten päästä ja kun meni sinne ja löi otsansa tuohon ohtapuuhun niin homma saattoi jäädä siihen. Mutta tuo laklatteleu on sitten huulten hopinaa todella kielen mausteeksi kuten mummo Juuasta totesi eli myös kielen kantaja juoruuaja kylän tietoviisas kuten oivallisesti asian totesi Kamuttaja " kaiken hölöttäjä" ja jos niin todella sanon hevosmiesten tietotoimisto

• muistelua

Tarkoitat varmaankin, että oviaukon YLÄPUOLINEN osa on riihen otsa.

• Margus.gorbus
        muistelua kirjoitti:

Eikun nimenomaan se alapuolinen hirsi on ohta. Lieksalaiset ovat niin lyhyitä että lyövät siihenkin ohtasa.

• muistelua

En haluaisi tehdä tästä kynnyskysymystä, mutta minulla on otsaa väittää, että oven alapuolinen hirsi on kynnys.

• ei.alkunkaan
        muistelua kirjoitti:

En haluaisi tehdä tästä kynnyskysymystä, mutta minulla on otsaa väittää, että oven alapuolinen hirsi on kynnys.

ei se estä lieksalaisia lyömästä siihen päätään

• sillon.lyö
        ei.alkunkaan kirjoitti:

ei se estä lieksalaisia lyömästä siihen päätään

niin jos juokssoo riiheen piä kolomantena jalakana

• eroahan-niillä-on

Meidänkin mummo luklatteli meille lapsille juttuja. Minunkin mielestäni laklattelu on juuri tuota "kaiken hölöttämistä".

• muistelua kirjoitti:

Riiheen mentäessä oviaukosta sisään oli oviaukon kohdalla yläpuolella hirsi joka oli oviaukkoa alenpana se oli tavallaan parvi jonne laitettiin viljaa kuivumaan ja riihessä oli uuni joka oli kuin savusaunan kiuas.

• riihen.ohta

Selvisi se ohtakin. Kiitos murteentuntijoille.

• isäkin.Ohtan.lohkolla

Rukajärvellä oli sodan aikaan rintaman pätkä nimeltä Ohtan lohko. Mitähän lie siellä merkinnyt. Kartoissa alue tai paikka oli muistaakseni vain Ohta.

• Ja katiskassa on ohtaverkko, se jota myöten ahven uipi nieluun.

• kuhmuotsassa

On tainnu monikin iskeä päänsä ohtaparruun,en sano millä kylällä.

• Olisiko toiselta nimeltä kamana.

• Kamanat kohottukohot
        lakin päästä laskematta
        kynnykset alentukohot
        kengänkannan koskematta

Pihtipielet väistyköhöt
        ovet ilman auetkohot
        vieraan tullessa tupahan
        astuessa aimo miehen

• vaka.vanha.väinö
        rotestimökinpoika kirjoitti:

Kamanat kohottukohot
        lakin päästä laskematta
        kynnykset alentukohot
        kengänkannan koskematta

Pihtipielet väistyköhöt
        ovet ilman auetkohot
        vieraan tullessa tupahan
        astuessa aimo miehen

Lainaat väärin kansalliseeppostamme rotesti.

• No mikä tuossa nyt meni vikaan?

• sivusta.kommentoin

Pakko oli tarkistaa, vaikka ei sillä mitää merkitystä olekaan:
        "pihtipuolet välttyköhöt" on SKS:n sivuilla. Kalevalasta on useampi versio.

• ohtaa

Ohta taitaa olla myös joki Venäjällä.

• Ohta on Nevan sivujoki.

• Laklajärvestä vielä vähän.
      Siellä oli aikoinaan todella isot savotat, kymmeniä miehiä oli majoituksessa.
      Samoin Kukkarolammilla, Särkkäjoella ja Jongunjoella, suurimpia mainitakseni.

Antoivat hieman työtä minulle myös, siihen aikaan kun tarvitsin.

• sillä.haulla

• emeritus.tukkijätkä

Muistelen jotta olisi sieltä.

• hiihtee.luikuttelloo

Onkos laklatella sama kun luikutella??

• eri-asioita

Hyvä on hiihtäjän luikutella. Uutta lunta hangella ja luistava keli, sanottiin ennen muinoin radion säätietotuksessa.

• laklatella

Ei ole yhtään samaa vaan aivan eri juttuja.

• luikautin

Eiköös laulaminen ollu luikuttelluu kun laulaa luikautti.

• Laulusta voitiin käyttää sanaa luikautti, mutta laklattelu oli aina puhetta.

• Luikuttelu ja luikauttelu tarkoittavat eri tekemistä. Laulun voi luikauttaa, mutta luikuttelu tarkoittaa luistavaa liikkumista. Ennen muinoin luikuteltiin suksilla kouluun.

Muistatehan laulu sanat:

"Ylös Suomen poijat nuoret,
      ulos sukset survaiskaa!
      Lumi peittää laaksot, vuoret,
      hyv` on meidän luikuttaa!
      Jalka potkee,
      suksi notkee
      sujuilevi sukkelaan!

• hyvä-luikuttaja

Kiitoksia wanha! Sanojen merkitys selvisi täysin. Luikutellessani hiihtoladulla voin luikauttaa joululaulun.

• Tuo Suksimiehen laulu oli kansakoulussa vakiolaulu laulutunneillamme talvisaikaan. Pidän kovasti edelleen tuosta laulusta ja sanoituksesta. Hyvä ja sopiva laulu hiihtokansalle. Karl Collanin säveltämä ja Julius Krohnin sanoittama kevättalvella 1860. Julkaisi sen salanimellä Suonio.
        Tuosta laulusta F-kustannus toteaakin laulun esittelyssään:"Suomalaiset ovat aina olleet kovia hiihtäjiä, mutta tuulta sentään ei kukaan liene kilpailussa voittanut".

• nomikäänsheriffi kirjoitti:

Tuo Suksimiehen laulu oli kansakoulussa vakiolaulu laulutunneillamme talvisaikaan. Pidän kovasti edelleen tuosta laulusta ja sanoituksesta. Hyvä ja sopiva laulu hiihtokansalle. Karl Collanin säveltämä ja Julius Krohnin sanoittama kevättalvella 1860. Julkaisi sen salanimellä Suonio.
        Tuosta laulusta F-kustannus toteaakin laulun esittelyssään:"Suomalaiset ovat aina olleet kovia hiihtäjiä, mutta tuulta sentään ei kukaan liene kilpailussa voittanut".

Kansakouluajoilta 50-luvun alkupuolelta tuo laulu tarttui minunkin muistiini ja luikuttaminen tuli mieleeni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      5944
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      52
      2994
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2183
    4. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1797
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1773
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      18
      1730
    7. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1519
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      12
      1506
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      48
      1486
    10. Hyvää joulua!

Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      9