Radikalisoituminen?

jeesuksen_rakkikoira

Kristinuskossa uskoon tuleminen on radikalisoitumista. Uskon tullut; saarnaa, profetioi, tekee lähetystyötä jne. Islamisti tekee samaa, menetelmät ovat vain pikkasen erilaiset. Niin islamissa kun kristinuskossa radikasoitumista edesauttaa papisto varsinkin kristinuskon lahkoissa. Islamissa tuo "lähetystyö" enempi brutaalia johon osana liittyy terrorismi vääräuskoisia kohtaan.
Molemmille on ominaista mielipiteiden ja senteiden jyrkkyys. He eivät hyväksy mitään joka ei myötäile heidän uskoaan, usein keskustelu uskoontulleen kanssa on vaikeaa. Puheita ja tekoja leimaa ahdasmielisyys, siitä on vaikea löytää lähimmäisen rakkautta, vaikka tämä on yksi kristinuskon perusteita. Islamissa on hyve kusettaa vääräuskoista tai suoranaisesti varastaa vääräuskoiselta. Valaistuneet heluntailaiset ovat kaikessa hurskaudessaan myös persoja rahalle - oletteko tavanneet köyhää kohusaarnaajaa.

21

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>>Valaistuneet heluntailaiset ovat kaikessa hurskaudessaan myös persoja rahalle - oletteko tavanneet köyhää kohusaarnaajaa.<<<

      Minä en ole tavannut yhtään rikasta saarnaajaa. Yleensä saarnaajat ovat köyhiä nipin mapin toimeen tulevia. Mutta en juoksekaan kohusaarnaajien perässä. Kohusaarnaajat, jos sillä tarkoitat muutamia rikkaita julistajia, ovat harvinaisia ilmestyksiä tässä maailmassa. Niitä kohtaa harvoin jos koskaan, minä en ole onnistunut tapaamaan yhtään vaikka olenkin ollut uskossa runsaat 25 vuotta.

      >>> menetelmät ovat vain pikkasen erilaiset<<<

      Joo, todella vähän erilaisia, olet tehnyt terävän havainnon.

      >>>Islamissa tuo "lähetystyö" enempi brutaalia johon osana liittyy terrorismi vääräuskoisia kohtaan.<<<

      "Enempi brutaalia" on lievä ilmaisu, ymmärrät itsekin sen. Kristityt eivät koskaan käytä väkivaltaa käännyttämistakoituksesssa eikä missään muusssakaan tarkoituksessa. Tämä koska ketään ei voi pakottaa kristityksi. Kristityksi ei aleta, ei tulla vain mukaan joukkoon. Kristityksi synnytään uskoon tulossa jonka vaikuttaa Jumala niissä jotka ottavat Herran Jeesuksen Kristuksen (evankeliumin) vastaan. Siksi kristitty levittää uskoaan puhumalla ja lukemalla Raamattua, julistamalla Jumalan evankeliumia jossa on tämä uudestisynnyttävä elämä ja voima.

      Käytäntö osoittaa ja on osoittanut meille nämä "pienet" eroavaisuudet islamin ja kristinuskon taktiikoissa käännyttää ihmisiä.

      Jos et ymmärrä niin ...

      Selvitä itsellesi kuinka monta terroritekoa viimeisen kymmenen vuoden aikana on tehnyt muslimiksi itseään sanova henkilö joka ominen sanojensa mukaan soveltaa oikeaa islamin uskoa. Selvitä sitten vastaavasti kuinka monta terroritekoa on tehnyt kristityksi itseään sanova ja omasta mielestään oikeaa kristinuskoa soveltava henkilö.

      Mieti sitten kuinka monta terroritekoa olisi maailmassa tapahtunut viimeisten kymmenen vuoden aikana jos kaikki Islamin uskoa tunnustavien henkilöiden tekemät terroriteot olisivat jääneet tekemättä. Kuinka monta terroritekoa jää jäljelle jos yhtään islamistien tekoa ei olisi?

    • Kristinuskossa radikalisoitumisen vaikuttaa Elävä Jumala joka on rakkaus. Hänen palvelijansa, "radikalisoituneet" kristityt levittävät Jumalan pelastavaa evankeliumia rakkaus motiivina rakkaudesta ihmisiä kohtaan. He Julistavat Jeesusta Kristusta joka on tullut antamaan meille ihmisille elämän ja yltäkylläisen elämän. He siis julistavat Elämää.

