"1 Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, 2 jumalien pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita, ja he ottivat näistä vaimoikseen keitä halusivat. 3 Herra sanoi: "Minä en anna elämän hengen asua ihmisessä miten kauan tahansa. Ihminen on lihaa, heikko ja katoavainen. Olkoon siis hänen elinikänsä enintään satakaksikymmentä vuotta." 4 Siihen aikaan ja myöhemminkin oli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia. Juuri näitä olivat muinaisajan kuuluisat sankarit. "
Hauska juttu sinällään, Mutta kuten tästä raamatun jakeesta huomaamme, on raamatun mukaan olemassa useita eri jumalia ja jopa näiden jälkeläisiä kulkee maan päällä. Olisi vaan kiva tietää että missä näitä jättiläisiä ja puolijumalia sitten pyörii...
Mutta kaikkein parastahan tässä jakeessa on, että raamattu ITSE kumoaa sen että on olemassa vain yksi jumala. Mutta eikös tämä ole sitten hieman ristiriitaista muun raamatun tekstin kannalta?
Raamattu: jumalia on monia
36
552
Vastaukset
- DeusEx
Riippuu miten roikkuu. Vanha testamentti ei välttämättä sano muita jumalia olemattomiksi, mutta asettaa ankarat ehdot omalle kohderyhmälleen siitä, mitä jumaluutta heidän tulee palvoa...
Ollaan tarkkoja. Luomiseen ja kaiken ylläpitoon tarvitaan vain yksi Jumala. Muut jumalat ovat epäjumalia. Niiden taustalla vaikuttaa piru itte. Epäjumalien palvonta johtaa helvettiin.
2Moos:
20:1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
20:2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
20:3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
20:5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
20:6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
20:7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.- magyar1000
höps
- Kirjakääröt
1Moos.6:4. Biblia (1776). Siihen aikaan olivat sankarit maan päällä: ja myös sitte, kuin Jumalan pojat makasivat ihmisten tytärten kanssa, ja he olivat siittäneet heille (lapsia): nämät olivat valtiaat, ne muinen kuuluisat miehet.
- magyar1000
höps
- EnpäkehtaisiollaDrHouse
Tosi kivaa että rehellisesti tunnustat tämän tuosta että olet täysin kyvytön ymmärtämään Raamattua.
Annan pienen vihjeen tähän tämänkertaiseen ongelmaasi.
Eli mistä luulet muinaisten kansojen jumaluustarustoihin tulleet Herkulekset ja muut ihmevoimamiehet? Hehe, tyhmä.- toinen.toistaan.vajaampi
Aloituksessahan se kerrotaan: jumalien poikien ihmisten nussimisesta tampio.
- DRHouse
Niin, siis joko joudut tunnustamaan että jesse ei ole jumalan ainut poika tai sitten että jumalia on monia. Kumpikin kumoaa raamatun monoteistisen sanoman aika nätisti. Ottaako päähän?
- 45445
Jossain vanhassa Raamatun käännöksessä sanotaan: "Alussa jumalat loivat..."
- patterson
Miksi väittelisimme kuka on oikeassa kuka väärässä. Taitaa olla homma hakusessa ja oikeassa olemisen tarve ennen kaikkea kysymyksessä. Eikö meissä ole rohkeutta vain olla tietämättömiä ja keskittyä elämään sovussa toistemme kanssa?
Miksi väittelemme? Koska ilman totuutta elämä on epävarmaa.
SOPU TULEE
Ilm. 20:2 Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi
https://www.google.fi/#q=kingdom of god on earthyurki1000js kirjoitti:
Miksi väittelemme? Koska ilman totuutta elämä on epävarmaa.
SOPU TULEE
Ilm. 20:2 Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi
https://www.google.fi/#q=kingdom of god on earthNIi tuhatvuotinen valtakunta, samalla lailla ko kolmas valtakuntakin? Sankarimyyttien palvontaanhan monet piiloutuu jotka omaavat sairaita fobioita esimerkiksi maailmanlopusta ja erilaisista kadotuksista jne..
Www.eroakirkosta.fi
- Käsitteetkuntoon
Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi.
5 Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.AMEN
Biblia (1776) Ainoalle viisaalle Jumalalle, meidän Vapahtajallemme, olkoon kunnia, ja majesteetti, ja valta, ja voima, nyt ja kaikessa ijankaikkisuudessa, amen!- Knark5
Tälläkin palstalla on muutamia epäjumalia, muun muassa JC ja Mark5, jotka ovat tehneet itse itsestään itselleen epäjumalan. yurki1000js on aika pitkällä samalla tiellä, miikanaahum ja SamiA taisivat tuomita itsensä helvettiin kun eivät ole pariin vuoteen käyneet määkimässä.
