Laturi , korvaaminen aurinkokennolla

kaikkitehtäväitse

Jos olet rajoittunut mieleltä ohita tämä keksustelu.Kiitos.

Pohditaan ongelmaa ja ratkaisuja sekä kulutuksen määrä yms.
Ideana olisi ettei olisi olenkaan itse laturia kokoautossa vain lyhempi remmi tai pelkkä kiristyspyörä laturin kohdilla. Ensimmäinen säästö olisi painossa joka kompensoituu isommalla akulla ja paneelitkin painaa useita kiloja. Itse paneelit on kyllä vain 2-4mm paksuja joten ei ilmanvastus muutu kyllä havaittavasti.
Sähkön käytä pitää rajoittaa se on selvä. Esim ei penkinlämmittimiä ei takalasin lämmitystä ei radioa , sähköikkunoiden käyttöä ns ei niin pakollista käyttöä olenkaan.
Paljonko startti ottaa eri lämmöillä. Ajovalot varmaankin ledi tyyppiset samoin kaikki polttimot koko autossa. Puhallin harjattomaksi . Ajoviima parantelu puhallukseen optimointi. Sähkö ohjaustehostin tehon otto? Rengastuskin vaikuttaa siihen.
Moottorin ohjaus vie sytytys x määrän tehoa, wattia eri nopeuksilla ?

Monta asiaa mutta pienistä puroista se säästö ja tehon tarve määrä tulisi esille.
Paneelia katolle ja konepeltiin takaöluukkun miten mihinkin autoon mahtuu. Eipä auton lookki muutu sen ihmeemmin .
Oma auto tyhjä katto pinta on 1,8m2 ja pieni konepeltiin . Pika lasku sen ihmeemmin googlettelematta enempää antoi tehoksi n 270w pinta alaan tehon. Hämärässä talvessa kenties 10 osan hmm akun koko ja akun lataus välillä verkosta on varmaan tarpeen välillä. Hyvä akku valvonta kertoo asian heti reaaliajassa.
Tämmöinen asia joka ei todellakaan sovellu kaikille mutta aika monelle uskoisin. Eipä vedetä hernettä oikeiden ilmaisuden takia vaan yritetään itse asiassa pysyä -ilman omaa laturia koko auto.

Tämmöistä ja ihan selvästä päästä ilman holhoojaa on tullut pohdittua. Kun viitsisi alkaa kokeilemaan mittaamaan omalla autolla asioita. Ei ole helppo rasti nykyautoille.

15

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jadynamotkumiloihin

      ootko pohtinut jos laittais tuulivoimalan katolle ?

      • kaikkitehtäväitse1

        Tuulivoimala olisi näppärä ideä jos taittuisi millien paksuiseksi kun autolla ajetaan.Muuten voisi pieni hutki akatoll akun auto parkissa. Suomen talvessa hiukan hankalaa. Ei taida toimia.


    • eituletoimimaan

      Laturinhan saa irti mistä tahansa autosta kun vaan irroittaa ja suojaa siihen tulevat johdot. Sitten voit alkaa kokeilla montako kilometriä autolla pääsee ja lähteekö vielä käyntiin sen jälkeen.

      Koko ideasi on kuolleena syntynyt. Nykyauto tarvitsee kymmeniä ampeereja virtaa vaikka mitään ylimääräistä ei ole päällä ja talvipakkasella käynnistyksen jälkeen dieseleissä voi kulutus olla toista sataa ampeeria.

      Siinä ei paljon aurinkokennot auta, hihnavetoinen generaattori on pakko olla.

      • kaikkitehtäväitse2

        No ei se noin yksinkertaisesti toimi vain poistamalla. Jää vesipumpun remmi löysälle ja ohasutehostin ellei sähköinen. Muuten voisi kokeilla täysin vakion auton kulutuksen tosin noin. Vesipumppu pitäisi olla sähköinen ja öljypumppunkin ja pyörivät vain tarpeen mukaan. Diesel merkistä riippuen kuluttaa hehkuilla kyllä mutta usein on hehkut rikki eikä kuski huomaa mitään ennkuin vasta reippaamilla pakkasilla joten pieni taitaa olla tarve sähköistä kuitenkin dieselissä. Bensaa enempi tuumin kyllä. Niin meneekö diesel vähemmällä sähköllä kuin bensa?
        Mihin se nyky auto tarvitse kymmeniä ampeereja? Kerro . Minä en tiedä.

        Kuolleena synytyneitä ajatuksia on paljon esim tietokone ,semmoista ei tarvitse kuin muutama maapallolla oli myös erittäin varma tieto. Hiukan meni metsään joten eteen päin ajatukset ei synkkyyteen.


    • Pärnäsenkorjaamo

      Olet tainnut korkata sen joululahjaksi saamasi putelin liian aikaisin.

      • kaikkitehtäväitse3

        Absolutusti. Älä anna negatiivisille ajatuksille valtaa noin helpolla.


    • kaikkitehtäväitse3

      Stirling moottori laturille tuottamaan sähköä . Kuumuuden hyväksikäyttö olisi hyvä,sitä on paljon. Tuommoisia takan reunalla olevia puhaltimia on mutta miten autokäyttöön soveltuvaa löytyy? tuon tyylisiä mutta auto on soveltuvia. Voisivatko kenties jäähdyttää kesäkuumaa autoa parkissa? ei kuluta sähköä.