      Islamin uskossa radikalisoitumisen vaikuttaa Saatana joka on tullut varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Ja niitä tekoja hänen palvelijansa tekevät ja ne teot ovat ilmeisiä kaikille ja joka päivä tiedotusvälineiden kautta kuultavia ja nähtäviä tekoja.

      • capiche

        Sama saatana vaikutti myös aikanaan ristiretkien kautta, jolloin Euroopan "kristityt" valtasivat verisesti parhaat alueet nykyisen Lähi-idän alueelta. Ristiretket myytiin kansalle sillä verukkeella, että sotilaat suojelivat pyhiinvaeltajia, vaikka totuus oli jotain aivan muuta. Ne oli helppo myydä uskon nimissä kansalle, koska harvat pystyivät itse lukemaan ja messutkin olivat latinaksi.

        Poliittisia pyrkimyksiä on helppo myydä tietämättömille uskonnon tai jonkun muun ideologian nimissä. Kaikki eivät pysty tai viitsi hakea tietoa luotettavista lähteistä. Tähän perustuvat nykyistenkin äärijärjestöjenkin rekrytointimenetelmät. Harva muslimitaustaisista terroristeistakaan edes tuntee kunnolla uskontoaan.


      • capiche kirjoitti:

        Sama saatana vaikutti myös aikanaan ristiretkien kautta, jolloin Euroopan "kristityt" valtasivat verisesti parhaat alueet nykyisen Lähi-idän alueelta. Ristiretket myytiin kansalle sillä verukkeella, että sotilaat suojelivat pyhiinvaeltajia, vaikka totuus oli jotain aivan muuta. Ne oli helppo myydä uskon nimissä kansalle, koska harvat pystyivät itse lukemaan ja messutkin olivat latinaksi.

        Poliittisia pyrkimyksiä on helppo myydä tietämättömille uskonnon tai jonkun muun ideologian nimissä. Kaikki eivät pysty tai viitsi hakea tietoa luotettavista lähteistä. Tähän perustuvat nykyistenkin äärijärjestöjenkin rekrytointimenetelmät. Harva muslimitaustaisista terroristeistakaan edes tuntee kunnolla uskontoaan.

        En löydä Raamatusta väkivallalla kristityksi kääntämisen käskyä enkä edes kehotusta tai viittausta sellaiseen. Sellaista tekoa ei voi perustella Raamatulla. Jumala ei pelasta eikä synnytä ketään lapsekseen väkisin. Siis väkisin pakottamalla ei voida saada ketään uskoon.

        Se, että joskus on ollut joku väkivaltainen ristiretki, ei todista kristityistä mitään. Todellinen radikaalikristitty toimii juuri päin vastoin. Hän kehottaa rakkaudella ja puhumalla, ei väkipakolla eikä uhkauksilla saati tappamisella.

        Aina on kaikissa ryhmissä ollut ja on poikkeustapauksia. Nykyaikanakin on joskus ollut joku harva joka on kristinuskon nimissä tehnyt väkivaltatekoja. Joskus jopa joku sellainen väittää Jumalan käskeneen. Ja sellaiset käskyt eivät tietenkään tule kristinuskon Jumalalta. Ne tulevat Saatanallta. Saatana on murhaaja ja valehtelija. Oikea uskova tietää nämä asiat eikä ota väkivaltaa aseekseen misssään tapauksessa. Tällaisiin poikkeustapauksiin ei voida perustaa käsitystä mistään ihmisryhmästä. Mutta kun puhutaan ääriislamisteista, ei kenellekään rehellisesti asioita tutkivalle tarvitse todistella mitä se on.


      • capiche
        Jaikal91 kirjoitti:

        En löydä Raamatusta väkivallalla kristityksi kääntämisen käskyä enkä edes kehotusta tai viittausta sellaiseen. Sellaista tekoa ei voi perustella Raamatulla. Jumala ei pelasta eikä synnytä ketään lapsekseen väkisin. Siis väkisin pakottamalla ei voida saada ketään uskoon.

        Se, että joskus on ollut joku väkivaltainen ristiretki, ei todista kristityistä mitään. Todellinen radikaalikristitty toimii juuri päin vastoin. Hän kehottaa rakkaudella ja puhumalla, ei väkipakolla eikä uhkauksilla saati tappamisella.