Raamattu puhuu jumalista, mutta on tärkeää huomata, että on vain yksi todellinen Jumala. Tämän tiedämme siitä, että Raamatussa on yliluonnollinen Jumalan voima, jota ei ole missään muussa kirjassa. Tiedämme myös, että kaikki Raamatussa kuvatut historialliset tapahtumat ovat tosia, koska Raamatun ovat ihmiset kirjoittaneet Jumalan innoittamina eikä Jumala koskaan voi kertoa muuta kuin täydellisen totuuden.
- magyar1000
höps
Aloittaja sekoittaa keskenään oikean Jumalan ja epäjumalat. Epäjumalia on todella paljon, mutta vain yksi oikea Jumala, joka on luonut maailmankaikkeuden ja kaikki, mitä siinä on.
"Alussa loi Jumala taivaan ja maan" (1.Moos.1:1)Kuka niin väitti? Joku ihminen kirjoitti johonkin? Miksi sinä uskot johonkin toiseen ihmiseen jota et ole edes tavannut?
- DRHouse
Kuka niistä raamatun jumalista?
DRHouse kirjoitti:
Kuka niistä raamatun jumalista?
DR. Jos lukisit Luojamme ilmoituksen AJATUKSELLA, sinun ei tarvitsisi kysyä. Kyseessä on Aben Jumala.
Gen:
17:1 Kun Abram oli yhdeksänkymmenen yhdeksän vuoden vanha, ilmestyi Herra hänelle ja sanoi hänelle: "Minä olen Jumala, Kaikkivaltias; vaella minun edessäni ja ole nuhteeton.
17:2 Ja minä teen liittoni meidän välillemme, minun ja sinun, ja lisään sinut ylen runsaasti."
17:3 Ja Abram lankesi kasvoilleen, ja Jumala puhui hänelle sanoen:
17:4 "Katso, tämä on minun liittoni sinun kanssasi: sinusta tulee kansojen paljouden isä.
17:5 Niin älköön sinua enää kutsuttako Abramiksi, vaan nimesi olkoon Aabraham, sillä minä teen sinusta kansojen paljouden isän.- magyar1000
yurki1000js kirjoitti:
DR. Jos lukisit Luojamme ilmoituksen AJATUKSELLA, sinun ei tarvitsisi kysyä. Kyseessä on Aben Jumala.
Gen:
17:1 Kun Abram oli yhdeksänkymmenen yhdeksän vuoden vanha, ilmestyi Herra hänelle ja sanoi hänelle: "Minä olen Jumala, Kaikkivaltias; vaella minun edessäni ja ole nuhteeton.
17:2 Ja minä teen liittoni meidän välillemme, minun ja sinun, ja lisään sinut ylen runsaasti."
17:3 Ja Abram lankesi kasvoilleen, ja Jumala puhui hänelle sanoen:
17:4 "Katso, tämä on minun liittoni sinun kanssasi: sinusta tulee kansojen paljouden isä.
17:5 Niin älköön sinua enää kutsuttako Abramiksi, vaan nimesi olkoon Aabraham, sillä minä teen sinusta kansojen paljouden isän.höps
- Jobinpostia
Sananl.8:22. Herra loi minut toittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Biblia (1776). Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä.
- Patterson
Aika ajoin tämän keskustelu on kuin kakaroiden juupas eipäs mulla on enemmän ja mulla sen päälle vielä yksi.
Pysyttäiskö asiassa.
Mailmassa on paljon ihmisiä ja heillä paljon erilaisia jumalia sekä uskomuksia jumaluuksista korkeammista voimista ym ym. Voisiko yhteinen nimittäjä olla vaikkapa jotain suurempaa kuin ihminen. Siis joka ainoasta riippumatta äö.stä väristä niin kuin mistä tahansa ulkoisesta seikasta.Meillähän on suuri tarve olla enemmän kuin muut onko tämä selviytymiseen liittyvää vai mitä? Täysikasvuisena voi tuon tarpeen kuitenkin laittaa omaan lokeroonsa eikä siitä sen enempää. Toistemme kanssa on tämä yhteinen kotimme jaettava joka tapauksessa. Myös tämä yhteinen keskustelu palsta. Seuraisitko mielummin alkuperäisen kysymyksen jumaluudesta kehittymistä tällä palstalla.
