Kuinka hyvä sinä OIKEASTI olet?

SuuretLuulotMonilla

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001038199.html

70-luvulla suoritin asepalvelusta ja osallistuimme poliisin ja jonkun muun "instanssin", jonka nimeä en enää muista, tekemän kyselyn tekemiseen silloisten kuljettajien mielipiteestä omasta ajotaidosta. Silloin yli 90 % miesautoilijoista piti itseään keskivertoa parempana kuljettajana. Naisten prosentteja en muista. Mikähän mahtaisi olla nykyään tuon saman kyselyn prosentit? Tällä palstalla kun lukee kirjoituksia niin tuskin prosentit ainakaan laskenut on koska talviajotaitojaanki yli 80 % kuljettajista pitää hyvänä. Totuus on tietysti jotain aivan muuta. Kymmeniä peltikolareita sattuu joka päivä ympäri vuoden joten aiheuttaako ne jotka eivät omaa itsestään liian suuria kuvitelmia ne kaikki kolarit? Tuskinpa vaan. Kun itse saa määritellä oman osaamisen on vähintään absurdia kuvitella että kuva omasta osaamisesta olisi totuuden mukainen.

17

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edelleen, on täysin mahdollista, että 90 prossaa kuskeista on keskimääräistä parempia. Tämä johtuu siitä, että yhtenäistä kriteeristöä paremmalle kuskille ei ole, vaan jokainen käyttää sitä, mikä itsestään hyvältä tuntuu. Ja yllättäen ihmiset yleensä ajavat pitkälti siten, kuten haluaisivat hyvän kuljettajan ajavan.

      On se sitten hitaasti, ripeästi, turvallisesti, ennakoiden, nopeuden maksimoiden, liikennesääntöjä noudattaen, tai jollain muulla tavalla hyvin.

      Enemmän huolettaa se 10%, joka *ei* pidä itseään keskimääräistä parempina.

      • Rotta..Presidentiksi

        " Ja yllättäen ihmiset yleensä ajavat pitkälti siten, kuten haluaisivat hyvän kuljettajan ajavan. "

        Rotta yrittää taas kertoa että hän tietää miten ihmiset haluavat ajaa. Hienoa että mestari tietää senkin. No Rottahan tietysti tietää kaiken. Kerro nyt sitten vielä se että miten me yksittäiset autoilijat voimme OIKEASTI tietää että ajamme hyvin? Aloittajahan juuri kritisoi sitä miten typerää on itse määritellä ajoataitoaan tai kuvitella oman mielipiteen olevan oikeassa.


      • Rotta..Presidentiksi kirjoitti:

        " Ja yllättäen ihmiset yleensä ajavat pitkälti siten, kuten haluaisivat hyvän kuljettajan ajavan. "

        Rotta yrittää taas kertoa että hän tietää miten ihmiset haluavat ajaa. Hienoa että mestari tietää senkin. No Rottahan tietysti tietää kaiken. Kerro nyt sitten vielä se että miten me yksittäiset autoilijat voimme OIKEASTI tietää että ajamme hyvin? Aloittajahan juuri kritisoi sitä miten typerää on itse määritellä ajoataitoaan tai kuvitella oman mielipiteen olevan oikeassa.

        Aloittaja saattoi kritisoida subjektiivisten standardien olemassaoloa, mutta kun sitä objektiivista standardia ei yksinkertaisesti ole. Eikä voi ollakaan, ellei Jumala...

        Me tiedämme ajavamme hyvin, jos olemme tyytyväisiä omaan ajosuoritukseemme. Jos vielä olemme vähemmän tyytyväisiä muiden suorituksiin noin keskimäärin, olemme keskimääräistä parempia kuskeja.

        Ja meidän oma mielipiteemme on tietysti oikea. Meistä. Se on myös varmasti väärä. Jonkun toisen mielestä. Sitä se subjektiivisuus teettää.


      • Tienpäällä.40.Vuotta
        TheRat kirjoitti:

        Aloittaja saattoi kritisoida subjektiivisten standardien olemassaoloa, mutta kun sitä objektiivista standardia ei yksinkertaisesti ole. Eikä voi ollakaan, ellei Jumala...

        Me tiedämme ajavamme hyvin, jos olemme tyytyväisiä omaan ajosuoritukseemme. Jos vielä olemme vähemmän tyytyväisiä muiden suorituksiin noin keskimäärin, olemme keskimääräistä parempia kuskeja.