        Aina on kaikissa ryhmissä ollut ja on poikkeustapauksia. Nykyaikanakin on joskus ollut joku harva joka on kristinuskon nimissä tehnyt väkivaltatekoja. Joskus jopa joku sellainen väittää Jumalan käskeneen. Ja sellaiset käskyt eivät tietenkään tule kristinuskon Jumalalta. Ne tulevat Saatanallta. Saatana on murhaaja ja valehtelija. Oikea uskova tietää nämä asiat eikä ota väkivaltaa aseekseen misssään tapauksessa. Tällaisiin poikkeustapauksiin ei voida perustaa käsitystä mistään ihmisryhmästä. Mutta kun puhutaan ääriislamisteista, ei kenellekään rehellisesti asioita tutkivalle tarvitse todistella mitä se on.

        Ääriajattelu on aina pahasta, ihan sama minkä uskonnon tai ideologian nimissä sitä tehdään. Se johtaa lähes aina toisten ihmisten oikeuksien tai jopa ihmisarvon kieltämiseen. Ja siksi sen suhteen on hyvä olla hereillä kaikissa yhteisöissä. Tässäkin asiassa pieni pala hiivaa hapattaa koko taikinan.

        Nykyään on helppoa puhua äärimuslimeista. Mutta vaikeampi myöntää, että samalla tavoin vinksahtanut äärikristitty voi saada halutessaan myös pahaa jälkeä aikaan. Jotkut kristittyinä itseään pitävät ovat USA:ssa asettaneet pommeja aborttiklinikoille ja jopa tappaneet lääkäreitä. Jotain on päässä on täytynyt naksahtaa, jos katsoo oikeudekseen tappaa elämän puolesta. Sumeaa logiikkaa se ainakin on.

        Ääriajattelijat ovat kaikissa ihmisryhmissä poikkeuksia. Tavallinen kristitty tunnistaa yhtä vähän omakseen mainitun kaltaisen kristillisyyden kuin maltillinen muslimi tunnistaa omakseen ääri-islamin. Siinä mielessä aloitus on täysin paikkansa pitämätön. Mitään yhteisöä ei voi arvioida sen ääripäiden perusteella.


      • capiche kirjoitti:

        Ääriajattelu on aina pahasta, ihan sama minkä uskonnon tai ideologian nimissä sitä tehdään. Se johtaa lähes aina toisten ihmisten oikeuksien tai jopa ihmisarvon kieltämiseen. Ja siksi sen suhteen on hyvä olla hereillä kaikissa yhteisöissä. Tässäkin asiassa pieni pala hiivaa hapattaa koko taikinan.

        Nykyään on helppoa puhua äärimuslimeista. Mutta vaikeampi myöntää, että samalla tavoin vinksahtanut äärikristitty voi saada halutessaan myös pahaa jälkeä aikaan. Jotkut kristittyinä itseään pitävät ovat USA:ssa asettaneet pommeja aborttiklinikoille ja jopa tappaneet lääkäreitä. Jotain on päässä on täytynyt naksahtaa, jos katsoo oikeudekseen tappaa elämän puolesta. Sumeaa logiikkaa se ainakin on.

        Ääriajattelijat ovat kaikissa ihmisryhmissä poikkeuksia. Tavallinen kristitty tunnistaa yhtä vähän omakseen mainitun kaltaisen kristillisyyden kuin maltillinen muslimi tunnistaa omakseen ääri-islamin. Siinä mielessä aloitus on täysin paikkansa pitämätön. Mitään yhteisöä ei voi arvioida sen ääripäiden perusteella.

        Minä näen ja ymmärrän äärikristityn Jeesuksen Kristuksen Hengen (Jeesuksen) hallinnassa ja vallassa olevana uskovana. Sellainen uskova ei tee väkivallan tekoja muuta kuin ehkä hän voi kaataa markkinamiesten pöytiä jos he tulevat Jumalan seurakuntaan kaupustelemaan tavaroitaan. Sitten "hengelliset" rokkarit voivat myös joutua käpälälautaan jos he kohtaavat seurakunnassa tällaisen äärikristityn. Joissakin seurakunnissa ehkä tarvittaisiinkin tällaista siivousta.