Vai olisitko aikasi kuluksi vertailemassa äö.täsi tässä ympäristössä.Patterson. Oletko pannut merkille, että jotkut ketjujen aloittajista ovat ateisteja? Heitä motivoi pääasiassa tietyn ihmisryhmän kiusaaminen. Heillä ei ole halua löytää totuutta. He ovat häirikköjä. Aktiivinen aloittelija DR on kaiketi Allerin palkkaama palstantäyttäjä. Palstantäyttäjät houkuttelevat mainostajia.
PS. Mihin sinä uskot/luotat ja miksi?- magyar1000
yurki1000js kirjoitti:
Patterson. Oletko pannut merkille, että jotkut ketjujen aloittajista ovat ateisteja? Heitä motivoi pääasiassa tietyn ihmisryhmän kiusaaminen. Heillä ei ole halua löytää totuutta. He ovat häirikköjä. Aktiivinen aloittelija DR on kaiketi Allerin palkkaama palstantäyttäjä. Palstantäyttäjät houkuttelevat mainostajia.
PS. Mihin sinä uskot/luotat ja miksi?höps
- KotimaisuusKunniaan
On erittäin epäisänmaallista palvoa mitään ulkomaalaista jumalaa. Varsinkin kun meillä suomalaisilla on jumalia heti reilusti enemmän kuin barbaariajan kamelikuskeilla.
Tässä näytteeksi muutama suomalainen jumala.
Ahti, Agricolan ja Forsiuksen mainitsema vedenhaltija, joka auttoi kalastajia. Kansanrunoissa useammin kuitenkin ihmis-sankari. Myöhemmässä tutkimuksessa on esitetty, että Ahti olisi vain satunnaisesti käsitetty vedenhaltijan nimeksi.
Ahtolainen. Ganander'in mukaan peikko, joka oli pystyttänyt riukuaitansa käärmeistä. Sen takia kansanrunoissa esiintyy käärme joskus nimellä "Ahtolaisen aidan vitja".
Akka. Ukko-jumalan puoliso. Agricola kertoo jumalaluettelossaan Ukon puolison nimen olevan Rauni. Toisaalta Ganander mainitsee hänet myös vedenhaltijaksi ja merkitsee kansanrunon: "Akka salmen korvallinen oli päätään sukiva, hapsiaan harjaava. Pii harjasta pirahti lavialle lainehelle, selvälle meren selälle."
Etiäinen, ihmisen kuvajainen henkimaailmassa. Tarinoissa kuistilta kuuluu askelia, mutta ketään ei näy. Seuraavana päivänä kuitenkin saapuu joku tuttu henkilö kyläilemään.
Hattara. Ganander'in mukaan paha, uppiniskainen jättiläinen.
Hippa, metsänhaltija. Edelleenkin ovat lapset 'hippasilla', leikkivät hippaa, t.s. ajavat toisiaan takaa, esim. roistot ja poliisit. Ganander'illa on kansanrunokatkelma: "Kuippana metsän kuningas, metsän Hippa halliparta, kulettele kultiasi mieluussa Mehtolassa."
Hiisi, Agricolan mukaan palvottu olento, jonka avulla metsäläiset voitettiin. Alun perin luultavasti jumala ja pyhä paikka, myöhemmin kuitenkin kristinuskon leimaamana paha paikka ja paha olento. Tarkoittanut myös jättiläistä. Vrt. paikannimi Hiitola. Mytologian mukaan Hiitolassa asui 'hiiden väki' Kts. myös Hiidenkiuas.
Hittavainen, Agricolan mukaan auttoi jänisten pyynnissä. Mahdollisesti sukua voimasanalle 'hittolainen'.
Hongas, Ganander'in mainitsema metsänhaltija, joka piti karhut kurissa, etteivät päässeet karjan kimppuun: "Hongas Pohjolan emäntä, pane panta pihlajainen nenän ympäri nykerön. Kun ei pihlaja pitäne niin sä rautainen rakenna."
Horkka, epämääräinen tautiolento. Myöhemmin tarkoittanut trooppista tautia, malariaa.
Huppiainen. Eräänlainen uniolento. Vrt. lintulaji hippiäinen.
Ihtiriekko, kummitteleva lapsivainaja.
Ilmarinen, kansanperinteen laajasti tuntema ihmis-sankari ja jumala, jonka tunsivat jo Agricola ja Forsius. Vrt. Kalevalan "Seppo Ilmarinen". Naispuolinen ilman henki tunnetaan nimellä Ilmatar.