        Ja meidän oma mielipiteemme on tietysti oikea. Meistä. Se on myös varmasti väärä. Jonkun toisen mielestä. Sitä se subjektiivisuus teettää.

        Me emme voi TIETÄÄ ajavamme hyvin. Me voimme vain kuvitella ja uskoa niin.


      • Tienpäällä.40.Vuotta kirjoitti:

        Me emme voi TIETÄÄ ajavamme hyvin. Me voimme vain kuvitella ja uskoa niin.

        Mutta koska kyse on kuitenkin subjektiivisesta totuudesta, jos me kuvittelemme ajavamme hyvin, se myös pitää paikkansa.


      • Tienpäällä.40.Vuotta
        TheRat kirjoitti:

        Mutta koska kyse on kuitenkin subjektiivisesta totuudesta, jos me kuvittelemme ajavamme hyvin, se myös pitää paikkansa.

        Ok. Jos minä kuvittelen olevani hyvä tikanheittäjä ja saan korkeintaan kolme tikkaa tauluun niin silloin olen hyvä heittäjä. Näinkö se menee?


      • Tienpäällä.40.Vuotta kirjoitti:

        Ok. Jos minä kuvittelen olevani hyvä tikanheittäjä ja saan korkeintaan kolme tikkaa tauluun niin silloin olen hyvä heittäjä. Näinkö se menee?

        Jos sinun kriteerisi hyvälle on se, että saat korkeintaan kolme tikkaa tauluun ja jatkuvasti tähän päädyt, niin näinhän se on. Hyvin harvinaista tuollainen, kun useimmat mokaavat ja saavat enemmän.

        Vähän tekemällä tehty esimerkkisi on, mutta periaatteessa kyllä.


      • Rotta..Presidentiksi
        TheRat kirjoitti:

        Jos sinun kriteerisi hyvälle on se, että saat korkeintaan kolme tikkaa tauluun ja jatkuvasti tähän päädyt, niin näinhän se on. Hyvin harvinaista tuollainen, kun useimmat mokaavat ja saavat enemmän.

        Vähän tekemällä tehty esimerkkisi on, mutta periaatteessa kyllä.

        Ei siis tarvitse enää ihmetellä miksi Rotta on luonut itsestään itselleen suuren mestarin mitä tulee liikenteessä toimimiseen ja siellä osaamiseen. Toivottavasti et työelämässä ole esimiesasemassa tai ainakaan pääse valitsemaan uusia työntekijöitä mihinkään firmaan jos ihmisten taidot ja osaamisen tason noin määrittelet.


      • OmaTotuusParasTotuus
        TheRat kirjoitti:

        Mutta koska kyse on kuitenkin subjektiivisesta totuudesta, jos me kuvittelemme ajavamme hyvin, se myös pitää paikkansa.

        Mulla velipoika pitää itseään hyvänä aviomiehenä ja isänä vaikka pari kolme kertaa vuodessa hakkaa muijansa ja poliisit hakee velipojan pois. Joka viikonlopun viettää umpihumalassa ja pelottelee örvellyksellään lapsensa. Hän on sitten kuitenkin hyvä niin isänä kuin aviomiehenäkin koska itse on niin päätellyt. Hieno ajatustapa ja hyvän määrittelytapa.


      • Rotta..Presidentiksi kirjoitti:

        Ei siis tarvitse enää ihmetellä miksi Rotta on luonut itsestään itselleen suuren mestarin mitä tulee liikenteessä toimimiseen ja siellä osaamiseen. Toivottavasti et työelämässä ole esimiesasemassa tai ainakaan pääse valitsemaan uusia työntekijöitä mihinkään firmaan jos ihmisten taidot ja osaamisen tason noin määrittelet.

        Sattumalta olen ja pääsen. Valitsen tietysti niitä työntekijöitä, joiden osaamisen taso on *minun* mittareillani riittävä. Näin varmaan toimivat kaikki muutkin. Itsekin olen joskus jäänyt työnhaussa ns. kakkossijalle, vaikka olen omasta mielestäni ollut paras hakija, mutta kun se oma mielipide ei siinä vaiheessa hirveästi auta...