        Sitten on tietysti päästään vinksahtaneita ihmisiä jotka voivat tehdä väkivallan tekoja Jumalan nimessä. Se on toinen asia ja sellaisia "uskovia" minä en pidä äärikristittyinä. Äärikristitty ääriuskova ja radikalisoitunut uskova toimii rakkaudessa Kristuksen rakkaus motiivina. He sanovat: "Kristuksen rakkaus vaatii meitä....." Silloin ei tehdä pahaa vaan hyvää.


      • ghghghjhf
        capiche kirjoitti:

        Sama saatana vaikutti myös aikanaan ristiretkien kautta, jolloin Euroopan "kristityt" valtasivat verisesti parhaat alueet nykyisen Lähi-idän alueelta. Ristiretket myytiin kansalle sillä verukkeella, että sotilaat suojelivat pyhiinvaeltajia, vaikka totuus oli jotain aivan muuta. Ne oli helppo myydä uskon nimissä kansalle, koska harvat pystyivät itse lukemaan ja messutkin olivat latinaksi.

        Poliittisia pyrkimyksiä on helppo myydä tietämättömille uskonnon tai jonkun muun ideologian nimissä. Kaikki eivät pysty tai viitsi hakea tietoa luotettavista lähteistä. Tähän perustuvat nykyistenkin äärijärjestöjenkin rekrytointimenetelmät. Harva muslimitaustaisista terroristeistakaan edes tuntee kunnolla uskontoaan.

        Roomalaiskatolinen kirkko ei edustakaan kristittyjä. Ei edustanut ristiretkien aikaan eikä edusta tänään, ekumenioineen ja Marian palvontoineen. Roomalaiskatolinen kirkko tappoi lukemattomia kristittyjä inkvisitiossaan.


    • tavallinenkristitty

      Onhan kristinuskoakin aikanaan käytetty poliittisesti hyväksi ja väestöä on jopa miekalla käännytetty. Siten kristinusko alunperin Suomeenkin tuli. Ristiretket ovat historiallinen häpeätahra. Mutta tällaisella "kristinuskolla" on yhtä vähän tekemistä Jeesuksen seuraamisen kanssa kanssa kuin terrorismilla tavallisten hartaiden muslimien noudattaman islamin kanssa.

      Kristityn määritelmä on Jeesuksen seuraaja. Jos et edes pyri noudattamaan Jeesuksen opetuksia, niin et ole kristitty. Ihan sama mitä väestörekisteritiedot sanovat. Jos nimikristitystä tai ateistista Jeesuksen seuraajaksi siirtyminen on jonkun mielestä radikaali teko, niin sitten on. Mutta ei se tietenkään ole sitä sanan varsinaisessa merkityksessä. Jeesuksen seuraajat eivät pääsääntöisesti ole kovin kumouksellista porukkaa.

      Eivät kaikki kristityt ole suinkaan saarnaajia, profeettoja tai lähetystyöntekijöitä. Suurin osaa elää tavallista arkielämää ja puhuu uskostaan silloin kun asia tulee luontevasti esille. Kaikki eivät todellakaan tyrkytä uskoaan, sillä se on hyödytöntä. Raamattu opettaa ettei kukaan voi tulla Jumalan luo, ellei Jumala häntä vedä.

      • Onseihmeellistä

        Lähetystyö on silloin turhaa. ❤️


      • Onseihmeellistä kirjoitti:

        Lähetystyö on silloin turhaa. ❤️

        Jumala on vetänyt minua voimakkaasti Jeesuksen luokse ja puhunut minulle tuntuvasti ja jopa korivilla kuultavasti. Ja Jeesus on ottanut minut vastaan silloin kun tulin kokosydämisesti Hänen luokseen ja päätin antaa itseni Hänelle kokonaan ja ehdoitta ja Hänen ehdoillaan seurata Häntä. Ja jos minä en olisi kokenut näitä asioita, minä en olisi tänä päivänä uskossa. En olisi edes tullut uskoon ellei Jumala olisi tehnyt aloitetta ja vetänyt minua Jeesuksen luokse.

        Jokaisen ihmisen uskoon tulo johtuu siitä että Jumala vetää, puhuu ja että Jeesus pelastaa. Pelastus on koettavissa. Silloin tietää mistä on kyse ja että Jumala oli aloitteen tekijänä eikä minun uskoon tulo ollut minun oma älyn väläys eikä varsinkaan toisen ihmisen onnistunutta käännytystä.