Jatuli, erit. skandinaavien tarustossa esiintyvä jättiläinen. Vrt. sanaan jatulintarha.
Jumi, tunnetaan hyvin huonosti, mutta on kenties ollut merkittävä olento (katso myös: juminkeko). Kansantaruissa esiintyy käsite "Jumin Kurikka": kun se 3 kertaa kumauttaa seinään, on jollakulla talon asukkaista pian lähtö Tuonelaan. Vrt. myös "jäädä jumiin". Hyönteismaailmassa puolestaan tupajumi.
Joukahainen, myyttinen jumalolento, joissakin hypoteeseissa Väinämöisen vastavoima.
Kakkiainen. Kansanrunouden tuntema uniolento, harhanäky.
Kaleva. Suomessa ei merkkejä palvonnasta. Forsiuksen mukaan kuitenkin jumala. Oletus jumaluudesta on spekulatiivinen.
Kalevanpojat. Kansanrunoissa muinaisjättiläisiä ja alkuolentoja, vaarallisiakin, tosin näitä ei esitetä pelkästään kielteisessä valossa. Virossa vastaavat hahmot olivat myös sankareita. Suomen puolella oletus jumaluudesta ja palvonnasta on spekulatiivinen. Tunnetuin Kalevanpojista lienee Kullervo. Muita ovat esim. Soini ja Liekoinen.
Kamulainen, vuorenpeikko. Vrt. sukunimi Komulainen ja suomen sana 'komu' (helposti irtoava kivi).
Kapeet. Kansanrunoissa näiden rooli on epävarma. Ovat usein neutraaleja, jopa uhkaavia luonnon- tai taivaanhenkiä, tai etäiseksi jääviä alkuolentoja. Myös Agricolan mukaan olivat kenties haitallisia, sillä "söivät" kuun. Kustaa Vilkuna olettaa kuitenkin muun muassa paikannimien perusteella, että Kave olisi alun perin ollut jumalolennon nimitys. Toisaalta Kave mainitaan myös Väinämöisen isänä. Vrt. Kalevalan "Kave luonnotar korea".
Keijukainen, kauniisti pukeutunut, hohtava, valkeankuulas luonnotar.
Kekri, Agricolan ja Forsiuksen tuntema olento, joka kasvatti karjaa. Myöhemmin tiedetty varsinkin juhlapäivän nimeksi.
Killi, jättiläinen, joka toverinsa Nallin kanssa liikkui mm. Pohjanmaalla. Kansan keskuudessa tunnetaan sanonta "Killi kirkkoja tekee, Nalli nauloja takoo". Vrt. sukunimi Killinen. Nimitykset luultavasti peräisin skandinaavisen mytologian kääpiöistä Kili ja Nali.[4]- KotimaisuusKunniaan
Ja tässä lisää
Kimmo, Ganander'in mukaan jonkinlainen kummitus, sama kuin Kammo.
Kipinätär, Ganander'in mukaan Hiiden vihainen kotikissa.
Kivutar, Väinämöisen tytär. Ganander siteeraa kansanrunoa näin: "Kattila on Kivuttarella, pata Väinön tyttärellä, jolla keittävi kipuja, keskellä Kipumäkeä." Kivuttaren tehtävänä oli siis ottaa vaivat vastaan, kun ne ensin manattiin Kipumäkeen.
Kouvo, paholainen, metsän ilkeä mörkö. Kansanrunoudessa esiintyy mm. sanonta "Kouvon mustan murhatöitä". Löytyy myös Kouvolan kaupungin nimestä. Luultavasti Koukon lähisukulainen, ellei peräti sama olento.
Kratti, Agricolan ja Forsiuksen mainitsema palvottu aarteenhaltija, joka piti huolta tavarasta. Kuitenkaan myöhemmin tätä nimeä ei tiedetä kovin yleisesti käytetyn. Myöhemmin kerätyssä kansanperinteessä olentoa vastaa lähinnä aarni, tosin aarni on lähinnä kitsas aarteenvartija tai tällaisen olennon vahtima aarre. Espoonlahden Ristiniemessä sijaitsee Krattivuori, jossa kansantarinoiden mukaan itse Piru oli aikoinaan asustellut. Kun Espoon kirkko rakennettiin, ei Piru kestänyt sen kellon ääntä vaan lähti pois.