        Mites teilläpäin? Onko joku objektiivinen kriteeristö olemassa, jonka mukaan työntekijöitä valitaan? Julkishallinnon puolella kuulemma koulutus kokemus vuosina on aika vahva tekijä. Sen takia sinne päätyykin vähän keitä sattuu... :)


      • Rotta..Presidentiksi
        TheRat kirjoitti:

        Sattumalta olen ja pääsen. Valitsen tietysti niitä työntekijöitä, joiden osaamisen taso on *minun* mittareillani riittävä. Näin varmaan toimivat kaikki muutkin. Itsekin olen joskus jäänyt työnhaussa ns. kakkossijalle, vaikka olen omasta mielestäni ollut paras hakija, mutta kun se oma mielipide ei siinä vaiheessa hirveästi auta...

        Mites teilläpäin? Onko joku objektiivinen kriteeristö olemassa, jonka mukaan työntekijöitä valitaan? Julkishallinnon puolella kuulemma koulutus kokemus vuosina on aika vahva tekijä. Sen takia sinne päätyykin vähän keitä sattuu... :)

        Kyllä minä määrittelen osaamisen tekemisen ja suoritusten valossa. Se että joku väittää olevansa hyvä ja itse uskoo niin ei ainakaan mulle riitä. Se että jos sinun firmaasi valitaan työntekijät vain hakijoiden omien mielikuviensa mukaan omista taidoistaan niin on onneksi vain teidän firman ongelma.


      • Rotta..Presidentiksi kirjoitti:

        Kyllä minä määrittelen osaamisen tekemisen ja suoritusten valossa. Se että joku väittää olevansa hyvä ja itse uskoo niin ei ainakaan mulle riitä. Se että jos sinun firmaasi valitaan työntekijät vain hakijoiden omien mielikuviensa mukaan omista taidoistaan niin on onneksi vain teidän firman ongelma.

        Ei, edelleenkään ei valita. Vaan *minun* (tai kuka kulloinkin on palkkaamassa) mielikuvien mukaan. Katsos kun sitä tekemistä ja osaamista ei voi kuitenkaan mitata hirveän objektiivisesti, vaan aina on kyseessä subjektiivinen näkemys.

        Ja tärkeää valittaessa henkilö on valitsijan näkemys. Hakemusta kirjoitettaessa taas on tärkeää tuoda esille oma näkemys.

        Ei tämäkään ole vaikeaa, mutta jotenkin tuntuu siellä päässä olevan jonkinnäköinen tukos tuossa ymmärryspuolessa. Älä hätäile, tuskin päädymme samaan firmaan töihin, ellen joskus vahingossa teille erehdy hakemaan. :)


    • Delfin31

      Olen hyvä kuljettaja siinä määrin, että selviän ehjänä perille minne sitten ajelenkin. Säädän itse itselleni ajoehdot huomioiden muut tieliikenteen käyttäjät sekä pitämällä kiinni mahdollisimman hyvin yhteisistä pelisäännöistä, jotka auttavat minua liikkumaan turvallisesti. Virheitäkin tulee tehtyä ja niistä myös opitaan.

      • Jep_rakas_Watson

        Tästä on pitkä keskustelu ketjussa "Millainen on hyvä kuljettaja".

        Yleisesti näyttää olevan hyväksytty ajatus, että hyvä kuljettaja vie ajoneuvonsa ja sen lastin perille ehjänä, sääntöjä noudattaen ja yleensä myös ajoissa. Tämähän tunnetusti vaatii vain kykyä lähteä ajoissa liikkeelle, tunnistaa vallitsevan kelin vaatimukset ja taitoa hallita ajoneuvo liikenteessä. Näin yksinkertaista se on.


      • Kyllä, mutta kun aivojen älykkyysosamäärä on alhainen, niin on vaikeaa ellei jopa mahdotonta käyttäytyä liikenteessä järkevästi.


    • Mulle liikenne on yhteispeliä. Jos se ei tee hyvää kuskia niin mikä sitten ?

      Hyvää joulua !

    • parempi.kuin.muut

      Olen tietenkin paras.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      408
      3089
    2. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2289
    3. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      61
      2239
    4. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      19
      1910
    5. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      170
      1436
    6. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      7
      1306
    7. Sukupuolen merkitys elämässäsi?

      Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el
      Sinkut
      201
      1109
    8. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

      niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      43
      980
    9. Iltalehden evästeasetukset

      No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee
      Maailman menoa
      100
      870
    10. Sun seurassa oli turvallinen olo

      Yhteisiä vietettyjä aikoja muistelen. Yllätit mut kerran tavalla josta tulin äärettömän onnelliseksi 😘 Olkoon tämä nais
      Ikävä
      38
      852
    Aihe