      • capiche
        Onseihmeellistä kirjoitti:

        Lähetystyö on silloin turhaa. ❤️

        On eri asia pitää sanomaa esillä, kuin tyrkyttää sitä. Usein unohdetaan, että paras todistus ei suinkaan ole puhe, vaan uskon eläminen todeksi arkielämässä. Paavali opettaa vaimoja elämään ei-kristittyjen miestensä kanssa niin, että heidät sanoittakin voitettaisiin Kristukselle.

        En ole koskaan peitellyt uskoani, mutta en myöskään tyrkyttänyt. Ja olen kokenut lukemattomia kertoja, kuinka Jumala on ennalta valmistanut tilaisuuden todistaa. Ihmiset vain tulevat luokseni ja alkavat kyselemään ja puhumaan. Olen saanut mm. todistaa monille muslimeille työelämässä juuri tällä tavoin. Yllättävää kyllä, he ovat aloittaneet usein keskustelun kysymällä miksi elän kuin hyvä muslimi.:)

        Minulla oli myös työpaikan ruokalassa vakipöytä, josta tuli miltei vahingossa paikka, jossa keskusteltiin hengellisistä asioista. Ihmiset vain valuivat sinne yhä uudelleen yksi kerrallaan ilman minkäänlaista aloitetta minun puoleltani. Ja keskustelu syntyi luonnostaan.

        Sellaistakin on tapahtunut, että Herra on näyttänyt jonkun puolitutun kasvot ja sanonut, että tässä sinulle seuraava projekti. Seuraavana päivänä ko. henkilö tuli luokseni ja sanoi, että hänellä on kumma tunne siitä että meidän tapaamisemme on järjestetty. Siitä on jo 5 vuotta ja kumpikin meistä tietää nyt tarkalleen miksi Jumala johti meidät kanssakulkijoiksi.

        Tällaista on arki-elämä Jumalan johdossa sellaisella, joka ei ole saarnaaja, evankelista tai joku muu ammattikristitty.


    • aloittajan_kommentti

      Kiitos kommenteista. Esitän vain pintapuolisia huomioita radikalisoitumisesta ja/tai uskoon tulemisesta, eivät ne ole faktoja, vaan huomioitani. Jokainen tulee uskollaan autuaaksi, jos on tullakseen, eihän se minulta tai muilta pois.

      Humaanina ihmisenä monen kristinuskon suunnan ahdasmielisyys hiukka ihmetyttää? Myös nämä yhteisöt ovat hyvin suppeita, koska vain heillä on avaimet taivasten valtakuntaan. Muut uskontokunnat, maat ja erilaiset kulttuurit jäävät ulos tästä kaikesta, valtaosa maapallon väestöstä menee helvettiin, että heilahtaa.
      En ole uskontojen kieltäjä, tunnen vain vastemmielisyyttä kaikesta kouhotuksesta mitä uskontojen nimissä ihmsille syydetään. Olen skeptikko, en toki suhtaudu kaikkeen skeptisesti, mutta netin tieto- ja dis-informaatiotulvaan siitä on apua.

      Historian harrastajana minulla ei ole rajoitteita tulkita myös uskontojen historiaa, antropologiasta, evoluutiosta ja geologiasta puhumattakaan. Ennen Jahvea oli myös elämää, eikä patriarkaattinen Jahve ja indoeurooppalaisten invaasio tuonut onnea Eurooppaan:

      Kreikkalainen historioitsija Hesiodos. Hän kertoo "kultaisesta heimosta", joka eli Kreikassa ennen akhaialaisten, joonilaisten ja doorilaisten maahantunkeutumista:
      "Kaikki hyvä oli heidän. Hedelmällinen maa vuodatti antejaan pyytämättä ja rajattomasti. Rauhassa ja mukavasti he hoitivat yltäkylläisiä maitaan, joukoiltaan runsaina ja kuolemattomien suosiossa."
      Tämän kansan, jota Hesiodos kutsuu "hengeltään puhtaaksi" ja "pahuuden vastustajaksi", jälkeen tuli vähäpätöisempi "hopeaheimo", jonka puolestaan syrjäytti "vaskiheimo", ei laisinkaan hopeaheimon kaltainen, kauhea ja mahtava, tuhkakuilusta alkunsa saanut".