Kuippana, kansanperinteen tuntema metsästyksen haltija. Esiintyy mm. Kalevalassa. Muita nimityksiä: Kuikuli, Kuihkanen.[4] Luultavasti sama kuin Hippa.
Kuonolainen, koiraa muistuttava, ihmisiä jahtaava olento. Todennäköisesti sama kuin 'ihmissusi'.
Kytöläinen, Ganander'in mukaan metsänhaltija, jonka kyynelistä kasvoi puita: "Kovin itki Kytöläinen, Viholainen vingutteli. Kyynel juoksi ky'ön silmästä, toinen toisesta norahti, kannoille pajut pakahtui...". Läheistä sukua Kyynäläiselle, ellei peräti sama haltija.
Kyynäläinen, matojen ja käärmeiden haltija. Käytti käärmeitä piiskana kyntäessään. Vrt. eläinlajin nimi 'kyy'. Käärmeestä kansanruno toteaa: "Kyynäläisen kyntöruoska, mato musta maanalainen."
Kyöpeli, haamu, kummitus. Vrt. Kyöpelinvuori, noitien asumus, jonne vanhatpiiat ennen vietiin jos eivät menneet ajoissa naimisiin.
Köndös, Agricolan ja Forsiuksen mainitsema olento, joka auttoi peltotöissä. Vrt. suomen sana 'köntys'.
Lempo Lähinnä paha olento ja voimasana, mutta arvellaan olleen joskus jumala. Voi liittyä myös lempeen.
Liekkiö. Agricola väitti Liekkiön hallinneen juuria ja puita. Myöhemmin taltioidussa kansanperinteessä Liekkiö on kuitenkin lähinnä kummitus.
Liekoinen, yksi Kalevanpojista. Vrt. suomen sana 'lieko' (uppotukki).
Lintukotolainen, pieni, ihmismäinen olio. Tunnettu myös nimellä Taivaanääreläinen.
Maaemo eli Maan emonen
Maahinen, maan alla majaileva ihmismäinen olento.
Maan haltija, usein sama kuin tonttu.
Menninkäinen, vainaja tai haltija. Agricolan mukaan sai sekin uhrinsa. Myöhemmässä perinteessä kuitenkin yleensä pelottava tai vaarallinen olento.
Mielikki, metsänhaltija, metsän emäntä. Tapion puoliso.
Nyyrikki, metsän ja metsästyksen haltija, jonka tunsivat myös Agricola ja Forsius nimellä Nyrkkes.
Näkki. Yleensä ilkeämielinen vedenhaltija. Vrt. ruotsalaisten "näcken".
Osmotar, kansanrunoissa oluen hallitsija, "oluen seppä".
Panu. Rooli epävarma, joissain lähteissä mainittu jumalaksi. Vrt. sukunimi Panula.
Para, Ganander'in mainitsema myyttinen olento. Vrt. limasieniin kuuluva Paranvoi. Kansanrunossa: "Kanna voita, kanna maitoa, tuo voita vuoren kukko, piimä pirun emäntä, päästä piimä pintehestä, maito happaman hallusta."
Peikko, tarustossa ruma ja ilkeä, ihmismäinen olio.
Pellonpekko eli Pekko. Suomalaisten, karjalaisten, setukaisten ja virolaisten maanviljelyn ja hedelmällisyyden haltija ja jumala. Agricolan mukaan salli ohran kasvaa. Vrt. Pellervo ja Kalevalan "Sampsa Pellervoinen".
Perkele. Oletetusti aikaisemmin taivaanjumalan nimitys. Nimen etymologia viittaa balttilaiseen ukkosenjumalaan. Myöhemmässä, tunnetussa perinteessä kuitenkin kristinuskon paholainen.
Pitkäinen, Ukon lisänimi. Virolaisilla puolestaan 'pikne', joka merkitsee salamaa. A. Kiven runoissa esiintyy lause "Tulta iskee Pitkäinen".
Piru Agricolan ihmisiä riivaavaksi epäjumalaksi mainitsema, tosin epävarmaa, onko koskaan ollut jumala. Piru tunnettiin kansanperinteessä pahana, yleensä pienenä olentona, jonkinlaisena demonina, ja sanalla tarkoitetaan myös kristinuskon paholaista. Sana "piru" lienee diminutiivi Perkeleestä, tai sitten lainattu slaavien ukkosjumalasta Perunista. Molemmissa tapauksissa etymologia viittaisi ukkosen jumalaan. Kansan keskuudessa yleisesti tunnettu myös mm. lempinimillä "Vanha Vihtahousu" ja "Häntäheikki".[5]
Puhuri, Pakkasen isä, kylmän ja talven henki, Hyytöläisen poika.