      Pieni huomautus asiaan:

      "Jos olet rajoittunut mieleltä ohita tämä keksustelu.Kiitos."
      "Tämmöistä ja ihan selvästä päästä ilman holhoojaa on tullut pohdittua."
      "Tämmöinen asia joka ei todellakaan sovellu kaikille mutta aika monelle uskoisin."

      Kun tahtoo tuo lukemisen ymmärtäminen ja mitä se tarkoittaa olla hukassa niin HUOM.

      • Mielenkiintoinenteoreema

        unohdetaan nuo stirlingit, liikaa liikkuvia osia sekä erinomainen tehohäviö kun laturia pyöritetään.

        Peltier-elementtejä voisi tutkata tarkemmin, jos kaavailisi moottorin tuottaman hukkalämmön sähköksi muuntamiseen. Jonkintyyppinen välijäähdytin/lämmönvaihdin jossa peltiereiltä saatava teho ajetaan säätimen kautta akustoon.

        Sähkömoottorihan hoitaa vedenpumppauksen paremmalla hyötysuhteella vs. hihnavetoinen pumppu. Se vain vaatii sähköä toimiakseen ja kun perinteinen laturi pudotetaan pelistä pois niin haastettahan siinä sitten on yllinkyllin.


    • JärkevämpiäVaihtoehtoja

      Täysin typerä ja kuolleena syntynyt idea AP:lla. Järkevämpää olisi lisätä aurinkopaneeli, jännitteensäädin, diodi(estämään sähkön kulkeminen väärään suuntaan) laturin "apuriksi". Tällöin laturille itselleen tulee vähemmän kuormitusta, minkä ansiosta laturi pyörii kevyemmin aiheuttaen vähemmän pyörintävastusta moottorille. Tämä myös estäisi akkua tyhjentymästä auton mahdollisen pidemmän käyttämättömyyden aikana tai talvella useiden erittäin lyhyiden ajomatkojen seurauksena. Tosin saattaapi olla että laturin jännitteensäädin saattaisi rasittua entistä enemmän.

      Näin ei myöskään tarvitsisi tinkiä yhtään mistään.

      Järkevintä tosin olisi kylläkin aurinkopaneelin hankkiminen auton sijasta asuntoon, mikäli asuu jossakin korvessa. Koska tällöin mahdollisen tavallisen sähköverkon sähkökatkon aikana olisi asunnossa siltikin edes jonkinlaiset toimivat sähköt valoja ja joitakin muitakin vähän sähkövirtaa tarvitsevia laitteita varten.

      • tuoonhyväidea

      • EiSuoraaKytkentää
        tuoonhyväidea kirjoitti:

        Kuka tietää voiko lisätä suoran akun napoihin paneelin? diodeja?
        http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloautoilu/taloudellinen_ajotapa/auton_sahkolaitteiden_kaytto

        Ei voi ilman jännitteensäädintä, eikä myöskään sulaketta. Jännitteensäätimestä riippuen joissakin voi olla myös sisäänrakennettu diodi, mutta aivan kaikissa ei ole diodia sisäänrakennettuna. Jännitteensäätimen puuttuminen voi johtaa akun ylilatautumiseen ja akku kiehuu pilalle. Sulakkeen puuttuminen tuo tuhoisan oikosulun ja jopa tulipalon vaaran.


    • Jokutekemäänsäädin

      Jokin äly laturi joka osaisi ohjata energian oikeisiin paikkoihin olisi tarpeen. Ylilataus menisi tarpeen mukaan koneen lämpöisenä pitoon tai jäähdyttää ohjaamoa lienee tarvittavat purkupaikat.

    • KQLMEKAKARAAJARAKKI

      Ladattavissa hybrideissä ja täyssähköautoissa voisi olla oikeasti hyvä juttu ☺. Muistaakseni(saatan olla väärässä)nykyään on aurinkopaneelia olemassa "kalvona" jolla voisi pinnoittaa koko auton. Onhan aurinkosähkollä lennetty pallon ympäri.
      Tehosta en tiedä, tuskin riittää edes optimioloissa reaaliaikaiseen tehon tarpeeseen, tuo pallon ympäri lento, kone oli kuiteski "tehopursi" jonka liitosuhde oli (taas muistaakseni) 50> ja kennopinta-alaa ihan helvetisti.
      Vaan lisänä torakka sopassa 😂.

    • sitsekulkeejoo

      Olen itse miettinyt samaa, eli "Puolihybridiä", kaikki laitteet vaihdetaan sähköisiksi, vesipumppu, ohjaustehostin, ilmastointi, ja kaikki muutkin. Laturi poistetaan, ja tilalle kunnollinen akusto, sellainen että riittää 600-800km ajeluun. Kaikki valot muutetaan LED mallisiksi. Akkuja ladataan sitten kotona ollessa, ja voi tietysti ladata muuallakin. Mutta paljonko säästyisi bensaa tällä systeemillä? Ja paljonko tarvitsisi akkuja?

    • teeseitsemielummin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      23
      4882
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      214
      4368
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      147
      3837
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

      No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      141
      3308
    5. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

      Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      36
      1828
    6. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      57
      1668
    7. Ikävä sinua mies

      Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      19
      1668
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      25
      1415
    9. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      27
      1368
    10. Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas

      Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt
      Sinkut
      127
      1238
    Aihe