      • capiche

        En minäkään tykkää uskontojen nimissä tapahtuvasta kouhotuksesta. Eikä mieleeni juolahtaisi halveksia ketään siksi, että he eivät jaa minun uskoani. Minulla on ystäviä ja työtovereita monista kulttuureista ja uskonnoista ja hyvin on tultu toimeen. Usko on henkilökohtainen suhde Jumalaan, ei mikään pätemisen tai muiden ruoskimisen väline.

        Kristittynä uskon tietenkin siihen mitä Kristus opettaa. En teeskentele, että minulla olisi vastaus kaikkiin kysymyksiin. Kuten esim. siihen mitä tapahtuu niille, jotka eivät ole koskaan kristinuskosta edes kuulleet. Lähes kaikki maailman uskonnot perustuvat siihen, että ihminen joko tuomitaan tai palkitaan kuoleman jälkeen tekojensa mukaan. Kristinusko on ainoa uskonto, joka perustuu armoon.

        Jumala tiesi, että ihminen ei pysty ansaitsemaan teoillaan mitään. Olemme siihen aivan liian epätäydellisiä. Ja sen vuoksi Hän lähetti Kristuksen sovittamaan syntimme. Kuka ikinä Häneen uskoo, saa armon ja iankaikkisen elämän. Tadikaalein asia kristinuskossa on: Jumala rakastaa meitä epätäydellisinäkin. Tämän tajuttuaan kristitty haluaa yrittää elää Jumalan käskyjen mukaan. Nehän ovat loppujen lopuksi varsin järkeviä hyvän elämän ohjeita.


    • biisiäpukkaa
    • Totuuskestää

      Todelliset kristityt välittävät sitä Jumalan rakkautta, mitä ovat itse kokeneet.
      Suurin osa muslimiuskoisista, joita tunnen monia, välittävät oikea tai väärä asennetta. He ovat tietysti omasta mielestään oikeassa. Heidän Jumalansa on vaativa, ei ole rakkaudellinen kuten kristittyjen Jumala,, joka uhrasi oman Poikansa ristillä koko ihmiskunnan syntien sovitukseksi.

      • capiche

        Minä taas olen tavannut vuosien varrella aivan ihania ja vieraanvaraisia muslimeja. Vastaavaa lähimmäisenrakkautta olen valitettavan harvoin tavannut kristittyjen parissa. Musliminaapurini kävivät jopa puolestani valittamassa moskeijassa, jos heidän ämyrinsä olivat liian kovalla.

        Siinä olet oikeassa, että jos kristitty onnistuu välittämään Jumalan rakkautta, niin se on kieli, jota kaikkialla maailmassa ymmärretään. Se vetää puoleensa ja ihmiset kysyvät miksi sinä olet erilainen kuin muut. Olen rukoillut joka aamu vuosien ajan, että voisin edes vajavaisesti heijastaa Jumalan rakkautta ympäristööni. Jänniä juttuja on välillä tapahtunut.


    • Jumalanrauha

      En ole koskaan nähnyt kristittyä terroristia.
      Jeesus sanoi mm. Että rukoilkaa vihamiehienne puolesta.
      Kyllä Jeesuksen opetus ja Häntä seuraavat ihmiset kantavat hyvää hedelmää. Hän puhui armosta, kaupeudesta ja armahtavaisuudesta.
      Jeesus ei koskaan kiihottanut sotaan vaan päinvastoin.
      Jeesus on Rauhanruhtinas.

    • Minä olen tavannut oikeastaan vain köyhiä ja joka tapauksessa alle keskituloisia saarnaajia. Kyllä, tunnettujakin.

    • biisiäpukkaa
    • Jeesusontie

      Jeesus sanoi, että Hän on tie, totuus ja elämä, ei kukaan tule Isän Jumalan luo muutoin kuin Jeesuksen kautta.
      Uskon kyllä, että Jeesus on sitä, mitä Hän sanoi olevansa.
      Kuka muu voisi antaa niin syvän anteeksiantamuksen kuin Hän?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      65
      1970
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1327
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1264
    4. 45
      1145
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1002
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      920
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      881
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      878
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      873
    Aihe