Rahko, pohjois-suomalaisten kansantarinoiden paha hahmo. Ainoa tieto mahdollisesta palvonnasta on Agricolalta ja Forsiukselta. Agricola luettelee hänet "kumarrettuna" ja "palveltuna" epäjumalana, tosin hänkään ei lue Rahkon ansioksi muuta, kuin että hän taikoi kuun mustaksi.
Rampa, Ganander'in mukaan Pirun ja Louhettaren poika, Ruhon veli.
Rauni, Ukko Ylijumalan akka tai Ukko Ylijumalan toinen nimi, jota käyttivät jo Agricola ja Forsius. - KotimaisuusKunniaan
Ja tässä loppuja vaikkei kaikkia
Rauni, Ukko Ylijumalan akka tai Ukko Ylijumalan toinen nimi, jota käyttivät jo Agricola ja Forsius.
Ritikainen, käärmeiden haltija. Kansanrunoissa kutsutaan käärmettä nimellä "Ritikaisen rintasolki".
Rongoteus, Agricolan ja Forsiuksen mainitsema rukiin kasvua auttanut haltija.
Sinipiika, metsänneito, Tapion tytär.
Tapio, metsänhaltija, jonka mainitsivat jo Agricola ja Forsius. Hänen valtakuntansa on Tapiola.
Tellervo, metsänneito, Tapion tytär.
Tiitto tai Tiitty, käärmeiden esi-isä.
Tonttu Tonttuja eli haltijoita palvottiin jo Agricolan ja Forsiuksenkin mukaan. Vrt. ruotsalaisten "tomte" (joka on merkinnyt myös maa-aluetta, tonttia).
Turilas, Ganander'in mukaan voimakas jättiläinen, joka liikutteli mm. kallioita: "Musta mies väki Turilas, sepä kiikutti kiveä, vaaputti vahan neneä." Hyönteismaailmassa turilaat ovat kovakuoriaisia.
Tursas. Agricola ja Forsius pitivät tätä sodan jumalana. Kansanrunoissa esiintyy kuitenkin pahana hirviönä ja alkuolentona. Martti Haavion mukaan lisäksi muun muassa tautidemoni. Eläinmaailmassa tursaat ovat 8-lonkeroisia mustekaloja.
Ukko eli Ukko ylijumala. Taivaan, sään ja ukkosen jumalan nimitys, todennäköisesti kiertoilmaus. Ukon kunniaksi pidetyistä vakkajuhlista kertoo jo Agricola.
Veen Emonen eli veden emo. Kalastajia auttanut vedenhaltija, jonka tunsivat jo Agricola ja Forsius.
Vellamo, vedenhaltija.
Vetehinen. Jonkinlainen vesihirviö.
Virankannos eli Virokannas. Agricolan mukaan kauran suojelija; mainitaan kansanrunoissa Ison härän surmaamisen ja Väinämöisen tuomion yhteydessä. Nimi tarkoittaa ehkä maailmanpylvästä.
Väinämöinen, suomalaisen ja karjalaisen kansanperinteen laajasti tuntema sankari, jumalolento ja jälkipolvien opettaja. Jo Agricolan mukaan "takoi" virret, ja sai palvontaa osakseen.
Ägräs, Äkräs Agricolan ja Forsiuksen mainitsema karjalainen viljelyn ja kasvillisuuden haltija, joka tunnetaan myöhemmästäkin perinteestä.
Äpärä, surmatun lapsen tai lapsivainajan haamu. Myöhemmin käytetty merkityksessä "avioton lapsi". - KotimaisuusKunniaan
Kuten tästäkin jo huomaa on yksijumalaisten beduiinien jälkeläisten ihan turha suomalaisille selittämään miten jumaluudet toimivat. Yksijumalaiset ovat kuin alennusvappunaamareita juhannusjuhlilla kauppaava kirpputorikauppias.
- Patterson
Pattersonin usko ja luottamus.
Usko ihmistä korkeampaan voimaan älyyn kaiken luojaan kaikkea ohjailevaan.
Kuunteliaan vastausten antajaan näkymättömään todellisuuteen. USKOON
LUOTTAMUKSEEN joka Pattersonille on matkan aikana ARMOSTA selvinnyt.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 991418
Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2251377Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1661128Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori311001- 50886
Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_183821Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks8815- 64806
Kristinuskon arvot käyttöön
Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric248766- 45750